عدم همکاری بین وراث در تقسیم ارث و راه حل آن

امر و نهی و در نتیجه ضمانت اجرای قانون بیشتر در مواقعی وارد روابط طرفین می شود که آنان نتوانند با توافق هم و با سازش وظایف خود را انجام دهند.

برای مثال تا زمانی که مرد، طبق وظیفه خود، نفقه همسر خود را پرداخت می کند یا اینکه تا زمانی که زوجین با هم حسن معاشرت دارند قانون ضمانت اجرای خود را تحمیل نمی کند به طرفین مگر اینکه یکی از طرفین یا هر دو در روابط حقوقی خود حقی را ضایع کند که در این صورت قانون گذار با اقتدار خود و حقی که برای او قائل شده برای وی دادخواهی می کند.

در بحث ارث هم همین گونه است پس از فوت مورث (فرد ارث گذار یا فردی که از وی ارثی به جا مانده پس از فوت) اگر وراث با سازش و توافق بتوانند اموال را بین خود تقسیم کنند مشکلی پیش نمی آید. اما اگر توافق نکردند باید دادخواست تقسیم ترکه به دادگاه بدهند.

در ذیل توضیحاتی در این موضوع خواهیم داشت.

در توضیح ارث و ترکه

ارث چیزی است که از فرد متوفی باقی مانده است که شامل دارایی وی و حتی دیون وی هم می شود.

تا زمانی که دیون متوفی از دارایی به جا مانده وی پرداخت نشود ترکه خالص نیست و با پرداخت آن حال ترکه خالص است و وراث می توانند بین خود  اموال و دارایی متوفی را تقسیم کنند.

لازم است بدانیم باقی مانده ترکه بین وراث مشترک و به اصطلاح مشاع است و این مشترک و مشاع بودن به این معنا است که کسی از وراث بدون اجازه دیگری حق ندارد در آن تصرف کند تا زمانی که بین آنان تقسیم نشده است.

و حتی اگر آن را بین خود تقسیم کنند اما دیون متوفی را نپرداخته باشند در اینجا طلبکاران می توانند به تک تک وراث برای طلب خود مراجعه کنند.

توضیح ارث و ترکه

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

درخواست تقسیم ترکه

اگر بین وراث اتفاق نظر نباشد و توافق درباره تقسیم سهم الارث شکل نگیرد یا اینکه بین این وراث کسی باشد که محجور باشد مثلا بچه باشد یا کسی باشد که مجنون یا سفیه باشد در این حالت باید دادگاه کار تقسیم ترکه را انجام دهد.

برای درخواست تقسیم ترکه ابتدا و قبل از این امر لازم است یک سری کار ها انجام شود.

در اولین قدم شخصی که می خواهد از دادگاه تقسیم ترکه و ارث را بخواهد باید گواهی انحصار وراثت را اخذ کند.

پس فرد لازم است:

  1. گواهی انحصار وراثت دریافت کند.
  2. تصفیه ترکه.
  3. تحریر ترکه را انجام دهند در صورت لزوم.

۱ – گواهی انحصار وراثت و مراحل آن

این گواهی را از شورای حل اختلاف آخرین محل زندگی متوفی درخواست کرد برای اخذ گواهی انحصار وراثت مدارکی لازم است از جمله:

  1. گواهی فوت، این گواهی را می توان از طریق سامانه درخواست گواهی فوت نیز اخذ کرد.
  2. استشهادیه محضری، روال استشهادیه این گونه است که فرد ۳ نفر را حاضر می کند در دفتر استاد رسمی و فرم را تکمیل و امضا می کنند مبنی بر اینکه این افراد ورثه فلان متوفی هستند.
  3. شناسنامه وراث یا کپی برابر اصل آن
  4. اگر متوفی وصیتی کرده باشد وصیت نامه او نیز پیوست شود.

نکته ای که باید دقت کرد این است اگر اموال متوفی از ۵۰ میلیون تومان بیشتر باشد گواهی انحصار وراثتی که صادر می شود نامحدود نام دارد و باید در روزنامه آگهی شود اما اگر کمتر از ۵۰ میلیون باشد.

گواهی انحصار وراثت محدود اخذ می شود که نیازی به آگهی در روزنامه نخواهد بود.

زمانی که برای اخذ گواهی انحصار وراثت نامحدود است با توجه به اینکه باید آگهی بشود ۴۰ تا۵۰ روز است اما در گواهی انحصار وراثت محدود نزدیک ۷ روز طول می کشد چون نیازی به آگهی کردن ندارد.

یکی از مدارکی که لازم بود و آن را نام بردیم شناسنامه وراث است.

حال فرض کنیم که یکی از وراث همکاری نمی کند یا اصلا فعلا در سفر است در اینجا خود شورای حل اختلاف از ثبت احوال استعلام می کند.

پس از اینکه از شورای حل اختلاف درخواست گواهی حصر وراثت را تقاضا کنید. 

شورا در آخر پس از رسیدگی یک گواهی  شبیه به تصویر زیر به شما تحویل می دهد که می توانید برای انجام باقی امور خود از آن استفاده کنید

نمونه گواهی انحصار وراثت

۲ – تحریر ترکه چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده تعریف تحریر ترکه را ارائه دهیم باید گفت تحریر ترکه همان لیست اموال متوفی است. اینکه متوفی چه اموالی دارد همراه لیست کردن این اموال، تحریر ترکه نام دارد.

مدارک مورد نیاز برای تحریر ترکه:

  1. گواهی فوت.
  2. گواهی انحصار وراثت که در بالا توضیح دادیم.
  3. لیست تمام اموال متوفی.

این مدارک را باید پیوست درخواست تحریر ترکه کنیم.

با آماده کردن این مدارک و تقدیم کردن دادخواست تحریر ترکه می توان ضمن این دادخواست مهر و موم ترکه را از مرجع صالح درخواست کرد که از حیف و میل اموال متوفی جلوگیری شود.

۳ – تصفیه ترکه

تصفیه ترکه به این معنی است که تمام دیون و بدهی های متوفی پرداخت شود و اگر فرد وصیتی کرده است آن وصیّت از ماترک خارج شود اگر وراث ترکه را قبول کنند.

خود آن کسانی که قبول کرده اند موظف به تحریر ترکه هستند و اگر رد کنند دادگاه خود مدیر تصفیه تعیین خواهد کرد.

اما اگر برخی ورثه ترکه را قبول کنند دیگر درخواست تصفیه ترکه را دادگاه از کسی قبول نمی کند.

لازم به ذکر است که رد یا قبول ترکه به معنی خواستن سهم الارث یا نخواستن آن نیست بلکه رد یا قبول ترکه به معنی پذیرش ترکه با تمام دیون و بدهی های متوفی است.

تصفیه ترکه

عدم همکاری در تقسیم ترکه

پس از انجام امور بالا حال می توان از دادگاه درخواست تقسیم ترکه را تقاضا کنیم.

پس از اینکه مراحل فوق انجام شد دادگاه پس از تعیین وقت رسیدگی را آغاز می کند اگر در جلسه دادرسی دادگاه بین وراث تراضی و توافق حاصل شد؛ قاضی این امر را ضمن صورت جلسه ای می نویسد و وراث هم امضا می کنند اما اگر بین آنان تراضی نشود.

دادگاه بر طبق قانون عمل می کند به این صورت که دادگاه کلیه اموال را به کارشناس ارجاع می کند تا کارشناس اموال را ارزیابی و قیمت گذاری کند.

بعد از این کار دادگاه سهم هر یک از افراد ورثه را تعیین خواهد کرد.

این امر را دادگاه با قرعه مشخص و تعیین می کند.

حال فرض کنیم بخشی از اموال قابل تعدیل و تقسیم نباشند در اینجا اموال فروخته می شود و بین آنان تقسیم می شود‌

نتیجه گیری

خواندیم که اگر بین وراث توافقی در زمینه تقسیم ارث انجام نشود باید از دادگاه این تقاضا را بخواهند البته این امر منوط به این است که از قبل گواهی حصر وراثت و در صورت لزوما تحریر ترکه انجام شود و پیوست دادخواست تقسیم ترکه شود.

دادخواست تقسیم ترکه را می توان در دفاتر خدمات قضایی تنظیم کرد و از این طرق به دادگاه ارسال شود.

در دادگاه پس از تعیین وقت و شروع به رسیدگی اگر بین وراث توافقی برای تقسیم حاصل شود که دادگاه طبق همین صورت مجلس می نویسد و اگر توافقی حاصل نشد دادگاه به کارشناس ارجاع می کند برای ارزیابی اموال و به تقسیم ترکه بین وراث می پردازد.

سوالات متداول

قبلا این مقرره وجود داشت اما در حال حاضر خیر؛ یعنی اگر متوفی در قبل از سال ۹۵ فوت شده باشد لازم است به اداره دارایی مراجعه کرد اما اگر بعد از سال۹۵ فوت شده باشد نیازی به این امر نیست‌.

هزینه انحصار وراثت ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود که از طریق دفاتر خدمات قضایی شهر خود می توانید انجام دهید.

در اینجا می توانید به همان شورای حل اختلاف که ابن گواهی را صادر کرده مراجعه کنید و کمی آن را دریافت کنید.

این گواهی قابل اعتراض است و مدت هم ندارد.

کافی ست که فقط یکی از ورثه نه همگی برای این امر اقدام کند. فردی که طلبکار یا ذی نفع است هم نمی تواند این تقاضا را بخواهد.

باید دقت کرد که اگر این گواهی نباشد تقسیم ارث ممکن نخواهد بود و حتی یکی از ورثه که سهم الارثی به وی نی رسد نمی تواند آن را بفروشد تا زمانی که گواهی نگرفته باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای
44 نظرات
  1. محمدرضاورمزیار می گوید

    اگر مهریه همسر متوفی به پول تبدیل شده است ومدتی مهریه رابصورت اقساط ازمتوفی دریافت نموده اکنون پرداخت مابقی مهریه به چه صورت خواهد بود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مهریه چه پول و چه سکه از اموال متوفی قابل اخذ است

  2. عسکر می گوید

    باسلام،باتقاضای ترکه از دادگاه حقوقی اموال غیر منقول تاچه مقداری (مساحت ) قابل تقسیم یا فروش است ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام کل اموال رو میتوان و محدودیتی ندارد.

  3. علی رحیمی می گوید

    اگر وراث خواهان ابطال تقسیم نامه باشند ولی یکی از وراث نخواهد تقسیم نامه ابطال شود آیا امکان ابطال وجود دارد؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      اگر تقسیم به غلط باشد بله

  4. غلامرضا پاوندپور می گوید

    ما سه خواهر دوبرادر و مادر هستیم خونه پدرم را میخواهیم بفروشم ام خواهران وبرادرم مخالفتی میکند میگن عرزون مشتری را رد میکنند پول ندارم شکایت کنم چه کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام از دادگاه درخواست تقسیم ترکه نمایید

  5. عباس نامداری می گوید

    با سلام پدرم ۳ سال پیش فوت کرده برای تقسیم اموال دو خواهر عزیت و همکاری نمیکند مادر وچهار برادر رضایت دارند پدرم مردی زحمت کش و فعال بود این دوخواهر حدود ۱۳ یا ۱۴ سالگی ازدواج کرده و رفته زندگی خود ولی ادعای زیادی دارند آیا هرکسی تازنده است اختیار زندگی خود را دارد یا نه آیا حق قرض دادن و گرفتن رادارد یاخیر آیا حق اب خوردن رادارد یا خیر ادعای پوچ وبی اسماس دارندگان برگه انحصار وراثت گرفته ام ما طبق قانون میخواهیم سهم انهارا بدهیم ایااینها در زمان قید حیاط پدر شان مالک بوده اند یا آنچه که الان موجود است سهم دارند طبق قانون انحصار وراثت خواهشمند هستم راهنمایی کنید

  6. ابولفظل اسفندیاری می گوید

    برادر م می خواهد ارث خود را از پا بگیرد اما اگر یکی از اعضای خانواده راضی نباشد ارث تقسیم میشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ایشان می تواند دادخواست انحصار وراثت به طرفیت وراث مطرح نماید

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتواند درخواست تقسیم نماید

  7. محسن رازمهر می گوید

    شب خوش طاعات قبول.از مازندران هستم.پدر وصیت نوشته در مشاور املاک ولی خودش حضور نداشته.وزن دیگری اختیار کرده.وبعداز چهل روز وصیت نامه تحویل گردیده به فرزندان..پدرم سواد داشته وامضا اون نیست ایا از بابت.تنفید وصیت نامه وتقسیم ماترک. چه راهکاری درنظر دارید ممنون.رازمهر هستم از مازندران در ضمن پدرم فوت شده درشهر همدان.وهمونجا دفن شده ولی زن جدید.که حدوا یکسال میباشد.اختیار کرده هم در همدان ساکن.ولی بچها کلا در مازندران ساکن هستن.ایا اصلا این وصیت نامه وجه قانونی داره که مشاور املاک نوشته شود درصورتی که پدرم حضور نداشته

  8. مقتدری می گوید

    سلام روز بخیر
    پدرم حدود ۴۰ سال قبل فوت شده و تقسیم اموال بدون گواهی انحصار وراثت انجام گرفته با حضور یک نفر از شورای حل اختلاف روستا بطوریکه ۲ برادرم تمامی اموال و زمینها رو بدون هیچ سندی فروختن و ادعا کردن که ما ۳ خواهر هیچ سهم الارثی نداریم
    تنها خانه مادریم باقی مانده که برادر کوچکترم مدعی شده که مادرمان قبل از فوت به عنوان سرپرست خانه که میبایست مرد باشد برگه ای که برای نصب کنتر گاز بود خانه رو به من منتقل کرده و برای من هست (با توجه به اینکه این برگه کاملا دستنویس هست)
    حالا برادر کوچکترم گفته من خانه رو نمیفروشم تا سهم الارث بدم و متعلق به من هست
    میخواستم ازتون خواهش کنم که بهترین اقدام برای این مورد چه چیزی هست؟
    قبل از این تصمیم داشتیم دادخواست تقسیم ترکه بدیم با توجه به همچین ادعایی نسبت و به خانه ی مادری وتمامی اموال بهترین راه از نظر شما چه چیزی هست؟
    ممنون از لطفتون 🌸

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانبد در خواست انحصار وراثت وتقاضای تقسیم ترکه نمایید .

  9. محمد کشانی می گوید

    سلام .بنده یه باغ خریدم که سهم الارث فروشنده میباشد و این باغ در روستا میباشد یک برگه سهم الارث بین برادران نوشته شده و چند نفر شاهد امضاء کردند ایشان سهم الارث خود رابه بنده فروخته ودر املاک مباینامه نوشته شده ایا وراث میتوانند هر لحظه ادعایی داشته باشند ۱۴ خواهر برادر هستن که از ۹نفر آنها امضاء در مباینامه گرفته شده است و۵ نفر دیگر امضاء نمیکنند البته خواهر فروشنده که در سهم باغ شریک است امضاء و اثر انگشت انجام داده است ویا آیا میشود در شهر ملک این ملک را در ثبت اسناد ثبت کرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر چون شاهد وجود دارد دیگر نمی توان انکار کرد.

  10. مجید می گوید

    با سلام
    بنده دادخواست تقسیم ترکه کردم و کارشناس قیمت داده برای هر کدام از وراث و یکی از برادرانم می‌خواهد سهم مرا بدهد و دیگر خانه فروخته نشود و لی بنده مخالفم باین قضیه چونکه چندین سال هست که ساختمان در تصرف ایشان بوده و حاصر به فروش یا خروج از آن منزل نیست با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در این صورت بایستی شما دعوای تصرف عدوانی طرح نمایید و درخواست اجرت المثل نمایید.

  11. سلیمانی می گوید

    سلام اگر یکی از وراث سهم خود را بگیرد و در محضر امضا بدهد که سهم خود را گرفته آیا امضا همگی وراث لازم است یا فقط شخصی که سهمش را گرفته امضا بدهد کافیست؟ممنون میشم جواب بدهید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: ابرا همان شخص کفایت می کند.

  12. احمدی می گوید

    با سلام. دو برادر سالها قبل فوت نموده اند. فرزندان هیچ کدام انحصار وراثت نکرده اند. الان فرزندان یکی از برادران قصد انحصار وراثت دارند. اما فرزندان برادر دیگر حاضر به اقدام نیست. لطفا بفرمایید فرزندان برادر اول برای انحصار وراثت چگونه می توتنند اقدام کنند.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادگاه اقدام به انحصار وراثت نمایید و عدم مراجعه برادر دیگر مانعی ایجاد نمی کند.

  13. لیلا می گوید

    سلام. خسته نباشین. اگر یکی از وراث خانه ای نداشته باشد و بخواهد در خانه ی مانده ی مانده از ارث سکونت کند میشود؟ بقیه وراث میتوانند شکایت کنند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      در صورتی که در تقسیم ارث یکی از ورثه با سایر وراث همکاری نکرده و میان آن ها توافقی حاصل نشود جهت اجرای حق قانونی خود راهی جز مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواست تقسیم ترکه نخواهید داشت. جهت دریافت راهنمایی های دقیق تر از وکلای متخصص ما در این زمینه کمک بگیرید. موفق و موید باشید.

  14. منیره می گوید

    سلام مدت ۱۶ سال پدرم فوت شده وزمینی داشته به مساحت ۴۰۰ قصب طی این ۱۶ سال برادرم سند زمین را برداشته وبه هیچکدام از ورثه نمیده حتی کپی ان وخودش وبرادر دیگرم داخل زمین خونه ساختن ولی اجازه ی تقسیم وساخت وساز به ما ۳نفر نمیدهند آیا ما میتوانیم به ثبت اسناد مراجعه کنیم ونسبت به سهم خود سند بگیریم
    اگر میشه چه مراحلی رو باید طی کنیم
    انحصاروراثت داریم
    ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      اگر بین وراث اتفاق نظر نباشد و توافق درباره تقسیم سهم الارث شکل نگیرد یا اینکه بین این وراث کسی باشد که محجور باشد مثلا بچه باشد یا کسی باشد که مجنون یا سفیه باشد در این حالت باید دادگاه کار تقسیم ترکه را انجام دهد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید.

  15. ناهید می گوید

    سلام ، برادر من تقسیم ارث نمی‌کند، باغی ک تقسیم نشده را خودش استفاده می‌کند، ما سه خواهر و سه برادر هستیم باید چه کنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      اگر بین وراث اتفاق نظر نباشد و توافق درباره تقسیم سهم الارث شکل نگیرد یا اینکه بین این وراث کسی باشد که محجور باشد مثلا بچه باشد یا کسی باشد که مجنون یا سفیه باشد در این حالت باید دادگاه کار تقسیم ترکه را انجام دهد. جهت دریافت اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما در این زمینه شما را راهنمایی نمایند. موفق و موید باشید.

  16. بهرام می گوید

    باسلام واحترام.من ازطرف خواهروبرادرانم بعدازفوت پدرمان وکیل شدم برای کارهای اداری قضایی ….وتقسیم ارث پدری همه وکالت نامه محضری امضا کردند امااکنون بعدازگذشت پانزده سال یکی از برادرانم شروع به ساخت مسکن وتصرف زمین های بقیه ورثه نموده ومیگویدتقسیم نامه قبول ندارد الان درزمین برادردیگرم ازبنیادمسکن وام گرفته وساختمان مسکونی ساخته تکلیف چیست؟ ویاداوری کنم که درتوافق نامه وصورتجلسه کارشناس تقسیم نامه ها باحضورمامورپاسگاه نوشته شده که حدوحدود مرز هرکس من که وکیل هستم تایین میکنم .ولی الان یکنفراصلا حرف من نمی پزیره وکارخودش میکنه لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      اگر بین وراث اتفاق نظر نباشد و توافق درباره تقسیم سهم الارث شکل نگیرد یا اینکه بین این وراث کسی باشد که محجور باشد مثلا بچه باشد یا کسی باشد که مجنون یا سفیه باشد در این حالت باید دادگاه کار تقسیم ترکه را انجام دهد. جهت دریافت اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما در این زمینه شما را راهنمایی نمایند. موفق و موید باشید.

  17. محمدعلی می گوید

    پدرمااموالش. راتقسیم. کرده. ریش. سفیدان. شوارروستامهرزده. همه. ماهم. امزااسرانکشت. زدیم. پدرفوت. شده. ۱۵ساله.الان.یکی.قبول.نمیکندشکایت.میکند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      اگر بین وراث اتفاق نظر نباشد و توافق درباره تقسیم سهم الارث شکل نگیرد یا اینکه بین این وراث کسی باشد که محجور باشد مثلا بچه باشد یا کسی باشد که مجنون یا سفیه باشد در این حالت باید دادگاه کار تقسیم ترکه را انجام دهد.

  18. مژگان می گوید

    سلام پدر مادرم فوت کرده اندحدود ۷ سال است برادرانم و خواهرانم که ۱۲ نفر هستیم اصلا توفق نداریم من به تنهایی میتونم درخواست سهم خودم را انجام بدم؟؟؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید از طریق دادگاه اقدام نمایید و برای اینکه نوع درخواست باید تخصصی و دقیق باشد تا خواسته شما رد نشود باید با وکیل مشاوره نمایید و می توانید با شماره گیری ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید برای مشاوره با وکیل .

  19. Vy می گوید

    با سلام مادر بنده به همراه ۳ خواهر که یکی فوت کرده و دونفر دیگر زنده هستند و به همراه ۳ برادر دیگر به انجام کارهای تقسیم مشغول هستند اما خواهر کوچکتر با آنها همکاری نمی کند این ارث پدربزرگ بنده قسمتی مشترک بین خواهر و برادر و قسمتی فقط برای برادر و قسمتی فقط برای خواهران است… آیا با این موضوع که یکی از خواهران همکاری نمی کند و اصلا در هیج یک از کارهای تقسیم حضور ندارد جمع خواهران و برادران می‌توانند یک وکیل بگیرند برای انجام کارها یا مادر بنده می‌تواند وکیل بگیرد به تنهایی و کار به کار کسی نداشته باشد… ممنوذ

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با وکیل متخصص خانواده مشاوره نمایید از طریق سامانه وکیل تاپ.

  20. Rz می گوید

    باسلام ۱۷سال پیش پدرم به قتل رسیده به معاونت مادرم الان حق ارث مرانمیدهند مادروخواهروبرادرانم مدعی است خونه ۱۹سال پیش بصورت دست نوشته پشت قولنامه پدرم وکالت فروش به ایشان داده الان میگه مال منه چکارمیتونم بکنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر مطمئن هستید که نسبت به قولنامه اقدامی صورت گرفته باشد می توانید نسبت به مجعول بودن ان اقدام نمایید و از ادامه مشکلات جلوگیری نمایید.

  21. رضا می گوید

    سلام
    درصورت ممانعت یکی ازوراث ازاجرای قرار تحریر ترکه تکلیف چیست‌.

    1. زینالی می گوید

      سلام: بدون حضور این فرد اجرا خواهد شد

  22. محمد می گوید

    سلام.
    پدرما فوت کرده وباغی باخانه به ارث گذاشته متاسفانه یکی ازوراث برای فروش مخالفت میکند تکلیف چیست چه بایدکرد ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادگاه اقدام به تقسیم ترکه نمایید

  23. اسماعیل می گوید

    سلام وقت بخیر پدرم فوت کردن زنبور دار بودن ۳۰۰کلنی زنبور عسل داشتن مادرمان بدون اجازه کل زنبورها را فروخته از خواهر برادرها چند تایی حقشون میخوان چند تانمیخوان یکی از برادرها بعد فوت پدر ۴۰روز رفته زنبور داری کرده بعد چهلم یکی ديگر تا ۴ماه مانده به زنبورها رسیدگی کرده وقیمت واقعی هر کندو یک ملیون پانصد بوده مادر کلا فروخته ۸۰ملیون تکلیف چیست راه حل این کار چیست ممنون میشم پاسخ بدید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند