تغییر سن در شناسنامه | شرایط، نحوه و مراحل قانونی افزایش و کاهش سن در شناسنامه

شناسنامه سندی رسمی است که احوال شخصی فرد مثل نام و تاریخ تولد و ازدواج و… در آن توسط مامور قانون ثبت می شود و تغییر مندرجات آن جز در موارد استثنایی ممکن نیست.

برای مثال در مواردی قانون اجازه تغییر نام و نام خانوادگی را می دهد البته در حال حاضر برای تغییر اسم سخت گیری کمتری داریم اما برای تغییر سن به صورت نادر و با اثبات آن این امر امکان پذیر است آن هم با آوردن دلایلی که موجه باشد.

در ادامه به تغییر سن شناسنامه و کم و یا زیاد کردن آن خواهیم پرداخت.

مدارک لازم برای تغییر سن

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • استشهادیه برای تغییر سن
  • گواهی ولادت در صورت وجود

آیا امکان تغییر سن شناسنامه وجود دارد؟

بله؛ در صورتی که فرد با دلایلی اثبات کند که تاریخ تولد ثبت شده در شناسنامه برای وی اشتباه است و یا به دلایلی دیگر مثل این که گفته شود شناسنامه وی متعلق به برادر و یا خواهر کوچک تر وی بوده که قبل از به دنیا آمدن از دنیا رفته اند و والدین وی همان را برای فرزند جدید شان استفاده کرده اند.

این امکان یعنی تغییر سن در صورت اثبات هم تنها یک بار قابل انجام است.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

برای تغییر سن باید به کدام نهاد مراجعه کرد؟

طبق قانون تغییر سن ممنوع است اما در موارد استثنایی این امر امکان پذیر است. در صورتی که همانطور که گفتیم فرد بتواند تفاوت سن واقعی و شناسنامه ای خود را ثابت کند. حال در این که باید فرد به کدام مرجع مراجعه کند بستگی دارد به این که میزان اختلاف سن واقعی وی چه میزان است.

آیا امکان تغییر سن شناسنامه وجود دارد؟

  1. اگر تفاوت سن واقعی و شناسنامه ای بیش از ۵ سال باشد.

اگر آنچه ادعا می شود به این شکل باشد که بین سن واقعی فرد و سن مندرج در شناسنامه که منظور همان تاریخ تولد است؛ بیشتر از ۵ سال اختلاف باشد حال چه فرد سن خود را کمتر قلمداد کند یا بیشتر و مهم این است که این تفاوت سنی بیشتر از ۵ سال باشد در این صورت فرد به فرمانداری محل صدور شناسنامه مراجعه می کند و پرونده تشکیل می دهد.

بعد از آن پرونده اش در کمیسیونی تحت عنوان “کمیسیون تشخیص سن” بررسی خواهد شد. در این کمیسیون پزشک منتخب، فرماندار یا بخش دار، رئیس اداره ثبت احوال شهر، رئیس شورای اسلامی شهر یا بخش، مدیر عامل سازمان بهداری استان به اضافه یک نفر قاضی حضور دارند.

پس از بررسی تقاضای فرد در این کمیسیون در صورتی که دلایلی موجه برای فرد وجود داشته باشد مثل استشهادیه و برگه ولادت و… در صورت موجه بودن تقاضای فرد قبول می شود. و اگر رد شود اعتراض به آن در صلاحیت دیوان عدالت اداری خواهد بود.

  1. تغییر سن اگر میان سن واقعی و سن شناسنامه کمتر از ۵ سال باشد.

در اینجا کمیسیون، صلاحیت رسیدگی ندارد لذا برای اختلاف کمتر از ۵ سال باید به دادگستری مراجعه کرد. در اینجا فرد دادخواست خود را باید به طرفیت اداره ثبت احوال تقدیم کند یعنی ثبت احوال را در دادخواست، خوانده معرفی کند و بر اساس آنچه در رویه است باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعت نموده و اقدام به ثبت دادخواست خود نمایید.

برای تغییر سن باید به چه دادگاهی برویم؟

اگر برای تغییر سن همانطور که گفته شد میان سن واقعی و آن چه در شناسنامه است؛ کمتر از ۵ سال اختلاف باشد؛ موضوع در صلاحیت دادگاه خواهد بود.

برای مثال سن شخص طبق شناسنامه ۲۹ سال است، ولی وی مدعی است که سن واقعی او ۲۶ سال است در اینجا باید به در دادخواست اداره ثبت احوال را خوانده قرار دهد و در دادگاه شهری که در آن اقامت دارد نه شهر محل صدور شناسنامه طرح دعوا کند.

برای تغییر سن باید به چه دادگاهی برویم؟

مشاوره حقوقی برای تغییر سن/وکیل تغییر سن

امکان تغییر سن شامل کاهش و یا افزایش به دلیل غیر واقعی بودن آنچه در شناسنامه آمده است تنها در موارد استثنایی ممکن است. گاهی ممکن است مامور ثبت، اعداد و تاریخ تولد را اشتباه درج کند یا این که از شناسنامه فرد دیگری برای نوزاد استفاده کنند.

وکیل می تواند با بررسی ادله و ترتیب استدلال های حقوقی خود در تجربه هایی که دارد احتمال موفقیت در پرونده را بالا ببرد.

همچنین برای امر تغییر سن نیاز به فرصت و وقت زیادی ست که در کنار این داشتن دانش حقوقی را هم باید اضافه کرد لذا شما می توانید امر تغییر سن خود را به وکیل متبحر در این زمینه بسپارید.

همچنین می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سامانه وکیل تاپ با مشاوران موسسه در میان نهید و پاسخ خود را دریافت کنید.

همچنین موسسه وکیل تاپ ساز و کاری را فراهم کرده است که شما می توانید در هر شهری با وکیل متخصص همان شهر از طریق سامانه آشنا بشوید و در صورت لزوم پرونده خود را با وکالت ایشان ادامه دهید.

نتیجه گیری

تغییر سن طبق قانون جز در موارد استثنایی ممنوع است که فرد باید با ادله و دلایل موجه ثابت کند آنچه در شناسنامه درج شده بیان گر سن واقعی وی نیست.

این امر اگر اختلاف سن بیش از ۵ سال باشد در کمیسیون خاصی که در بالا اشاره شد بررسی و رسیدگی می شود اما اگر اختلاف آن کمتر از ۵ سال باشد؛ دادگاه عمومی حقوقی صلاحیت دارد فرد متقاضی باید در دادخواست خود، اداره ثبت احوال را خوانده قرار دهد.

سوالات متداول

اگر اختلاف سن واقعی و آنچه در شناسنامه است بیش از ۵ سال باشد کمیسیون تغییر سن صالح است اما کمتر از ۵ سال باشد دادگاه، صالح است.

بله؛ این امر ممکن است که فرد تقاضای افزایش سن و یا کاهش سن خود را با داشتن دلایل ارائه دهد.

اگر اختلاف سن واقعی و شناسنامه ای کمتر از ۵ سال باشد؛ باید دادخواست حقوقی به طرفیت اداره ثبت تنظیم کنیم. یعنی در دادخواست اداره ثبت را خوانده قرار دهیم. پس از تعیین وقت دادگاه رسیدگی می کند و در این باره حکم می دهد که این حکم قابل اعتراض تجدید نظر است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
20 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    ببخشید اگر استشهادیه برای تغییر سن نباشد آیا نامه پزشکی قانونی کفایت میکند؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: نیاز به نامه پزشکی قانونی ندارد و بر اساس همان استشهادیه می توان اقدام کرد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  2. ابراهیم اسدی می گوید

    پسرم خارج از ایرانه . برای اینکه بتونه بهتر جواب بگیره میخوام سن شناسنامه اش از ۷۹ به ۸۱ تقلیل پیدا کنه ایا امکانپذیر است ؟ البته میدونم که در صورت امکانپذیر بودن هزینه اش متفاوته . ممنون میشم راهنمایی و کمکم کنید .

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق اداره ثبت احوال اقدام به تغییر شناسنامه نمایید.و هزینه اش طبق تعرفه خواهد بود.

  3. توحید می گوید

    سلام خسته نباشی

    آقا من میخواستم‌ سنم رو یک سال افزایش بدم که من تو ازدواج با این مشکل مواجه شدم میشه تغییر بدم ؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق اداره ثبت احوال نسبت به این موضوع اقدام نمایید.

  4. فاطمه می گوید

    سلام آیا پرونده برای کاهش سن ۳ سال قبول میکنین و حتما نتیجه میگیرم اقدام کنم یا ن؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای راهنمایی و قبول وکالت با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید.

  5. علی می گوید

    سلام پدر من شناسنامه برادرش رو بهش دادن که متولد ۱۳۳۲ هستش و فوت کردن ولی پدر من هفت سال بزرگتر از سنی هست که تو شناسنامه براش خورده چجوری میتونه اینو درست کنه براش خیلی مهمه سن واقعیش بخوره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادگاه عمومی نسبت به کم کردن سن خودش اقدام نماید.

  6. سیما می گوید

    سلام پسر من میخواد بنا با دلایلی سن خودشو از ۴۰ سال به ۳۵ سال تغییر بدهد ایا امکان پذیر هست

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله باید از طریق اداره ثبت احوال نسبت به تغییر سن اقدام کند

  7. محمد حسین تیلی می گوید

    سلام خسته نباشید من می‌خواهم تاریخ تولدم را از ۱۳۴۳به۱۳۳۶تغییر بدهم برای گرفتن مدرکی آیا امکان دارد چقدر زمان می‌برد آیا قبول وکالت میکنید هزینه اش چقدر است لطفا راهنمایی لازم را بکنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

  8. دیانا می گوید

    سلام خسته نباشید.
    من میخواهم از سن ۱۳ به ۲۰ در شناسنامه سنم تغییر بکند.این این امکان پذیر هست؟
    لطفا پاسخ بدید خیلی نیاز دارم.
    ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادگاه اقدام نمایید و باید از طریق دادستانی حکم رشد شما ثابت شود.

  9. دیانا می گوید

    سلام خسته نباشید.
    من میخواهم سنم را از ۱۳ به ۲۰ تغییر دهم
    امکان پذیر هست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله باید از طریق دادگاه این کار را انجام دهید و برای اینکار باید دادخواست تنظیم نمایید

  10. مریم می گوید

    سلام، خسته نباشید. ببخشید من برای استخدام می خواستم سنم ۵ سال کمتر بشه، آیا راهی وجود داره.؟ با هزینه اش هم مشکی ندارم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادگاه عمل کنید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند