ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره و چگونگی مطالبه آن

مقدمه

در قرارداد اجاره به محض انعقاد آن طرفین باید به تعهداتی که ضمن اجاره آمده است پایبند باشند. برای مثال شما چه به عنوان صاحب خانه باشید یا مستاجر باید طبق قرارداد رفتار کنید باید هزینه اجاره بها به همان میزان که تعیین شده پرداخت شود و حق فسخ و به هم عقد اجاره هم برای کسی وجود ندارد مگر در مواردی خاص.

فرض کنیم در قرارداد شما چیزی تحت عنوان خسارت پشیمانی درج شده است در این باره همانطور که گفته شد کسی حق به هم زدن معامله را ندارد بنابراین درباره خسارت پشیمانی باید اینگونه تحلیل کنیم که مبلغی ست برای راضی شدن فرد برای به هم زدن توافقی عقد(اقاله).

در ادامه از فسخ و ضرر و زیان عقد اجاره و نحوه مطالبه آن سخن خواهیم گفت.

فسخ عقد اجاره و مطالبه خسارت

در بالا گفتیم که کسی در اجاره حق فسخ ندارد  تا زمانی که مدت اجاره تمام نشده باشد اما به عللی مختلف می توان اجاره بسته شده را به هم زد.

فسخ اجاره به دلیل اجاره بهای سنگین

برای مثال اگر صاحب خانه اجاره را بیش از حد گفته و شما به تازگی متوجه شدید که اجاره بهای امثال این خانه ها به این میزان بالا نیست می توانید قرارداد را فسخ کنید.

بر عکس این قضیه هم امکان دارد از این جهت که فرض کنیم شما صاحب یک خانه در شهری دیگر هستید و به این تصور که اجاره بهای معمول آن شهر ۱ میلیون است در حالی که میزان معمول آن ۲ میلیون است در اینجا وی باز هم می تواند اجاره را به هم بزند.

فسخ اجاره به دلیل بد قولی صاحب خانه

در ضمن اجاره ممکن است طرفین شروط و تعهداتی را برعهده بگیرند برای مثال اگر صاحب خانه تعهد کرده که تا مدت مشخصی باید وسایل گرمایشی و مقدمات آن را فراهم کند در صورتی که این کار را انجام نداد شما به عنوان مستاجر می توانید نسبت به فسخ اجاره اقدام کنید.

فسخ اجاره به دلایل دیگر

به دلایل دیگر می توان اجاره را فسخ کرد برای مثال اگر ملک اجاره ای دارای خصوصیاتی نباشد که مورد توافق مستقیم یا ضمنی طرفین بوده می توان عقد اجاره را به این دلیل فسخ کرد.

در مورد دیگر اگر ملک به شکلی خرابی در آن ایجاد شده باشد یا عیب و نقصی در آن باشد مستاجر می تواند آن را فسخ کند.

در صورتی که به دلیلی قصد به هم زدن اجاره را دارید بهتر است که از قبل با وکیل و یا مشاور حقوقی مشورت و نظر خواهی کنید تا  از ساز و کار و راه کار های موجود مطلع شوید

فسخ اجاره به دلیل پشیمانی و مطالبه ضرر و زیان

در تمام موارد گفته شده در بالا هر یک از طرفین که نسبت به فسخ اجاره اقدام کند چیزی به عنوان مطالبه خسارت وجود ندارد زیرا فرد به حق اجاره را به هم زده است و نباید ضرر و و زیانی  از وی مطالبه کرد.البته ممکن است در عقد اجاره برای مثال خانه معیوب بوده و از این جهت معیوب بودن خسارتی به وسایل مستاجر وارد شود در اینجا ضمن فسخ قرارداد می تواند مطالبه خسارت هم کرد.

اما اگر فرد بدون دلیل قانونی بخواهد فسخ کند تنها راه موجود این است که طرف مقابل راضی به این امر شود. به همین خاطر است ضمن قراردادها معمولا مبلغ و  خسارت پشیمانی تعیین می شود که در صورت فسخ بدو دلیل قانونی فرد باید به طرف مقابل بدهد تا راضی به فسخ معامله شود.

فسخ قرارداد

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

فسخ قرارداد و اماکن مطالبه خسارت

در فسخ قرارداد و به صرف فسخ قرارداد چون امری است که قانون آن را به رسمیت شناخته نمی توان ادعای ضرر و زیان کرد مگه آن که به واسطه آن قرارداد مثل قرارداد اجاره ضرری به فرد برسد یا اینکه در عقد یا قرارداد مبلغی به عنوان وجه التزام پیش بینی بشود.

فسخ قرارداد

زیرا برای مثال وقتی عقد منعقد بشود دیگر کسی نمی تواند آن را به هم بزند چون عقد لازم است مثل عقد اجاره مگر آن که آن مال اجاره ای معیوب باشد یا اینکه یکی از طرفین از تعهدات خود سرباز زده اند و موارد دیگر را که قانون پیش بینی کرده است که در این موارد می توان قرارداد را فسخ کرد در غیر این صورت فسخ فقط با توافق طرفین و اقاله ممکن است.

موارد فسخ و مطالبه خسارت ضرر و زیان ناشی از عدم اجرای تعهد را در ادامه اشاره خواهیم کرد.

در یک صورت ممکن است در عقد اجاره برای مثال خانه معیوب بوده و از این جهت معیوب بودن خسارتی به وسایل مستاجر وارد شود در اینجا ضمن فسخ قرارداد می تواند مطالبه خسارت هم کرد.

در این زمینه توصیه می شود مشکل حقوقی خود را وکلا و مشاوران حقوقی در میان نهید تا به بهترین شکل ممکن راهنمایی شوید.

معمولا در عرف مردم مبلغی به عنوان وجه التزام پیش بینی می شود برای جبران خسارات.

فسخ قرارداد

مسئولیت قراردادی در عقد اجاره

گاهی ممکن است با مسئولیت قراردادی مواجه شوبم از این طریق از فرد مطالبه خسارت کرد البته در صورت جمع شدن شرایط مسئولیت قراردادی این امر ممکن است.

مسئولیت قراردادیبرای مسئولیت قراردادی لازم است که قرار دادی صحیح در میان باشد. و از این قرارداد و عدم اجرای آن به فرد ضرری وارد شود و مهم تر از آن اینکه این ضرر ناشی از عدم اجرای قرارداد باشد.

برای مثال فرض کنید دانشجویی در شهر محل دانشگاه خود خانه ای را اجاره کرده است و قرار بر این بوده است که در تاریخ معین آماده تحویل به دانشجو بشود اما در روزی که دانشجو مراجعه می کند این محل آماده نیست و قرار است چند روز بعد آماده شود حال فرضا این دانشجو این چند روز را که سکنا در آنجا مقدور نبوده در مسافر خانه سپری می کند این مقدار مبلغ را می تواند به عنوان مسئولیت قراردادی از فرد مالک مطالبه کند.

زیرا اگر وی در تاریخ معین وعده داده شده آن خانه را آماده می کرد، دیگر دانشجو هم مبلغی بابت کرایه مسافر خانه پرداخت نمی کرد.

معمولا در قرارداد ها مبلغی مقطوع پیش بینی می شود تا به این وسیله فرد تحت فشار باشد که در سر وعده به تعهدات خود رسیدگی کند‌ این مبلغ مقطوع وجه التزام است.

برای مثال می توان اینگونه شرط کرد در ازاء هر روز دیر انجام دادن یا دیر تسلیم کردن مال اجاره ای روزی ۲۰۰ هزار تومان شخص باید بپردازد‌.

در اینجا اگر فرد حتی ضرری متحمل نشود یا حتی اگر ضرری بیش از این مبلغ متحمل شود مستحق همان مبلغ مقطوع پیش بینی شده است.

اگر فرد در انجام تعهدات کاهلی کند یا از انجام آن امتناع کند به جز الزام وی می توان قرارداد را فسخ کرد و اگر از این طریق ضرری هم متوجه شخص شده آن را مطالبه کند.

مسئولیت قراردادی

ماده ۲۲۱ قانون مدنی:

اگر کسی تعهد اقدام به امری را بکند یا تعهد کند که از انجام امری خودداری کند؛ در صورت تخلف مسئول خسارت طرف مقابل است مشروط بر اینکه جبران خسارت تصریح شده یا تعهد عرفاً به منزله تصریح باشد یا بر حسب قانون موجب ضمان باشد.»

موارد فسخ قرارداد اجاره

یکی از موارد فسخ اجاره قبل از پایان یافتن مدت آن این است که یکی از طرفین تعهدی کرده ولی آن را انجام نداده در اینجا طرف مقابل می تواند قرارداد را فسخ کند مثلا موجر تعهد کرده که حیات خانه را یا آسانسور آپارتمان را تعمیر کند ولی انجام نداده حال طرف مقابل می تواند قرارداد اجاره را فسخ کند و می تواند فسخ هم نکند.

فسخ قراردادو اگر در این مورد بخواهد به علت عدم انجام تعهد خسارت بگیرد باید ثابت کند که از انجام نشدن این تعهد خسارت و ضرری به وی وارد شده است و اگر نتواند ثابت کند که از این راه ضرری را متحمل شده نمی تواند خسارتی را بگیرد البته یک راهی که وجود دارد این است که همانطور گفته شد در ضمن همان عقد اجاره وجه التزام پیش بینی کند که در این صورت لازم نیست ثابت کند خسارت را و به صرف اینکه فرد تعهد خود را انجام نداد می تواند مطالبه وجه التزام کند.

یکی دیگر از موارد فسخ زیاد بودن اجاره بها در حد فاحش است که فرد مستاجر میتواند آن را فسخ کند اگر نا آگاه باشد.

 مورد دیگر معیوب بودن یا معیوب شدن اجاره است که اینجا هم توسط مستاجر قابل فسخ است.

از موارد دیگر که امکان فسخ در آن وجود دارد کمتر بودن متراژ خانه اجاره ای نسبت به آنچه در قرارداد آمده است که فرد می تواند آن اجاره را فسخ کند.
فسخ اجاره در این موارد  دارای جنبه ها فنی حقوقی است که برای  نحوه اعمال آن توصیه می شود با وکلا و مشاوران موسسه وکیل تاپ به صورت حضوری یا تلفنی و یا آنلاین مشورت شود تا از راهکار های قانونی آن مطلع شوند.


بیشتر بخوانید: دانلود دادخواست تعدیل اجاره بهاء


فسخ قرارداد اجاره

امکان مطالبه خسارت بعد از تخلیه ملک اجاره ای

در ملک اجاره ای ممکن است در اثر بی احتیاطی های مستاجر به ملک خسارت های وارد شده باشد. مثل اینکه دیوار ها آسیب دیده باشند یا اینکه به وسایل ثابت خانه که در اختیار مستاجر بوده آسیبی وارد شده باشد می توان با دادخواست این خسارت را از مستاجر مطالبه کرد اگر خسارت کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد باید در شورا مطرح شود.

شورای حل اختلاف رسیدگی می کند و در صورت احراز خسارت و زیان از محل ودیعه که در اجاره به موجر سپرده شده آن مبلغ کسر می شود.

طرح دعوا ضرر و زیان فسخ اجاره و مطالبه آن

اگر از عقد اجاره ضرر و زیانی به فرد وارد شده حتی با وجود فسخ میتواند با دادخواست، مطالبه ضرر و زیان را از دادگاه بخواهد البته اگر مبلغ خسارت کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، باید در شورای حل اختلاف طرح شود.

دادخواست را می توان از طریق دفاتر خدمات قضایی تکمیل کرد و از این طریق به مرجع مربوطه ارسال کرد.

مشاوره حقوقی برای فسخ اجاره و ضرر و زیان آن

موسسه حقوقی وکیل تاپ متشکل از تیم وکلا و مشاوران حقوقی متخصص در تمام  حوزه های حقوقی از جمله موارد مربوط به فسخ اجاره و تمام قوانین مربوط به اجاره می تواند در کمترین زمان ممکن به سوالات و مسایل حقوقی شما پاسخ بدهند. ارتباط با وکلا و مشاوران از سراسر کشور به صورت حضوری  یا آنلاین امکان پذیر است.

 

 

نتیجه گیری

ضرر و زیان ناشی فسخ قرارداد اجاره در جاهایی که وجه التزام پیش بینی شده ممکن است و مطالبه آن راحت تر هم خواهد بود.

اما همانطور که گفتیم به صرف فسخ اجاره آن هم فسخی که ناشی از منشا قانون است نمی توان ضرر و زیانی را مطالبه کرد مگر آن که همچنان که اشاره شد موجر در تحویل عین مستاجره تعلل کند یا اینکه تعهدات خود را انجام ندهد و در این راه به مستاجر زیانی وارد شود که در اینجا مستاجر می تواند با اثبات زیان و اینکه این زیان دقیقا ناشی از عدم انجام تعهدات موجر است مطالبه خسارت کند اما اگر وجه التزامی پیس بینی شده باشد نیازی به این اثبات خسارت نیست.

سوالات متداول

اگر خسارت بالای ۲۰ میلیون برآورد می شود باید در دادگاه اقامه شود و کمتر از آن در شورای حل اختلاف قابل طرح است.

خبر. به صرف فسخ قرارداد، مبلغی قابل مطالبه است زیرا حق فسخ را قانون به رسمیت شناخته مگر آن که طرفین توافق کنند و بر آن مبلغی هم اگر خواستند تعیین کنند.

اگر قراردادی صحیح در میان باشد و از عدم انجام تعهدات یک طرف خسارتی به طرف مقابل وارد و این خسارت دقیقا ناشی از تخلف آن فرد ناشی از عدم انجام تعهد باشد خسارات قابل مطالبه است. البته می توان با توافق برای آن مبلغی هم تعیین کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
47 نظرات
  1. پور حبیبی می گوید

    با سلام
    همسرم یک معدن برای مدت دو سال به مبلغ دو میلیارد اجاره کرده البته ضایعات سنگ و طبق گفته صاحب معدن در حدود ۲۰میلیارد ضایعات سنگ دارد بعد از گذشت بیست روز متوجه شدیم که ارزش واقعی ضایعات سنگ حتی در حدود ۲۰۰میلیون هم نیست شاهد هم داریم که او این مطالب را عینا بیان کرده و حتی بیان کرده که مشتری ۴میلیاردی هم دارم صاحب معدن حاضر به برگشت چکهای ما نمیشود و میگوید چکها را به مردم داده ام ایا راه حلی برای این مورد وجود دارد .
    ممنون از پاسخگویی شما

  2. ناشناس می گوید

    با سلام
    همسرم یک معدن اجاره به مدت دو سال برای بار کردن ضایعات سنگ به مبلغ دو میلیارد تومان که صاحب معدن در حضور چند شاهد گفته که این جا در حدود ۲۰میلیارد ضایعات سنگ دارد و مشتری ۴میلیاردی دارم در صورتیکه ما بعد از بیست روز متوجه شدیم که ارزش معدن به ۲۰۰میلیون هم نمی رسد چکهای ما دست ایشان است در حال حاضر راضی به بازگشت چکهای ما نیست و میگوید چکها دست مردم است صبر کنید من مشتری پیدا کنم با وجود اینکه سر رسید چکها نزدیک است
    ایا برای این مورد راه حلی وجود دارد ممنون از راهنمایی شما

  3. امیر طاهرخانی می گوید

    سلام ملکی معامله کردم .وقرار شد سر تاریخ نوافق شده مبلغی به فروشنده پرداخت کنم .ولی پولی که قرار بود پرداخت کنم بغلت فروش نرفتن ملک خودم به خاطر کرونا جور نشد و معامله به طور یک طرفه فسخ شد آیا باید زرر و زیان بدم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر قید ضرروزیان درقرارداد باشد بله باید جبران خسارت شود.

  4. زهرا می گوید

    سلام بنده یه خونه ی اجاره کردم که قرار شد سره تاریخ معیین موجر تحویل بده ودر صورت عدم تحویل زمان تاریخ تعیین باید ضرروزیان پرداخت کنه وحالا پس از ده روز از پرداخت رهن در تاریخ معین شده صاحبخونه نتونست تحویل بده و بنابه دلایلی خواستار فسخ قرار داد شد حالا سوال بنده اینه ایا ضرر و زیانی که باید موجر پرداخت کنه شامل تمام مدتی که مبلغ رهن دست ایشون بود یعنی ده روز یا از تاریخی که باید خونه رو تحویل میداد شروع میشه؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خسارات از روز تحویل عین مستاجره شروع خواهد شد.

  5. افسانه نوروزی می گوید

    سلام ببخشید بنده جایی مستاجر بودم بعد از ۹ موفق به خرید خونه شدم یکماه زودتر به صاحبخونه اطلاع دادم و ایشون ملک رو به مبلغی خیلی بیشتر دوباره اجاره دادن و الان ادعا میکنن حق کمیسیون اجاره جدید رو بنده بپردازم در صورت‌ی که ایشون متضرر که نشدن هیچ بابت این سه ماهه که زودتر بنده خالی کردم چهارمیلیون و پونصد عایدشون شده حالا باید چیکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:خیر نمی تواند چنین ادعایی ننمایید و شما نباید مبلغی پرداخت نمایید.

  6. یدی پور می گوید

    ملک مسکونی را اجاره دادم رهن و اجاره فرداد را هم بستیم حالت مستاجر می خواهد فسخ کند لازم به ذکر است که هیچ گونه قصور وخلاف تعهد نداشتم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: فسخ قرارداد بایستی مستند به یک خیارات قانونی اعمال شود دلبخواهی نمی توان اقدام به فسخ کرد.

  7. حسین می گوید

    سلام ملک مسکونی اجاره کردم مدت اجاره تمام شده طبق مصوبه ستاد کرونا قولنامه ها ۱سال دیگر تمدید میشود با۲۵% افزایش موجر در قولنامه قید کرده از زمان اتمام قولنامه تخلیه نکنم روزی ۲۰۰ هزارتومان ضرر زیان پرداخت کنم ایا مشمول قانون مصوبه کرونا میشوم ۱سال دیگر تمدید کنم یا باید تخلیه کنم وضرر زیان بدهم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در صورت عدم تخلیه باید ضرر و زیان پرداخت نمایید.

  8. حسن می گوید

    باسلام درصورت دارا بودن خیاروصف وتخلیه واحد آیامستاجر باید یکماه اجاره به مالک پرداخت نمایدوهمچنین کمیسیون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر فسخ از جانب موجر باشد بله.

  9. میلاد می گوید

    من منزلیرا اجاره کردم حالا بعد ۴ ماه مالک به دلیل سروصدا گفته تخلیه کنید. این قانونیه یا نه.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر تعدی و تفریط نمایید بله می تواند.

  10. بیگی می گوید

    سلام من سه ماه ازاجاره منزلم گذشته صاحبخانه میگه تخلیه کن آیاخسارتی بایدبگیرم یانه شامل من نمیشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر مدت تمام نشده باشد نمی تواند تخلیه را بخواهد.

  11. ناشناس می گوید

    سلام میخواستم بدونم اگر موجر بنا به دلایلی قبل از تحویل آپارتمان به مستاجر پشیمان شود برای فسخ قرار داد چه کار باید بکند و آیا ضرر و زیانی یاید پرداخت شود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بسته به نوع قرارداد که وجه التزامی باشد یا خیر.

  12. مرتضی می گوید

    سلام، خسته نباشید
    یک باب آپارتمان اجاره کردیم و بعد یک هفته متوجه نبود سیستم گرمایشی شدیم ، دادخواست فسخ خیار عیب دادیم. اگر پرونده تا دو الی سه ماه طول بکشه،در این مدت باید اجاره ها پرداخت بشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      بله، جهت کسب اطلاعات دقیق تر از وکلای متخصص ما در این زمینه کمک بگیرید. موفق باشید.

  13. مینا نجفی می گوید

    بنده خونه ای رو اجاره کردم صاحبخونه متعهد شد کابینت نو میزاره نقاشی میکنی وخیلی کارای دیگه اما قبل تحویل دیدیم چیزی که گفته بود با کاری که کرده زمین تا اسمان فرق داره بعدا فهمیدیم داخل زیرزمین چاه کنده که بوی بدی میده الان مه ده روز مونده تا تحویل ما میخوایم فسخ کنیم ولی ایشون میگه پول پیشی که دادین خرج کردم پس نمیدم هیچ کاریم بیشتر از این برا خونه انجام نمیدم الان تکلیف چیه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در ضمن اجاره ممکن است طرفین شروط و تعهداتی را برعهده بگیرند برای مثال اگر صاحب خانه تعهد کرده که تا مدت مشخصی باید وسایل گرمایشی و مقدمات آن را فراهم کند در صورتی که این کار را انجام نداد شما به عنوان مستاجر می توانید نسبت به فسخ اجاره اقدام کنید. در صورتی که به دلیلی قصد به هم زدن اجاره را دارید بهتر است که از قبل با وکیل و یا مشاور حقوقی مشورت و نظر خواهی کنید تا از ساز و کار و راه کار های موجود مطلع شوید. ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  14. محمد شاهین می گوید

    سلام بنده منزول مسکونی را اجاره داده و تمام شرایط ضمن قرارداد راهم رعایت کرده و انجام داده ام
    امروز پس از دو روز از عقد قرار داد و تحویل کلید مستاجر با من تماس گرفته و بعلت بوی سیگار همسایه خواهان فسخ یک طرفه قرار داد می باشد
    آیا همچین چیزی ممکن است چون من خودم مبلغ قرض الحسنه را بابت رهن خانه ای دیگر خرج کرده ام و توان مالی بازپرداخت راهم ندارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      فسخ اجاره‌نامه باید با توجه شروطی که قانون تعیین کرده، صورت پذیرد. طرفین قرارداد نمی‌توانند با دلایلی غیر از دلایل رسمی و قانونی اقدام به فسخ اجاره‌نامه کنند. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ در زمینه قرارداد اجاره شما را راهنمایی نمایند.

  15. محمدرضا مختاری می گوید

    باسلام اجرت المثل در قرارداد اجاره اگر مستاجر دیر تخلیه نماید چقدر تعیین میگردد در روز اول عقد قولنامه آیا درصد مشخصی دارد یا توافقی است؟
    دوم اینکه اگر مستاجربموقع تخلیه نماید و مبلغ ودیعه رو موجر دیر پرداخت نماید باید به مستاجر خسارت پرداخت نماید یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اجرت المثل یا توافقی است یا در اختیار کارشناس می باشد.

  16. ناشناس می گوید

    سلام.منزلی رو تقریباً چهار ماه پیش اجاره کردیم که یسری مسایل را بین خودمون صحبت کردیم قرار شده بود انجام دهیم که صاحبخانه اصلا انجام نداده و الان می‌گه بخاطر ندادن مالیات ملک را اجاره داده بودم و حالا پشیمون شده و قرداد را فسخ میکنه میخواستم بدونم ما میتونیم از این آقا بابت این کارش ضرر بگیریم و هزینه های که باید بده شامل چه چیزهایی هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با وکیل متخصص برای نحوه دریافت خسارت از این شخص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  17. نامی می گوید

    سلام بنده موجر هستم و مستاجرم بخاطر اینکه مغازه ی مناسبترپیداکرده ۳ماه زودتر درخواست فسخ کرده بنده هم پیشنهاد کسر مبلغ ۳ماهه ی اجاره را مطرح نمودم،واینکه سپردن به املاک برا پیداکردن مستاجرجدید جهت جایگزین کردن مستاجر،،آیاخواسته ی بنده قانونی میباشد؟ضمنامستاجر پیشنهاد پرداخت۱۰روزه ی پول پیش از طرف بنده را نمودن،آیاقانون این اجازه را بدون توافق به مستاجرمیدهد؟ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما حتما باید با وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  18. محمدکیا می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    ملکی رو رهن کردیم و بعد از قرارداد با سوسک فراوان مواجه شدیم و بعد از چند بار سم زدایی مشکل برطرف نشد و موجر هم زیر بار برطرف کردن این معضل نمی‌رود و خیلی غیر طبیعی سوسک هست روزی ۳۰ یا ۴۰ سوسک در خانه پیدا میشود
    و با این شرایط امکان زندگی در آن نیست
    سوالم اینه آیا می‌شود قرارداد رو فسخ کرد و ضرر وزیان گرفت؟

    ممنونم از راهنماییتون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:با اثبات شرایط بله می توانید اقدام به فسخ نمایید.

  19. مصطفی می گوید

    سلام بنده مغازه ای روبه مدت ۳ سال اجاره کردم به صورت تمام رهن وتوقراردادذکرکردیم که بعداز اتمام هرسال ۲۰درصداضافه بشه به قراردادجدیدوالان اگرصاحب مغازه بیادبگه قراردادروفسخ کنیم باتوجه به قراردای که بستیم وبنده هیچ مشکلی نداشته باشم ایشون میتونه قراردادوفسخ کنه یانه واگربندضررزیان توقراردادقیدنشودبه چه صورت من میتونم ضررزیان بگیرم از ایشون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر حق فسخ از طرفین قرارداد در متن توافق نامه درج شود می توان فسخ نمود و اگر از طرفین سلب شده باشد این فسخ نیست و چون این و این شرط در صورتی که به نفع هر کدام از طرفین باشد می توانند شرط را اسقاط نمایندولی بدون توافق قابل فسخ یک طرفه نیست.

  20. فاطمه می گوید

    سلام من سه ماه پیش آپارتمان اجاره کردم که صاحب خانه تهدددادکابینت درب ورودی منزل وسرویس بهداشتی را تعویض کندلحظه آخرکه کلیدتحویل دادبه تهدادش عمل نکرده بودمن چون زمان نداشتم کلیدتحویل گرفتم بعدازتحویل کلید نه جواب املاکی رودادن نه جواب بنده رومن شکایت کردم وکارشناسی هم کردم که ۱۲بهمن دادگاهی دارم صاحب خانه به من گفت تخلیه کن ولی کمیسون بنگاه باشماست منم قبول نکردم به نظرشما دادگاه چه حکمی میده میدونم که صاحب خانه عیبهای خانه روبرطرف نمیکنه

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما می توانید قرارداد را فسخ نمایید یا اینکه از دادگاه دادخواست الزام به انجام تعهد طرح نمایید تا دادگاه الزام به تعمیرات نماید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  21. فاطمه می گوید

    سلام یک واحدرهن کرده ام وقراراست سی روزبعدتحویل بگیرم ومبلغی ازرهن راهم طبق توافق پرداخته ام.بقیه اش هم قراراست موقع تحویل بدهم.حالاموجرمیگویدفسخ میکنم ارزون دادم.ضرروزیان هم ننوشتیم ماراضی نیستیم فسخ کنیم تکلیف ماچیست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:خیر با توجه به اینکه شخص موجر در زمان قرارداد از قیمت مطلع بوده است نمیتواند اقدام به فسخ قرارداد نماید

  22. یلدا می گوید

    با سلام بنده سه ماه قبل یک باب مغازه با هدف فروش لباس بدون آگاهی از شرایط و موقعیت مغازه در محل اجاره کردم. مشاور املاک بنده رو ترغیب به اجاره کردن و گفتن فرد قبلی که البته شغل دیگری داشتن بی نهایت مشتری داشتن و موفق شدن. اما بعد از اجاره متوجه شدم اینطور نبوده.در زمان اجاره هم مالکین رو ندیدم و مشاور املاک همه امضاهارو جداگانه گرفتن. الان بنده قصد فسخ قرارداد دارم.خسارتی باید پرداخت کنم؟ و حدودا چقدر؟ مالک مبلغ رهن را بلافاصله باید برگشت بزنه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بخاطر همین عنوان نمی توانید قرارداد را فسخ نمایید ولی می توانید بابت کلاهبرداری شکایت نمایید

  23. امیرعلی می گوید

    سلام. منزلی را قولنامه کردم و مبلغ ۳تومن بیعانه دادم تا پوب رهن را جور کنم. اما موفق به تامین رهن نشدم. میخوام قرداد رو فسخ کنم. آیا مشمول ضرر و زیان میشم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر در قرارداد چنین خسارتی درج شده باشد بله خسارت تعلق خواهد گرفت

  24. هادی می گوید

    سلام..مغازه ی اجاره کردم بعدازیک هفته متوجه شدم مجوز ندارد وبا شهرداری مشکل دارد و برق بدون کنتور دارد
    من حتی یکروز هم در مغازه را باز نکردم و کلید را تحویل بنگاه دادم حالا بعداز دوماه مالک میخواد پانزده میلیون ضررو زیان کسر کند که انرا هم پرداخت نمیکند وبابت فسخ هم مکتوب کرده بودیم یک ماه جلوتر خبر دهیم ایا میتوانم مدعی شوم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت تدلیس در معامله قرارداد را فسخ نمایید و حتی ضررو زیان هم پرداخت نکنید

  25. امیدوار می گوید

    با توجه به اینکه جریمه فسخ قرارداد یک ماه اجاره می باشد، در قرارداد رهن کامل جریمه فسخ چگونه محاسبه می شود؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند