ویزای شینگن چیست و اخذ آن چگونه است؟

شینگن نام یک معاهده ای است که در ۱۴ ژوئن سال ۱۹۸۵ میلادی بین چند کشور اروپایی با هدف از بین بردن مرزهای ملی برای ساختن اروپایی بدون مرز منعقد گردید. شینگن نام یک روستای کوچک در کشور لوکزامبورگ است. در ابتدا پنج کشور فرانسه، آلمان، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند این معاهده را امضا نمودند. پس از آن کشورهای اروپایی دیگری نیز به این کنوانسیون پیوستند و اکنون ۲۶ کشور اروپایی عضو کنوانسیون شینگن هستند. این کشورها عبارتند از اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لیتوانی، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس.

البته کشورهایی هستند که شهروندان آنها برای ورود به هر کشور عضو کنوانسیون شینگن برای اهداف گردشگری یا مشاغل تجاری ملزم به اخذ ویزای شینگن نیستند: آلبانی، آندورا، آنتیگوآ و باربودا، آرژانتین، استرالیا، باهاماس، بارباداس، بوسنی و هرزگوین، برزیل، برونئی، کانادا، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، دومنیک، السالوادور، گرجستان، گرنادا، گواتمالا، واتیکان، هندوراس، هنگ کنگ، اسرائیل و …

ویزای-شنگن

مراحل اقدام برای اخذ ویزای شینگن

برای اخذ ویزای شینگن باید به سفارت یکی از کشورهای عضو این کنوانسیون مراجعه کرد و درخواست صدور ویزا را نمود. هنگامی که متقاضی فرم درخواست ویزای شینگن را پر می کند، می بایست هدفی را انتخاب کند که چرا متقاضی ورود به قلمرو کشورهای عضو معاهده شینگن است. اخذ ویزا می تواند به دلایل مختلفی از جمله گردشگری، سفر تجاری، سفر برای بازدید خانواده و دوستان، سفر برای درمان پزشکی خود، سفر به همراه یک فرد بیمار، سفر بازدید نمایشگاهی، رقابت های ورزشی، ترانزیت فرودگاهی، سفر برای کنگره و سمینار و سفر ماموریت کاری باشد.

انواع ویزاهای شینگن

انواع ویزاهای شینگن عبارتند از:

ویزای اتحادیه شینگن (Uniform Schengen Visa): این ویزا به دارندگانش این امکان را می دهد که در بازه‌ی زمانی ۱۸۰ روزه به کشورهای عضو کنوانسیون شینگن سفر کنند. این نوع از ویزای شینگن دو حالت دارد دارد:

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

ویزای شینگن نوع A

 نوع A در واقع ویزای ترانزیت فرودگاه است. در این نوع ویزا مسافران حق ندارند تحت هیچ شرایطی از فرودگاهی که در آن کشور قرار دارد، خارج شوند. مسافران دارای این نوع از ویزای شینگن و ویزای کانادا می‌توانند در یکی از فرودگاه‌هایی که عضو پیمان هستند هواپیمای خود را عوض کنند و به مقصد دیگری که خارج از محدوده‌ی شینگن است راهی شوند.

ویزای شینگن نوع C

ویزای نوع C یک ویزای کوتاه‌مدت است و به دارنده این نوع ویزا این امکان را می دهد که در این کشورها برای مدت محدودی که توسط نوع ویزا مشخص می گردد، اقامت داشته باشند. با توجه به هدف ویزای نوع C برای دارنده آن این نوع ویزا انواع مختلفی دارد:

  • ویزای یکبار ورود (Single-entry visa): ویزایی است که فقط یک بار می‌توان از آن استفاده کرد. لذا پس از خروج از کشوری که در آن حضور داشته، ویزا باطل می‌شود.
  • ویزای دو بار ورود (Double-entry visa): با اخذ این ویزا، مسافر دو مرتبه می‌تواند به کشورهای عضو شینگن سفر کند. البته این سفر در محدوده‌ی زمانی مشخصی صورت گیرد.
  • ویزای چندبار ورود (Multiple-entry visa): این ویزا به افراد این امکان را می دهد که به ‌طور مکرر وارد خاک کشورهای عضو پیمان شینگن شوند. اعتبار این ویزا ۹۰ روزه است که با ورود به یکی از این کشورها محاسبه خواهد شد.
  • ویزای ملی(National Visas): این ویزا که به آن ویزای نوع D نیز می گویند برای افرادی صادر می‌شود که برای بازه زمانی مشخصی قصد تحصیل، کار یا هدف مشخصی را دارند. شرایط یک‌بار ورود یا چند بار ورود طبق شرایط برای این ویزا نیز در نظر گرفته می‌شود. اگر فردی ویزای چند بار ورود D را داشته باشد می‌تواند به همه‌ی کشورهای خاک شینگن سفر کند.
  • ویزای اعتباری منطقه محدوده (LTV): با این ویزا افراد می‌توانند فقط به محدوده‌ی مشخصی که هنگام اخذ ویزا مشخص ‌شده، سفر کند. مناطق دیگری که در این ویزا ذکر نشده‌اند فاقد اعتبار می ‌باشد ویزای LIV برای افراد دارای شرایط خاص مانند پناهندگان صادر می‌شود.

شینگن-2

مدارک لازم برای اخذ ویزای شینگن

برای درخواست هر کدام از انواع ویزاهای شینگن از جمله گردشگری، دانشجویی، کاری و سرمایه‌گذاری و … مدارکی را می بایست ارائه داد. این مدارک از این قرارند: فرم درخواست ویزای شینگن، گذرنامه معتبر، شناسنامه و کارت ملی، ۲ قطعه عکس، مدارک شغلی معتبر، مدارک مالی و گردش حساب، سند ملکی، رزرو هتل و یا دعوتنامه، رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما، بیمه مسافرتی و رسید پرداخت هزینه درخواست ویزای شینگن.

  • گذرنامه معتبر: اصل گذرنامه امضا شده با حداقل ۶ ماه اعتبار. (در صورتیکه شینگن در پاسپورت های قبلی خود داشته اید، اصل پاسپورت ها و کپی شینگن ها)
  • شناسنامه و کارت ملی: ترجمه‌ی شناسنامه و تصویر آن از تمام صفحات.
  • ۲ قطعه عکس: عکس پرسنلی جدید در سایز ۳٫۵ * ۴٫۵ تمام رخ.
  • مدارک شغلی معتبر: مدارک شغلی اهمیت ویژه ای دارد.
  • کارمند: سابقه بیمه، نامه اشتغال به کار، فیش حقوقی و نامه مرخصی. (در متن گواهی اشتغال به کار حتما باید سمت شغلی، مدت زمان مرخصی، تاریخ شروع به کار، حقوق دریافتی و اطلاعات شرکت محل کار ذکر شود؛ داشتن سابقه بیمه تامین اجتماعی الزامی است.)
  • اگر صاحب کسب و کاری هستید(خویش فرما): روزنامه رسمی و یا جواز کسب و یا کارت مباشرت و یا کارت بازرگانی.
  • دانش آموز یا دانشجو: نامه اشتغال به تحصیل (در متن گواهی اشتغال به تحصیل حتما باید مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، موافقت با مرخصی شما از تحصیل و مدت زمان مرخصی ذکر شده باشد.)
  • بازنشستگان: نامه بازنشستگی از سازمان بازنشستگان به همراه فیش حقوقی ۲ ماهه آخر
  • مدارک مالی و گردش حساب: گردش ۳ ماه یا ۶ ماهه حساب و نامه تمکن مالی که مانده حساب را به نرخ یورو روز نشان دهد.( مانده حساب نباید کمتر از ۷۰ میلیون تومان برای سفرهای توریستی باشد، حتی در صورت داشتن دعوتنامه مانده حساب بالا الزامی است.)
  • سند ملکی: برای اکثر سفارت های حوزه شینگن ارائه سند ملکی نیاز است. ترجمه سند باید به سفارت ارائه گردد. (قولنامه و سند خودرو قابل ارائه نیست.)
  • رزرو هتل و یا دعوتنامه: دعوت نامه معتبر باید از سوی اعضای خانواده، یک دوست و یا یک شرکت باشد. از فامیل درجه یک بسیار بهتر است و یا رزرو هتل معتبر.
  • رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما: رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما باید با تاریخ اقامت‌ در منطقه شینگن منطبق باشد.
  • بیمه مسافرتی: بیمه مسافرتی ویزای شینگن باید دارای حداقل ۵۰،۰۰۰ یورو پوشش حوادث باشد. (بیمه مسافرتی شینگن باید کل مدت زمان اقامت در کشورهای حوزه شینگن را پوشش دهد.)
  • فرم درخواست ویزای شینگن: برای هریک از متقاضیان ویزای شینگن (حتی نوزادان) باید یک فرم جداگانه تکمیل شود.

شینگن

مدت زمان بررسی و تایید ویزای شینگن

مدت زمان بررسی و تایید ویزای شینگن در سفارت حدودا ۳ هفته زمان خواهد برد. به بیان دیگر از زمان ارسال مدارک ترجمه شده و نهایی به سفارت، انجام انگشت نگاری توسط متقاضی، حدود ۳ هفته زمان بررسی و تایید طول می‌کشد. البته امروزه شرکت هایی هستند که پیش از ارسال مدارک به سفارت، مدارک شما را بررسی می کنند و در راهنمایی افراد بسیار موثر هستند، بنابراین پیشنهاد می شود اگر برای بار اول میخواهید تقاضای اخذ ویزا نمایید بهتر است از این شرکت ها کمک بگیرید.

مهم‌ترین مسأله در مراحل تقاضای ویزای شینگن، وقت سفارت است. بر اساس اطلاعات کمیسیون اروپایی، درخواست اخذ ویزای شینگن باید حداقل ۱۵ روز قبل از شروع تاریخ سفر به این کشورها ارسال شود. اگرچه، ممکن است کنسولگری مدارک بیشتری را درخواست کند و یا اینکه به زمان بیشتری برای بررسی درخواست نیاز داشته باشد. بدین خاطر می بایست بین ۳۰ تا ۶۰ روز قبل از زمان سفر برای اپلای کردن و درخواست ویزا اقدام شود. این زمان نباید بیشتر از سه ماه باشد به عبارت دیگر حداکثر ۳ ماه قبل از زمان سفر برای ارسال مدارک و درخواست ویزا مجاز به سفارت اقدام شود.


بیشتر بخوانید: اخذ اقامت تحصیلی در اروپا


مدت اعتبار ویزای شینگن

در خصوص مدت اعتبار ویزای شینگن باید بیان نمود که در ویزای شینگن کدی اختصاصی برای سفر های هر شخص دارنده ویزایی وجود دارد که نشان می دهد که تعداد دفعات مجاز تردد شخص در این مدت ۹۰ روزه چه میزان است. برای مثال اگر شخصی که کد مالتیپل شینگن (multiple) در ویزای وی ثبت شده ‌باشد، می‌تواند ۹۰ روز در حوزه شنگن اقامت مجاز داشته باشد حال ممکن است که اقامت خود را در یک نوبت ۳ ماهه به پایان برساند یا این مدت ۹۰ روزه را تقسیم کرده و در چند بار ورود از آن استفاده کند.

اما در صورتی که کد سینگل (single) در ویزای شینگن فردی ذکر شده باشد، حتی اگر که فقط ۱ روز در منطقه شینگن اقامت داشته و اروپا را به هر دلیلی ترک کند و از اعتبار ۱۸۰ روزه ویزای وی نیز زمان بسیاری باقی مانده باشد، برای ورود مجدد به منطقه شینگن باید دوباره برای درخواست ویزا اقدام نموده و تا زمان صدور ویزای جدید حق ورود به هیچ یک از کشورهای این منطقه را نخواهد داشت.

دلایل رد شدن درخواست ویزای شینگن

دلایل رد شدن درخواست ویزای شینگن

درخواست اخذ ویزای شینگن ممکن است توسط کنسولگری رد یا به اصطلاح ریجکت شود.

  • عدم ارائه مدرک معتبر: از جمله دلایلی که سبب ریجکت شدن درخواست ویزا می گردد عدم ارائه مدارک معتبر مبنی بر برگشت به کشور خود است. اگر افراد دلایل محکم و قانونی برای برگشت به کشور خود ارائه ندهند درخواست ویزای آنها ریجکت می شود.
  • نداشتن هیچ گونه سفر خارجی: ممکن است موجب رد درخواست اخذ ویزای شینگن گردد. لذا بهتر است قبل از درخواست ویزای شینگن چند سفر خارجی حتی به ترکیه داشته باشید.
  • داشتن آلرت در حوزه شینگن: از دیگر دلایل رد درخواست است. پس از اینکه درخواست فرد برای اخذ ویزای شینگن در یک سفارت رد گردید بهتر است فرد تا هشت ماه به هیچ سفارت دیگری مراجعه نکرده چرا که ریجکت وی در سیستم همه سفارت های کشورهای عضو شینگن ثبت شده است.
  • ارائه گذرنامه نامعتبر: مثلا دارای سه ماه اعتبار نیز منجر به رد درخواست ویزا می گردد.

نداشتن هدف مشخصی از سفر، فعالیت مجرمانه گذشته، نامه اشتغال به کار از مراجع نامعتبر، بیمه نامه غیر معتبر، توضیح ناکافی برای اقامت، امرار معاش ناکافی، ارائه مدارک جعلی، تولد غیرقابل قبول و گواهی ازدواج غیرقابل قبول از جمله دلایل رد درخواست اخذ ویزای شینگن است که بهتر از پیش از مراجعه به سفارت به تمام این موارد توجه داشت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3 نظرات
  1. sasan می گوید

    ممنون عالی بود.

    ببخشید چطور میشه از قیمت ویزای شینگن با خبر شد؟

  2. sasan می گوید

    منظورم میزان هزینه برای گرفتن و دیگر کار ها است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      هزینه ویزای شینگن به مدتی که قصد اقامت دارین و کشوری که از آن درخواست ویزای شینگن را می نماید بستگی دارد مدت زمان و کشوری که از آن قصد درخواست ویزا را دارید بفرمایید ما هزینه اعلام میکنیم.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند