شرط انتقال تا نصف دارایی مرد

در روزی که زوجین برای انعقاد عقد ازدواج به دفترخانه ازدواج می روند باید صفحات متعدد قباله نکاح را امضا کنند. با امضا کردن این صفحات متعدد از قباله نکاح شخص امضا کننده تعهداتی را قبول می نماید. سردفتران ازدواج و طلاق باید شروطی را که در این صفحات درج شده است را برای زن و شوهر توضیح دهند و در صورت ضرورت مفهوم این شروط را برای آنها بیان نماید تا طرفین با آگاهی و علم ذیل شروط مندرج در قباله ازدواج را امضا بزنند.

 اما همه سردفتران ازدواج و طلاق این وظیفه را به درستی انجام نمی دهند و همین موضوع سبب می گردد که طرفین بدون اطلاع از اینکه با امضا کردن این صفحات چه نتایجی در انتظار آنها خواهد بود به امضا بپردازند همچنین ممکن است سردفتر ازدواج و طلاق این شروط را به طرفین توضیح دهد اما طرفین به دلیل صمیمیت بسیار زیاد در ابتدای رابطه متوجه نباشند که چه چیزی را امضا می زنند و چه نتایجی را برای خود ایجاد کرده اند. حال اگر بعد از عقد شخص ادعا نماید که در لحظه امضا نمودن این شرط متوجه شرط تنصیف نبوده است ادعای وی در محاکم پذیرفته نمی‌گردد.

شروط مندرج در قباله های ازدواج شروطی چاپی و از پیش تعیین شده هستند. این دسته از شروع همان شروطی هستند که سردفتران ازدواج مکلف اند تا در لحظه عقد مفهوم این شروط را برای طرفین بیان نمایند. برای مثال به نمونه‌ای از این شروط مندرج در قباله های ازدواج اشاره می نمایم. در قباله های ازدواج  این شرط درج شده است که زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر می‌دهد که در موارد مندرج در قانون  بتواند به دادگاه مراجعه کرده  و از دادگاه مجوز لازم را گرفته و سپس خود را مطلق سازد همچنین زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر می‌دهد تا در صورتی که زوجه مهریه خود را ببخشد  بتواند خود را مطلقه نماید. همچنین یکی دیگر از شروط مندرج در قباله های ازدواج شرط تنصیف دارایی مرد است که موضوع این نوشته نیز در خصوص هم این شرکت می باشد به موجب این شرط هرگاه مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد در صورتی که زن از وظایف همسرداری تخلف ننموده یا سوء اخلاقی در رفتار او نباشد، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود که در ایام زناشویی با همسرش به دست آورده را به زن منتقل نماید.

لازم به ذکر است که طرفین می‌توانند هر شرطی را که توافق کرده‌اند در قباله ازدواج درج نمایند این حق در ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی ایران برای آنها پیش‌بینی شده است. برای مثال ممکن است طرفین در عقدنامه شرط نمایند که زوجه اجازه خروج از کشور را دارد و مرد نمی تواند مانع از خروج او گردد یا اینکه شرط نمایند تعیین محل زندگی با زوجه است و یا اینکه زوجه حق تحصیل و اشتغال به کار را دارد و یا اینکه در صورت وقوع طلاق حضانت اطفال با زوجه می‌باشد و …

همانطور که در قسمت بالا بیان شد موضوع این نوشتار در خصوص یکی از شروط مندرج در قباله های ازدواج یعنی شرط تنصیف دارایی مرد می‌باشد که در ادامه به صورت دقیق تر به بررسی مفهوم این شرط پرداخته و شروط استفاده از این شرط را بیان می نماییم و نکات آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

تقسیم دارایی مرد و زن

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مفهوم شرط نصف دارایی مرد

شرط نصف به دارایی مرد از شروطی است که در صفحه هشتم قباله ازدواج چاپ شده است و طرفین می توانند با امضاء ذیل این شرط این شرط را بپذیرند وقتی که مرد ذیل این شرط را امضا می زنند یعنی می پذیرد که درصورت انعقاد عقد ازدواج اگر مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد بدون اینکه همسرش سوء رفتاری داشته باشد و یا از انجام وظایف زناشویی استنکاف نماید باید هنگام وقوع طلاق نصف دارایی را که در زمان زوجیت با همسرش به دست آورده را به او منتقل نماید تا بتواند وی را مطلقه سازد. در این خصوص تکلیفی برای مرد در قانون وجود ندارد یعنی اگر این شرط به صورت از پیش تعیین شده در قباله ازدواج ذکر نمی گردید برای زن چنین حقی به وجود نمی آمد به عبارتی دیگر شرط نصف دارایی مرد حقی است که به سبب شرط مندرج در قباله ازدواج برای زن ایجاد گردیده است.

متن این شرط از این قرار است: ضمن عقد ازدواج، زوج شرط نمود هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار او نبوده، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با او به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل نماید.

مرد با امضا نمودن این شرط قبول می‌نماید که در صورت وجود شرایط، نصف دارایی خود را به زن منتقل نماید اما اگر او از امضا نمودن این شرط امتناع نماید چنین تکلیفی بر عهده او بار نمی گردد.

تقسیم نصف دارایی مرد

شروط  استفاده از شرط نصف دارایی

  1. زمانی می‌توان از این شرط استفاده نمود که تقاضای طلاق از طرف زوجه نباشد یعنی اگر تقاضای طلاق از طرف زوجه باشد و یا طلاق به صورت توافقی باشد امکان استفاده از این شرط برای زوج نیست.
  2. شرط گرفتن نصف اموال مرد از طرف زن در صورتی است که زن در جلسه دادرسی به آن استناد کند و لیست اموال مرد را به دادگاه ارائه نماید در غیر این صورت او نمی‌تواند از این شرط استفاده نماید یعنی اگر زن به این شرط استناد نماید دادگاه شخصا نمی تواند نصف اموال مرد را به زن تملیک نماید بلکه تملیک این اموال نیازمند درخواست زن می‌باشد.
  3. اگر مرد بتواند ثابت کند که تقاضای طلاق ای را که او تقدیم دادگاه کرده است به دلیل سوء رفتار و سوء معاشرت و همسرش و یا تخلف او از وظایف زناشویی در قبال شوهر بوده است زوجه نمی‌تواند از این شرط استفاده نماید. پس در صورتی که تقاضای طلاق از طرف مرد باشد اصل بر این است که زن می‌تواند از شرط تصنیف دارایی مرد استفاده نماید مگر اینکه مرد ثابت نماید که تقاضای طلاق او به دلیل سوء رفتار زن و یا عدم انجام وظایف همسری او می باشد که در این صورت دیگر زن نمی تواند از این شرط استفاده نماید.
  4. اگر مرد قبل از ازدواج اموالی داشته است،اکنون که قصد طلاق دادن همسرش را دارد همسر او نمی‌تواند از اموالی که مرد قبل از تاریخ عقد داشته است به عنوان شرط تنصیف دارایی استفاده کند زیرا صرفاً اموالی که مرد در زمان زوجیت با زن به دست آورده است مشمول این شرط می گردد.
  5.  در متن این شرط عبارت “تا نصف دارایی موجود” به کار رفته است و این به این معنی است که اموالی به زن تملیک می گردد که در زمان طلاق موجود باشد به علاوه اینکه ممکن است اموال مرد از یک درصد تا ۵۰ درصد و بنا به تشخیص دادگاه به زنت ملی گردد و الزامن ۵۰ درصد از اموال مرد به زن تملیک نمی گردد.سوالی که در این قسمت می‌توان مطرح کرد این است که اگر مرد به منظور طلاق دادن همسر خود و قبل از تقدیم دادخواست طلاق اموال خود را به شخص دیگری انتقال دهد تا از شرط تنصیف دارایی در امان باشد آیا می‌توان گفت او مشمول جرم فرار از دین شده است؟ در این خصوص باید گفت اگر مردی عمدا اموال خود را قبل از اینکه دادخواست طلاق را تقدیم دادگاه نماید به شخص دیگری منتقل کند تا از شرط تنصیف دارایی در امان باشد مرتکب جرمی نشده است و نمی‌توان این عمل او را از مصادیق جرم فرار از دین دانست.

    سوال دیگر در این زمینه می‌تواند این باشد که آیا مرد میتواند به مستثنیات دین مثل مسکن مناسب شأن خود استناد نماید و مدعی باشد که برای مثال مسکنی که در زمان زوجیت همسرش خریداری کرده است جز مستثنیات دین است و نباید تا نصف آن، به همسر وی تملیک گردد؟ در رابطه با این سوال باید گفت که شخص زمانی می‌تواند به مستثنیات دین استناد نماید که مدیون باشد در حالی که در بحث نصف اموال مرد دینی موجود نیست بلکه این شرطی است که خود او در زمان عقد آن را پذیرفته و ذیل آن را امضا زده است.

    حال اگر مردی قبل از ازدواج خانه ای داشته است اما بعد از ازدواج و در زمان زوجیت با همسر آن خانه را فروخته و خانه دیگری را خریداری کرده باشد آیا زمانی که بخواهد همسر خود را طلاق دهد باید شرط تنصیف در مورد آن رعایت گردد؟ به نظر می رسد درست آن است که قضات به این امر توجه نمایند که خانه ای که در زمان زوجیت خریداری شده است با خانه ای که مرد قبل از زمان زوجیت داشته است در یک سطح است یا خیر. یعنی باید احراز نمایند که بعد از عقد بر دارایی مرد چیزی افزوده شده است یا خیر اگر خانه دوم خریداری شده ارزشی بیش از خانه اول داشته باشد باید به میزان ارزش اضافی که بر دارایی مرد اضافه شده شرط نصف دارایی اعمال گردد.

  6.  از شروط دیگری که باید در زمان اعمال شرط مد نظر قرار گیرد این است که صرفاً دارایی باید تا نصف به زن تملیک گردد که مرد در زمان زوجیت آن را به دست آورده است. بنابراین با این توضیح باید گفت اگر سهم الارثی نصیب مرد شده باشد شرط نصف دارایی برای این سهم الارث اعمال نمی گردد چرا که او، این سهم ارث را بر اثر کار و کوشش خود در زمان زوجیت به دست نیاورده است بلکه به سبب قرابتی که با شخص متوفی داشته است این ارث به وی رسیده است.
  7.  اجرای این شرط منوط به واقعه طلاق است یعنی بدون وقوع طلاق این شرط قابل اجرا نمی باشد و نمی توان شوهر را برای اجرای این شرط الزام نمود.
  8. منظور از از اینکه گفتیم تا نصف دارایی مرد این است که ابتداً برای مشخص نمودن میزان دارایی مرد باید دیون او را نیز مورد توجه قرار داد یعنی باید دید در زمان طلاق مرد چقدر دین و بدهی دارد و پس از کسر نمودن این میزان است که مشخص می گردد که مرد چقدر اموال دارد و هر آنچه که پس از کسر میزان دیون باقی بماند را مشمول حکم تنصیف دارایی باید دانست.

شرط تقسیم نصف دارایی

امکان تغییر در شرط نصف دارایی مرد

همانطور که بیان شد شرط نصف دارایی مرد شرطی است که در قباله های ازدواج به صورت چاپی وجود دارد و این به این معنی نیست که باید در همه ازدواج‌های این شرط رعایت کرد بلکه اگر مرد این شرط را امضا نماید و زن نیز قبول کند عقد ازدواج بدون وجود این شرط منعقد می گردد.

گاهی نیز ممکن است طرفین در زمان عقد این شرط را تغییر دهند برای مثال در عقدنامه درج نمایند که در صورت طلاق از طرف مرد، بدون سوء رفتار زن و یا عدم امتناع او از وظایف زناشویی تمام اموال مرد متعلق به زن باشد و یا این که شرط نمایند در صورت موارد فوق یک سوم اموال مرد به نام زن گردد. همچنین آنها می توانند شرط کنند که حتی اگر زوجه سوء رفتار داشته باشد و یا تقاضای طلاق از طرف وی باشد باز نیز شرط تنصیف دارایی در مورد او رعایت گردد. بنابراین مشخص گردید که این شرط قابل تغییر است و طرفین می توانند بر خلاف آن توافق نمایند و شرطی مخالف آن را در ضمن عقد ازدواج درج کنند.


بیشتر بخوانید: مطالبه مهریه در ازدواج دائم و موقت چگونه است؟


رویه دادگاه در صدور رای تنصیف دارایی مرد

بر اساس ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده صیغه طلاق زمانی جاری می گردد که تمام حقوق مالی زوجه پرداخت شده باشد به عبارتی دیگر دادگاه زمانی به درخواست طلاق ای که از جانب مرد تقدیم دادگاه شده است رسیدگی می نماید که احراز نماید که شروط ضمن عقد و حقوق مالی جمعه زوجه از جمله درخواست شرط تنصیف انجام شده است.

البته بعضی از قضات اعتقاد دارند که رسیدگی به شرط انتقال تا نصف دارایی و باید طی یک رسیدگی مجزا مورد بررسی قرار گیرد اما رویه اکثر محاکم رسیدگی به این امر به همراه دعوای طلاق می باشد به صورتی که طی یک حکم به دعوای طلاق و تعیین تکلیف در خصوص شرط تنصیف می پردازند.

نصف دارایی

ادعای اعسار مرد در خصوص شرط تنصیف

ادعای اعسار زمانی مطرح می گردد که شخص به شخص دیگری دینی مالی داشته باشد و ادعا نماید که توان پرداخت این دین را ندارد که در این صورت دادخواستی را مبنی بر اعسار به دادگاه تقدیم می نماید تا دادگاه با بررسی این موضوع و ا احراز اعسار او پرداخت دینش را تقسیط نماید . ولی در خصوص شرط تنصیف دارایی این امکان برای مرد وجود ندارد که وی بتواند ادعای اعسار نماید چراکه شرط تنصیف دارایی در خصوص اموالی است که در زمان طلاق وجود دارد و ادعای اعسار نسبت به اموال موجود قابل پذیرش نمی باشد چراکه می توان صرفاً نسبت به پرداخت دین ادعای اعسار نمود اما شرط تنصیف دارایی مربوط به  عین اموال است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
44 نظرات
  1. ali می گوید

    بسم الله وبالله و علی مله رسول الله
    این شرط خلاف شرع بین هست
    بواسطه اینکه یک نفر نادان آنرا در دفترچه چاپی سند ازدواج در زمان شاه نوشته رایج شده
    iو هرساله هزاران جلد از آن چاپ می شود.
    تقلید از فرانسه هست و در دین ما جایی ندارد
    مالی که بواسطه آن کسب می شود حرام است
    حاکم شرع نمی تواند و نباید بر خلاف شرع مقدس اسلام رای دهد
    والسلام علی من التبع الهدی

  2. علی می گوید

    سلام خانم بنده تو زندگی در منزل شکاکه تهمت می زند دائم حرفهای نا مربوط میزند میگه نصف اموال مال منه باید خودت بروی طلاق منو بدهید بچه ها را آنتریک میکند برعلیه من مدت زیادیه این چنینه بچه ها بهش تذکر میدن ولی براب شهادت نمیآن من چگونه می توانم ناشزه کیشو ثابت کنم خیلی ممنون میشم از جوابتان

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بایستی شاهدداشته باشین برای صدق گفتار خودتان

  3. عاتکه صدیق می گوید

    سلام من وشوهرم ازهم جدا می شویم که درمرحله تصنیف اموال هست ما یک آپارتمان داریم که سه دنگ آن مال من وسه دنگ آن متعلق به شوهرم است.حالا آیا نصف سهم شوهرم به من تعلق می گیرد ما در سال هفتادو یک ازدواج کردیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله اگر شرط تنصیف را شوهرتون امضا کرده باشند

  4. ناشناس می گوید

    سلام
    اگر من مهریه رو کامل بدهم
    و مابقی اموال رو هم به اسم برادر و مادر بزنم
    ودی خواست طلاق بدم مشکلی برام ایجاد نمیشه.فرار از دین نیست
    ۲_اگر فقط قولنامه داشته باشم و پول هم رد و بدل شد باشه ولی سند قطعی و رسمی نزنم چی
    آیا زن میتواند ادعایی کند؟
    ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر مهریه را کامل بدهید که هر نوع دخل و تصرفی که مایل باشید می توانید در اموال خود داشته باشید .

      1. بهزاد زینالی می گوید

        سلام بله بشرطی که قسمت تنصیف دارایی را در سند نکاحیه امضا نکرده باشین چون در صورت طلاق نصف دارایی بعد ازدواج متعلق به زوجه میباشد

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام فرار از دین هست کارشما

  5. محمد می گوید

    سلام پدرمن قبل ازفوتش خانه قولنامه ای رادردومرحله به نام مادرم زده دراون سال هم پدرم خیلی مریض بودودکترهاجوابش کرده بودندبعدازفوت پدرمون متوجه شدیم خانه رابه نام مادرمون زده ایامامیتونیم سهم ارث پدریمون راازخونه بگیریم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر نمیتوانید

  6. مهدی می گوید

    سلام. من در روستا زندگی می کنم و خانه های ما بدون سند است و فقط پروانه دهیاری دارند .مجوز ساخت خانه و مصالح ساخت و ساز خانه و ز مین ساخت و ساز را قبل از تاریخ عقد من اماده کردم و حتی پی ریزی کردم .اما حالا متوجه شدم که ساخت و سازم هم به بعد از تاریخ عقد رسیده ..ایا درصورت درخواست طلاق از طرف من .ایا بازهم خانه ام جز اموالی است که باید تنصیف شوند؟ ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شرط تعلق تنصیف دارایی درصورتی که درخواست طلاق از سوی زوجه صورت گرفته باشد و ملاک ان بعد از ازدواج میباشد

  7. FARHAD می گوید

    مهریه خانمم ۵ شاخه گل است .الان در مرحله طلاق هستیم .و هنوز من درخواست طلاق ارائه نکردم برای انتقال اموال منقول و غیر منقول بنام داداشم بخاطر فرار از تنصیف اموال .
    سوال ۱: آیا اموالی که قبل ارائه درخواست طلاق و اجرای طلاق منتقل شده اند شامل تنصیف دارایی خواهند شد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :شرط تنصیف ازدواج ازتاریخ عقد تا زمان اجرای حکم.

  8. مستانه فضلي می گوید

    سلام وقت بخير.
    من دختري در شرف ازدواج هستم و اقاي طرف بنده ميگويند مهريه ٥سكه در عوض شرط تنصيف اموال را در عقدنامه قيد ميكنيم.اما حالامتوجه شده ام كه زوج ميتواند با انتقال اموال به شخص ديگر از اين شرط فرار كند.
    ايا ميشود اين شرط را در عقدنامه به گونه اي قيد كرد كه امكان فرار از تنصيف وجود نداشته باشد؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:خیر نمیتوان چنین شرطی را قرارداد.

  9. فاطمه می گوید

    سلام اگر طلاق انجام شده و بعد زوجه متوجه بشه که شهص اموالی داره که پنهان کرده و بتونه ثابت کند مالکیت زوج را و تمام شرایط تصنیف را هم داشته باشد، ایا امکان باز کزدن دادگاه برای درخواست تصنیف هست؟ از طلاق دو ماه گذاشته

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله می توانید مجددا اقدام نمایید.

  10. ماهی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    مادر من میخوان طلاق بگیرن و من متوجه نشدم الان ایشون نصف دارایی شوهرش رو بخوان میتونن بگیرن یا ن؟چون خوندم اگر مرد درخواست طلاق بده میتونه بگیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر درخواست طلاق از سوی زوج باشد بله تنصیف دارایی شامل اموال خواهد شد.

  11. رودابه می گوید

    با سلام
    آیا می‌ تونم در حین زندگی مشترک و بدون اینکه طلاق در کار باشد،از شوهرم بخاهم که نصف داراییش را به نام من کند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: با توافق هم می توانید اقدام نمایید.

  12. محسنی می گوید

    سلام اگر مرددرخواست طلاق بدهد
    آیا تنصیف دارایی شامل خانم میشود در صورتی که شوهر در قباله امضا کرده این شرط را
    خونه پدری که ارثی هست بعد از ازدواج به مرد رسیده و طول زندگی اون خونه باز سازی شده جز تنصیف اموال میشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر در سند نکاحیه این مورد تایید و امضا شود بله شامل تنصیف دارایی خواهد بود.

  13. امین می گوید

    سلام و خسته نباشید
    بنده قبل از ازدواج در ایران منزلی داشتم که فروختم و با آن دارایی در مدت کوتاهی بعد از عقد، خارج از ایران منزلی خریداری نمودم اما شرط : (در صورت به دست آوردن اموال بعد از ازدواج به صورت نصف را گزاشتیم ) خانوم بنده شرط حق طلاق را در دفتر خانه طلب نموده حال آیا ایشان میتواند از بنده درخواست نصف اموال را نماید و طلاق بگیرد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: درصورتی که شما شرط تنصیف دارایی را در سند ازدواج امضا و تعهد کرده باشید و طلاق از سوی شما باشد بله می تواندشرط تنصیف دارایی را بخواهد ولی شرط تنصیف برای قانون ایران بوده و اموال خارج از کشور قابل توقیف نمی باشد.

  14. مریم می گوید

    سلام ،همسرم به خاطر شرط تنصیف محکوم شد که سه دنگ خونه رو بهم بده ،ولی بدون اطلاع من خونه رو فروخته ….من میتونم شکایت کنم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله به جرم فرار ازدین شکایت نمایید.

  15. سارا می گوید

    سلام وقتتون بخیر.نزدیک ۲ساله باهمسرم زندگی نمیکنم ودرخواست نفقه مهریه واجرت والمثل دادم ک هرماه بهم تعلق میگیره اما همسرم مقدارزیادی ماشین ومنزل خریدوفروش کرده اند ودرآخر خونه ای خریدند ک بنام خودشون نزدند ویکی ازشرط طلاق تقسیم نصف داراییشون به بنده هست.اگر همسرم درخواست بدن من میتونم نصف داراییشونو ک بنام خودشون نیست رو به دادگاه ارائه بدم وبه نفع من بشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      در سند نکاحیه، اگر زوجین و به ویژه زوج (مرد) این شرط را امضاء ننماید، در روابط زوجین نصف اموال جایگاهی نخواهد داشت. البته باید دید در زمان طلاق مرد چقدر دین و بدهی دارد و پس از کسر نمودن این میزان است که مشخص می گردد که مرد چقدر اموال دارد و هر آنچه که پس از کسر میزان دیون باقی بماند را مشمول حکم تنصیف دارایی باید دانست. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما شما را راهنمایی نمایند. موفق و موید باشید.

  16. داریوش رفیعی می گوید

    سلام
    آیا در صورتی که زوج آیتم تنصیف رو امضا کرده باشد و زوجه امضا نکرده باشد
    بازهم تنصیف رخ میدهد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      مرد با امضا نمودن این شرط قبول می‌نماید که در صورت وجود شرایط، نصف دارایی خود را به زن منتقل نماید اما اگر او از امضا نمودن این شرط امتناع نماید چنین تکلیفی بر عهده او بار نمی گردد. جهت کسب اطلاعات تکمیلی از وکلای متخصص ما در این زمینه کمک بگیرید. موفق و موید باشید.

  17. فاطیما می گوید

    خواهرم و همسرش قصد طلاق دارن البته همسرش اصرار به جدایی داره و وقتی فهمید نصف اموالش به خواهرم میرسه با کمک وکیلش خواهرمو گول زدن تا یکسال بگذره بعد خواهرمو طلاق بده و در این مدت یکسال تمام اموالشو به اسم دیگران زده، به وکیلش یک میلیارد رشوه داده تا با مشاوره های دروغین و وعده وعیدهای دروغ که مثلا الان نرو درخواست مهریه و اموال بکن صبر کن من با شوهرت حرف بزنم راضیش کنم و کلاا از این قبیل مشاوره ها یکسال کشش دادن تا شوهر خواهرم تمام اموالشو به اسم شرکت و شریکش بزنه و الان بعد یکسال درخواست طلاق داده و هیچی به خواهرم نمیرسه، خواهرم چه کار میتونه بکنه تا بتونه ثابت کنه شوهرش اموالش رو مخصوصا و موقتا به اسم شرکت و شریکش زده تا بتونه حقش رو بگیره؟…در ضمن خواهرم دوتا دختر ۸ ساله و ۲ ساله داره واینکه خواهرم مشکل اخلاقی یا چیزی نداره که فکر کنید بخاطر این چیزاس طلاقشون ، معلم هستن خواهرم و اینکه شوهرش مشکل اختلال شخصیتی داره باید دارو مصرف کنه ولی حاضر نیست ولی در اون حد نیست که بشه بعنوان مدرک علیهش استفاده کرد یعنی دکترش اینطور گفته…الان واقعا دستش به جایی بند نیست…لطفا راهنمایی کنید..ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      اگر مردی متعمدا اموال خود را قبل از دادخواست طلاق منتقل کرده باشد که زوجه از نصف اموال او سهمی نبرد، جرم نیست و از مصادیق جرم فرار از دین نمی باشد. لطفا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص ما شما را راهنمایی نمایند.

  18. مهرداد می گوید

    سلام سندازدواج دردسترسم نیست
    آیا درسندهای چاپی (قباله )سال ۱۳۵۹ هم
    شرط تنصیف اموال بوده یا خیر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید متن قباله را مشاهده نمایید اگر درج شده باشد بله تعلق می گیرد و این شرط تنصیف زمانی است که طلاق از طرف مرد صورت بگیرد.

  19. اکبر می گوید

    سلام،خانم بنده درخواست طلاق داده ، اگر ثابت بشه که بچه دار نشدن عیب بنده بوده میتونه طلاق و بعد نصف اموال رو بگیره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:شرط تنصیف دارایی در صورتی است که طلاق از سوی شما باشد ولی مشکل بچه دار نشدن هم می تواند با توجه به این شرایط درخواست فسخ نکاح نیز نماید اگر خودش درخواست طلاق نماید تنصیف دارایی شامل نمی شود.

  20. مرادی می گوید

    سلام .آیا تنصیف دارایی شامل منزل بنده که عملا به عنوان مستثنیات دین بوده و آنرا در زمان زوجیت خریداری کرده ایم میشود یا خیر .

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله تنصیف دارایی شامل منزل نیز می باشد.

  21. میلاد می گوید

    سلام وقت بخیر
    من همسرم روابط نامشروع داشته که جنسی هم بوده
    بنده فیلمشو هم دارم همچنین مدارک دیگه
    چون زمان عقد تصنیف اموال رو امضا کردم
    میتونم خودم درخواست طلاق بدم و تنصیف اموال هم باطل بشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خودتان طلاق دهید باید نصف اموال را بدهید

  22. متین می گوید

    اگه خانمی تمکین نکنه و در دادگاه رای بگیریم زوج بخواد درخواست طلاق بده شرط تنصیف دارایی اعمال میشه؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند