اگر کارفرما حق بیمه تان را پرداخت نکرد چه کنید؟

از جمله مهم ترین حقوق کارگر، حق بیمه او است. طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، هر کار فرمایی موظف است که کارگران خود را بیمه کند. بر اساس این قانون بیمه کارگران تکلیفی بر گردن کارفرما است. هر کارفرما مکلف است با شروع کار کارگر، در پایان هر ماه لیست بیمه را منطبق با حقوق تعیین شده به سازمان تامین اجتماعی ارسال و همینطور به دارایی مالیات پرداخت کند. ارسال مجموع حق بیمه کارگر و کارفرما فقط بر عهده کارفرما می باشد و کارگر هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت آن ندارد.در صورت عدم پرداخت حق بیمه کارفرما،بیمه شده می‌تواند با مراجعه به نزدیک ترین شعبه، نسبت به شکایت از کارفرما اقدام و بازرسی شعبه را تقاضا نماید.در این صورت کارفرما مجبور به پرداخت جریمه نقدی برابر با دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه می شود.علاوه بر این تحت تعقیب کیفری نیز قرار می‌گیرد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

سهم حق بیمه کارگران چقدر است؟

سهم حق بیمه کارگران ۷ درصد از پایه حقوق و مزایای دریافتی و سهم کارفرما ۲۳ درصد می باشد.

بیمه کارگر

چرا کارفرمایان از پرداخت حق بیمه طفره میروند؟

با اینکه کارفرمایان موظفند که تا پایان آخرین روز ماه بعد اسامی بیمه شدگان و حق بیمه شان را به تامین اجتماعی ارسال کنند، برخی از کارفرمایان به دلیل منافع مالی بیشتر نسبت به عدم پرداخت حقوق کارگران اقدام می نمایند. بخاطر اینکه کارفرمایان باید حقوق کارگران را از جمله دستمزد، عیدی، پاداش، مرخصی، حق اولاد، حق مسکن، خوار و بار و امثال آن در موعد مقرر پرداخت کنند و قانون هیچ گونه تعلل یا تاخیری یا نمی‌پذیرد. در پایان هر ماه کارفرمایان موظفند علاوه بر پرداخت حقوق و مزایا، حق بیمه خودشان و کارگرانشان را به تامین اجتماعی ارائه دهند. در صورتی که کارفرما هر حقوقی را از کارگر ضایع کند و از کارگر هرگونه بهره کشی نماید کارگر می‌تواند با مراجعه به اداره کار از کارفرمای خود نسبت به دریافت حقوق خود شکایت کند. در این موارد تخلف کارفرما بیمه نکردن کارگران خود نیست، بلکه پرداخت نکردن سهم حق بیمه خودش و کارگرش است. بدلیل اینکه هر کارگری به طور خودکار زمانی که مشغول به کار می‌شود از جانب تامین اجتماعی بیمه می‌شود و از اولین روز اشتغال تحت پوش بیمه قرار می‌گیرد و از مزایای آن بهره مند می‌شود چه کارفرما حق بیمه را پرداخت کند چه نکند. این قانون جزو نظم عمومی است و کارگر و کارفرما نمی‌تواند برخلاف آن باهم توافقی کنند.

چه کسانی مشمول قانون تامین اجتماعی میشوند؟

کلیه افرادی که به هر عنوانی در مقابل انجام کار دستمزد دریافت می‌کنند، از اولین روز کاری تحت پوشش قرار می‌گیرند و همچنین تمامی کارگاه ها و شغل هایی که قانون کار آنها را تحت پوشش خود قرار داده است مشمول این قانون می‌شوند. بر اساس ماده یک قانون کار کلیه کارگران و کارفرمایان کارگاه ها و موسسات تولیدی،صنعتی،کشاورزی و خدماتی تحت پوشش قانون کار قرار می‌گیرند. طبق آخرین آمار رسمی که توسط سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۵ انجام گرفت، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی به تعداد ۱۳ میلیون و ۷۷۹ هزار نفر رسیده بود.


بیشتر بخوانید: حق و حقوق کارگران در ایران


نحوه نظارت تامین اجتماعی در راستای حفظ حقوق کارگر بیمه شده

  1. طبق قانون، سازمان تامین اجتماعی باید طی مدت ۶ ماه حق بیمه های پرداختی از جانب کارفرما را بررسی کند و در صورت عدم پرداخت یا اختلاف و مغایرت در میزان حقوق بیمه شده باید به کارفرما ابلاغ شود.در صورتی که کارفرما خود را تسلیم نظر سازمان نکند،توسط هیئت تشخیص مطالبات موضوع بررسی و تصویب می‌شود و در حکم اسناد لازم الاجرا قلمداد می‌شود و قابل وصول می‌باشد. همچنین در صورت مواجه با کارگری که به مشکل برخورده باید با بررسی سوابق بیمه ای فرد به طور مستقیم اقدام به وصول حق بیمه ای نماید.سازمان برای وصول مطالبات مالی خود به طور مستقیم و توسط ماموران اجرایی سازمان این موضوع را پیگیری می نماید.
  2. طبق ماده ۴۷ قانون تامین اجتماعی سازمان این اختیار را دارد که کارگاه های مشمول قانون را بازرسی و دفترهای صورتحساب های مزد و حقوق را نظارت کند و در صورتی که کارفرما یا نماینده او از روند بازرسی جلوگیری نماید یا از ارائه دفاتر مربوطه خودداری کند محکوم به مجازات نقدی می‌شود. در صورت تکرار مطابق ماده ۱۷۹ قانون کار  محکوم به حبس از ۹۱ تا ۱۲۰ روز میشوند.

بیمه-کارگری

چرا بیمه شدن برای کارگران اهمیت دارد؟

برای هر کارگری پرداخت حق بیمه از حقوق دیگر خیلی بیشتر اهمیت دارد. به دلیل استفاده از مزایای مهم سازمان مثل بازنشستگی و دریافت مستمری بازنشستگی در زمان پیری یا از کار افتادگی پرداخت حق بیمه از جانب کارفرما برای کارگر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عدم پرداخت حق بیمه و نادیده گرفتن مقررات تامین اجتماعی توسط کارفرما تاثیر مستقیم روی بازنشستگی کارگر دارد.

راه های پیگیری سوابق بیمه ای از جانب کارگر

فرد بیمه شده از دو طریق می تواند نسبت به پیگیری سوایق بیمه ای خود اقدام نماید:

  1. به اداره کار حوزه جغرافیایی محل اشتغال (برای پیدا کردن اداره کار مربوطه کارگر می‌تواند از طریق شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود شعبه اداره کار حوزه محل اشتغال خود را پیدا کند.) و سپس به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که در آنجا ثبت نامش را انجام داده مراجعه و سوابق بیمه ای خود را دریافت می‌کند. سپس سوابق بیمه ای خود را دوباره نزد اداره می‌برد.
  2. با مراجعه به واحد نام نویسی و حسابهای انفرادی شعبه تامین اجتماعی محل اشتغال و تکمیل فرم سابقه بیمه،فرد بیمه شده می‌تواند نسبت به پیگیری سوابق بیمه ای خود اقدام نماید.

برای هرکدام از این اقدامات ارائه مدارکی مثل فیش حقوقی و مدارک واریز به حساب به سازمان تامین اجتماعی جهت بررسی صحت و سقم خواسته وی ضروری است.

کارگر

 مدارک و مراحل مورد نیاز برای شکایت از کارفرما به دلیل عدم پرداخت حق بیمه

  1. در ابتدا فرد بیمه شده باید به شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی مراجعه کند و شعبه اداره کار را پیدا نماید و فرمی که در اختیارش قرار می‌گیرد را مطالعه نماید. در این فرم به صورت خلاصه درباره حق کارگر و وظایف کارفرما نسبت به کارگر نوشته شده است.
  2. سپس با مراجعه به واحد ارجاع اداره مربوطه یک نامه تهیه نماید و نامه را به کارگزاری تامین اجتماعی بدهد و سوابق بیمه ای خود را بگیرد.
  3. سپس سوابق را به اداره کار ببرد و فرم دادخواست دریافت کند و  آن را  بر اساس نوع حقی که از او توسط کارفرما ضایع شده است پر می‌کند. شکایت او به هیئت تشخیص بدوی ارجاع داده می‌شود. هیئت تشخیص پس از بررسی اسناد موجود بازرس کاری را به محل اعزام می نماید و پس از بررسی صحت و سقم ادعای بیمه شده رای صادر می‌شود.
  4. پس از ابلاغ رای توسط اجرای احکام دادگستری به کارفرما،باید نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام نماید.

نکته قابل توجه در این خصوص این است که عملیات شکایت و پیگیری آن مشمول مرور زمان نیست یعنی هیچ مهلتی برای شکایت تعیین نشده است  و هیچ محدودیت زمانی برای این کار وجود ندارد و کارگر یا بعد از فوت او ذینفعانش در هر زمانی می‌توانند اقدام به شکایت علیه کارفرما نمایند و بدین گونه نیست که اگر مهلت بگذرد و فرد شکایت نکند دیگر به شکایت او رسیدگی نشود.

مدارک هویتی

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی انحصار وراثت(در صورت فوت بیمه شده)
  • اصل و کپی وکالتنامه وکیل قانونی بیمه شده (در صورت بیماری یا عدم توانایی مدعی)
  • دفترچه درمان(در صورت داشتن)

کارگر-بیمه-شده

مدارک مربوط به دوره مورد ادعا

  • .حکم استخدامی،ارتقاء شغلی،تغییر سمت در دوره شغلی مورد ادعا
  • لیست های حقوق کارگاه منظم به اظهارنامه که توسط اداره مالیاتی تایید شده باشد
  • دفاتر قانونی کارگاه و اسناد و هزینه مربوطه
  • لیست های حقوق کارگاه
  • گواهی بانک ذیربط مبنی بر واریز حقوق ماهانه بیمه شده
  • فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی
  • کارت افتتاح حساب بانکی
  • کارت های حضور و غیاب ورود و خروج دفاتر ثبت حضور و غیاب کارکنان کارگاه
  • کارت بهداشتی صادر شده از اداره بهداشت محیط کار
  • معاینات پزشکی قبل از استخدام
  • ارائه آراء صادره از سوی هیئت های تشخیص و حل اختلاف

در صورت نداشتن هر یک از این مدارک،فرد باید مشخصات دقیق و نشانی تعدادی از همکاران خود را که در کارگاه هستند ارائه دهد تا بررسی های لازم انجام گردد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
54 نظرات
  1. ali می گوید

    سلام وقت بخیر
    من مدت یک ساله کامل در یک برند پوشاک کار کردم از ۹/۹۸ تا ۹/۹۹ اما بیمه نشدم
    میتونم شکایت کنم حق بیمه ام رو بگیرم؟
    حق بیمه این مدت یک سال چقدره؟
    سفته ای که به عنوان ضمانت گذاشتم اونجا میتونن به دلیل لجبازی اقدامی کنن ؟
    گرفتن حقوقه زیاد( ۳ تومن )دلیل بر بیمه نکردن کارفرما میشه؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله امکان شکایت هست .سه میلیون که مبلغی نیست ایشان ده تومنم حقوق میدادند موظف به بیمه کردن شما بوده اند که تخلف کردند

  2. عرفان می گوید

    سلام
    به تازگی در شرکتی مشغول به کار شده ام و توافق صورت گرفته روی یک عدد ثابت و بیمه است، اما من از طرف پدرم بیمه تکمیلی دارم و نمیخوام که توسط کارفرما بیمه شوم (به خاطر کسر از حقوق) ایا امکانش هست به خواست خودم بیمه نشوم؟

  3. Mary می گوید

    سلام وقت بخیر
    من حدود دو سال و نیم در یک فروشگاه کار کردم یک سال و نیم فروشندگی و یک سال مدیریت سایت انجام دادم ولی بیمه نشدم باید چیکار کنم ؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام امکان پرداخت خلاء سابقه بیمه توسط کارفرما به بیمه وجود ندارد.

  4. Mary می گوید

    نمیخوام شکایت کنم آیا میشه ک کارفرما خودش بخواد این دوسال قبل رو ک کارم کردم بیمه رد کنه ؟؟؟

  5. معین می گوید

    سلام کارفرما بیمه آذر ماه من رو واریز نکرده الانم میگه دیگه نمیتونیم واریز کنیم آیا راهکاری وجود داره که بتونن پرداخت کنن

  6. محمدرضاقربان پور می گوید

    درود.وقتتون بخیرخسته نباشیدقرض ازمزاحمت بنده سال ۸۵ تا۹۰ به مدت ۵سال دریک کارگاه باطری سازی مشغول کاربودم وبیمه نشده بودم ایامیتونم بعده گذشت ۹سال شکایت کنم ازبابت عدم بیمه نکردن توسط کارفرما

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام نظر به اینکه دعاوی کارگر و کارفرما مرور زمان نداره بله ممکنه

  7. مهدی جالش صفت می گوید

    هشت ماه است که درکارگاه تولیدی به عنوان منبت کار مشغول به کار هستم ومزد من معادل چهارمیلیون و نیم میباشد ولی کار فرما هر ماه سه الی چهارتومن به من مزد داده و من راطی این مدت بیمه نکرده ایا میتوانم حقوق خود وبیمه خودرا مطالبه نمایم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله با استناد به قرار داد شکایت کنید

  8. مهدی جالش صفت می گوید

    هشت ماه است که درتولیدی مبلمان مشغول به منبت کاری هستم ومزد تعیین شده بین منوکارفرما شفاهی تعیین شده ومبلغ چهارمیلیونو نیم میباشد ولی کارفرما ماهی سه اای چهارمیلیون پرداحت میکند ومن راطی،این هشت ماه بیمه نکرده است چه کار باید کنم تا به حقوق خود برسم

  9. مریم می گوید

    من حدود ۷ماه در تولید پوشاک کار کردم نه بیمه شدم وحقوق بصورت حق العمل کاری صورت گرفت قراردادی ننوشته برامون آیا حق العمل کاری قانونی

  10. Milad می گوید

    سلام من چهار سال تو داروخانه کار کردم الان اومدم بیرون بیست و سه ماه بیمه رد نشده ایا میشه احقاق حق کنم با تشکر

  11. حمیداسلامی می گوید

    سلام ۲۵سال نزدکارفرمابرروی وسایل کشاورزی مثل کمباین وتراکتور کارکردم وصاحب کمباین هیچ بیمه تامین اجتماعی نکرد وچندین سال بیمه مسولیت بودم برای رسیدن به حقم چکارکنم لطفا راهنماییم کنید متشکرم

    1. وکیل تاپ می گوید

      باید موضوع و از اداره کار پیگیری کنید

  12. حسین می گوید

    سلام وقت بخیر ببخشید مزاحم شدم من ده سال در کارگاهی کار میکنم ولی بیمه نشدم اکه به کارفرما شکایت کنم حق بیمه من چقدر میشه ولی تو هر سال با تورم حکوق من را اضافه میکرد

  13. حسین می گوید

    سلام من ده سال در کارگاهی کار میکنم اگر به کارفرما شکایت کنم حق من چقدر میشه

  14. ناصری می گوید

    سلام
    بنده چند سالی نزد فامیل خودم کار میکردم چون فامیل بودیم قرارداد نداشتم و حقوقم هم اون موقع دستی دریافت میکردم اون سالها خیلی عابر بانک و این چیزا استفاده نمیشد بیمه هم برای من رد نمیشد الان اگه اون سابقه من لحاظ میشد بازنشسته میشم صاحب کار گفته اگه راهی هست و جریمه و بیمه قدیم رو پرداخت میکنم حرفی نداره اما من راهی به ذهنم نمی‌رسه چیکار میتونم انجام بدم ؟؟

  15. ناشناس می گوید

    باسلام.بنده دوسال هست تنها دریک کارگاه لبنیات کارمیکنم قرار بوده بعد از دوماه بیمه ام بکنم الان هی امروز و فردا میکنم که بهداشت مجوز نمیده تامین اجتماعی مجوز نمیده ماهم نمتونیم بیمه آت بکنیم نه عیدی نه مرخصی وهیچ چیزم ندارم باید چیکار کنم.باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام از جمله مهم ترین حقوق کارگر، حق بیمه او است. طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، هر کار فرمایی موظف است که کارگران خود را بیمه کند. بر اساس این قانون بیمه کارگران تکلیفی بر گردن کارفرما است. هر کارفرما مکلف است با شروع کار کارگر، در پایان هر ماه لیست بیمه را منطبق با حقوق تعیین شده به سازمان تامین اجتماعی ارسال و همینطور به دارایی مالیات پرداخت کند. ارسال مجموع حق بیمه کارگر و کارفرما فقط بر عهده کارفرما می باشد و کارگر هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت آن ندارد.در صورت عدم پرداخت حق بیمه کارفرما،بیمه شده می‌تواند با مراجعه به نزدیک ترین شعبه، نسبت به شکایت از کارفرما اقدام و بازرسی شعبه را تقاضا نماید.در این صورت کارفرما مجبور به پرداخت جریمه نقدی برابر با دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه می شود.علاوه بر این تحت تعقیب کیفری نیز قرار می‌گیرد.

  16. محمد رسول می گوید

    با سلام کارفرمای من با بیمه مشکل داره سر پرداخت ۳ماه از سال گذشته وبخاطر همین جریمه شده و ادعا میکنه واریز کرده وبرای من کارگر هم سابقه رد شده ولی بیمه جوابی عجیب میده که ما خودمان سابقه رد کردیم آیا اگر کارفرما حق بیمه من رو پرداخت نکرده باشه امکان داره خود بیمه سابقه رد بکنه ؟!؟!؟!لطفا جواب بفرستید ممنون

  17. علی اکبر رمضانپور می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید باعرض پوزش بنده نزدیک ۵ سال تو نمایشگاه مبل کار کردم هم فروشنده بودم و هم کارگر ۲ تا نمایشگاه و کارفرما مراهیچ بیمه ای نکرده است ازسال ۸۵ تا ۱۴۰۰ کار کرده ام و خودم بیرون آمده ام بخاطر حقوقمو زیاد نمیکرد نه درصدی میگرفتم ن چیزی آیا الان بعد مدت یک ماه یادوماه میشه کاری کرد که حقمو و حق زنوبچمو از کارفرما بگیرم و خوده کارما میدونست نه حقومو کارت ب کارت میکرد نه چیزی همش نقدی بهم میداد و چکار باید بکنم ممنون

  18. شیوا نوری می گوید

    باعرض سلام وقتتون بخیر
    بنده ۱۱ماه در یک شرکت پخش به بازاریابی مشغول بودم و در این مدت که کار میکردم کارفرما اصلا برام بیمه رد نکرده بود و اینکه فقط مبلغ حق بیمه را تا موقعی که کار کردم برای من به مدت۶ ماه ۳۰۰ تومن و ۵۰۰ تومن به مدت ۴ ماه بطور نقدی پرداخت نموده و در این باره امضا هم داده ام….
    خاستم مطلع بشم که آیا امکان داره به دلیل اینکه بیمه نشدم اما حق بیمه ام را از طرف کار فرما میگرفتم میتوانم شکایت کنم یا نه ؟؟؟؟

  19. شیوا نوری می گوید

    ؟؟؟؟ بلهدوازیق انور

  20. حمید می گوید

    سلام من از تاریخ ۴/۹۸تا۵/۱۴۰۰تو یه مرغداری مشغولم و بیمه ندارم فقط حقوق هر ماه دریافت میکردم نه بیمه نه سنوات حق اولاد حق مسکن مرخصی عیدی پاداش وغیره دریافت نکردم حکم من چی هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید در اداره کار از کارفرما شکایت نمایید.

  21. محمود می گوید

    سلام خدمت شما
    من ۲۷ سال سن دارم و به تازگی کارمند شده ام، اما از سن ۱۶ سالگی تا ۲۶ سالگی در کارگاه سنگبری به خاطر مشکل مالی کارگری میکردم و در کنار آن درس هم میخواندم، کارفرما قرار بوده که ما رو بیمه کند و هر ماه حق بیمه رو از دستمزد من کم میکرده، اما الان متوجه شدم که از این ۱۰ سال، حتی یک ماه هم حق بیمه رو پرداخت نکرده و بیمه من تازه از زمانی که کارمند شده ام شروع شده، یعنی حدود ۶ ماه هست که فعال شده، البته تاریخ شروع کار رو در کارگاه ثبت شده و خود کارفرما نیز تایید کرده، حالا من باید برای این ۱۰ سال که حقم ضایع شده چکار کنم، در ضمن من بخاطر اینکه پدرم فوت شده، خدمت سربازی نرفتم و بخاطر کفالت مادرم معاف شدم.

    ممنون میشم اگه جواب بدید و منو راهنمایی کنید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما شکایت نمایید.

  22. قربان می گوید

    باسلام وخسته نباشیدبنده حدودشانزده سال دریک کارگاه آهن فروشی کارکردم ولی صاحبکارم فقط یک سال ونیم آخرروبرام بیمه ردکرده لطفا برام راه کاربدین ممنون میشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما شکایت نماید.

  23. جواد می گوید

    سلام خسته نباشید من حدود یه سال و نیم کارگاه کارمیکردم الان چند روزه اومدم بیرون .کارفرما بیمه ام نکرد
    اما برای تسویه حساب و گرفتن حقوق ناچار باید فرم تسویه امضا میکردم که هیچ گونه شکایتی از کارفرما ندارم …آیا میتونم پیگیرباشم و حق و حقوقمو بگیرم در ضمن به من هیچ مزایایی غیر از یه میلیون عیدی تعلق نگرفته تا الان ..و حقوقمم کمتر از قانون کار بوده…تکلیف چیه لطفاً جواب بدین…راضی نیستم کارگاه پلمپ شه آیا احتمال جمع کردن کار هم وجودداره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید به هیات حل اختلاف کارگر و کار فرما شکایت نمایید.

  24. مسعودورکوهی می گوید

    حقوق و مزایای شب کاری از۷عصرتا۸صبح ۱۳ساعت بدون تایم غذا یکسره قطع کردن وعده غذایی ۵ماه تمام جمعه ها وتعطیلی هارسمی کارکردم بنده متاهل بایک فرزندمیباشم از خرم اباد به دعوت صاحب کارخونه امدم اول فروردین۱۴۰۰ تا الان اواسط دیماه قراردادم ماهیانه۷میلیون حقوق داشتم برگه نداد و هرماه نهایت۴ یا زیر۵ میلیون حقوق و کلا دادن باتوجه که بنده دائم شب کاربوده ام و بیمه اصلا نریختن. و مزایا هیچی وبعد از پیگیری باپرتاب لیوان بنده از ناحیه سر مجروح و الان بستری در بیمارستان هستم و در شهر غریب لطفا کمکم کنیدبدانم مبلغ باید طلب کنم چه مقدار است،ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما شکایت نمایید و مطالبه خسارت نمایید برای راهنمای بهتر از وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ کمک بگیرید.

  25. جواد می گوید

    سلام وقتتون بخیر بنده ۴سال در یک مجموعه مشغول بکار بودم کلا هیچی بیمه رد نکردن الان شکایت کردم میخواستم ببینم در صورت محکوم شدن کارفرما مبلغ حق بیمه به خودم پرداخت میشه یا به بیمه ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: مبلغ به حساب شما پرداخت میشه و چون بیمه برای شماست برای شما پرداخت خواهد شد.

  26. حسینی می گوید

    سلام بنده نیروی شرکتی مرکز بهداشت هستم و در این تاریخ (۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ) متوجه شدم که شرکت واسطه تامین نیروی انسانی حق بیمه دی ماه اینجانب رو واریز نکرده و به خاطر مسئله احتمال تبدیل وضعیت این موضوع برای من هزینه ی سنگینی خواهد داشت به شعبه ی تامین اجتماعی مراجعه کرده ام و ذگر میکنند که با تمام مدارک فقط ۱۰ درصد احتمال دارد که بیمه ی دی ماه بنده درست شود و مطمئنا شکایت قضایی هم نمیتوانم داشته باشم چون بلافاصله به بهانه های واهی از کار بیکار خواهم شد . خواهشا راهنمایی بفرمایید

  27. مجید می گوید

    اگر درکارگاهی ک قبلا فعال بوده و الان دیگر فعال نیست و نه فیش حقوقی ن قردادی دال بر اثبات کار کرد نباشد چگونه بیمه خود را احیا کنم؟

  28. امیر می گوید

    سلام ما یک کارگر داریم در گاوداری که او بیمه بازنشتگی است ایا میتوانیم‌ او را بیمه کنیم در کار بدون انکه بیمه خودش از بین برود ؟
    ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون بیمه داره دیگر نمیتوان مجددا بیمه اش کرد

  29. امیر حسین می گوید

    سلام …من چهار سال فروشگاهی کار میکنم دوسال اول منو بیمه نکرد فقط دوسال آخر بیمه شدم منتهی خودم حق بیمه پرداخت میکردم میخواستم بدونم آیا میتونم بازم بابت بیمه نکردن اون دوسال با گرفتن صورت حساب بانکی اون دوسال حقممو بگیرم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید از طریق اداره تامین اجتماعی اقدام به بیمه نکردن شما اقدام نمایید

  30. جهانگير می گوید

    با سلام. حدود ۱۵ سال پيش در شركتي به مدت دوسال كار كرده ام. اخيرا از سوابق بيمه متوجه شده سه ماه بيمه رد نشده در حاليكه بر اساس فيش حقوقي(كه همچنان آنها را دارم) بيمه از بنده كسر شده است. به نظر شركت منحل شده است. آيا امكان پيگيري هست؟ به چه طريق؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر شرکت منحل شده باشد طرف حساب شما شخص حقوقی باشد می توانید از مدیر شرکت شکایت نموده و از طریق اداره کار اقدام به رسیدگی نمایید.

  31. سجاد می گوید

    سلام وقت بخیر
    بنده سجاد مرادخانی هستم .
    از استان قم
    بنده به مدت حدود۵سال در یک دفتر مسافرتی کار میکردم متاسفانه قرار دادی بین ما ثبت نشده بود.و بنده چون دانشجو بودم بنده رو بیمه نمیکرد.الان هم بنده رو بعد از ۵سال از کار اخراج کردن.با اخراجم مشکلی ندارم
    فقط می‌خوام ادب بشن ک بدون دلیل کسی رو اخراج نکنن.من خدمت سربازی نرفته بودم .چون دانشجو بودم
    آیا میتونم در اداره کار ب دلیل بیمه نکردن بنده از سمت کارفرما شکایت کنم.
    قرار. داد ننوشتیم بینمون حقوقم رو هم بعضی وقتا واریز میکرد ب حساب بعضی وقتا نقد میگرفتم الان چیکار باید بکنم میشه شکایت کرد

  32. کیوان می گوید

    سلام.خسته نباشید.من از سال ۱۳۸۰ تا الان در یک فروشگاه مصالح ساختمانی کار میکنم هرسال با یه دوز وکلک از بیمه کردن من طفره رفت دراین چند سال کلا ۸۰ روز مرخصی گرفتم تمام روزهای تعطیل را هم کار کردم توی این چند سال کلا ۳ میلیون تومان عیدی به من داده قرارداد هم ندارم اما همه همسایه ها وکاسب های محل میدونند که من چند سال است کار میکنم لطفا راهنمایی کنیید چه جوری شکایت کنم با تشکر

  33. محمد می گوید

    سلام من در نانوایی خانومم مشغول به کارم،چند سال بیمه رد کردن ولی جدیدا بازرس بیمه اسم منو از لیست حذف کرده و میگه بین زن و شوهر رابطه کارگر و کارفرمایی وجود نداره،من چیکار کنم و به کجا مراجعه و یا شکایت کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اداره کار باید شکایت نمایید

  34. مهدی می گوید

    سلام وقت بخیر با عرض پوزش من در گارگاهی سه سال کار کردم یه ماه اخر در کارگاه به علت اسیب دیدگی استعلاجی گرفتم بعد استعلاجی قراردادم هم تموم میشه در این بین متوجه شدم از شروع کارم تا به الان نزدیک به ۸ماه بیمم واریز نشده ایا میتونم پیگیری کنم ایا سنوات اون ماهها را هم میتوانم بگیرم اگر نداد و دبه دراورد چقد زمان برای شکایت دارم نداشتن قرارداد کتبی در روند کار تاثیر دارد مرسی بابت راهنماییتون موفق و موید باشید

  35. فاطمه زغیب می گوید

    سلام من در شیرینی فروشی حدودا ۹ماهه که کارمیکنم و دیروز یه کارشناس از تامین اجتماعی اومد و گفت بیمه هستین از طرف کار یا نه گفتم نه چون از سمت پدرم بیمه هستم گفت شما باید از طرف کارفرما بیمه میشدین راستش روز اول کاری کارفرما اسمی از بیمه نیورد و نگفت بیمه نمیکنه منم بیمه نمیخاستم وچیزی نگفتم الان که قراره جریمه بشه میگه یا ترک کار برات میزنم و اخراجت میکنم یا بیمه میشی و از حقوقت کم میکنم و من کلا حقوقم ۴تومنه خیلی به پول نیاز دارم و کارشناس گفت اصلا حق نداره تز حقوقت کم کنه خودش باید پرداخت کنه چکار کنم لطفا راهنماییم کنید که هم سرکارم بمونم هم بیمه بشم

  36. الهام کسایی می گوید

    سلام من در شیربنی فروشی کار میکنم حدودا۲ماه و بیمه هستم اگه از این جا برم سر یه کار دیگه تکلیف بیمه چی میشه و ایا این دوماه سابقه حذف میشه اگه تو یه محل دیگه ای مشغول بکار بشم از اول بیمه برام رد میشه یا ادامه همون ۲ماه میشه؟؟؟

  37. مجید نیکوفر می گوید

    سلام یک سال در یک معدن کار کردم برای دو کارفرما که بیمه نکردن چکار کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام باید به اداره کار مراجعه کنید پرونده تشکیل بدهید و سوابق کاری خود را ارایه بدهید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند