اجاره ملک به اتباع خارجی + تمامی نکات قانونی

قاعده ی مشهوری که در قانون مدنی و معاملات وجود در مشاوره با وکیل دارد و آن این است که انعقاد عقد خرید و فروش یا اجاره یا هر چیز دیگری نیازی به تشریفات آنچنان ندارد این امر در قوانین خاص البته تعدیل شده است.برای مثال برای اجاره املاک گفته شده است که به صورت کتبی و به امضای دو نفر برسد اما اگر این ها هم نباشند خللی به صحیح بودن عقد اجاره وارد نمی شود.

نکته دیگر این که گاهی تشریفات و رعایت برخی موارد ربط به صحت عقد دارد که به صحیح بودن عقد خلل وارد می کند و گاهی این تشریفات و موارد دیگر ربطی به صحت عقد ندارد و عقد بدون آن هم صحیح است.برای مثال زمین و ملک خرید و فروش آن با سند رسمی اهمیت دارد اما با مبایعه نامه عادی هم می توان معامله کرد و عقد صحیح است.

در اینجا می خواهیم درباره اجاره کردن ملک و مسکن توسط اتباع خارجی مطالبی را بیان کنیم که با توجه به وجود هموطنان افغانستانی در داخل کشور امری رایج می باشد.اجاره ملک به اتباع خارجی به معنای اجاره‌دادن یک ملک (مانند آپارتمان، خانه، واحد تجاری و غیره) به افراد یا خانواده‌هایی است که از کشورهای دیگر به ایران آمده‌اند و تمایل به زندگی و اقامت در این کشور دارند

 این می‌تواند برای مدت‌های کوتاه‌تر یا بلندمدت باشد و به صورت معمول در قالب یک قرارداد اجاره انجام می‌شود. اجاره به اتباع خارجی به دلیل مزایایی نظیر افزایش درآمد مالک، تضمین پرداخت به موقع اجاره و کاهش خطرات خرابی ملک، مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه با ما همرا باشید تا با شرایط این مورد بیشتر اشنا شویم.

اجاره دادن ملک
تصویری از اجاره دادن ملک

شرایط اجاره ملک به اتباع خارجی

در قانون با توجه به حساسیت هایی که وجود دارد؛ برای اتباع خارجی محدودیت هایی وجود دارد. برای مثال آنان طبق قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران ماده ۲۴ و تبصره ۱ آن:

فروش زمین به اتباع خارجه ممنوع است، اما اجاره زمین به اتباع خارجه مجاز است. همچنین تملک هر نوع زمین به هر میزان به نام سرمایه گذاری خارجی طبق قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی مجاز نمی باشد.

از طرف دیگر مطابق قانون راجع به تملک اموال غیر منقول اتباع خارجه مصوب سال ۱۳۱۰، تملک هر نوع زمین مزروعی به هر میزان توسط اتباع خارجه مجاز نمی باشد.

به هر حال تملک و خرید مال غیر منقول توسط اتباع بیگانه تشریفات خاصی دارد.

  • اما اجاره ملک و مسکن توسط ایشان چگونه است؟
  • به عبارتی اگر یک فرد از اتباع بیگانه بخواهد ملکی را اجاره کند برای سکونت یا مغازه ای را برای تجارت چه محدودیت هایی دارد؟

آنچه در این باره باید گفت این است که اگر اتباع خارجی عقد اجاره ببندند این اجاره صحیح است و موارد بطلان آن منحصر در همان شرایط عمومی اهلیت و بلوغ و… می باشد.از طرفی باید اجاره مزبور با اجازه دولت باشد یعنی مجوزی در کار باشد.برای توضیح بیشتر می توانید با مشاوره آنلاین حقوقی  در ارتباط باشید.

با این توضیح که مشاوران املاک موظف به کسب مجوز قانونی برای اجاره ملک به اتباع خارجی هستند و اگر این کار را نکنند برخورد قانونی صورت می گیرد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مجوز برای اجاره اتباع بیگانه

انعقاد عقد اجاره بین موجر و اتباع خارجه بدون مجوز توسط مشاورین و بنگاه املاک ممنوع است و ایشان باید برای چنین اجاره ای ” مجوز اجاره مسکن” دریافت کنند از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان.

لذا لازم است که مشاورین املاک در صورت انعقاد قرارداد اجاره با اتباع خارجه فرم ” مجوز اجاره مسکن” را تکمیل و پس از استعلام از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی و تایید استعلام، نسبت به انعقاد اجاره اقدام کنند.

مجوز برای اجاره اتباع بیگانه
تصویر از کلید یک خانه برای اچاره

نتیجه انعقاد عقد اجاره با اتباع خارجی بدون مجوز

در اینجا اگر مشاورین و بنگاه املاک این کار را بکند از نظر حرفه ای و صنفی مسئولیت خواهند داشت و برای انعقاد چنین عقدی ممکن است بنگاه مزبور پلمپ شود.اما عقدی که منعقد شده چه حکمی دارد؟

در اینجا عقد صحیح است و توافقات فرد خارجی با موجر پابرجا باقی می ماند و برای بطلان آن به دلیل عدم رعایت مجوز و تشریفات هیچ منطقی وجود ندارد.لذا اگر طرفین مستاجر و موجر اصلا بدون مراجعه به بنگاه بین خود قرارداد منعقد کنند؛ باز هم اشکالی نخواهد داشت.

نتیجه گیری

اتباع خارجی در کشور برای تملک یا اجاره مال غیر منقول محدودیت هایی دارند که به واقع نیز باید همان گونه باید باشد زیرا ملک غیر منقول قسمتی از خاک کشور به حساب می آید و تملک آن جز در مواردی ممنوع است.اما در باب اجاره ملک به اتباع خارجی ممنوعیتی وجود ندارد و لازم است که در این باره مجوز لازمه کسب شود و  با وکیل آنلاین در ارتباط باشند و درنهایت تشریفاتی رعایت شود.

که اگر بنگاه املاک، عقد اجاره را بین موجر و تبعه خارجه منعقد کند؛ لازم است کسب مجوز کند همانطور که در بالا توضیح داده شد و اگر چنین نکند در واقع ضمان اجرای صنفی خاص خود را خواهد داشت.در باب اینکه اگر این مجوز اخذ نشود تکلیف عقد و قرارداد اجاره چه می شود باید گفت عید صحیح است و تعهدات طرفین پابرجاست.

سوالات متداول

در این باره لازم است با کسب مجوز باشد از اداره اتباع و مهاجرین.

در اینجا باید گفت اجاره صحیح می باشد و عدم رعایت آن مجوز به شرایط صحت عقد خللی وارد نمی کند.

قوانین مختلف و متفاوت و اختلافات زیادی در این باره وجود دارد اما تملک و خرید مال غیر منقول توسط اتباع ممنوع است مگر در مواردی خاص، اما اجاره آن با کسب مجوز ایرادی ندارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۲ از ۵
از مجموع ۵ رای
32 نظرات
  1. پریسا ادیبی می گوید

    سلام و عرض ادب
    اینجانب آپارتمان مسکونی خود را جهت اجاره آگهی دادم. یک بنگاهی ادعا کرده که کارمند یکی از سفارتخانه ها خواهان اجاره این آپارتمان هستش.
    و دیروز با یک فرد ایرانی که گفته شده نماینده اون کارمند سفارت هستش آپارتمان رو دیدند و پسندیدند
    حالا من نمیدونم که آیا باید تحقیق کنم که این فرد واقعا کارمند سفارت هست یانه
    ویا بطور کلی باید چه مواردی رو مد نظر قرار بدم،
    ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      پرسش شما حقوقی نیست اگر مردد هستید بهتر است استعلام بگیرید.

  2. پریسا ادیبی می گوید

    با سلام
    آیا اجاره دادن ملک به کارمندان سفارتخانه ها هم مجوز میخواهد؟

  3. عباس می گوید

    سلام من یک افغان هستم که جواز حضور در ایران رو ندارم از یک آقایی که خودشون مستاجر بودن ولی خود را مالک خونه جا زدن منزل رو رهن کردم و ایشون خونه رو تحویل ندادند بلکه تخلیه کردند و خانه را تحویل مالک اصلی دادند و گوشی رو خاموش کردن قولنامه هم‌ دستی بین خودمون نوشتیم من چکاری میتونم الان بکنم؟ لطفا کمکم کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما چون تابعیت ایران را نداشته اید باید از طریق سفارت کشورتان اقدام نمایید و اینکه باید شاهدی برای این موضوع همراهتان داشته و اینکه مجوز ورود به ایران نداشته اید برای مطالبه حقتان مشکلی ایجاد نمیشه برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  4. احمد می گوید

    مالک یک واحد از مجتمع دوازده واحدی آپارتمان خود را به تعداد نا مشخص جوان مجرد افغان اجاره داده است. و مشکلاتی برای بقیه ساکنین از نظر روحی ایجاد نموده.چکاری می توان در این مورد انجام داد.
    همه واحد ها خانواده هستند .

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید در صورت مزاحمت از افراد مستاجر شکایت نمایید.

  5. امید می گوید

    باسلام بنده افغانی ساکن اپارتمان ۱۰ واحدی هستم و مالک واحد هستم همسایه اا مشکل ندارند ولی دوواحد میگن افغانی اجازه نداره تو ساختمون ماباشه الان هم تهدید کردن چ کاری میتونم اجام بدم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید به طرفیت این افراد شکایت تهدید مطرح نمایید

  6. سید علی می گوید

    من در آپارتمانی دوازده واحده زندگی میکنم سه تا از مالکان واحدهای خود را به اتباع افغانی بدونه مجوز اجاره دادن حال همه آنها دورگردی میکنند در بالای پشت بام هر وسایلی گذاشتیم میدزدن چه باید بکنیم اگر راهنمایم کنید ممنون میشم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید به طرفیت کسی که سرقت نموده با اثبات شرایط شکایت نمایید و بابت مزاحمت نیز می توانید از این افراد شکایت نمایید.

  7. سید علی می گوید

    سه خانواده افغان بدونه مجوز در آپارتمان ۱۲واحدی دزدی انجام میدن ازشون هرچی سئوال میکنیم گردن نمیگیرن

  8. سید علی می گوید

    سه خانواده افغان بدونه مجوز در آپارتمان ۱۲واحدی دزدی انجام میدن ازشون هرچی سئوال میکنیم گردن نمیگیرن اگر لطف کنید راهنمایم کنید ممنون میشم

  9. سید علی می گوید

    بله من فکر کردم اولی پاک شده معذرت

  10. یاور می گوید

    درود ، میخواستم بپرسم ایا اجاره دادن اپارتمان به اتباع افغانستان که کارت مجوزشون ۳ ماه دیگه اعتبار داره مشکلی نداره ؟ کلا کسی که کارت اقامت داره هم باز برای اجاره نیاز به نامه از اداره اتباع داره یا وقتی کارت اقامت داره دیگه نیازی به نامه برای اجاره نداره ؟ ممنون از سایت خوبتون

    1. زینالی می گوید

      سلام:بله قرارداد اجاره صحیح است ولی اتمام مدت اقامت برای قرارداد اجاره مشکلی ایجاد نمی کند.

  11. علیزاده می گوید

    سلام،من افغان هستم و اقامت ایران رو دارم،خونه طبقه یالای دفتر کفالت رو اجاره کردم ولی کسی ک تو دفتر کفالت کار میکنه اومده و مارو تهدید کرده، و میگه که قانون نمیزاره هیچ اتباعی روی دفتر دولتی ساکن بشن،،ایا این حرفش درسته؟
    میگن ما گزارش میدیم و بازرس میاد و ازاین حرفا ایا درسته این قانون هست ایا؟؟؟لطفا کمک کنید

  12. محمد می گوید

    سلام با عرض ادب و احترام و خسته نباشی ب تمام دست‌اندرکاران این سایت من یک افغان هستم و جواز اقامت تو ایران را دارم ولی در هر بنگاهیی ک میریم میگن به اتباع خانه اجاره نمیدیم حداقل اگر همه بنگاهییا نگن اکثریتشون همینو میگن لطفا راهنمایی کنید چیکار باید بکنیم ممنون از لطفتون

  13. میلاد می گوید

    باسلام
    بنده مالک یک واحد آپارتمان هستم یکی از مالکان آپارتمان ما به اتباع افغان اجاره داده ولی نمیدانیم که مجوز دارند یانه از هرگونه پرداخت شارژ ساختمان خوداری میکنن و به هر دلیلی جلوی در آپارتمان میان و ایجاد مزاحمت روحی برای فرزندانم میکنن وبنگاهی که اجاره داده فکر نکنم مجوز اجاره به اتباع رو داشته باشه لطفا راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر اقدام به پرداخت شارژ نمیکند می توانید از مدیر ساختمان بخواهید که اقدام به قطع اب و برق و گاز این واحد اقدام نماید.

  14. محمدی می گوید

    باعرض سلام وخسته نباشید،بنده یک واحد آپارتمانی رو به دو دانشجوی پسر عراقی اجاره داده ام ولی قرار داد رو به نام یک شخص ایرانی نوشته ایم (شخص معرف)الان همسایه ها شاکی هستند که چرا خونه رو به افراد مجرد واونهم عراقی داده ام و کلی دعوا و بد وبیراه گفتنو گفتن که اجازه ورود به این افراد رو نمیدن آیا واقعا حق این کار رو دارن؟من باهاشون چکارکنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله

  15. حسین چنگیزی اشتیانی می گوید

    با سلام،
    موتور سیکلت توسط یک شخص افغانستانی،خریداری شده،اما سند به نام یک ایرانی است،
    چند سال گذشته،شخص ایرانی ادعا میکند،موتور را میخواهد.
    در صورتی که تماما پول آن را همان چند سال پیش دریافت کرده.
    این دوست افغانستانی چه باید بکند.
    متشکر از محبت شما.

  16. حقانی می گوید

    سلام وقت شما بخیر . بنده مدیر ساختمان ۱۳ واحدی هستم و یکی از واحدها میخواهد اجاره به افغانی بدهد و همسایها همه ناراضیند و بنده هم به مالک اطلاع دادم و در جواب مالک میگه که ملکمه اختیارشو دارم به هر کی اجاره میدم ایا میتواند اینکار را بکند با توجه به ناراضی بودن همه همسایها یا خیر لطفا راهنمایی فرمایید ممنون

  17. پریسا نیریزی می گوید

    سلام اجاره آپارتمان به اتباع اگر در آینده مشکلی پیش آید مانند تخلیه ملک و غیره روند قانونی کار مانند اجاره به فرد ایرانیه (مجتمع خدمات قضایی ودرادامه شورای حل اختلاف و…)یا فرق می‌کنه قانونش
    بسیار سپاسگزارم

  18. مهدی یوسفی می گوید

    سلام ما در یک خانه که ۱۰سال هست خودمان خریدیم وساختمان زندگی می‌کنیم..
    چند خانواده افغانی ملک روبروی خانه ی مارا خریداری کرده اند، و ۲۴ساعته برای ما مزاحمت ایجاد میکنند، و مارا تهدید می‌کنند که شمارا کتک میزنیم و میکشیم اگر از ما شکایت‌ کنید ..
    اینها همان طالبان هستند که از رگ و ریشه و نژاد امر و یزید هستند..
    لطفا راهنمایی کنید ما با اینها چه کارکنیم؟؟؟؟
    شکایت هم کردیم ، پاسگاه طرق طرف افغانی هارو میگیره و حق رو به اونها میده
    آیا این درسته؟ یک نفر از افغانستان بیاد مارو تهدید کنه و دولت ما طرف افغانی هارو میگیره این درسته ؟
    لطفا پیگیری کنید
    ۰۹۳۸۵۲۵۵۰۵۶

  19. حسین می گوید

    سلام و درود وقت بخیر افغان هستم و سوالم این بود که من اگر بخوام با کارت اقامت آمایش ۱۷ از طرقه بنگاه اقدام به اجاره یک واحد مسکونی کنم آیا نیازی به مجوز هست ؟ ممنون از شما

  20. باران می گوید

    ممنون از سایت خوبتون

  21. سما می گوید

    ما اپارتمان به ۴ نفر افغان میخواهیم اجاره دهیم ۲ نفر دانشجو و دو نفر هم گارگر ساختمانی ایا مشکلی ندارد و چه نکاتی رو برای متضرر نشدن باید رعایت کرد

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      قرارداد اجاره که منعقد می کنید با حضور مشاور املاک تنظیم حتی می توانید از وکیل در تنظیم قرارداد کمک بگیرین

  22. ایست می گوید

    سلام
    خانه ویلایی دارم که میخواهم به یکی از اتباع خارجی رهن دهن آیا حتما باید در دفتر اسناد رسمی یا بنگاهی که مجوز دارد بروم یا مشکلی ندارد به هر بنگاهی مراجعه کنم؟

    1. زینالی می گوید

      با سلام فروش ملک به اتباع خارجی ممنوع ولی اجاره و رهن مجاز است
      به هر حال هم در دفتر اسناد و هم بنگاه می شود این کار را انجام داد

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند