اخذ اقامت کانادا پس از اتمام تحصیل

بسیاری از دانشجویان ایرانی که در دانشگاه های کانادایی مشغول به تحصیل هستند مایلند پس از اتمام تحصیل اقامت این کشور را اخذ نموده و در آنجا به کار و فعالیت بپردازند. لذا یکی از مسایلی که این دانشجویان، پس از اتمام تحصیل با آن مواجه اند راه های اخذ اقامت دائم کانادا می باشد . در این گفتار به بررسی شرایط کامل اخذ اقامت کانادا و تابعیت این کشور پس از اتمام تحصیل می پردازیم.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

الف) اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا از طریق سرمایه گذاری

یکی از راه های تمدید اقامت کانادا پس از اتمام تحصیل، سرمایه گذاری در این کشور می باشد. به دلیل سیستم بانکی و مالی قوی و امنی که کانادا دارد یکی از کشور های مناسب جهت سرمایه گذاری می باشد.
برای سرمایه گذاری در این کشور، هر ایالت آن شرایط خاصی را دارد و بر حسب مبلغی که خواهان سرمایه گذاری هستید می توانید ایالتی را انتخاب نمایید. برای مثال ایالت کبک یکی از ایالت های مناسب برای سرمایه گذاری می باشد.

ب) اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا از طریق کار

برای دانشجویان دانشگاه های کانادا یکی از معمول ترین روش هایی که برای اخذ اقامت به کار میرود یافتن کار در این کشور می باشد که خوشبختانه دانشجویان مشغول به تحصیل در کانادا می توانند پس از پایان تحصیلات در کانادا بمانند و به دنبال کار باشند. اخذ اقامت کاری پس از تحصیل در کانادا (PGWP) (Post Graduate Work Permit)  نام دارد و به دریافت کننده آن این امکان را می دهد که پس از فارغ التحصیلی در کانادا، در این کشور به کار بپردازید.

اقامت کانادادر خصوص شرایط دریافت این مدرک می توان گفت اولا اکثر دانشگاه های کانادا که مدرک Degree (مدارک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) ارایه می دهند، برای اخذ اقامت کاری پس از تحصیل، مورد تایید هستند.

البته کالج های دولتی بیشتر احتمال واجد شرایط بودن را دارا می باشند و معمولا کالج های خصوصی ممکن است این شرایط را نداشته باشند.

طول دوره تحصیلی نیز برای اخذ اقامت کاری کانادا پس از تحصیل، دارای اهمیت می باشد. دوره تحصیلی میبایست حداقل ۸ ماهه باشد، در غیر این صورت امکان اخذ PGWP وجود ندارد. اگر طول دوره تحصیل بین ۸ ماه تا ۲ سال در کانادا تحصیل باشد، امکان اینکه که به میزان دوره تحصیلی، اقامت کاری ارایه نمایند وجود دارد.
مثلا اگر شخصی دو سال در کانادا تحصیل کرده باشد، به مدت ۲ سال دیگر نیز امکان اقامت کاری در کانادا خواهد داشت. و چنانچه مدت تحصیل بیش از ۲ سال باشد، حداکثر ۳ سال اقامت کاری پس از تحصیل اعطا خواهد شد.

پس از اتمام تحصیل در کانادا و دریافت مدرک تحصیلی ، فرد متقاضی به مدت ۶ ماه فرصت خواهد داشت تا برای اخذ اقامت کاری پس از تحصیل در کانادا درخواست دهد.

مدارک لازم برای اخذ اقامت کاری پس از تحصیل:

  • مجوز تحصیل معتبر
  • تایید رسمی مدرک تحصیلی
  • گذرنامه
  • عکس گذرنامه
  • دیگر اسناد خاص مربوط به وضعیت متقاضی (به عنوان مثال، معاینه پزشکی)

شایان ذکر است PGWP دارای اعتبار موقت می باشد، بنابراین برای اینکه متقاضی بتواند پیش از پایان اعتبار اقامت خود، اقامت دائم کانادا را کسب نماید باید برای برنامه اکسپرس اینتری اقدام نماید.
اخذ این مدرک امتیازات زیادی برای متقاضی دارد و دریافت اقامت دائم کانادا را ساده می کند.

چنانچه شخصی شرایط دریافت PGWP را نداشته باشد، در صورتی که بتواند پیشنهاد کار دریافت کند و سمت شغلی و کارفرمای او مورد تایید قرار بگیرد می تواند برای Open work permits یا Employer-specific work permits اقدام نماید.

ج) اقامت پس از تحصیل در کانادا از طریق ازدواج

یکی از راه های کسب تابعیت پس از اتمام تحصیل، ازدواج با اتباع کانادایی می باشد. البته مشروط بر اینکه ازدواج حقیقی باشد و با هدف اخذ اقامت کانادا و فریب دولت کانادا صورت نگیرد. شخص باید بتواند حقیقی بودن ازدواج را ثابت کند و در صورت اثبات صوری بودن ازدواج جریمه هایی شامل حال طرفین خواهد شد.

اقامت کانادادر این صورت ابتدا به شخص خارجی اقامت موقت ۳ ساله اعطا می شود و پس از گذشت ۳ سال در صورتی که ازدواج همچنان برقرار باشد شخص می تواند تابعیت و پاسپورت کانادایی اخذ نماید.

زوجین باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند و همسر کانادایی نیز باید توانایی مالی برای تامین زندگی دو نفر را داشته باشد. همچنین زن و شوهر باید در یک مسکن مشترک زندگی کنند..

د)اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا از طریق پناهندگی

پناهندگی یکی از راه های اخذ اقامت کانادا می باشد. شخصی که در وطن خود در معرض خطر آزار و اذیت، شکنجه یا مرگ باشد که این خطرات به دلیل دین و مذهب، نژاد، اعتقادات سیاسی، عضویت در گروه های اجتماعی و جنگ می باشد می تواند به کشورهای عضو کنوانسیون ژنو درخواست پناهندگی دهد.


بیشتر بخوانید : اخذ اقامت تحصیلی در اروپا


البته شخصی که در کشور کانادا تحصیل کرده است فرصت های بسیار بهتری برای تمدید اقامت خود و اخذ اقامت دائم کانادا دارد و روش پناهندگی برای او اصلا توصیه نمی شود.

ه) اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا و اخذ تابعیت کانادایی

اخذ تابعیت کانادا اصولا پس از اخذ اقامت میسر است و بدون گرفتن اقامت ممکن نیست.و در همه روش های اقامت پس از تحصیل در کانادا، شخص مستقیما نمی تواند تابعیت کانادا به دست آورد بلکه میبایست ابتدا اقامت دائم کانادا را کسب نموده و پس از گذشت چند سال جهت اخذ تابعیت کانادایی اقدام نماید. عموماً در اغلب روش ها پس از ۳ سال اقامت دائم در کشور کانادا می توان برای اخذ تابعیت و پاسپورت کانادایی اقدام نمود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند