اعتبار صلح نامه بعد از فوت

در ابتدا با این موصوع آشنا شویم که صلح نامه دقیقا به چه معنا است. به احتمال زیاد شما در هنگامی که به انجام معاملات مربوط به اموال خود و مشاوره با وکیل می پردازید٬ با کلماتی همچون صلح نامه و یا مبایعه نامه روبرو شده اید اما نمی دانید که این به چه معنا است.

صلح نامه همانطور که از اسمش مشخص است به معنای صلح و سازش است. صلح نامه توافقی است که باعث می شود که در آن سازش و توافقی در مورد معامله ای که در حال انجام است و با غیر آن٬صورت بگیرد.

در این عقد یک سری شروط مشخص و تنظیم می شود که در آن یکی از طرفین معامله در ازای دریافت منفعت یا مالی٬ از حق خود گذشت و یا آن را واگذار نماید.

به عنوان مثال یک خانمی از یک آقایی طلب داشته باشد و قصد مطالبه خود از راه دادگاه داشته باشد٬ اما قبل از زمان دادگاه آن آقا پیشنهاد دادن یک زمین و ماشین خود را در عوض‌ آن طلب به خانم بدهد.

خانم می تواند با درج کردن صلح نامه ای بین خود و آن آقا در عوض گرفتن آن زمین و یا ماشین٬طلب خود را بگیرد و آن آقا بدهی خود را با آن خانم تسویه کند.

در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با وظایف شغل وکالت، انواع جرایم مالی و اطلاع از قوانین به روز کشور می توانید از امکانات بی نظیر مجموعه وکیل تاپ  به صورت آنلاین بهره مند شوید.

طرفین در عقد صلح عبارت اند از:

مصالح یعنی کسی که با عقد صلح مالی به دیگری می دهد و متصالح یعنی کسی که طی عقد صلح مالی از دیگری دریافت می کند.

شرایط عقد صلح

در شرایط صلح و یا صلح نامه رعایت شرایط عمومی قرارداد ها مانند اهلیت طرفین لازم است.

برای مثال باید فرد بالغ و عاقل و رشید باشد؛ لذا اگر فردی اموالی را از پدرش به وی صلح شود در حالی ‌که پدر سلامت عقلی و اهلیت ندارد این صلح نامه قابلیت اعلام بطلان دارد به این دلیل که شرایط عمومی صحت در آن رعایت نشده است.

یکی دیگر از شرایط لازم مشروعیت جهت است که در صورت فقدان آن هم صلح نامه باطل است.

در واقع عقد صلح عقدی است که بسیار منعطف می باشد و طرفین می توانند به راحتی شرایط و وضعیت خود را در قالب این عقد پایه بگذارند.

صلح نامه ممکن است معوض یا بدون عوض و مجانی باشد.

برای مثال اگر کسی ماشین خود را به پسرش صلح کند به صورت مجانی این عقد لازم است یعنی قابل بهم زدن و فسخ کردن نیست و در آینده هم باقی ورثه نمی توانند نسبت به آن ادعای حقی کنند.

اعتبار صلح نامه /بعد فوت

اعتبار صلح نامه پس از فوت

گفتیم صلح عقدی لازم است، عقد لازم در مقابل عقد جایز قرارداد.

عقد لازم، عقدی است که قابل فسخ کردن نیست یعنی لازم است که طرفین به آن پایبند بمانند و حتی اگر یکی از طرفین عقد فوت شود بازهم عقد معتبر است.

لذا اگر فردی یکی از اموالش را برای مثال خانه، مغازه یا ماشین و یا زمین خود را به یکی از فرزندانش صلح کند حال چه در مقابل آن چیزی دریافت کند چه دریافت نکند پس از فوت وی به علت لازم بودن عقد، آن مال متعلق به آن شخص خواهد بود و همانطور و گفتیم احد ورثه حقی نسبت به آن ندارند.

بر عکس در عقود جایز با فوت یا محجور شدن یکی از طرفین عقد مزبور باطل می شود و دیگر قابل استناد نیست و معتبر نمی باشد.

انواع صلح نامه

صلح گاهی در مقام عقود است مانند اینکه به جای مبایعه نامه، صلح نامه امضا می کنند و گاهی صلح نامه در مقام دعوا و تنازع است.

برای مثال دو نفر اختلاف خود را با صلح و سازش پایان می برند.

در هر حال صلح نامه در هر کدام معتبر است و پس از فوت هم اعتبارش باقی می ماند.

اعتبار صلح نامه در زمان فوت

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

صلح نامه ملک پس از فوت

صلح نامه پس از فوت همچنان که گفتیم اعتبار خود را دارد حال مال مورد صلح ممکن است هر چیزی باشد مانند ملک یا ماشین و…

در این مورد وقتی پدری به یکی از فرزندانش صلح کند آن ملک دیگر جزء ماترک نخواهد بود. 

مورد دیگر این که حتی مشمول وصیت تا ثلث هم نمی شود زیرا وصیت تا ثلث همچنان که از نامش پیداست مربوط به وصیت و پس از مرگ است در حالی که صلح نامه در زمان حیات فرد منعقد شده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

اعتبار صلح نامه عادی

صلح نامه ممکن است به صورت عادی نوشته شود و ممکن است به صورت رسمی در دفترخانه ثبت شود.

نکته اینجا ست که هر دو مورد معتبر هستند و قابل استناد می باشند اما اگر صلح نامه به صورت رسمی در دفترخانه تنظیم شود اعتبار بیشتری در دادگاه خواهد داشت و از این که فرد بتواند با آن از حق خود دفاع کند خیال آسوده تری دارد به این خاطر که اگر به صورت رسمی در دفترخانه مکتوب شود.

از سوی دیگر افراد قابل انکار و تردید نیست و تنها آنان می توانند نسبت به آن ادعای جعلی بودن کنند که البته در این صورت هم باید دلیل جعلی بودن را ذکر کنند.

لذا اگر صلح نامه عادی باشد معتبر است و در صورت رسمی بودن اعتبار محکمی تری خواهد داشت.

اعتبار صلح نامه /بعد زمان فوت

صلح عمری

صلح عمری صلحی است که مالک (مصالح) مال خود را به شخصی (متصالح) صلح میکند به این شرط که تا زمانی که خودش زنده است از منافع مال استفاده نموده تا بعد از فوتش این مال به متصالح برسد و شخص متصالح هم نمی تواند تا زمانی که مصالح در قید حیات هست نسبت به دخل و تصرف در این مال از تصرف متصالح خارج نماید.

امکان فسخ صلح نامه

طبق ماده ۷۶۰ عقد صلح لازم است و جز با خیار و اقاله قابل فسخ نیست. لذا می توان در ضمن صلح حق فسخ یا خیار شرط درج کرد که در این صورت امکان فسخ وجود دارد یا اینکه طرفین قبل از فوت آن را با اقاله یعنی با تراضی به هم بزنند.

پس شخصی که دارایی خود را قسمتی از آن را به فرزندش صلح کرده می تواند با قراردادن شرط خیار برای خود حق فسخ قرار دهد.

تا در صورتی که صلاح بداند آن را به هم بزند.

برای دریافت وکیل آنلاین آنلاین به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

نتیجه گیری

صلح از عقود با نام در قانون مدنی به حساب می آید. صلح عقدی لازم است که اگر با شرایط عمومی منعقد شود قابل فسخ و بر هم زدن نمی باشد مگر علت قانونی در آن باشد.

یکی از شرایط اهلیت طرفین عقد است که در بالا به آن اشاره شد.

نکته دیگری که به آن توجه داشتیم و محور بحث بود در این خلاصه می شد که صلح نامه به علت لازم بودن حتی پس از فوت یکی از طرفین معتبر و قابل استناد است.

حال چه به صورت سند رسمی باشد چه سند عادی اما طبیعتا سند رسمی استحکام بیشتری نسبت به سند عادی خواهد داشت.

سوالات متداول

بله؛ صلح عقدی است که لازم می باشد و بعد از فوت یا حجر یکی از طرفین همچنان معتبر می باشد.

بله؛ همچنان که گفتیم صلح پس از فوت پابرجاست و در اینجا با سند عادی هم معتبر است. اما باقی افراد می توانند در آن انکار و تردید به همراه جعل ادعا کنند در حالی که در سند رسمی فقط ادعای جعل راه دارد.

صلح ممکن است در مقام عقود واقع شود برای جاری نشدن احکام خاصه آن و ممکن است در مقام اختلاف و رفع تنازع واقع شود که در هر دو صورت صلح نامه معتبر می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای
139 نظرات
  1. مزدک عربشاهی می گوید

    آیا فرد ممنوع المعامله میتواند به فرزند خود سهم الارث مشاعی از زمین را بصورت سند عادی صلح نماید ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند اقدام به صلح نمایید چون صلح صرفا به ضرر مصالح می باشد.

  2. هلن می گوید

    باسلام من همسر دوم (عقد دائم ) شوهرم هستم. همسرم بعلت بچه دار نشدن همسر اول با من ازدواج کرد وصاحب یک پسرشدیم، قبل بدنیا آمدن فرزندم ،همسر اول :شوهرم درخواست بنام زدن خانه از شوهرم را کرد باید ملکی که بنام داردرا به نام او بزند همسر من هم به صورت خط ودست نوشته عادی به صورت عمرایی که چند نفر بزرگان زیر آن خط را امضا کردند را به همسر اول خود داد سوال اینکه آیا فرزند پسر بعد از فوت پدر میتواند از آن خانه ارث ببرد یانه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر صلح عمرا شده دیگر جز ارثیه نیست.

  3. زهرا می گوید

    پدر بزرگم قسمتی از اموالشو صلح کرده به نوه های یکی از دختراش و الان بعد فوت این صلح نامه رو شده از کجا بفهمیم که پدربزرگم خودشون صلح کردند و این کاغذ جعل نیست زیر صلح نامه را فقط مصالح و متصالح امضا کردند شاهد کسی امضا نکرده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: صلح نامه باید رسمی باشد وگرنه می توانید نسبت به ان اظهار تردید و انکار کرد و حتی جعل.

  4. محمد می گوید

    سلام و خسته نباشید
    پدرم زمینی را به صورت صلح به بنده واگذار کرد و مادرم هم زیر آن را مهر و امضا کرد و شورای محل هم آن را مهر و تایید کرد. از این موضوع هیچ یک از برادرها و خواهرم خبر نداشتند.حال که پدرم به رحمت خدا رفته، شکایت کردند و اعلام کردند مهر مادرم جعلی هست، مادرم هم پیر و فراموشی پیدا کرده، آیا دست بنده به جایی می‌رسد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر ثبت رسمی شده باشد خیر.

  5. ناشناس می گوید

    دو دانگ ملکی را از طریق مزایده خریداری کردم که به واسطه صلح خیاری به فروشنده انتقال داده شده بود و منافع مادام العمر آن به نفع فروشنده دست قبل بود. و حالا فروشندده قبلی اعتراض ثالث داده و درخواست ابطال سند دو دانگ کرده آیا می تواند نتیجه بگیرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر ادعای خودش را ثابت نماید بله.

  6. محمد علیزاد می گوید

    باسلام. شوهر عمه بنده در اواخر عمرش یک قطعه زمین را به بنده صلح قطعی کردند(سند عادی). این سند عادی در دفتر وکیل ایشون در حضور دو شاهد تنظیم شد. ایشون(مصالح) اثر انگشت‌ را پای برگه مرقوم کردند چون در زمان تنظیم سند، دستشون از مچ تا قسمت شصت دست بدلیل ضرب‌دیدگی توسط آتل (مچ‌بند) بسته شده بود و شاهدین این موضوع را به عینه مشاهده کردند. متاسفانه چند ماه بعد ایشون(مصالح) فوت می‌کنند. حالا وراث برای انتقال رسمی سند، شانه خالی می‌کنند و صلح‌نامه را قبول ندارند و ادعا میکنند که با توجه به عدم وجود امضا مصالح، این اثر انگشت پنهانی و در وضعیت بیماری در اواخر عمر مصالح از ایشان گرفته شده و صلح‌نامه سوری‌ست!!! با توجه به اینکه در زمان عقد صلح‌نامه مذکور، بابت قبض و اقباض ، سند قطعه زمین از سوی مصالح در حضور شاهدین به همراه اصل صلح‌نامه امضاء شده تحویل اینجانب گردید و در صلح‌نامه هم قید شده که زمین و اصل سند و مدارک ثبتی قطعه زمین تحویل متصالح گردید. با این تفاسیر نظرتون بابت اثبات عقد صلح اینجانب چگونه است؟!! با تشکر از راهنماییتون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در صورتی که به گواهی گواهان در دادگاه استناد شود، لازم است که گواهان پس از دعوت و حضور در محکمه، و اتیان سوگند بر صحت شهادتشان، نسبت به صحت و اصالت صلح نامه عادی اقدام به ادا شهادت نمایند.

  7. حسین می گوید

    سلام . حسب ادعا پدرم منزل خویش را قبل از فوت به مادرم صلح بلاعوض شفاهی نموده است وراث اناث ادعای مادر را تایید میکنند ولی وراث ذکور خیر . دادگاه بدوی به استناد شهادت دو تن از نوه ها ادعای خواهان را پذیرفته و وراث را محکوم به انتقال سند بنام مادر کرده است ( در حالیکه سند ملک در بازداشت است ) مضافا اینکه پدرم مدت چهار سال بود که بیماری قلبی و دیابت داشتند . به استناد چه قانونی و به چه دلیل می توان این حکم را در تجدید نظر نقض کرد !؟؟ با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      اثبات وقوع عقد شفاهی در برابر سند مالکیت رسمی بسیار دشوار ولی امکانپذیر است. الزامی وجود ندارد که عقد صلح بصورت مکتوب باشد. چنانچه ایشان دارای شواهدی قوی بر چنین صلحی داشته باشد و بتواند انرا را در مقام انکار طرف مدعی، در مرجع قضایی اثبات نماید، این امکان وجود دارد که رأی به نفع ایشان صادر بشود. جهت دریافت اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما در این زمینه شما را راهنمایی نمایند. موفق و موید باشید.

  8. نحندرضا می گوید

    ملکی بین من وهمسرم به نسبت ۴ و ۲ دانگ باسندمالکیت دفترچه ای هست.
    درسالهای قبل من سهم همسرم را طبق وکالت فروش رسمی بلاعزل و یک صلح تامه عادی در سنوات بعد خریدم.
    اکنون ایشان که مالک دو دانگ از شش دانگ بودن فوت شده.
    بنده برای دریافت سند تک برگی ششدانگ بنام خودم باید چه مراحلی را طی کنم؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      شما در وهله نخست باید به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه و فرم‎های مخصوص را تکمیل نمایید. جهت دریافت اطلاعات دقیق تر در این زمینه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای وکیل تاپ توضیحات لازم جهت دریافت سند تک برگ را خدمتتان ارائه بدهند. موفق باشید.

  9. بختیاری می گوید

    سلام قسمتی از باغ را شخصی تصاحب کرده دران بنا ایجاد کرده دردادگاه محکوم شد به قلع وقمع وتخلیه وتحویل ملک در اجرا به دلایل انساندوستانه صلح گردید در صلح نامه قید گردیده صلح کننده هیچ تعهدی در قبایل عوارض وتخلفات وجرایم متعلقه ندارد حال متصالح فوت نموده ووراث ان از زیر بار پرداخت این موضوع شانه خالی میکنن باید چکار کنیم ودر صلح نامه قید شده است که صلح کننده باید ۵ شعیر از ملک را به نام متصالح انتقال دهد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص امور ملکی وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موید باشید.

  10. محمد علیزاد می گوید

    باسلام. شوهر عمه بنده در اواخر عمرش یک قطعه زمین را به بنده صلح قطعی کردند(سند عادی). این سند عادی در دفتر وکیل ایشون در حضور دو شاهد تنظیم شد. ایشون(مصالح) اثر انگشت‌ را پای برگه مرقوم کردند چون در زمان تنظیم سند، دستشون از مچ تا قسمت شصت دست بدلیل ضرب‌دیدگی توسط آتل (مچ‌بند) بسته شده بود و شاهدین این موضوع را به عینه مشاهده کردند. متاسفانه چند ماه بعد ایشون(مصالح) فوت می‌کنند. حالا وراث برای انتقال رسمی سند، شانه خالی می‌کنند و صلح‌نامه را قبول ندارند و ادعا میکنند که با توجه به عدم وجود امضا مصالح، این اثر انگشت پنهانی و در وضعیت بیماری در اواخر عمر مصالح از ایشان گرفته شده و صلح‌نامه سوری‌ست!!! با توجه به اینکه در زمان عقد صلح‌نامه مذکور، بابت قبض و اقباض ، سند قطعه زمین از سوی مصالح در حضور شاهدین به همراه اصل صلح‌نامه امضاء شده تحویل اینجانب گردید و در صلح‌نامه هم قید شده که زمین و اصل سند و مدارک ثبتی قطعه زمین تحویل متصالح گردید. با این تفاسیر نظرتون بابت اثبات عقد صلح اینجانب چگونه است؟!! آیا شانسی دارم؟
    با تشکر از راهنماییتون

  11. محمد علیزاد می گوید

    باسلام. شوهر عمه بنده در اواخر عمرش یک قطعه زمین را به بنده صلح قطعی کردند(سند عادی). این سند عادی در دفتر وکیل ایشون در حضور دو شاهد تنظیم شد. ایشون(مصالح) اثر انگشت‌ را پای برگه مرقوم کردند چون در زمان تنظیم سند، دستشون از مچ تا قسمت شصت دست بدلیل ضرب‌دیدگی توسط آتل (مچ‌بند) بسته شده بود و شاهدین این موضوع را به عینه مشاهده کردند. متاسفانه چند ماه بعد ایشون(مصالح) فوت می‌کنند. حالا وراث برای انتقال رسمی سند، شانه خالی می‌کنند و صلح‌نامه را قبول ندارند و ادعا میکنند که با توجه به عدم وجود امضا مصالح، این اثر انگشت پنهانی و در وضعیت بیماری در اواخر عمر مصالح از ایشان گرفته شده و صلح‌نامه سوری‌ست!!! با توجه به اینکه در زمان عقد صلح‌نامه مذکور، بابت قبض و اقباض ، سند قطعه زمین از سوی مصالح در حضور شاهدین به همراه اصل صلح‌نامه امضاء شده تحویل اینجانب گردید و در صلح‌نامه هم قید شده که زمین و اصل سند و مدارک ثبتی قطعه زمین تحویل متصالح گردید. با این تفاسیر نظرتون بابت اثبات عقد صلح اینجانب چگونه است؟!!آیا شانسی دارم؟ مگر اثرانگشت درپایه برگه ارزش ندارد؟!
    با تشکر از راهنماییتون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      صلح پس از فوت پابرجاست و در اینجا با سند عادی هم معتبر است. اما باقی افراد می توانند در آن انکار و تردید به همراه جعل ادعا کنند در حالی که در سند رسمی فقط ادعای جعل راه دارد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص شما را بصورت تفصیلی راهنمایی نمایند.

  12. مهدی می گوید

    سلام استاد
    خدا قوت
    زمانی که به دفتر خانه مراجعه میکنم برای بنام زدن سند میتوانم سندی درخواست کنم که بنام بنده باشد ودر ان مکتوب شود صلح فرزندم است
    یا باید اول سند بنده بیاد دوباره به دفتر خانه مراجعه کنم برای صلح فرزندم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      مدارکی که جهت تنظیم قرارداد صلح نیاز است عبارتند از تصویر کارت ملی طرفین قرارداد و درصورتی که موضوع آن ملک است مشخصات ثبتی آن ملک و اگر موضوع آن مال دیگری غیر از ملک است ویژگی های آن مال و به طور کلی لیست انتظارات و توافقات طرفین قرارداد می باشد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص در زمینه صلح شما را راهنمایی نمایند.

  13. رحمت می گوید

    سلام پدرم ملکی رو بنامم فروشنامه قطعی زد میدانید توفروشنامه قطعی مبلغ ذکرنمیشود پشتوانه این فروشنامه یک اقرارنامه دارم آیا بعدازفوت پدرم باورثه ها به مشکل می خورم که بگن نمیدونم پولی ندادی نوشته نیست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: برای جلوگیری از پیش امد های دیگر یک قرارداد صلحی تنظیم نمایید تا هیچ کسی نتواند نسبت بدان اظهار خلاف واقعی داشته باشد.

  14. نیکویی می گوید

    سلام …مادرم منزل ۶دانگی دارند ..پدرچندسالی است که دربستری بیماری هستند و تحرک ندارند …ایشان اصراردارند بخاطر زحماتی که خواهر کوچکم برایشان کشیده سه دانگ منزل را به ایشون انتقال دهند …ولی بدون اطلاع فرزندان پسر ….فرزندان دختر ازین موضوع باخبر هستند وراضی
    الان چه نوع عقد و برگه ای را در دفتر ثبت اسناد محضری کنند که فردا مشکلی پیش نیاید و بعد از فوت والدین خواهرم به حق خودش برسد؟
    ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید یک قرارداد صلح تنظیم نمایید.

  15. بهروز ناصری می گوید

    با سلام،
    پدر من قبل از فوت خانه ای را به صورت صلح می خواست به مادر و یکی از خواهرام و من و برادم بزنه ولی به یکی از خواهرام که وضع مالی بسیار خوبی داشت، بهش نده،
    رفتیم محضر نامه داد به شهرداری و دارایی کارهاش انجام شدو تسویه گرفتم رفتیم محضر که صلح نامه بزنه و وارد سند کنه ولی محضردار گفت این سند دفترچه ای هست وباید تک برگ به نام پدر صادر بشه، سند رو بردیم اداره ثبت واسناد، در ضمن یه وکالت تام‌الاختیار پدر به من داد که دیگه پدرم چونکه بیمار بود نیاد محضر من به جایش امضاء کنم، از شانس بد ما تاریخ ۲۹مرداد۹۹ پدرم فوت کرد و دو روز بعد سند آمد درب خونه، بردمش محضر. وبا وکالتی که داشتم پشت سند رو ظهر کرد و صلح عمری با وکالت تنظیم کرد، بعد چند ماه رفتیم با گواهی فوت سند تک برگ به اسم همه صادر شد،
    الان اون خواهرم که هیچی بهش نداده بود شکايت تقسم ارث کرده، ما می ترسیم که سند مون رو باطل کنه، سوال بنده آیا با توجه به اینکه ما کلیه مدارک مون تاریخ برج ۴ هست یعنی ۲ماه قبل فوت و چونکه سند قدیمی بوده ولی همه چیز آماده انتقال بود ایا باطل میشه و ما با این مستندادت میتوتیم از باطل شدن سند جلوگیری کنیم، ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با وکیل متخصص این حوزه مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  16. امیر محمد می گوید

    سلام وقت خوش در مورد صلح منزل پدری به نام یک یا دو فرزند خود آیا باید دارایی و شهرداری خانه مذکور پرداخت گردد یا خیر اصلا ربطی ندارد؟ ممنون میشم پاسخ دهید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هزینه نقل و انتقال املاک مستلزم پرداخت مالیات به اداره مالیات می باشدو اگر عوارضی نیز وجود داشته باشد باید به شهرداری پرداخت نماییدچون تمامی هزینه ها موقع تنظیم سند از مالک در یافت خواهد شد.

  17. ثنا می گوید

    سلام در صلح نامه اگر مصالح و متصالح امضا و اثر انگشت داشته باشند اما شاهدان فقط امضا کرده باشند مشکلی پیش می اید؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر مشکلی بو جود نمی اید ولی صلح نامه باید توسط دفاتر اسناد رسمی تصدیق و ثبت شود تا مشکلی ایجاد نشود.

  18. ناشناس می گوید

    سلام . آیا در زمان عقد صلح تاریخ صلح لازم است

    1. زینالی می گوید

      سلام: قرارداد صلح خودش لازم می باشد و قابل بر هم زدن نیست و اینکه تاریخ در زمان تنظیم قرارداد باید درج شود تا بتوان با توسل به تاریخ وقوع قرارداد به عنوان مستند دفاعی از ان یاد کرد پس باید در زمان تنظیم و انعقاد قرارداد صلح با درج تاریخ اقدام کرده تا تاریخ تشکیل قرارداد صلح مشخص گردد و نتوان به اعتبار ان خدشه ای وارد کرد.

  19. سید اسماعیل حسینی مقدم می گوید

    سلام

    جهت انجام صلح عمرا نیاز به صدور گواهی از اداره دارائی میباشد، جهت دریافت گواهی اقدام و توسط پدرم از اداره دارائی دریافت گردید ولی قبل از مراجعه به دفترخانه پدرم بعلت سقوط از ارتفاع فوت شد، آیا گواهی دارائی برای استناد بعنوان صلح عمرا جهت انحصار وراثت قابل استناد است و یا نیاز به اقدامات دیگری دارد؟
    لطفا راهنمائی فرمائید.

  20. سید اسماعیل حسینی مقدم می گوید

    سلام

    جهت انجام صلح عمرا نیاز به صدور گواهی از اداره دارائی میباشد، جهت دریافت گواهی اقدام و توسط پدر از اداره دارائی دریافت گردید ولی قبل از مراجعه به دفترخانه پدرم بعلت سقوط از ارتفاع فوت شد، آیا گواهی دارائی برای استناد بعنوان صلح عمرا جهت انحصار وراثت قابل استناد است و یا نیاز به اقدامات دیگری دارد؟
    لطفا راهنمائی فرمائید.

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون صلح عمری بوده است با فوت پدر مورد صلح متعلق به شما می باشد و با استناد بدان می توانید درخواست انحصار وراثت از طریق شورای حل اختلاف را در خواست نمایید برای راهنمایی بیشتر می توانید از وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره متنی یل تلفنی داشته باشید.

  21. احمدرضا می گوید

    سلام و عرض خسته نباشید. من پدرم فوت کرده و حدودا بیست سال پیش برگه ای توی یه دفتر خانه عقد و ازدواج به مادر داده که یه ملکی را صلحنامه کرده به نام مادر. میخواستم بدونم ایا داد گاه این برگه را قبول میمند که بتونم کمک مادرم کند خونشا براش نگه داریم از دست بقیه وراث. البته دوتا شاهد هم پای برگه را امضا و انگشت زند.

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر این برگه صلح توسط دفتر اسناد رسمی صورت گرفته باشد بله قانونیست و نمی توان ان را نادیده گرفت و امکان از بین بردن ان نیز بر اساس صحیح بودنش ممکن نمی باشد.

  22. اﻟﻬﻪ می گوید

    ﺳﻼﻡ
    ﭘﺪﺭﻡ ﻗﺒﻞ اﺯ ﻓﻮﺗﺸﺎﻥ اﻣﻮاﻟﺸﺎﻥ ﺭا ﺑﻴﻦ ﻫﻤﺴﺮ و ﻓﺮﺯﻧﺪاﻥ ﺻﻠﺢ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﭘﺪﺭﻡ ﻓﻮﺕ ﻛﺮﺩﻧﺪ وﻟﻲ ﺑﺮاﺩﺭﻡ اﺳﻨﺎﺩ اﻣﻼﻙ ﺭا ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻧﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺎﻟﻴﺎﺕ ﺩاﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺻﻠﺢ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﺷﻮﺩ و اﻣﻮاﻝ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻣﺎ ﺷﻮﺩ ﻧﺰﺩ ﺧﻮﺩ ﻧﮕﻪ ﺩاﺷﺘﻨﺪ ﺁﻳﺎ ﻣﺎﻟﻴﺎﺕ ﺑﻌﺪ اﺯ ﺻﻠﺢ ﻭﺟﻮﺩ ﺩاﺭﺩ? ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺳﻨﺪ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺛﺎﺑﺖ ﻛﻨﻴﻢ? و ﺁﻳﺎ اﻳﺸﺎﻥ ﻣﻴﺘﻮاﻧﻨﺪ اﻳﻦ اﻣﻼﻙ ﺭا ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺧﻮﺩ ﻛﻨﻨﺪ ﭼﻮﻥ ﻣﺎﺩﺭ و ﻓﺮﺯﻧﺪاﻥ ﺩﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﻧﺪاﺭﻧﺪ
    ﻟﻂﻔﺎ ﻣﻦ ﺭا ﺭاﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻛﻨﻴﺪ. ﺗﺸﻜﺮ

  23. فاطمه می گوید

    سلام.وقتتون بخیر.
    سوال اول من در مورد خودرو هست که آیا امکان صلح به فردی دیگه وجود داره؟
    سوال دوم، ملکی که صلح شده و سند ملک بنام فرد متصالح تغییر کرده باشه ، در صورت فوت متصالح، به خود فرد مصالح برمیگرده و صلح نامه ابطال میشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید به هر شخصی که دلتان خواست صلح نمایید و مشکلی در این خصوص وجود ندارد و در صورت فوت شخص مصالح صلح همچنان پابرجاست و هیچ مشکلی وجود ندارد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  24. زهرا می گوید

    سلام پدر من قطعه زمینی رو صلح عمری کردن برای من و دو خواهر دیگرم توسط دو شاهد امضا شده ولی توسط ما هنوز امضا نشده پدرم الان فوت شدن و سوال من این هست که این صلح باطل میشود یا نه

    1. زینالی می گوید

      سلام:این صلح چون امضایی از طرف شما نشده هیچ ارزش قانونی برای شما و هیچ تکلیفی نسبت به مال مورد صلح ایجاد نمی کند و این قرارداد صلح عمری دیگر به درد نمی خورد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  25. حسین ایرانی می گوید

    سلام خسته نباشید،آیا امکان فسخ صلحنامه مربوط به بیش از ۵۰سال پیش وجود داره(،تفاوت متراژ زمین و صلح نامه)ولی حدود اربعه مشخص شده است

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید علت فسخ صلح مشخص شود تا بتوان اقدام به فسخ کرد.

  26. یزدی می گوید

    سلام پدرم در زمان ازدواج پسر اولش مهریه عروس را دویست تومان پول معادل یک دانگ منزلی که ساکن بوده قید میکند و در سند ازدواج هم ذکر میشود
    چند سال بعد از این ماجرا پسر بزرگ از پدرم که فردی بیسواد و آگاه به کار صلح نبوده در محضر ۲ دانگ از ملک را بعنوان مهر به نام خودش صلح میکنه الان که پدر فوت کرده ادعا میکند که طبق صلح نامه ۲ دانگ از منزل به همسرش تعلق داره
    آیا چنین صلح نامه ای اعتبار داره با توجه به اینکه پدر فرد نا آگاهی در این مورد بوده؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله اگر صله به اختیار پدر باشد ایرادی ندارد و معتبر می باشد و عدم اطلاع ملاک نیست.

  27. حمیدرضا می گوید

    با سلام در صلحنامه پدر به پسر امضای متصالح هم لازم است؟
    پدر برای رفتن به مکه برای دو فرزند خود مصالحه کرده کلیه املاک و دارایی ها را
    مثال ۳۰ سال پیش،و بعد از آن تغییر نداده سوال اول آیا مصالحه معتبر است؟ مصالحه که نزد روحانی مشهور شهر و چند نفر از معتمدان تنظیم گردیده، ؟
    سوال دوم در آن زمان که پدر مصالحه کرده یکی از فرزندانش زیر ۱۸ سال بوده ولی پدر برادر خود را قیم او کرده یعنی (عمویش) و فرزند دیگر هم به سن قانونی رسیده
    حالا سوال آیا در زمان تنظیم مصالحه حضور دو متصالح و امضای آنان لازم است؟ البته خب یکی که زیر ۱۸ سال بوده و قیم تعیین شده برایش آیا امضای متصالحین یا قیم آنها لازم است؟
    با تشکر ببخشید سوالم طولانی بود اگر لطف کنید و توضیح بدید ممنون میشم🙏

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله هم شخص مصالح و هم شخص متصالح باید این قرارداد صلح را امضا نماید و اینکه قیم نیز معتبر می باشد.

  28. جعفر رمضانی می گوید

    سلام پدرم یک مغازه دارد ومیخواهد ان را به مادرم صلح عمری کند اگر مبایعه نامه بنویسیم ودر ان ذکر صلح عمری شود مدرک قانونی هست ضمنا ملک فعلا سند ندارد و قرار است سند داده شود وسند بنام پدرم میاد ایا این صلح بعد از فوت قابل اجراست

    1. زینالی می گوید

      سلام: یک صلح نامه تنظیم نمایید و در دفاتر اسناد رسمی ثبت رسمی نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  29. میری می گوید

    دایی من بعد از ۲۸ سال استفاده از اموال پدر و مادرش حالا یه متن رو خودش و پسرش نوشتن و بدون در نظر گرفتن اجرت المثل از مادرم امضا گرفتن و یه سهمی رو بهش دادن . ولی الان مادرم پشیمان است .ایا امکان فسخ هست ایا قانونی است چطور میشود قبول نکرد

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر این نوشته صلح باشد خیر قابل فسخ نمی باشد و نمی توان بخاطر پشیمانی از قرارداد برگشت و درخواست صلح کرد.

  30. ناشناس می گوید

    سلام
    پدرم یکدستگاه منزل مسکونی صدوسی مترمربع با محوطه حدود تقریبی سیصدمتر مربع را صلح عمری نموده با حدود اربعه مشخص شده.
    آیا متراژ اضافه را می توانند وارثین اعتراض کند؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله در صورتی که متراژ بیش از مقدار صلح باشد می توانند نسبت به اضافه ادعایی داشته باشند.

  31. رضوان می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    مادربنده قبل از فوت یه قطعه زمین به صورت صلح نامه به برادرم داده اما خانه ای که در ان زمین است را در صلح نامه قید نکرده اند.این قطعه زمین در گذشته به نام پدر بنده بوده اما سند آن چون خیلی قدیمی است پیدا نشده ایا امکان دارد ما برای ان خانه ای که در زمین است شاکی شویم ؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر خانه را در صلح نامه درج نکرده باشد و فقط زمین را صلح کرده فقط زمین مال متصالح می باشد.

  32. مریم می گوید

    سلام
    من آپارتمانی را در دفتر املاک قولنامه کردم و بیعانه مختصری هم پرداخت کردم. سند آپارتمان تک برگ با شرط صلح بود از مادر به پسر و مادر هم فوت کردند.ما سوال کردیم و گفتند که مشکلی نیست و صلح مثل سند قطعی هست فقط باید اول کامل بنام خودشون بشه بعد بنام شما. حالا که پیگیر شدند گفتند که جدیدا برای بنام زدن سند باید برگه انحصار وراثت هم باشه که احتمالا خیلی زمان میبره. آیا همینطوره؟ ملک صلح شده جز ارث حساب نمیشه که انحصار ورثه لازم باشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: ملک صلح شده جز ارث نیست و قابلیت تقسیم ندارد و نیاز به انحصار وراثت ندارد

  33. آرین می گوید

    سلام آیا صلح نامه در خصوص اموال غیر منقول و واگذاری از جانبه ورثه در همان زمان فعل قابل اجراست؟ و متصالح میتواند نسبت ب فروش و اموال اقدام کند؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله با انعقاد صلح نامه مالکیت به شما منتقل خواهد شد و می توانید هر نوع تصرفی که بخواهید نسبت به ان مال انجام بدهید برای راهنمایی از وکلای انلاین مشاوره نمایید.

  34. مرادی می گوید

    با سلام. ملکی برای پدر بزرگ بنده هست که در گذشته انحصار وراثت نشده. الان ما که نوه های ایشون هستیم قصد تقسیم ملک رو داریم.
    الان یکی از نوه ها مدعی شده که از طرق صلح نامه خاله ام که همسر و فرزندی نداشته سهمش از ملک پدربزرگم رو داده به ایشون.
    آیا میشه ملکی که انحصار وراثت نشده را صلح کرد؟ اگر ماده قانونی رو هم محبت بفرمایید خیلی ممنون میشم.

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر میزان سهم مشخص نشده باشد در صلح نامه و صرفا گفته شود سهمم به فلانی تعلق دارد درست است و این سهم به فرد مورد نظر تعلق دارد ولی اگر سهمی به میزان مشخص تعیین شود قبل از انحصار قابل انتقال نیست.

  35. حامد می گوید

    سلام فرد الف زمینی رو به زنش صلح کرده و گفته اگر زنم بمیره صلح به دختراش بشه مصالح مرده و بعدش متصالح اول یعنی زنش حالا ایا بخش دوم صلح نامه که در صورت فوت متصالح اول به متصالحین دوم برسه قانونیه یا بر اساس ارث به وراث متصالح اول میرسه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: با وجود صلح بله به میزانی که صلح شده بقیه اموال را بابت به ارث خواهد برد.

  36. محمد می گوید

    سلام.
    داداش من یک منزل سنددار داره میخواهد همسرش را طلاق بدهدمهریه همسرش۵۰۰سکه میباشد آیا برادرم میتواند خانه اش رابه دختر کوچکش که ۱۰ سال دارد صلح دهد
    وبعد خودش باطلش کنه.

    1. زینالی می گوید

      سلام: نیاز به چنین کاری نیست و خانه اصلا قابل توقیف نمی باشد چون خانه جز مستثنیات دین می باشد و برای هیچ دینی قابل توقیف نیست و اگر بابت مهریه توان پرداخت نداشته باشید می توانید دادخواست اعسار به دادگاه خانواده بدهید تا بابت عدم پرداخت مهریه برای شما حکم حبس صادر نشود.

  37. ناصر شاگر می گوید

    سلام خسته نباشید مادر من باغ و منزلشو که به نام خودش هست میخواهد به من که پسر کوچکش هستم صلح کند ایا باید در دفتر اسناد تنظیم شود صلح نامه یا با سند عادی میشود.و اینکه شاهد باید از نزدیکان باید باشد یا غریبه یا دوست همسایه یا غیره…؟ممنون از شما

    1. زینالی می گوید

      سلام: صلح نامه سند عادی است نه سند رسمی سر دفتر فقط امضای طرفیت را تصدیق می نماید مگر اینکه سر دفتر خودش نسبت به تنظیم ان اقدام نمایند.

  38. مهری فرجی می گوید

    سلام شوهرم بجای مهریه ام به من ی خونه داد قولنامه بود وقتی سندش اومد تو دفترخونه سند را به اسم خودش زد و بصورت صلح خونه را واسم نوشت الان من اخرین برگ قولنامه دستمه میتونم شکایت کنم وخونه را پس یگیرم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر با صلح نامه بنام شده باشد می توانید بر اساس همان صلاح نامه بخواهید که بنام شما بزند و اگر از این کار امتناع کرد می توانید به طرفیت همسرتان دعوای الزام به تنظیم سند نمایید.

  39. علی می گوید

    سلام و خسته نباشید
    پدرم چند سال پیش یه قطعه زمین رو فروش نامه به من داد به متراژ ۵هزلر متر و من سال قبل زمین رو متراژ کردم و دو هزار متر بیشتر بود و زمین ۷هزار متر بود برای همین دوباره از پدرم صلح نامه گرفتم که زمین به متراز ۷هزار متر باهم صلح کردیم، سوال من اینه که الان بعد فوت پدرم آیا ورثه می تونن ادعا کنن که صلح نامه مشکل داره؟

  40. تبار می گوید

    سلام پدرم ملکی سنددار بمتراژ ۲۰۰۰ متر دارد که ۷۰۰ متر آن را به بنده صلح نامه ای عادی واگذار کردن با توجه به اینکه ملک سند رسمی دارد واگذاری بصورت صلح نامه ای شدنی هست یا اقدام دیگر بایست انجام داد ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: صلح نامه بر اساس قانون ثبت باید رسمی و در دفتر اسناد رسمی باید ثبت شود و صرف نوشتن یک برگه کاغذ عادی برای این موضوع کافی نیست برای راهنمایی بیشتر می توانید از وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره متنی یا تلفنی را انتخاب نمایید.

  41. بهروز می گوید

    سلام پدربزرگ من یک ملک ب عنوان مصالحه درر دفتر خانه رسمی خریداری کرده است آلان وراث فروشنده سند قطعی آورده ک ملک مورد نظر مال ماست آیا مصالحه نامه اعتبار دارد

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر ملک مورد نظر به شما صلح شده باشد این صلح نامه هیچ وقت توسط وراثت قابل ابطال نیست مگر اثبات نمایند پدرشان زمان صلح اهلیت قانونی نداشته است.

  42. احمد می گوید

    سلام. من می‌خواهم به همسرم سهام شرکت باغ ماشین واگذار کنم در ضمن ۳ دانگ منزل هم بنام ایشان ازقبل بوده . ۱_در صورتی که همسرم فوت کند آیا از این صلح به مادر ایشان که در قید حیات میباشد ارث می‌رسد.
    ۲_آیا همسرم می‌تواند صلحی بنویسد که اموالش پس از فوتش به فرزندانش برسد ونه به مادرش منظور از اموالش هم منزلی که بنامشه وهم اموالی که ازطریق صلح به او واگذار کردم. با تشکر فراوان

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند نسبت به صلح اموال خودش اقدام نماید و کسی نمی تواند بعد از فوتش این اموال را از تصرفش در بیاورد

  43. سپیده می گوید

    سلام همسر بنده سال ۹۷ ملکی را که داشتن در دفترخانه رسمی صلح عمری کردن به نام بنده همسرم از ازدواج اولشان ۴ فرزند پسر دارند که کوچکترین ۳۹ ساله میباشد در زمان صلح همسرم شرط خیار برای بنده گذاشتن که تا هر زمان که در قید حیات هستند کلیه امور خرید فروش فسق و هر گونه نقل و انتقال به عهده خودشان میباشد و نیاز به حضور بنده نمی باشد آیا الان که همسرم فوت شده وراث میتوانند ملک را به صورت وراثی طلب کنند

  44. سپیده می گوید

    سلام همسر بنده سال ۹۷ ملکی را که داشتن در دفترخانه رسمی صلح عمری کردن به نام بنده همسرم از ازدواج اولشان ۴ فرزند پسر دارند که کوچکترین ۳۹ ساله میباشد در زمان صلح همسرم شرط خیار برای بنده گذاشتن که تا هر زمان که در قید حیات هستند کلیه امور خرید فروش فسق و هر گونه نقل و انتقال به عهده خودشان میباشد و نیاز به حضور بنده نمی باشد آیا الان که همسرم فوت شده وراث میتوانند ملک را به صورت وراثی طلب کنند یا صلح نامه ملک بنده رو باطل کنن در سند قید شده در زمان حیات و سند به صورت کاملا رسمی در دفترخانه ثبت شد کلیه کارهای دارای و شهرداری و سند نیز به نام بنده هست

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر بر اساس اینکه صلح عقد لازم می باشد بعد از فوت اثر عقد از بین نمی رود این مال کلا بشما تعلق گرفته است و ورثه حاضر نمیتوانند مدعی این باشند

  45. مریم می گوید

    سلام اکر مرد از ترس پرداخت مهریه ملکی را بصورت مصالحه بنام فرزندان کند ایا زن میتواند از ان ملک مهریه خود را طلب کند؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:باید زن فرار از دین مرد را ثابت نماید در غیر این صورت نمیتواندبراساس این انتقال را اثبات نماید که انتقال صحیح نیست

  46. فریبا می گوید

    آیا زوجه می‌تواند مهریه خودرا به زوج صلح کند که در صورت فوت زن توسط ورثه زن قابل مطالبه از شوهر نباشد؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند اقدام به صلح مهریه نماید در این صورت چون مهریه اسقاط شده است دیگر قابل مطالبه توسط ورثه زوجه نمی باشد.

  47. امیر می گوید

    سلام پدر بنده فوت کرده قبل از فوت ثلث مالش رابه نام همسرش در دفترخانه به عنوان برگه وصیت نامه ثبت کرده و حالادوتا از براداران بنده با یک برگه صلح نامه دستی ادعا دارند که تمام اموال پدرم به ان ها صلح شده و شاهد هم امضا کرده اما من و یک برادر و خواهر دیگم از این موضوع مطلع نبودیم و ما شک داریم که اصلا اون برگه جعلی باشد .
    ما باید چیکار کنیم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید ادعای جعل نموده و درخواست ارجاع به کارشناس بدهید تا براساس نظریه کارشناسی این وصیت نامه را ابطال نمایید

  48. محمد می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    پدر بزرگم دو قطعه زمین که تقریبا کل دارایی ایشون بوده رو به من و برادرم صلح کردند و ایشون فوت شدن بنده اون زمان سنم قانونی نبوده ولی برادرم سنشون قانونی بوده صلح حق فسخ داشته و به صورت رسمی فسخ نشده ولی طبق ادعا عمم قبل از فوت پدربزرگم از طریق یک وصیت نامه دست نویس صلح فسخ شده نظرتون رو میفرمایید لطفا

    1. زینالی می گوید

      سلام: صلح از طریق وصیت نامه قابل فسخ نیست و کماکان از زمین متعلق به کسی است که صلح شده است فقط می توان از وصیت رجوع کرد نه از صلح

  49. حسن می گوید

    سلام مادرم ملک خود را۶دانگ با امتیازاتش بمن درسال ۱۳۷۶صلح عادی کرد الان خواهرام شاکی شدند که صلحنامه رو انکار وجعلی خواندند وقاضی شاهدین را خواست وشهادت دادند وابلاغیه امده ملک فوق خارج از ترکه میباشد منظورش چیه؟باتشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: یعنی ملک جز اموال مادرتان نیست تا بین ورثه تقسیم شود به شخصی که صلح کرده می رسد

  50. سارا قدیری می گوید

    سلام با عرض ادب ، مادر من چندین سال پیش سهم خودش از خونه آیی که مادر بزرگم سند صلح نامه ای بهش داده بود رو به من هدیه کرد و کامل مکتوبی کرد و هر دو امضا کردیم و تمام خاله هام به عنوان شاهد پایین اون برگرو امضا کردن و مادرم سند صلح نامه آیی مادربزرگم رو به من داد سند صلح شده بود که تا زنده بودن مادر بزرگم اجاره خونه رو برای خودش خرج کنیم که کردیم دو ماه پیش مادر بزرگم فوت کرد و برادر من با تهدید من و مادرم خواهان سهم شد و گفت چون صلح نامه بوده باطله میخوام ببینم شرایطش چطوریه ؟

  51. محمد می گوید

    سلام پدرم پیر و بیمار است و یک ملک کلنگی دارد که همراه همسایه ها قصد تخریب ، تجمیع و نوسازی دارند ، همچنین به علت کوهلت سن قصد دارد خانه را به به نام مادرم صلح کند، ایا امکان دارد قبل از تجمیع و نوسازی ملک را به نام مادرم صلح کند؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: هر موقع می توان نسبت به صلح مال اقدام کرد.

  52. محمد می گوید

    یعنی با تجمیع و ساخت ملک صلح از بین نمیرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر

  53. سبحان می گوید

    سلام
    اگر مصالح وکیل داشته باشد آیا وکیل میتواند از طرف مصالح امضا بزند،البته در وکالت وکیل کلمه صلح قید شده است تقریبا وکیل وکالت تام دارد.

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند چو.ن این اختیار به وکیل داده شده است

  54. فاطمه دیبا می گوید

    سلام وقت بخیر یکسال قبل مادرم قبل از فوت خانه ای که به نام خودش بود به من بخشید در حضور سه خواهر و برادرم و سه شاهد دیگر ولی صلح نامه ننوشتیم التن یک برادرم که خبر از این ماجرا نداشت درخواست سهم ارث کرده با توجه به موافقت سه خواهر و برادر دیگرم و شهادت آنان میشود الان با در دست داشتن مهر مادرم صلح نامه نوشت و انان امضا کنن . آیا معتبر است و اگر شکایتی از جلنب برادرم شود با شهادت خواهر و برادران دیگرام و سه شاهد دیگر مبنی بر معتبر بودن این صلحنامه میتوان امیدوار بود ممنونم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله صلح نامه معتبر می باشد

  55. حمید می گوید

    سلام
    ایا تنظیم صلج نامه برای همه اموال با وکالت نامه امکان دارد

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله ممکن می باشد و هیچ مشکلی ندارد

  56. Hossein می گوید

    درود و وقت بخیر من صلح عمری را میخواستم انجام دهم یعنی مالک من هستم ،این شدنی هست دیگه؟ و این که کجا باید برم و چیکار باید بکنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دفتر اسناد رسمی و یا یک توکیل اقدام به تنظیم ین صلح نامه نمایید و در این صلح نامه شما تا زمانی که زنده هستید خودتان استفاده نمایید و منافع مال خودتان هست.

  57. هما نادرى می گوید

    بادرودو عرض ادب من منزل كوچكى دارم كه ميخواهم به نام يكى از پسرانم قرارداد صلح عمرى بزنم ايشان خارج از كشور هستند و احتمال اينكه بتوانند براى امضا اين قرار به ايران بيايند نيست در عين حال خواست بنده تنظيم اين قرارداد در مهظر و دفاتر ثبت اسناد است . آيا بدون حضور ايشان ميتوانم اين قرارداد را منعقد نمايم يا حتماً ايشان براى امضا بايد حضورداشته باشند . از پاسخگويى پيشاپيش سپاسگزارم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق اخذ وکالتنامه اقدام نمایید

  58. محمد می گوید

    با سلام پدر بنده ۱۵ سال پیش زمین سند داری را به مادر در محضر با مبلغ مشخصی جهت بیع معامله صلح عمرا کردند . یکی از شرایطی که در صلح هستش ۵۰ سال به مادرم حق فروش ندادن . حالا ۲ سال پدرم فوت کرده و برادر ناتنی من ادعا میکند چون مادرم ۵۰ سال حق فروش ندارد ،، ایشون از ملک سهم میبره . ایا واقعا همچین چیزی امکان پذیره ؟؟
    ایا بعد از فوت پدرم این شرط باطل نشده؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر هیچ کاری نمیتوانند بکنند

  59. آرزو رمضانی می گوید

    سلام من و خواهرم ملکی داریم که هر کدوم ۳ دانگ به ناممون هست و قصد داریم هر کدوم سهم خودمون رو صلح کنیم سوالی که هست در صورت فوت هر کدوم از ما طرف دیگمون میتونه سند ششدانگ بگیره؟ چون اون کسی که فوت میشه خب سه دانگ بهش صلح شده آیا این سه دانگ مشمول ارث به بقیه میشه یا نه

  60. آرزو رمضانی می گوید

    سلام من و خواهرم ملکی داریم که هر کدوم ۳ دانگ به ناممون هست قصد داریم هر کدوم سهم خودشو به اون یکی صلح کنه سوالی که دارم اینه در صورت فوت یکی از ما طرف دیگمون میتونه سند ششدانگ بگیره؟ و اون سه دانگی که به فرد فوت شده صلح شده میتونه به وراث دیوه برسه یا نه فقط به خواهرم که سه دانگ به نامش هست

    1. زینالی می گوید

      سلام: با صلح کا شش دانگ متعلق به خواهر میشود و بعد از فوت نیز به ورثه خودش میرسد نه به کسی که صلح کرده است.

  61. حسن می گوید

    سلام صلحنامه عادی داشتم ازمادرمرحومم منزل رو بمن داد۶دانگ با امتیازاش ب ۳کیلو گندم قبض واقباض تسلیم وتسلم.منم زیرصلحنامه متعهدشدم ازخواهرمعلولم نگهداری کنم که دارم انجام میدم خواهرم شاکی شد وگفت صلحنامه رو قبول نداره من جعل کردم شاهدین احظارشدن ازمسئولین رده بالای شهر هستند تایید کردن صلحنامه رو ورای بنفع من داده شد خواهرم درمهلت تجدیدنظر درخواست اعتراض نکرد و بعداز ۵۰روز دادخواست فرجام خواهی داده ونوشته طبق گفته های دادگاه نخستین ادعای جعل کردن بمن داده و میگه فاصله خط ها با هم تفاوت داره وشاهدها صلاحیت ندارن ازنظرش وادعای کذب کرده شاهدها اعتیاد دارن نظرتون چیه ممنونم

  62. رضا می گوید

    سلام اگر شخصی صلح نامه انجام دهند و مبایعه نامه رهگیری دار هم انجام دهد به مسکلی میخورد یا خیر ؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر ابتدا با صلح نامه منتقل شده باشد دیگر برای مبایعه نامه موضوعی نمی ماند مگر اینکه به یک شخص منتقل شده یاشد.

  63. حسین می گوید

    سلام
    مادرم خانه خود را سند صلح بین بچها انجام داده و سند تک برگ و سهم هر کس مشخص شده
    حالا اگر فرزندی زودتر از مادر فوت شود سهم فرزند فوت شده که سند هم دارد به همسر و فرزندانش میرسد یا مادر میتواند سند صلح را فسخ کنر

    1. زینالی می گوید

      سلام: با فوت صلح از بین نمی رود و به ورثه شخص فوت شده میرسد

  64. محمد جوادی می گوید

    سلام وقت بخیر این نوشته در برگه عادی آیا قرادادست ؟چه نوع قراردادیست؟یا تعهد ابتدایی ست یا چه چیزی ؟
    متن برگه به این شرح:
    بسمه تعالی مورخه ۱۳۸۴/۶/۱۹
    اینجانب علی جعفری فرزند رضا ساکن آبادان شماره شناسنامه ۴۲۷صادره از آبادان بازنشسته آموزش وپرورش تعهد می نمایم که ( یک ) قطعه زمین (۳۰۰متری ) از اراضی مهرآباد که طی قولنامه از مرحوم محمد زاهدی خریداری نموده ام و مورد معامله چهار ساعت آب و متعلقات آن بوده به ورثه مرحوم زاهدی هر موقع که زمین ها توسط اداره مربوطه آزاد و تحویل اینجانب گردد در نزدیکترین جا تحویل آنها بدهم بدون هیچ گونه عذری .توضیح اینکه ورثه مرحوم محمد زاهدی هم برای امضا سند مربوطه اقدام نمایندضمنا هرگونه مخارج برای تنظیم سندوغیره به عهده آقای جعفری می باشد/بسمه تعالیدر صورت رای شورای حل اختلاف و تحویل زمین از طرف دولت مراتب قبول است مقدار سیصدمتر برابر۳۰۰متر

    1. زینالی می گوید

      سلام: این نوشته یک تعهد عادی است و در صورتی امضا طرفین برسد معتبر بوده و لازم الجراست و حتما نیز طرفین اثر انگشت نیز بزنند و دو نفر نیز بعنوان شاهد امضا نمایند حدالامکان در دفتر اسناد رسمی نیز بدهید امضا و اثر انگشت ها تصدیق و تایید شوند تا بعدا مشکلی در این خصوص بوجود نیاید.

  65. محمد جوادی می گوید

    تشکر از لطف شما اما
    اما این برگه قبلا نوشته شده سال ۸۴ امضا شده اما اثر انگشت نداره وثبت رسمی هم نشده فقط همین برگه هست .و کسی که این برگه رو برده دادگاه اظهار میکنه که پدر ما این برگه رو بهش داده ما از پدرمون هم چین چیزی رو نشنیدیم و اینکه اینا چند بار پدر مارو تهدید کردن که اگر بهشون زمین نده باماشین بهش میزنن.اما فقط خودم یکنفر شاهد بودم. که تهدید کردن.و اینکه الان رفتن دادگاه و درخواست تنفیذ و الزام به تنظیم سند دادن .و در دلایلشون این برگه و “اتیان سوگند “رو ذکر کردند حالا چکار کنیم

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما می توانید نسبت به این برگه اظهار تردید نمایید و صحت ان را زیر سوال برید

  66. ناصر می گوید

    با سلام یکی از فامیلای ما یک همسر وسه دختر داره ویکی از پسران دختر بزرگش از کوچکی با اونا زندگی کرده حالا میخواد اموال خودش وهمسرش را که بعضی سند دار وبعضی قولنامه ای هستند به اسم دخترا ونوه اش وهمسرش کند چکار کند که بعد از فوت وانحصار وراثت پا برجا باشد و برادر وبرادر زاده ها سهمی نبرند

    1. زینالی می گوید

      سلام: یک صلحنامه تنظیم نمایید

  67. سودابه حیدری می گوید

    مادر من منزلی که به نام خودش بوده به پدرم صلح کرده . حالا که پدرم فوت کرده حکم اون خونه چیه؟ آیا به ما (فرزندان )ارث میرسه یا مثل گذشته متعلق به مادرم میباشد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله جز اموال پدرتان هست

  68. محسن می گوید

    سلام
    من یک خانه و یک ماشین دارم که میخواهم بعد از مرگم تماما به همسرم برسد و بچه ها و پدر و مادرم تا وقتی که همسرم در قید حیات است ارثی از آن نبرند .
    آیا با عقد صلح میشود این کار را انجام داد . و آیا وقتی که در قید حیات هستم میتوانم خانه و ماشین را بفروشم و معامله کنم یا خیر

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما باید صلح عمری بکنید

  69. عباس می گوید

    سلام
    پدر من بعداز فوت مادرم ۴ دانگ خانه را به من و سه خواهر دیگرم صلح عمری کردن و این صلح نامه توسط خود پدرم به‌تنهایی در بنگاه معاملاتی املاک تنظیم شده و امضا و اثر انگشت پدرم و ۲ شاهد در سند میباشد و امضای ۴ دختر در سند نیست،میخواستم بدونم آیا این صلح نامه بدون امضای ۴ دختر اعتبار دارد؟درضمن پدرم زن گرفتن و از زن دوم یه پسر دارن و اینکه آیا بعد از فوت پدرم،پسر و همسر دومش میتونن ادعا کنن؟

  70. شمسی عالمی می گوید

    سلام پدرم در سن ۹۰ سالگی خانه خود را به برادرانم صلح نامه داده به آنها ایا امکان فسخ آن وجود دارد

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر

  71. علیرضا حسین زاده می گوید

    سلام پدر من با شوهر خواهرم یک هکتار زمین کشاورزی و ۷۰۰ متر زمین مسکونی رو صلح کرده و به شوهر خواهرم داده چند ماهی میشه که پدرم فوت شده و من فروش نامه ی ۴۰۰۰ متر زمین کشاورزی و ۳۰۰ متر از زمین مسکونی رو دارم و تاریخ فروش نامه قبل از صلح نامه است با این حال میتونم برای فسخ صلح نامه کاری بکنم ؟

  72. حسین میرفر می گوید

    باسلام . اولا تنها مایملک خود را به همسرم صلح عمری کرده ام و درالحاقیه صلحنامه حق فسخ به من تعلق دارد حتی ذکرشده درصورت فوت متصالح مصالح میتواند سند صلح را فسخ نماید. آیا این درست است ؟ ثانیا من وهمسرم فرزندی نداریم ودونفری متنی را نوشته و امضا کرده ایم که این صلحنامه را اقاله وابطال شده واعتبار آنرا کان لم یکن اعلام نموده ایم اما بدلیل زندگی درخارج ازکشور نتوانسته ایم سند رسمی برای این اقاله تنظیم نمائیم آیا اینکار درست است؟

  73. نازیه ورشوچی می گوید

    با سلام ملکی که در حق کسی صلح شده باشد اگر بعدا توسط مصالح ( صلح کننده )قسمتی از آن بصورت عادی به شخص دیگری فروخته شود آیا آن سند عادی اعتبار دارد یا خیر

  74. امید می گوید

    باسلام
    شخصی صلح نامه تنظیم کرده مبنی براینکه مرحوم در زمان حیات خویش تمام دارایی واملاک خود را به نوه خودش به صورت بلاعوض واگذار نموده و برادرزاده هایش نیز آن را مورد تایید قرارداده واقرار نموده اند که مرحوم املاک خود را به صورت شفاهی واگذار نموده و فی المجلس حضور داشته اند آیا صلح مذکور دارای اعتبار حقوقی میباشد. باتشکر

  75. علی می گوید

    سلام پدر من دو همسر دارد ،از همسر اول پنج فرزند واز همسر دوم سه فرزند،و دو خانه دارد،که هر همسر در یک خانه زندگی میکند،خانه را مصالح کرده برای هر همسر و بعد از فوت همسر به فرزندان آن همسر ولی خانه ی همسر دوم خیقیمتش بیشتر از همسر دوم است،آیا می‌توان بعد از فوت پدر نسبت به این موضوع اعتراض کرد.

    1. زینالی می گوید

      سلام نه نمیتوانید اعتراض کنید براساس وصیت عمل میشود

  76. سلامی می گوید

    سلام
    پدربنده فوت شدن تمام مال اموالشان را در اختیار پسربزرگتر گذاشتن با برگه صلح که قید شده ۵۰ سال حال ۹ نفردیگه از فرزندان نمی‌توانند کاری بکنن برای پس گرفتن اموال چون پدرم سوادنداشتن ومریض بودن لطف میکند راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام اگر سند نگرفته اند شما تقاضای انحصار وراثت و تقسیم ترکه کنید ایشون اگر ادعایی دارد طرح دعوا کنند البته اگر صلح نامه رسمی نباشد

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند