طلاق از طرف مرد چگونه است و چقدر طول میکشد

در طول زندگی مشترک، اختلافات و تغییرات فراوانی رخ میدهد و همیشه همه چی به خوبی روزهای اول شروع زندگی نیست. در این میان ممکن است بروز اختلافات و مشکلات به قدری وسعت یابد که طرفین و یا یکی از آنها تصمیم بر متارکه و جدایی بگیرد، البته هستند زوج هایی که بدون اختلافات مهم و یا حتی بدون وجود مشکلی خاص اقدام به جدایی میکنند.

قانون کشورمان به هر یک از زوجین برای طلاق اختیاراتی را اعطا نموده است تا بتوانند اقدام بر جدایی نموده و مسیر زندگی خود را از همسر خود جدا نمایند. بسته به اینکه طلاق از جانب کدام یک از زوجین درخواست میشود وضعیت متفاوت خواهد بود و مدت زمانی هم که فرد متقاضی طلاق، طول میکشد تا وی به هدف خود یعنی جدایی برسد، متفاوت است. در این مطلب به بررسی مدت زمان لازم برای طلاق از جانب مرد خواهیم پرداخت.

مدت زمان طلاق از طرف مرد

چگونگی طلاق از طرف مرد

به موجب ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد با رعایت شرایط قانونی می تواند با مراجعه به دادگاه، همسر خود را طلاق دهد. بنابراین مردان میتواند با پرداخت حق و حقوق همسر خود اعم از مهریه و نفقه و اجرت المثل و همچنین شرط تنصیف دارایی هر زمان که خواست وی را طلاق دهد. طلاقی که از جانب مرد باشد طلاق رجعی محسوب می شود طلاق رجعی طلاقی است که در مدت زمان عده مرد میتواند بدون نیاز به رعایت تشریفات خاصی، به همسر خود رجوع نماید و تاثیر طلاق از بین میرود.

حقوق زنی که طلاق داده می شود

همانطور که گفته شد مرد زمانی می تواند همسر خود را طلاق دهد که شرایط مقرر قانونی را رعایت کرده باشد بر اساس قانون مرد باید تمام حق و حقوق همسر خود را به وی بپردازد که این حق و حقوق عبارت است از مهریه و نفقه و اجرت المثل و شرط تنصیف دارایی که در این قسمت به صورت خلاصه هر یک از این موارد را توضیح میدهیم.ایکون مدت زمان طلاق از طرف مرد

مهریه، مالی است که به موجب عقد ازدواج زن مالک آن می گردد و مرد مکلف به پرداخت آن است. مهریه را یا طرفین با توافق یکدیگر تعیین می نمایند و یا تعیین آن را به شخص ثالثی واگذار می کنند. همچنین ممکن است طرفین، مهریه برای زن تعیین نکنند که در این صورت مهریه وی مهرالمثل خواهد بود. در ازدواج دائم تعیین مهریه برای زن شرط صحت عقد نیست بنابراین حتی طرفین می توانند در عقد شرط کند که زن هیچ نوع مهریه ای نداشته باشد.

مهریه تعیین شده یا عندالمطالبه است و یا مشروط به شرطی مثل توان مالی مرد برای پرداخت در نظر گرفته میشود که به آن مهریه عندالاستطاعه گفته میشود. مهریه در صورتی که عندالمطالبه باشد باید قبل از طلاق به زن پرداخت گردد ولی در صورتی که مرد دادخواست اعسار دهد و اعسار وی ثابت گردد مهریه به صورت اقساط به زن پرداخت خواهد شد و دادخواست طلاق از طرف مرد با دادخواست اعسار منافاتی با هم ندارند. ولی در صورتی که مهریه عندالاستطاعه باشد زن باید توان مالی مرد را ثابت نموده و یا مالی از اموال مرد را جهت توقیف معرفی نماید در این نوع از مهریه اعسار مرد مفروض است مگر اینکه زن خلاف آن را ثابت نماید.

مهریه حقی است که متعلق به زن می باشد و در هیچ صورتی از بین نخواهد رفت حتی اگر عدم تمکین زن و یا داشتن رابطه نامشروع زن با دیگری و سایر موارد نیز به اثبات برسد باز مستحق مهریه خواهد بود.

مدت زمان طلاق از طرف مرد

یکی دیگر از حقوق مالی که پس از جاری شدن عقد نکاح برای وی ایجاد می گردد نفقه است. نفقه همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن است که شامل خوراک، پوشاک، مسکن، هزینه های درمانی بهداشتی و … است. زمانی که مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد باید نفقه وی را نیز بپردازد حتی در صورتی که برای مدتی به همسر خود نفقه پرداخت نکرده باشد در صورتی که همسرش درخواست کند میتواند نفقه مدت پرداخت نشده را نیز از مرد مطالبه کند همچنین به دلیل رجعی بودن طلاق از جانب مرد، در مدت عده نیز نفقه زن بر عهده مرد خواهد بود.

یکی دیگر از حقوق مالی زن اجرت المثل است که زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که طلاق از جانب مرد باشد. اجرت المثل مالی است که به دلیل انجام کارهایی که زن در مدت زندگی مشترک انجام داده است به وی پرداخت می گردد زیرا اصل بر این است که زن این کارها را به صورت رایگان انجام نداده است. در صورتیکه زن از انجام کارهایی که بر عهده وی نبوده است قصد تبرع و مجانی داشته باشد به جای اجرت المثل به وی نحله تعلق خواهد گرفت.

نحله مالی است که با توجه به سالهای زندگی مشترک و نوع کار های انجام گرفته از سوی زن و وضعیت اقتصادی مرد با تعیین دادگاه به زن پرداخت می شود.

نحله از باب بخشش است و قابل جمع با اجرت المثل نیست یعنی زن نمیتواند هم اجرت المثل دریافت کند و هم نحله. در صورتی که مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد باید این موارد را به همسر خود بپردازد.

شرط تنصیف دارایی یکی از شروطی است که در قباله های ازدواج وجود دارد و در صورتی که مرد ذیل آن را امضا نموده باشد؛ باید تا نصف دارایی خود را که در مدت زندگی مشترک با همسرش به دست آورده را به وی بپردازد شرط تنصیف دارایی زمانی اجرا می گردد که درخواست طلاق از جانب مرد باشد و به تشخیص دادگاه تقاضای طلاق به دلیل تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار آن نباشد.

مدت زمان طلاق از طرف مرد

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مراحل طلاق از جانب مرد

برای این که بدانید طلاق از جانب مرد چه مدت طول میکشد لازم است به مراحل طلاق اشراف داشته باشید ما در این قسمت به بیان مراحل طلاق از جانب مرد می پردازیم و سپس مدتی که این مراحل به طول می انجامد را بیان می داریم. در گذشته در صورتی که مردی می خواست همسر خود را طلاق دهد بسیار ساده می توانست به هدف خود برسد به این صورت که او به دفترخانه مراجعه و با تنظیم یک دادخواست همسر خود را طلاق می داد ولی امروزه برای طلاق از جانب مرد پروسه ارائه دادخواست طلاق کمی سخت تر از گذشته است به این دلیل که از آمار زیاد طلاق و افزایش آن در کشور جلوگیری گردد.ایکون مدت زمان طلاق از طرف مرد

در صورتی که مردی بخواهد همسر خود را طلاق دهد در ابتدا باید به دادگاه خانواده رجوع نموده و دادگاه، موضوع را به داوری ارجاع دهد و پس از صدور گواهی عدم امکان سازش برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن به دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق مراجعه می‌شود دفترخانه پس از پرداخت مطالبات زن از سوی مرد اعم از مهریه نفقه و جهیزیه صیغه طلاق را جاری کرده و آن را به ثبت می رساند.

بنابراین در ابتدا مرد باید به دادگاه خانواده یا یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه نموده و دادخواستی مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش را تقدیم نماید. دادگاه برای صدور این گواهی، زوجین را به داوری ارجاع می دهد که در این مرحله هر یک از زوجین باید داور معرفی نماید. البته لازم به ذکر است که امروزه داوری در پرونده‌های طلاق صرفاً امری تشریفاتی است و کارگشا نیست و نظریه داوران اهمیت چندانی برای دادگاه ندارد.

مدت زمان طلاق از طرف مرد

پس از داوری دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر خواهد نمود همچنین بر اساس ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده دادگاه موظف است نسبت به مهریه و اجرت المثل و نفقه و حضانت فرزندان و ملاقات فرزندان و نفقه آنها نیز تعیین تکلیف نماید. مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش سه ماه از زمان صدور آن است که در این مدت مرد متقاضی طلاق باید به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه نموده و با پرداخت حقوق زن رای دادگاه را اجرا نماید و طلاق را ثبت کند در غیر این صورت گواهی عدم امکان سازش از اعتبار ساقط خواهد شد.

مدت زمان طلاق از جانب مرد

طلاق از جانب مرد می‌تواند از سه ماه تا یک سال طول بکشد و مدت آن بستگی به اعتراض زن خواهد داشت. معمولاً در چنین مواردی چهار تا پنج ماه زمان نیاز است. در صورتی که زن برای طلاق حاضر نگردد و دادگاه حکم غیابی صادر کند زن میتواند از آن حکم غیابی واخواهی نماید. علاوه بر این مورد باید گفت که طلاق از جمله دعاوی است که می تواند دارای سه مرحله باشد مرحله بدوی، مرحله تجدیدنظر و مرحله فرجام خواهی در صورتی که راضی به طلاق نباشد می تواند پروسه طلاق را طولانی تر نموده و آن را تا یک سال و یا حتی مقداری بیشتر از یک سال به تعویق بیاندازد.

“برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزیی تر این موضوع می توانید به کتاب طلاق در رویه دادگاه به قلم گروه پژوهش از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.” 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
93 نظرات
  1. لیلا می گوید

    سلام خسته نباشید اگه شوهرم بخواد طلاقم بده ومن ازخدامه که طلاقم بده چون اصن باهم سازش نداریم چقد زمان میبره واسه اجرایه طلاق

    1. بهزاد زینالی می گوید

      طلاق توافقی کمتر از طلاق عادیه و از یک تا سه ماه طول میکشه و بستگی داره وکیل چقدر بتونه کارو جلو ببره

  2. سمانه می گوید

    سلام
    ما برای طلاق توافقی اقدام کردیم و من مهریه ام رو در قبال طلاق قراره ببخشم
    حدود ۴سالم هست که از هم جدا زندگی میکنیم و بارها اقدام کردیم ولی هردفعه به بهونه های مختلف طلاقمون رو انجام نداده دادگاه
    اینبار میخام یه سوال بپرسم و بدونم با اینکه ما ۴ساله جدا زندگی کردیم بازم برای طلاق توافقی نیاز به مشاوره و … هست یا همون روز دادگاه بهمون نامه دفترخونه رو میدن ؟
    واینکه برای بخشش مهریه راهنماییم کنید چی بگم و چجوری ببخشم که شوهرم ازم سو استفاده نکنه
    راستش شنیدم قانون های مختلفی برای بخشش مهریه وجود داره و حتی گفتن یه کلماتی میتونه برام دردسر بشه تو متن بخشش
    لطفا یه راهنمایی بهم بدید ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      میتونید به دفتر خانه برید و بخشش را رسمی انجام بدید .درخصوص طلاق توافقی نیز مشاوره اجباری است.

  3. زهرا می گوید

    شوهرم زن دوم گرفته حالا بعد از یکسال می خواهد زن دوم را طلاق دهد است زنه طلاق نمی خواد است شوهرم می تواندمهریه را قسط بندی کند واو را طلاق دهد

    1. وکیل تاپ می گوید

      شوهر شما در هر صورتی می تواند ایشان را طلاق دهد اما تقسیط مهریه منوط به نداشتن مال و اموال است

  4. مهدی می گوید

    سلام.من میخاهم زنم راطلاق دهم وهیچ مال واموالی هم ندارم.آیامیتوانم مهریه راقسط بندی بدهم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر ندارید که بله تقسیط میشه

  5. ارام می گوید

    سلام
    من میخوام خیلی خیلی زود زنم رو طلاق بدم چه باید کرد ممنونم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام روند طلاق با حضور وکیل تسریع میشه

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما میتوانید درخواست طلاق توافقی نمایید

  6. يوسف غفاري می گوید

    سلام و وقت بخير
    بنده اگر بخوام همسرم رو طلاق بدم
    با توجه به اينكه هيچ اموالي ندارم
    آيا بايد مهريه اش را يكجا پرداخت كنم ؟
    لازم است عرض كنم كارمند موسسه خصوصي هستم و مي توانم فيش حقوقي و شهود
    و استشهاديه در خصوص عدم توان پرداخت مهريه بصورت يكجا را ارائه نمايم
    با سپاس

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر وقتی ندارید تقسیط میشه

  7. صفیه می گوید

    سلام خسته نباشید سوال داشتم خدمتتون..من شوهرم دادخواست طلاق داده ۱۲.۱۲ دادگاه واسه مشاوره خواستش..وکیل داریم ..چقد زمان میبره از یک جلسه دادگاه واسه مشاوره بره تا حکم طلاق بیاد..لطفا واتساپ پیام بدید مرسی

  8. ایمان می گوید

    سلام. کارمند جز هستم حکم کارگزینی من ۵ میلیون با اضافه کاری میشه ۷ میلیون احتمال داره مدیر چند ماه خوشش نیاد به من اضافه کاری ندهد ملاک تقسیط مهریه به حکم کارگزینی هست یا فیش حقوقی هرماه ?

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام فیش حقوقی

  9. عبادی می گوید

    زنم تمام اموالم و توقیف کرده. و مهریه اش و میخواد. و من اموالم و نمیتوانم بفروشم و مهریه اش و بپردازم. چیکار کنم؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگرپرداخت نشه رفع توقیف نمیشه

  10. رضا می گوید

    سلام.بنده خانمم ۴ماهه دختر ۲سالمو گذاشته و رفته .الانم من رای دادگاه بر محکومیتش به تمکین رو گرفتم.مهریشم کامل در محضربه طور رسمی ابرا کرده درحضور شاهدان درجه اول خودش.الان من درخواست طلاق دادم ایا درجلسه اول قاضی برگه عدم سازش میدهد یاباز مارو میپیچونن؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگه درخواست از شما باشه گواهی عدم امکان سازش صادر میشود وسه ماه مهلت دارد تااقدام به طلاق نمایید واجرای صیغه طلاقم منوط به نهایی شدن یعنی تمام مدت اعتراضات باید سپری شوند

  11. رضا می گوید

    س.بنده ۴ماهه را خانومم جدازندگی میکنیم و یه دختر ۲ساله داریم.همسرم مهریه شو ب طور رسمی در محضر ابرائ کرده و قاضی هم محکوم به تمکینش کرده.من درخواست طلاق دادم .تقریبا چقد زمان میبره تا برگه عدم سازش بگیرم؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام صدورش یک موعد قضایی است ولی مهلت گواهی سه ماهع

  12. ناشناس می گوید

    س.بنده ۴ماهه را خانومم جدازندگی میکنیم و یه دختر ۲ساله داریم.همسرم مهریه شو ب طور رسمی در محضر ابرائ کرده و قاضی هم محکوم به تمکینش کرده.من درخواست طلاق دادم .تقریبا چقد زمان میبره تا برگه عدم سازش بگیرم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. دو ماه زمان میبرد که گواهی عدم امکان سازش صادر شود مگر در صورت داشتن وکیل.

  13. سامان می گوید

    سلام من میخواهم زنم را طلاق دهم اما اون نمیخواد مهریه ما ۲۰ مثقال طلا هست و الان پیش من داره زندگی میکنه میشه بگید که اگه من درخواست طلاق بدم و اونو ببرم خونه باباش مهریه و نفقه و اجرت المثل اون چقدر میشه و تقریبا چقدر طول میکشه من راننده اسنپم ماهی تقریبا ۵تومن درامدمه چقدر باید نفقه و … باید بدم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام مهریه که همان میزان تعیین سایر موارد با دادگاه است و در صورت احراز عدم تمکن شما تقسیط خواهد شد

  14. تمنا می گوید

    سلام خسته نباشی من شوهرم اعتیاد داره و دست بزن مدت ۲ سال بیکاره الان وکیل گرفتم مهریه ام اجرا کردم چقدر طول میکشه

  15. بردیا می گوید

    سلام من زنم سو رفتار دارد و پرونده کیفری ضرب جرح عمدی با چاقو که رای نهایی دادگاه هم خورد من درخواست طلاق دادم بنظر شما چی به زنم میرسه و چقدر طول میکشه

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام سو رفتار ایشان مسقط مهریه و نفقه و اجرت المثل نمی شود

  16. هانیه می گوید

    شوهرم دادخواست طلاق داده ومهریه ام وکامل میده ودختر۹ساله ام وازم میگیره ولی من طلق نمیگیرم تکلیف من چیه؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام متاسفانه شوهر بدون دلیل نیز می تواند همسر خود را طلاق دهد و شما نمی توانید مانع این کار شوید

  17. هاشمی می گوید

    سلام من۸ماهه عقدم اگه بخوام از همسرم جداشم مهرحلال جون آزاد کنم چقدر طول میکشه
    لطفا جواب بدین

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام توافقی هست وگواهی عدم امکان سازش که مدتش سه ماهه بعدش حکم طلاق جاری میشه

  18. جو می گوید

    سلام شوهرم به من خیانت کرده یه سال خونه بابام منو انداخته حالا اومیخواهد اقدام طلاق کنه آیا میتونه قسطیش کنه مغازه داره وگردش حساب جواز کسب وماشین هم داره

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام برای مطالبه مهریه اگر اموالی داشته باشند از اموال برداشته خواهد شد بعد از ان تقسیط می شود

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر توان پرداخت نداشته باشد میشه

  19. Majid می گوید

    سلام .من با خانومم سازش اخلاقی نداریم متاسفانه ایشون فرصتی اعصاب مصرف میکنن حالت نرمالی ندارن .عصبیه .پرخاشگری خونه رو واسه منو بچم جهنم کرده یه کارگر ساده هستم تو یه شرکت مشغولم دیگه مغزم نمی‌کشه والا .چیکار میتونم بکنم که طلاق بگیرم و دختر ۳سالمم پیش خودم باشه ممنون میشم راهنمایی کنید .مهریشم ۱۱۴تا سکه هستش توان پرداختتشو ندارم

  20. Majid می گوید

    سلام من خانومم عصبیه پرخاشگری خونه رو واسه منو بچم جهنم کرده .قرصای اعصاب میخوره واسه طلاق باید چیکار کنم که دختر ۳سالمم حضانتشو به من بدن چون واقعا همسرم آدم نرمالی نیس کارگر ساده یه شرکتم توان پرداخت مهریشم یکجا ندارم بدم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر مصلحت طفل ایجاد کنه این اتفاق میفته لکن بسته به نظر قاضی دارد

  21. حسینی می گوید

    سلام من می خواهم زن خود را طلاق بدهم اما او راضی به طلاق نیست مشکل اخلاقی داره باید چه کار کنم دارم افسرده میشم بعد ما عقد نامه شهرستان ولی ساکن تهران هستم اون الان چند ماهی هست خانه را ترک کرده و رفته من می تونم از تهران اقدام به طلاق کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتوانید حق طلاقم باشماست از تهران هم میتوانید به نزدیک ترین دفتر خدمات قضایی مراجعه نمایید

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام طلاق از طرف مرد نیازی به دلیل ندارد .دادخواستو در دفتر خدمات قضایی مطرح کنید

  22. مهلا می گوید

    سلام در طلاق رجعی اگر مرد بعد از ۳ ماه برای نوبت دوم طلاق حاضر نشه و شناسنامه زن باطل نشه، زن میتونه با مرد دیگه ای صیغه ۹۹ ساله بشه ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  23. ناشناس می گوید

    اگر زن بخواد درخواست طلاق بده
    بازم مرد باید مهریه بده یا نه
    اگر مادر بخواد بچه ای ۱ساله رو هم قبول کنه قانون بهش میدن یا

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  24. محسن می گوید

    سلام همسر من خیلی پرخاشگره بی اخلاقه حتی خونواده خودشم باهاش درگیرن چیکار باید بکنم که طلاقمون طول نکشه اگه طول بکشه ایا من مجبورم تا زمان جدایمون زیری سقف زندگی کنیم الان پسرم چهارونیم سالشه من میخوام هرطوری شده تا هفت سالگی بچم طاقت بیارم چون اگه الان طلاق بگیرم حتی به بچه خودشم رحم نمیکنه ی راهی لطفا پیش پام بزارین هرروز بامن درگیرسرمسائل الکی هرچی هم کوتاه میام به خاطر آبروم وبچم وقیح تر شده حقوقمم تقریبا ماهی ۴تومن میفته کارگرسادم اموالی هم از خودم ندارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید طلاق توافقی نمایید تا زودتر تموم بشه

  25. سعید می گوید

    با سلام
    بنده ۵ ماه عقد کردیم خیلی با همسرم مشکل داریم هر سری دعوا و بحث داریم همش قهر میکنم
    و یکسری طلا در دوران نامزدی گرفتم که قبل از عقد دائم بوده و تمام فاکتورها دست خودم هستش
    میخاستم بدونم تکلیف طلاها چی میشه ؟
    و در ضمن الان نمیدونم برای طلاق چیکار کنم من باید اقدام کنم یا منتظر بمونم خانومم اقدام کنه یا اینکه توافقی باشه
    از اینورم میدونم خانومم منتظره من در خواست طلاق بدم تا مهریه بگیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام طلاها در صورتی که موجود باشد قابل استرداد هست چه شما درخواست طلاق کنید جه همسر مهریه سر جای خود است مگر طلاق خلع یا مبارات یا با توافق

  26. مژگان چاوشی می گوید

    سلام پدر من یک فرد بازنشسته هستند و از اونجابی که همسرشون باهاشون زندگی نمیکنن میخواستن ایشون رو طلاق بدن .. در مراجعات قبلی هم نفقه همسر پدرم به دلیل عدم تمکین قطع شده .. با توجه به اینکه پدرم توان پرداخت مهریه همسرش رو نداره و قصد طلاق اون رو داره ایا میتونه مهریه رو به صورت تقسیط پرداخت کنه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر مالی نداشته باشند مهریه تقسیط می شود

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  27. مژگان چاوشی می گوید

    سلام وقت بخیر پدر من بعد از فوت مادرم مجددا ازدواج کردن و بنا به دلایلی همسر ایشون با پدرم زندگی نمیکنن .. نفقه ایشون هم به دلیل عدم تمکین لز طرف دادگاه قطع شده .. پدر بنده قصد دارن ایشون رو طلاق بدن اما از اونجایی که بازنشسته هستن و درامد بالایی ندارن و فقط یک آپارتمان مسکونی دارن که قسطش رو میپردازن آیا میتونن به صورت قسطی مهریه رو پرداخت کنن یا باید مقداری از مهزیه رو یکجا پرداخت کنن ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شرایط اقساط به نظر وقبولی دادگاه بستگی دارد

  28. مهدی می گوید

    سلام بنده تمام حقوق مالی همسرمو پرداخت کردم حالا چقدر طول می کشه طلاقش بدم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید مواعد قضایی طی شوند وبسته به نظر مقام قضایی است

  29. سعید می گوید

    سلام برای همسرم و پسرم در ترکیه منزلی اجاره کردم و چند روز در ماه نزدشان میرفتم اخرین بار که رفتم دیدم منزل را پس داده و با پولی که داشتند غیرقانونی و بدون اطلاع من به هلند رفتندو قصد برگشت ندارند . سوال من اینه
    ۱- پروسه طلاق چقدر زمان و هزینه دارد .
    ۲- مهریه و …. چطور میشود چون به کسی نیز وکالتی ندادند.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید طلاق دهید ولی مهریه درهرحال متعلق به زن میباشد ومیتواند حتی بعد از طلاق نیز مطالبه نماید

  30. ناصر می گوید

    سلام ۶ماهه عقدکردیم باخانومم خیلی مشکل داریم الان دادخواست طلاق کردم میگن چون دوشیزه است نصف مهریه تعلق میگیرد درسته؟ تکلیف طلاهایی که خریدم براش چی میشه ضمن اینکه توعقدنامه مقدارطلاثبت شده واینکه اگه مهریه قسطی بشه دردوران پرداخت اقساط بایدنفقه هم بهش بدم یانه؟ ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر طلاق رجعی باشد نفقه تعلق میگیرد نصف مهریه هم تعلق میگیرد

  31. حامد می گوید

    سلام وقت به خیر
    شوهر خواهرم می خواهد طلاق خواهرم را بدهد
    ولی خواهرم راضی نیست
    چقدر طول می کشد تا طلاقش بده
    میشه دادگاه رو بیشتر از یک سال مرتب به تعویق یا جلسه های بعدی انداخت
    تا طول بکشه مثلا ۵ سال طول بکشه
    خلاصه چقدر میشه کشش داد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :میتوانید بارضایت هم تا دوجلسه رسیدگی را به تاخیر اندازید.

  32. الهه می گوید

    طلاق از طرف مرد وقتی که مهریه ونفغه مشخص شده باشه چقدر طول میکشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:سلام اجرای صیغه طلاق منوط به نهایی شدن حکم میباشد وقت دادرسی تعیین ورسیدگی شود ازتاریخ صدور حکم تا اجرای ان حدودا به مدت دوماه طول میکشد.

  33. سروش می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید .منو خانومم الان یکساله میخوایم از هم جدا بشیم .اول قرار بود طلاقمون توافقی باشه ولی خانومم مشاوره ها نرفتش بعدش وکیلم از سمته من دادخواست داده .میخوام بدونم چقد زمان میبره تا کارای طلاق انجام بشه ؟.اینم بگم که حقه طلاق با خانوممه.ممنونم میشم راهنماییم کنید .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:حدوداسه ماه زمان می برد.

  34. زهرا می گوید

    سلام
    پسرعمم با تمیرش اختلاف دارن و‌چندسالی هست میخواهند‌توافقی جدا بسن اما خانمش اذیت‌مبکنه و مرتب باهم اختلاف دارن،و میخواد اذیت کنه،میخواستم ببینم اهکاری برای ایشون هست که زودتر کارهاش انجام شه!؟
    اصلا باهم ارتباطی ندارن؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانند در خواست طلاق توافقی نمایند .

  35. اسلامی می گوید

    سلام خسته نباشید بنده میخواهم خانمم را طلاق بدهم خیلی اذیت میکند به خانواده ام فحاشی میکند و از نظر روحی بنده را خیلی آزار میدهد یک آپارتمان دارم یک ماشین البته در دوسال گذشته یک آپارتمان برای ایشان نیز خریده ام و ایشان خانه دار هستند و خیلی اصرار دارند که من درخواست طلاق بدهم تا نصف اموال بنده را تصاحب نمایند میخواستم بدانم با توجه به اینکه بنده یک آپارتمان برای ایشان خریده ام و دارای دو فرزند میباشم آیا با باید اموالم تقسیم گردد و چه راه حلی وجود دارد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در صورتی شرط تنصیف شده باشد و درخواست طلاق از زوج باشد بله باید نصف اموالی که بعد از ازدواج بدست اوردید باتقسیم کنید.

  36. سیامک می گوید

    سلام وقت بخیر من و خانمم یکم مشکل داریم آیا خانمم میتونه طلاق بگیره در صورتی ک من هرگز راضی ب ژلاق نباشم و اگر بخواد این کار رو بکنه چقدر طول میکسع

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: حدودا یکسال زمان می برد.

  37. مسعود می گوید

    سلام
    من می خواهم همسرم را طلاق بدم ولی ایشان نمی خواهد
    من بک واحد ۸۰ متری و زمین در روستاهای شمال دارم هر دوتاش قولنامه ای هست و پلاک ثبتی ندارد
    آیا امکان مهریه اقساطی هست یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: قبول پرداخت قسطی بسته به نظر مقام قضایی ایست.

  38. مريم می گوید

    سلام خسته نباشيد ببخشيد من وهمسرم به مشكل برخورديم خودش منو دوست داره ولي اجازه نداره بياد به من ميگه بيا توافقي جداشيم من بخوام درخواست بدم كلي طول ميكشه و من حرفشو قبول نكردم خودش بخواد اقدام كنه چقد زمان ميبره بيدليل ميشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بستگی به وکیلی که انتخاب می نمایید وکیل کار بلد ظرف دو ماه طلاق را می گیرد و طلاق توافقی را ظرف یک هفته میگیرد.

  39. علی می گوید

    سلام من می خوام از همسرم جدا بشم پزشک هستم ولی همسرم موافق نیست اگر من تقاضا بدم روال کار به چه صورت هست و چقدر طول میکشه و من چه مواردی باید به ایشون پرداخت کنم
    ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نفقه ومهریه باید پرداخت نمایید و اینکه وکیل بگیرید یک ماه زمان میبرد خودتان اقدام نمایید حدودا شش ماه.

  40. X می گوید

    سلام خانمم تمایل به طلاق توافقی داره
    ودارایی من یک مغازه به صورت سرقفلی می باشد
    میخواهم بدانم که اگر من تمایل به طلاق نباشم
    می‌تواند کل مغازه را توقیف کند
    در ضمن ایشان به من خیانت کردن ورابطه نامشروع گذاشتن ومن به خاطر فرزندم وآبروم گذشت کردم که متاسفانه بعداز گذشت دوسال مدعی طلاق توافقی شدند
    درضمن مدارک وشادابی دارم برای ثابت کردن خیانت ایشون من حتی به خانواده‌ ایشون هم نگفتم که خیانت کردن ودوست دارم قانونی برن دنبال کنند وخانواده اش درجریان بگدارم که من بده نشم درطلاق توافقی
    به نظر شما توافقی طلاق بدم یا بزارم قانونی بره که الکی ازاین خیانتی که کرده زجر ببینه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: طلاق توافقی زودتر تمام می شود ولی مهریه چه خیانت بکند یا نه باید پرداخت نمایید و می تواند کل مغازه شما را توقیف نماید.

  41. رضا می گوید

    آیا اگر مغازه سرقفلی داشته باشم که منبع درآمدم هست
    کل مغازه را همسرم می‌تواند توقیف کند برای مهریه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله

  42. اسمان می گوید

    اگه مردى حدود دو سال خارج از ايران زندگى كرده باشه و بخواد بدون دليل همسرش رو طلاق بده براى پرداخت نكردن حقوق زن ميتونه از محل كار قبليش در ايران فيش حقوقى كاذب درست كنه و ادعا كنه كه توان پرداخت رو نداره؟ و ايا زن ميتونه از اثبات درست نبودن اين ادعا مرد رو مجبور كنه تا گردش حساب بانكى و فيش حقوقى محل كارش در خارج رو ارائه بده اصلا دادگاه ايران اينهارو قبول ميكنه؟
    ممنون ميشم پاسخ بدين

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      جهت دریافت مشاوره دقیق در این خصوص به سایت وکیل تاپ مراجعه و پرسش خود را با وکلای مهاجرت ما مطرح نمایید. موفق باشید.

  43. امیر می گوید

    سلام خسته نباشید
    ببخشید میخاستم همسرم رو طلاق بدم ، دادخواست را هم دادم الان تو مرحله تعیین داور هستیم ، خواستم ببینم چند جلسه دیگه نهایت داریم و حدودا چقد دیگه طول میکشه
    پ.ن : پرونده طلاقمون تو شهرستانه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: این مواعد در اختیار دادگاه رسیدگی کننده است شرایط مساعد باشد حکم را صادر می کند.

  44. ناشناس می گوید

    سلام …خواهر من میخواد از شوهرش که خیلی پرخاشگر و هر روز سر مسائل کوچیک دعوا و جدل راه میندازه و خونه رو برای خواهرم و ۲تا بچه هاش جهنم کرده و هر روز تنشون میلرزه ، همسرش طلاهاشو و شناسنامه و مدارکش حتی کارت اعتباریشو هم برده ، و بهش نمیده ،یه دختر ۷ساله و یه پسر ۲ساله داره ، بخواد طلاق بگیره مهریه و طلاهاش و بچه هاش چی میشن قضیه شون؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:برای اینکار باید حتما با وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  45. فرخ می گوید

    سلام وقت بخیر
    حدود ۳ سال هست که من و خانمم عقد هستیم و ایشون قبلا به من گفته بودن که قبلا نامزد داشتن و نامزدی بهم خورد و تموم شد
    بعد از اینکه ما عقد کردیم ، برای وام ازدواج که اقدام کردم متوجه شدم که خانم بنده ، قبلا وام ازدواج رو گرفته و ایشون قبلا ازدواج کرده بوده و به من دروغ گفته. بعد از گذشت این قضایا و یه سری دروغ های دیگه ، تصمیم به جدایی گرفتیم
    و ایشون کلیه حقوق مالی و مهره خودش رو در دفترخانه ابرا کرد
    و برای طلاق هم توافقی رفتیم جلو و دادگاه برگذار شد و با توجه به اینکه ایشون کلیه حقوق مالی خودش رو ابرا کرده بود ، گواهی عدم سازش از سوی دادگاه صادر شد و طلاق رجعی شد
    بعد از اینکه رای دادگاه بزای اجرا به دفتر خانه بردم
    الان همسرم حاظر نمیشه بیاد دفترخانه برای جاری شدن صیغه طلاق
    دفتر خانه هم نامه عدم بارداری ایشون رو میخواد
    حالا من چه کاری میتونم بکنم ؟؟ ایا ایشون میتونه نیاد و رای باطل شه و طلاق توافقی از بین بره
    خواهشا یه راهی جلوی پای من بگذارید که بعد از ۹ ماه جنگ عصاب من نخوام طلاق رو به صورت یک طرفه اقدام کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورت عدم حضور سر دفتر به نمایندگی صیغه طلاق را جاری کرده و اقدام به ثبت طلاق نماید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  46. زهرا می گوید

    سلام شوهرم میخواد طلاق بگیره خودشم درخواست داده ۲ سال عقدیم خونه نمی‌خواد بگیره ،میخواد همینجوری بریم تو‌خیابون چند ساعت بعد منو‌برسونه بره،منم نمیتونم این وضعیت رو تحمل کنم.یه خونه دارن ماله مادرش بوده فوت شده سهم از ارث داره، انحصاروراثت کردن میخواستم بدونم مهریه من از ارثی که داره دادگاه میده بهم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید نسبت به مطالبه مهریه از سهم الارث همسرتان اقدام نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند