تمام موارد تخلیه سرقفلی

در قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ تخلیه ملک یک امر استثنایی بوده است. در این مقاله راجع به آن مواردی که حق تخلیه را برای مالک ملک به وجود می آورد بحث می کنیم و اگر که تخلیه کرد حق سرقفلی وی چی می شود که اصطلاح سرقفلی در ابتدای این نوشته بحث خواهد شد.

در انتها به رویه قضایی می پردازیم که مالک چگونه می تواند درخواست تخلیه ملک مستاجره را از مستاجر، را از دادگاه درخواست کند و دادگاه چگونه به این مسئله حکم می دهد.

سرقفلی به زبان ساده

سرقفلی حق تقدم در اجاره است، مستاجری که می خواهد ملکی را اجاره کند حال ملکی که مد نظر اوست در یک موقعیت مکانی بسیار عالی است که فارغ از استعداد مستاجر در جذب مشتری و جنسی که وی می خواهد ارائه بدهد، این مکان در روز مشتری های بسیاری به خود جذب می کند.

برای مثال تصور کنید یک باب مغازه ای را که در یکی از میدان های معروف تهران باشد دو نبش باشد و روبروی خروجی مترو هم باشد که در این حالت این ملک ارزش و مقبولیت تجاری بسیار زیادی در نظر کسانی دارد که قصد اجاره آن جا را دارند.

حال مستاجر مبلغی تحت عنوان سرقفلی می پردازد به دلیل مرغوبیت محل که آن مبلغ علاوه بر اجاره بها در ابتدای انعقاد قرارداد اجاره از مستاجر گرفته می شود.

و هر چقدر که مکان بهتر باشد سرقفلی بیشتری خواهد داشت چرا که تمایل و انگیزه مستاجرین و تجار بر اجاره اماکنی است که از موقعیت خوب تجاری برخوردار هستند.

سرقفلی جدا از اجاره بها است؛ اجاره بها را مستاجر به صاحب ملک می پردازد ولی سرقفلی را بعد از تخلیه موجر به مستاجر می پردازد.

سرقفلی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

موارد حق دریافت سرقفلی

در قانون برای دریافت سرقفلی مواردی پیش بینی شده است که آن را بیان می کنیم:

  1. اگر مستاجر در ابتدای اجاره ،مبلغی را تحت عنوان سرقفلی به موجر پرداخته باشد.
  2. اگر موجر (موجر همان صاحب ملک است که صاحب ملک اعم است از صاحب مغازه و صاحب خونه) و مستاجر توافق کرده باشند که موجر ملک تجاری مورد اجاره را بعد اتمام مدت باز هم به مستاجر اجاره دهد با همان مبلغ، چنانچه موجر تقاضا کند که مستاجر از حقش بگذره یعنی بهت اجاره می دهم ولی می خواهم اجاره بها را افزایش بدهم، مستاجر می تواند مطالبه سرقفلی نماید؛حتی اگر در ابتدا هم سرقفلی نپرداخته باشد.
  3. اگر موجر و مستاجر با هم توافق کرده باشند که ملک مجددا به مستاجر اجاره داده شود اما میزان اجاره بها طبق معیاری مشخص و متعارف سالانه افزایش یابد در این فرض هم اگر از مستاجر تقاضا نماید که از حقش بگذرد به این معنی که می خوام به یکی دیگه اجاره بدهم، باز هم مستاجر حق دریافت سرقفلی را دارد حتی اگر در ابتدا به موجر سرقفلی نپرداخته باشد.

البته این نکته مهم است که موجر مبلغ سرقفلی را به قیمت عادله روز به مستاجر پرداخت نماید نه لزوما همان مبلغی را که دریافت داشته است.

حق سرقفلی

تخلیه ملک در مبحث اجاره

بر اساس قانون روابط موجر مستاجر سال ۵۶ با تمام شدن مدت اجاره، اجاره تمام نمی شود به شرط این که مستاجر به اجاره خود بخواهد ادامه بدهد، به این عبارت که مستاجر مجبور نیست اجاره را ادامه بدهد ولی اگر مستاجر خواهان ادامه تصرف بود موجد نمی تواند به صرف این که مدت اجاره تمام شده وی را از ملک بلند کند و البته که مستاجر متصرف، می تواند موجر را به تجدید اجاره و تنظیم سند رسمی اجبار کند‌.

در قانون سال ۷۶ و ۶۲ با اتمام مدت اجاره تمام می شود و می توانند مستاجر را بگویند که تخلیه بکند.


بیشتر بخوانید: عقد اجاره با توجه به قانون موجر و مستاجر ۱۳۷۶


موارد تخلیه مربوط به شخص مستاجر

در اجاره هایی که مشمول قانون سال ۵۶ هستند درخواست تخلیه از موجر امری استثنایی است حتی اگر بعد از پایان مدت اجاره باشد.

تخلیه مستاجرحال مواردی وجود دارد که به صاحب ملک این حق را می دهد که وی تخلیه مستاجر را درخواست کند.

که این موارد در دو قسمت بررسی می شوند:

  1. مواردی که مربوط به تخلفات مستاجر است
  2. مواردی که مربوط به خود شخص موجر است و ربطی به مستاجر ندارد.

۱‌انتقال منافع به غیر: اگر مستاجر، بدون اینکه حق انتقال منافع به غیر داشته باشد، منافع را به غیر منتقل کند اگر در حین اجاره باشد که حق فسخ و تخلیه به موجر می دهد و اگر بعد از انقضای مدت اجاره باشد صرفا حق تخلیه می دهد زیرا بعد از اتمام مدت اجاره، عقدی باقی نمانده که فسخ آن مطرح شود.

البته باید توجه شود که مستاجر واقعا قصد انتقال داشته مثلا اگر شاگردی استخدام کرده و یا برادرش برای مدتی که او نیست بیاید و مغازه را بگرداند انتقال منافع به غیر محقق نیست و حق تخلیه را برای موجر به وجود نمی آورد.

در این مورد از تخلف مستاجر با حکم تخلیه موجر مکلف به پرداخت نصف حق کسب و پیشه می باشد.

۲‌ – تغییر شغل: هرگاه محل اجاره برای شغل معینی اجاره داده شده باشد و مستاجر هم بدون جلب رضایت موجر شغل خود را تغییر بدهد حق تخلیه برای موجر به وجود می آید البته به شرطی که شغل مشابه شغل قبلی نباشد، مثلا اگر برای طلا فروشی اجاره داده فرد بیاید تغییر دهد به جواهری یا بدلیجات و یا فروش اجناس عتیقه و از این دست مشاغل به دلیل این که عرفا مشابه شغل قبلی است حق تخلیه به وجود نمی آید.

حال اگر طلا فروشی را تبدیل کند به ساندویچی و رستوران و از این دست مشاغلی که عرفا هیچ شباهتی به شغل قبلی نداشته حق تخلیه برای موجر متصور می باشد‌.

۳ – تعدی و تفریط مستاجر در عین مستاجره: هر عملی که سبب شود به اساس بنا ضرر وارد شود، تعدی و تفریط محسوب می شود، برای مثال لوله های آب ملک اجاره شده آب پس می دهد و مستاجر برای این مورد هیچ کاری نمی کند که این امر در آینده سبب خرابی های بیشتری می شود و یا مستاجر بیاید یک دیوار وسط ملک بکشد که این کار مصداق تعدی است، تعدی به معنای تجاوز به حقوق است که در این موارد موجر حق تخلیه برایش ایجاد شده و وی می تواند درخواست تخلیه کند.

۴ – عدم پرداخت اجاره بها: مستاجر اجاره بهای ملک را نپردازد که در این حالت موجر با ارسال اخطاریه یا اظهارنامه بهای خود را مطالبه کرده باشد و باز هم با امتناع مستاجر روبرو شود، حق فسخ و تخلیه برای او به وجود می آید.

تخلیه مستاجر

موارد تخلیه مربوط به شخص موجر

می رسیم به بخش دوم موارد تخلیه که مربوط به شخص موجر است:

  1. نوسازی: موجر درخواست تخلیه می کند به منظور ساختن یک بنای جدید که وی باید پروانه ساختمانی یا گواهی شهرداری را ارائه دهد تا حکم به تخلیه داده شود
  2. نیاز شخصی موجر برای اشتغال به کسب یا پیشه یا تجارت: موجر می تواند بعد از انقضای مدت در صورتی که برای اشتغال خودش به آن محل نیاز داشته باشد درخواست تخلیه کند.
  3. نیاز شخصی برای سکونت: این فرض در صورتی است که محل کسب و پیشه مناسب برای سکنی هم باشد که مالک می تواند بعد از اتمام مدت اجاره برای سکونت خود اولاد یا پدر و مادر و یا همسر خود درخواست تخلیه نماید.

باید به این نکته توجه داشت که در موارد سه گانه تخلیه که مربوط به خود مالک است ضمن صدور حکم تخلیه به پرداخت حق کسب یا پیشه یا تجارت نیز حکم می شود زیرا مستاجر مرتکب تخلفی نشده است.

رویه قضایی در خصوص درخواست تخلیه

رویه قضایی قانون سال ۵۶ به این نحو است که درخواست تخلیه و یا صدور حکم فسخ اجاره را از دادگاه حقوقی درخواست کند که با صدور حکم محل باید تخلیه شود.در آیین نامه اجرایی قانون سال ۷۶ رسیدگی به درخواست تخلیه را منوط به تقدیم دادخواست و رعایت تشریفات آیین دادرسی ندانسته و دستور تخلیه به این صورت است که مقام قضایی پایان مدت اجاره را از روی سند، احراز و سپس دستور تخلیه می دهد.

اگر در هنگام اجاره دادن از مستاجر سرقفلی دریافت شده باشد اجرای دستور تخلیه منوط به دادن سرقفلی از ناحیه مالک است‌.

صدور حکم تخلیه قطعی نمی باشد و درخواست رسیدگی ماهوی یعنی سریعا سراغ تخلیه نروند بلکه بررسی کنند اگر لازم بود تخلیه کنند که دادگاه می تواند پس از رسیدگی دستور را لغو کند.

درخواست تخلیه

نتیجه گیری

اگرچه قانون برای موجر این حق تخلیه را در بسیار محدود کرده است و چه بسا به وی تحمیل کرده است که با یک مستاجر به یک اجاره ادامه دهند اما به این نحو نیست که حق وی رعایت نشود و در مواردی که لازم بوده و لازم باشد این حق را به او می دهد که تخلیه ملک را بخواهد که این درخواست شرایطی لازم دارد و آن این است که حق مالک زیر سوال برود و در جایی حق وی زیر سوال میرود که یا مستاجر دارد تخلفی می کند.

مثل تغییر شغل داده و یا اجاره بها را پرداخت نمی کند، تعدی و تفریط در عین مستاجره می کند، و یا ملک اجاره را بدون اجازه مالک به دیگری می دهد که در این موارد حق تخلیه دارد؛ و یا خود مالک به مالش احتیاج دارد خواه سکونت باشد برای خانواده اش و یا تجارت باشد برای خودش و در نهایت ملک از نظر وی نیاز به نوسازی داشته باشد که این مقاله به بیان این مسائل به نحو تفصیلی پرداخته است.

سوالات رایج

در قانون ۵۶ خیر ولی در قانون ۶۲ و ۷۶ بله موظف است که ملک را تخلیه کند‌.

خیر زیرا در قانون مواردی که باعث خدشه به حق مالک می شود را پیش بینی کرده و حق تخلیه را برای وی ایجاد کرده است.

سرقفلی مبلغی است که به خاطر این که ملک موقعیت تجاری خوبی که دارد مستاجر به مالک می پردازد تا حق تقدم در اجاره برای او ایجاد شود که پس از مدت اجاره باز هم او مستاجر ملک باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
43 نظرات
  1. مجتبی اکبری می گوید

    سلام بزرگوار اینجانب نیاز به یک تنظیم لایحه دفاییه عاده دادرسی ماده ۴۲۶موضوع سرقفلی مغازه راازشماخواستارم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام از طریق شماره ۹۱۰۰۲۰۹۰ درخواست لایحه را داشته باشید باتشکر

  2. رحمن جیحونی می گوید

    ملک جدیدی خریدهام یک باب مغازه داره با سرقفلی قدیمی صاحب سرقفلی فوت کرده یک پسر ودو دختر هستند ایا پسر میتواند سهم دخترهارا بدون رضایت مالک خریداری کند

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام باید قرارداد اجاره را ببینیم ولی اگر قانون حاکم ۵۶ باشد انتقال بین ورثه نیازی به اذن مالک راندارد وپسر مستواند سهام خواهراشو خریداری کند

  3. ابراهیم ترک ویشکائی می گوید

    سلام
    پدرم درسال ۱۳۳۷ مغازهای سه دانگ ازیک مالک وسه دانگ از یک مالک دیگر اجاره نمود برای شغل ارایشگری درسال ۸۳ بعلت مریضی پدرم من وبرادرم با دریافت اجازه مالک (البته چون این ملک دارای چندین وارث است که حاضر باجاره رسمی نمیباشد)یک نفر ازطرف ورثه مبلغی ازپدرم برای دریافت نمود ورسید داده تغییر شغل حال بعداز فوت پدرم شکایت کرده وتقاضای تخلیه نموده است الیته درسال ۹۷ پدرم زنده بوده ازهمین مالک تقاضا کردیم که اجاره رسمی به ما بدهد ولی رفت دیگر نیامد وبعد شکایت کرد دراین مورد چه میشود کرد

  4. رضا ریحانی می گوید

    جناب آقای زینالی با سلام وعرض ادب من مقاله خیلی خوبی را که نوشته بودید خواندم بسیار مفید بود سپاسگزارم
    اما یک مشگلی دارم که خیلی پیچیده گی فکری برام تولید کرده من یک مغازه دارم سند ششدانگ بنام خودم در شهرستان که سالهای قبل از انقلاب بیک آقای دکتر برای دارو خانه اجاره دادم باقید حق انتقال ندارد و سرقفلی هم از او نگرفتم چندین سال با همان اجاره نامه بکسب مشغول بود ومن در محل نبودم ولی ایشان اجاره اش را می پرداخت پس از چندی مغازه را بغیر منتقل کرد وبا دریافت سرقفلی تحویل مستاجر جدید داد که مغازه را تبدیل به فروش لوازم خانگی کرد ومن که آگاه شدم نامه ای به آدرس مغازه بنام او نوشتم که در فرصتی میآیم مذاکره می کنیم و در صورت توافق بشما اجاره میدهم که بعد از مذاکره توافق نشد و ایشان انتقال بغیر را قبول نکرد و من شکایت کردم و دادگاه نامه را حمل بر توافق من کرد و بنفع مستاجر رای داد از آن تاریخ من نه با او اجاره نامه نوشتم نه او اجاره ای داده ونه سرقفلی به من با این شرایط چند سال سکوت من آیا حق درخواست اجاره بروز و تخلیه بطور اولی را دارم با دلایل که عرض کردم امید تخلیه وجود دارد

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلامچون حق انتقال بغیر نداشته انتقالش صحیح نیست ومیتوانید تخلیه مغازه رت درخواست کنید

  5. جلیل قاسمي می گوید

    سلام من مالک سرقفلی هستم مالک دادخواست نیازشخصی کرده رفته کارشناسی ۱۳نفره بدوی رای داده
    من اعتراض کردم رفته تجدیدنظرردکرده میخوادبره اجرای
    احکام یکی ازهمکاران شمافرمودن که می تونی جلورای و بگیری وملک وازمالک بخری چون ماده ۴قانون شهرداری‌ها ب شمااین اجازه رومیده
    ممنون میشم پاسخ سوال بنده حقیربفرمایید

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام باپرداخت حق سرقفلی ملک تخلیه میشود

  6. مریم بیات می گوید

    یک ملک قدیمی داخل شهر در یکی از خیابانهای اصلی که تعدادی مغازه در حاشیه خیابان دارد و در ادامه پشت مغازه ها نیز زمینی هست که داخل ان چند انباری قدیمی هست و چند اتاق خالی.زمین پشت از ابتدا بدون درخت بود.مالک در سالهای قبل پنجاه، یک شرکت باربری و کامیون داری داشته که دفتر ان دریکی از مغازه های خود مالک در حاشیه خیابان بوده و یکسری امور مربوط به همان شرکت در یکی از اتاق های زمین پشت حاشیه انجام می شده است؛یکسری از اتاقهای پشت محل ابدارخانه شرکت و یکسری محل استراحت راننده های کامیونها و یکسری به عنوان انبار استفاده می شده است.مالک بیست و دو سال پیش فوت نموده است،چگونه می توان فهمید که ایا زمین پشت کاربری تجاری دارد یا خیر؟

  7. م.مطهری می گوید

    سلام علیکم..طاعاتتان قبول
    زمانیکه در قرارداد اجاره ، شرط(ضمن عقد) بشود که مستاجر در پایان مدت اجاره ملزم است که تمامی بدهی های رستوران از جمله مالیات بر مشاغل و حق بیمه کارگران و عوارض شهرداری و اب و برق و ….را بدهد………….ایا صرف خارج کردن وسایل و اثاث مستاجر از رستوران بدون عمل به شرط ضمن عقد( تادیه تمامی بدهی های فوق الذکر) می تواند به معنای تخلیه رستوران باشد یا اینکه انجام شرط ضمن عقد توسط مستاجر بخشی از پروسه تخلیه رستوران است و مستاجر چون بدهی ها را نپرداخته است ، بنابراین عملا تخلیه صورت نگرفته است؟
    ممنون از پاسخ شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:چون قیدشده درپایان مدت اجاره باید به شرط ضمن عقد عمل شود پس برای تخلیه باید به تمامی این تعهدات عمل شودپس منطور همان تخلیه میباشد.

  8. استاد می گوید

    سلام وارادت مغازه سرقلی ۳سال پیش ازمالک خریده ام برای تعداد شغلهای با مبلغ اجاره ۱۵ هزار ۳ساله بعداز
    مدتی مالک ملک خود را میفرشدبه دیگری مدت اجاره بها به پایان رسیده مالک جدید برای تمدید مبلغ اجاره جدید
    میخواد شغلهای بندرو با مفادقرادادمرو با مالک قدیم تعییر
    بدهدمالک جدید میتواند توافقات با مالک قدیم را که انجام دادیم را تغییر بدهد ممنون میشم راهنمایم کنید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:مالک جدید نمی تواندچنین تغییراتی را اعمال نماید.

  9. حمید می گوید

    با سلام وخسته نباشید
    مالک قصد افزایش اجاره بها را دارد،مستاجر توان پرداخت نداشته و میخواهد تخلیه کند،سرقفلی تا چه زمانی بر روی آن ملک برقرار است،مثلا اگر آن مغازه ۶ ماه خالی باشد باز هم سرقفلی دارد یا نه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها باشد حق سرقفلی پرداخت نمی شود.

  10. بابک می گوید

    سلام مالک مغاذه ای هستم که ملک مذبور را از مالک قبلی با مستاجر صاحب سرقفلی خریداری کرده ام مستاجر اقذام به تخریب قسمتی از دیوار ونصب درب به محوطه پشت مغاذه که حیاط مشاع ساختمان میباشد کرده ومن تازه متوجه این درب شده ام و نمیدانم چه زمانی این تخلف انجام شده آیا میتوانم در خواست تخله سرقفلی بدادگاه تقذیم کنم؟

  11. امیر می گوید

    با سلام و عرض ارادت
    حکم قطعی دادگاه تجدید نظر در مورد تجویز انتقال سرقفلی صادر شده و ۶ ماه فرصت داشتیم که انتقال رو انجام بدیم ولی ابلاغ الکترونیکی در سامانه نیامده و ما فرجه قانونی ۶ ماه رو از دست دادیم .چکار باید بکنیم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید بایک وکیل مشاوره نمایید.

  12. کمالی می گوید

    سلام پدر من مالک ملکی هست که سر قفلی آن رو سال ۶۰,به آقای فروخته وشرط کرده که طرف می تواند مغازه رو به غیر واگذار کند یا اجاره دهد ولی باید کرایه رو هماهنگ کند سال ۶۱سرقفلی رو واگذار کرده ولی به پدر من نگفته سال ۷۲پدر من فوت می‌کنه وبا تقسیم نامه دستی بین ورثه این مغازه به من می‌رسد و همه ورثه وچند شاهد از بزرگان فامیل امضا می‌کنند که این ملک مال من هست حدود ۴۰سال کرایه پرداخت نشده در ملک بالکن ودستشویی بدون اجازه ساخته شده میشود اقدام به فسخ کرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: برای اینکار حتما برای جلوگیری از اقدامات و ضررهای بیشتر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیریدتا با مشاوره وکیل اقدام قانونی صحیح انجام دهید.

  13. امیر می گوید

    باسلام.
    سرقفلی مغازه ای در پاساژ سال ۸۲ خریدم.تاسال ۹۴ هیچگونه بدهی نداریم پرداخت کرده ام.از ۹۴ تا حال حاضر مبلغ ۳۴۰ میلیون بدهکار شدیم.البته هیچگونه اخطاریه ویا احضاریه برای بنده نیامد.دوماه پیش برق را قطع کرده جهت تسویه حساب.
    از برادر بزرگم خواهش کردم که به دفتر مدیر پاساژ بره ،تا این بدهی را مدت یک ودوماه ما پرداخت کنیم.
    لازم بذکر است که مغازه بنام برادرم نیست .زمانیکه برادرم خدمت مدیر میرسه، رو حس کنجکاوی ودانستن قیمت آنجا،ندانسته از کلمه فروش استفاده کرده (گفته که این مغازه بخواهیم بفروشیم شما چند میخرید.)مدیر پاساژ هم مبلغی را گفته.با زرنگی خاص گفته ما میخریم ومبلغی را اضافه کرده وبدهی ما را هم حساب کردن روی خرید مغازه.برادرم درجواب گفته من بودم میفروختم .حال من برم با برادرم که بنام ایشان است ببینم میفروشه.
    بنده مخالفت کردم .مدت دو ماه از این قضیه میگذره ومن با پول نقد جهت تسویه حساب هر روز میرم خدمت مدیر برای پرداخت وبرق مغازه را وصل کنه ،اما ایشان از ملاقات با بنده خودداری میکنند واعلام میکنه که من مغازه را خریدم.من هم در جواب میگم آیا جای را امضا کردم ویا حتی کلمه فروش از زبان بنده شنیدید؟متاسفانه مرغ این آقا یه پا داره .دو ماه است خواهش ، التماس که آقا اومدم بدهی را تسویه کنم ،اما ایشان نه پول را میگیره نه بنده را.
    اگر از طریق قانون برم جلو اولا زمان به درازا میکشه در ثانی بالاخره آدمهای پول داری هستن وسرشناس واز بند (پ)که همان (پول و پارتی) مارا محکوم میکنند و ریالی هم نمیدهند ومغازه را صاحب میشن.
    شما بفرمایید چکار کنم .دوماه است هیچ درآمدی ندارم.این مغازه خرج دو خانواده ودو کودک بی سرپرست را تامین میکرده.
    کدوم قاضی به دادم میرسه،هیچکدوم.
    راهی جلوی پام بزارید.میخواهیم ۳۴۰ میلیون پول بدیم باید التماس بکنیم،دو ماه پشت در بایستم ونکته جالب اینکه شیتیلم باید بدم آن هم ۲۰ یا ۳۰ میلیون.بازم راضیم .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: برای اینکار باید با وکیل متخصص کمک بگیرید تا مشکلی برای شما پیش نیاید این سامانه وکلای مجربی داردتا به شما کمک کنند همچنین می توانید در طول مدتی که استفاده ای نداشتید اجرت المثل ایام قبلی را از این شخص مطالبه نمایید جهت هماهنگی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید.

  14. حسين رنجبر می گوید

    سلام ما دونفر بوديم كه سرقفلي دو باب مغازه راخريد كرديم وخود مالك گفت ديوار بكشيد وهركدام يك مغازه داشته باشيد بعد از چند سال مالك فوتشد ومن سهم شريكم راخريدم وديوار رابرداشتم وخود مالك هم ديوار به ديوار بنده است ومدت ١٥ سال از برداشتن ديوار ميگذرد الان دادخواستي عليه بنده تنظيم كرده كه تعدي وتفريط شده مي خواستم راهنمايي بفرماييد آيا مرور زمان شامل اين قضيه مي شود يا نه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر مرور زمان برای اینکار وجود ندارد و اگر بدون اجازه مالک این اقدام صورت بگیرد از موارد تخلیه محسوب خواهد شد.

  15. حسين رنجبر می گوید

    آيا مرور زمان شامل تعدي وتفريط در سرقفلي ميشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر تعدی و تفریط با یک بار وقوع اتفاق افتاده و تخلف حساب شده و از موارد تخلیه به حساب می اید.

  16. مهدی نیکزاد می گوید

    با سلام
    پدر من مغازه ای را بصورت سرقفلی در سال ۱۳۸۶خریداری نموده و تا سال ۱۳۹۴ در آنجا مشغول فعالیت بوده و از سال ۱۳۹۵ تا کنون مغازه بدلیل ک ولت سن پدرم بسته است ولی اجاره سالیانه پرداخت می شود .
    آیا مالک سرقفلی بدلیل عدم فعالیت و بسته بودن مغازه حقی برای پس گرفتن ملک دارد و خطری پدرم را تهدید میکند .
    ممنون میشم پاسخ بدین
    زنده باشید

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر به دلیل عدم فعالیت با وجود اینکه اجاره بها سر موعد پرداخت شده است هیچ مشکلی در این خصوص برای شما وجود ندارد.

  17. ع م می گوید

    سلام من سال ۹۳ مغازه بدون اجازه صاحب ملک از مالک سرقفلی به صورت کلیدی خریداری کردم سال ۹۶ ملک متوجه خرید مغازه شد وشکایت کرد دادگاه گزارش اصلاحی صادر کرد با احتساب کارشناسی قرار شد پول مغازه کامل پرداخت کنه که تا این لحظه نداده من میخوام دکور مغازه عوض کنم مشکلی پیش میاد

    1. زینالی می گوید

      سلام:در صورتی بصورت کلیدی باشد حق و کسب و پیشه تعلق نمیگیرد و می تواند درخواست تخلیه نماید برای راهنمایی برای راهنمایی از طریق وکلای انلاین وکیل مشاوره نمایید

  18. ع م می گوید

    سال ۹۶ دادگاه رای داد که پول حق وکسب پیشه کامل بده که تا این لحظه اقدامی نکرده سوال من این که میخوام تغییر دکور بدم مشکل دیگی پیش نمیاد

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق اجرای احکام دادگستری درخواست صدور اجراییه نمایید تا اقدام به اجرای حکم نماید برای راهنمایی با وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  19. مصطفی می گوید

    سلام و عرض ادب,
    ما وارث مغازه ای هستیم که پدرم از سال ۱۳۴۵ صاحب سرقفلی آن بوده است , پدرم در سال ۱۳۹۴ فوت کردند, مراحل انجام انحصار وراثت تا سال ۱۳۹۹ طول کشید و در این مدت مغازه بسته بوده است و پس از آن سرقفلی مغازه را برای فروش گذاشته ایم, الان که مشتری برای سرقفلی آمده مالکین ادعا کرده اند که درخواست تخلیه مغازه را دنبال می کنند و رضایت برای فروش نمی دهند و حکم تخلیه می خواهند بگیرند, راهنمایی بفرمایید آیا آنها می توانند حکم تخلیه را بگیرند؟؟ در ضمن ما کرایه مغازه را تا پایان ۱۳۹۹ پرداخت کردیم و رسید دریافت کرده ایم و هیچگونه دخل و تصرفی هم در ملک انجام نشده است.

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر اجازه انتقال به غیر داشته باشید می توانید ولی در غیر این صورت یا باید حق کسب شما را به نرخ روز بدهند یا از طریق دادگاه اجازه انتقال به غیر دهید.

  20. شایان می گوید

    سلام خسته نباشید
    من مالک یک سرقفلی هستم از سال ۶۸، برای فروش ملکیت مالک همکاری نمیکنه و فروش سرقفلی در صورت اجازه دادگاه هم امکان پذیر نمبثیباشد چون مشتری حاضر به خرید فقط سرقفلی نمیباشد، میخواستم بدونم من میتونم بخوام که ملکو تخلیه کنم و از مالک طلب مبلغ سرقفلی بکنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورت تخلیه چون قرارداد شما مربوط به سال ۵۶ هست باید مالک به شما حق کسب و پیشه پرداخت نماید.

  21. معظمی می گوید

    باسلام،دوسال پیش بابت مهریه واز طریق اجرای احکام سرقفلی یک باب مغازه تجاری به نام بنده سند خورد،ولی فقط تو محضر سند انتقال به نام بنده وباکمک نماینده دادگاه تنظیم شده وهیچ قراردادی بین من ومالکم تنظیم نشده ودوسال از این قضیه میگذرد وچون هیچ قراردادی بین من ومالکم تنظیم نشده ،نمیدانم دراصل چه مبلغی باید به مالک بابت اجاره ماهانه پرداخت کنم چون هیچ مبلغی تعیین نشده ومن ومالکم قرارداد اجاره نداریم واینکه مغازه دوسال تخلیه است
    ایا مالک میتواند با این اوصاف مغازه را پس بگیرد
    واینکه دراین خصوص چه اقداماتی لازم است بنده انجام دهم تا مالک نتواند مغازه را پس بگیرد
    واینکه ایا بابت اینکه مغازه تخلیه است ایا به دلیل تخلیه مالک میتواند مغازه را پس بگیرد؟
    واینکه من مایل هستم به مالکم اجاره ماهیانه پرداخت نمایم ولی دراصل نمیدانم چه مبلغی پرداخت نمایم زیرا هیچ قراردادی بین ما نوشته نشده ومن به اجبار دادگاه سرقفلی مغازه را گرفته ام با تشکر

  22. محمد امین یگانه می گوید

    سلام
    آیا اگر ملکی که سرقفلی آن خریداری شده کامل ویران بشه دیگه چیزی به صاحب سرقفلی نمیرسه؟
    یا اگر مالک قصد ساخت داشته باشه بعد از تخریب کامل به خاطر فرسودگی ملک ۸۰ درصد از ارزش ملک باید به صاحب سرقفلی پرداخت بشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله اگر مستاجر سند سرقفلی داشته باشد بله باید سرقفلی به مشتاجر پرداخت شود.

  23. علی می گوید

    با سلام و احترام بنده صاحب سرقفلی یک باب مغازه به صورت صلح سرقفلی و اجاره نامه رسمی در دفتر اسناد رسمی به تاریخ سال ۸۶ میباشم که مدت اجاره آن یک ساله بوده است و اکنون به پایان رسیده و تمدید هم نشده. این مغازه در یک ملک ورثه ای واقع شده که بنده نیز خود یکی از ورثه هستم ینی در مالکیت مغازه شریک ولی سرقفلی شش دانگ برای بنده است. سایر مالکین (ورثه) برای تخلیه سرقفلی با دلیل انقضای مدت اجاره از طریق دادگاه اقدام کرده اند و اظهار کرده اند که حاضر به پرداخت قیمت سرقفلی میباشند. سوال بنده این است که با توجه به اینکه بنده تعدی تفریط نکردم، اجاره را پرداخت کردم و سایر مالکین نیاز شخصی ندارند و جواز ساختی ام صادر نشده، آیا قانون صرف انقضای مدت اجاره مغازه بنده را میگیرد؟ آیا راهی وجود دارد بتوانم سرقفلی خود را حفظ کنم؟ سپاس

  24. هادی می گوید

    سلام و عرض ادب ما یک باب مغازه که حق کسب و پیشه داشته از پدرمون مونده پدر ۳ سال پیش فوت شده ودرب مغازه بسته است ولی کرایه به موقع پرداخت شده آیا بسته بودن درب مغازه باعث میشه حق کسب و پیشه از بین بره ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام ممکنه جهت کاهش ارزش سرقفلی مغازه تفریط محسوب بشود اما در این مورد در قانون صراحتی وجود ندارد

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند