گذرنامه و تمامی تشریفات آن

دولت‌­ها به منظور تعامل گرایی و معاشرت شهروندان کشور خود با سایر کشورها اقدام به صدور سندی تحت عنوان گذرنامه یا پاسپورت کرده ­اند. به این نوع اجازه که از دولت­ ها گرفته می­شود، ویزا می­گویند. گذرنامه­ ها تضمین کننده امنیت و حقوق مسافر در سرزمین دیگر هستند. در گذرنامه­ ها اطلاعات فردی مثل: نام و نام خانوادگی، جنسیت، تاریخ تولد، تاریخ انقضای پاسپورت ذکر می­شود و برای دریافت آن باید به پلیس+۱۰مراجعه کرد. اعتبار تمامی پاسپورت­ ها پنج ساله است.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

 چرا گذرنامه ها مانند شناسنامه­ ها دائمی نیستند و اعتباری­ اند؟

اول اینکه چهره در ادوار مختلف تغییر می­کند و برای این تغییر نیازمند است عکس روی پاسپورت عوض شود.  دوم ممکن است در کودکی پاسپورت شما روی گذرنامه مادر یا پدرتان وجود داشته باشد و حال بخواهید پاسپورت خودتان را داشته باشید. یا وضعیت تاهل شما تغییر کرده باشد که مسائلی از این قبیل باید روی پاسپورت ذکر شود. سومین دلیل آن است که شما وقتی به کشوری سفر می­کنید به طور خودکار روی پاسپورت شما مهر ورود و خروج زده می­شود که به مرور زمان صفحات مرتبط با مهر تمام می­شود و نیازمند صفحات جدید و به تبع تعویض پاسپورت خواهید بود.

گذرنامه

انواع گذرنامه

به ­طور کلی گذرنامه ­ها بر سه نوع اند:

  • گذرنامه سیاسی
  • خدمت
  • عادی

گذرنامه سیاسی و خدمت مربوط به مقامات کشوری است که از سوی وزرات خارجه صادر میشود. گذرنامه عادی گذرنامه ایست که که عامه­ ی مردم از آن استفاده می­کنند. وظیفه­ ی صدور آن بر عهده ی اداره­ ی نیروی انتظامی (اداره ­ی گذرنامه) است.  مردم کشورهایی که اهمیت پاسپورت آنها کم است تلاش می­کنند تا پاسپورت دومی داشته باشند. پاسپورت جهانی ایده­ ای بود که برای اولین بارتوسط گری دیویس و با شعار: (هرکسی حق دارد هر کشوری شامل کشور خودش را ترک کند و به کشوری که می­خواهد وارد شود)مطرح شد و اقدام به صدور این نوع از پاسپورت کرد. پاسپورت جهانی از نظر شکل ظاهری همانند دیگر پاسپورت­ ها است. با پرداخت هزینه ­های مربوط و با اعتبار بین ۳ تا ۱۰ سال میتوان­ آن را دریافت کرد. با آنکه شهروند جهان بودن ایده جالب و حیرت­ انگیزی است اما خطراتی نیز دارد، لذا سازمان خدمات جهانی در ازای هر کسی که مدارک و پول را پرداخت کند پاسپورت صادر می­کند. و همین موضوع بیانگر آن است که اعتبار چندانی ندارد و نمی­شود به آن متکی بود. در هر حال این نوع پاسپورت حتی به عنوان یک مدرک شناسایی هم سفارش نمی­شود و شهروندان و کسانی که نیازمند آزادی بیشتری هستند، پیشنهاد می­شود اقدام به پاسپورت نوع دوم کنند یا از راه‌­هایی که قابل قبول دولت­‌ها است استفاده کنند.

عکس گذرنامه

برخی از  کشورهایی که در مقابل پول پاسپورت دوم می­دهند

  • تایلند: دولت تایلند به مهاجران ثروتمند خارجی این امکان را می­دهد که با پرداخت چیزی حدود ۳ هزار دلار بتوانند اقامت بگیرند. هفت پکیج متفاوت فراهم شده که گران­ترین آنها یک طرح امتیاز ویژه نهایی برای نخبگان است. بر آورد مالی این طرح برای ۲۰ سال ۶۰هزار دلار می­ باشد، همراه با هزینه عضویت سالانه ۶۰۰ هزار دلار.
  • لتونی: این کشور در همسایگی روسیه قرار دارد. برای کسب اقامت این کشور بهتر است ۲۸۶ هزار دلار ذخیره کنید. و بعد از آن برای پنج سال در خواست اقامت بدهید و به واقع زمانی که بخواهید تابعیت دوم بگیرید،  باید در آزمون یادگیری زبان لاتویایی شرکت کنید که اینکار برای همگان به ویژه بزرگ سالان سخت است و می­شود گفت دولت این کشور می­داند با چنین شرایطی هیچکس شهروند نخواهد شد.
  • سن لوسیا: تنها سه راه برای اقامت در این کشور وجود دارد:  پرداخت۱۰۰ دلار به حساب ملی اقتصادی سن لوسیا استثمار دست کم ۳۰۰ هزار دلار در توسعه املاک و مستغلات  سرمایه­ گذاری ۵/۳ ملیون دلار در املاک از پیش تعیین شده.
  • دوماینیکا: این کشور واقع در جزیره­­ای دریای کارائیب است. چیزی که توجه دیگران را به خود جذب می­کند این است که ۱۱۰کشورمی­توانند بدون نیاز به ویزا به آن­جا سفر کنند. برای اقامت در این کشور دو راه وجود دارد: ابتدا پرداخت ۱۰۰ هزار دلار برای یک متقاضی، یا پرداخت ۲۰۰ هزار دلار به ازای یک خانواده­ ی چهار نفره و یا سرمایه گذاری در املاک جاری که ارزش آن می­بایست ۲۰۰ هزار دلار باشد.
  • مالت: برای گرفتن اقامت و سرمایه گذاری در این کشور سه راه وجود دارد: در اولین راه مشارکت بدون عودت دست کم ۶۵۰ هزار یورو در صندوق ملی توسعه اجتمایی این کشور است. راه دوم سرمایه گذاری پرداخت حداقل در ملک یا اجاره­ ی ملک با اعتبار ۱۶۰ هزار یورو به مدت پنج سال و سومین راه خرید ۱۵۰ هزار یورو از سهام دولتی ای کشور به مهلت پنج سال است.

بیشتر بخوانید: کاملترین مطلب در مورد گذرنامه و ویزا + مدارک لازم برای اخذ گذرنامه


  • گرانادا: این هم یک کشور جریزه­ ای است که در میان دریای کارائیب واقع شده است. برای اقامت دو راه پیش روی شماست: شیوه اول پرداخت ۲۰۰ هزار دلار به صندوق اصلاحات ملی گرانادا و در شیوه دوم پرداخت ۳۵۰ دلار در املاک کشور.
  • سن کیتس و نویس: باز هم جزیره­ای در دریای کارائیب است. این کشور در سال ۲۰۰۹ موفق به دریافت مجوز سفر بدون ویزا در تمام اروپا شد. که سبب استقبال و مقبولیت روسیه، خاورمیانه و ۵۰ هزار نفری که کانادا آن­ها را رد کرده بود شد. در حال حاضر برای دریافت ویزای این کشور روش­های زیر وجود دارد: سرمایه گذاری در املاک و مستغلات به مدت پنج سال و ارزش ۴۰۰ هزار دلارو شراکت غیرقابل استرداد و حداقل ۲۵۰هزار دلار در صنعت شکر
  • یونان: به ­صرفه ترین رقم برای دریافت اقامت در اروپا کشور یونان است که تنها کافی است ۲۵۰ هزار یورو بپردازید.
  • آنتیگوا و باربودا: جزیره­ای در میان دریای کارائیب است. اگر مشتاق به اقامت در این کشور هستید سه راه مقابل شماست: سرمایه­ گذاری حداقل ۲۵۰هزار دلار در املاک، کمک به صندوق با پرداخت توسعه­ ی ملی کشور با ۲۵۰ هزار دلار و روش آخر سرمایه ­گذاری ۱/۵ در مشاغل پر ریسک و تازه راه­ اندازی شده.
  • پرتغال: برای سرمایه­ گذاران غیر اروپایی سریع‌­ترین روش برای راه برای مجوز اقامت ویزای طلایی پرتغال است.  این نوع ویزا درآغاز یک­سال اعتبار دارد و و سپس در فاصله زمانی دو ساله و دو مرتبه قابل تمدید خواهد بود. دلبستگان و خانوارهای آنان می­توانند پس از شش سال با اقدامات زیر می­توانند، اقامت دائم و پاسپورت پرتغالی دریافت کنند: مشارکت ۵۰۰ هزار یورو در یک صندوق کسب و کار کوچک و متوسط سرمایه ­گذاری کنند، یا داشتن املاک و مستغلات با ارزش ۲۵۰ دست کم ۳۵۰ یورو و یا ایجاد ده شغل در پرتغال.

ویزا

مطابق قانون به پنج دسته گذرنامه تعلق نمی­گیرد

بدهکاران قطعی مالیاتی و بدهکارانی که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه در اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک، بدهی آن‌ها محرز شده، افرادی که در خارج از ایران به خاطر تکدی، ولگردی، سرقت، کلاهبرداری و هرعنوان دیگری دارای سوءشهرت باشند، کسانی که مسافرت آن‌ها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضایی مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد، کسانی که به موجب اعلام کتبی مقامات قضایی حق خروج از کشور را ندارند و افرادی که اخذ گذرنامه و خروج از کشور آن‌ها به اراده فرد دیگری (پدر، شوهر و…) محول شده است.

همچنین کسانی که در خارج از کشور مرتکب اعمال خلاف قانون از قبیل: سرقت، کلاهبرداری، خرید و فروش موادمخدر، ولگردی، فساد اخلاقی و سایر اعمال خلاف شئونات جمهوری اسلامی شوند از خروج مجددشان جلوگیری خواهد شد.

عکس پاسپورت

گذرنامه گم شده

کسانی که گذرنامه معتبر آن­ها به از بین رفته، مفقود شده و یا به سرقت رفته باید درخواست گذرنامه­‌ی جدید کنند.مدارک مورد نیاز:

  1. تکميل دو برگ فرم صدور گذرنامه.
  2. ارائه يک سري فتوکپي از صفحات ۲و۳ و صفحه داراي مهر آخرين خروج (درصورت موجود بودن)، اگر مدرکي دال بر تاريخ خروج قانوني از کشور در اختيار نمي باشد، فرم استعلام خروج قانوني بايد تکميل و ضميمه شود ۳.ارائه اصل شناسنامه جمهوری اسلامی ایران و دو سري فتوکپي از کليه صفحات (شناسنامه افراد بالاي ۱۵ سال بايد عکس­دار باشد)۴. سه قطعه عکس بیومتریک ۴*۳ جديد تمام رخ، از روبرو، بدون کلاه و عینک براي خانمها با رعايت حجاب کامل اسلامي۵. اعلام کتبي شرح کامل چگونگي مفقود شدن گذرنامه به­صورت مشروح و خوانا در دو نسخه.۶. ارائه نامه اعلام و تأييد پليس محلي ، مبني بر مفقود شدن گذرنامه. ۷. ارائه فتوکپي کارت شناسائي ملي (درصورت نداشتن کارت ملي به قسمت مربوطه در مراجعه شود) ۸. ارائه اصل رسيد پرداخت هزينه صدور گذرنامه براساس جدول هزينه هاي کنسولي. در ضمن دارندگان گذرنامه خارجی علاوه بر مدرک فوق باید مدارک زیر را الحاق کنند:  ارائه دو نسخه فتوکپي از گذرنامه خارجي، نکمیل فرم تقاضاي بقا به تابعيت جمهوري اسلامي ايران (فرم بقا به تابعیت در ضمیمه فرم گذرنامه می باشد)
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند