آیا عکس و فیلم در دادگاه قابل استناد است؟

شاید برای شما هم پیش امده باشد که شکایتی را مطرح می کنید و پرونده شما به دادگاه می رود. در این بینش ما مدارکی باید داشته باشید که جرم آن طرف مقابل را ثابت کند. البته این موضوع را باید در نظر داشته باشید که دلایل اثبات جرم متفاوت است.

در ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی٫ادله برای اثبات جرم در علم قاضی٬ موارد اقرار٬سوگند٬قسامه و شکایت بیان شده است.سوالی که در  مشاوره با وکیل پیش می آید آیا عکس و فیلم در دادگاه قابل استناد است؟

با توجه با ادله که در بالاتر بیان شد٬صدای ضبط شده و یا فیلم ضبط شده دلیل محکمه پسندی نیست و نمی توان با اتکا به این موارد قاضی دادگاه حکم دهد. البته که این به این معنا نیست که از فیلم و صدای صبط شده به عنوان دلیل نمی توان به طور کلی استفاده کردو این موارد را می توان به عنوان اماره در نظر گرفت

منظور از اماره چیست؟ اماره به این معنا است که قاضی رسیدگی به پرونده با کمک این دلایل به غلم کافی و درست در رابطه با این پرونده پیدا کند و در نتیجه حکم درست را صادر کند.

در دادگاه هرکسی که ادعا دارد دعوا و شکایت را آغاز کرده است باید برای اثبات حقانیت خود دلیل و مدرک و یا به اصطلاح ادله محکمه پسند ارائه کند. تا بدین وسیله بتواند حق خود را اثبات کند و دادگاه به آن حکم بدهد.

اما این حق به چه وسایلی قابل اثبات است؟ و اساسا چه مدرکی قابل استناد است؟ آیا فیلم و صوت و عکس مانند سند و نوشته ها قابل استناد است؟ باید گفت فیلم و عکس را هم می توان در شمار مواردی دانست که قاضی می تواند به آن توجه کند. در ادامه همراه ما باشید تا به این مورد بیشتر بپردازیم.

فیلم و عکس در دادگاه

چه ادله ای در قانون وجود دارد؟

در قانون برای اثبات حق به ادله مختلفی اشاره شده است مانند سند برای مثال اگر کسی علیه مال شما ادعایی داشت شما با ارائه سند آن مال یا ملک اثبات می کنید که مال خودتان است. دلیل دیگر شهادت شاهد است که معمولا ۲ نفر لازم است.

اما مهمترین و محکم ترین دلیل، اقرار و اعتراف فرد است برای مثال فرد به مجرم بودن و یا بدهکار بودن خود اقرار می کند. علم قاضی و قسامه نیز از موارد دیگر است.

به جز موارد بالا یک سری شواهد و قرائن وجود دارد که می تواند باعث اثبات حق شود؛ برای مثال وقتی کسی در ملکی تصرف دارد حتی بدون سند هم می توانیم بگوییم مالک آن است.

و یا گوشی دست شما بدون ارائه کارتن و فاکتور و باقی مشخصات چون در دست شمااست نشانه ای است بر این که مال شما است مگر خلاف آن اثبات شود برای مثال کسی مدرک گوشی را ارائه کند و قاضی بفهمد که گوشی برای آن شخص است.

به این موارد امارات (یعنی علامتها و نشانه هایی که حاکی از کشف واقع و حقیقت هستند) گفته می شوند. پس هر چیزی که به علم قاضی کمک کند نوعی اماره است که برای مثال همین عکس و فیلم های مورد استناد دادگاه در این بحث قرار می گیرند.

آیا فیلم و عکس در دادگاه قابل استناد است؟

در بالا دلایل را برشمردیم که شامل سند و اقرار و شهادت شهود و قسامه در امور جنایی است (برای مطالعه بیشتر در همین سایت آن را سرچ کنید) حال در این موارد فیلم و عکس دیده نمی شود آیا نمی توان به عنوان دلیل به آن استناد کرد؟

باید بگوییم این موارد را می توان به عنوان اماره که کشف حقیقت می کنند مبنای حکم قرار دهیم.

شاید شما دیده باشید که بسیاری از درگیری ها و نزاع ها توسط دوربین ها ضبط می شوند؛ حال اگر بگوییم اینها معتبر نیستند حرف غیر منطقی زده ایم زیرا در حال حاضر هم در بسیاری از آرای دادگاه ها به فیلم و عکس‌ها اشاره شده است. و بر اساس آن حکم صادر می کنند البته که باید اصالت و درستی فیلم و عکس ثابت بشود.

حکم قاضی با فیلم و عکس

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

استناد به اسکرین شات

اسکرین شات یا عکس از صفحات کامپیوتر و گوشی نیز در بسیاری از موارد مورد استناد طرفین قرار می گیرد اما آیا قابل استناد است؟ برای مثال فرد برای توهین هایی که به وی شده است اسکرین شات های صفحه را مورد استناد قرار می دهد.

در اینجا باید گفت که اگر طرف مقابل آن را قبول کرد؛ معتبر و قابل استناد است اما اگر رد کرد قاضی باید به کارشناس ارجاع بدهد که مبادا جعلی باشد.در هر حال اسکرین شات هم می تواند به عنوان دلیل از نوع اماره قابل اتکا باشد.

برای دریافت مشاوره با وکیل آنلاین به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

مشاوره حقوقی استناد به فیلم و عکس

اگر برای شما مسئله ای پیش آمده است که نیازمند ارائه دلیل عکس و فیلم در دادگاه است می توانید مشکل خود را با وکلا و  مشاوره حقوقی  موسسه وکیل تاپ در میان بگذارید.

برای مثال گاهی دلیل فرد برای شکایتش اسکرین شات و یا عکس و … دیگر باشد برای این مورد می توانید با مشورت کردن با وکلایی که با ساز و کار دادگاه و قانون آشنا هستند از راه کار های لازم برای پیش برد پرونده تان و اثبات حقتان کسب اطلاع کنید.

برای این کار سامانه وکیل تاپ مکانیسم مشاوره آنلاین را برای افراد سراسر کشور فراهم کرده است و همچنین می توان از طریق تماس تلفنی هم مسئله خود را مطرح کنید با شماره تلفن هایی که در این سامانه درج شده اند.

 مدارک در دادگاه

نتیجه گیری

گفتیم که استناد به عکس و فیلم در دادگاه ، امروزه جزو موارد اجتناب ناپذیر است از این جهت که اگر چه داخل در ادله قانونی نیست اما در علم قاضی بسیار کمک کننده خواهد بود و نوعی اماره قضایی در نظر گرفته می شود.

چه بسا در بسیاری از موارد فیلم دوربین های مدار بسته تعیین کننده همه چیز خواهد بود و مبنای رای قرار می گیرد. لذا باید گفت فیلم و عکس هم در صورت اصالت داشتن و جعلی نبودن می تواند در دادگاه قابل استناد باشد.

سوالات متداول

بله؛ این موارد می تواند به علم قاضی برای کشف حقیقت کمک کند و در واقع قابل استناد هستند اما گاهی گرفتن عکس و فیلم خود جرم است برای مثال در جاهایی که مختص بانوان است این کار جرم به حساب می آید.

بله؛ این مورد هم در واقع کشف کننده واقع است که قاضی می تواند به وسیله آن کشف حقیقت کند و بر اساس آن حکم کند.

اسکرین شات هایی که از پیام ها گرفته می شود در صورتی که اصالت آن اثبات بشود می تواند در دادگاه قابل استناد باشد که معمولا قاضی برای اثبات اصالت آنرا به کارشناس ارجاع می دهد .

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۷ رای
43 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    سلام.لطفا درخصوص قرار منع تعقیب .شاکی باید طبق چه ماده ای اقدام کند برای محکومیت طرف ها وقرارکیفر خواست را طبق چه ماده ای اقدام کند. مستندات مثل عکس وتایید کردن کلانتری محل شاهد عینی هم موجود هست…….ممنونم از شما.

    1. زینالی می گوید

      سلام: قرار منع تعقیب براساس ماده ۲۷۸ولی کیفرخواست توسط دادستان صادر می شود برای کمک بیشتر به وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مراجعت نمایید.

  2. سجاد می گوید

    سلام آیا فیلم که با گوشی گرفتم و کنار من یه خانم نشسته بود حالا اون فیلم پخش شده افتاد دست زن من آیا میتواند کاری کند آیا قاضی قبول میکن فیلم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می تواند به اتهام افشای و انتشار عکس خصوصی از شما شکایت نماید برای راهنمایی از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  3. مینا می گوید

    یه نفر با انگشت به سمت من کرد و گفت ازت شکایت میکنم واسم وفامیلیتون میدونم دوربین مداربسته هم بود گن میتونم شکایت کنم ۳

    1. زینالی می گوید

      سلام: به صرف اشاره یک شخص نمی توان علیه اون شخص شکایت مطرح کرد مگر اینکه قصد توهین داشته باشد.

  4. عظیم.پدیداری می گوید

    با عرض سلام خسته نباشید.گزارش.نیروی انتظامی.خلاف.کهتوصحنه درگیری اتفاق.افتاده.رو.نوشته.که دوربین.مداربسته .تمام.جزیات.توشه.وموجوده.ولی.قاضی پرونده.واسم.۵ماه حکم.حبس.تعزیری.و۳۷ضربه شلاق.تجدید نظرم.پرونده.ولی رأی.قطعی خورد.وپرونده رفته اجرای احکام.ممنون میشم.راهنمای کنید.چطوری.یاکجا باید برم مراجعه کنم.وفیلم.بدم.نگاه.کنن.ببینن.که.متهم.هستم.یا.ازناموس.ازادی.تن.دیگری.درگیر.شدم واز خود ودیگران.دربرابر اراذل اوباش.دفاع.کردم..ممنون.تشکر

  5. مصطفی می گوید

    سلام وقت بخیر خانوم من چند شب پیش سوار ماشین مردی بود که باهاش مدتی در ارتباطه.من وقتی بیرون اومدم از خونه تو خیابون ماشین دیدم و دنبالش انداختم چون پلاک و مشخصاتش درآورده بودم و تو یه کوچه که فقط از سمت راست میتونست بره فرار کنه کیپ ماشینش کردم اما اونجا اون با دنده عقب گرفتن های مداوم ماشین من به عقب کشوند و فرار کرد و در حین فرار با یه ماشین ۲۰۶ تصادف میکنه چون خیلی سرعت داشته و فکر کرده من مجدد دنبالش انداختم بعد تصادف بازم فرار میکنه که به دلیل اینکه ۲۰۶ دنبالش داشته ماشین به حالت که در رانندهسمت زمین اومده چپ میشه.حالا من یه فیلم گرفتم که تو خونه خانومم دقیق ماجرارو توضیح داده که گفته از شیشه عقب فرار کرده تا پلیس نرسه و اینکه خودش به طرف گفته فرار کن میشه استناد کرد و شکایت کرد ازش بخاطر روابط نامشروع؟چون سوار ماشین طرف بوده و حین حرفاش تو فیلم مشخصا میگه که باهم دوست بودن.میشه پرینت پیاماشون گرفت؟اگه میشه پیگیری کنم خواهش میکنم راهنماییم کنین

  6. سعید شریفی می گوید

    سلام ، میخواستم بدونم(📸 عکس )قرارداد خرید خودرو ، مدرک حساب میشه یانه باید حتما کپی یا اصل قرارداد دستمون باشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: مبایعه نامه یک سند عادی است و اگر کپی باشد باید برابر اصل باشد ولی در کل قرارداد خودرو سند عادی است

  7. آ.ا می گوید

    سلام و خسته نباشید.
    من و همسر سابقم تا چند روز اینده دادگاهی خواهیم داشت برای تعیین تکلیف حضانت فرزندان مشترکمون که دخترم ۱۰ ساله و پسرم ۷ ساله است. قرار بر این شده که دخترم خودش صحبت کنه و تصمیم بگیره که با کی میخواد زندگی کنه. و دخترم هم که کلا خواهان زنوگی با منه مادر هست.
    اگر در دادگاه دخترم حرفهایی رو بزنه که دلیل بر عدم صلاحیت پدرشون در تربیت فرزند هست و همچنین به مواردی اشاره کنه که باعث بیمار شدنه دخترم و پسرم توسط پدرشون شده آیا قاضی حضانت پسرم رو هم به من میده یا نه؟
    لطفا راهنماییم کنید . پدر بچه هام فقط داره تهدیدشون میکنه و این امر باعث آزار روحی روانی بچه هام شده و نمیخوام پسرم دست همچین آدمی بیفته ولی پسرم و دخترم هم نمیتونن جدا باشن پس باید حضانت دوتاشونم بگیرم. چیکار باید بکنم. لطفا راهنماییم کنید😔

    1. زینالی می گوید

      سلام: با توجه به اینکه طبق گفته شما حضانت بچه ها رو به شما می دهند و اینکه برای نفقه نیز هزینه های فرزندان با پدرشان می باشد.

  8. ناشناس می گوید

    سلام،پدر من با یک نفر سر زمین حرفشون شد و پسر شخص مقابل با گوشی فیلم گرفته .
    ایا این فیلم در دادگاه قابل استناده؟
    پدر من اگه توهین کرده باشه مجازاتش چیه؟
    ایا میشه از کسی که فیلم گرفته شاکی شد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر پدرتان مرتکب توهین شده باشد تنها به جریمه محکوم خواهد شد

  9. عادل می گوید

    باسلام
    شخصی فیلمی را ب دادگاه ارائه می‌دهد بااین ادعا ک همسرم با مردی درحال رابطه نامشروع میباشد اما تصویر صورت هیچکدام مشخص نیست صدا هم ندارد فقط بصرف شباهت اندامی…
    سوال اینکه ..آیا در دادگاه قابل استناد است
    آیا قابل اثبات است اینگونه فیلمهاقابل ذکر است که زوجه ..زوج را ب اتهام‌های گوناگون اعم از ضرب وشتم دیه ومهریه ونفقه ب حبس ویزای نقدی…..محکوم نموده است
    سپاس

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر قابل استناد نیست باید کاملا مشخص باشد

  10. فاطمه می گوید

    سلام من برای چند ماه با یه اقایی دوست شدم و چند بیرون رفتیم و عکس گرفتیم حالا اون چند عکس افتاده دست شوهرم شوهرم اعتیاد داره و تعادل روان نداره حالا ازم شکایت کرده همه چی مصرف میکنه من چیکار کنم که متهم نشم میشه لطفا راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر شکایت نماید می تواند بابت داشتن رابطه نامشروع درخواست مجازات شما را بخواهد و مجازات این عمل هم بر اساس ماده ۶۷۴ قانون مجازات شلاق می باشد.

  11. علیقلی نیا می گوید

    سلام
    سه سال پیش باغی خریدم که هم مبایعه نامه و هم سند به اسم خودمه ولی بعد از سه سال برادری دارم که خارج از ایران زندگی می‌کند و امروز ادعا می‌کند پولش را من فرستادم در صورتی که هیچ گونه پولی را نه به حساب من واریز کرده و نه حواله ایی بن نام من داده آیا به صرف ادعا می‌تواند درد سر ساز باشد

    1. زینالی می گوید

      سلام: این فرد مدعی است باید ادعای خودش را اثبات نماید و با صرف ادعا نمی تواند اقدامی انجام دهد

  12. علی میری می گوید

    سلام و وقت بخیر.با همسایه مشاجره ای داشتیم.کا ایشان بدون اطلاع فیلم تهیه و به دادیاری ارائه نموده است. حال آیا بنده میتوانم از دادگاه یک فایل از فیلم درخواست کنم که فیلم دستکاری نشده باشد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر این فیلم بعنوان دلیل و مدرک باشد نمی توانید به فیلم اعتراض بزنید

  13. یاسر می گوید

    عرض سلام واحترام
    بنده به اتفاق همسرم جهت دریافت خدمات ساختمانی در یک فروشگاه مراجعه نموده و پیرو تعیین قیمت در کانال رسمی فروشگاه در زمان مراجعه حضوری قیمت جدید که بیشتر از قیمت اعلامی در کانال فروشگاه بوده را مطرح نموده که این موضوع منجر به تنش لفظی گردیده و درادامه یکی از دو فروشنده اقدام به فیلم برداری با موبایل خود از تصویر بنده و همسرم نموده که علی الرغم تذکر بنده بابت نگرفتن تصویر از بنده و همسرم و دعوت آنها به تماس با پلیس ۱۱۰ ،متاسفانه به فیلم برداری ادامه داده است.لطفا راهنمایی بفرمایید که آیا فیلم برداری فروشنده که خانم بوده جرم محسوب میشود یاوخیر؟اگر جرم است بر اساس کدام بند قانون میتوانم این موضوع را در دادگاه پیگیری نمایم.تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: این عمل آن ها جرم نیست و بصورت مخفیانه نبوده و این فیلم هم منتشر نشده تا جرم باشد.

  14. میرزایی می گوید

    سلام، آپارتمان ما دو واحده است و با همسایه ی بغلی دیوار مشترک داریم، شش سال است با کوبیدنِ درِ واحد خودش و زدن ضربه‌های شدید به دیوار و موارد دیگه آزار و اذیت میکند و روابط نامشروع و گاهی صیغه به جهت دریافت مهریه و سرکیسه کردن مردان دارد،حتی یک مورد صیغه ی مردی از همین آپارتمان شد و زندگیِ یک خانواده را از هم پاشید. همسایه ها همه مطلعند اما همکاری ندارن برای استشهاد جمع کردن، از طرفی اسم آپارتمان بد شده بخاطر وجود این زن و مکان کردنِ واحدش.بنابراین شانس فروشِ ما شدیدا کم شده. ما چطور میتونیم علیه آزارهای این زن شکایت کنیم و چه مدرکی لازمه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:باید از طریق تنظیم استشهادیه اقدام به شکایت نمایید و یا در حین ایجاد مزاحمت از طریق پلیس اقدام به شکایت نمایید.

  15. محمدرضا می گوید

    سلام من بجهت ازدواج موقت با یکی از بستگانم صحبت‌هایی را رد و بدل کردیم و او هم چهره اون خانم رو برام فرستاد و دخترم گوشی منو هک کرده و صحبت‌ها و تصاویر رو به خانمم ارسال کرد و اون هم به همراه دخترم با میله به من حمله کردند و من رو مجروح کردن و از خونه بیرونم انداختن من هم به کلانتری رفته و علیه زنم شکایت کردم آیا اون عکس و صحبت‌های ما می‌تواند مدرکی علیه من در دادگاه باشد سپاسگزار

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانند بابت رابطه نامشروع استفاده نمایند

  16. علی می گوید

    سلام خسته نباشید
    می خواستم بدونم یک خانومی شدیدا به من و خانواده ام توهین و تهدید و تهمت زد و من کلش رو فیلم گرفتم این خانم قبلا هم سابقه این کارو داشته ۲ بار و من کامل فیلم گرفتم ایا میتونم از این خانم شکایت کنم یا من جرمی مرتکب شدم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید اقدام به شکایت نمایید

  17. الهه می گوید

    سلام، همسرم با یه خانمی در منزل خودمون رابطه نامشروح داشته عکساشون تو گوشی همسرم پیدا کردم، انتقال دادم به گوشی خودم چطوری باید به دادگاه نشون بدم، باید پرینت باشه یا چاپ کنم یا از طریق گوشی میشه برد پیش قاضی

    1. زینالی می گوید

      سلام: ابتدا باید شکایت نمایید دلایل مدارک را چون عکس هست در جلسه رسیدگی باید نشان دهید

  18. الهه می گوید

    سلام
    مادر شوهرم که دریک اپارتمان هستیم به من تهمت رابطه مشروع با دامادش را زده منم هم ازش فیلم گرفتم
    ایا میتونم ازش شمایت کنم؟
    و پدر شوهرم تو خیابون ایست قلبی کردو مرد حالا هم شوهرم میگه تو پدرمو کشتی همه جا ابرومو بردن حتی بهم پیامک هم دادن که پدرمو کشتی و منو از خونم باپسر۵سالم انداختن بیرون و کلید خونمو عوض کردن خواهش میکنم راهنماییم کنین ک چجوری میتونم ازشون سکایت کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید بابت افترا شکایت نمایید

  19. شهسوار می گوید

    سلام سه نفر زن از دست من وبرادرم شاکی بودن به جرم توهین وقذف وغیره درشورای حل اختلاف به من رضایت دادن وگفتند پرونده بردارم باید بره دادگاه حالا قضیه برعکس شده برادرم رفته دادگاه گفتن به تو رضایت دادن تو برو برادرت باید بیاد فکر کنم اشتباهی صورت گرفته حالا من چکارکنم چطور ثابت کنم اشتباه شده به من رضایت دادن نه برادرم ضمنا صبح میرم دادگاه گفتن ضامن هم ببرم

  20. بهراد می گوید

    سلام. من در یک سال دچار بیماری روانی شده بودم.در چند مورد ب زنم فحش دادم.او اینفحشها را با موبایل ضبط کرده.ایا می‌تواند بر این اساس تقاضا ی طلاق کند.و چون در عقد نامه قید شده اگر تقاضای طلاق از جانب مرد باشد نصف اموال مرد ب زن می‌رسد، ادعای گرفتن نصف داراییه من را داشته باشد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر بتواند اقدام به اثبات عسر و حرج نماید بله میتواند

  21. ابولفضل می گوید

    سلام وقت بخیر داداشم شقلش ساربان شتر بوده در شب چند کیلو تریاک مواد ازمرز رد شده آمدن اونو فردای اون روز بردنش که رد کفش شما مثل همون رد است البته گاو گوسفند ما همیشه لب مرز هستن دو سال میشه راهنمایی بفرمایید

  22. اکبرمحمدی می گوید

    سلام‌‌یک‌خانمی‌با‌نقشه‌قبلی‌‌توی‌اطاق‌خود‌دوریین‌مخفی‌نصب‌میکنه‌وبعد‌با‌یکی‌از‌همکاران‌‌خودش‌‌که‌متاهل‌هم‌هست‌‌‌باحیله‌ونیرنگ‌‌خاص‌‌زنانه‌‌وارد‌کار‌نا‌مشروع‌میشه‌.بعد‌از‌مدتی‌‌‌او‌را‌تهدید‌می‌کند‌باید‌من‌را‌به‌عقد‌خودت‌‌در‌بیاورید.چون‌قیلم‌‌دارم‌‌وشکایت‌‌می‌کنم‌‌‌.‌آیا‌‌‌‌می‌توان‌‌به‌جرم‌اغفال‌مرد‌دیگری‌از‌اوشکایت‌کرد‌

  23. پری می گوید

    با سلام،من و همسرم در شرف جدایی هستیم همسرم فیلم و عکس در فلش ریخته به عنوان مدرک و اینکه در خانه دوربین نصب کرده که ثابت کنه من در خانه نبودم آیا میتونه بر علیه من در دادگاه استفاده کنه ؟؟

  24. مرضیه شفاعی می گوید

    سلام
    قولنامه ای برای فروش خودرو به صورت دستی نوشته شده و فروشنده بعد از نوشتن قولنامه متوجه شد که با اکیپی از کلاه برداران روبرو شده و با صحبت با انها و اینکه اگر مقاومت کنند پلیس را در جریان قرار می دهد دو طرف توافق کردند قولنامه رو پاره کنند و فروشنده هیچ مدرک و شاهدی ندارد که قولنامه پاره شده
    در ابن بین مبلغ ۱۴ میلیون تومان دلال که از طرف خودشون بوده دستی می گیره ومیره و مبلغ دیگه ای جابه جا تمیشه سوالم اینه اگر خریدار عکسی از قولنامه و بیمه ماشین‌که دستش بوده داشته باشد می تونه ادعای مالکیت داشته باشه و یا فروشنده رو مجبور به برگرداندن ۱۴ میلیون پول نقد که با شگرد خوشان ردو بدل شده بکند متاسفانه فروشنده حتی رسید دستی از دلال هم ندارد که تایید کنه این‌ مبلغ رو گرفته و همه چیز اونقدر سریع اتفاق افتاده که حتی مدارک شناسایی خریدار رو هم که داخل قولنامه اومده بوده چک نکرده .
    سوال اینه ایا خریدار با استناد به عکس از قولنامه می تونه ادعایی داشته باشه

  25. محمد می گوید

    با سلام
    بنده و دوستان خود به سفر سمیرم رفتیم آنجا به اسم شهرداری از ما درخواست وجه بابت خدمات رسانی کردن و از آنجا که اون مکان ، مکان دولتی بود این کار خلاف قانون بود یا خیر
    آیا میتوانند درخواست وجه کنند ؟
    و سوال بعدی اینکه این افراد بعد از اینکه با مخالفت ما مواجه شدن ما را تهدید به داشتن مشروبات الکی و تریاک با صحنه سازی کردن و با پلیس تماس گرفتن آیا با داشتن فیلم و عکس وصدای ضبط شده میشود اقدام به شکایت کرد و یا امکان دفاع از خود بودیم ، دیگر نیاز به چ مدرکی هست برای دفاع کردن یا شکایت کردن؟

  26. رضا می گوید

    سلام ما قراره یک فرش دستباف به خریدار بفروشیم و معامله‌موم اینگونه بوده ک نصف نقد و نصف چک…

    سوالم اینه که اگه من از صحبت های معاملاتمون فیلم بگیرم (بدون اینکه خریدار متوجه بشه) و بعدا اگه چک خریدار نقد نشد میتونم از این فیلم به عنوان مدرک و قرارداد استفاده و ازش شکایت کنم و حقمو بگیرم؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند