آیا وصیت نامه دست نویس اعتبار قانونی دارد؟

وصیت به معنای این است که فرد تعیین تکلیف اموال و امور خود را برای بعد از مرگ مشخص کند.

تمام آثار یک وصیت منوط به این است که شخص فوت بشود. وصیت انواع مختلفی دارد مثل وصیت تملیکی که وصیت می شود مالی مجانا به کسی داده شود یا وصیت عهدی.

وصیت شخص از جهت نوشتن ممکن است به صورت های مختلفی مثل دست نویس یا خودنوشت، رسمی یا سری باشد به در ادامه به این موارد پرداخته می شود.

انواع وصیت

  • وصیت تملیکی: وصیتی است که به موجب آن کسی به صورت رایگان، مالی را برای بعد از مرگ خودش به کسی می بخشد و تملیک می کند البته باید بدانیم این میزان بخشش مال بیش تر از یک سوم نباید باشد.
  • وصیت عهدی: در وصیت عهدی فرار نیست مالی به کسی داده شود بلکه به این صورت است که متوفی شخصی را مامور انجام کار های خود می کند که به وی وصی میگویند.

وصیت نامه چیست؟

سند و نوشته ای که شخص وصیت خود را در آن می نویسد و ثبت می کند؛ وصیت نامه است. اگر این وصیت نامه در دفتر اسناد رسمی ثبت شود؛ محکم تر و لازم الاجرا خواهد بود. فراموش نکنیم که شخص تا قبل از فوت امکان پشیمانی و رجوع از وصیت را دارد.

آیا وصیت نامه دست نویس معتبر است؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

انواع وصیت نامه

در قانون امور حسبی وصیت نامه به انواع مختلفی تقسیم شده است.

  1. وصیت نامه خود نوشت یا دست نویس: همانطور که از نام آن پیداست وصیت نامه ای است که فرد خودش به شخصه آن را می نویسد برای مثال روی یک برگه عادی وصیت خود را یادداشت می کند.
  1. وصیت نامه سری: در وصیت نامه سری روال به این شکل است که ابتدا شخص وصیت نامه دست نویس می نویسد و سپس آن را نزد اداره ثبت به امانت می گذارد. مامور رسمی پس از دریافت آن باید تسلیم را تایید کند و به وصیت کننده رسید تقدیم کند.
  1. وصیت نامه رسمی: این وصیت نامه از همان ابتدا در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود و اعتبار آن از اعتبار وصیت دست نویس و سری بیشتر است‌‌.

نکات وصیت دست نویس

وصیت نامه خود نوشت یا دست نویس را خود شخص می نویسد و دارای تاریخ معین است و همچنین دارای امضای شخص موصی یا وصیت کننده است.

این نوع از وصیت مزیتی دارد این است که از هزینه ثبت اسناد رسمی معاف است و اما مشکل آن این است که علت رسمی نبودن، امکان دخل و تصرف، جعل و از بین رفتن آن وجود دارد و شخص باید به خوبی از آن مراقبت کند.

کسی که سواد داشته باشد می تواند اقدام به این کار کند و در واقع شخص بیسواد باید از راه های دیگر به وصیت کردن اقدام کند.

آیا وصیت نامه دست نویس معتبر است؟

به جز شرایطی که گفتیم یعنی اینکه حتما باید به خط موصی یا وصیت کننده باشد و ولی بی سواد نباشد چون شخص بی سواد توان نوشتن ندارد و این که دارای تاریخ دقیق باشد شرط دیگر در قانون امور حسبی در ماده ۲۹۴ وضع شده که طبق آن لازم است که وصیت نامه خود نوشت یا دست نویس ظرف ۳ ماه از آگهی انحصار وراثت تحویل دادگاه شود و گرنه اعتباری نخواهد داشت.

۲۹۴ – دادگاه بخش در آگهی که برای اداره یا تصفیه ترکه یا تصدیق حصر وراثت می‌ شود قید می‌ کند که هر کس وصیت‌ نامه‌ ای از متوفی نزد او‌ است در مدت سه ماه به دادگاهی که آگهی نموده بفرستد و پس از گذشتن این مدت هر وصیت‌ نامه‌ ای (‌جز وصیت‌ نامه رسمی و سری) ابراز شود از‌ درجه اعتبار ساقط است.

آیا وصیت نامه دست نویس معتبر است؟

مشاوره حقوقی راجع به وصیت

وصیت در قوانین مختلف مثل قانون مدنی و قانون امور حسبی قواعد مختلفی دارد. برای مثال می توان به محدودیت وصیت کننده نسبت به اموال خود یا محروم کردن از ارث اشاره کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به قانون وصیت و نحوه وصیت کردن توصیه می شود با مشاوران حقوقی موسسه وکیل تاپ در تماس باشید و از آنان پاسخ مسائل خود را دریافت کنید.

موسسه وکیل تاپ هم به صورت آنلاین و هم به صورت تلفنی در طول روز های هفته آمادگی ارائه خدمات حقوقی را به شما دارد. برای این کار می توانید با شماره تلفن های موجود در سامانه تماس بگیرید.

نتیجه گیری

وصیت تعیین تکلیف اموال و امور فرد برای بعد از مرگ است. نحوه تنظیم آن و انواع وصیت نامه در قانون امور حسبی نام برده شده‌ یکی از این انواع وصیت نامه وصیت دست نویس یا خود نوشت است که این عمل منوط به شرایطی صحیح است مثل این که با خط فرد و امضای خود فرد باشد و همچنین دارای تاریخ معین باشد‌.

وصیت نامه سری و وصیت نامه رسمی هم در قانون نام برده شده که در بالا به تعاریف آن اشاره کردیم.

سوالات متداول

باید حتما توسط خود شخص نوشته شود.
دارای تاریخ روز ماه و سال معین باشد.
باید دارای امضا، مهر و یا اثر انگشت شخص وصیت کننده باشد.

این افراد تنها می توانند نسبت به وصیت نامه رسمی اقدام کنند و وصیت نامه سری و دست نویس را نمی توانند.

وصیت نامه ای که اگر چه دست نویس و خود نوشت است اما نزد اداره ثبت به امانت گذاشته می شود به همین دلیل به آن سری میگویند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
46 نظرات
  1. شایسته می گوید

    باسلام پدرم یک وصیتنامه دست نویس که توسط من نوشته وبه امضای ۶نفر از وراث رسید پدرم خانه به عنوان سر پناه ویک مغازه به عنوان کسب درآمد ومخارج زندگی به مادرم واگذارنمود تا زمانی که زنده هست الان یکی از وراث که ان زمان حضور نداشته از شورای حل اختلاف درخواست تحریر ترکه کرده .درضمن پدرم ۵ماه پیش فوت کرده است لطفا مرا راهنمایی کنید ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند نسبت به تحریر ترکه اقدام نماید و در صورتی پدرتان نسبت به واگذاری اقدام نماید در این صورت نمی توان این مغازه را از ایشان پس گرفت به شرطی که بین این افراد قراردادی وجود داشته باشد.

  2. شایسته می گوید

    سلام آقای زینالی خیلی ممنون از راهنمایی شما الان شورای حل اختلاف ۲۴فروردین۱۴۰۱ زمان مشخص کرده وبه همه وراث ابلاغیه داده .آیا وصیت نامه بهمراه مادرم برای اثبات کافیه یا همه وراث باید بیان چه مدارکی برای شورای حل لازم هست تا با خودم ببرم لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله باید تمامی ورثه با تمامی مدارک نیاز هست.

  3. دانیالی می گوید

    سلام پدرمن درسال ۸۳ وصیت درمحضر انجام داده که بواسطه آن یک سوم اموال خود را پس از مرگ به مادرم تملیک کرده که پس از فوتش تا حیات مادرم دراختیارش باشد ولی بقیه اموال حین الفوت بین وراث تقسیم بشه ولی درسال ۹۳ باغی در کرج را بنام من و چند خواهرم کرده درحالیکه پدرم درسال ۹۸ فوت نموده و ۱۵ سال از وصیتش گذشته بوده آیا این باغ بنام شده مشکل پیدا میکنه درموقع که بخواهیم انحصاروراثت کنیم

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر هیچ مشکلی وجود ندارد دخل و تصرف در اموال قبل از وصیت صحیح و قانونی می باشد و برای شما مشکلی وجود ندارد و نمی توانند سایر ورثه از شما این ملک را پس بگیرند.

  4. سیداحسان میرجانی می گوید

    سلام پدرم قبل از پدر بزرگم فوت شده است پدر بزرگم سال ۱۳۹۷ در وصیتی که به خط همکارش ودر حضور دو تن از ورثه وشاهدین به امضا پدربزرگم رسیده اشاره نموده که وصی پدرم که خودم هستم از کلیه اموال وداراییهایش ارث ببرد ودونفر از ورثه که یکی از انها وصی نیز میباشد وصیت نامه را امضا نموده است پدر بزرگم ۷ماه پیش فوت شده است لطفا مرا راهنمائی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: نمی شود به موجب وصیت کسی را به بعنوان ورثه تعیین کرد و یا بعنوان ورثه از ارث محرومش کرد شما چون پدرتان زودتر فوت کرده جز ورثه نیستید ولی اگر به عنوان وصیت بخواهد چیزی به شما برسد تنها یک سوم از اموال را به شما وصیت نماید بیشتر از ان میزان باید به تایید سایر ورثه برسد در واقع به موجب ان نوشته شما ورثه نیستید و در صورت نبودن ورثه برای متوفی بلا وارث بوده و به دولت واگذار خواهد شد مگر اینکه اثبات نمایید شما به عنوان وصیت مستحق دریافت مال از پدر بزرگ هستید نه به عنوان ورثه.

  5. علی می گوید

    سلام پدربزرگم یک قطعه زمین به من‌ درسال ۱۳۶۵ واگزار کرد و ران خانه ساختم بعد از ۱۴ سال پدربزرگم فوت کرد وبعداز ۳۵ سال پدرم فوت کرد آیا ورثه ی پدرم می توانند روی خانه ام که پروانه ساخت قانونی هم دارم ادعایی داشته باشند

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید دلیل و مدرک واگذاری این زمین را ارائه بدهید تا مشخص شود تا بعد از ان بتوانید اقدام به اخذ سند اقدام نمایید

  6. سیمین دانش پژوه می گوید

    سلام ، من با مادر و خواهر و برادرم زندگی میکنم و در خرج و مخارج زندگی خیلی زیر قرض رفتم. مادرم یک آپارتمان ششدانگ دارد آیا میشود وکالت محضری به من بده که بعد از مرگش مال من باشه تا بدهیهایم را بدم یا نه ؟ وصیت نامه محضری بعد از مرگ باطله و فقط باید بعد از مرگ اموال بین وراث تقسیم بشه ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید اقدام به تنظیم صلح عمری نمایید تا بعد از مرگ متعلق به شما باشد

  7. محمد می گوید

    سلام، برادرم قبل از پدر و مادرم فوت کردن ،سهم پدر و مادرم از ارث برادرم چقدر هست؟
    آیا پدرم میتواند سهم مادرم که از برادرم به ارث برده را به برادرزادهایم ببخشد و برادر زادهایم را به عنوان ورثه معرفی کند
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر برادرتان فرزند داشته باشد به میزان یک ششم به هرکدام می رسد در غیر این صورت یک سوم و در مورد بخشش هم می تواند اقدام به بخشش نماید

  8. احمدی می گوید

    سلام آقای زینالی
    برادرم قبل از پدرم فوت شده میخواستم بفهمم برادر زاده هایم میتونن از پدرم که فوت شده ارث ببرن ؟
    پدرم قبل از مرگش توسط یکی از برادر زاده هام و چند نفر شاهدکه برادر زاده ام آورده بود در غیاب من و برادرم وصیت دست نویسی مینویسد که برادر زادهام نیز مثل من و برادرم، ارث ببرند در حالی که پدرم بیسواد بوده
    آیا چنین وصیت‌نامه ای مورد قبول است؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توان بخاطر این وصیت نامه کسی که به لحاظ قانونی حق ارث ندارد را به موجب وصیتنامه ارث ببرد

  9. محمد جواد نوری می گوید

    سلام جناب زینالی. من از دو سالگی بعلت فوت پدر ومادرم تحت قیومیت پدر بزرگ(مادری) بودم. ایشان وصیت نامه ای را سال ۷۱ طبق رسوم وصیت سری دال بر اینکه پس از فوتشان یک نهم از اموالشان به من برسد، برایشان توسط فردی معتمد نوشته و چند شاهد هم امضا نموده اند.ولی این وصیت پیش خودشان نگهداری میشده تا زمان فوت که بیرون آوردن و برای همه قرائت شد. سوالم اینست که اگر وراثی(بچه های دایی که بعد از پدر بزرگ فوت شده) اعتراض نمایند در صورتی که دیگر وراث وصیت را قبول دارند، تکلیف من چگونه است. با سپاس

    1. زینالی می گوید

      سلام: تا میزان یک سوم نمیشه کاری کرد و بیشتر از اون باید به تایید ورثه برسد

  10. ناشناس می گوید

    با سلام و خسته نباشید پدر من در وصیت نامه دستی گفته که همه داراییش بین دخترها و پسرهاش به قسمت مساوی تقسیم بشه. ایا این شرایط تقسیم قانونی هست یانه. لطفا راهنمایی کنین

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر هیچ اثر قانونی ندارد

  11. محمد جواد نوری می گوید

    سلام مجدد.
    با سپاس از راهنمایی تان.
    آیا وصیت با توجه به اینکه کمتر از یک سوم میباشد، احتیاج به تنفیذ دارد؟ با سپاس.

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر بیش از یک سوم قابل تنفیذ است

  12. علی دهقان می گوید

    سلام آقای زینالی. مورد ما هم شبیه آقای نوری هست. پدر ما قبل فوت در وصیت خود قید کردند تا یک ششم به بچه خواهرمان که یتیم هست داده بشه و بعد فوتشان هم در دو مرحله که اول مبلغی پول که از پدر مانده بود و مرحله دوم از فروش زمین به انداز یک ششم به وی پرداخت کردیم حالا خانه پدر را فروخته ایم برادر کوچکترم می‌گوید چون پدر سواد نداشته و وصیت توسط شخص دیگری نوشته شده و ثبت محضر هم ندارد ارزش قانونی ندارد و قبلا هم نباید به او چیزی می‌دادیم. حالا میخام بدونم درسته یا نه متاسفانه هم نویسنده و هم شاهدان که امضا کردند فوت شدن. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. زینالی می گوید

      سلام:وصیت تا یک سوم درست است و بیشتر از ان صحیح نیست

  13. زهرا می گوید

    سلام وقت بخیر پدر من سال ۹۴ یک وصیت نامه محضری نوشته و بعد از آنه سال پارسال یک وصیت نامه دیگه که دستی بامهر شوارا وچند شاهد دیگر نوشته شده است آیا آخرین وصیت نامه ای که نوشته درسته یا نه

    1. زینالی می گوید

      سلام: اخرین وصیت نامه معتبر می باشد

  14. عباس می گوید

    سلام خدمت آقای زینالی. برادرم قطعه زمینی رابدون اجازه پدرم فروخت وپدرم تا زمانی زنده بود میگفت من زمین را به ایشان ندادم و فقط اجازه ساختن ساختمان دادم واجازه فروش زمین راندادم.برادرم پارسال مرحوم شده وهمیشه میگفت من نامه ازپدردارم ولی هیجگاه این نامه رانشان نمی داد. بعد فوت ایشان بچه هایش این نامه دست نویس رانشانمان دادند که دوسه تا امضا بدون اسم داخلش بوده واثر انگشت پدرم داخلش است. البته نامه ای ازبرادرم دارم که دراین نامه قبول کرده واعلام کرده که بقیه وراث به همان مقدار زمین دریافت کنند وبه امضای وراث دیگر رسیده. باتوجه به اینکه پدرم تا زمان مرگ اعلام کرده بود اجازه فروش زمین رانداده واحساس میشه اثر انگشت رادرخواب ازپدرم گرفته واحتمالا نامه جعلی میباشد راهکارچیست.

  15. مرادلو می گوید

    سلام پدربنده درسال۹۷ تصادف كرده وفوت نمودند ايشان يك وصيت نامه نوشته اند كه نامادري بنده نيز مثل سه پسر ديگر سهم ارث ببره وبچه هاي مجرد هم هزينه ازدواج بردارند وخودش امضاءكرده آيا دادگاه به اين وصيت ايشان ترتيب اثر مي دهد

  16. رضایی می گوید

    سلام ، پدرم قبل از پدر بزرگم فوت نمودند ، پدر بزرگم وصیت دست نویس دارد که اکثر اموالش را به ما ( پسران ،تنها پسرش که فوت نموده) بخشیده در سال ۹۸ عمه ها وصیت را قبول نمودند و قراردادی بینمان منعقد شد حالا یکی از عمه ها که اصل وصیت نامه و قرارداد پیش ایشان هست(کپی ها پیش ماست)همه چیز را هاشا می‌کند

    1. زینالی می گوید

      سلام: وصیت تا میزان یک سوم اعتبار دارد و بیش از آن متعلق به همه است

  17. امین می گوید

    سلام وقت بخیر، پدر بزرگم که بیسواد هم بود در سال ۱۳۵۰توسط آخوند محل وصیت نامه ای نوشته که هفت نفر هم شاهد امضا کردن ولی متاسفانه همه شاهدان فوت شدن ولی آخوندی که نوشته زندس و در وصیت پدربزرگم ۱۰هزار تومان بعنوان ثلث نوشته که بخشی از این ۱۰هزار تومن رو مواردش رو هم که کجا خرج بشن نوشته ، با حساب ثلثی که نوشتن جمع داراییشون میشه ۳۰هزار تومن البته در وصیت به جمع داراییشون اشاره نشده ، و در وصیت چند قطعه زمین بعنوان سهم الارث به یکی از عموهام داده و در اخر نوشته بقیه مالم بین بقیه وراث مافرج الله تقسیم شود، ورثه ۴پسر و دو دختر بودند که یک پسر سهم الارثش مشخص شده بود و ۳پسر دیگر اموال را بین خودشان تقسیم کرده اند و به خواهران مالی نداده اند الان بعد فوت خواهران وراث ایشان شکایت مبنی بر تقسیم ترکه کرده اند، با اینکه پدربزرگم اموال منقول و غیر منقولی داشته ولی در وصیت همه انها رو نقدی حساب کرده و هیچ اسمی از اموال و زمین و ملکش نبرده که در وصیتش ۱۰هزار تومن ثلثش را نوشه، اگر ما این وصیت نامه رو به دادگاه ارائه بدهیم بنظر شما با پول نوشته شده حساب میکنن و سهم وراث را بر اساس ۳۰هزار تومن محاسبه میکنند؟یا زمین های کشاورزی که از پدر بزرگم به ارث مانده که ۸۰درصدش توسط پسرها بفروش رفته؟ خیلی طولانی شد پیشاپیش از جواب گویی شما خیلی متشکرم

  18. عبدالمطلب توکلی ایزدخواستی می گوید

    با سلام
    پدر بنده پنج سال پیش فوت کردند و بعد از فوت کاغذی دست نویس از ایشان پیدا شد که قید کرده باغ و زمین زراعی به دوپسر برسد و چهار دختر از آن بی بهره اند با توجه به اینکه این باغ و زمین یک دهم اموال نامبرده هم نیست و املاک محل بدون سند و مدارکی دست نویس دارند ، آیا خواهران حق دخل وتصرف دارند ؟ نکته همه ی وراث قبول دارند که کاغذ به دست خط خود ایشان هست ولی صرف دست‌نویسی و متاسفانه تحریر با مداد ، وصیت را قبول ندارند ؛ آیا شورای حل اختلاف میتواند کاری برای ما بکند یا حتما باید به دادگاه مراجعه کنیم

    1. زینالی می گوید

      سلام: این کاغذ اعتباری ندارد مگر این وصیت نامه باشد چون نمیتوان کسی را از ارث محروم کرد

  19. امین می گوید

    سلام ، وقت بخیر ، پدر بزرگ بنده وصیت نامه ای توسط امام جماعت محل نوشته که در اون وصیت نامه۱۰قطعه زمین کشاورزی بعنوان سهم الارث به یکی از عموهام نوشته و با اینکه اموال منقول و غیر منقولی داشته اشاره ای نکرده و فقط نوشته ثلث مالم ۱۰هزار تومان است وراث ۴پسر و ۲دختر بودند که دو دختر فوت کرده و بچه هایشان برای تقسیم ترکه شکایت کرده اندسوال این است بر اساس وصیت دادگاه جمع پول که ۲۰هزارتومان است رو بروز حساب میکند و بین وراث تقسیم یا اموال را شناسایی میکند و تقسیم میکند البته اموال در اختیار پسران بوده، ممنون میشم جواب بدین

  20. امین می گوید

    الارث به یکی از عموهام نوشته و با اینکه اموال منقول و غیر منقولی داشته اشاره ای نکرده و فقط نوشته ثلث مالم ۱۰هزار تومان است وراث ۴پسر و ۲دختر بودند که دو دختر فوت کرده و بچه هایشان برای تقسیم ترکه شکایت کرده اندسوال این است بر اساس وصیت دادگاه جمع پول که ۲۰هزارتومان است رو بروز حساب میکند و بین وراث تقسیم یا اموال را شناسایی میکند و تقسیم میکند البته اموال در اختیار پسران بوده، ممنون میشم جواب بدین

  21. ملیسا می گوید

    سلام وقت بخیر پدر بنده ۲سال پیش فوت کردند.من چندروز پیش تو صندوقم وصیت نامه اش رو پیدا کردم که اصلا خودم هم یادم نبود برای سال ۸۶ هستش در وصیت نامه نصف خانه را به مادرم داده ونصف دیگر را به ۴دخترش ولی نوشته تا همسرم زنده هست باید در خانه زندگی کنه و بچه ها حق فروش ندارن همه ی ما هم امضا کردیم وهم اثر انگشت زدیم دست خط خود پدرم هستش ایا این وصیت نامه مورد قبول است ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله معتبر است ولی تا یک سوم اموال بقیه باید به رضایت ورثه باشد.

  22. غلامرضا می گوید

    با سلام و احترام، به عرض میرسانم که در وصیعت پدرم ذکر شده از دو مغازه سر منزل که یکی در دست فرزند برادرم هست به برادرم برسد، و دیگر هیچی در وصیعت ذکر نشده الان برادرم میگه جدا از مغازه از خانه هم ارث میبرد ولی مابقی (سه خواهر و سه برادر) میگن نه (در حالی که منظور پدرم این بوده که فقط مغازه مال اون باشه و هیچ ) و پدرم در زمان حیات و برادرم روابط خوبی نداشتن وبرادرم همیشه ادا میکرد که نصف منزل مال من هست و با پدرم بحث میکردند و برای همین پدرم گفته مغازه مال او باشد و بیشتر سهم نمی برد و حتی به من و دیگران هم شفاهی گفته که فقط مغازه و بیشتر سهم ندارد و خواهران شکایت کردند. آیا با توجه به وصیعت ، حرف خواهران و ما سه برادر میرسد که پیگیر باشیم یانه،با توجه به وصیعت کتبی که هست و یک شاهد داشته که امضا کرده در ضمن مغازه یک ثلث میشود و بیشتر نمیشود ممنون از لطف و راهنمایی شما .

  23. غلامرضا نصری می گوید

    با سلام و احترام، به عرض میرسانم که در وصیعت پدرم ذکر شده از دو مغازه سر منزل که یکی در دست فرزند برادرم هست به برادرم برسد، و دیگر هیچی در وصیعت ذکر نشده الان برادرم میگه جدا از مغازه از خانه هم ارث میبرد ولی مابقی (سه خواهر و سه برادر) میگن نه (در حالی که منظور پدرم این بوده که فقط مغازه مال اون باشه و هیچ ) و پدرم در زمان حیات و برادرم روابط خوبی نداشتن وبرادرم همیشه ادا میکرد که نصف منزل مال من هست و با پدرم بحث میکردند و برای همین پدرم گفته مغازه مال او باشد و بیشتر سهم نمی برد و حتی به من و دیگران هم شفاهی گفته که فقط مغازه و بیشتر سهم ندارد و خواهران شکایت کردند. آیا با توجه به وصیعت ، حرف خواهران و ما سه برادر میرسد که پیگیر باشیم یانه،با توجه به وصیعت کتبی که هست و یک شاهد داشته که امضا کرده در ضمن مغازه یک ثلث میشود و بیشتر نمیشود ممنون از لطف و راهنمایی شما .

    1. زینالی می گوید

      با توجه به قانون وصیت تا یک سوم کل اموال جایز است و نمی توان کسی را به موجب وصیت محروم کرد و همچنان از اموال دیگر نیز ارث میبرد.

  24. فرشته می گوید

    سلام پدر بزرگ من بعد از مرگ پدرم وصيت كردند كه بعد از مرگ يك پنجم اموالش بين فرزندان پسر مرحومش تقسيم شود.با توجه به اينكه پدربزرگ سواد نداشتند اين وصيت نامه به دست خط يكي از عموها در حضور همه وراث پدربزرگم نوشته شده و همه ي عمه ها و عموها هم اين وصيت را نامه را امضا كردند .ايا اين وصيت نامه اعتبار قانوني دارد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله این وصیت نامه معتبر و قانونی می باشد.

  25. حسینی می گوید

    سلام پدرم قبل از فوت یک وصیتنامه نوشته به دست خط شخصی واون شخص امضا کرده وامضای خود پدرم ایا این وصیت نامه قابل قبول هست

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله معتبر می بتاشد

  26. منصور تقی پور می گوید

    سلام آقای زینالی من بعداز فوت پدرم که الان شش ساله فوت کرده وصیت نامه دست نوشته خودش رو پیدا کردم با تاریخ و امضا ایا وصیت نامه معتبر هست یا نه

    1. زینالی می گوید

      بله معتبر هست دادخواست تنفیذ وصیت نامه بدهید با دو شاهد

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند