اجازه پدر برای ازدواج دختر

یکی از شرایط ازدواج چه به صورت دائم آن و چه صیغه یا ازدواج موقت، اجازه و راضی شدن پدر دختر است. در این زمینه سخت گیری هم وجود دارد به نحوی که اگر پدر در قید حیات نبود باید ازدواج دختر به اجازه پدر بزرگ او که در قید حیات است؛ باشد.

در متن زیر، به اینکه چه دخترانی برای ازدواج حتما به اجازه پدر نیاز دارند و در چه صورتی می توان بدون اجازه پدر ازدواج کرد؛ اشاره کرده ایم.

اجازه پدر در ازدواج باید باشد

طبق قانون مدنی، هر دختر باکره ای که قصد ازدواج دائم و یا موقت را دارد باید با رضایت پدر یا جد پدری اش اقدام به ازدواج کند.

هر دختری که به سن بلوغ رسیده حق دارد که در مورد زندگی و آینده خود تصمیم بگیرد و رضایت خودش، شرط اساسی برای ازدواج است. اما برای عقد، دوشیزه باکره بعد از انتخاب و رضایت خودش باید از پدر یا جد پدری اش کسب اجازه کند.

ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی: ازدواج دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد منوط به اجازه پدر یا جد پدری او است.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

چه دختری نیاز به اجازه پدر برای ازدواج دارد؟

مهم ترین شرط برای اجازه پدر در ازدواج دختر، باکره بودن او می‌باشد. در این مورد ازدواج دایم و موقت فرقی ندارد و در هر دو صورت اجازه پدر لازم است.

با توجه به اینکه شرط باکره بودن دختر به طور کلی مطرح شده است؛ اگر بکارت به هر نحوی حتی غیر رابطه جنسی هم از بین رفته باشد؛ نیاز به اجازه پدر ندارد.

ازدواج

در چه مواردی دختر نیازی به اجازه پدرش ندارد؟

  • در صورتی که دختر پدر یا جد پدر نداشته باشد اما خودش بالغ باشد و مصلحت خود را تشخیص دهد؛ نیاز به اجازه شخص دیگری ندارد.
  • در صورتی که دختر باکره نباشد.
  • در صورتی که دختر قبلا شوهر کرده باشد و رابطه جنسی با او برقرار کرده است و شوهر او فوت کرده باشد یا طلاق گرفته باشد؛ برای ازدواج های بعدی اش دیگر نیازی به اجازه پدرش ندارد.
  • در صورتی که ولی محجور یا دیوانه باشد یا اینکه خود تحت قیمومیت اشخاص دیگر باشد حق دخالت در ازدواج دختر را ندارد و اجازه شخ دیگر در ازدواج دختر لازم نخواهد بود.
  • در صورتی که دختر، باکرگی خود را به هر دلیلی غیر از ازدواج مثل بیماری، رابطه نامشروع، ورزش و … از دست بدهد؛ نیاز به اجازه پدر ندارد
  • در صورتی که دختر برای ازدواج از پدرش اجازه گرفت و پدرش اذن ازدواج به او نداد ولی پدر جدش اجازه داد دختر می تواند ازدواج کند.

تکلیف ازدواج بدون اجازه پدر

اگر دختر بدون مراجعه به دادگاه و گرفتن اجازه ازدواج کند، عقد او باطل نخواهد بو؛ اما این عقد غیر نافذ است، به این معنا که پدر می‌ تواند با تنفیذ خود، آن عقد را نافذ کند. ولی سردفتری که بدون اجازه، این عقد را ثبت کرده است، مرتکب تخلف انتظامی شده و مجازات می‌ شود.

اذن پدر قابل رجوع است

 اذن پدر یا جد پدری قابل رجوع است یعنی پدر یا جد پدری می‌ توانند قبل از ثبت ازدواج تصمیم خود را تغییر دهد و از اجازه خود برگردند. اما بعد از ثبت ازدواج این اجازه دیگر قابل رجوع نیست یعنی پدر یا جد پدری نمی‌ تواند امری را که اجازه داده است را رد کند.

 اذن پدر در ازدواج دختر قابل واگذاری نیست. یعنی نمی‌ تواند اختیار اجازه ازدواج را به شخص دیگری مثل عمو واگذار کرد.

اجازه-ازدواج

در دسترس نبودن پدر برای ازدواج

به موجب ماده ۱۰۴۴ قانون مدنی در صورتی که ولی دختر در دسترس نبوده و مسافر یا غایب یا در جنگ باشد دختر می‌ تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، و ارائه دادخواست و ذکر این نکته که علت غیبت پدرش چیست، از دادگاه اجازه ازدواج بگیرد.

اجازه مادر برای ازدواج شرط نیست

در صورتی که پدر یا جد پدری دختر باکره، زنده باشند اجازه مادر یا مادر مادر یا پدر مادر مادر و بقیه اعضای خانواده شرط نیست و دختر دیگر نیازی به اجازه دادن شخصی برای ازدواج ندارد

چگونگی ازدواج بدون اجازه پدر

در صورتی که پدر دختر بدون دلیل یا با دلیل غیرموجهی به دخترش اجازه ازدواج ندهد بنابر ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج کند و پس از اخذ اجازه در دادگاه مدنی خاص با مراجعه به دفتر ازدواج نسبت به ثبت ازدواج خود اقدام کنند. در قانون قدیم دادگاه ۱۵ روز به پدر مهلت می داد تا به دادگاه بیاید و دلیل خود را بگوید. اما در قانون جدید این مهلت برداشته شده است.

پس در یک صورت اجازه پدر برای ازدواج برداشته می شود و آن منطقی نبودن پدر و نداشتن دلیل برای رد کردن این ازدواج است.

طریقه اقدام قانونی برای ازدواج بدون اجازه پدر

اگر دلیل پدر برای ازدواج منطقی نباشد با طرح دادخواست می توان از دادگاه اجازه ازدواج گرفت.

  • ابتدا دادخواستی با عنوان تقاضای صدور اجازه ازدواج به علت همکاری نکردن پدر مطرح می نماییم. نحوه نوشتن دادخواست مهم است زیرا اگر نقص داشته باشد، به دادگاه فرستاده نمی شود و دوباره برگشت داده می شود و همچنین مواردی وجود دارد که ممکن است دادخواست به طور کامل رد شود و برای طرح مجدد آن دوباره دادخواست داد که زمانبر و هزینه بر است؛ لذا حتما برای نگارش دادخواست با وکلای حرفه ای مشورت داشته باشید.
  • مرحله بعد رجوع به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت نام در سامانه ثنا است که در دفتر انجام می شود.
  • هزینه دادرسی طرح دادخواست باید پرداخته شود که هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی از ۴۰۰۰۰ هزار تومان تا ۱۸۰۰۰۰هزار تومان است
  • بعد از ثبت دادخواست در سامانه ثنا، دادخواست به دادگاه ارجاع داده می شود و در صورت تایید محتوای دادخواست توسط دادگاه ، اجازه ازدواج صادر می شود.

بیشتر بخوانید: حداقل سن ازدواج قانونی در ایران


فتوای مراجع تقلید در خصوص اجازه ازدواج

در ادامه بنا بر اهمیت فتوی و نظر مراجع تقلید در خصوص ازدواج موقت دختر باکره یا غیر باکره، به بیان برخی از استفتاهای موجود که بیانگر نظر مراجع تقلید است، می‌ پردازیم.

آیت الله حسین وحید خراسانی

در ازدواج، اذن پدر شرط است مگر اینکه در ازدواج دائم دختری رشیده باشد و پدر یا جد پدری او بی جهت با ازدواج دائم مخالفت نماید که در این صورت دختر می‌ تواند بدون اذن پدر یا جد پدری ازدواج کند

آیت الله ناصر مکارم شیرازی

این کار بدون کسب اجازه ی ولى دختر جایز نیست.منظور از باکره دخترى است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه

آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی

اگر دختر باکره‌ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می‌ دهد بتواند زندگانی خود را به نحو مستقل اداره کند و قدرت تصمیم گیری صحیح در امور زندگی خود را داشته باشد و بیم آنکه فریب بخورد در میان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج کند احتیاجی به اجازه پدر در ازدواج یا جد پدری خود ندارد و در غیر این صورت، بنابر احتیاج واجب باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و یا برادر لازم نیست. همچنین بنابر احتیاط واجب دختری که باکره نیست نیز همین حکم را دارد.

اجازه پدر برای ازدواج دختر

نتیجه گیری

ازدواج یک سری تشریفات دارد ویکی از مهم ترین آنها اجازه و راضی شدن پدر دختر به این ازدواج است .شرطی که در خصوص پدر پسر صدق نمی کند. اما پدری باید در خصوص ازدواج دختر تصمیم گیری نماید که دخترش باکره باشد.

سوالات متداول

صیغه هم نیاز به اجازه پدر دارد؟

فرقی میان ازدواج دائم و صیغه نیست و اگر دختر باکره باشد بله همچنان نیاز به اجازه پدر هست.

آیا ازدواج دوم هم نیاز به اجازه پدر دارد؟

در صورتی که دختری باکره ازدواج نماید و بعد از ازدواج همچنان باکره بماند و طلاق بگیرد برای ازدواج دوم همچنان نیاز به اجازه پدرش دارد چون شرط گرفتن اجازه باکره بودن است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
99 نظرات
  1. H می گوید

    سلام وقت بخیر
    من دختر ۲۳ساله هستم با یه پسری همدیگه رو دوست داریم خواستگاری اومدن ولی پدرم رضایت نمیده و میگه که از تیپ و قیافه پسره خوشم نمیاد.پدرم از نظر رفتار اخلاقی اصلا رفتار درستی نداره.و من و پسره خیلی تلاش کردیم ولی راضی نشد و خواستن مارو به زور از هم جدا بکنن و دست به جادو و جنبل زدن و ماهم مجبور شدیم برا اینکه مارو از هم نتونن جدا بکنن رابطه داشته باشیم و من الان باکره نیستم.و پدرم راضی نمیشه ما ازدواج بکنیم
    میخواستم بدونم بدون اجازه پدرم با این شرایط میتونیم عقد بکنیم؟؟قانون به ما اجازه برا عقد دائم میده؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام دختر غیر دوشیزه برای ازدواج نیاز به اجازه پدر ندارد

  2. H می گوید

    سلام میشه لطفاً جواب بدین

  3. نیلوفر می گوید

    سلام خسته نباشید درصورتی ک دختر باکره نباشه
    چجوری میتونه ازدواج کنه
    چجوری عقد کنه

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام در این صورت نیاز به اذن پدر نداره سایر مراحل مثل ازدواج دختر باکره هست

  4. پاشایی می گوید

    سلام اینکه فرمودید دختری که کارشناسی ارشد داره و سابقه کار با ۵ سال بیمه دارو میتواند بدون اجازه پدر ازدواج کند باید با اجازه دادگاه باشه یا با ارائه مدارک به مخضر میتونه ازدواجش رو ثبت کنه

  5. هلن می گوید

    دختری که ۱۶سالداردوقصدازدواج داردوپدرش چندین ساله مجهولالمکان است چکاربایدبکند

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام میتواند ازدواج کند

  6. حسين می گوید

    سلام
    طبق قانون ازدواج دختر چه بصورت موقت و دائم
    نيازمند اذن پدر است
    پس آيا با مراجعه براى ثبت ازدواج موقت
    به فتاواى مراجع استناد كرد ؟ يا چندان مورد اهميت نيست و طبق قانون عمل ميشود

    براى دختر بالاى سى سال

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر باید قانونی عمل شود مگر اینکه پدر دلیل موجهی برای عدم شکل گیری عقد ازدواج نداشته باشد

  7. نسترن می گوید

    سلام من ٢٥سالمه و پدر و مادرم از هم جدا زندگي ميكنن و من خودم خرج زندگيمو ميدم ،يه اقايي رو دوست دارم و رابطه داشتيم ميخام بدونم محضر در چه صورت عقدمون ميكنه؟حتما بايد بريم دادگاه و پزشك قانوني و اين چيزارو ميخاد؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام نیازی به مراجعه به جایی نیست ومشکلی بابت عقدوجودنداره پزشکی قانونی فقط اگر خودتون بخواین گواهی سلامت میده

  8. لیلا می گوید

    سلام
    در صورتی که دختر باکره نباشد برای عقد چه مدارکی لازم است؟چگونه نشان دهد باکره نیست تا اجازه ی پدر لازم نباشد؟از قبل عقد میتوان مدارک را تحویل داد؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام همین که باکره نباشد نیاز به ادن پدر نیست و برای این امر کافی هست شما گواهی بیارید این امر را اثبات کند.

  9. R می گوید

    سلام
    اگر پدری بدون هیچ دلیل موجهی مخالف ازدواج دخترباکره سن ۲۱سال باشد و دختر با پسری ک قرار ازدواج گذاشتن از روی ناچاری توسط خود پسر باکرگی رو از دستت دهند با توافق هردونفر بیشتر از سوی دختر چون برای این موضوع و چند موضوع دیگر ک زندگیشو نظرات پدرسالاری ک دارن عوض شده حالا سوال اینجاس ک اگر این رابطه انجام بشه و بلافاصله در محضرخانه ثبت ازدواج صورت میگیره و اینکه پدر دختر میتونه برای پسر از طریق قانون شکایت یا کاری انجام بدهد ممنون میشم جواب بدیدن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام چون بارضایت دختربوده پدر نمیتواند کاری کند

  10. (Reza Love off) می گوید

    باعرض سلام
    من ۲۶سالمه یه دختری رودوسدارم چندین باربه خاستگاریش رفتم ولی پدرش به زورشوهرش دادبه یکی دیگه ولی بعدازمدتی که عروسی کردن طلاق گرفت الانم پدرش میگه اگه بامن ازدواج بخوادکنه میکشمش چه کاری بایدانجام بدم درضمن دختره مطلقه هست وباکره ام نیست لطفاراه کاردهیدممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام پدرش نمیتواند کاری کند

  11. M می گوید

    سلام این که می گید ازدواج دختر نیاز به اجازه ی پدر داره از لحاظ شرعی هست یا قانونی؟
    این که یه دختری که دوشیزه هست و یک پسر خطبه محرمیت و خودشون بخونن و رابطه داشته باشن مشکل شرعی داره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله هم شرعی هم قانونی ولی رابطه برقرار کردن اذن پدر را زایل میکند ولی رابطه نامشروع میباشد عمل شما

  12. زهرا می گوید

    سلام من عاشق ی پسر افغانی شدم و همدیگرو دوس داریم اگر باکره نباشم و بر محضر عقد انجام میشوذ

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ازدواج با خارجیان با اجازه دولت ممکن است

  13. 💚z می گوید

    سلام، دختری ۱۶ ساله هستم و با آقایی می‌خوام ازدواج کنم که به هیچ وجه خانواده رضایت نمیدن، باکره نیستم و رابطه داشتیم، گواهی رو به محضر ببرم عقد دائم رو ثبت میکنن؟یا باید به دادگاه برم، اگر میشه واضح توضیح بدید متوجه بشم

  14. ز می گوید

    اگه باکره نباشم و گواهی داشته باشم باید محضر ببرم عقد کنم بدون اذن یا دادگاه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. مراجعه به دادگاه نیازی نیست باارایه گواهی پزشک معتمد ویاپزشکی قانونی مبنی بر عدم بکارت می توانید به یکی ازدفاترازدواج مراجعه کنید ونسبت به نکاح وثبت ان اقدام نمایید

  15. بهزاد زینالی می گوید

    سلام اذن پدر ماده قانونی هست وهم شرعی

  16. فاطمه می گوید

    سلام
    اگر دختر باکره که داری مدرک کارشناسی و همچین ۲۶ سال سن داشته باشه بدون اجازه پدر عقد کنه ایا خطبه عقد باطل میشه؟
    از لحاظ دینی منظورمه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باطل نیست ولی پدر میتواند اقدام به بطلان عقد نماید شما میتوانید ازدادگاه درصورت مخالفت پدر اجازه برازدواج نمایید

  17. H می گوید

    سلام من دختری ۱۵ساله هستم باپسری ۲۱ساله دوستم وماباهم فرارکردیم ومارو گرفتن ورابطه نامشروع زدن جرممون چیه وبارضایت خودم بوده هم فرارهم رابطه وبرام پزشک قانونی نوشتن ورفتم وگفتن پرده بکارت ازدست دادم وبرای عمل هم گفتن خلافه ازنظرقانون وپرده بکارت خودمو قبل ازفرارچندماه پیش ازدست دادم وخانواده پسرمیگن عقدکنیم خودپسرهم قبول داره ومنم اینومیخوام ولی خانواده من راضی نیستن ایامیتونم الانک باکره نیستم وزیر۱۸سالم میتونم بدون رضایت پدر عقدکنم باپسر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله چون بکارت ندارید می توانید اقدام نمایید.

  18. مهناز می گوید

    سلام من دختری ۱۶ ساله هستم که یه ساله بایه پسر۲۱ ساله رابطه دارم یه بار خانواده‌ها از اینکه رابطه داریم فهمیدن و تموم شد رفت ولی ما همچنان رابطمون برقراره طی چند روز اخیر بکارتم رو از دست دادم الان واسه اینکه عقدمون کنن باید چکار کنم نامه پزشکی قانونی رو ببرم دادگاه یا محضر؟ اگه پسره نخواد میشه به اجبار عقدمون کنن؟ ممنون میشم اگه یه راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هیچ کسی را نمی توان مجبور به ازدواج کرد اگر هم شکایت نمایید اقرار به زنا کرده اید خودتان هم مجازات می شوید.

  19. مهناز می گوید

    شما میفرمایید اگه به اجبار کسی رو وادار به ازدواج کنید اقرار به زنا کرده اید خب شما یه راهنمایی کنید واسه اینکه بتونن عقدمون کنن الان من باکره نیستم تکلیف چیه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: چون طبق قانون نمی شود کسی را مجبور به ازدواج کرد و اینکه اثبات اینکه این شخص بکارت شما را گرفته ۴مرد شاهد می خواهد واینکه بتوانید اثبات نمایید می توانید ارش البکاره و مهرالمثل مطالبه نمایید ولی اثبات این کار بسیار دشوار میباشد.

  20. مهناز می گوید

    سلام مجددا ببخشید مزاحم شدم شما میفرمایید که برای اثباتش باید ۴شاهد مرد باشه ولی اون خودش یه کاغذ نوشت وامضا کردکه اینکارو انجام داده الان باید چکار کرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: یک کاغذ عادی که نمیتواند سندیت داشته باشد.

  21. حسینی می گوید

    سلام دوشیزه(باکره) ۲۳ ساله هستم که پدر و مادرم سالهاست متارکه کردند،برای ازدواج با خواستگار نیاز به اجازه پدر دارم. متاسفانه دسترسی به پدرم ندارم و ایشون معتاد هستند. آیا از لحاظ قانونی میتوان اجازه ازدواج بنده را به نام برادرم زد؟ آیا میتوانم با همین دلایل از دادگاه اجازه ازدواج بگیرم؟ پروسه قانونی درخواست اجازه ازدواج از دادگاه چه مدت طول می‌کشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید از دادگاه اذن در نکاح دریافت کرده و ازدواج نمایید.

  22. سوگند می گوید

    سلام دختری ۱۹ساله و باکره هستم و چند وقته با پسری دوست شدم ایا خوندن صیغه بین خودمون برای اینکه گناه بیشتر نشه بدون اذن پدر به دلیل اینکه هنوز در جریان نیست وشرایط امدن به خواستگاری رو ندارن از نظر دینی باطله؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اذن پدر دختر برای ازدواج موقت شرط می باشد.

  23. بهزاد زینالی می گوید

    سلام:نیازی به اذن در نکاح نیست ومی توانید حتی بین خودتان نیز صیغه را جاری نمایید.

  24. هر کس می گوید

    سلام
    دختری ۱۵ ساله که بکارت خودش رو با خود ارضایی از دست داده با دست خودش
    آیا نیاز به اجازه پدر یا جد پدری دارد؟
    چه ازدواج دائم چه ازدواج موقت

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: فقط با داشتن رابطه جنسی اذن زایل می شود ولی در غیر از موارد رابطه جنسی نیاز به اذن پدر می باشد.

  25. A می گوید

    سلام وقت بخیر
    من دختر ۲۲ساله هستم با یه پسری ۵ساله که دوستم همدیگه رو دوست داریم خواستگاری اومدن ولی پدرم رضایت نمیده پدرم از نظر رفتار اخلاقی اصلا رفتار درستی نداره.و من و پسره خیلی تلاش کردیم ولی راضی نشد .من الان باکره نیستم.و پدرم راضی نمیشه ما ازدواج بکنیم
    میخواستم بدونم بدون اجازه پدرم با این شرایط میتونیم عقد بکنیم؟؟قانون به ما اجازه برا عقد دائم میده؟؟ مشکلی پیش نمیاد؟
    ممنون میشم اگه کمکم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر بکارت شما با رابطه نامشروع زایل شده باشد می توانید ازدواج نمایید.

  26. علی اکبری مهر آذر می گوید

    سلام خسته نباشین
    ببخشید بنده و یه یک دختر همدیگر رو دوست داریم و مدت یک ساله که منتظریم باباش راضی بشه ازدواج کنیم،ولی متاسفانه علی رغم این همه صبر و با اینکه کل اعضای خانواده اش و کل فامیلش بنده رو میشناسن و هبچ دلیلی برای رد ازدواج بین ما وجود ندارد،فقط پدرش بدون هیچ دلیلی میگه نه،آیا ما میتونیم بدون اجازه ی مدرش عقد کنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: دختر باستی با معرفی شخص شما از دادگاه اذن نکاح بگیرد.

  27. آرمین می گوید

    سلام مدتی هست با دختری ۲۴ ساله رابطه دارم که ایشان مطلقه هستن ولی از پزشکی قانونی نامه باکره بودن گرفتن و اسم شوهرش از شناسنامه ش پاک شده ضمنا الان مدرک کارشناسی داره میخواستم بدونم بدون اجازه پدرش میتونیم عقد کنیم؟؟ یا اینکه باکرگیشو از دست بده بعد بریم عقد کنیم؟؟ پدرش واسه ازدواج قبلی یه بار اجازه ازدواج داده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: دختر باکره نیاز به اذن پدر می باشد.

  28. A می گوید

    سلام من چند روز پیش به دادگاه رفتم گفتن برای اذن نکاح به دفتر خدمات قضایی برم و دادخواست بدم تا دادگاه تحقیق کنه اما من شناسامه کارت ملی ندارم پدرم ازم گرفته و دردسترسم نیست میخواستم ببینم راه دیگه هست گفتن که کپی مدارک هم باشه کافیه توی دادخواست میزنن که اصل شناسامه مدارک نزد پدره ولی اونم‌ندارم راه دیگه ای هست یان؟ ممنون میشم کمکم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید کپی مدارک را داشته باشین و در جلسه رسیدگی کننده اصلش را ارائه نمایید.

  29. A می گوید

    سلام خسته نباشین
    بنده و یک پسر همدیگر رو دوست داریم و مدت ۵ ساله که منتظریم پدرم راضی بشه ازدواج کنیم،ولی متاسفانه علی رغم این همه صبر،فقط پدرم بدون هیچ دلیلی میگه نه،من باکره نیستم آیا ما میتونیم بدون اجازه ی پدرم عقد کنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر باکره نباشید می توانید ازدواج نمایید.

  30. E می گوید

    با عرض سلام وخسته نباشید
    من پسرم و با دختری ۳سالی هست همدیگر رو می‌خواهیم
    رابطه جنسی داشتیم و بکارتش رو از دست داده دیگه باکره نیست
    خانوادهامون هم به شدت مخالف هستن
    به سن قانونی هم رسیدیم
    میتونیم بریم یه شهر دیگه در محضر عقد یک شهر دیگ ازدواج کنیم بدون اجازه و امضای پدر دختر؟
    بنده کارت ملی دارم ولی دوستم شناسنامه عکس دار داره،کارت ملیش نیومده
    واقعا نیازمند مشاوره و کمک هستیم
    ممنون میشم اگر راه قانون رو برای ما نشون بدید
    ممنون بازم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید نامه پزشکی قانونی تحصیل نماییدبرای دفترخانه.

  31. Zahra می گوید

    هیچ دفترخانه ایی قانون (دختری که باکره نباشد نیاز به اذن پدر ندارد ) رو قبول ندارن و برای انجام این کار وجه بالایی دریافت میکنن و وکالت نامه سوری از سمت پدر درست میکنن .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید از پزشکی قانونی گواهی بکارت بگیرید.

  32. فری می گوید

    سلام وقت بخیر
    دختری که بکارت دارد برای ازدواج مجدد آیا نیاز به اجازه پدر دارد ؟درصورتیکه پدر فوت شده باشد چطور؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      ازدواج باید با اجازه «ولی» یعنی پدر یا در صورت نبود ایشان اجازه پدربزرگ صورت پذیرد بنابراین دختر برای عقد نیاز به اجازه یکی از این دو نفر دارد اما این اجازه در صورتی لازم است که دختر قبلا باکره باشد.

  33. حدیثه می گوید

    سلام دختری هستم ۲۲ ساله که خودم مستقل زندگی میکنم و از لحاظ مالی هم مستقل از خانوادم هستم. عاشق پسری شدم که اونم منو دوست داره و ما میخوایم باهم رابطه جنسی برقرار کنیم اما از لحاظ شرعی خب بدون صیغه محرمیت اینکار درست نیست،من میخواستم بدونم میتونم بدون اجازه پدرم با اون پسر عقد موقت کنم؟ از لحاظ شرعی ایرادی نداره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      بله

  34. فائزه می گوید

    سلام وقت بخیر
    دختر باکره نباشه بخاطر رابطه اجازه عقد میدن
    ولی من به محضر مراجعه کردم و فقط گفتن باید از طریق دادگاه اقدام بشه تا اجازه عقد بدن
    باید چیکار باید بکنم لطفا اگه میشه راهنماییم کنید ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      نیازی به مراجعه به دادگاه نمی باشد شما می توانید جهت کسب اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما در این زمینه شما را راهنمایی نمایند. موفق و موید باشید.

  35. سامی می گوید

    سلام من قراره سال بعد با دختر خانومی عقد کنم و خانواده هامون در جریانن و چون در طول یک سال رفت امد میکنیم کافه میریم اینا و میخوایم رابطمون سالم باشه و خواستم بگم میشه خودمون صیغه محرمیت رو بخونیم که تماس لمسی هم ایجاد بشه گناه نکنیم میشه بخونیم یا نه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در صورتی که دختر باکره باشد برای ازدواج موقت و یا دائم نیازمند اجازه پدر است. جهت دریافت اطلاعات دقیق تر درخصوص شرایط نکاح موقت با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  36. ناشناس می گوید

    سلام دختری هستم ۲۶ساله با مدرک ارشد و شاغل با سابقه کاری ۲سال و ۶ ماه و بیمه ۲ساله ایا بدون اذن پدر میتوانم ازدواج کنم(باکره هستم)؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر چون باکره هستید نیاز به اذن پدرتان می باشد.

  37. ویدا می گوید

    سلام ۱۷ سالمه با یک پسر ۲۱ ساله دوسال نامزد بودیم ولی بهم زدیم حالا بعد یک سال میخواهیم عقد کنیم خانواده من قبول نمیکنن من باکره نیستم ایا میتونم بدون اجازه خانواده عقد کنم …پدر مادرم از هم جدا شدن …ایا میشه عقد کرد بدون رضایت کسی … چه درخواستی باید به دادگاه داد و چه چیزی گفت اگه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:خیر نیاز به اذن پدر نیست.

  38. علیرضا شهبازی می گوید

    اگر دختر با اجازه پدر صیغه کرده باشد بعد اتمام صیغه بخواهد عقد کند باز اجازه پدر لازم است

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر دختر هنوز باکره باشد بله نیاز به اذن دارد مگراینکه دختر در اثر رابطه نزدیکی بکارتش زایل شده باشد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ اقدام نمایید

  39. شیما می گوید

    سلام وقت بخیر.اگه دختر باکره نباشه بدون مراجعه به دادگاه و با گواهی نداشتن بکارت از پزشک؛ بدون اذن پدر عقد انجام میشه؟ممنون از راهنماییتون

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادگاه با معاینه پزشکی قانونی با معرفی فرد مورد نظرتان از دادگاه اذن ازدواج بگیرید.برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  40. جانان می گوید

    بنده دختری ۳۰ ساله هستم با اقایی ۳۵ ساله همدیگ رو دوست داریم ‘ جفتمون کارشناسی ارشد داریم و حدود ۵ سالی همدیگ رو میشناسیم’ ولی خانواده من به علت اینکه طرف مال یه شهر دیگ اس وشناختی روی طرف ندارن ‘ وهم اینکه این اقا ۱۰ سال پیش یک دوره عقد ۸ ماهه با دختر خاله شون داشتن که بهم خورده وجدا شدن ‘ پدر بنده قبول نمیکنه ‘ مخالفت میکنن’ میخواستم بدونم من میتونم از طریق دادگاه نامه عقد بگیرم؟؟ چقدر زمان طول میکشه تا نامه صادر بشه؟خانواده پسر کاملا راضی هستن.

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از طریق دادگاه حکم خانواده اذن در ازدواج بگیرید.

  41. ماهان می گوید

    سلام وقت بخیر من باکره هستم و می‌دونم ک نیاز ب اذن پدر دارم میخوام از مراجع قانونی اقدام کنم آیا دادگاه پدرمو صدا میزنه یا بدون حضورایشون اجازه میده

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید با معرفی شخص مورد نظرتان به دادگاه درخواست اذن ازدواج نمایید و دادگاه برای اذن نکاح به پزشکی قانونی ارجاع خواهد داد و بعد از ان اذن نکاح خواهد داد و می توانید با همان شخص معرفی شده خودتان ازدواج نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  42. مهناز می گوید

    سلام من باکره نیستم و تاحالا ازدواج نکردم ایا با گواهی و بی اذن پدر و بدون دادگاه رفتن میشه ازدواج کرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: با وجود بکارت ازدواج کردن باید با اذن پدر باشد و اگر بکارت ندارید و یا با رابطه جنسی زایل شده است در این صورت نیاز به اذن پدر نمی باشد.

  43. h می گوید

    سلام پدر من زبونن میگ حق ازدواج رو به خودم میده و چون از من بدش میاد میگ نمیخوام تو هیچ کدوم از مراسمای ازدواجت باشم… ایا از لحاظ قانونی میتونیم اقدام کنیم ک رسما و کتبا این حقو بهم بده؟ چون خودش راضیه….برای صیغه چطور؟ حالا ک ایشون حقو ب خودم داده صیغه ای ک خونده میشه درسته؟

  44. معین می گوید

    با سلام
    چطور میشه ثابت کرد که خانم بر اثر رابطه بکارتش رو از دست داده یا جور دیگه
    که بخواد بره محضر برای عقد

    1. زینالی می گوید

      سلام: از طریق ازمایش پزشکی قانونی مشخص خواهد شد ازاله بکارت به چه نحوی از بین رفته است.

  45. حدیث می گوید

    سلام اگر دختری قلبا راضی به ازدواج نباشد اما به اجبار خانواده پای سفره عقد بشنید بله بگوید وبعد هم این رضایت قلبی نباشد عقد باطل است یا خیر؟چون در حایی نوشته بود عقدی که به زور انجام گیرد باطل است

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله نکاحی که به اجبار باشد باطل بوده ولی صرف گفتن باطل کافی نیست باید از طریق دو شاهد این اقدام را اثبات نمایید

  46. نیلوفر می گوید

    سلام. ببخشید دختر ۲۰ ساله ای که دو سال پیش بکارت خود را به دلیل خودارضایی با دست از دست داده است نیاز به اجازه پدر دارد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر ازاله بکارت توسط پزشکی قانونی اثبات شود خیر نیاز به اذن پدر ندارد و می تواند با شخص مورد انتخاب خودش ازدواج نماید

  47. امید می گوید

    سلام اگه پسری بکارت دختری رو برداره میتونه دختر رو عقدش کنه

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله هیچ مشکلی وجود ندارد

  48. Shahab می گوید

    سلام وقتت بخیر دوستم با یه دختذی حدود یکسال وارد رابطه شدن و واقعا یکدبگر رو دوست دارند
    ولی پدر مادر دختره فهمیدن حتی شاید از رابطشون و به شدت مخالف ازدواج دخترشون با دوست بنده هستند
    بکارت این دختر توسط دوستم بصورت اتفاقی خورده است
    رفیقم ۲۵ سالشه
    دختر۲،۳ ماه مانده ک بشود ۱۶ سال
    ایا بدون اجازه پدر میشود عقد کنند
    این دو قسط فرار دارند به اسرار زیاد دختر بدلیل فشار روحی و روانی ک خانوادش رو سرش اوردند
    چه مدارکی لازم است برای عقد دائم
    و هزینه ی ان بصورت تقریبی چقدر است
    مهریه و…به چه صورت
    دختره میگه من هیچی مهریه نمیخوام و…عاشق رفیقمه
    ممنون میشم ب صورت واضح جواب بندرو بدید
    با تشکر از سایت عالی ک در اختیار عموم قرار داده اید

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون دختر بکارت ندارد باید از طریق دادگاه و با معاینه پزشکی قانونی اذن ازدواج بگیرند و در این صورت دختر نیاز به اجازه پدر ندارد چون بکارت دختر زایل شده اذن پدر دیگر از بین رفته و خودش می تواند ازدواج نماید.

  49. D می گوید

    سلام وقت بخیر من ۶ ماه دیگه وارد ۱۸ سال میشم با اقای تابع ایران نیست رابطه جنسی داشتم و پدرم مخالف ازدواج هستش الان من باید چه کاری کنم ایا اصلا میتونم بدون اذن پدرم ازدواج کنم یا حرمت ابدی بین من و اون اقا ایجاد شده و اگه میتونم باید به دادگاه برم یا اینکه دادگاه بخاطر ازاله بکارت هردومونو مگازات میکنن

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر تا خود دختر و یا پدرش شکایت نکند مجازاتی ندارد برای شما و حرمت ابدی هم نارد

  50. ناشناس می گوید

    سلام درخواست اذن ازدواج دادم چون پدرم سالهاست مجهول المکانه خواستم بدونم در مراحل قانونی کسب اجازه از دادگاه منو به پزشکی قانونی میفرستن برای گواهی بکارت یا خیر؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نیاز به ازمایش بکارت نیست

  51. آسیا می گوید

    سلام من میخوام با یک کارمند ازدواج کنم طرف زن داره و منم یک بار ازدواج کردم و طلاق گرفتم و باکره هستم هنوز من با رابطه جنسی رابطه خودم رو با مرد از دست دادم الان میتونم بدون اجازه پدرم شوهر کنم چون نمیخوام بابام از ازدواج من چیزی بفهمه چون نمیدونه من دختر باکره نیستم بعد من چون باکره نبودم رفتم با مرد صیغه کردم دائم الان هم میخوام با مرد بریم از دادگاه بخوایم که مارو عقد کنن چون طرف زن داره بازم با صیغه نامه اجازه عقد مارو میدن یا نه

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر باکره نباشید نیازی به اذن پدرتان نیست و می توانید از طریق اخذ نامه از طریق پزشکی قانونی اقدام به ازدواج چه دائم و چه موقت نمایید.

  52. درسا می گوید

    من درختری ۱۸ ساله هستم و باکره نیستم و کارت ملی ندارم
    منو این اقا بین هم صیغه خوندیم و صیغه نامه نداریم.خونوادم اجازه نمیدن
    با این شرایط چطور باید عقد کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: میتوانید همون موقتی ازدواج نمایید

  53. سید عباس می گوید

    سلام دختری که باکره نیست از طریق رابطه جنسی و بدون اجازه پدرش به عقد موقت دوساله یک مردی در اومده اما متاسفانه بعد یکسال بدون اجازه شوهرش رفته عقد دائم یک نفر دیگه شده؟! سوالم اینه الان عقد دوم این دختر که دائم بوده آیا درسته!؟ واینکه جرمش چیه و دختر باید چیکار کنه .اگه بچه دار بشن چطور میشه!؟ آیا همسر اولش میتونه عقد دوم را باطل کند

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند