حبس تعلیقی و شرایط آن

هر عمل مجرمانه ای که تحقق پیدا کند و توسط شاکی خصوصی یا مدعی العموم(دادستان) مورد تعقیب قرار گیرد و منتهی به اثبات جرم و صدور رأی شود، مجرم به تناسب جرم، مستحق یک یا چند مجازات پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی از قبیل، اعدام، حبس ابد، حبس طویل المدت، شلاق، جزای نقدی، انفصال از خدمات دولتی و …. می باشد که قاضی پرونده با استناد به کیفیت تحقق جرم و مقررات قانونی آن را مشخص می کند.

اما ممکن است اگر مجرمی که به حبس محکوم شده است، دارای شرایطی باشد که قانونگذار در جهت حمایت از مجرم و امید به پیشگیری از تکرار آن جرم و مهم تر از همه، کاهش تعداد زندانیان، حبس را تعلیق کند تا در مدت تعلیق مجرم تحت شرایطی بتواند از آزادی معلق برخوردار شود که از آن به عنوان نهاد تعلیق اجرای مجازات یاد می شود و در نوشتار پیش رو به یک جنبه آن یعنی حبس تعلیقی پرداخته خواهد شد.

با این مقدمه مختصر در ادامه ابتدا شرحی پیرامون حبس تعلیقی ارائه می شود و همچنین شرایط بهره مندی از حبس تعلیقی و نکات آن آورده خواهد شد.

حالات معلق شدن حبس متهم

حالات معلق شدن حبس متهم

در تعریف حبس تعلیقی یا تعلیق اجرای حبس (تعزیری) آمده است، اگر پس از تعیین مجازات حبس یا قبل از اجرای آن و یا حتی در حین اجرای آن، مجرم شرایط تعویق صدور حکم را داشته باشد می تواند از نهاد تعلیق اجرای مجازات یا حبس تعلیقی استفاده کند.

در این تعریف سه حالت اجرای حبس تعلیقی بیان شد:

الف- پس از تعیین مجازات حبس که اگر متهم به موجب بزه ارتکابی محکوم به حبس شود ( البته صرفاً حبس درجه ۳ تا ۸ که در بحث بعدی شرایط آن کامل توضیح داده خواهد شد)، با داشتن شرایط تعویق صدور حکم در رای صادره اجرای بخشی از مجازات حبس یا تمام آن تعلیق می شود.

ب- قبل از اجرای مجازات، قاضی اجرای احکام یا دادستان در صورت وجود شرایط تعویق صدور حکم، می تواند از دادگاه صادرکننده رای قطعی، درخواست تعلیق اجرای حبس را داشته باشد.

پ- و در حین اجرای مجازات، اگر یک سوم از مجازات محکوم علیه سپری شده باشد، قاضی اجرای احکام کیفری یا دادستان می توانند از دادگاه صادرکننده رای قطعی درخواست تعلیق حبس محکوم علیه را درخواست کنند که البته شخص محکوم نیز می تواند پس از تحمل یک سوم از مدت مجازات حبس و داشتن شرایط تعویق صدور حکم، از قاضی اجرای احکام کیفری یا دادستان درخواست تعلیق اجرای حبس را نماید.

لازم به ذکر است که دانستن شرایط تعلیق اجرای مجازات یا حبس تعلیقی از دانستن تعریف آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

 شرایط تحقق تعلیق حبس

ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، شرایطی را برای تعلیق حبس پیش بینی کرده است که مورد به مورد، بررسی خواهند شد؛

ابتدا اینکه حبس تعلیقی را صرفاً شامل حبس(جرایم) تعزیری درجه سه تا هشت دانسته است، یعنی شامل حدود نمی شود که البته حبس در بیشتر موارد از جمله مجازات های تعزیری می باشد.

پس حبس بایست حتماً تعزیری باشد و اینکه از جمله مجازات های درجه سه تا هشت باشد که شامل حبس از یک روز تا ۱۵ سال می شود. در نتیجه اگر شخصی محکوم به حبس ۱۶ سال شود، دیگر مشمول نهاد تعلیق اجری مجازات نخواهد شد چون حبس درجه ۲ است حتی اگر سایر شرایط تعویق صدور حکم را داشته باشد.

مرجع صالح برای تعیین اینکه حبس تعلیقی است یا نه، یا اینکه تعلیقی بودن حبس را بپذیرد تنها مرجع صادرکننده رأی قطعی است که پس از بررسی شرایط تعویق صدور حکم و درجه مجازات می تواند تعلیق حبس را بپذیرد و در رأی به آن اشاره کند یا اینکه نپذیرد که در واقع دادگاه کاملاً در انتخاب یکی از این دو مسیر مختار است.

مدت تعلیق اجرای مجازات حبس، یک تا پنج سال است یعنی قاضی صادرکننده رأی قطعی می تواند تمام مدت حبس یا بخشی از آن را به مدت یک تا پنج سال تعلیق کند یا اینکه در حین اجرای مجازات حبس پس از گذشت یک سوم از مدت حبس، محکوم خود شخصاً می تواند در صورت داشتن شرایط تعویق صدور حکم، از دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری درخواست تعلیق حبس را داشته باشد یا اینکه دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری خود شخصاً بدون درخواست محکوم تقاضای تعلیق اجرای مجازات حبس نماید.

شرایط مشترک تعویق و تعلیق صدور حکم

شرایط مشترک تعویق و تعلیق صدور حکم

الف- وجود جهات تخفیف مجازات که شامل:

  • گذشت شاکی یا مدعی خصوصی،
  •  همکاری مؤثر متهم در شناسایی شرکا یا معاونان، پیدا کردن دلیل یا کشف اموال یا اشیایی که ناشی از به کار بردن در جرم بوده،
  •  اوضاع و احوال خاص مؤثر در ارتکاب جرم که می تواند شامل گفتار و رفتار تحریک آمیز شاکی باشد،
  •  اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار مؤثر وی در حین تحقیق و رسیدگی،
  • پشیمانی، داشتن حسن سابقه و یا وضعیت جسمانی نامساعد مثل کهولت سن یا بیماری،
  •  تلاش متهم برای کاهش آثار جرم از قبیل کمک به شاکی یا اقدامات دیگری که مورد پذیرش دادگاه قرار گیرد،
  •  خفیف بودن زیان وارده به شاکی،
  • وجود شریک یا معاون در جرم که مشارکت آنان در تحقق جرم تأثیر گذار بوده است.

ب- پیش بینی اصلاح مرتکب که کاملاً به تشخیص قاضی رسیدگی کننده به پرونده واگذار شده است.

پ- جبران ضرر و زیان وارده به شاکی یا اینکه مقدمات جبران آن را فراهم کند از قبیل اینکه بین دو نفر نزاعی مرتکب شده باشند که در اثر این نزاع یک طرف آسیب بدنی ببیند، که می تواند از سه ماه تا سه سال برای آن حبس در نظر گرفت که اگر متهم دیه شاکی و تمامی هزینه هایی که کرده را پرداخت کند به نوعی از این بابت رضایت ضمنی شاکی را گرفته باشد می تواند در تعلیق اجرای مجازات مؤثر باشد.

ت- نداشتن سابقه کیفری مؤثر که در پذیرش یا عدم پذیرش تعلیق حبس تأثیر بسزایی داشته باشد. مطمئناً ذهنتان رفت سمت این سؤال که چه جرایمی مشمول سابقه کیفری مؤثر می شود؟

داشتن سابقه محکومیت موثر کیفری و عدم امکان تعلیق

سه صورت وجود دارد که اگر کسی مرتکب آن جرایم شود که مجازات آنها مشمول این سه صورت شود، برایش محکومیت مؤثر کیفری در نظر می گیرند؛ و به تبع آن از امکان تعلیق محرومند

  •  مجازات های سالب حیات یا حبس ابد؛ در مجازات اعدام ممکن است مجرم مشمول عفو قرار گیرد که در این صورت به حبس ابد تنزل پیدا می کند و تا هفت سال از تاریخ اجرای حکم حبس ابد محکومیت مؤثر کیفری در نظر گرفته خواهد شد.
  • محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه شخص آسیب دیده باشد یا نفی بلد (اخراج از سرزمین) و یا حبس تا درجه چهار یعنی مجازات حبس از ۵ سال به بالا که پس از اجرای حکم سه سال مشمول محکومیت مؤثر کیفری خواهند شد.
  •  محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه شخص آسیب دیده یا کمتر از آن باشد و حبس درجه ۵ یعنی ۲ تا ۵ سال حبس.

در کدام جرایم حتی در صورت داشتن شرایط نیز حبس معلق نمی شود؟

به حکم ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، برخی از مجرمین حتی اگر شرایط تعویق صدور حکم را داشته باشند، با این حال نمی توانند از تعلیق حبس استفاده کنند که شامل؛

جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، خرابکاری در تاسیسات آب، برق، گاز، نفت و مخابرات

 جرایم سازمان یافته از قبیل سرقت، کلاهبرداری، پولشویی و …، آدم ربایی، اسید پاشی

قدرت نمایی و ایجاد مزاحمت با چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر، جرایم علیه عفت عمومی، تشکیل یا اداره مراکز فساد و فحشاء

 قاچاق عمده مواد مخدر یا روانگردان، مشروبات الکلی و سلاح و مهمات و قاچاق انسان

 جرایم اقتصادی با موضوع جرم بیش از یکصد میلیون ریال

 

براساس قانون کاهش حبس تعزیری مصوب سال ۹۹/۰۲/۲۳یک تبصره به‌شرح زیر به ماده (۴۷) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱ الحاق می‌شود:

تبصره ـ در جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور در صورت همکاری مؤثر مرتکب در کشف جرم و شناسایی سایر متهمان، تعلیق بخشی از مجازات بلامانع است. همچنین تعلیق مجازات جرائم علیه عفت عمومی (به جز جرائم موضوع مواد (۶۳۹) و (۶۴۰) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی) و کلاهبرداری و کلیه جرائم در حکم کلاهبرداری و جرائمی که مجازات کلاهبرداری درباره آنها مقرر شده یا طبق قانون کلاهبرداری محسوب می‌شود و شروع به جرائم مقرر در این تبصره، بلامانع است. رعایت ماده (۴۶) این قانون در خصوص این تبصره الزامی است.

 

تعلیق در صدور چک بلا محل

تعلیق در صدور چک بلامحل

در صورت تحقق جرایم موضوع ماده ۴۷ حتی اگر شرایط تعلیق حبس وجود داشته باشد، با این حال حبس تعلیق نمی شود. در مورد آخرین بند ماده ۴۷ که بیان شده جرایم اقتصادی با موضوع جرم بیش از یکصد میلیون ریال، شامل صدور چک بلامحل نیز می شود که حتی ماده ۱۰ قانون صدور چک آن را تایید کرده است. در نتیجه در مجازات حبس صدور چک بلامحل، متهم نباید انتظار تعلیق اجرای مجازات را داشته باشد، البته اگر بدهی خود را بپردازد و رضایت شاکی خصوصی را بگیرد، دیگر مجازات حبس اجرا نمی شود.

تعلیق ساده و مراقبتی

اگر دادگاه تعلیق حبس را بپذیرد می تواند آن را در دو صورت تعلیق ساده یا مراقبتی تعیین کند که در تعلیق ساده دستوری به محکوم داده نمی شود اما در تعلیق مراقبتی محکوم بایست هر چهار دستور زیر را انجام دهد؛

  •  حضور به موقع در زمان و مکان تعیین شده توسط مقام قضایی یا مددکار اجتماعی ناظر
  •  ارائه اطلاعات و اسنادی که نظارت بر محکوم را آسان می کند
  •  اعلام هر گونه تغییر شغل، اقامتگاه یا جا به جایی در مدت کمتر از ۱۵ روز و ارائه گزارشی از آن به مددکار اجتماعی ناظر
  •  گرفتن اجازه از مقام قضایی برای مسافرت خارج از کشور.

پس محکوم به حبس تعلیقی باید این چهار مورد را در مدت حبس تعلیقی اجرا کند که پیش از آغاز مدت تعلیق حبس این موارد به محکوم گوشزد خواهد شد.

عدم رعایت دستورات دادگاه در مدت تعلیق

اما اگر در مدت تعلیق محکوم به این دستورات یا دستورات دیگری که قاضی صادرکننده رای در نظر گرفته، عمل نکند، برای بار اول به درخواست دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری یک تا دو سال به مدت تعلیق اضافه می شود یا اینکه قاضی صادرکننده رأی قطعی قرار را لغو می کند و در مرتبه دوم قرار تعلیق حبس لغو می گردد.

در واقع اگر محکوم دستورات مرجع قضایی را در بار اول نقض کند، قاضی صادرکننده رأی قطعی، می تواند در همان مرتبه اول قرار حبس تعلیقی را لغو کند و نیازی نیست که برای بار دوم تکرار شود و در این صورت اگر از همان ابتدا حبس تعلیق شده باشد، و لغو گردد، مجازات حبس اجرا می گردد و اگر بعد از گذشت یک سوم از مجازات، قرار حبس تعلیقی صادر شده باشد و بعلت نقض دستورات قاضی توسط محکوم لغو گردد باقیمانده مدت حبس اجرا می شود.

 و در نهایت اگر محکوم در مدت حبس تعلیقی مرتکب جرم عمدی با مجازات حد، قصاص، دیه یا تعزیر درجه هفت نشود، قرار حبس تعلیقی بی اثر شده و محکوم دیگر تحت نظارت نخواهد بود.

نتیجه گیری

در نتیجه حبس تعلیقی یا تعلیق اجرای مجازات حبس، در برخی از جرایم که پیش تر بیان شد، ممکن است اعمال شود تا محکومی که شرایط حبس تعلیقی را دارد در آن مدت در زندان نماند تا این خود مقدمه ای برای جرایم بعدی محکوم نباشد بلکه عاملی پیشگیرانه از وقوع جرایم بعدی مثل حبس تعلیقی بهره مند شود.

سوالات متداول

جرایم تعزیری درجه سه تا هشت را شامل می شود.

خیر تبدیل مجازات حبس به جزای نقدی ممکن است ولی تبدیل تعلیق اجرای حبس به جزای نقدی شدنی نیست.

در صورتی که درجه سه تا هشت باشد و به صورت قاچاق آن هم عمده نباشد بله

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
81 نظرات
  1. و می گوید

    آتش زدن پایگاه بسیج و ارسال عکس و فیلم آن به شبکه بیگانه و مجاهدین خلق و شعار نویسی و توهین به رهبری چند سال حبس دارد و آیا شامل حبس تعلیقی می‌شود یا نه

  2. وحید می گوید

    سلام
    آتش زدن پایگاه بسیج و عکس رهبری و شعار نویسی وگرفتن فیلم و عکس و ارسال آن به شبکه بیگانه و مجاهدین خلق چند سال حبس دارد و آیا شامل حکم تعلیقی قرار میگیرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      ممکنه تا ده سال حبس یا محاربه باشه بسته به نظر قاضی داره . خیر جرائم علیه امنیت قابل تعلیق نیستند

  3. سامی می گوید

    سلام وقت تون بخیر آیا حکم تعلیقی به قتل ناموسی هم تعلق میگیرد در صورتی که شاکی خصوصی وجود نداشته باشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  4. محمد نوروزی می گوید

    سلام و عرض ادب
    در رای بدوی (قابل اعتراض) در قسمت حبس آمده است که «…نظر به اینکه بیم تجری متهم وجود دارد نامبرده را به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم می نماید…دادگاه به استناد مواد ۴۶ و ۴۷ قانون مجازات اسلامی حبس مقرر در دادنامه را برای دو سال معلق می نماید و متذکر می گردد چنانچه محکوم از زمان صدور قرار تا پایان مهلت تعلیق مرتکب جرایم عمدی موجب حد، قصاص، دیه یا تعزیر تا درجه هفت شود علاوه بر مجازات جرم اصلی مجازات تعلیقی نیز اجرا خواهد شد.» آیا در استخدامی در ارگان های دولتی مشکل ایجاد خواهد کرد؟

  5. عبادی می گوید

    در جرم انتقال مال غیر که رد مال ندارد و طرف پرونده با دادخواست حقوقی به درخواستش می رسه و مجازات خبس و جزای نقدی است آیا با رضایت طرف مقابل یا همان شاکی آیا از زندان ازاد می شود ؟ جزای نقدی نیز متاثر از رضایت می شود؟

  6. مصطفی می گوید

    باسلام من به خاطر مواد مخدر به سه سال زندان ودومیلیون ت جزای نقدی محکوم شدم ولی درتجدید نظر به ۵سال تعلیق تبدیل شد وجریمه راپرداخت کردم حالا سه سال وسه ماه ازتعلیق گذشته آیا حالا جرمی مرتکب بشم چه خواهد شد ممنونم جوابم بدهید باتشکر مصطفی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر قاچاق مواد مخدر نباشد قابل تعلیق میباشد

  7. محمدبیگی می گوید

    سلام.بنده بخاطرحمل موادمخدر دوران گردان محکوم به ۸۰ماه حبس.۵ملیون تومان جریمه و۵۰ضربه شلاق شدم.و سابقه کیفری ندارم.ایا با درنظرگرفتن حکم صادره میتوانم از حکم تعلیق استفاده کنم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام حمل مواد مخدر براساس ماده ۴۷قانون مجازات اسلامی ازدرجه ۳تا ۸ قابل تعلیق میباشد

  8. محمد می گوید

    باسلام من دوسال حبس تعلیقی دارم ویک سال وشیش ماه آن گذشته آیا شاکی رضایت دهد تاثیری در باقی حبس دارد

  9. محمد می گوید

    باسلام من دوسال حبس تعلیقی دارم ویک سال وشیش ماه آن گذشته آیا شاکی رضایت دهد تاثیری در باقی حبس داردچون مرتکب درگیری شدم وطرف شکایت کرده

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام جرم شما قابل گذشت نمی باشد که با گذشت شاکی موقوف شود

  10. داودذوقب می گوید

    سلام خسته نباشید…اگه ازداخل منزل موادی پیداکنن و خودم درمنزل نباشم و بدلیل داشتن سابقه مواد حضورنداشته ام چ حکمی صادرمیشه؟ممنون ازجوابتون ….

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بسته به نوع مواد و میزان ان مجازات متفاوت است

  11. مهدی می گوید

    سلام بنده رو به اتهام ۱۳ کیلو گل ۵سال حبس دادن داستان این بوده که طرف تو خونه اش داره معامله میکنه مامورا میریزن طرف رو میگیرن اونم میگه ۱کیلو ازخودم هست مابقی رو گفته مال من هست من نه خونه طرف بودم نه خبر داشتم فقط یه دستگاه پز بوده که مال صندوق روستا هست و اون با اجازه خود طرف این اومد از من گرفت رو همین اومدن من رو همچین حکمی دادن.در ضمن همون شب که من شهرستان بودم هم خونه خودم هم پدر خانمم میان بازرسی میکنن و چیزی کشف نکردن آیا اعتراض تاثیری در بی گناهی بنده داره

  12. علیرضا می گوید

    سلام وقتتون بخیر. من سه سال حکم تعلیقی داشتم که الان سه سال و دوماه گذشته یعنی دوماه از وقتش گذشته. آیا خود به خود این حکم غیرفعال میشه تموم میشه یا باید اقدام کنم به دادسرا تا حکم مختومه بشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نیازی نیست اقدامی نمایید

  13. حسینی می گوید

    باسلام شخصی به مجازات یکسال حبس بابت جعل محکوم شده وپس از سپری شدن یک سوم مجازات مابقی حبس درسال ۹۶ به مدت ۵سال معلق گردیده آیا مطابق قانون کاهش حبس تعزیری میتوان درخواست کاهش زمان تعلیق راداد ویا فقط میتوان درخواست کاهش الباقی حبس را داد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تقاضای جایگزین حبس نماید

  14. محمد می گوید

    سلام ۷ماه حبس تعلیقی دارم به مدت ۵ سال ایا راهی برای پاک کردن یا تبدیل ان هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید در خواست تخفیف نمایید

  15. سیلاب می گوید

    در کدام حالت وظیفه شخص به تعلیق قرار می گیرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام درحالت تعلیق جرای حکم از خدمت منفصل میشوید

  16. سیلاب می گوید

    حالات تعلیق وظیفوی کدام ها اند؟

  17. Silab می گوید

    حالات تعلق وظیفوی کارمند کدام است؟

  18. بهزاد می گوید

    با سلام من یک سابقه دارم که حبس تعزیری و تعلیقی داشتم که تمام شده الان دوباره جرم مواد انجام دادم قبلی هم مواد بوده آیا حکم تعلیق دوباره به من تعلق میگیرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگرشرایط تعلیق باشد میتوان از نهاد تعلیق استفاده کرد

  19. محمود می گوید

    سلام من حمل مواد مخدر داشتم از نوع تریاک ۱۶ماه حبس تعزیری و۵ سال حبس تعلیقی و۴۶۰۰ جزای نقدی و۱۰میلیون تومان تعلیقی بهم دادن که تخفیف مجازات ماده ۴۴۲ زدم که یک چهارم حبس کم میشه آیا میتونم یکسال حبس تعزیری را بخرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:خیرممکن نیست.

  20. صنعان امینی می گوید

    سلام من یک جرم خطا کردم سال ۱۳۹۹ یک سال زندان تعلیقی بهم داد قاضی الان این مدت تمام نشوده یک جرم جدید دیگی به وجود آوردم باید تعلیقی که داشتمو بکشم و ایا این راهی داره جزای نقدی بشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگردرمدت تعلیقی یک جرم دیگری مرتکب شوید که به غیر از درجه هشت باشد تعلیق لغو میشود وباقی مانده حبس اجرامیشود.

  21. رضا می گوید

    ایا جعل و استعلام مدرک دانشگاهی در صورت مجرم شناخته شدن حبس دارد؟ ایا با توجه به اینکه اصلا از مدرک استفاده نشده است و فقط استعلام گرفته شده، و همچنین اینجانب تا کنون هیچگونه سو پیشینه ای نداشته ام، ایا احتمال دارد که به زندان بروم؟ ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله جعل مدارک دانشگاهی جرم بوده و دارای حبس و جزای نقدی می باشد.

  22. ق. بهرامی می گوید

    سلام بنده به اتهام اعمال نفوذ بر خلاف حق به دوسال حبس تعزیری محکوم شده و رضایت شاکی فراهم نمودن حکمم شده ۱۵ ماه الان شش ماه هست که در زندان بسر میبرم تقاضای تعلیق دارم قاضی تمدید نظر مخالفت کرده آیا راهی وجود دارد لطفآ راهنمایی بفرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید از ازادی مشروط استفاده نمایید.

  23. ع می گوید

    سلام درصورتی که قاضی حکم تعلیق داده باشه ولی تاریخ نداده باشدکه تاچندماه تعلیق است چطورمیشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: مدت تعلیق یک تا پنج سال می باشد.

  24. پارسا می گوید

    سلام. من ۴سال پیش خطایی داشتم ارسال عکس نامشروع به شخص یکی در فضای مجازی. که شکایت ازم شده و الان برام احظاریه اومده.آیا حبس دارم ؟و میشه تعلیقی بشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله حبس و جزای نقدی دارد.

  25. علی می گوید

    سلام بنده به دلیل مساعدت در فراری دادن مجرم به یک سال حبس تعزیری محکوم شدم آیا این یکسال حبس امکان تعلیقش هست یا خیر راهنمایی بفرمایید؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله اگر سابقه نداشته باشید.

  26. محمد می گوید

    سلام بنده مدت ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدم،در دادگاه تجدید نظر دو سوم مجازات به مدت ۲ سال تعلیق شده و یک سوم باقی مانده،الان اول اون دو سوم که تعلیق شده اجرا میشه و من میتونم بعد از دو سال درخواست بدم اون یک سوم رو ببخشن؟یا اینکه اول یک سوم حبس اجرا میشه و بعد از اون به مدت دو سال مدت تعلیق شروع میشه؟برای اجرا نشدن این یک سوم چیکار میتونم بکنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      قاضی صادرکننده رأی قطعی می تواند تمام مدت حبس یا بخشی از آن را به مدت یک تا پنج سال تعلیق نماید یا در حین اجرای مجازات حبس و پس از سپری شدن یک سوم از مدت حبس، محکوم شخصاً می تواند در صورت داشتن شرایط تعویق صدور حکم، از دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری درخواست تعلیق حبس را بنماید.

  27. علیرضا می گوید

    سلام خسته نباشید من به جرم حمل مواد به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدم و مبلغ ۴۲ میلیون جریمه. الان یک سوم حبس تحمل کردم اگر یک سوم از جریمه را هم حبس بکشم با تعلیق موافقت میشه.سابقه کیفری هم ندارم.با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید از قاضی اجرای احکام درخواست نماییدبرای تعلیق و هم چنین می توانید درخواست ازادی مشروط نمایید.

  28. وحید می گوید

    سلام عرض ادب بنده به جرم حمل و نگهداری یک کیلو تریاک دستگیر شدم و سابقه کیفری ندارم ایا کل زمان حبس که احتمالا دو تا سه سال باشد رو میشه تعلیقی کرد یا خیر ممنون میشم جواب بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: تعلیق اجرای مجازات در اختیار دادگاه رسیدگی کننده است خودتان بخواهید تقاضا نمایید باید مدت یک سوم حبس را تحمل نمایید.

  29. حمزه تیموری می گوید

    با سلام
    بنده از شخصی حکم تعلیقی دارم! ایشون دوباره مرتکب جرم شدن وقاضی پرونده بهش حکم پرداخت دیه رو داده آیا با همین حکم می‌توان تعلیقی ایشون رو به تعزیری تبدیل کرد؟ ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      دادگاه به هنگام صدور قرار تعلیق به طور صریح به محکوم اعلام می کند که اگر در مدت تعلیق مرتکب جرایم عمدی موجب دیه شود، علاوه بر مجازات جرم اخیر، مجازات معلق نیز درباره وی اجراء می شود. جهت کسب اطلاعات تکمیلی از وکلای متخصص ما در این زمینه کمک بگیرید. موفق و موید باشید.

  30. محمد می گوید

    سلام من به جرمحمل ۶کیلوموادمخدرتریاک به صورت جاساز دستگیرشدم حکمش چیه سابقه ندارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در قانون برای افرادی که مواد مخدر از قبیل تریاک را صادر ، وارد ، ارسال یا حمل کند ، بر اساس وزن آن مجازات در نظر گرفته شده است . با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکیل متخصص در زمینه مواد مخدر بصورت تفصیلی شما را راهنمایی نماید.

  31. الهام می گوید

    سلام با اتهام فساد و فحشا بدون عدله کافی و مستنداتی و فقط با در نظر گرفتن بازجویی مامور در وزار که تحت شکنجه بود و بازپرسی که تحت شکنجه روانی انجام شده بود قاضی پرونده حکم یکسال حبس داد آیا امکان تعلیق یا تخفیف در تجدید نظر هست یا خیر در ضمن ماموران پلیس امنیت به جرم رشوه و دزدی و کتک کاری جلب و تو حبس هستن ۲۵ نفر شاکی دارن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: حبس تعلیقی در اختیار دادگاه می باشد و الزامی نیست.

  32. مهدی می گوید

    سلام.ایا شخصی که به جرم کلاهبرداری به ۶ سال حبس محکوم شده وسابقه ی کیفری هم نداشته باشد میتواند بدون رفتن به زندان تقاضای تعلیق حکم کند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      درصورتی که مال مورد کلاهبرداری بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد تغییری در مجازات حبس آن ایجاد نمی شود و همان حبس ۱ سال تا ۷ سال خواهد بود. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص وکیل تاپ در زمینه کلاهبرداری شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  33. نوری می گوید

    سلام بنده بخاطر چند تا پیام به یه خانم در فضای مجازی به تهدید به انتشار یک سال حبس و قصب عنوان دوسال حبس محکوم شدم متاسفانه و هیچ ادله ای و سندی هم شاکی ارایه نکرد تنها سنندی که ارایه دادن یه پیام حاوی اینکه عکساتو واست میفرستم بود که به دادگاه دادند ایا در تجدید نظر همین رای تایید میشود
    و صمنا بنده ده سال است با اسناد معتبر بیمار روانی هستم و حتی دوبار هم تیمارستان بستری شدم ایا تاثیری بر رای تجدید نظر دارد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بر اساس مدارک پزشکی می توانید در تجدید نظرخواهی از خودتان دفاع نمایید.

  34. بیانی می گوید

    باسلام طی یک ضرب وجرح دماغ شاکی شکست طی شکایتی شوهرم محکوم به ۶۱تومن دیه و۲سال حبس شد درخواست تخفیف ماده ۴۸۳ازطرف اجرای احکام دادیم الباه شاکی هم رضایت دادن وشوهرمم هیچگونه سابقه ای ندارد امکانش هست ۲سال حبس تعلیق بشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: این این حق تعلیق در اختیار دادگاه بوده و اجباری نیست.

  35. پیمان می گوید

    سلام در تصادف رانندگی مرتکب قتل شبه عمد شدم و مقصر ۱۰۰درصدحادثه هستم ممکنه با چنین شرایطی قاضی برای جزای عمومی حبس تعلیقی بده؟ دیه افراد متوفی به طور کامل پرداخت شده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:قابل تعلیق هست ولی در صورتی مجازات شما درجه ۵تا۸باشد.

  36. مهدی می گوید

    سلام من معاون در ادم ربای و ضرب جرح عمدی و تهدید ب قتل و تجاوز ب عنف شدم سابقه هم ندارم ب خاطر همین موضوغ ب مدت یک ماه بزداشت موقت بودم میشه بپرسم چ حکمی برام صدار میشه و این حکم قبل تعلیق میباشد

    1. زینالی می گوید

      سلام: مجازات شما درجه شش بوده و قابل تبدیل به جزای نقدی نیز می باشد ولی قابل تعلیق نمی باشد.

  37. محمد می گوید

    باسلام
    بنده درمعاونت جعل مدرک تحصیلی دادگاه برای من۱۵ماه۱روزحبس لحاظ کرده درصورتیکه من نه ارائه دادم نه پولی دریاقت کردم بابت چندنفردیگری که فقط معرفی کرده بودم.خاستم بدونم درتجدیدنظرامکان تبدیل به جزای نقدی یا تعلیق حبس وجودداردفاقدسابقه کیفریم میباشم.

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر با توجه به بالا بودن میزان حبس صادر شده شما باید با گذراندن یک سوم از میزان حبس درخواست ازادی مشروط یا تعلیق اجرای مجازات نمایید یا اینکه اعتراض به رای ندهید و تسلیم به رای شوید و از دادگاه درخواست تخفیف نمایید تا به میزان یک چهارم از از مدت حبس شما تخفیف داده شود.

  38. سعید می گوید

    سلام خسته نباشیدببخشیدشوهرم روبا۱کیلوو۷۰۰گرم سوخته گرفتنو۱کیلوتریاکم خودشون درن پاش جرمش چیه اگه حبس داره میتونه تعلیقی باشه

  39. سعید می گوید

    سلام خسته نباشیدشوهرمن با۱کیلو۷۰۰گرم سوخته گرفتن خودشونم یک کیلوتریاک زدن پاش حالامیخوام بدونم جرمش چیه اگه حبس داشته باشه تعلیقی میتونه باشه تازه برامصرفی بودزدن براش خورده فروش

  40. سعید می گوید

    سلام خسته نباشید
    من تو یه درگیری بودم که فقد جدا میکردم و یه شیشه نوشابه شکستم اونم دفاع از خودم بوده فوش هم به کسی ندادم و رفتیم خونه منو گول زدن گفتن بیا بامتورت بریم رفتیم اونجا و من رو متور نشسته بودم و کاری هم انجام ندادم اما ۲نفری که بام بودن پیاده شدن و فوش میدادن از اول دعوا تا آخر هم ازمون فیلم دارن تو دعوا اولی مشاهد شده که من فقد جدا میکردم تو فیلم بعدی هم مشاهد شده که من رو متور بودم و فقد تنها کاری که کردم یه شیشه نوشابه شکستم و گاز خالی دادم با متور شاکی هم ندارم اتهامم الان خورده مشارکت در قدرت نمایی با سلاح سرد اما چاقو یا چیز دیگه ای نزدن و اخلال درنظم عمومی ممنون میشم کمکم کنید سابقه هم ندارم استشاد محلی هم جم کردیم لا پرونده گزاشتن که من آدم دعوا گری نیستم و تو بسیج بودم تمامی احل محل هم امضا کردن و سربازم هستم ۱ماه هم زندان بودم خونوادمم تحت پوشش کمیته امداده سن منم ۱۸ساله سند ۵۰ملیونی خاستن گذاشتم اومدم بیرون و نیازی به وکیل هستش و دعوا رو یکی دیگه شروع کرد ویکی دیگه زده طرف رو اهالی همون محلم گفتن که من بی تقصیرم خواهش میکنم راهنمایم کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید با توسط شاهدان از خودتان رفع اتهام نمایید و برای اینکار باید توسط یک وکیل دفاع نمایید و یا اینکه به یک وکیل بگید که لایحه تنظیم نماید

  41. سمیه آقائی می گوید

    سلام وقت به خیر
    از برادرم و دوستش ۱۳ گرم هروئین گرفتند
    جرم برادرم رو زدند مشارکت در معرض فروش و ۷ سال براش بریدند.تسلیم به رای زده ولی هنوز قطعیش نیومده.اگر بیاد میشه ۵ سال و سه ماه

    قبلا حدود ۵ سال پیش هم با ۳ گرم شیشه گرفتند و به خاطرش ۲۹ روز زندان بود

    الان ۳ ماهه تو زندانه.آیا میشه برش تعلیق یا پابند بگیریم؟
    اگر میشه لطفا بگید کجا باید بریم

  42. علی می گوید

    ایاکسی جریمه نقدی وحبس تعلیقی دارد مبلغ باید پر اخت کند یا ان هم مثل حبس تعلیق خواهد شد

    1. زینالی می گوید

      سلام: حبس تعلیق میشود نه جریمه مراجعه نمایید به ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی

  43. شهاب می گوید

    با سلام و ادب
    اینجانب به دلیل خربد قطعه یدکی مسروقه در مرحله بدوی به ۱۵ ماه حبس محکوم شده ام و تجدید نطر هم دقیقا تایید شده آیا می شود از اجرای احکام درخواست تعلیق داد و اصلا زندان نروم ؟
    راهکار چیست متاهل هستم و سابقه موثر ندارم ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: با سپری شدن یک سوم می توانید از ازادی مشروط استفاده نمایید

  44. ... می گوید

    سلام حکم تعلیق برای نه سال حبس مواد دادن… سه سال تعلیق دادن. الان دوسالش گذشته. یک دعوا پیش اومده طرف شکایت کرده ممکنه حکم برگرده و نه سال زندان برگرده؟

  45. ... می گوید

    سلام حکم تعلیق برای مواد داشتم سه سال الان دوسالش گذشته. یک دعوا پیش اومده طرف شکایت کرده ممکنه حکم برگرده و نه سال زندان برگرده؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: با صدور حکم محکومیت تعلیق لغو خواهد شد

  46. Sara می گوید

    در حكم يك سال نيم حبس به علاوه يك سال حبس بوده
    تجديد نظر دو سوم تعليق كرده ايا امكان تبيدل به جزاي نقدي يك سومي كه تعليق نشده وجود داره؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند