ارث مرد در صورت فوت همسر چگونه است و شرایط مختلف آن

 ارث یکی از راه های انتقال مالکیت می باشد. گاهی انتقال مالکیت در ازای مالی انجام می شود (مثل هبه) و گاهی به صورت مجانی یا به عبارتی بلاعوض (مثل هبه) صورت می گیرد.

همچنین ممکن است انتقال موقتی و در ازای مبلغی باشد (مثل اجاره) و گاهی هم انتقال به صورت موقتی ولی بلاعوض مثل صلح منافع به صورت رایگان (همانند اجاره ولی بلاعوض) محقق می شود.

اما در ارث، انتقال مالکیت هم به صورت بلاعوض بوده و هم به نحو قطعی و دائمی محقق می شود. ارث دارای حالات و فرض های متعددی می باشد اما در این مطلب فقط قصد داریم ارث مرد از همسر خود را بیان کنیم.ارث شوهر از همسر

طبقات ارث به شکل مختصر

پس از آشنایی با ماهیت ارث لازم است به طور مختصر و اجمالی با طبقات ارث آشنا بشیم.

ارث دارای سه طبقه می باشد و قواعد ارث دارای یک قاعده کلی می باشد بدین نحو که وجود بستگان نزدیک به شخص فوت شده مانع ارث بردن بستگان دورتر می شود.

برای مثال طبقه اول ارث که شامل پدر و مادر، فرزندان، نوه و نتیجه و… شخص فوت شده است، مانع ارث بردن طبقه دوم یعنی برادر و خواهر و فرزندان آنان است. همچنین اگر به هر دلیلی طبقه اولی که به آن اشاره کردیم وجود نداشته باشد وجود برادر و خواهر شخص فوت شده که طبقه دوم ارث محسوب می شوند مانع ارث بردن طبقه سوم ارث که عمه، عمو، دایی، خاله (شخص فوت شده) و فرزندان آنان است خواهد بود.

حال سوالی که شاید به ذهن در این خصوص خطور می کند وضعیت ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر است که در طبقات ارث اسمی از آن ها برده نشد که بحث اصلی این مطلب است که مفصلا به آن می پردازیم.ارث شوهر از همسر

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

وضعیت ارث زن و شوهر از یکدیگر

در ابتدای ورود به بحث باید به این نکته اشاره کرد که فقط زوجین درصورت ازدواج دائمی از یکدیگر ارث می برند و در ازدواج موقت، حتی اگر به صورت شرط ضمن عقد این موضوع قیدشده باشد هم زوجین از یکدیگر ارث نمی برند.

حال مطابق با قانون مدنی، چنانچه مردی همسرش فوت کند، اگر دارای فرزند مشترک با همسر خود بوده باشد سهم الارث او از اموال باقی مانده خانم یک چهارم خواهد بود و چنانچه فرزندی نداشته باشند سهم الارث مرد یک دوم خواهد بود.

اما اگر خانمی همسرش را ازدست بدهد چنانچه فرزند مشترکی با مرد داشته باشد یک هشتم باقی مانده از اموال مرد را ارث می برد و در صورتی که فرزندی نداشته باشد سهم الارث خانم یک چهارم اموال خواهد بود.

ذکراین نکته ضروری است که در صورتی که اموال باقی مانده از شخص فوت شده به صورت مال غیر منقول باشد (ملک، زمین و…) خانم فقط از قیمت آن ارث می برد و مالک عین آن مال نمی شود بلکه درصورت فروش مال غیرمنقول طبق سهم الارث خود از قیمت آن ارث می برد.

نکته مهم دیگر دراین خصوص که می بایست ذکر شود، این است که اگر مرد فقط و فقط تنها وارث همسر خود باشد تمام سهم الارث را مالک می شود ولی اگر خانم فقط وارث همسر خود باشد و هیچ وارث دیگری نباشد فقط به میزان سهم خود ارث می برد (یک چهارم اموال) و باقی مانده اموال جز اموال مجهول المالک شناخته می شود و زن مالک آن ها نمی شود.

حالات استثنائی ارث مرد و زن

همانطور که اکثریت جامعه نیز به این موضوع آگاه هستند که زوجین فقط در صورتی از هم ارث می برند که داخل در رابطه ی زوجیت با یکدیگر باشند و درصورت طلاق و جدایی زوجین ازیکدیگر ارثی تعلق نخواهد گرفت.

اما طبق ماده ۹۴۳ قانون مدنی، با ایجاد یک حالت استثنائی خلاف موارد گفته شده مقرر نموده است، آن هم در صورتی است که:

مردی همسر خود را طلاق دهد (درخواست طلاق از سوی مرد بوده باشد) و مرد یا زن قبل از انقضا مدت ۳ماه فوت کنند ارث به طرف دیگر تعلق می گیرد.

حالت استثنائی دیگر را ماده ۹۴۴ قانون مدنی به وجود آورده است که بیان داشته است:

اگر شوهر درحالی که مریض است همسر خود را طلاق دهد و ظرف یک سال از تاریخ طلاق به سبب همان بیماری که در حین طلاق وجود داشته است فوت کند خانم از او ارث می برد هرچند درخواست طلاق از سوی خانم بوده باشد. ولی این امر مشروط براین است که خانم ازدواج مجدد نکرده باشد.ارث شوهر از همسر

طریقه اقدام جهت مطالبه ارث

در اکثر موارد تقسیم سهم الارث باقی مانده از شخص فوت شده که اصطلاحا به آن ماترک می گویند با رضایت و یا طبق وصیت شخص فوت شده صورت می گیرد، اما بعضا بین وراث در تقسیم سهم الارث باقی مانده اختلاف به وجود می آید که چاره ای جز طرح دعوا و احقاق حق از دادگستری نمی باشد.

برای شروع به طرح دعوا و نگارش دادخواست می بایست ابتدا گواهی انحصار وراثت را اخذ نمود چرا که بدون وجود این گواهی امکان طرح دعوا میسر نمی باشد.

هریک از وراث به تنهایی می تواند پس از آماده نمودن مدارک شناسایی و فوت شخص، شهادت نامه محضری، اسامی تمام وراث، که می بایست در فرم مخصوصی که توسط دادگاه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد نوشته و توسط دو نفر از اشخاصی که وراث و متوفی را می شناسند امضا شود و امضای افراد فوق نیز می بایست توسط یکی از دفاتر اسناد رسمی تایید و گواهی مربوطه به دادگاه ارائه گردد.

رسید گواهی مالیاتی (مالیات بر ارث) (وکلیه کلیه اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول او را به اداره دارایی حوزه محل سکونت متوفی ارائه کنند و رسید آن را دریافت نموده)، به همراه وصیتنامه در صورتی که وجود داشته باشد به دادگاه محل سکونت شخص فوت شده مراجعه کرد و اقدام به تقدیم دادخواست در خصوص انحصار وراثت بنماید.

پس از صدور گواهی انحصار وراثت شخص با تقدیم دادخواستی تحت عنوان تقسیم ترکه علیه همگی وراث تقدیم دادگاه (دفاتر خدمات قضایی) می نماید.

در جلسه رسیدگی چنانچه بین وراث توافقی انجام شده باشد توافق انجام شده نوشته و به امضای طرفین می رسد و طبق همان تقسیم صورت می گیرد.

اما در صورتی که توافقی در این زمینه صورت نگیرد دادگاه موضوع را به کارشناس رسمی ارجاع می دهد تا تمامی اموال را ارزیابی کند و مطابق وصیت نامه اگر باشد و در غیر این صورت طبق قواعد ارث سهم هریک را مشخص می کند. در صورتی که مال به جای مانده از متوفی، قابلیت تقسیم نداشته باشد، فروخته خواهد شد و بهای آن به عنوان ‌سهم‌الارث مابین وراث تقسیم می‌شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
131 نظرات
  1. maedeh می گوید

    همیشه در حق خانم ها اجحاف میشه!
    تشکر از خانم زینالی مفید بود

  2. فیض اله زاده می گوید

    سلام
    برادر پرستارم حدود دوماە بود کە یە دختری رو عقد کرد اما متاسفانە پدرو مادر دختر دخالت کردند و درحال طلاق بودند که برادرم خودسوزی کرد
    الان حقوق برادرم یک چهارمش به زن عقدیش میرسه یا میتونیم ادعا کنیم چون درحال طلاق طبق خواست خانواده دختر بوده ارثی نمیبره،
    پدر و مادرم در قید حیات هستند

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما اگر ادعا هم کنید که در حال طلاق بودند مادامی که طلاق نگرفته اند همسر ایشان محسوب می شوند و ارث میبرند

  3. محمد۰ می گوید

    سلام.پدر بزرگ نده قبل فوت و در دوران بیماری و کهولت سن خانه را به نام همسرش کرده است،اما همسرشان قبل از ایشان فوت کرده اند،آیا به پدر بزرگ بنده ارث می رسد و ما به عنوان نوه ایشان دارای حق می باشیم.

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام به پدر بزرگ و فرزندان ارث میرسد نه نوه ها

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام باوجود وجود فرزند نوبت به نوه نمیرسد

  4. جعفرمیرزایی می گوید

    سلام
    چگونه می توانم درعوض مهریه همسرم سه دانگ خانه ام به نام ایشان کنم؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بابت مهریه سه دانگ میزنی بنامشان ولی رسید رسمی میگیرید بابت مهریه دادم تا مشکلی پیش نیاد

  5. سید کورش می گوید

    سلام.ایا مادر من که قوت شدند و دارای قولنامه ازدواج بودند حدود ۴۰سال ولی دفترچه عقد نداشتن ایا میشود سهم الارث را از پدرم که ازدواج مجدد کرده بگیریم ممنون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر

  6. جبرییل باقی نژاد می گوید

    سلام خانم زینالی زنی دارای فرزند با مردی ازدواج میکند سپس زن فوت میکند ایا فرزند زن می تواند مهریه وجهازیه و…از شوهر مادرش طلب کند دو ایا بعد فوت زن شوهر هم فوت کند ایا در این شرایط هم فرزندزن میتواند مهریه و……یا ارثیه ببرد با فرض اینکه مرد هم ازاین زن وزن دوم که بعد از این زن گرفته فرزند داشته باشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله امکانش هست

  7. جبرییل باقی نژاد می گوید

    زنی دارای فرزند بامردی ازدواج میکند سپس زن فوت میکند ایا مهریه زن ویا ارثی به فرزند زن میرسد

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  8. علی می گوید

    زنی دارای شوهر و بدون فرزند فوت میکند
    مرحوم پدر و مادرش هم فوت کرده اند
    اما یک خواهر و برادر دارد
    تقسیم ارث چگونه صورت میگیرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام یک دوم متعلق همسر است و به برادران دو برابر هر خواهر ارث خواهد رسید.

  9. زهراشکیبایی منش می گوید

    سلام اگرزن زودترازمردفوت کندفرزندازپدرمیتواندمطالبه ی مهریه ی مادرش رابکند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله. مهریه به مجرد عقد به زن تعلق خواهد گرفت و مانند ارث نیست که اگر همسر زودتر از شوهر فوت کند به او مهریه تعلق نگیرد

  10. نوشین می گوید

    اگر زن میانسالی که از همسرش جدا شده و فرزندانی هم نداشته باشد چه کسی ارث می برد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      اگر مادر و پدر در قید حیات نباشند ارث به خواهران و برادران وی و در صورت نبودایشان نیز به خواهر زاده ها و برادر زاده ها و باز هم در صورت نبود ایشان به دایی و خاله و عمو و عمه میرسد

  11. محمد می گوید

    سلام اگرمردی منزلش ببخشدبه همسردوم خودوبعدان مردفوت شودایافرزندان ازان منزل ارث می برند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر قابل رجوع نیست

  12. معصومه کنعانی می گوید

    سلام، روز بخیر، مادربزرگ من قبل از پدربزرگم فوت کرده است لطفا بفرمائید آیا مهریه و یک هشتم اموال پدربزرگم به فرزندان مادربزرگم میرسد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملاک ارث بردن شخص زنده ازمرده است هرکسی بمیره زنده ازش ارث میبرد

  13. احمد می گوید

    سلام خسته نباشید حالتون خوبه.پدرم دوتا زن داشته و یکی از زنها که مادر من نیست قبل از بابام مرده حالا ارث به اون زن یا اولادش تعلق میگیره یا نه.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  14. جواد می گوید

    سلام اگر خانم شاغلی فوت نماید آیا همسر می‌تواند از حقوق و مستمری همسر استفاده کندو مشمول ارث می‌شود یا خیر؟

  15. نفس چراغی می گوید

    سلام من یک ساله ازدواج کردم وبجه ندارم وشوهرم یک ماشین وحقوق داره فقط وطلاهایی که به من خریده اگه فوت کنه اموالش به من میرسه یا فقط یک چهارم اموالش؟اگه پدرش حق طلب کنه میتونم مهریه مو بخوام یانه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام فقط یک چهارم علاوه بر مهریه به شما خواهد رسید

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگه پدر داشته باشه بشما ۱/۴ ام میرسه

  16. حسین می گوید

    زن از شوهر اول خود یک فرزند دارد. درصورت ازدواج مجدد اگر فزند مشترک با شوهر دوم داشته باشد و یا فرزندی نباشد در صورت فوت زن ارث چگونه بین شوهر دوم و فزند شوهر اول تقسیم میگردد.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام سهم زوج باوجود فرزند ۱چهارم بوده وبقیه به فرزند میرسد

  17. حاجی رضا عباسی می گوید

    سلام
    زوجه من پنج سال هستکه فوتکرده .وطبق انحصار ورثه وراث قانونی همسر فوت شده… من شوهر و مادر ایشان هستیم …الان مادر زوجه من طرح دعوی کرده بابت سهم ارث از مهریه دختر فوت شده اش …
    میخواستم بدونم ایا سهم ارثی از مهریه می برد یا نه واگر میبرد چقدر هست …مهریه ما هشتصد سکه بوده است …
    ممنون از لطف شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام به میزان یک سوم میبرد

  18. نرگس می گوید

    سلام
    مادرم فوت کردن داری یک منزل هستن
    پدرم زن دوم میگیرد وبعد پنج سال پدرم فوت میکنه آیا زن پدرم ازمنزلی که به نام مادرم هست سهم میبرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام سهم مادر به همسر میرسدوسهم ان را هم همسرش میبرد

  19. علی می گوید

    در انحصار وراثت صادر شده در سال ۹۲ سهم همسر یک چهارم از بهای ابنیه و اشجار اعلام شده است و در سال ۹۹ ملک بجامانده از متوفی فروخته شده است آیا سهم همسر همان است یا یک چهارم از کل بهای ملک؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام سهم زوجه ازماترک متوفی یک چهارم درصورتی که متوفی فرزند نداشته باشد

  20. احمد می گوید

    سلام. زنی فوت مینماید . مادر و پدر زن فوت کرده درقید حیات اند .دو دختر دارد ویک پسر بهمراه همسر .چگونه ارث میبرند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام سهم پدر یک ششم مادریک ششم دخترو پسر دوبه یک

  21. کوروش می گوید

    سلام و تشکر.پدر قبل از فوت میتوانداموال و منزل مسکونی که همه خانواده در آن سکونت دارند را برای جلو گیری از هم پاشیدگی خانواده به یکی از فررندانش واگذار نماید.آیادتوافقی لازم است .آیا بعدا داماد میتواند طرح دعوی نماید .سپاس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :بله میتواند تمام اموالش را ببخشد وکسی نمیتواند بعدا ادعایی نماید.

  22. احمد می گوید

    سلام مادرم فوت شده پدرم زنده هستند ما هفت فرزند هستیم سهم ارث پدرم وسهم ارث فرزندان چگونه باید تقسیم شود با تشکر از زحمات شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:سهم زوج یک چهارم سهم فرزندان اگرهمه پسرباشندبه تساوی اگر دخترهمراه پسرباشد دوبه یک میباشد.

  23. محمدعلی می گوید

    سلام وعرض ادب. با خانومی که یک دختر سیزده ساله داشت ازدواج کردم. خودم هم از ازدواج اولم یک پسر سیزده ساله دارم. یک فرزند پسر مشترک نیز داریم. حاج خانم یک واحد آپارتمان دارد در صورت فوت خانوم تکلیف ارث چگونه میشود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:ارث زن به شوهر به مقدار سهم الارث میباشد که باوجود فرزند برای شما یک چهارم میرسد.

  24. محمدعلی می گوید

    در صورتیکه مرد قبل از فوت اموال خود را به فرزندانش ببخشد آیا زن قانونا میتواند ادعای ارث نماید؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:میتواند صلح محاباتی نماید تا مشکلی بوجود نیاید.

  25. سارا می گوید

    سلام. اگر زنی پدرش فوت کرده باشد و چندبرادر و خواهر داشته باشدو ارثیه پدرش هنوز ترکه نشده باشد و مادرش تمام اموال را بصورت وکالتی مدیریت کند،و هنوز هیچ چیز از ارثیه پدرش به اسم زن نشده باشد و آن زن بعد از عقد محضری فوت کند و هیچ فرزند مشترکی با زوجه نداشته باشد آیا همسرش وارث اموال رسیده به زنش می‌شود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:سهم الارث بین برادر وخواهر وزنش چون متوفی به اگر زن دائم باشد به وراث قانونی اومیرسد.

  26. محمد می گوید

    سلام جناب وکیل بزرگوار ایا شوهر از حقوق و مستمری همسر فوت شده اش ارث میبرد یا نه و دارای یک دختر ۱۵ ساله هستم و همسرم کارمند رسمی بوده است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله مستمری به زوجه دایم تعلق میگیرد.

  27. قلی نژاد می گوید

    سلام زنی قبل از همسرش فوت شده و فرزند مشترکی ندارن.همسرشان هم از زنی دیگر فرزند داشته و فوت شده است.اکنون آیا ارث این زن به فرزندان مرد میرسد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:همیشه فرد زنده از مرده ارث می برد .

  28. علی می گوید

    سلام
    مادرم فوت شده
    پدرم در قید حیاته
    مادر مادرم هم زنده است
    من و خواهرم هم هستیم
    سهم الارث ما چجوریه؟
    بدهیاشو چطوری وچه کسی باید پرداخت کنه؟
    مادرم یه مغازه داره و سه دونگ خونه هم به اسمشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:سهم مادر یک ششم سهم شوهر یک چهارم وسهم دختر یک دوم میباشد.وابتدا باید بدهی ها پرداخت شود سپس با قی مانده تقسیم شود.

  29. علی می گوید

    سلام مجدد
    پیرو سوالم که جواب فرمودید
    بعد از دادن بدهیها باید ارث را چگونه محاسبه کنیم یعنی قیمت روز اجاره بهای مغازه یا قیمت روز خود مغازه؟
    و اینکه اول سهم کی رو باید بدیم به اولویت مادربزرگم یا خواهرم یا پدرم و یا خودم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:وقتی بدهی های متوفی پرداخت شود ترکه خالص می شود که می توانید نسبت به سهم الارث هر فردی نسبت به تقسیم ان اقدام نماییدوملاک ان هم به ترتیب طبقات ارث می باشدو اگر با جواب قانع نشدین با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید.

  30. کامیار می گوید

    سلام اگر یک زن فوت کند و هیچ فرزندی نداشته باشد و پدرو مادر زن هم در قید حیات نباشند آیا خواهر و برادران زن میتوانند مهریه زن را به اجرا بگذارند؟
    و چقدر از اموال زن به مرد میرسد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر اثبات نمایید دین بر ذمه فرد هنوز باقی است می توان اقدام کرد.

  31. نجفی می گوید

    سلام خانمی فوت میشود و مهریه اش مبلغ پانصد هزار ریال سی و پنج سال پیش است آیا اکنون فرزندان مشترک با توجه به ازدواج مجدد پدر می توانند در خواست مهریه مادر را از پدر داشته باشند در صورت بلی در حال حاضر چقدر و چگونه تعلق میگیرد ممنونم جواب دهید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله چون مهریه دین است به شما تعلق می گیرد ولی باید ثابت نمایید که دین هنوز هم بر ذمه طرف هست.

  32. مهتاب می گوید

    سلام و خسته نباشید.من وکالت در طلاق دارم.اگه همسرم بمیره ارث پدریش میرسه بمن؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می رسد.

  33. ایمان می گوید

    با سلام
    پس از فوت زوجه، با داشتن یک فرزند دختر و در صورتی که پدر و مادر زوجه تقاضای دریافت ارث نداشته باشند تقسیم ارث چطور میشه؟ آیا باید اول تقسیم ارث انجام بشه بعد پدر و مادر زوجه اون رو ببخشند به زوج یا فرزند آنها یا قبلش میتونند انصراف خودشون رو اعلام کنند؟ ضمنا زوجه چند خواهر هم دارند.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانند سهم خودشان را ابرا نمایند.

  34. کریم می گوید

    سلام، وقت بخیر پدرم پس از فوت مادرم زن دوم اختیار کرد که متاسفانه زن دومش(زن بابای من) به علت ایست قلبی درگذشت. زن بابام یک فرزند پسر داره از شوهر اولش و پدرم سه پسر و یک دختر از مادر اصلی خودم داره و از زن دوم فرزندی نداره، سئوالم این است که آیا پدرم از همسر دومش که درگذشته و از پدرم فرزندی ندارد ارث می برد یا نه؟ اگر جواب مثبت است چه مقدار ارث می برد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله به مقدار یک ششم ارث می برد.

  35. محمد می گوید

    سلام، همسرم به همراه پدر و مادرش توی تصادف فوت کردند. من یه پسر و یه دختر دارم و همسرم ۴برادر و ۳ خواهر داره. متاسفانه از قبل دوتا خونه و دوتا ماشین منو صاحب شدند. حالا تقسیم مالش به چه صورتیست؟ ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:مال بین شما و فرزندان تقسیم خواهد شد.

  36. حسینی می گوید

    سلام وقتی زنی فوت کند درصورتی که مادرش زنده است وفرزندانی دارد به شوهر متوفی چقدر ارث میرسد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:یک چهارم.

  37. عطرین می گوید

    سلام. همسرم از ازدواج اولش پسر ۱۴ ساله دارد.
    من هم از ازدواج قبلی دختر ۱۴ ساله دارم و کارمند هستم.
    همسرم فوت شدند.
    پدر و مادرشان در قید حیات هستند
    سهم ارث من و پسرشان و پدر و مادرشان چگونه میشود؟
    رهن منزل مسکونی که در آن ساکن هستم( بنام همسر بوده) جزو ارثیه است؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:رهن تا زمان ازاد نشدن وثیقه باقی می ماند.

  38. حسین می گوید

    آیا شوهر در صورت فوت همسر از زمین و عرصه که متعلق به زن باشد ارث میبرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله برعکس زن شوهر می تواند ارث ببرد.

  39. اکرم پاکزاد می گوید

    با سلام
    آیا فرزندان بعد از فوت مادر علاوه بر مهریه
    میتوانند نسبت به بند تنصیف اموال که در سند ازدواج قید وبه امضا زوج رسیده
    ادعایی داشته باشند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شرط تنصیف برای طلاق می باشد نه برای زمان فوت.

  40. رویا می گوید

    سلام پدربزرگ من فوت کردن و ازهمسراول که ایشونم فوت کردن دوپسر و دودختر دارن وبعدازفوت همسرشون مجددا ازدواج کردن که ازاون خانم فرزندی ندارن واین خانم درقید حیات هستن الان تقسیم ارث به چه صورت هستش؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هرکسی که جز رابطه نسبیت باشد ارث می برد.

  41. امیر می گوید

    سلام.اگر زنی فوت کند و دارای پدر و شوهرو یک فرزنددختر باشد.سهم وراث چ نسبتی میباشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: پدر یک ششم شوهر یک چهارم دختر یک دوم بقیه هم به پدر می رسد.

  42. افسانه می گوید

    سلام وقت بخیر خانمی هستم با داشتن ۳ فرزند بعد از طلاق مجددا ازدواج کردم آیا پس از فوت من همسرم از اموالی که قبل از ازدواج داشتم ارث می‌برد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: به نسبت سهم الارث به میزان یک چهارم متعلق به ایشان خواهد بود.

  43. افسانه می گوید

    سلام وقت بخیر
    اگر با مردی ازدواج دائم کرده باشم فقط محضری ولی تو شناسنامه ثبت نشده باشه موقع فوت همسرم ارثی ازم میبره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر ازدواج دائمی باشد بله به نسبت سهم الارث ارث می برید ولی عدم ثبت واقعه نکاح برای مرد مجازات دارد.

  44. محمد می گوید

    سلام.ببخشید در سهم‌الارث،یک چهارم از یک پنجم بیشتر است یا کمتر؟و آیا پدر از فرزند پسر بیشتر ارث میبرد یا کمتر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بیشتر است بسته به این که وضعیت وراث چگونه باشد.

  45. رضا می گوید

    سلام
    من سه فرزند پسر دارم و خانم من فوت کرده و من با خانمی دیگر که یک فرزند داشته ازدواج کردم و خانم دوم من هم الان فوت کرده آیا فرزندخانم دوم از من ارث میبرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر چون رابطه نسبی باشما ندارد.

  46. محسن می گوید

    سلام
    مادرم فوت کرده ، یک واحد آپارتمان بنام خود دارد / پدرم ازدواج کرد و از دنیا رفت/ همسرِ پدرم از آپارتمان مادرمان ارث می برد؟
    پدرم ملکی را در روستا به برادرم بخشیده و بقیه فرزندان هم ورقه را امضا کرده اند،آیا همسر ایشان می تواند ادعایی بابت آن داشته باشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: به نسبت سهم الارث پدرتان ارث میبرد و اینکه ونسبت به ملک روستایی اگر هبه صحیح باشد نمیتواند اقدامی نسبت بدان نماید.

  47. جعفر می گوید

    سلام پدرمن بعداز فوت مادرم زن دیگری می‌گیرد واون زن دو واحد ملک داره وفوت نموده آیا ما از این دو ملک ارث میبریم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: پدر شما یک چهارم ارث میبرد اگر خانم خودش فرزند داشته باشد اگر فرزندی ندارد یک دوم میبرد.

  48. فرشید می گوید

    سلام. من یک فرزند دارم و منزلم را بنام خانمم کردم و خواهر و برادر و مادر هم دارد. خدای ناکرده پس از فوت همسرم، این خانه به خانواده همسرم میرسه؟؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:فقط به وراث خودش میرسدنه وراث شما

  49. فرشید می گوید

    سلام. من یک فرزند دارم و منزلم را بنام خانمم کردم که خواهر و برادر و مادر هم دارد. خدای ناکرده پس از فوت همسرم، این خانه به خانواده همسرم میرسه؟؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله براساس سهم الارثشان حصه می برند.

  50. علیرضا می گوید

    سلام
    آیا شوهر در صورت فوت همسر از ارثیه ی مادری یا پدربزرگ متوفی که قبل از وی فوت کردن سهم میبرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله به نسبت سهم الارث می برد.

  51. آرین خاوه می گوید

    با سلام وخسته نباشید من دوبارازدواج کردم ازهمسر اول دو فرزند دارم همسرم فوت کرده و دوباره ازدواج کردم همسردومم فوت کرده سوالم اینکه همسردومم همسرقبلی زمینی هدیه گرفته ایا من میتوانم ارث ببرم ممنون ازشما که وقت می گذارید باسپاس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: به نسبت سهم الارث ارث می برید.

  52. دانیال می گوید

    با سلام من همسرم چندسالی است فوت کرده ایا باداشتن دو فرزند میتوانم از مادر زنم ارث بگیرم پدر زنم فوت کرده مادر زنم میخواد خانه رالخ اسم پسر بزرگ خود بکنه ایا میتونه یا من میتوانم ادعای ارث کنم ممنون از راهنمایی شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر همسر شما زودتر از پدرشان فوت کنند شما ارث نمیبرید.

  53. سما حسینی می گوید

    سلام وقت بخیر
    ببخشیدبنده ۳ دنگ خانه به نام خودم بوده ۳ دنگ به نام همسرم که همسرم ۳ دنگ خانه که به نام خودشون بوته رو را به نام من زدند اگر یک وقتی بنده زودتر از شوهرم فوت کنم نمی‌خواهم سهم ۳ دنگ خانه ایشان به وراث بنده برسد باید چیکار کنم؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      قواعد ارث لازم الاجرا هستند و در سیستم حقوقی ایران امکان محرومیت از ارث وجود ندارد. کسی نمی تواند برای آینده تصمیم بگیرد (اسقاط ما لم یجب).ولی در عمل روش هایی جهت جلوگیری از ارث بردن ورثه بعد از فوت متوفی وجود دارد مثل انتقال مال در زمان حیات یا صلح عمری یا وقف. اطلاعات تکمیلی درخصوص شرایط ارث را از وکلای متخصص وکیل تاپ از طریق تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ دریافت نمایید.

  54. mahsa می گوید

    سلام
    خانومی که فوت کرده و فرزندی ندارد و پدر و مادرشون هم فوت شده فقط دو برادر دارد. ایا داریی خانوم فقط به همسر ایشان می‌رسد یا به برادر ها هم سهم میرسد؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هرکدام به مقدار سهم خودشان ارث می برند.

  55. علیرضا می گوید

    سلام من دارای فرزندی هستم از زن دوم که عقد نامه رسمی نداشتیم دفترچه ای داعم بوده اسم فرزندم داخل شناسنامه هست بعد از مرگم فرزندم ارث میبره یا نه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله ارث می برد.

  56. داود می گوید

    F H:
    با سلام و وقت بخیر یکی از بستگان پدری من ( عمه بنده)که الان چند سال است به رحمت خدا رفته است و دارای شوهر و بدون فرزند می بود.
    در موقعی که حیات داشت یک آپارتمان مسکونی و یک قطعه زمین را به نام بنده کرد چون خودش کارمند بود و درآمد داشت و با شوهر اختلاف داشت و حتی حاضر نبود یک سانت از املاک را شوهرش بفهمد و به آن دسترسی پیدا کند و این املاک از ارث پدری و درآمد خودش خریداری کرده بود و حتی یک ماشین قبلاً به نام شوهر خریداری کرده بود و به نامش بود اما شوهر ش بدون رضایت ایشان ماشین را فروخته بود و چیزی به این بنده خدا نداده بود.
    پس برای اینکه بقیه مالش و ارث پدری اش را نگیرد ؛به طور مخفی آنها را به نام من کرد البته خواهران و برادرانش از این موضوع توسط بنده مطلع بودند. ایشان در سن ۶۵ سالگی در سال ۹۵ از دنیا رفت و شوهر ش که ۸۴ ساله است همچنان زنده است و کاری نداریم که این شوهر در طول حیات چه توهین ها و تحقیر ها که به این بنده خدا می کرد و ایشان از ترس آبرو با خفت و تحقیر زندگی می کرد .حتی شوهرش به او گفته بود طلاق بگیرد و برود و چند ماه بعد از فوت بنده خدا هم ،شوهر زن گرفت که گویی از وی هم جدا شده است .
    به هر حال این ارثیه که از این فرد مانده به اطلاع خواهر و برادرانش رسید و به صورت ملک همچنان باقی است و خواهر و برادرانش حاضر نیستند از این ارث به شوهر ایشان چیزی برسد و میگویند این شوهر وقتی این بنده خدا در قید حیات بوده به او خیلی ظلم کرده و ان خدا بیامرز حاضر نبود یک ریال از مالش را به او بدهد و حالا هم که که فوت کرده همان خواسته زنده بودنش باید اجرا شود حالا بنده ماندم با این امانت که چه کنم ؟آیا شوهر را را با آن شرایطی که داشته و عدم رضایت ای که صاحب مال داشته مطلع کنم یا خیر؟ با توجه به اینکه این اموال از درآمد و ارثیه ی پدرش خرید شده بود و این شوهر در مراسم تدفین برای خرید قبر در حرم حضرت عبدالعظیم و تمام مراسم ها مبلغی پرداخت نکرد و از آنجایی که فرزند هم ندارد مهریه اش هم داده نشده و ورثه او می توانند برای طلب مهریه خواهرشان از او شکایت کنند ولی این کار را نکرده اند.
    در ضمن شوهر ایشان دو باب مغازه دارد و درآمدش خوب است.
    حال با این تفاسیر بنده چه باید بکنم ،آیا با این تفاسیر که گفته شد، بازهم باید این ارث به شوهرش هم داده شود یا خیر با توجه به اینکه شخص متوفی در قید حیات راضی به این کار نبوده است ممنونم

  57. میلاد می گوید

    سلام.مادرم فوت شده و پدرم ازدواج مجدد داشته ایا از اموال مادرم، پدرم ارث میبرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله به میزان یک ششم

  58. میکاییل می گوید

    سلام و وقت بخیر
    پدرم بعد از فوت مادرم زن گرفته و متاسفانه زن دوم هم فوت کردن زن دوم فرزند ندارد ولی مادرش زنده هست آیا سهم پدر من از اموال زن دوم چقدر است و اینکه مادر زن دوم میتواند مهریه دخترش را از پدرم طلب کند ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  59. سولماز می گوید

    سلام وقت بخیر ، پدرم در زمان حیات اموالشون رو تقسیم کردند ، من یک فرزند از ازدواج قبلی دارم . از ازدواج مجدد فرزند مشترکی نداریم . سوال من اینه بعد فوت من اموال من که همه از سهم الارث پدری هستش به چه صورت بین دخترم و همسرم تقسیم میشه ؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: همسرتون به میزان یک چهارم و بقیه به دختر شما خواهد رسید و برای اینکه همش به دخترتان برسد می توانید اموال خودتان را صلح عمرا نمایید تا بعد از فوت شما تمام اموال شما متعلق به دخترتان باشد.

  60. بهاره می گوید

    سلام مادر من زمینی خریداری می‌کند وبه نام خودش میسازد، سند به نام خودش است این در شرایطی است که ایشان همسر دوم پدرم هستند و همسر اول فوت کرده بودند سپس مادر ما را اختیار کرده بود واز ایشان ۶ دختر دارند .مادر من در سال ۶۷ فوت می‌شوند ،پدر و مادر مادرم در سال ۷۵ فوت می‌شوند، پدرم نیز سال ۹۶ به رحمت خدا می‌رود. از این مادر که مالک خانه هست دو فرزند پسر زنده هستند .حال می خواهم بدانم اولا به پدر بزرگ ومادر بزرگ وپدرم ارثی می‌رسد دوما اگر می‌رسد چه اندازه سوما به فرزندان آنها چه طور

  61. سمی می گوید

    سلام مادرم از پدرش یک زمین ارث برده و ما یک پسر و دو دختر هستیم. آیا پدرمان از ارثی که به مادرم رسیده ارث میبرد؟ مادرم الان در قید حیات نمیباشد.

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر طلاق نگرفته باشند بله به میزان یک ششم ارث می برد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  62. آتنا می گوید

    با سلام
    بنده مدتیه با همسرم دچار اختلاف شدیم و در خانه پدری زندگی میکنم و به همسرم پیشنهاد طلاق دادم که نپذیرفت و عنوان کرد حاضرم مهریه ت را بدهم ولی طلاق خیر، حالا سوال من اینه اگر من فوت کنم آیا شوهرم از اموال من ارث میبرد؟؟ پدر و مادرم و خواهر و برادرم در قید حیات هستند، اگر همسرم ارث میبرد به چه میزان است؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله در صورتی که دارای فرزند نباشید یک دوم وگرنه یک چهارم ارث می برد.

  63. نگین می گوید

    زن فوت میکند،شوهر سریع دوباره ازدواج میکند،از زن اول که فوت کرده سه فرزند دختر دارد،آیا شوهر بعد از ازدواج مجدد،حقی و یا ارثی از همسر اولش بعد از ازدواج مجدد میبرد یا خیر

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله ارث میبرد چون جدایی با مرگ ایجاد شده نه با طلاق

  64. محمد می گوید

    سلام یک زمین مهریه مادربزرگ من بوده که از پدرشوهرش گرفته حالا مادربزرگ من فوت کرده وپدر بزرگم درقید حیاتس ایا پدربزرگم از این زمین ارث میبردبه چه میزان وایامیتواند به یکی از فرزندان مشترکشان ان سهمی که بهش ارث میرسدرابدهد تعداد ۱۰ فرزند مشترک دارن

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله ارث می برد و سهمش از ان میزان یک ششم می باشد

  65. شهبازی می گوید

    سلام،بیمه عمر مرد متوفی طبق دادنامه یک هشتم،سهم همسرویک ششم سهم مادرومانده سهم تک فرزند پسراست،آیا بعد از محاسبه یک هشتم سهم همسر وکسر از کل مبلغ غرامت باید نسبت به محاسبه یک ششم سهم مادر و بهمین ترتیب سهم فرزند اقدام شود؟

  66. هستی می گوید

    سلام میخواستم بدونم چگونه میشه اموال شوهرم (ماشین و خونه)بعد از فوتش کامل به خانوم برسه یعنی خانوادش هیچ ارثی از اموال شوهرم نبرن؟باید دفترخونه ثبت کنیم توافقی؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید یک صلح نامه برای این موضوع تنظیم نمایید

  67. ناشناس می گوید

    ایا شوهر مقصر در تصادف رانندگی که غیرعمد محسوب میشود از دیه همسرفوت شده ارث میبرد؟؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر زن و شوهر از دیه ای که مقصر هستند ارث نمیبرند

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند