حق الوکاله وکیل در امور کیفری طبق تعرفه

هزینه ایاب ذهاب و سفر وکیل به شهر دیگر برعهده موکل خواهد بود. تمامی هزینه های حق الوکاله و کارشناسی و هزینه رفت و آمد وکیل کیفری برعهده موکل است. طبق آیین نامه تعرفه حق الوکاله وکیل، در محاسبه و تعیین حـق‌الوکالـه چنانچه قرارداد در بین نباشد، در مورد محکوم علیه، مالیات و سهم تعاون این تعرفه معتبر خواهد بود. چنانچه قرارداد حق‌الوکاله کمتر از میزان تعرفه وکالتی باشد در مورد محکوم علیه مبلغ کمتر ملاک خواهد بود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

دستمزد وکیل در جرایمی که داخل در صلاحیت دادگاه کیفری یک، نظامی یک و یا دادگاه انقلاب باشند:

  1. در جرایم مستوجب مجازات سلب حیات، حبس ابد، قطع اعضا و یا حبس تعزیری درجه یک؛ حداقل مبلغ پنجاه میلیون ریال و حداکثر مبلغ دو میلیارد ریال حق الوکاله مطابق تعرفه است.
  2. در جرایم مستوجب مجازات تعزیری درجه ۲ و ۳ باشد حداقل مبلغ سی میلیون ریال و حداکثر مبلغ یک میلیارد ریال حق الوکاله طبق تعرفه است.
  3. در مورد جرایم دیگری که در دو دسته بالا نبوده اما در صلاحیت دادگاه های مذکور هستند حداقل مبلغ ده میلیون ریال و حداکثر مبلغ پانصد میلیون ریال حق الوکاله مطابق تعرفه است.
    حق الوکاله وکیل در امور کیفری

چنانچه جرایم در صلاحیت دادگاه کیفری دو، نظامی دو و یا دادگاه اطفال و نوجوانان باشد:

ایکون حق الوکاله وکیل در امور کیفری

  1. جرایم مستوجب مجازات های حدود، دیات و تعزیری درجه ۴ و ۵؛ حداقل مبلغ ده میلیون ریال و حداکثر مبلغ پانزده میلیون ریال حق الوکاله مطابق تعرفه است.
  2. جرایم مستوجب مجازات های تعزیری درجه ۶؛ حداقل مبلغ پنج میلیون ریال و حداکثر سیصد میلیون ریال حق الوکاله طبق تعرفه است.
  3. در باب جرایم دیگری که در دو دسته بالا قرار نمی گیرند لیکن در صلاحیت دادگاه های مذکور هستند حداقل مبلغ دو میلیون ریال و حداکثر مبلغ دویست میلیون ریال حق الوکاله طبق تعرفه است.

در باب اعتراض به قرار های قابل اعتراض دادسرا حداقل مبلغ یک میلیون ریال و حداکثر یکصد و پنجاه میلیون ریال حق الوکاله طبق تعرفه است.

در باب مرحله فرجام خواهی جرایم کیفری، تقاضای اعاده دادرسی از جرایم کیفری و تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری؛ حداقل مبلغ دو میلیون ریال و حداکثر دویست میلیون ریال حق الوکاله طبق تعرفه می باشد.


بیشتر بخوانید: تعرفه وکیل دادگستری در تمامی جرائم


در جرایمی که صرفاً وکلای تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری می توانند در آن ها وکالت کنند حداقل مبلغ پنجاه میلیون ریال و حداکثر پانصد میلیون ریال حق الوکاله طبق تعرفه است.

۵۰ درصد حق الوکاله های جرایم کیفری مربوط به مرحله تحقیقات در دادسرا ، ۳۰ درصد مربوط به دادگاه بدوی و ۲۰ درصد مربوط به مرحله تجدید نظر خواهی است منتها اگر حکم در مرحله بدوی قطعی شود ۲۰ درصد مربوط به مرحله تجدیدنظرخواهی نیز در مرحله بدوی محاسبه می گردد.

اگر پرونده دارای چند عنوان و موضوع اتهامی باشد باید اتهام اشد در نظر گرفته شده و به ازای هر کدام از جرایم اضافه تر ۲۰ درصد حق الوکاله به تعرفه اتهام اشد افزوده شود .

حق الوکاله وکلا در قرارهای صادره از دادگاه طبق تعرفه

قرار ابطال داد خواسته پیش از پاسخ به دعوا و دفاع از آن؛یک چهارم حق‌الوکاله مرحله نخستین، قرار رد دادخواست پس از پاسخ به دعوا و دفاع از آن؛ یک دوم حق‌الوکاله مرحله نخستین، به قرار عدم استماع یا رد دعوا به عللی مانند مرور زمان و اعتبار امر مختوم و رد تقاضای اعاده دادرسی تمام حق‌الوکاله مقرر برای آن حکم، قرار سقوط دعوای تجدیدنظر پیش از پاسخ به دعوا و دفاع از آن یک چهارم حق‌الوکاله مرحله تجدیدنظر، قرار سقوط دعوای تجدیدنظر پس از پاسخ به دعوا و دفاع از آن یک دوم حق الوکاله مرحله تجدید نظر، حق‌الوکاله اعتراض به قرارهای حقوقی قابل اعتراض حداقل یک میلیون و حداکثر یکصد میلیون ریال، هزینه سفر وکلا، اعم از هزینه ایاب و ذهاب، اقامت و … در صورتی که توافقی در مورد آن نشده باشد، به عهده موکل است.

“برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزیی تر نقش وکیل  می توانید به کتاب نقش وکیل در کاهش دعاوی دادگستری به قلم علیرضا اسماعیلی  از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
18 نظرات
  1. شهاب حسینی می گوید

    با سلام و عرض ادب
    سوال بنده این است ک اگر در پرونده کیفری بنده شاکی باشم و وکیل هم بگیرم و برنده بشوم .در نهایت میتوانم هزینه ای ک برای وکیل خود داده و حکم برنده شدن هم گرفته ام ،هزینه وکیلم را از مشتکی عنه و خوانده دریافت نمایم .با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله همه ی هزینه هایی که در راستای احقاق حق انجام داده اید قابل مطالبه است

  2. امیرعلی می گوید

    سلام اگربنده به یک سال حبس ویک سال تبعیدمحکوم شوم میتوان حکم راشکست وحبس راکم کرد

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام موضوع جرم چیه؟

  3. مهدی می گوید

    سلام بنده از کار و رفتار وکیلم راضی نیستم بعداز گذشت کمتراز یک ماه میتونم قرارداد فی مابین رو فسخ کنم لطفا بگید چقداز مبلغی که پرداخت کردم کاسته میشه؟ ایا امکان داره اثلا پس ندن متشکرم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله می توانید ایشان را عزل نمایید اما به نسبت کارهای انجام شده حق الوکاله ایشان را بپردازید مثلا اگر یک سوم از اقدامات انجام شده شما دو سوم حق الوکاله را می توانید پس بگیرید برای این امر به کانون وکلای محل اشتغال وکیل مراجعه کنید

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما میتوانید وکیل خودتون را عزل کنید ومبلغم باتوافق خودتونه

  4. Woodrow می گوید

    Keep on writing, great skin job!

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله ایشان می توانند بعد از گذراندن سه ماه تقاضای ازادی مشروط کنند

  5. علی کمالی می گوید

    سلام وعرض ادب برای تنظیم لایحه برای شکایت شش نفر از مالکین یک واحد مسکونی برای حکم تخلیه و اجبار به نوسازی هزینه وکالت چقدر است

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام تماس بگیرید ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  6. سوفی می گوید

    سلام و عرض ادب..پدر بنده برای برادرم که داخل زندان هستن وکیل گرفته …مبلغی که توافق کردن سیصد ملیون تومن هستش که ۱۵۰ نقد دریافت کردن و ۱۵۰ چک برج ۴…پدر بنده هیچ قراردای ندارن و یکی دو تا کاغذ امضا کردن که خودشون هم نمیدونن اون کاغذ ها چی بوده ..سیصد ملیون فقط برای یک پرونده کیفری بوده …ایا ما میتونیم از این وکیل شکایت کنیم و پولمون رو پس بگیریم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:میتوانید ازوکیل شکایت کرده ومطالبه خسارت نمایید.

  7. مجیدمقدسی می گوید

    سلام وکیل برای تجدیدنظرمیخوام فوری وهزینه ان چقدراست موضوع موادمخدراست که داخل ماشینم گذاشتن وبیگناهم اما۲گرم شیشه راکرج۲سال وشش ماه داده فاقدسابقه هستم اگربیگناهیم راثابت نمیکنندحداقل تعلیقش کنند

  8. امید عبدالهی می گوید

    سلام پرونده من کیفریه وکیل گرفتم می خواستم بدونم حق الوکاله اون چند در صد هست با توجه به اینکه از ارتفاع افتادم وفلج شدم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      اگر در قرارداد وکالت درخصوص مبلغی خاص توافق صورت نگرفته باشد، براساس تعرفه قانونی مذکور در آیین‌ نامه تعرفه حق‌الوكاله، حق الوکاله وکیل و هزینه کار وی پرداخت می گردد.

  9. بیگ می گوید

    سلام برادرم ۳ روز دیگه دادگاه داره با همسایه اش دعوا داره برادرم کمی داد و بیداد میکنه ازش شکایت کردن الکی گفتن توهین کرده بهشون در صورتی که با خانمش دعواش شده چند بار صداشون بلند بوده و داخل اپارتمان بوده همسایه پایین شکایت کرده به ما توهین کرده

    1. زینالی می گوید

      سلام: با صرف ادعا نمی توانند شکایت نماید ولی می تواند بابت مزاحمت همسایگی شکایت نماید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند