آدم ربایی چیست و مجازات آن

آدم ‌ربایی و در اصل مخفی کردن اشخاص یکی از جرایمی می باشد که  علیه اشخاص قابل ارتکاب است که شامل دو مصداق می باشد و آن این است که علاوه بر اینکه باعث سلب شدن آزادی و همچنین صدمات بدنی که ممکن است برای مجنی علیه اتفاق بیفتد بیشتر شخصیت معنوی آن را خدشه‌دار می‌کند و مورد تعرض قرار می دهد.

این جرم به صورت خاص تنها یک ماده از قانون مجازات را به خود اختصاص داده است و به صورت عام چند ماده از قانون مجازات را به خود اختصاص داده است.

حق آزادی تن در قانون اساسی

بر طبق اصل ۲۲ قانون اساسی ایران: حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.

یکی از حقوق اساسی که افراد دارند و برای آنها در قانون اساسی پیش بینی شده است حق آزادی تن می باشد که می توانیم به بارزترین مصداق آن یعنی آزادی‌های شخصی اشاره کنیم.

عنصر تشکیل دهنده جرم آدم ربایی

در ضمن، ماده ۳۲ قانون اساسی بیان می کند هیچ شخصی را نمی توان بدون دلیل دستگیر کرد؛  مگر اینکه برای آن  جرمی در قانون  معین شده باشد بر اساس آنچه که در قانون بیان شده است میتوان افراد را مجرم محسوب کرد.

عنصر تشکیل دهنده جرم آدم ربایی

انتقال دادن چند نفر یا یک نفر به مکان دیگر بدون رضایت شخص را آدم ربایی گویند. آدم ربایی دارای عناصر قانونی و معنوی و مادی می باشد.

عنصر مادی: در عنصر مادی این جرم باید عمل ربودن انجام گیرد و به این معنا می باشد که شخصی را از مکانی به مکان دیگر با استفاده از زور یا تهدید و یا اینکه از طریق حیله،  انتقال می دهند. و این جابجایی بدون رضایت شخص میباشد. این اتفاق را عنصر مادی جرم میگویند‌.

عنصر معنوی: زمانی جرم آدم ربایی اتفاق می‌افتد کرد به اضافه عنصر مادی عنصر معنوی هم شامل آن شود. عنصر معنوی به این معنا می باشد که شخصی که طرف مقابل را می رباید باید قصد و نیت مجرمانه برای انجام دادن این عمل را داشته باشد.

اگر اینگونه نباشد جرم آدم‌ربایی اتفاق نیفتاده است. مانند اینکه شخصی ماشینی را سرقت می نماید که از قضا داخل آن کودکی خوابیده است .

عنصر قانونی: انجام دادن عملی و یا انجام ندادن عملی که در قانون برای آن مجازات در نظر گرفته شده است جرم محسوب می گردد. عنصر قانونی آدم ربایی ماده ۶۲۱ تعزیرات می باشد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

شرایط تحقق جرم آدم ربایی

یکی از اصلی ترین شرایط موجود برای به وجود آمدن جرم آدم ربایی این است که شخص ربوده شده باید رضایت نداشته باشد زیرا برای جرم آدم ربایی شخص ربوده شده نباید برای انجام این کار رضایت داشته باشد اگر شخص ربوده شده از انجام این کار رضایت داشته باشد هیچ گونه جرمی  اتفاق نیفتاده است.


بیشتر بخوانید: نمونه شکوائیه آدم‌ ربایی


به عنوان مثال می‌توان گفت که شخصی با رضایت خودش سوار اتومبیل می گردد و راننده در هنگام مسیر از یک جایی به بعد مسیر را عوض میکند و طرف مقابل را به مکانی برده و او را حبس می کند جرم مورد نظر از آن قسمتی اتفاق می افتد که بدون رضایت شخص مسیر را عوض میکند و به جای دیگر میرود.

مجازات آدم ربایی

قانونگذار شروع کردن به آدم ربایی را جرم میداند.

مجازات آدم رباییهر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط‌ دیگری شخصی را برباید یا مخفی کند به حبس درجه ۴ و در غیر این صورت به حبس درجه ۵ محکوم خواهد شد در صورتی که سن مجنی‌ علیه کمتر از پانزده سال تمام باشد یا‌ ربودن توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد یا به مجنی علیه آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود، مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد ‌و در صورت ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم میگردد.

شروع به آدم ربایی

در تبصره ماده ۶۲۱ مجازات شروع به آدم ربایی نیز تعیین شده بود که سه تا پنج سال در نظر گرفته شده بود ولی طبق قانون جدید کاهش مجازات حبس های تعزیری مجازات شروع در تبصره نسخ شد و شروع طبق قواعد عام شروع یعنی ماده ۱۲۲ قانون مجازات اسلامی عمل می شود.

یعنی مجازات آن حبس درجه پنج یعنی دو تا پنج سال در صورتی که با قصد این کار را انجام داده باشد محکوم می شود و در صورتی که قصد مطالبه وجه و انتقام نداشته یا حیله و عنف هم نباشد.

به حبس تعزیری یا شلاق یا جزای نقدی درجه شش که عبارت است از:

حبس بیش از شش ماه تا دو سال.

جزای نقدی بیش از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا هشتاد میلیون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

شلاق از سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه.

شرایطی که باعث تشدید مجازات آدم ربایی می گردد چیست

اگر سن شخصی که ربوده شده از ۱۵ سال کمتر باشد.

ربوده شدن شخص توسط وسایل نقلیه چه موتوری و چه غیر موتوری باشد.

آسیب زدن به فرد ربوده شده چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی.

اگر فرد ربوده شده دچار آسیب حیثیتی گردد که این موضوع در مورد زنان و کودکان ربوده شده می‌باشد و اگر غیر از این باشد باید توسط شخص ثابت گردد.

آدم ربایی و جرایم غیر قابل گذشت

آدم ربایی و جرایم غیر قابل گذشت

آدم ربایی از جرایم غیر قابل گذشت می باشد که مقید است به نتیجه و می توان گفت بر اساس بند ۲ ماده ۳۰ قانون مجازات اسلامی این نوع جرم قابل تعلیق است.

در این نوع جرایم اگر شاکی پرونده رضایت دهد چون جرم یکی از جرایم  غیر قابل گذشت می باشد رضایت شاکی در پرونده فقط می تواند میزان و کیفیت جرم را کاهش دهد اگر در این مرحله شاکی پرونده فوت کند حق گذشت و همچنین ادامه پرونده با ورثه شخصی است که فوت کرده است.

سوالات مرتبط

خیر جابجا کردن انسان مرده، آدم ربایی محسوب نمی گردد.

مجازات شلاق در نظر گرفته نمی شود، بین ۵ تا ۱۵ سال حبس می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
34 نظرات
  1. کریم ابادی می گوید

    سلام ببخشید من از سایت دیوار یک ایرپاد خریدم بعد دیدم قلابی زنگ زدم خاموش بود با یه ترفند کشوندمش بیرون اومد گرفتمش کردمش تو ماشین گفتم پولمو بده داد رفت حالا تهدید میکنه که شکایت کرده که من آدم ربایی کردم کنار پاساژ دوربین بوده گرفته من قبل اینکه بگیرمش شکایت کردم اما میخوام بدونم آدم ربایی محسوب میشه

  2. کریم ابادی می گوید

    سلام ببخشید من از سایت دیوار یک ایرپاد خریدم بعد دیدم قلابی زنگ زدم خاموش بود با یه ترفند کشوندمش بیرون اومد گرفتمش کردمش تو ماشین گفتم پولمو بده داد رفت حالا تهدید میکنه که شکایت کرده که من آدم ربایی کردم کنار پاساژ دوربین بوده گرفته من قبل اینکه بگیرمش شکایت کردم اما میخوام بدونم آدم ربایی محسوب میشه یا نه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مطمئنا شما قصد ادم ربایی نداشتید ولی اگر شکایت کنند باید دفاع کنید از خودتون وارد لینک زیر بشید و در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی از وکلای ما کمک بگیرید
      https://vakiltop.com/

  3. متین می گوید

    سلام اگه فرد ربوده شده فرار کند چه حکمی برای ادم ربا صادر میشود ؟

  4. امید می گوید

    سلام پسرم۱۴سالش هست توسط شخصی ربوده شدوبعدضرب وجرح انجام داده باپسرم حیثیت پسرم روفیلم برداری کرده حالا جرمش چیست؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام ادم ربایی به عنف و ضرب جرح

  5. فرهاد می گوید

    شبتون بخیر من شش ماه پیش واحدی خریداری نمودام سازنده به خانوم بنده تماس میگیره که بیا دم ساختمان که خریداری کرده ایم کارتون دارم بعداز امتناع خانوم بنده البته داخل پرانتز)ما هنوز به منزل جدید نقل مکان نکرده ایم ودر دو ایستگاه دورتر ساکن هستیم)سازنده میگه میام درب خونه که الان ساکن هستیم صحبت میکنیم بعداز میره ببینه چیکار داره میگن سوار ماشین شید صحبت کنیم
    که شروع به حرکت میکنه بدون اجازه وموافق بودن همسر بنده ایشان را درب منزل جدید میبره
    خواستم بدونم جرم مرتکب شده ایشان ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام هیچ جرمی چون مرتکب عمل مجرمانه نشده اند

  6. said می گوید

    فایده نداره یک فرد من را با تهدید اسلحه کولت سوار ماشین کرد ۶ ساعت به این و آن ور برد الان شکایت کردم تازه محکوم هم شدم چون طرف پول داره یک ماشین کیا اسپورت داره مامورین خام پول او شدند نه گرگان گیری من تازه مامورین به جای که دست به کار شوند نجاتم بدهند مردم نجاتم دادند و من خیلی ترسیده بودم مردم شیشه ماشین را شکستند الان قانون میگوید شیشه ماشین مهمه نه گروگان گیری زیاد به شیشه ماشین توجه میکنن

  7. پروین بیژن زاد می گوید

    سلام‌من‌ بعنوان مسافر سوار پراید گذری شدم ایشان به مقصد رساندند و ادعا کردن در اسنپ کار می کنند و من همان روز اس زدند به مسیر شما می روید میروم که از اتوبان حرکت کردند من را مورد تعرض دستی قرار دادند و ماشین نگه نمی داشتند قفل در ها را بستند ولی ماشین نو نبود در قفل بالا کشیدم پیاده نمی کردند من جیغ می کشیدم در را باز گردم خودم پرت می کنم با سرعت در لاین وسط حرکت می کردند منم با کف پا نگه داشته بودم در باز بماند که به لاین بغل آمده سرعت کم کردند من پایم را زمین گذاشتم حرکت می کردند منو خواستند داخل ماشین بکشند نتوانستند در آن سرعت کم مو قع حرکت با دو دست پرکردند بیرون من

  8. امیر می گوید

    سلام اگر ازشاکی رضایت گرفته باشیم برای پرونده لواط. وایرادجرح عمدی با سلاح سرد وادم ربائی.
    لواط و جرح عمدی اش منع وموقوفی تعقیب خوردباشد ایا ادم ربائی جرم قانونی هم دارد حتی رضایت شاکی داشته باشیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ادم ربایی هم قابل گذشت شده

  9. علیرضا می گوید

    سلام ببخشید میخواستم بدونم مجازات تکرار جرم آدم ربایی به چه صورتی هست ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:حداکثر مجازات بعلاوه اضافه کردن یک چهارم

  10. پریناز می گوید

    سلام دوست برادرم به رضایت خود سوار موتور برادرم شده وبه مکانی رفتند که به آن پسر تجاوز شده و برادرم به جرم آدم ربائی یکسال حبس بریدن ،رضایت آن پسر هم رو پرونده هست ولی برادرم رو بردن زندان یکماهه،راهی هست نجاتش بدیم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید اثبات نمایند که بر اساس رضایت خود فرد صورت گرفته.

  11. محمد پورارمزد می گوید

    در صورتی که شاکی رضایت ندهد آیا جرم آدم ربایی تبدیل به جزای نقدی میشود یا نه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در جرایمی که مجازات قانونی آنها شلاق حدی یا حبس تعزیری درجه پنج است، مرتکب به حبس تعزیری یا شلاق یا جزای نقدی درجه ۶ محکوم می شود با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ در امور کیفری شما را راهنمایی نمایند.

  12. سمیرا می گوید

    سلام مشارکت در جرم باشد جرم هم آدم ربایی باشد و طرفین ب متهمی ک مشارکت در جرم داشته رضایت کتبی بدهد جرمش چیست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: به مجازات درجه ۴یا ۵محکوم خواهید شد .

  13. سمیراسمیرا می گوید

    سلام
    جرم آدم ربایی اما بارضایت طرف بوده ک ولی در پرونده آدم ربایی نوشتن
    دو متهم ب آدم ربایی ک یکی از آن ها مشارکت در جرم هست ک طرفین ب متهمی مشارکت در جرم داشته رضایت کتبی داده حالا از نظر قانون و قاضی حکمش چیه ؟ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر آدم ربایی به عنف نباشد به مجازات حبس درجه ۵شخص محکوم خواهد شد یعنی مجازات به میزان ۲تا ۵سال خواهید داشت.

  14. Sty می گوید

    سلام خستع نباشید من ۵ماه با پسری دوست بودم من بعد دوست نداشتم دوستی ادامه بدم این فرد امد تو کوچمون موقعی ک من میخواستم از دانشگا برم منو کتک زد وسط خیابون و فش داد و منو میخواست ب زور سوار ماشین کنه بعد من جیغ زدم مردم جم شدن دورمون و منو ول کرد من شکایت کردم و فردا دادگاهیع میخوام ببینم چ جرمی براش میبرن و اینم بگم پزشک قانونیم رفتم و گوش سمت راستم پردش پارع شده

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر شکایت نمایید به جرم توهین و تهدید و ضرب و جرح اقدام نمایید و مجازات این عمل نیز جریمه و حبس و در صورت وقوع جراحت نیز به طرف مقابل دیه تعلق میگیرد.

  15. محمد پورارمزد می گوید

    سلام. آیا آدم ربائی که دادستان ۱۵ سال حکم داده(جرم در سال ۹۵ رخ داده) قاضی میتواند در صورت نداشتن سابقه حکم به هشت میلیون جزای نقدی بدهد
    آیا جرم آنی تابع قانون زمان وقوع جرم است یا نه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: این میزان قابل تبدیل به جریمه نیست و این جرم تابع مرور زمان اجرای حکم می شود.

  16. محمد پورارمزد می گوید

    سلام اگر در دادگاه بدوی دیه ۲ درصد را به یک درصد و یک هزارم دیه تبدیل کند و دادگاه تجدیدنظر با اسن جمله بدلیل اینکه دیه کمتر عشر است و قابل تجدیدنظرخواهی نیست همان رای را قطعی کند
    راهی هست که به دیه واقعی مطالبه شود یا نه

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید اعاده دادرسی نمایید

  17. محمد می گوید

    سلام آیا دیه ای که در سال ۹۹ قطعی شده و بابت اعتراض تا امروز اجرا نشده به نرخ روز حساب میشود یا به تاریخ دادنامه ای که رای قطعی شده

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر اقساطی بوده باشد بله به نرخ روز می باشد و اگر پرداختی یکجا بوده باشد می توان بابت تاخیر در پرداخت خسارت گرفت

  18. محمد می گوید

    با سلام حارصه دست چپ.حارصه پای چپ و حرصه بافت نرم گردن با ارش نیمدرصد چقدر میشود؟

    1. زینالی می گوید

      نیم درصد دیه کامل میشود سه میلیون تومان

  19. محمد می گوید

    سلام
    حارصه انگشت دست چپ به میزان یک دوهزارم چقدر میشود

  20. محمد می گوید

    سلام آیا در محاسبه دیه گردن جز سر حساب میشود یا جز تن؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند