شرایط ازدواج با اتباع خارجی در ایران و قوانین پیرامون آن

یکی از موضوعاتی که در سالهای اخیر به وفور یافت می‌شود و از موضوعاتی که ذهن بسیاری از جوانان این کشور را به خود درگیر کرده است ازدواج با اتباع خارجی است. در دنیای مدرن که ارتباطات بین جوانان در همه جای جهان افزایش پیدا کرده است امکان ازدواج شخصی در ایران با اتباع بیگانه بسیار زیاد است. براساس آمار درج شده در سال ۱۳۹۲، ۷۴۹ مورد ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی و همچنین ۶۶۰ مورد ازدواج مرد ایرانی با اتباع بیگانه در ایران به ثبت رسیده است. طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران ازدواج هر فرد ایرانی با اتباع خارجی به اجازه دولت بستگی دارد. در ایران قوانینی برای حمایت از این افراد وجود دارند که ازدواج آنها را با شرایطی امکان پذیر کرده است. هر فردی در ایران جهت ازدواج با اتباع خارجی باید بر طبق این قوانین و ضوابط شرعی عمل نماید. در ادامه به بررسی این شرایط و قوانین می‌پردازیم.

شرایط ازدواج با اتباع خارجی

  • طبق ماده۱۰۵۹ قانون مدنى ايران: نكاح زن مسلمان ايرانى با مرد غير مسلمان جایز نيست مگر به شرط مسلمان شدن مرد و سپس کسب اجازه مخصوص از دولت.
  • مطابق با ماده ی ۲ آیین نامه ی زناشویی بانوان ایرانی مصوب ۱۳۴۵: باید گواهی یا استشهاد تشرف مرد به اسلام به نامه ی درخواست صدور پروانه ی ازدواج زن و مرد ضمیمه شود. تشرف مرد به دین اسلام با مراجعه ی وی به علما یا مراکز اسلامی و فرهنگی داخل یا خارج از کشور صورت می گیرد.
  • برابر بند ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی: هر زن تبعه خارجی که شوهر ایرانی اختیار کند، تبعه ایران محسوب میشود.
  • در متن ماده‌ی ۱۰۶۰ ذکر کرده است: ازدواج زن‌ ایرانی با تبعه‌‌ی خارجی در مواردی هم که مانع‌ قانونی ندارد موکول به اجازه‌‌ی مخصوص از طرف دولت است.
    منظور از مانع قانونی در این ماده یعنی اولا شرایط عمومی صحت عقد ازدواج مثل رضایت طرفین و همچنین موانع شرعی مثل قرابت (خویشاوندی) و کفر (به‌ معنی عدم اسلام در ازدواج زن‌ مسلمه) وجود نداشته باشد و همچنین مرد بیگانه باید از طرق قانونی و با مجوز به کشور ورود کرده و در‌ آن استقرار داشته باشد.
  • طبق ماده ۹۸۷ قانون مدنی:  زنان ایرانی مجاز به ازدواج با اتباع خارجی هستند اما ازدواج به اين ترتيب دارای آثار متعددی، از جمله تبدیل تابعیت آنها به تابعیت دولت متبوع همسر، محدودیت در حق مالکیت آنان نسبت به اموال غیرمنقول، امکان تحصیل تابعیت همسرشان و به طور كلي آثار متعددي از لحاظ حقوقي بر زن خواهد داشت.
  • براساس تبصره ۲ ماده ۹۸۷ همان قانون: در حقوق زن نسبت به اموال غیرمنقول محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود و همچنین تابعیت خود را از دست میدهند و به تابعیت کشور همسر خود درمی آیند.

ازدواج با اتباع خارجی در ایران

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مدارک قابل ارائه توسط مرد خارجی برای ازدواج با زن ایرانی

  1. گواهی سفارت دولت تابعه مبنی بر مجرد بودن و بلامانع بودن ازدواج با زن ایرانی (گواهی های فوق بصورت ترجمه رسمی به زبان فارسی و تائید وزارت امور خارجه قابل قبول می باشد.)
  2.  اصل و کپی گذرنامه مرد خارجی از کلیه صفحاتی که دارای مندرجات می باشد.
  3.  درخواست ازدواج طبق نمونه وزارت كشور
  4.  اصل و کپی از کلیه صفحات عقدنامه شرعی یا صیغه نامه .(فقط اتباع عراقی و افغانی)
  5.  گواهي سفارت دولت متبوع مرد مبني بر مجرد بودن از سفارت يا كنسولگرى كشور خود. (مگر آنكه مرد خارجى متقاضى ازدواج پناهنده بوده و چون شخص پناهنده هيچگونه رابطه اى با سفارت كشور خود ندارد لذا ارائه گواهى تجرد و امثال آن در خصوص چنين شخصى منتفى است.)
  6. سند قانونى طلاق و يا فوت همسر اول در صورتی که قبلا ازدواج کرده باشد. مراجع صلاحيتدار ايرانى موظف هستند به جاى مدارك مذكور تعهدى از زوجه بگيرند كه استاندارى هيچ گونه مسؤوليتى در قبال عواقب بعدى اين ازدواج نخواهد داشت و در صورتى كه مرد متقاضى ازدواج با زن ايرانى كه پناهنده است، داراى همسر قبلى بوده باشد عواقب آن بر عهده زوجه ايرانى است كه اين ازدواج را پذيرفته است.
  7.  ۷ قطعه عکس ۴×۳ پشت نویسی شده .
  8.  گواهی نداشتن پیشینه‌‌ی بد و محکومیت‌ کیفری از مراجع رسمی کشور متبوع؛ همچنین در صورت اقامت مرد در ایران گواهی عدم سوءپیشینه از مراجع ایران
  9. گواهی تشرف به دین اسلام از طرف مرد خارجی در صورت مسلمان نبودن مرد.
  10.  گواهی توانایی‌ مالی زوج از مراجع کشور‌ متبوع، به‌همراه تعهدنامه‌‌ی ثبتی مرد درخصوص پرداخت هزینه‌ها و نفقه‌‌ی زن و اولاد و سایر حقوق زن
  11.  فتوكپي شناسنامه و کارت ملی زوجه از كليه صفحات ۲ نسخه
  12.  فتوكپي گذرنامه ويا دفترچه پناهندگي از كليه صفحات

اگر مقررات فوق طی پرکردن فرم‌ها توسط طرفین رعایت و تضمین‌های‌ لازم توسط وزارت‌ کشور کسب شود، با بررسی وضعیت گذرنامه و شرط‌ اجازه‌ی اقامت مرد در ایران توسط کارشناس‌ استانداری، پروانه‌ی اجازه‌‌ی زناشویی صادر می‌شود.

  • زنان ايراني قبل از ازدواج با اتباع خارجي مسلمان علاوه بر رعايت مسائل شرعي و قانوني حتما باید مجوز از وزارت كشور ج.ا.ا و نمايندگي هاي ج.ا.ا در خارج از كشور دريافت نماييد. به این اجازه نامه «صدور پروانه زناشویی» می‌گویند. دفتر خانه اسناد رسمی ازدواج در ایران بدون گرفتن این اجازه از زوجین در حین مراسم عقد حق ندارد این ازدواج را ثبت کند.
  • ازدواج اتباع افغانى داراى كارت آبى رنگ با اتباع ايرانى به طور كامل ممنوع است.
  • ازدواج اتباع عراقى داراى كارت سبز با اتباع ايرانى پس از انجام مراحل مندرج در دستورالعمل شماره‎/۵۲۶۸م پ مورخه ۷۰‎/۶‎/۲۳ ارسالى به كليه استانداريها بلامانع است. طبق اين دستورالعمل رسيدگى به درخواست هاى ثبت ازدواج تا صدور پروانه بر عهده استانداريها گذاشته شده است.

شرایط ازدواج با اتباع خارجی

مدارک قابل ارائه توسط زن ایرانی برای ازدواج با مردخارجی

  1. اجازه ولي دختر كه امضاء وي توسط يكي از دفاتر اسناد رسمي تصديق شده باشد. (در صورت فوت پدر گواهي رسمي فوت همراه با اجازه مادر كه به امضاي وي به تصديق يكي از دفاتر اسناد رسمي رسيده باشد دريافت مي گردد.)
  2. اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی.
  3.  اصل و کپی گذرنامه زن ایرانی. (در صورت دارا بودن گذرنامه)
  4.  ۷ قطعه عکس ۴×۳ پشت نویسی شده .

بیشتر بخوانید: اجازه پدر برای ازدواج دختر


مدارک لازم جهت ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی

مرد ایرانی برای ازدواج با اتباع خارجی نیازی به دریافت اجازه نامه کتبی از وزارت کشور ندارد و اگر زوجه دارای گذرنامه و اقامت‌ مجاز در ایران باشد می‌تواند با هر زن مسلمان یا غیر مسلمان خارجی ازدواج کند. همچنین مراحل ثبت ازدواج آنان از طریق بخش امور اتباع خارجیِ نیروی انتظامی انجام می شود.

  1. درخواستنامه تکمیل شده ثبت ازدواج توسط زوجین.
  2.  اصل شناسنامه معتبر و عکس دار زوج.
  3.  اصل گذرنامه معتبر خارجی زوجه.
  4. معرفی نامه از اداره کل امور اتباع ناجا، امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور یا واحدهای ذیربط تابعه آنها در شهرستانها بانضمام دو قطعه عکس تائید شده توسط مرجع معرفی کننده.
  5.  کلاسه آثار انگشتان.
  6. اصل گواهی بهداشتی زوجین مبنی بر داشتن سلامت کامل و نداشتن هرگونه بیماری واگیردار و مانع از ازدواج شامل: (ایدز، هپاتیت، بیماری های مقاربتی، اعتیاد و تالاسمی).
  7.  اصل شناسنامه زوج که واقعه ازدواج در صفحه مخصوص آن در شناسنامه توسط دفترخانه ثبت شده باشد.
  8. گواهی تشرف زوجه به دین مبین اسلام (درصورتی که زوجه غیر مسلمان باشد).
  9.  اصل سند ازدواج زوجین.
  10. اصل گواهی ازدواج محلی زوجین، صادره مقامات ذی صلاح کشور متوقف فیه.
  11. .پرداخت هزینه برابر تعرفه کنسولی.
  12. اصل گواهی تولد زوجه.
  13. سه قطعه عکس زوج و ۶ قطعه عکس زوجه.

قوانین ازدواج با اتباع خارجی

شرایط فرزندان حاصل از ازدواج با اتباع خارجی چگونه است؟

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران تابعیت فرزند حاصل از ازدواج مردان ایرانی با زنان خارجی در داخل و خارج از کشور ایرانی است. همچنین اگر زنی خارجی که تنها متولد ایران است با یک مرد ایرانی ازدواج کند فرزند حاصله از بدو تولد ایرانی محسوب می شود. اما کودکان متولد شده از مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی تابعه ایرانی محسوب نمی‌شود و برای این کودکان قوانین سختگیرانه و حقوق شهروندی خاصی مطرح می باشد. طبق قوانین مدنی فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی که در ایران متولد شوند می‌توانند پس از سن ۱۸ سال تمام درخواست تابعیت ایرانی کنند.

چه اسنادی برای گرفتن شناسنامه فرزندان حاصل از ازدواج با اتباع خارجی لازم است؟

  • دریافت اصل گواهینامه تولد نوزاد در ایران
  • ارایه شناسنامه ایرانی همسر
  • مدارک و فرم‌های اصلی تولد نوزاد ( که شامل تعیین جنسیت نوزاد و نام خانوادگی والدین است)
  • نسخه کامل از گذرنامه شوهر (چهار صفحه اول)

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
77 نظرات
  1. صادق می گوید

    سلام وقت بخیر
    برای ازدواج با خانوم ایرانی غیراز مواردی که اشاره شده، میبایست مرد خارجی انگشت نگاری هم بشود؟ خیلی ممنون میشم اگه جواب بدهید.
    باتشکر

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام از این شرط در قانون مدنی حرفی زده نشده

  2. سعید می گوید

    با سلام .. خانم من تایلندی هست . اما ازدواج نکردیم و و در حال حاظر در ایران هستیم و می خوایم ازدواج رسمی کنیم . در ضمن نامه از تایلند نداربم که ثابت کنیم خانم مجرد هستن . با این شرایط چگونه مبتونبم ازدواج رسمی انجام بدیم ؟ با تشکر

  3. nasser می گوید

    سلام..
    شرایط ازداوج با تبعه افغانی چگونه هستش. ممنون میشم در این راستا راهنمایی دلسوزانه بفرمایید.
    البت این تبعه افغانی الان ساکن آلمان است و چگونه میتواند با یک شهروند ایرانی ازداوج کند. و آیا این مرد افغانی ساکن آلمان میتواند در ایران ازدواج کند و سند ازدواج صدور شود.

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام ممکن هست

  4. سوگند می گوید

    سلام من امامت در ایران ندارم ادواج با زن ایرانی کردم باید چحوری امامت بگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام درخواست را باتوجه به دارابودن شرایط به پلیس اتباع باید تحویل نمایید

  5. سوگند می گوید

    سلام من اقامت در ایران ندارم ولی ازداج با زن ایرانی کردم باید چ جوری اقامت بگیر

  6. فاطمه می گوید

    سلام وقت بخیر من یه دختر ایرانی هستم چطور با یه پسر افغانی میتوانم ازدواج کنم و خواهشمندم من را راهنمایی کنید تا بتونوانم شرایطم را برای آقایی که افغان هستن توضیح دهم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      در قسمت مشاوره تلفنی از وکلای ما مشورت بخواهید
      https://vakiltop.com/

  7. محمود احمدی می گوید

    سلام علیکم. میخوام با یک دختر آفریقایی ازدواج کنم.لطفا راهنماییم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در این متن توضیح داده شده ولی اگر مشاوره بیشتری میخواهید در قسمت مشاوره های تلفنی سایت زیر از وکلا بپرسید
      https://vakiltop.com/

  8. سارا می گوید

    سلام روز بخیر من همسرم( اقا) پاس سوید رو دارن خودمم ایرانی هستم تشکیل پروانه زناشویی رو دادیم منتظر صدورش هستیم سوالم اینه برا انگشت نگاری اقا که در سوید هستن امکانش هست از سوید انگشت نگاری بشه لازم نباشه دوباره بیاد ایران و ایا امکان حذف این مورد هست بجاش از سوید میتونه سوء پیشینه رو بگیره.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام به سفارت یا کنسولگری مراجعه فرماایید

  9. فرشاد می گوید

    سلام من همسرم اتباع هست تو ایران بدنیا اومده اما کارت امایش شون باطل شده ایا میتونم اقدام کنم واسه گرفتن شناسنامه واسشون

  10. زهرا شهابی می گوید

    سلام وقتتون بخیر من کارهای اولیه ثبت ازدواج قانونی را انجام دادم چه مدت طول می کشه تا کارم درست بشه و برای فرزندم چه مراحلی را باید طی کنم تا شناسنامه بگیرم

  11. محمد می گوید

    سلام ده سال بازن ایرانی ازدواج کردم برای تمدید اقامت باید همسر ایرانی رضایت نامه رو امضا کنه البته هرساله ولی امسال امضا نمیکنه میگه باید فلان مبلغ بده. تا امضا کنم آیا راه حلی برای این مشکلم دارید ممنون میشم پاسخ دهید

  12. فاطمه می گوید

    سلام. من یه دخترای آنی هستم میخوام بایه پسرافغانی ازدواج کنم بایدچکارکنیم که اقاتابعیت ایرانی بگیردوفرزندانمان شناسنامه ایرانی بگیرند. لطفا راهنمایی کنیدممنون

  13. فائزه می گوید

    سلام من یه دختر ایرانی هستم میخوام بایه پسرافغانی ازدواج کنم بایدچکارکنیم که اقاتابعیت ایرانی بگیردوفرزندانمان شناسنامه ایرانی بگیرند لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون

  14. کاظم می گوید

    ابرانی هستم یه دخترافغانی میخام ازدواج کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      میتوایند ازدواج کنید.

  15. یگانه امینی می گوید

    سلام من دختر افغان هستم و میخام با یه مرد ایرانی که استخدام کلانتری هست ازدواج کنم ایشون افسر اگاهی هستن ایا راهی وجود داره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید ازدواج کنید مشکلی نیست.

  16. محمدرضا می گوید

    سلام بزرگوار.سال نو مبارک.
    سوال من مبنی بر اینه که
    من با یک خانم که متولد آلمان هست و پدر مادر ایرانی دارد.
    و از ۱۰ سالگی به روسیه رفته و ادامه تحصیل داده
    و همینطور مدرک دکترا در روسیه گرفته و همچنین شهروند روسیه شده به علت تحصیلات عالیه و ثبت کتاب و مقاله در اون کشور و الان هم شهروند اون کشور شده.
    خواستم بدونم الان که من با همسرم ازدواج کردم
    و تصمیم گرفتیم که تو کشور روسیه زندگی کنیم.
    خواستم بدونم من که خدمت سربازی نرفتم و غایب هستم.ایا میتونم با گذاشتن سند یا وثیقه از کشور خارج بشم؟اگه میشه گذاشت لطف کنید مبلغ وثیقه رو هم بگید.ممنون از پاسخ‌گویی زود هنگامتون🙏❤️

  17. کتایون می گوید

    سلام من یک خانم مطلقه ایرانی هستم میخوام با یک آقای اهل کرواسی در ایران ازدواج کنم چطوری در ایران امکان دارد ایشون حتی حاضر به مسلمان شدن هستن لطفا راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام از طریق وزارت خارجه اقدام نمایید

  18. مرتضی می گوید

    سلام من تو ایران اقامت ندارم آیا راهی هست با زنی ایرانی ازدواج کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نیاز به داشتن ملک نیست.

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

    3. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با اجاز دولت میشود

  19. امیرحسین می گوید

    سلام من پسرایرانی هستم بادخترافغانی درتهران ازدواج کنم پاسپورت افغانی را به من میدهند ممنون از راهنمایی شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  20. نوید می گوید

    سلام وقت بخیر
    من یک پسر افغانستانیم با دختر ایرانی ازدواج کردم اما تو افغانستان ازدواج کردیم از ایران غیرقانونی اومدیم عقد نامه افغانی هم گرفتیم
    ایا ایران بیاییم با مشکل مواجه میشیم چون از دولت ایران اجازه نامه نداریم ممنون میشم جواب بدید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله مجازات میشوید

  21. Samar می گوید

    سلام من ٤سال ازدواج كردم با اقاي خارجي صيغه نامه دارم براي رسمي كردن در ايران چه كاري بايد انجام بدهم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ازدواج با شخص خارجی منوط به اجازه خاص دولت میباشد

  22. بهاره می گوید

    سلام من نامزدم خارجه میتونم بدون اینکه بیاد اون من عقدنامه بگیرم؟؟؟لطفا جواب بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ازدواج با اتباع خارجی منوط به اجازه مخصوص از طرف دولت میباشد

  23. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر آیا برای ازدواج دختر بالای۳۰سال با اتباع خارجی حتما باید اجازه پدر باشد؟یا فرق داره آخه شنیده بودم اجازه ازدواج دختر فقط با پدر هست اما اینجا نوشته شده ک اگر کسی پدر نداشته باشه باید اجازه مادر باشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اذن پدر براب دخترباکره لازم هست واینکه ازدواج بافرد خارجی منوط به اجازه مخصوص دولت میباشد بدون اجازه دولت جرم میباشد

  24. سعید می گوید

    سلام من یک مرد ایرانی هستم. می‌خواهم بایک دختر آمریکایی ازدواج کنم. مراحل چگونه هست؟ اون دختر داره به ایران می آید و قصد ازدواج داریم. چه شرایطی لازم هست ممنون.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ازدواج بافرد خارجی بااجازه مخصوص دولت میباشد

  25. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید من میخام بایه دختر باکره ایرانی ازدواج کنم هیچ کارت یا مدرکی ندارم غیر قانونی هستم چیکار بایت بکنم آیا میتونم باهاش ازدواج کنم اون عاشقم شده وه میگه اگه بامن ازدواج نکنی خود کشی میکنم میتونم باهاش ازدواج کنم یاخیر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:ازدواج با اتباع خارجی منوط به اجازه مخصوص از طرف دولت میباشد.

  26. قاسم می گوید

    میخوام سند ازدواج بگیرم چطوری و از کجا اقدام باید کرد. من مرد ایرانی هستم میخوام با زن افغانی ازدواج کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:ازدواج با فرد خارجی منوط به اجازه مخصوص دولت می باشد.

  27. اسمم جان میر می گوید

    سلام من بچه افغانستان هستم چطوری میتونم بایه دختر ایرانی ازدواج کنم رهنمای کنید ممنون میشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:ازدواج باشخص خارجی منوط به اجازه مخصوص دولت می باشدوگرنه مجازات قانونی در پی خواهد داشت.

  28. marii می گوید

    سوال من ایرانی هستم و کسی که میخوام باهاش ازدواج کنم هندی و مسیحی هست
    میشه بدون اینکه اون دینشو تغییر بده تو هند باهاش ازدواج کرد؟ چون اون نمیتونه دینشو عوض کنه بخاطر خانوادش

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در ایران نمی توانید ولی در هند مشکلی ندارد.

  29. پرصبران می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ایرانی هستم ومتاهل ویک دختر ۱۵ ساله دارم میخوام با یه خانم افغانی ازدواج کنم مشکلی پیش میاد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید بااجازه دولت می باشد.

  30. عزیزخدری می گوید

    سلام وقت بخیر آیا دو زوج افقان که تازه شناسنامه گرفتن ازدواجشان مشکل نداره چون هردو پدرشان افقان بودن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر ایرادی ندارد.

  31. سمیرا می گوید

    سلام وقتتون بخیر میبخشید من و یه آقای عراقی قصد ازدواج داریم ، اما ابشون زن و فرزند تو عراق دارن ، می خوایم اقدام کنیم برای پروانه ی زناشویی آیا پروانه ی زناشویی برای ما صادر میشه ، اگر خودم کتبی بنویسم و امضا کنم که تمام مسئولیت هاشو بر عهده میگیرم ، آیا موافقت میکنن و پروانه ی زناشویی رو برای ما صادر میکنن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید ازدواج نمایید ولی اگر ایشون زن داشته باشند باید به حکم دادگاه این اقدام صورت گرفته باشد.

  32. سمیرا می گوید

    من و یه آقای عراقی قصد ازدواج داریم اما مشکل اینه که ایشون تو عراق زن و فرزند دارن ، ما می خوایم تو ایران ازدواج کنیم بدون اطلاع همسر اول شون ، آیا پروانه ی زناشویی برای ما صادر میشه ، بدون رضایت همسر اول شون و بدون نامه ی دادگاه عراق چطور می تونیم پروانه ی زناشویی بگیریم ، با مسئولیت خودم اجازه ی ثبت ازدواج رو میدن که ازدواج ما ثبت رسمی و قانونی بشه

  33. علیرضا می گوید

    باسلام من مادرم ایرانی هستن وپدرم تبعه عراق از قانون مادر ایرانی شناسنامه گرفتم الان بایه دختری که شناسنامشو با همین شرایط گرفته یعنی مادرش ایرانیه و پدرش تبعه عراق میخوام ازدواج کنم ایا واسه بچه هامون برای شناسنامش مشکلی پیش نمیاد؟

  34. مریم می گوید

    سلام …من با یک اقا افغان ک مقیم اتریش هستن تشکیل پرونده زناشویی دادیم و حتی انگشت نگاری هم انجام دادیم ولی هنوز صادر نشده … چه مدت زمان میبره ?برای بقیه مراحل و تحویل پرونده نیاز هست دوباره ایران بیان یا نه?

  35. رضا قاسمی می گوید

    سلام و خسته نباشید خدمت مدیریت سایت بنده اتباع هستم و ایران متولد شدم ۳۰سال دارم با یک دختر خانومی از ایران آشنا شدیم و دوسال میشه شناخت داریم از همدیگه ،با خانواده ایشان رفت آمد دارم و تصمیم به ازدواج داریم مدارک بنده کارت آمایش هست و یک سال وقت قانونی دارد
    ممنون از راهنماییتون 🌹

  36. لیلا می گوید

    سلام …من با یک اقا افغان ک مقیم اتریش هستن تشکیل پرونده زناشویی دادیم و حتی انگشت نگاری هم انجام دادیم ولی هنوز صادر نشده … چه مدت زمان میبره ?برای بقیه مراحل و تحویل پرونده نیاز هست دوباره ایران بیان یا نه?

  37. کمک کنید لطفا می گوید

    شرایط ازدواج با پسری که در ایران به دنیا اومده و شناسنامه تابعیت ایران رو داره و خارجیه چجوریه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای اینکه بتوان با شخص خارجی ازدواج کرد باید از طرف دولت اجازه ای صادر بشود تا بتوانید با این شخص ازدواج نمایید.

  38. احمدی می گوید

    سلام من یک پسر افغانم که هیچ مدرکی ندارم تو ایران، و با یک دختر افغانی که مدرک داره ازدواج کردم که عقد نامه دارم .
    آیا به منم مدرک میدن

  39. احمد می گوید

    سلام
    ګرچه سوال من تفاوت دارد ولى باز هم از شما محترم ميخواهيم معلومات کنم
    من تبعه افغانستان هستم من ميخواهيم با يک زن المانى در ايران عروسى کنم .
    آيا امکان دارد يا نه ؟
    در صورت امکان چطور و از طريق کدام ادرس ازدواج من با زن المانى اجراء و اعلان ميګردد؟
    و به کدام مدارک نياز هست؟

  40. رضا می گوید

    باعرض سلام وخسته نباشید من آقای ایرانی هستم بایک دختر افغانی که چهل سال است خانوادش ایران آمدن ازدواج کردم ویک پسر داریم خانمم متولد ۷۲ ولی مدرک ندارند کارت هم نداره پدر مادرش فوت کردن شیش ساله ازدواج کردیم آیا میتونم براش مدارک .کارت یا شناسنامه بگیرم.ممنون میشم راهنمایی کنید فقط یک برگه عقد نامه داریم که ثبت رسمی نشده ولی باهاش شناسنامه برای بچه گرفتم .

  41. zahra می گوید

    سلام دختر ایرانی هستم و قصد دارم با پسر افغانی مقیم بلژیک ازدواج کنم ایشون پسر خالم هستن ایا امکانش هست لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. زینالی می گوید

      سلام: با توجه به اینکه می خواهید با یک فرد خارج از کشور ازدواج نمایید باید به اجازه دولت برسد

  42. یلدا صمدی می گوید

    سلام دختر ایرانی هستم که میخوام با پسر افغانی ازدواج کنم که تو ایران اقامت نداره دفترچه هم نداره
    ایا میتونم ازدواج کنم باهاش؟

  43. ابوالفضل می گوید

    سلام من یک آقای ایرانی هستم ۱۷ سال پیش با یه خانم اهل افغانستان که در ایران متولد شده بود ازدواج کردم و حاصل دو تا بچه دارم. من در آن زمان برای دریافت شناسنامه با اقامت خودم اقدام کردم برای خانومم شناسنامه و کارت ملی گرفتم با هزینه و زمان زیاد بعد ۱۷ سال میخواهد از من جدا شود . من چگونه میتوانم اقامت خودم رو بردارم. و دوباره برای ایشان کارت مهاجر صادر شود . چون زمان دریافت شناسنامه ثبت احوال کارمندش به خانومم گفت اگه یه روز ی طلاق بگیری شناسنامه از شما پس گرفته خواهد شد. حالا من چطوری این اقامت رو از ایشان بگیرم چون ایشان ان زمان ما رفتیم افغانستان ویزا گرفتیم براش که ورود به ایران قانونی باشه تا بتوانیم ثبت ازدواج کنیم .

    تکالیف کارت ملی و شناسنامه چی میشه

  44. ahmad می گوید

    سلام من تبعه عراقی هستم وایران بدنیاامدم وفاقد مدرک پناهنده گی هستم .اما قبلا کارت سبز داشتم .وپدرومادرم برگشتن عراق امامن نرفتم وحالا مدت ۳ساله با یک دختر ایرانی ازدواج کردم به طور شرعی وحاصل یک فرزند ۲ساله هستیم .باتوجه به اینکه اجازه نگرفتیم از دولت آیا مجازاتش چیه وقابل عفو نمیشه از پاسخ تان سپاسگرارم

  45. لیلا می گوید

    سلام خسته نباشین من دخترایرانی هستم که بااقای ترک ازدواج رسمی کردم حتی توایران براکسب پروانه زناشویی اقدام کردیم یه فرزند دارم آیا بعدازعقد توایران میتونم برا بچه م شناسنامه ایرانی بگیرم آیا بهم شناسنامه میدن یانه

  46. نورا می گوید

    سلام. تا چه سنی رضایت پدر برای ازدواج دختر لازم هست؟ و آیا تمام شرایط ازدواج با یک تبعه خارجی به زبان انگلیسی وجود دارد

    1. زینالی می گوید

      سلام: رضایت پدر بخاطر بکارت دختر می باشد نه بخاطر سن مگر اینکه در اثر رابطه جنسی این بکارت زایل شده باشد

  47. سارا می گوید

    آیابعدازدواج دخترایرانی،باآقای افغانی،شناسنامه به آقای افغانی تعلق میگیره؟
    واینکه درآینده به فرزندان شناسنامه تعلق میگیره؟

  48. ساحل می گوید

    با سلام بنده دختر ایرانی هستم و قصد ازدواج با پسر افغان دارم میخواستم بدونم این آقا هیچ مدرکی نداره جز یه پاسپورت که اسم خودش و خواهر برادراش داخل پاس مادرشون هست آیا یا من ازدواج کنه مدرکی بهش میدن ؟ فرزندمون شناسنامه ش به چه صورت میشه ؟

  49. ناصر می گوید

    من یک جوان افغان هستم چیطور میتوانم بایه دختر ایرانی ازدواج کنم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند