شرایط مهریه در صورت خیانت همسر (زن)

هنگام اجرای صیغه نکاح، زوج، مال معین یا چیزی که قائم‌مقام مال باشد را بر ذمه خود قرار می‌دهد که در صورت عندالمطالبه بودن و مطالبه زن، مکلف است آن را بپردازد. مهریه ممکن است عندالمطالبه باشد یا عندالاستطاعه. در هر صورت مرد موظف به پرداخت مهریه همسرش می باشد مگر در شرایط خاص فسخ نکاح که به زن مهریه تعلق نمی گیرد. اصولاً پرداخت مهریه تکلیف مرد است و یکی از استثنائات عدم پرداخت مهریه این است که اگر بین زن و مرد نکاح برقرار شود منتها رابطه زناشویی شکل نگیرد زن می تواند نصف مهریه را مطالبه کند و تمام مهریه به او تعلق نمی گیرد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

آیا به زن خیانتکار مهریه تعلق می گیرد؟

سوالی که برخی مخاطبان ما نموده اند این است که آیا به زن خیانتکار مهریه تعلق می گیرد یا خیر؟ پاسخ به این سوال مثبت است و خیانت زن چه در حد رابطه نامشروع مادون زنا باشد و چه زنا و حتی اگر زنای محصنه باشد باز نافی مهریه او نخواهد بود. درهرصورت زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند و بگیرد. گاهی مشاهده شده که صرف این که یک خانم متاهل با یک آقای دیگر مکالمه داشته شوهرش شکایت رابطه نامشروع کرده و اعلام کرده مهریه به او نمی پردازم. این ادعا هیچ سند و دلیل حقوقی ندارد.

هیچ مردی نمی تواند به ادعای این که همسر من خیانت کرده و رابطه نامشروع داشته از پرداخت مهریه خودداری کند.

اگر زن مرتکب زنای محصنه شود یعنی درحالی که همسر قانونی دارد و با او امکان رابطه جنسی متعارف دارد با مرد دیگری رابطه جنسی برقرار نماید و چهار شاهد عادل نیز شهادت دهند که این اتفاق افتاده است این خانم ممکن است به جرم زنای محصنه اعدام شود منتها مهریه او ساقط نخواهد شد. مهریه در عوض بضع، یعنی بهره مندی جنسی مرد از زن قرارداده شده و اعمال زن نمی تواند نافی مهریه باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
21 نظرات
  1. حامد می گوید

    زمانی که با همسرم ازدواج کردم سکه بود ۸۰۰ هزار تومان و بنده هم با توجه به وضعیت مالی و توان پرداختم , ۱۴ سکه برای مهریه در نظر گرفتم که همسرم هم قبول کرد .
    الان که قصد جدایی از یکدیگر را داریم سکه شده ۱۰ میلیون تومان , بنده از کجا این همه پول رو باید جور کنم.همسرم هم حاضر به توافق نیست و در طول ۴ سال زندگی بارها و بارها ازم مبالغی تحت عنوان مهریه و حق و حقوقش مطالبه کرده و داشتم بهش پرداخت کردم .

    الان میگن هرچی پرداخت کردی فقط به صورت ریالی محاسبه میشود و نه معادل ارزش ریالی سکه , تا به الان حدود ۵ برابر ارزش ریالی سکه در سالی که ازدواج کردیم ازم پول گرفته که میگن باید ازش رسید میگرفتی و این حرف ها . آخه من بدبخت از کجا میدونستم هر پولی که بهش دادم باید از رسید بگیرم یا ببرمش دفترخونه و داخل عقدنامه ثبت بشه و این حرفا یا اگر روزی به مشکل بربخوریم فقط ارزش ریالی محاسبه میشه نه معادل سکه در زمان پرداخت !!!.

    ای کاش قانونی بود که هر کس در هر سالی عقد کرده و هر چندتا سکه مهر گذاشته در زمان های بحران اقتصادی و شرایط خاص به همان میزان ارزش ریالی اش را پرداخت کند تا از سواستفاده بعضی از زنها جلوگیری شود .

    یا هر مبلغی که طی سالیان به همسر پرداخت شده است معادل ریالی سکه در همان زمان پرداخت , در نظر گرفته شود .

    یا برای پرداخت مهریه ارز دولتی برای افرادی که ناتوان در پرداخت مهریه هستند در نظر گرفته شود( برای جلوگیری از سواستفاده , خوده بانکها سکه ها رو به زن تحویل دهد و مرد فقط مبتفاوت ریالی آن را به بانک به صورت نقد یا اعسار پرداخت کند )

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام دوست عزیز با توجه به اینکه سکه مربوط به همان سال بر عهده شما قرار می گرفته شما می بایست اونو پرداخت می کردید و حالا که انجام ندادید مسئول افزایش قیمتش هستید

  2. ناشناس می گوید

    ایا زنی که شوهر داره و با یک مرد دیگر رابطه جنسی برقرار میکند مهریه به ان تعلق میگیرد؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      بله مهریه در هر صورت تعلق خواهد گرفت

  3. بهار می گوید

    سلام زنی هستم در حال طلاق که تحت هیچ شرایطی شوهرم مرا طلاق نمیدهد مگر از مهریه ام گذشتم کنم و من هم مهریه که حق قانونی بنده میباشد از ایشون مطالبه کردم و خواهان‌مهریه ام میباشم حال اینکه تا کی باید صبر کنم که طلاق بگیرم و اینکه هیچ مالی ندارد اما پدر ایشان اموال بنام‌زیاد دارد ممنون میشم راهنماییم کنید امثال ما زنها تا کی باید بمونیم تا از نامردایی مثل نامرد من جدا بشیم اومدیم ای آقا اصلا طلاق نداد بخاطر مهریه تکلیف چیه؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام پدر ایشان تا وقتی که زنده هستند صاحب مال واموال خود هستند و در خصوص مهریه پسر هیچ تعهدی ندارند . شما باید برای طلاق به عسر وحرج اشاره کنید که کاریم وکیل است .

  4. محسن می گوید

    سلام ۸ماه که خانم رفته خونه پدرش من هم شکایت کردم برای تمکین خیلی بلاسرم دراورده دراین ۸ماه من صددرصد میدونم خیانت کرده فقط یکبار روز شوراهم نیمد میخام طلاقش بدم اگر برم دنبال شکایت خیانتش فرقی داره یانه یعنی چیزی به نفع من میشه

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر بتوانید خیانت ایشان را ثابت کنید اثرش فقط در رابطه با نفقه و شرط تصنیف اموال زوج هست یعنی ایشان نمی تواند تقاضای نصف اموال شما را داشته باشند اما اثبات خیانت هیچ تاثیری در دریافت مهریه ایشان نخواهد داشت

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما میتوانید درخواست گواهی عدم امکان سازش نمایید وبراساس ان اقدام به طلاق همسرتون رو درخواست کنید

  5. محمد می گوید

    سلام‌فقط‌من‌این‌رو‌میخاهم‌‌بدانم‌اگر‌همسری‌قبلا‌خطا‌کرد،وایشان‌قول‌‌داده‌که‌دیگه‌خطا‌نکند‌‌اما‌ دوباره‌‌ شامل‌خطا‌شود‌وموقع‌خطا‌کردن‌موچشان‌رابگیری‌‌وصدمهای‌‌به‌جفت‌طرف‌بزنی‌‌باید‌چیکارکرد

    1. وکیل تاپ می گوید

      منظور از خطاکردن چیه

  6. سارا می گوید

    سلام خسته نباشید من چن ماهیه با شوهرم درگیرمو الان میخایم جداشیم من یک بار ب ایشون خیانتوکردم و ایشون یک صفه چت از من داره و میگه با این میرم دادگاه و اثبات میکنم و خیانتوکردی و مهریتو نمیدم عایا با چت میشه مهریه نداد..

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر به هیچ وجه

  7. رضا مختارآبادی می گوید

    آیا پرداخت مهریه زن خیانتکار با آیه ۱۹ سوره نساء که میفرماید الا ان یاتین بفاحشه مبینه
    چگونه سازگاری دارد؟ تشکر از شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مهریه حق زن هست باید بپردازید

  8. ناشناس می گوید

    آیا اگر حضورا جلوی قاضی منکر خیانت و رابطه نامشروع شویم با پزشک قانونی اثبات میشه؟ لطفا راهنمایی کنید‌.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: پزشکی قانونی رابطه نامشروع را نمی تواند تشخیص دهد فقط تجاوز جنسی را می تواند تشخیص دهد.

  9. سالاری می گوید

    سلام خانم من به من خیانت کرده و بخاطر این که برگرده مهریه خودش رو بخشیده ولی باز هم خیانت کرده و الان در حال طلاق گرفتن هستیم که قاضی دستور داده دارایی که با هم به دست اوردین باید تقصیم بشه ایا این دارایی به زن خیانت کار تعلق میگیره با این که من فایل صوتی ازش دارم که خودش اعتراف کرده که این خیانت را انجام داده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله تعلق می گیرد.

  10. ناشناس می گوید

    سلام خانمی با وجود شوهر رفته صیغه آقای دیگه ای شده و اون آقا هم مهریه مشخص کرده و باهاش رابطه داشته الان میتونه ادعای مهریه از آقای دوم کنه؟ و اگه آقایی که صیغه کردند ایشون و از خانم شکایت کنه جرمش چی میشه ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: جرمشون زنا است ولی مهریه در هر حال تعلق می گیرد.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند