جرم حمل و نگهداری اسپری فلفل و شوکر

در بسیاری از موارد دیده اید که افراد شوکر، گاز اشک آور یا اسپری فلفل همراه خود دارند و یا در دعوا های دسته جمعی برای ارعاب و دفاع و حتی حمله و تهدید آن ها را به کار می برند. اینکه سهولت و دسترسی به این قبیل اقلام در بازار جای تامل و تعجب دارد، بحث جدایی است اما در این مطلب به دنبال این هستیم که آیا افراد می توانند بدون مجوز های قانونی این اقلام را تهیه و استفاده کنند؟ یا قانون گذار حمل اسپری فلفل را جرم انگاری کرده است؟

پاسخ به این سوال را باید با توجه به قانون مبارزه با قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز پیدا کرد. در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با مجازات حمل سلاح، جرایم مالی و اطلاع از قوانین به روز کشور می توانید از امکانات بی نظیر مجموعه وکیل تاپ نظیر مشاوره با وکیل به صورت آنلاین بهره مند شوید.

استفاده از اسپری اشک آور در مقابله با دزد

مجازات حمل اسپری فلفل

طبق ماده ۱۱ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز؛ هر کس مرتکب قاچاق اقلام یا مواد تحت کنترل شود یا به ساخت و مونتاژ هر یک از آنها اقدام کند به ترتیب زیر به مجازات تعزیری محکوم می‌شود:

  • الف ـ مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از بیست و پنج تا سی سال
  • ب ـ مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از پنج تا ده سال
  • پ ـ مواد ناریه یا منـفجره غیرنظامی، به حبس از دو تا پنج سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشـف شده و در صـورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غـیر امنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از شش ماه تا دو سال
  • ت ـ گازهای بی‌حس‌کننده، بیهوش‌کننده و اشک‌آور به حبس از دو تا پنج سال
  • ث ـ مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها)، به حبس از شش ماه تا دو سال

برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

 

طبق ماده ۱۲  قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، هر کس به طور غیرمجاز اقلام یا مواد تحت کنترل را خریداری، نگهداری یا حمل نماید و یا به توزیع یا فروش آنها اقدام کند و یا هر گونه معامله دیگری با آنها انجام دهد به ترتیب زیر به مجازات تعزیری محکوم می‌شود:

  • الف ـ مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از پانزده تا بیست و پنج تا سی سال
  • ب ـ مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از دو تا پنج سال
  • پ ـ مواد ناریه یا منفجره غیرنظامی، به حبس از شش ماه تا دو سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشف‌شده و در صورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غیرامنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه
  • ت ـ گازهای بی‌حس‌کننده، بیهوش‌کننده و اشک‌آور، به حبس از شش ماه تا دو سال
  • ث ـ مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها)، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه

خـرید و حمل مواد محترقه غیرمجاز که برای جشنها و مراسم استفاده می‌شود مستوجب جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا ده میلیون ریال است. مواد محترقه‌ای که به تشخیص وزارت دفاع خطرساز نیست از شمول این ماده و تبصره آن خارج است.

استفاده از اسپری اشک آور در مقابله با دزد

دادگاه صالح رسیدگی به جرائم حمل اسپری و شوکر

بسیاری بر این باور بودند که رسیدگی به این قبیل جرائم می بایست در دادگاه انقلاب رسیدگی شود. منتهی دیوان عالی کشور در رای صادره خود به تمام این شائبه ها و اختلافات پایان داد و اعلام نمود که رسیدگی به این جرائم ولو حمل اسلحه گرم در صلاحیت دادگاه کیفری۲ (عمومی) می باشد.

برای دریافت مشاوره با وکیل آنلاین به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

آیا می توانیم مجوز حمل و نگهداری اسپری فلفل و شوکر برای دفاع شخصی بگیریم؟

بله، چنانچه شغل شما و کارتان طوری باشد که نیاز به اسپری فلفل شوکر یا وسایل دفاع شخصی داشته باشید می توانید با توجه به نوع شغل تان با مراجعه به پلیس پیشگیری درخواست تان مبنی بر استفاده از این وسایل را ارائه کنید. بعد از درخواست شما کمیسیونی در پلیس پیشگیری تشکیل شده و اعضای کمیسیون تشخیص می‌دهند آیا فرد توان و اجازه استفاده از این امکانات را دارد؟ اگر شما دارای توانایی برای این امر شناخته شوید باید مراحل دیگر آن را طی نمایید.

تمام مراحل آن به وسیله نیروی انتظامی انجام می شود و برای استفاده آنها نیز محدوده خاصی تعیین می شود. مثلا اگر شما نگهبان محلی باشید و برای همان محل به شما اجازه استفاده از شوکر داده باشند، نمی توانید خارج از محل کارتان از آن استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع جرایم مرتبط با اسلحه و مجازات حمل سلاح غیر مجاز


مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

آیا حمل اسپری اشک آور و شوکر خارج از محدوده مجوز دار جرم است؟

بله حمل اسپری اشک آور و شوکر خارج از محدوده ای که به شما مجوز داده اند جرم است. شورای امنیت کشور با هدف نظم بخشیدن به توزیع نگهداری و حمل شوکر و اسپری و افشانه اشک آور مرجع دادن مجوز برای این امور را نیروی انتظامی تعیین کرده اند. این مجوز به برخی صنوف داده می شود.

برخی صنوف مانند صرافان، جواهر فروشان طلا و جواهر، وکلای دادگستری، داروخانه‌ها خصوصاً شبانه‌روزی، جامعه‌پزشکی، پرستاری، اسپری فلفل جهت دفاع داده است.

استفاده از اسپری فلفل

سخن آخر

 امروزه در جامعه گروهی از مردم برای دفاع از خود و بالا بردن امنیت جانی در اجتماع همراه خود اشیایی مانند شوکر و اسپری فلفل حمل می نمایند. داشتن مجوز فروش و دسترسی آسان به این اقلام تعجب آحاد مردم را در پی داشته است. خیلی از افراد به عنوان اینکه این اقلام کاربرد دفاعی داشته از آن استفاده کرده و همراه داشتن این اشیاء را امری قانونی می‌دانند.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تخصصی به صورت تلفنی و آنلاین، می توانید با وکلای مجرب و حرفه ای مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید. تمامی خدمات ارائه شده از سوی وکیل تاپ زیر نظر متخصصین مورد بررسی و نظارت قرار می گیرند و تمامی خدمات حقوقی با کم ترین هزینه و با بهترین کیفیت ارائه می شود.

سوالات متداول

۱- مجازات حمل و استفاده از شوکر و اسپری در قانون ایران چیست؟

بر حسب ماده ۱۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب ۱۳۹۰، هر کس به‌طور غیرمجاز شوک‌ دهنده ها (شوکرها) را خریداری، نگهداری یا حمل نماید و یا به توزیع یا فروش آنها اقدام کند و یا هر گونه معامله دیگری با آنها انجام دهد، مجرم است و مرتکب به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.

۲- اخذ مجوز برای حمل اسپری فلفل یا شوکر به چه صورت است؟

اگر شغل و کار افراد به گونه ای باشد که باید اسپری فلفل و شوکر یا وسیله دفاع شخصی همراه داشته باشد باید بر اساس شغل خود به اداره پلیس  پیشگیری مراجعه نموده و در خواست خود را جهت استفاده از این وسایل تقدیم این مرکز نمایند.

۳- آیا استفاده از اسپری فلفل یا شوکر خارج از محدوده مجاز، جرم است؟

اگر اسپری اشک اور و یا شوکر خارج از محدوده مجوز مورد استفاده قرار بگیرد جرم محسوب می شود. شورای امنیت کشور مرجع صالح ارائه مجوز را نیروی انتظامی تشخیص داده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۲ از ۵
از مجموع ۱۳ رای
97 نظرات
  1. کیوان می گوید

    مردم اگه امنیت داشته باشن نیازی به استفاده از این چیزا نیست

  2. سیده فاطمه مجتهدی راد می گوید

    سلام توی جامعه ی ما که یک دختر نمیتونه راه راستو باامنیت بره و همش باید مواظب این مردای بی قیدوبند باشه ؛نمیتونه برای ارامش خاطر ودرصورت نیازبرای دفاع ازخود اسپری فلفل داشته باشه؟بنظرمن وجود مردای هیزتوی خیابون خودش یک مجوزکامل برای این موضوع هست.

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام بدون مجوز خیر

  3. حسین می گوید

    سلام من دیروز مورد حمله از طرف شخصی که اسپری فلفلی داشت قرار گرفتم و فرد مورد نظر با ماشین خود فرارکرد تا سه و چهار ساعت جایی رو نمی دیدم و گلویم به شدت حالت تنگی نفس پیدا کرده ودر حال حاضرم درگیر مداوا هستم مراحل قانونی از جمله شکایت به نیروی انتظامی و تشکیل پرونده را انجام داده ام به نظر شما امیدی هست فرد ظارب پیدا بشه و جکم قضایی برای این فرد از خدا بی خبر چه می باشد -لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام اگر در اون محل دوربین مداربسته باشه امید بیشتری به پیدا شدن میره ولی متاسفانه انقدر حجم شکایات بالاست که خیلیاش عملا بی نتیجه باقی میمونه

  4. سامان می گوید

    سلام.جرم فردی که از اسپری فلفل بر روی شخص دیگر استفاده کرده و مجوز هم نداشته چیه؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام شش ماه تا دوسال حبس علاوه بر دیه در صورت آسیب چشم

  5. متین می گوید

    سلام برای دفاع از خود نمیشه از اسپری فلفل استفاده کرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام کلا نگهداری اسپری جرمه

  6. متین می گوید

    آقا یعنی چی نمیشه از پنجه بکس و اسپری استفاده کرد اینقدر مردم هستن بی دلیل یا دزدی میکنن یا تجاوز و… توی آمریکا آزاده ولی خب اونا میخوان واقعا همون سایت دارک وب تنهایی کلی آدم دزدیده و کشته و تجاوز و فروش اسلحه گرم و……

    1. بهزاد زینالی می گوید

      خیر نمیشه استفاده کرد با این استدلال شما که سنگ رو سنگ بند نمیشه برادر من

  7. مسلمان می گوید

    سلام ،من سه ماه بخاطر نگهداری شوکر در منزل زندان رفتم ،ایا بعد از این سه ماه من رو جریمه میکنن،،یکی بهم گفته که ۳ میلیون تومن هم باید جریمه بشم این حرف درسته یا دروغ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر در دادنامه جزای نقدی برای شما تعیین نشده خیر

  8. نادیا می گوید

    سلام ما س تا دختر در خانه هستیم و چندین بار دزد به خونمون حمله کردع و چندین بارشم یهویی بوده و حمله شده و وسایلیم در دسترس نبودع که بشه طرفو زد. ایا اسپری فلفلی میدن؟ چرا مارو درک نمیکنن؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید به پلیس پیشگیری ناجا درخواست بدید بعد از طرح در کمیسیون ممکنه قبول کنند

  9. عباس سعیدی می گوید

    سلام
    من شوکر با مجوز دارم و برای ترسوندن از راه دور استفاده کردم برای دفتع از خود و ترسوندن اما به بدن وارد نکردم بلکه از راه دور بوده
    ایا حکمی داره ؟؟مجوز هم دارم

  10. amir می گوید

    سلام وعرض ادب بنده ازیکی ازسازمان های نظامی مجوزحمل وهمچنین استفاده رو دارم…الان دوتاسوال مطرح میشه
    ۱-توی حکم محدوده ماموریت من قید شده ومن برای اینکه به محدوده ماموریت برم باید از چندشهروروستابگذرم اگراین رو ازمن بگیرن توی مسیرشهرستان جرم تلقی میشه؟
    ۲-توی حکم زده طبق قانون ومقررات مجاز به حمل واستفاده میباشد.
    خب اگر بنده برای موارد غیرماموریت توی همون محدوده یا توی شهرستانیکه حکم دارم استفاده کنم به چه صورت هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با توجه به داشتن حکم شما صرفا مجاز به استفاده در محدوده مشخص شده و برای ماموریت مشخص شده هستید. خیر در بین راه نیز جرم نیست

  11. عرفان می گوید

    سلام

    ایا صرفِ خرید شوکر یا اسپری جرم حساب میشود؟؟؟برای دفاع احتمالی
    اقدام به خرید اینترنتی کردم و بعد از واریز پول چیزی برایم ارسال نشد

    با توجه به اینکه هیچ وسیله ای بدستم نرسیده و فقط خرید انجام داده ام باز هم جرم حساب میشود؟؟

    برای پیگیری این مورد چکار باید بکنم؟ایا میتوانم از فروشنده بعنوان کلاهبردار شکایت کنم یا امکانش نیست؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با توجه به اینکه خرید و نگهداری شوکر جرم است از باب کلاهبرداری و شکایت کیفری نمی توانید مطالبه وجه داشته باشید ولی میتونید دادخواست حقوقی دریافت مبلغ از باب دارا شدن لاجهت مطرح نمایید

  12. دانیال هویدی می گوید

    سلام خسته نباشید کار من فروش اسباب بازی هست.و در خانه. کلی اسباب بازی داشتم روزی که داشتم. خونه وسایل می‌آوردم از این کلت های اسباب بازی بود و یکی از همسایه ها دیده بود و اطلاع داده. بود. بعد پلیس امنیت. اومدن.و خونه رو. گشتن خودشون گفتند اینا اسباب بازیه. اما ما باید چیزی که. در این مورد گزارش شده رد ببریم یک عدد شوکر داخل خانه بود که برای پدرم بود. اون رو هم بردن بعد چنوقت رفتم دادسرای اوین شعبه ۳ باز پرسی و اسباب بازی هارو. دادن بهم. و شوکر موند اونجا دوباره. برام ابلاغیه اومده که دادگاه باید. برم برای. شکایت علیه من مبنی بر خرید و فروش سلاح بدون مجوز اون کلت ها که اسباب بازی بود ولی شوکر هم تو خونه بود حمل نکرده بودم باید چیکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      الان بحث دفاع مطرحه که باید با وکیل تدارک دفاع ببینید .
      به لینک زیر وارد شوید و درخواست وکیل کنید
      https://vakiltop.com/

  13. علی می گوید

    سلام خداقوت پنجه بکس جرم داره ؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام حمل و نگهداری سلاح جرمه و پنجه بکس هم سلاح سرد محسوب میشه

  14. Babak می گوید

    الان تو هر کشوری همه سلاح برای دفاع دارند انوقت ما شب میخوایم بخوابیم با ترس لرز میخوابیم که دزد نیاد

  15. مهسا می گوید

    سلام.اگه یه کسی بخواد به یه دخترو بدزده بهش تجاوز کنه یعنی ما حق دفاع از خودمونو نداریم؟اگه از اسپری فلفل یا شوکر استفاده کنیم در بریم ولی طرف مارو بشناسه بعدش چی میشه ؟طرف میتونه بعدا شکایت کنه؟اگه ضربه بزنیم به یارو چی؟ منظورم از ضربه ضربه به وسط پاس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. معلومه که دارید در این موارد دفاع مشروع محسوب میشه .ولی اینها باعث مباح بودن حمل شوکر و اسپری برای دختران نمی باشد.

  16. سید صلاح الدین می گوید

    سلام من چند ماه پیش اشغالا رو بردم دم در که یه چیز شبیه به چراغ قوه پیدا کردم چند ماه دستم بود وچند تا دکمه داشت که فقط چراغ قوه روشن می شد وخودم هم نظامی بودم یعنی کارمند اطلاعات بودم که به خاطر سرطان از کار بی کار شدم ومن حتی مجوز سلاح گرم یا کلت کمری را دارم ولی من هیچ کدام از این سلاح ها را حمل نمیکنم و احتیاجی برای این کار نمی بینم حتی زمان خدمت اگر معموریت خطرناک بود فقط یه اسپری فلفل وبه خاطر گیر دادن مافوق کلت خالی را حمل میکردم ودر همین هفته طرح مواد مخدر بود وشوکری را که طرح چراغ قوه بود وفقط چراغ قوه ش کار میکرد به علت تاریک بود یکی از کوچه های مسیرم ان را برداشتم وداخل جیب کتم داشتم وبه علت سرطان ظاهرم شکسته شده بودم گشت به جای معتا د من را گرفت هرچه بهش توضیح دادم به من خندیدن ومن وبردن کلانتری دژبان کتم رو تکوند که شوکر از جیب کت افتاد واز بدشانسی من شوکرش هم بر اثر زربه خوردن از زمین افتادن کار افتاد و برعکس چراغ قوه از کار افتاد قاضی حرفم را باور نکرد با نشان دادن مجوز گفت این از برای دوران خدمت است نه الان که بی کار هستی اما من معمور اطلاعات سپاه بودم وهمه بازنشسته های این اداره حمل و استفاده از سلاح مجوز صادر می‌شود چون به علت اطلاعاتی که دارند همیشه باید انتظار حمله خرابکاران را داشته باشند من کلا به قول دکتر فوقش سه ماه دیگه زنده باشم و باید جان به جان آفرین تسلیم کنم وحال الان با فیش حقوقی ازاد هستم قاضی گفت حداقل شیش ماه حبس تعزیری در انطظارت هست حال امکان دارد همچین کاری بکند وسلام نامه تمام

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باید وکیل بگیرید

  17. سیمت می گوید

    دختر برای دفاع از خودش‌ میتونه شوکر داشته باشه؟و اگر مورد حمله قرار گرفت و با شوکر کسی رو زد جرمش چیه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر نباید شوکر و اسپری فلفل حمل بشه

  18. امیر حسین می گوید

    سلام من ۱۸سالمه و توی محله امنیت جانی ندارم وبعضی افراد هستند که قصد جونمو دارن من چیکار کنم هیچ صلاحی هم برا دفاع از خودم ندارم یکی منو بکشه کی جواب گو هست به بابامم میگم شکایت کن میگه ولش کن میگم شکایتشون کن میگه اونا فرار کردن دیگه از کی شکایت کنیم از دیوار ؟

  19. بهرام می گوید

    سلام میخواستم بدونم اگه فردی مجوز حمل اسپری و شوکر داشته باشه و در در گیری به نفع نیروی انتظامی وارد عمل بشه به چه صورت هست حکمش

  20. Mahdie می گوید

    سلام من یه دختر هستم و بیشتر اوقات تنها بخاطر کلاسام سوار تاکسی میشم اگ بخاطر امنیتم از اسپری فلفل استفاده کنم جرمه؟

  21. مهدی کاشفی نیا می گوید

    سلام من پلیس افتخاری هستم من بنا به دلایلی که کارم ایجاب می کنه باید اسپری فلفل داشته باشم( به دلیل درگیری های احتمالی بعد از محل کار ) از نظر شما مجوز به من داده میشه؟

  22. وحید می گوید

    تو چون به نفع نیروی انتظامی وارد شدی جرم دو برابره.

  23. ملیکا می گوید

    ببخشید من دانشجوی پرستاری هستم تو زاهدان اونجا به راحتی اینجور چیزیا پیدا میشه…. منم میتونم مجوز بگیرم و اسپری فلفل یا شوکر حمل کنم؟ اونجاحتی اسلحه هم حمل میکنن!! یعنی اگ داشته باشم بهم گیر میدن؟؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام صرفا ا مجوز قانونی است

  24. علی می گوید

    سلام من سر کار میرم تو یک خیابانی هست ماشین کم میره و سن من ۱۶ سالمه یک روز میخواست۱ نفر خفتم کنه گوشیم وسایلمو بگیره
    منم بوکسورم و اون روز زدمش نمیشه حدقل شوکری یا اسپری با خودم ببرم چون یک موقعه چاقو بود و اون خیابون ماشین کم میره ممکنه خفتم کنه و تمام وسایلمو ببره

  25. محمد تکاور می گوید

    سلام من یک سرباز سپاه ام بد جایی هستم تو بیابان میشه اسپره فلفل داشته باشم

  26. محمد می گوید

    سلام من یک سرباز سپاه ام بد جایی هستم تو بیابان میشه اسپره فلفل داشته باشم

  27. علی می گوید

    سلام وخسته نباشید خدمت شما.
    من یک نیروی فعال بسیجی هستم .میخواستم بدونم که اگر با اون توضیحاتی که دادید میتونم از طریق پلیس پیشگیری حکم حمل اسپری رو بگیرم و اگر گرفتم و در یک جایی از اون در برابر دفاع از خود استفاده کردم با داشتن حکم چه مجازاتی در پیش دارم؟

  28. ALi.M می گوید

    سلام من اگر بخواهم حکم حمل اسپری و شوکر بگیرم باید به کجا برم

  29. حمیدتاج میری. می گوید

    باسلام ما،در اصفهان زندگی میکنیم،منزل ما پایین شهرپایین شهره ساعت ٨شب به بعد انگار حکومت نظامی هیچ کس جرٲت نمیکنه بیاداز خونش بیرون خود منا که دانشجو هستم را ۳بار لخت کردن آیا شوکر یا اسپری برای من دلازم نیست؟؟؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام باید مجوز داشته باشید

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام داشتن این اقلام جرم است

  30. علیhdz می گوید

    سلام
    من دانشجوی پزشکی هستم و سه ماه دیگه پزشک عمومی میشم
    سوالی که دارم اینه ک اولا به من مجوز حمل اسپری فلفل و شوکر میدن؟
    و ثانیا چون ممکنه مکان های کارم فرق کنه و بین درمانگاه و بیمارستان و مرکز بهداشت و خونه در رفت و آمد باشم آیا این که همیشه اینا رو حمل کنم در صورت مجوز داشتن اکی ه؟

  31. Mmmmm می گوید

    فقط میگه نباید حمل بشه نباید حمل بشه
    مرد حسابی به خونواده خودتم حمله کنن همینو میگی؟
    اره خودت نباید به کسی حمله کنی ولی وقتی کسی نیت سو داره هیچ اشکالی نداره ازین وسایل برای دفاع استفاده بشه
    چه تجاوز هایی که به خاطر نبود این وسایل شده و ثابت هم نشده، حالا به دلیل ترس از آبرو ریزی یا هرچی
    ولی اگه وسیله ای برای دفاع میبود اصلا این اتفاق رخ نمیداد

  32. مهدی معتمد می گوید

    سلام من مورد تهدید ارازل قرار گرفتم واز اشک اور استفاده کردم این جرمه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  33. نرگس می گوید

    سلام سوال داشتم ازتون
    امروز برای من و همسرم اتفاق خیلی بدی افتاد
    ما دیروز به یه گوشی فروشی که نوشته بود نقدو اقساط یه سر زدیم و معامله کردیم یکونیم ملیون پول دادیم بهش با ۳فقره چک اون آقا گفتن تا شب بیایید گوشیو ببرید اگه نشد فردا صبح حتما میدیم بهتون
    مام اوکی دادیم و اومدیم دیشب که نیومد
    امروز صبحم گفت شب صددرصد میاد
    بعد منو همسرم رفتیم مغازش حدودا ساعت ۹ شب بود گفت شما برید ما میفرسیم در خونتون مشخص بود داره دروغ میگه
    همسرم گفت نمیخوام آقا معامله رو بهم بزنیم
    اون آقا گفت مشکل نداره میخواست پولمونو بزنه اماچکا رو نگه داره برای فردا صبح
    همسره منم گفت نه من الان چکمو میخوام
    اون آقا گفت تو مغازه نیست خرج کردم
    درحالی که تو جیبش بود وقتی داشت چکارو به پسرش میداد من چکه خودمونو دیدم از امضای شوهرم شناختم
    خلاصه که سر این بحث کردن اون آقا پاشد فوش زنه و بچه و خواهر و مادر داد
    همسره منم عصبانی شد زد یه شیشه کوچولورو شکوند
    اون آقاهم با شوکر به همسرم و من که بچه بغلم بود حمله کرد من اومدم اینورتر به پلیس زنگ زدم
    اومدن اون آقا زد زیرش که من شوکر ندارم
    حتی خیلی پرو پرو از همسر من میخواد شکایت کنه
    میخواستم بپرسم ببینم میتونه کاری بکنه
    کاسبای اون محله هم هیچکس جراعت نمیکنه بیاد شهادت بده که اون آقا رو منو بچمو همسرم شوکر کشید
    البته اینم بگم مغازش دوربین داره
    میگم امکانش هست تیکه ی فیلمی که خودش سمته شوهرم حمله کرده رو پاک کنه
    یا آیا میتونه یه شبه به اون شوکر مجوز بگیره
    لطفا جوابمو بدید ممنون میشم

  34. رضا می گوید

    سلام ۵۹۰تا اسپری فلفل و ۲تا شوکر جرمش چی اما به جای سیگار دادن و الان توش اینجود چیزها در اومدن

  35. نیوشا #$ می گوید

    سلام خوبید
    ببخشید اسپری فلفل رو از کجا میتونن تهیه کنند؟؟

  36. علی می گوید

    سلام
    همراه داشتن تفنگ اسباب بازی و شوکر چقدر جرم داره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تفنگ اسباب بازی جرم نیست مجازات حمل شوکر نیز حبس از نود و یک روز تا شش ماه می باشد

  37. محمد می گوید

    سلام ببخشید من یک نفر که توی کار مواد مخدر بود لو دادم الان اون با آدم هایی خطرناک دنبالم هستن و اگه من از شوکر استفاده کنم جرمه

  38. مهیار می گوید

    سلام,مجازات استفاده از شوکر و اسپری فلفل تو درگیری با مجوز حمل تجهیزات دفاع شخصی چیه؟ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بامجوزقانونی باشدمجازاتی ندارد.

  39. Rasoul می گوید

    بابا شماانگار تو بهشتدارین زندگی میکنین فقط یه کتاب جلوتونه هی میگید براساس قانون جرمه براساس قانون حملش حبس داره.
    ببینم اگه خدای نکرده به نتموس خودتون بخوان تجاوزکنن به متجاوز میگین طبق قانون مجازات اسلامی جرمه لطفاتجاوز نکنین
    بجااینکارا یه اسپری بذارجیبت خیالت راحت بشه

  40. مجتبی می گوید

    سلام اگه اسپری فلفل خودمون هم درست کنیم مثل فیلم های داخل اینترنت و بریزیم تو جای الکل بازم جرم داره ؟
    سوال دیگر من اینه که من بسیجی فعال هستم و برای مأموریت های که میرم به اسپره فلفل نیاز دارم آیا پلیس پیشگیری به بنده مجوز میدهد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نگه داری اسپری بدون مجوز و غیر مجاز جرم محسوب می شود.

  41. رضا محمدی می گوید

    سلام وقت بخیر.ازمن تو مغازم ۵ تا اسپری و ۴ تا شوکر کشف کردن و پرونده کردن. درحالیکه طبق صورتجلسه ی مامورین خودشون رو پرونده یک اسپری پر بود وبقیه خالی ویک شوکرش فقط کار میکرد بقیش خراب و شکسته.قاضی برام برای اسپری ۱۶ ماه و برای شوکر ۵ ماه تعزیری نوشته و بعد یک دوم کرده بخاطر جوانی ونداشتن سابقه. آیا نباید توجه کنن که وسایل سالم و پر بودن یانه بعد حکم بدن؟؟؟ چندروز فرصت تجدیدنظر مونده میگن اگه اعتراض ندی دوماه بهت میبخشن ولی اگه اعتراض بدی ۲ ماهو نمیبخشن و دادگاه تجدیدنظرم حکم رو احتمالا عینا تایید میکنه و دوماه بخشودگیتم میره.لطفا راهنماییم کنید قبل اینکه مهلت اعتراضم تموم بشه. ممنون از وکیل تاپ عزیز

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نگه داری خود این اقلام جرم بوده و دادگاه ملاک رسیدگی را پر یا خالی نبودن لحاظ نمی کند.

  42. علی می گوید

    باسلام میخواستم بدانم ضابطین خاس که جرم مشهود را مشاده میکنند میتوانند از شوکر یا اسپره برای جلو گیری از فرار مجرم تا رسیدن نیروهای عام استفاده و دسگیر کنند ومجوز حمل نداشته باشند ایا جرم است با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      شورای امنیت کشور با هدف نظم بخشیدن به توزیع نگهداری و حمل شوکر و اسپری و افشانه اشک آور مرجع دادن مجوز برای این امور را نیروی انتظامی تعیین کرده اند. این مجوز به برخی صنوف داده می شود. برخی صنوف مانند صرافان، جواهر فروشان طلا و جواهر، وکلای دادگستری، داروخانه‌ها خصوصاً شبانه‌روزی، جامعه‌پزشکی، پرستاری، اسپری فلفل جهت دفاع داده است. بنابراین این دسته از افراد مستلزم داشتن مجوز هستند.

  43. علی می گوید

    سلام شوکر و اسپری سلاح سرد هستند؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله

  44. علی می گوید

    سلام
    ای خودمان اسپری فلفل درست کنیم بازم جرمه؟
    اگر بعد از استفاده اون را معدوم کنیم مشکلی پیش میاد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نگه داری این اقلام خودش جرم هست.

  45. علی بندخت می گوید

    سلام.من ۱وانت بار دارم باش کارمیکنم.برا امنیته خودم وبارم که امانته مردمه اسپری فلفل دنبالم میذاشتم تا حدوده ۲ماه پیش گشت نیرو انتظامی توبازرسی اسپری دا پیداکردو منودادگاهیم کردن.میخواستم بدونم ۳چهارروز دیگه که دادگاه دارم میتونم ازقاظی بخوام اگه امکان داره اگه حبس بهم میده تعلیقیش کنه.ممنون میشم جواب بدین

    1. زینالی می گوید

      سلام: صرف نگه داری این اقلام خودش جرم بوده و مجازاتش حبس می باشد ولی قابل تبدیل می باشد.

  46. م می گوید

    سلام, من دیروز یک نفر (معتاد و روانی) تو ی کوچه به سمتم اومد ، اولش پول میخواست برای مواد و رفع گرسنگیش ، ولی بعدش که گفتم پول ندارم میخواست حمله کنه و کلی فحاشی کرد ، آیا اگه اسپری فلفل همراهم بود و برای دفاع ازش در مقابل یک روانی استفاده می کردم بازم مجازات داشت؟
    والا ذره ای امنیت تو این مملکت نمونده حالا من که پسرم ، اگه اذیت یک خانم می کرد چه میشد؟

  47. محمدطاها می گوید

    سلام خسته نباشید من چند روز پیش توی خیابون راه میرفتم و من رو خفت کردن وکتکم‌زدن من نمیتونم یک سلاحی مثل شوکر یا گاز فلفل بخرم و برای دفاع از خودم استفاده کنم‌ چون مکانی که من ازش عبور میکنم بسیار محله خطر ناکی است

  48. محمد مهدی می گوید

    سلام من۱۶ سالمه پریروز که داشتم از مسجد محلمون برمیگشتم دونفر جلوی منو گرفتن وباچاقو منو تهدید کردن ومیخواستن گوشی ووسایلمو بگیرم از خوش شانسی من دوتا از رفقایم من رادیدن وبه کمکم اومدن چند بار این اتفاق برام افتاده من برای دفاع از خود چه کاری باید انجام بدم و وقتی شوکر وافشانه هم مجوز میخواد؟
    وباچی میتونم از خودم دفاع کنم ؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر حما چاقو شوکر و هر نوع سلاح جرم بوده و دارای مجازات می باشد.

  49. امیر می گوید

    سلام و خسته نباشید خدمت شما من یه سوال داشتم
    طبق گفته های شما حمل شوکر و انپاع سلاح جرمه که کاملا منطقیه….
    ولی میشه یه راه قانونی برای دفاع از خود بگید
    دیشب من چقتی از سرکار میومدم سه نفر بهم حمله کردن
    گوشی کیف پول و حتی کاپشنم رو بردن اولین فکری که به ذهن هر وکیلی میرسه شکایت کردنه که تهش هیچی نمیشه
    دستمم زخمی شد که ۸ تا بخیه خورد

    حالا که حمل سلاح غیر قانونیه میشه یه راه قانونی بگید که قبل وقوع حادثه باشه نه بعدش. ممنون میشه توضیح بدین

  50. یونس می گوید

    سلام من ساعت کاریم از ساعت ۶بعد ضهر تا ۳شب هست من با موتور از یه مسیری باید بیام که همش آدم های خماری نشسته و مشقول مصرف هستن من به این وسیله نیاز دارم چه شوکر چه اسپره اما وقتی میگن که این نوع وسایل جرم است نمیتونم بخرم که از این نگهداری کنم باید برای ما یک راه ساده آیی بزارن که بتونیم از این نوع وسایل برای دفاع از خود استفاده کنیم

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانید اقدام به حمل و نگه داری این اقلام نمایید چون در صورتی که این اقلام در تصرف شما کشف شود مجازات حبس برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

  51. یک خانوم که میخواد از خودش دفاع کنه می گوید

    تو این جامعه ناامن داشتن یه اسپری فلفل و شوکر برای هر خانوم و دختری واجبه حالا شما میگید باید مجوز داشته باشید اونم اگه شغل حساس دارید؟!! میشه بگید اگه به خانومی حمله شد دقیقا چه طوری باید از خودش دفاع کنه؟! اگه طرفو هل بده چیزیشم بشه به جای اینکه متجاوز مجازات بشه فردی که بهش حمله شده رو مجازات میکنید!!! جوری رفتار میکنید انگاری تو مدارس از ابتدایی به بچه ها دفاع شخصی به صورت حرفه ای و آکادمیک آموزش دادید! یعنی خانوم ها باید وایسن بهشون تجاوز بشه بعد برن شکایت کنن؟! حق ندارن از خودشون دفاع کنن؟! اون دیگه میشه نوش دارو بعداز مرگ سهراب.واقعا تاسف باره !

  52. سعید می گوید

    سلام
    از من یک عدد اسپری اشک اور گرفتن درمنزل پدریم که باضمانت فیش حقوقی ازاد شدم بعد از ۵ ماه دادگاه احضار کرد ومن در ساعت مقرر درجلسه دادگاه حاضر نشدم وقتی رفتم قاضی پرونده ام اصلا نبوداون روز رفت بود مرخصی
    بعداز ۳روز ابلاغیه اومد که ۶ ماه حبس تعزیری .واخواهی دادم
    گاز اشک اور مال من نبود خبری نداشتم ازش مامور هااز بالاپشت بام خونه پیدا کردن .
    الان باید چیکار کنم سابقه کیفری هم ندارم
    !!؟؟؟

  53. ناشناس می گوید

    آیا خانوما برای دفاع از خودشون میتونن اسپری فلفل داشته باشن ؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر حمل این اقلام ممنوع بوده و دارای مجازات می باشد

  54. یاسر می گوید

    سلام اگر پرستا یا ماما یا کادر درمان باشم و توراه خانه تا بیمارستان و بالعکس اسپری فل فل داشته باشم جرمه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله نگه داری این اقلام جرم بوده و مجازات حبس تا شش ماه و جریمه دارد.

  55. مممم می گوید

    سلام و عرض ادب.عذر میخوام من یک خانمم و گاهی اوقات تا دیروقت بیرون از منزل کار دارم و اگر کسی مزاحمتی برام ایجاد کنه آیا میتونم برای دفاع،از اسپری استفاده کنم؟و اینکه با توجه به این موضوع اگه من درخواست مجوز بدم آیا احتمال پذیرفته شدن داره؟
    جواب سوالاتم رو بدید خیلییی ممنون میشم

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر بر اساس ماده ۶قانون حمل سلاح حمل این اقلام جرم بوده و دارای مجازات می باشد و به شخص عادی در این خصوص مجوز حمل و استفاده داده نمی شود.

  56. مهدی می گوید

    اگر در دعوا از اسپری فلفل استفاده شود وهیچ دلیلی برای اثبات نباشد چه می‌توان کرد

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر نتوان اثبات کرد ایرادی ندارد

  57. نا شناس می گوید

    سلام . امروز من و دوستام داخل یکی از پارکایه محلمون داشتیم حرف میزدیم . از روی شوخی و رفاقت به هم فحشی دادیم . پلیس که شنید فحش دادیم گیر داد که چرا شما فلان فحش رو دادین و اینا حرف بد زدین و اینا . منم حقیقتن جز این حرفی نزدم . گفتم که : آقا شما که میگی حرفه بد ، از کجا میدونی حرفه بده ، حتما خودت این فحش رو دادی ، یعنی خودت از این فحشا به رفیقات نمیدی ) اونم شوکر رو در آورد و خیلی جدی روشن کرد یکمم زد شکر رو ( به من نزد از دور زد که فقط صداش بیاد و بترسم ) بعدشم یه چکی زد و باز به اون یکی رفیقم گیر داد و از پارک بیرونمون کرد . این کاره درستی نیست جدا ، کشیدن شکر اینجوری جرمی چیزی نداره ؟

  58. Amir می گوید

    سلام من افشانه فلفل دارای مجوز رو گم کردم چه مشکلاتی ممکنه برای من پیش بیاد؟ و باید چکار کنم

  59. رضا مطلق می گوید

    سلام الان عصر تکنولوژی است قانون باید ویرایش بشه همونطور که اعتبارسنجی بانکی داریم به همون شکل در سیستم مشخصه که من نوعی کی هستم و چه میکنم . خب پس دراینصورت سالم و ناسالم بودن من وتایید شدن من برای حمل وسیله ای که در مقابل صدمات افراد مهاجم از من دفاع میکنه نیاز به خانواده بودن نیروهای مسلح و غیره نخواهد داشت . بارها و بارها در خیابان سر مسایل کوچک ۲ یا سه نفر به من حمله ور شدند و واقعا آسیب دیدم. شکایت هم که کنی اگر وسط بیابان هم به شما اسیب رسانده باشند باید شاهد ببری .قانون نباید باعث آسیب رساندن به افراد شود . به نظرم افردی که آ؛دم هستند باید بتونند از ادم بودنشون محافظت کنند.

  60. هادی می گوید

    سلام ، جرم ساخت شوکر چیه

  61. گلستانی می گوید

    سلام ببخشید من یک اسپری فلفل درست کردم خیلی قوی نیست فقط برای دفاع از خود جرم هست؟

    می تونم ببرم مدرسه؟

  62. گلستانی می گوید

    سلام من اسپری فلفل درست کردم خیلی قوی نیست جرم هست؟

    میتونم ببرم مدرسه؟

  63. حسین آبادی می گوید

    سلام من به همراه همسرودوفرزندم به ی پاساژرفتیم لباسی که خریده بودیم پس بدیم فروشنده زیربار نرفت وبعد من پافشاری کردم بدون هیچ توهینی،که باید پول من راپس بدهی و۱۲ساعت هم نشده بود،حراست اومد اونجا بدون دلیل به من اسپری فلفل زدوشوکربرقی ومن ۶ یا۷ساعت ازشدت دردوسوزش چشمم جایی رونمیدید،با۱۱۰تماس گرفتم واومدازحراست مجوزخواست که نداشت وگفت بیاکلانتری شکایت کن الان چشمم تارمیبینه وپزشکی قانونی نرفتم هنوز،الان آیا میتونم برای آسیب چشمم برم پزشکی قانونی،حکم استفاده ازشوکرواسپری برای حراست چیست

  64. رضا کریمی می گوید

    خسته نباشید پرسنل مرزبانی ناجا هم میتونن مجوز اخذ کنند؟

  65. مهيار می گوید

    سلام ايست بازرسى ديشب گرفت منو يه شوكر و اسپرى فلفل و يم باتوم چوبى داشتم پيدا كرد گرفت به برگه محرمانه هم بود اطلاعات رو دادم امضا اثر انگشت اما بعد گفت برو اقا چي ميشه اينجا؟ چرا زندانى چيزى نكردن پرونده تشكيل شده يا تعهد نامس؟؟؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند