حق زارعانه یا حق ریشه چیست و شرایط آن در قانون مدنی

حق زارعانه یا حق ریشه به اصطلاح در حقوق ایران به حقی اطلاق می‌شود که به کشاورزان و زارعان اراضی کشاورزی تعلق می‌گیرد. در مشاوره با وکیل به شما گفته می شود که این حق به عنوان یکی از حقوق کشاورزان در اسناد و قوانین حمایتی دولتی ذکر شده است. هدف از اعطای حق زارعانه، تشویق به کشت و کار و ارتقاء بهره‌وری در زمین‌های کشاورزی می‌باشد.

مفهوم اصطلاح “حق زارعانه” به نوعی کمک مالی است که دولت یا نهادهای مربوطه به کشاورزان اعطا می‌کنند تا در تولید محصولات کشاورزی خود تشویق شوند. این حق معمولاً به صورت نقدی یا به صورت اقساط و با نرخ‌های مختلف اعطا می‌شود و مبلغ آن معمولاً به میزان زمین‌های کشاورزی و نوع محصولات کشت شده وابسته است.

در مناطقی که کشاورزی رونق دارد، مالکین زمین های کشاورزی معمولا زمین های خود را به صورت اجاره یا مضارعه برای کشاورزی در اختیار دیگران قرار می دهند شخصی که زمین را اجاره میکند “زارع” برای اینکه محصول بهتری برداشت کند.

 کارهایی مثل شخم زدن زمین، آبیاری، سم پاشی و… انجام می دهد که این عمل باعث آبادتر شدن زمین و افزایش مرغوبیت زمین کشاورزی می شود که با زحمت های زارع ایجاد شده است که زارع مستحق دریافت مزد به ازای زحماتش است.

حق زارعانه

تعریف حق زارعانه

یک نوع حق مالی است برای زارع در ملک مزروعی مالک که به تبع تصرفات مستمر و طولانی زارع در ملک دیگری همراه با کار یا فعالیت یا ایجاد مرغوبیت در اثر اذن مالک و یا یکی از عقود زراعی مانند اجاره یا مزارعه ایجاد می شود.

در چه صورت حق زارعانه یا حق ریشه به زارع تعلق می گیرد

۴ شرط باید وجود داشته باشد:

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

۱- زمین مزروعی باشد

 حتما زمین مزروعی باشد نه زمین تجاری یا مسکونی و…بند ۱۱ ماده یک قانون اصلاحی قانون اصلاحات ارضی نوع زمین در روابط مالک و زارع را مشخص کرده است بر اساس این بند منظور از زمین زیر کشت است که برای یک یا چند نوع از امور کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

۲- انجام عمل زارعانه

باید زارع کاری انجام دهد که مستحق دریافت ما به ازای کار خود باشد.

۳-تصرف دادن زمین مزروعی

مالکینی که زمین مزروعی خود را به تصرف میدهند.

۴- استمرار عمل

عمل زارع موقتی نباشد و مستمر باشد.

برای دریافت مشاوره با وکیل آنلاین به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

پیش بینی و عدم پیش بینی حق زارعانه در عقد

 چه در عقد پیش بینی شده باشد چه پیش بینی نشده باشد به زارع تعلق می گیرد.  از تعهد های فرعی است که بر گردن مالک است و باید آن را پرداخت کند که به صورت شرط ضمن عقد می باشد و حتی اگر چنین شرطی در عقد ذکر نشود به لحاظ عرفی و اینکه عرف این تعهد را برای مالک میداند به منزله ی ذکر در عقد است.

ماده ۲۲۵ قانون مدنی ذکر می کند بودن امری در عرف و عادت به طوری که عقد بدون تصریح هم منصرف آن باشد به منزله ذکر در عقد است.

چه زمانی زارع میتواند حق زارعانه خود را از مالک درخواست کند؟

تا زمانی که ملک در اختیار زارع است نمی‌تواند حق زارعانه را از مالک درخواست کند و زمانیکه ملک از اختیار و تصرف زارع درآمد می‌تواند حق ریشه خویش را از مالک درخواست کند .

حق زارعانه یا ریشه

برای ایجاد حق زارعانه چه باید کرد؟

همانطور که در بالا گفته شد. حتی اگر در عقد ذکر نشود؛ زارع مستحق دریافت آن است. اما برای به وجود آمدن این حق زارع باید و جود اذن (اجازه) مالک یا قرارداد بین خودش و مالک را اثبات کند.

حق زارعانه و انتقال آن

یکی از ویژگی های حقوق مالی که حق زارعانه هم شامل آن می شود. قابل نقل و انتقال بودن این حقوق برای دارنده آن می باشد. شخصی که دارای حق ریشه است. می‌تواند آن را به هر شخصی که بداند منتقل کند. مگر اینکه این حق را به شکل ارادی از خود سلب کرده باشد. بعد از فوت نیز از بین نمی رود و ورثه به نسبت سهم الارث خود از آن سهم می برند.

حق ریشه چگونه اسقاط می شود

اگر زارع در مدتی که زمین در دست اوست فوت شود. حق به ورثه او می رسد. همچنین اگز زمین به زارع دومی داده شود. زارع اول می تواند حق  خود را به او منتقل کند چرا که حق زارعانه حقی است مالی و قابل انتقال .

حق مالی قابل اسقاط است یعنی شخص میگوید من حق خودم را نمی‌خواهم (حق زارعانه ام را نمی خواهم) در مورد اسقاط حق ریشه تا وقتی که زارع، اعمالی که مستحق این حق است، مانند آبیاری کردن، سم پاشی و … انجام ندهد؛ نمی‌تواند حق زارعانه اش را اسقاط کند چرا که اسقاط ما لم یجب است یعنی اسقاط حقی است که هنوز بوجود نیامده و زمانیکه کارهایی که برای آبادانی زمین انجام داد می تواند حقش را اسقاط کند.

حق زارعانه-

میزان بهای حق زارعانه یا حق ریشه چگونه تعیین می شود

اگر زارع و مالک در ابتدا در مورد بهای حق زارعانه به توافق برسند در اینصورت مشکلی بوجود نمی آبد ولی اگر به توافق نرسند توسط کارشناس ارزیابی و میزان آن تعیین می شود.

در تعیین بها عواملی موثر است از جمله: مدت زمانیکه زارع در ملک بوده، کارهایی که انجام داده است، موثر بودن کارهایی که انجام داده است، مقدار هزینه ای که کرده است و اینکه چه مقدار بر قیمت اصل ملک افزوده شده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی  به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

زارع کجا شکایت کند؟

از آنجا این حق حق مالی است. مطابق مواد آیین دادرسی مدنی زارع می تواند در محل زندگی مالک شکایت کند. اگر قرارداد اجاره یا مزارعه ای بین آن ها باشد. علاوه بر محل زندگی مالک می‌تواند محلی که عقد اجاره یا مزارعه منعقد نیز شکایت کند.

اگر شخصی بدون اجازه مالک عملی در زمین انجام دهد آیا مستحق حق زارعانه است؟

خیر، چرا که این حق در صورتی بوجود می آید که زارع با اذن مالک اعمال را انجام داده باشد. و اگر اذن و قرادادی بین مالک و زارع نباشد عنوان غصب پیدا می کند.

حق زارعانه یا حق ریشه

نتیجه گیری

 جز حقوق مالی می باشد که به زارع تعلق می گیرد. برای کار و فعالیتی است که زارع به طور مدام و مستمر در یم زمین زراعی انجام داده یا حفظ مرغوبیت آن را به عهده گرفته است.بنابر نظر هیات وزیران حق زارعانه همان حق ریشه می باشد. که قیمت هزینه ها و زحمت هایی است که کشاورز دریک ملک متحمل شده است. قابل انتقال می باشد و بعد از فوت نیز به ورثه منتقل می گردد.

«سوالات منداول»

۱-حق زارعانه چیست و چه هدفی دارد؟

به کمک مالی از سوی دولت یا نهادهای مربوطه به کشاورزان جهت تشویق به کشت و کار و افزایش بهره‌وری در اراضی کشاورزی اعطا می‌شود. هدف اصلی این حق، تحریک کشاورزان به افزایش تولید محصولات و توسعه مناطق روستایی است.

۲- چه شرایطی برای دریافت حق زارعانه لازم است؟

 شرایط دریافت ممکن است بر اساس قوانین و مقررات مربوط به هر کشور و نهادهای دولتی مختلف متفاوت باشد. عموماً برای دریافت این حق، کشاورز باید زمین کشاورزی خود را ثبت کرده و شرایط تعیین‌شده توسط دولت یا نهادهای مربوطه را رعایت کند.

۳-میزان و نحوه پرداخت حق زارعانه چگونه است؟

میزان و نحوه پرداخت حق زارعانه به میزان زمین‌های کشاورزی و نوع محصولات کشت شده وابسته است. این حق ممکن است به صورت نقدی یا به صورت اقساط و با نرخ‌های مختلف

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۶ رای
105 نظرات
  1. حسین می گوید

    نحوه انتقال حق ریشه با مبایعه نامه اعتبار دارد؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      بله اعتبار دارد

  2. محمد می گوید

    سلام یک باغ نخل خرما هزار متری رو پدرم از حدود سال ۵۸ نگهداری کرده وسال ۸۴ بدست من رسیده آیا حق ریشه ب من چه مقدار تعلق میگیره زمین قبلا ارزشی نداشت اما الان کنارش جاده کشیدن ….

  3. حسن ریزان می گوید

    سلام ۲ قطعه زمین موروثی که در شرح مدارک قلمستان به اضافه دو باب اتاق از آن یاد شده وجود دارد که یک خانواده ادعا میکنند که سالهاست از آن نگهداری کرده اند و در آن درخت میوه کاشته و از ثمر آن بهره برده اند.
    و تا بحال از ثمر درختان چیزی به وراث نداده اند و حال ادعا میکنند که برای نگهداری زمین ها باید به آنها مبلغ ی پرداخت شود .
    لازم به توضیح است که هیچ قراردادی از گذشته تا حال وجود ندارد فقط چون زمین در گذشته متعلق به دائی و مادرشان بوده
    درخواست این حق را میکنند .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید براساس شهادت شهود حق زارعانه را اثبات ونسبت به دریافت سهم زراعت خود اقدام نمایید

  4. ستار می گوید

    ما حدود ۶۰ سال در زمین شخصی کار کردیم حالا بدون هیچ دلیل منطقی اومده و میگه از زمینم برید بیرون و میخوام یکی دیگه رو زمینم کار کنه،آیا اگه ما شکایت کنیم به ما حق ریشه یا زارعانه تعلق میگیره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر صرفا اجیر باشین نه ولی عقدمزارعه داشته باشین حق زراعت دارید

  5. احمد احمدی می گوید

    سلام
    نحوه محاسبه حق زارعانه و حق ریشه، چگونه است،لطفا یک مثال برای هر کدام بیاورید.

  6. سید سجاد هاشم نیا می گوید

    حق ریشه چگونه از صاحب زمین بگیرم

    1. وکیل تاپ می گوید

      حق ریشه نداریم ولی محصول ریشه برای شماست و میتوانید بابت زمین به ایشان اجرت المثل بدین

  7. حسین کشاورز می گوید

    سلام وعرض ادب
    مدت ۴۵سال است درمزرعه ای بصورت حق العمل (درصد ازمحصول)کارمی نمایم .کاراینجانب رسیدگی به تمام مسایل کشاورزی ،ازجمله تأمین کارگر مورد نیاز،رسیدگی به تهیه نهاده ها اعم از کود وسم وبذروتمام اموری که یک مزرعه نیاز دارد کاشت داشت وبرداشت ،ضمنا ساعت کاری وجود نداره شبانه روزی باید آماده باشی .آیا اینجانب حقی دارم یانه ضمنا حق العمل خویش را براساس قرارداد سالانه در یافت نموده ام .لازم به ذکر است دراین مدت برخی ازاراضی را که بایر بوده است آباد وازهر نظر ارزش ملک چندین برابر افزایش پیدا کرده است لطفا راهنمایی کنید
    اگرامکان دارد کتبی درهمین صفحه عنایت فرموده راهنمایی فرمایید.
    (زکات العلم فانتشره)
    سپاسگزارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگرکارشما حق العمل بوده شما میتوانید اجرت حق العملی را مطالبه نمایید

  8. حسین کشاورز می گوید

    سلام باعنایت به اینکه می فرمایید قبلا این سوال پرسیده شده پاسخ را چگونه می‌توانم دریافت کنم

  9. حسین کشاورز می گوید

    سپاسگزارم

  10. حسین زارع می گوید

    باسلام در مزرعه ای حدود ۵۰سال است به صورت درصدی کارمی نمایم
    اکنون توان کار ندارم آیا حق ریشه بمن تعلق می‌گیرد چگونه لطفا راهنمایی فرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگربعنوان اجیر باشین نه ولی اگربعنوان حق ریشه کارکرده باشین بله تعلق میگیرد بسته به توافق وقرارداد شما

  11. علی بازیار می گوید

    سلام بنده حدود ۱۵ سال زمین زراعی به مساحت ۱۳ هزار متر را بصورت اجاره ای و نصف کاری کشت برنج می کنم که بصورت عقد قرارداد فیمابین هر ساله می باشد.
    آیا حق زارعانه تعلق می گیرد؟
    اگر پاسخ مثبت هست لطفا راهنمایی بفرمائید. متشکرم

  12. جعفر می گوید

    سلام من ۱۰ سال از ملک زراعی ۷ هکتار نگهداری کرده وبا اجازه مالک کشاورزی نموده ام زمین بدون آب میباشد

  13. مقتدر می گوید

    سلام زمین زراعیی در سال ۴۲به مستاجر براساس قرار داد اجاره واگذار شد .وزمین زراعی حدودا ۴۰سال در تصرف مستاجر و سپس وراث قانونی او بوده .سپس وراث مالک مراجعه ونزد محاکم قضایی رفتند .ویکباره دیگر وراث متوجه شدند که یکی از وراث مستاجر کل زمین را به نام خود سند مالکیت گرفته و فروخته .حالیه از کجا و چطور متوجه شوند در بین مالک ووارث چه اتفاقی صورت گرفته که سند مالکیت به نام یکی از وراث صادر شده ؟؟؟؟واینکه آیا وراث دیگر می توانند سند صادر شده را ابطال کنند .؟؟چرا دادگاه بقیه ی وراث را به حضور نخواسته وفقط یکی از وراث با مالک اصلی در دادگاه حاضر شدند ؟؟؟

  14. ناشناس می گوید

    سلام زمین زراعیی در سال ۴۲به مستاجر براساس قرار داد اجاره واگذار شد .وزمین زراعی حدودا ۴۰سال در تصرف مستاجر و سپس وراث قانونی او بوده .سپس وراث مالک مراجعه ونزد محاکم قضایی رفتند .ویکباره دیگر وراث متوجه شدند که یکی از وراث مستاجر کل زمین را به نام خود سند مالکیت گرفته و فروخته .حالیه از کجا و چطور متوجه شوند در بین مالک ووارث چه اتفاقی صورت گرفته که سند مالکیت به نام یکی از وراث صادر شده ؟؟؟؟واینکه آیا وراث دیگر می توانند سند صادر شده را ابطال کنند .؟؟چرا دادگاه بقیه ی وراث را به حضور نخواسته وفقط یکی از وراث با مالک اصلی در دادگاه حاضر شدند ؟؟؟

  15. سيداكبرحوائجى می گوید

    باسلام:درسال١٣٣٩طى يك قراردادمالك يك قطعه باغ مبنى بررسيدگى وباغبانى به پدرم بمدت پنج سال واگذارگرديده كه به علت عدم حضور مالك وفوت مرحوم پدرم درسال ١٣٥٢تا كنون باغ دراختيارماميباشد،البته سال گذشته يكى ازوارث ان براى دوتاازماخلع يدگرفته والآن باغ دراختياربرادرم است،آياوارث پدرم هركدام جداگانه مى تواننددادخواست حق ريشه تنظيم نمايد

  16. مختاری می گوید

    سلام ، پدرم از سال ۵۷ تا۸۳درزمین های کشاورزی یکی از فامیل کشت وزرع میکرد ودر یک قطعه از زمین ها قلمه کاشتندبعد از ۸۳ کل زمین ها را فروختند به شخص دیگری که این شخص قلمه ها را پارسال قطع کرده فروخته،حال سوال بنده این است که این قلمه ها حق ایشان بوده یا پدر من،ضمنا مالک قبلی هیچ اشاره ای به فروختن قلمه به ایشان نکرده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام درخت ونهال واصله متعلق به مالک درخت هست هرچند در زمین دیگری باشد

  17. مهدی می گوید

    سلام و عرض ادب و تشکر بابت مطلب مفیدتون

    سوالی که مطرح می گردد این هست که آیا مالک در ابتدای امر می تواند حق زارعانه را به زارع واگذار کرده و پول دریافت کند؟ به عبارت دیگر آیا حق زارعانه مانند حق سرقفلی در املاک تجاریست؟ و یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله می تواند واگذار نماید.

  18. حسین می گوید

    سلام ۲۸ سال زمین کشاورزی را کشت و اباد نموده ام زمین وارثین هم مشخص شده ولی من روی آنها زحمت کشیدم اجاره هم پرداخت شده الان آیا حق دستمزد دارم چون می‌گویند دیگه کشت نکن لطفا در حد امکان راهنمایی فرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      حق زارعانه از حقوق مالی محسوب می شود که به زارع تعلق می گیرد و برای کار و فعالیتی است که زارع به صورت مستمر در زمین زراعی انجام می دهد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص وکیل تاپ اطلاعات تکمیلی را خدمتتان ارائه نمایند. موفق باشید.

  19. حسن عزیزی می گوید

    با سلام زمین کشاورزی هست که پدرم قبل از فوتش به اینجانب در سال ۱۳۷۷ به قیمت ۵۰هزار تومن فروخته وشاهدی بوده که امضا کرده سال ۱۳۸۱ پدر اینجانب فوت میکنه وبنده تا امسال که سال ۱۴۰۰ میباشد در اون زمین کشت وکار وباغ واتاق واستخر درست کردم الان دو برادر من آمدن چون قیمت ها بالا رفته ادعای سهم الارث از زمین می‌کنند وتا حالا خبری ازشان نبود آیا به آنها سهم میرسه در ضمن کاغذ عادی که نوشته شده مفقود شده ولی شاهد هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      آنچه که فرد در زمان حیات خود می فروشد و انتقال می دهد از دارایی وی خارج شده و اطلاق عنوان ارث بر آن صحیح نمی باشد. شما می توانید اطلاعات تکمیلی را از وکلای متخصص ما در این زمینه دریافت نمایید. موفق و موید باشید.

  20. حسین کریمیان خرمدشتی می گوید

    سلام ۱۳جیریب ملک شیدان به صورت باغ ۲۷سال دست او بوده وهرسالهزینه وخرج کرده راگرفته وکارگریشم گرفته وحالا ۳جیریب میخوادکه بره بیرون چیزی بش م

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در صورتی که بعد از اتمام قرارداد زارعانه زارع، ملک را تخلیه ننماید، مالک این حق را دارد که علیه ایشان در دادگاه محل وقوع ملک دعوی تخلیه مطرح نماید. شما می توانید در صورت داشتن هرگونه مشکل حقوقی در خصوص حق زارعانه به خصوص نحوه محاسبه آن با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما در این زمینه شما را راهنمایی نمایند. موفق و موید باشید.

  21. مریم‌ احمدی می گوید

    با سلام.
    پدربزرگ بنده از سال ۴۲ تا ۶۶ زمین های خود را برای کشت وکار در اختیار پسر بزرگ خود قرار میدهد (بدون قرارداد). کشت به صورت فصلی بوده نه باغ . هم چنین مخارج قنات و چاه و خرابی تلمبه و… برعهده پدربزرگم بوده. و بعد از آن در اختیار دیگر فرزندان و نوه خود قرار میدهد.فرزند بزرگ بعد از چندین سال که زمین را تحویل داده ادعای حق ریشه کرده و‌پدربزرگم در جواب گفته که تمام حقت و حتی بیشتر از‌حقت رو بهت دادم و حقی دیگه نداری. ۲۰ سال پیش پدربزرگم فوت کرده‌.آیا به پسر بزرگ ایشان حق ریشه تعلق میگیرد با توجه به نارضایتی مالک
    میتوانند از سایر وراث مرحوم حق ریشه بگیرند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      تا زمانی که ملک در اختیار زارع است نمی‌تواند حق زارعانه را از مالک درخواست کند و زمانیکه ملک از اختیار و تصرف زارع درآمد می‌تواند حق زارعانه خویش را از مالک درخواست کند . حق زارعانه بعد از فوت نیز از بین نمی رود و ورثه به نسبت سهم الارث خود از آن سهم می برند.

  22. ابراهیم سلگی می گوید

    باسلام.ایا در قرارداد اجاره زمین کشاورزی ابی
    انجام یک سری عملیات مانند کود مرغی که به زمین داده واثر انهم در سالهای بعدی موثر است واز بین بردن گیاهان هرز چند ساله می توان ادعای زارعانه کرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در عقد مزارعه لازم است که سهم هر یک از مزارع ( فردی که زراعت می کند ) و عامل ( صاحب زمین یا صاحب منافع زمین ) به نحو اشاعه از قبیل ربع یا ثلث یا نصف و غیره مشخص گردد و اگر به نحو دیگر باشد ‌احکام مزارعه جاری نخواهد شد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما در این زمینه شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  23. محمد می گوید

    سلام ما یک قطعه زمین داشتیم که در انجا تعداد زیادی درخت کاشتیم وبعد از چند سال زمین را به شخص دیگری فروختیم اما درختان را نفروختیم وهیچ اسمی از درختان در قولنامه نیامده وبعد از ان هم خودمان به درختان رسیدگی کردیم وآبیاری کردیم حالا میخواستم ببینم که درختان متعلق به کیست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر فروش درختان را استثنا نمایید در قرارداد درختان متعلق به شماست.

  24. بیابانکی می گوید

    سلام یک قطعه زمین سال ۴۰ اجاره پدر بوده پسر وپدر روی ان کار میکردیم سال ۷۱ پدر فوت نموده از زمان فوت پدر من روی ان کار میکردم تا۱۴۰۰ تقسیم حق زارعانه بین من و بقیه وارث چگونه است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید برای اینکار با وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  25. امیر عسگری می گوید

    سلام
    درود بر شما
    پدر بنده ۵۰سال پیش ۸هزارمتر زمین باقرارداد اجاره وکشاورزی انجام داده که اسناد آن موجود میباشد و از آن نگهداری می نمود تمام مردم شهر شاهد آن هستند اصلا زمین را به اسم پدرم میشناسند حال بعد از ۵۰سال خانمی با یک سند ادعا داره که صاحب زمین پدرش است که فوت کرده پدر بنده هم فوت کرده سوال:آیا پدر من از این زمین حقی دارد؟اگر مثبت است به چه اندازه؟
    متشکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر پدرتان سند دارد که هیچ ولی اگر سندی نداشته باشد باید با استناد به تصرف سابقانه پدرتان می توانید متوسل شوید.

  26. محسن می گوید

    سلام باغی با قدمت سی سال دارم ولی ملک را ملی اعلام کردند ومسکن وشهرسازی سند گرفته وحکم نیز از دادگاه دال بر قلع وقم گرفته آیا باید حق ریشه به من پرداخت کنه یا خیر .ممنون از راهنمایی شما

  27. روناادو می گوید

    باسلام وخسته نباشیدخدمت شما
    بنده ۶سال حدود ۱۵هکتار زمین از شرکتی اجاره میکردم ،با اینکه من حدود هزار متر لوله و پمپ آب گذاشتم برا آب دادن مزرعه،با آشنا بازی میخوان زمین رو بدن بکسی دیگه آیا میتونن زمین رو به من ندن و به اون شخص بدن در حالی که من راضی نباشم؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  28. شمس اله می گوید

    سلام .۵۰ سال پیش پدربزرگم فوت کرد و پدرم که تک پسر بود برای زمینها زحمت کشیده و همه را آبی و تسطیح کرده اکنون بعد از پنجاه سال تک خواهر پدرم درخواست سهم میکند آیا حق زارعانه از سهمش به پدرم تعلق میگیرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر پدرتان بدون اجازه خواهرش در زمین تصرفی کرده باشد باید سهم خواهرش به همراه خسارتش را بپردازد چون خواهرش نیز سهم داشته و اگر خواهرش با اطلاع از وضعیت موجود الان امده اقدام کرده پدرتان می تواند به میزان تصرف خودش که داشته حق زارعانه لحاظ نماید برای کمک بهتر می توانید از وکلای متخصص سامانه وکیل تاپ نیز اقدام نمایید.

  29. رضا ظفری می گوید

    درود بر شما و ممنون از مطلب مفید جنابعالی

    همسرم به صورت توافقی (بدون قولنانه) زمین بایر و کم ارزش پدریش را در اختیار من گذاشت تا آبهدش کنم و چون زمین آب نداشت ایشان باور نمیکردند من بتوانم اینکار را انجام دهم ولی در حدود ده سال من این زمین به یک باغ زیبا و مثمر تبدیل کردم و اکنون ارزش باغ بسیار بالا رفته ،و به اختلاف خوردیم و میخواد متارکه کنه،فقط شهود دارم و کشاورزای منطقه همه منو میشناسن،آیا میتونم حق ریشه مطالبه کنم ؟
    سپاس از شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید با استناد به تصرف سابقانه خودتان استناد نمایید و درخواست حق ریشه نمایید.

  30. آقایی می گوید

    سلام،
    زمینی بابت حق زارعانه(در اصطلاح محلی کِرد) واگذار و پس از چند بار واگذاری این زمین کِردی، الان توسط ما این حق کِرد، خریدتری شده.
    آیا وراث یا وکیلان مالک زمین می توانند ادعایی بر روی این زمین بکنند؟ و برای صدور سند مبلغی مطالبه کنند؟
    و اصلا شرط و روش صدور سند برای چنین زمینی، چیست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر خریداری کرده اید نمی توانند بعدا ادعایی نمایند ولی اگر حق زارعانه را خریده اید می تواند این حق را مطالبه نمایید برای کمک بیشتر می توانید از وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ استفاده نمایید.

  31. مجتبی می گوید

    سلام..پدربزرگم ۲سهم آب وملک برای کشت ب من سپردند از سال۸۴تاالان ب جز ۳سال اعزام خدمت بودم…حال فوت شدندو وارثین ۲نفرشون سهم هاشون رو گرفتن وعلاوه بر اینکه بدهی مالی ای که متوفی دارند حق خرید رو هم بارها تشریح کردند ولی وراث منکر شدند..کلیه کارکرد ما بصورت شفاهی بوده و عواملی مانند ریشه نعنا وکود رو رایگان خودم می‌آوردم ودر عوامل رونق و ترقی دشت فعال بودم مثل احداث جاده های دشت ..لوله گذاری و…حالا چ کنم …متوفی رضایت ب بیمه کردن هم نداشت …البته بخاطر مواردی…حال چ کنم..میشه ‌کاری کرد جوونیم رفته

  32. یزدی می گوید

    باسلام زمین زراعی ارث پدرم بوده به مدت بیست سال در اختیار داشتم وتعدادی درخت گردو در حاشیه زمین کاشتم سه سال پیش با درخواست برادرم تعدادی از زمینهای وراثتی که دراختیار بنده وبرادرم بودجابه جاشد واین زمین دراختیار ایشان قرار گرفت درقولنامه اسمی از واگذاری درختان گردو نیامده ایا بنده می توانم درخصوص درختانی که ماحصل زحمات فراوانم بوده ادعای مالکیت نمایم.ممنون از پاسخگویی شما

  33. فرامرز می گوید

    سلام وقت بخیر جناب زینالی ،خدا شمارا از بزرگی کم نکنه،،،ببخشید اگه زحمتی نیست بنده را راهنمایی فرماید،،،،مدت ۱۲سال میباشد که بااذن مالک‌در یک باغ ۲هکتاری که به مبلغ ۲ملیاردتومن معامله شده بود مشغول کشاورزی بوده ام ،وتنها ۱هکتار زمین قابل کشت داشت ولی هیچ گونه قراردادی بین مانبوده در این مدت به امورات نگهبانی از این باغ وابیاری و نگهداری از درختان ۵۰ساله آن مشغول بودم و محصولات کشاورزی را در جلوی درب همین باغ به صورت عرضه مستقیم به فروش می‌رساندم اکنون ملک مورد نظر ۴۰ملیارد معامله شده و مالک جدید اسرار دارد که بنده وسیله های خودم را جمع کنم وازاین باغ بروم،،چون میخواهند زمین مورد نظر را تفکیک و شهرسازی نمایند آیا حق ریشه ،،یا حق زا عانه به بنده تعلق میگیرد یانه،،،،واگر جواب مثبت است ،،راهنمایی فرمایید چه کاری باید انجام دهم تا حق و حقوقم ظایع نشود،،،

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله با استعلام و استشهادیه و با اثبات سابقه نسبت به مطالبه حق ریشه اقدام نمایید برای راهنمایی بیشتر با وکلای انلاین مشاوره نمایید.

  34. مهدی می گوید

    سلام خدمت شما… باغی دارم که در آن شخص به عنوان برزگر کار میکرده و درگذشته است … بعد از ایشان باغ را به پسر ایشان دادم که ادامه ی کار کشاورزی به عهده ایشان باشد. اما بعد از مدت دو سال، هیچ فعالیت کشاورزی انجام نداده بلکه فقط آبیاری کرده است. حالا میخواهم باغ را از ایشان گرفته و کار را به دیگری بسپارم . ضمنا محصول باغ از گذشته تا به این روز بصورت پنجاه پنجاه تقسیم میشده است. ( قرارداد بصورت لفظی بوده است). آیا ایشان میتوانند از من شکایت کنند ؟

  35. عباس می گوید

    سلام آیا حق زارعانه ب کسی ک مدت نه سال روی زمینی کار کرده ب صورت نصفه ای زمین و آب از مالک الباقی کارها با مستاجر بوده چیزی تعلق میگیره سپاسگزارم جواب بدین

    1. زینالی می گوید

      سلام: این حق زارعانه باید ثابت شود و بابت ابن حق با تعیین نظریه کارشناسی این حق بشما تعلق بگیرد.

  36. رضا وطن دوست می گوید

    با سلام. با فوت پدر بزرگم در دهه ۷۰ باغی سهم الارث به مادرم رسید، و ایشان آن باغ را بطور امانت به شوهر خواهرم( دامادمان) به عنوان امانت سپرد، تا نگهداری نماید.. و ایشان در این مدت (۲۷سال) هیچ عائدی از محصول باغ به مادرم نمیداد، و مادرم چشم داشتی به آن نداشت،..تا اینکه بعلت کهولت سن و نیاز مالی اقدام به فروش نموده دامادمان مدعی حق ریشه شده،.. آیا با این وجود که بسیاری از کارهای باغ از مانند سم پاشی و حتی کندن پای درختان..را پدرم رفته نفر اجیر نموده و فقط ایشان( دامادمان) آبیاری نموده، و اجرت المثل مالک را هم نداده و فقط هرچه محصول زمینی میوه ایی بوده خودش بهره برده، آیا به ایشان هم حق ریشه تعلق میگیرد،.. و مادرم چگونه میتواند حقوق از دست رفته خود را اثبات و محقق کند.

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر به ایشان حق ریشه تعلق نمیگیرد و باید از این فرد شکایت نمایید و مطالبه اجرت المثل را نیز از این فرد مطالبه نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  37. رضا وطن دوست می گوید

    با سلام به جناب زینالی وکیل محترم بنده رضا وطن دوست هستم در ادامه سوال هفته گذشته از حضرتعالی راجع به مشکلی که مربوط به باغ پدر بزرگمان بود و سهم الارث به مادرم رسیده،و مدتی مادرم آنرا به طور امانت در اختیار شوهر خواهرم قرار داده تا نگهداری نماید،و سوالی از شما در خصوص حق ریشه که دامادمان در خصوص باغ مادرم مدعی شده بود داشتم و جنابعالی با توجه به طرح سوال ما پاسخ دادید، که به ایشان تعلق نمیگیره و شما از وی بایستی شکایت نمایید، ما هم از وی با توجه به خیانت در امانت، و اجرت المثل و همچنین قطع تعدادی از درختان و خروج اموال پدرم از باغ و …شکایت کردیم.لذا هنوز دامادمان دادگاهی نشده و حکم‌ نخورده،
    سوالم این است با توجه به این قضیه اکنون که برای باغ مادرم مشتری پیدا شده، آیا ما میتوانیم با توجه به اینکه حکم صادر نشده باغ را بفروشیم یا بایستی صبر کنیم تا برای دامادمان قاضی پرونده حکم صادر نماید و بعد بفروشیم.
    مشتری که پیدا شده هم گفیتم که ما از دامادمان شکایت کردیم. و خریدار آن باغ هم در جریان شکایت ما هست، آیا با انتقال سند به نام خریدار، در این بین حقی از مادرم در دادگاه از بین نمیرود.
    لطفا ما را راهنمایی فرمائید.
    با تشکر از شما

  38. نورعلی می گوید

    سلام و ارادت در زمینی به مدت ۳۰سال اقدام به غرس درخت و نگهداری از آن با رضایت و خواسته مالک نمودم و در این مدت مبلغی دریافت نکردم و مالکین قبلی میگفتن حق تو محفوظه بعد از اینکه زمین تبدیل به باغ کردم مالک سند گرفت و در سند قید شده باغ مشجر مالک جدید در زمان خرید گفت حقت میدم ولی الان شکایت کیفری کرد و منع تعقیب صادر شد و رفته خلع ید شکایت کرده و میگه زمین با وصف مشجر بودن که در سند قید شده خریدم و قاضی هم در دادگاه بدوی علارقم آنکه خود مالک ازعان داشته که درختان من کاشتم رای به خلع ید به استناد سند مالکیت که قید شده مشجر صادر کرده برای اعتراض چه کنم

  39. صادقی می گوید

    سلام پدر من ۴۰ ساله که بعنوان باغبان و رسیدگی به وضع رفت و آمد و آبیاری و کود دادن به باغ شخصی که ایشان آن را به پدرم سپرده فعالیت داشته که الان صاحب باغ عذر پدرم را خواسته و میگه دیگه نمی‌خواهد که باغ در اختیار او باشد تکلیف پدرم بعد از این همه سال چیست و چه مقدار می‌تواند بعنوان حق ریشه و مراقبت از باغ دریافت کند و باغ را تحویل دهد

  40. کریم اسدی می گوید

    با سلام و درود
    پدر بنده مدت ۵۰ سال روی یک قطعه زمین کشاورزی
    کار می کرده و چون زمین در محل پرتی قرار داشته مالک زمین اعتراضی نسبت به این‌زمین نداشته وای الان مدعی زمین شده
    الان مدت ۱۰ ساله آن زمین رو به دلیل نبودن آب بدون کشت گذاشته آیا حق ريشه به‌آن تعلق میگیره ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: با توجه به طولانی بودن سابقه کشت و تصرف در این زمین به شما حق ریشه تعلق میگیرد و برای اثبات و احقاق خودتان می توانید به طرح دعوی به طرفیت مالک زمین اقدام به تنظیم یک دادخواست کرده و سابقه تصرف خودتان را ملاک عمل قرارداده و برای اینکار حتما باید توسط یک وکیل نسبت به تنظیم چنین دادخواستی عمل کنید و یا اینکه به یک وکیل وکالت دهید چون با توجه به اینکه تخصصی بودن موضوع شما حتما برای اینکه به نتیجه برسید حتما با وکیل مشاوره نمایید.

  41. محمدرضا یاوری می گوید

    حق ریشه باغبانی که ۴۰ سال در باغم کار کرده وکل محصول آنرا برداشت کرده وفروخته و هیچی به مالک نداده چقدر میشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: این مبلغ توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین و مشخص خواهد شد

  42. حسین می گوید

    با سلام
    پدر بنده از سال۷۳ حدود ۱۵ سال در باغ شخصی کار میکرد و نکهداری از باغ به عهده پدرم بود
    بعد از ۱۵ سال بدون هیچ حق و حقوقی ملک به مدت دوسال به شخص دیگری واگذارگردید و دوباره پدرم
    سال ۹۵ به دلیل بیماری پدرم به مدت یکسال شخص دیکری به باغ رسیدگی کرد
    و دوباره پدرم
    تا سال ۱۴۰۰
    و درسال ۱۴۰۰با صحبت ایشان با قول دادن حق و حقوق ملک را دوباره به فردی واگذار کردند
    امسال چ‌ون ایشان حقوق پدر بنده را نداند شکایت کردیم
    آیا با توجه به قطع چندباره نگهداری حق ریشه تعلق میگیرد یا خیر؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: با توجه به میزان تصرف پدرتان می تواند بابت داشتن حق نسخ اقدام به مطالبه حق خودتان نمایید ولی برای اثبات این امر حتما باید با یک وکیل متخصص ملکی مشاوره کرده و یا کارتون را به وکیل بسپارید برای راهنمایی بیشتر می توانید از طریق وکلای انلاین ملکی مشاوره نمایید.

  43. مرتضی می گوید

    سلام بنده ۱۸ سال در یک مزرعه ۵۰۰ جریب کشاورزی وآبیاری وبرداشت وکاشت درخت و نگهداری و نگهبانی همه ی کارها را بر عهده داشتم مالکان زمین در سه دوره زمین را فروختند یک بار ۸۰ جریب .یک بار ۱۰۰ جریب و اینبار کل زمین را و هر بار هیچ پولی به من نداده اند و می‌گویند تو کارگر بودی و مزدت را گرفته ای آیا من می‌توانم از آنها به جایی شکایت کنم و اصلا حقی دارم ؟
    لطفا من را راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر اجیر بودید و بابت کار کردن حق الزحمه دریافت میکردید نمی توانید بابت اینکار حق ریشه مطالبه نمایید.

  44. علی می گوید

    سلام‌ من برای یک شرکت کشاورزی کار می‌کردم و مزد دریافت میکردم دو هکتار زمین در کنار ملک ایشان بود با تسطیح کردن آن را به زمین آنها اضافه کردم و آنها هیچ سند و مدرکی در قبال این زمین ندارند و اکنون به دنبال گرفتن سند و فروختن آن هستند آیا من می توانم شکایت آنها را بکنم
    لطفا راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید با اثبات اینکه در این زمین چقدر فعالیت داشته اید می توانید مطالبه حق ریشه نمایید

  45. علی اصغری می گوید

    باسلام
    یه هکتار زمین کشاورزی مدت ۲۵ سال زارع بودم
    الان صاحب زمین فوت شده ورثه ها هم میخوان زمینو ازمن بگیرن آیا قانونی چیزی از زمین به من میرسه یانه

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید حق ریشه مطالبه نمایید

  46. آبایی می گوید

    با سلام و درود خدمت شما بزرگوار
    سوال اینجانب این است که پدر و عموی اینجانب یک زمین کشاورزی را از پدر خود به ارث برده اند.و هر دو بزرگوار هم فوت کردند.و زمین هم بدون سند می باشد.و اکنون هم به مدت ۴۰ سال است که کسی این زمین را تصرف کرده و بدون نوشتن قرارداد، روی این زمین مذکور کشت و زرع می کند و هیچ هزینه ایی را بابت اجاره بها در مدت این ۴۰ سال به مالکین اصلی و وراث پرداخت نکرده است.
    آیا ما می توانیم از طریق قانون شکایت کنیم و اجاره بهای این زمین را در مدت ۴۰ سالی که پرداخت نشده از شخص متصرف مطالبه نماییم .اگر امکان دارد لطفا بفرمایید چه شکایتی باید تنظیم شود کیفری یا حقوقی؟
    از حسن توجه شما سپاسگزارم .

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید این کار را انجام دهید

  47. سیدی می گوید

    باسلام وخسته نباشید از زحمات شما بنده حدود یک و نیم هکتار باغ میوه دارم حدود پانزده سال پیش با درخواست پدرم از من به این دلیل که برادرم درآمد ندارد و نیازمند است آنرا به برادر بزرگم واگذار کردم و دراین مدت ریالی هم از ایشان دریافت نکردم حالا بعداز این مدت از او درخواست واگذاری زمین را کرده ام و ایشان درخواست حق ریشه کرده در صورتی که باغ دایر بوده و هیچگونه چیزی به باغ اضافه نکرده آیا حق ریشه به ایشان تعلق میگیرد و همه این موارد ذکرشده نیز شفاحی رد و بدل شده و هیچ قولنامه و قراردادی فی‌مابین وجود ندارد با تشکر پیشاپیش از راهنمایی شما .

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید توسط دو نفر شاهد بتوان اثبات کرد که این فرد سابقا اونجا فعالیت داشته است

  48. بیات می گوید

    سلام و عرض ادب
    در منطقه ما عرف بر این است که کشاورز و مالک شفاها تفاهم می کنند که زمینی کاشته شود خرج موتور اب ، بذر شخم و تخم و هرگونه هزینه جانبی با مالک هست کشاورز فقط زمین را ابیاری می کند هنگام برداشت، محصول به سه قسمت تقسیم می شود یک سهم کشاورز و دو سهم مالک بر می دارد.
    آیا در این حالت کشاورز می تواند ادعای حق ریشه کند؟آیا مدت زمانی که کشاورز روی زمین کار کرده برای ادعای حق ریشه موثر هست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر چون توافق نموده اید حق ریشه تعلق نمیگیرد

  49. جعفری می گوید

    سلام.پدرم ۲۷ ساله زمینی رو آباد کرده .آبیاری وکود وشخم زده اما الان مالک میخواد که تخلیه کنیم وشکایت کرده میگه غصبش کردین ولی دادگاه حکم بر ابطال شکایت کرده آیا الان حق ریشه به ما تعلق میگیره.وزمین با شرط یک سوم از همه محصولات به پدرم سپرده شده ولی با گذشت ۲۷ سال درختان باغ بریده شده هیچ پولی بابت درختان وکود و کارگری پرداخت نشده

  50. مهدی می گوید

    باسلام وخسته نباشی .
    بنده نزدیک به بیست ساله که روی زمینای عموهام وپدرم کار میکنم وبه آنها رسیدگی میکنم ولی قراردادی بینمان نیست .ولی اهالی روستا وشورا ودهیاری میدونن که من زمینا رو آباد نگه داشتم وکشاورزی میکنم رو این زمینا حالا می‌خوام ببینم آیا به من حق ریشه یا زارعانه تعلق میگیره یا خیر .باشکرازشما

    1. زینالی می گوید

      سلام: با توجه به اینکه سابقه رسیدگی شما طولانی می باشد و از این مورد بشما حق ریشه تعلق میگیرد.

  51. Omid می گوید

    سلام عرض ادب و احترام

    حدود چهل سال کشاورزی بصورت منال انسوا برایمان کار کرده و حدود پنج سال پیش قطعه ای از زمین هایمان را از دست ایشان خارج کردم و تصرف کردم جهت درخت کاری ایشان برایم کارگر گرفتند و با هزینه خودم درختکاری انجام دادم و در زمین این باغ هم یونجه کاری شده بودو این کشاورز حدود پنج سال این باغ را که یونجه هم داشت آبیاری نموده و یونجه های آن را برده است و اکنون دو عدد شهود به دادگاه معرفی کرده که درختان را ایشان کاشته و هزینه اش را بنده پرداخت کردم و ایشان مدت پنج سال ابیاری و نگهداری کرده و یونجه این باغ را برده است و ادعای حق زارعانه و حق ریشه را دارد آیا پنج سال ابیاری باغی که در تصرف خودم بوده و با هزینه خودم نهال خریداری شده و کارگری کاشت نهال ها را خودم پرداخت کردم برای ان کشاورز حق ریشه و حق زارعانه ایجاد خواهد شد در صورتی یونجه این باغ را در عوض ابیاری برده و قراردادی هم نداریم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید بنده شهرستان ساکن هستم

    1. زینالی می گوید

      سلام: ایشان بابت ابیاری از علوفه ها استفاده کرده اند به نوعی دستمزد خودش را گرفته و حق ریشه به ایشان تعلق نمیگیرد.

  52. امید می گوید

    سلام
    عرض ادب و احترام
    زمینی زراعی که در تصرف مالک باشد و با هزینه مالک درختکاری شود و یک سال بعد در همان زمین توسط مالک ساختمانی احداث شود و بصورت خانه باغ درآید و چهار سال توسط کشاورزی ، درختان این خانه باغ ابیاری شود و در قبال ابیاری یونجه ان خانه باغ را ببرد حق زارعانه به این کشاورز تعلق میگیرد ؟
    ضمنا سه دانگ این خانه باغ وقفی میباشد

  53. امید می گوید

    سلام
    عرض ادب و احترام
    زمینی زراعی که در تصرف مالک باشد و با هزینه مالک درختکاری شود و یک سال بعد در همان زمین توسط مالک ساختمانی احداث شود و بصورت خانه باغ درآید و پنج سال درختان این خانه باغ توسط کشاورز ابیاری شود و در قبال ابیاری علوفه ان خانه باغ را ببرد حق زارعانه یا حق ریشه به این کشاورز تعلق میگیرد ؟
    ( ضمنا سه دانگ این خانه باغ وقف میباشد )

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر به این شخص حق ریشه تعلق نمیگیرد

  54. Moma می گوید

    سلام
    حدود چهل سال کشاورزی بر روی زمین هایمان مشغول به زراعت ( جو ، گندم ، سیب زمینی ) بوده و بذر و کود از مالک بوده و هنگام برداشت بصورت منال انسوا ( دو جا مالک یک جا زارع ) میبایست تقسیم شود ولی در این چند سال سهم مالک هم پرداخت نکرده و کارشناس برای ایشان ۱۷۰ میلیون اجرت المثل در نظر گرفته است ، آیا به این کشاورز حق زارعانه یا حق ریشه تعلق میگیرد ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر به کشاورز چیزی تعلق نمیگیرد چون در قبال کار از محصول چیزی بهش رسیده است.

  55. دهقان می گوید

    سلام مدت پانزده سال است که در زمین کشاورزی به صورت نصفه کاری زراعت کرده و زمین در آنجا چاه آب نیز حفر کرده‌ام ولی هیچ گونه قراردادی بین ما نوشته نشده الان ورثه میخواهند زمین کشاورزی از من بگیرند آیا حق ریشه با توجه به صورت نصفه کاری که نصف محصول متعلق به من بوده به من تعلق میگیرد با تشکر

  56. دهقان می گوید

    سلام مدت پانزده سال است که روی زمین کشاورزی به صورت نصفه کاری زراعت کرده و در آنجا چاه آب نیز حفر کرده‌ام با توجه به اینکه نصفه کاری زراعت کرده ام منصف محصول متعلق به من بوده است حق ریشه به من تعلق میگیرد

  57. موسوی می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    در مورد مالکیت زمین ارثیه کشاورزی خدمت شما سوال داشتم و مزاحم شدم.
    ببش از ۳۰ سال پیش بعد از فوت پدر بزرگم،وارث باهم ارث را تقسیم کردند ولی نه به طور کامل،باغ و ملک خانه پدربزرگم تماما عموی بنده صاحب شد و همچنین یک قطعه زمین که پدرم صاحب شد و بعدها پدرم توانست متراژ آن را زیاد کند و داخل آن منزلش را بنا کند و ملک مسکونی شد
    ولی در زمان تقسیم هیچ مطلبی در مورد این دو قضیه در تقسیم نامه آنها قید نشد ولی بقیه زمین‌های کشاورزی بین دو بردار تقسیم شد و خواهرها (عمه های بنده ) سهمی نبردند و فقط داخل تقسیم نامه نوشتند که هر وقت خواهرها طلب کنند باید سهمشان داده شود بعد از ۳۰ سال کشاورزی پدرم روی این زمین‌ها عمه هام سهمشان را از زمین پدرم طلب کردند و پدرم از سهم خودش زمین کشاورزی را داد بطوریکه که به یکی از خواهرها مقداری زمین‌ داد  و بقیه را از ایشان خرید و به یکی ديگر از خواهرها مقداری زمین داد و بقیه را عمه ام بخشید و انگشت مهر و امضا کرد.
    و بعد از این تقسیم به یک سال نرسیدکه پدرم به رحمت خدا رفت و در حال حاضر عمه ام مدعی شده که مالی را که بخشیدم  به بردارم، بخشیدم نه به بچه هاش و طلب ارث کرده و عمه دیگر هم می‌گوید من پول کم گرفتم،پول بیشتری میخوام.
    آیا این ادعای آنها محکمه پسنده، میتوانند طلب ارث کنند در صورتیکه امضا و اثر انگشت زدن(البته نه محضری)؟
    با توجه به اینکه پدرم ۳۰ سال در این زمین های کشاورزی زحمت کشیده  و کشاورزی کرده و کسی چیزی نگفته.
    و همچنین در خصوص خونه پدری ام هم که قسمتی از زمین آن مال پدربزرگم بوده وراث میتوانند مدعی شودند درصورتیکه ۳۰ سال پیش درتقسیم نامه باتوجه به اینکه می دانستند،
    در مورد زمین خانه پدری ام صحبتی نشده،آیا عمه هام می‌توانند خانه را هم طلب کنند؟
    ممنون میشم راهنمائیم کنید.

  58. ابوالفضل می گوید

    سلام از طریق هیات ۷نفره مقداری زمین به سبب پدرم به من می‌رسد البته پدرم آن زمان فوت کرده بود برادرانم من را همراهی نکردن الان که زمین ارزش دار شده ادعا ارث پدری دارن و مقداری از زمین ها سند ش به نام خودم هست در ضمن کل زمین ها را مابین فرزندانم قسط کردم حالا تکلیف چی میشد

  59. جعفری مقدم۰۹۱۵ می گوید

    سلام با آب قنات که دراختیارم گذاشتن زمین بایر گرفت کردم برای آب مالکزمین نداشته ومشغول کشاورزی هستم حق ریشه بهمن مرسد یانه عرف دهقانی یک سوماست

    1. زینالی می گوید

      سلام:خیر حق ریشه برای کسی است که زمینی را که متعلق به دیگری است را درخت کاشته باشد و یا سال ها روی زمین با هزینه خودش کار کرده باشد در این موارد می تواند از مالک حق ریشه دریافت نماید ولی با اب قنات نمیشه حق ریشه گرفت

  60. جعفری مقدم می گوید

    سلام
    انتقال آب کشاورزی از پلاکی به پلاک غیر جهت کاشت درخت درصورت خرید وفروش زمین مشا وغیر افراز شده جایز است یا خیر

  61. جعفری مقدم می گوید

    سلام زمین های مشا غیر افراز قنوات قابل خرید وفروش میشود?

    1. زینالی می گوید

      سلام: از طریق دادگاه قابل فروش است

  62. جعفری مقدم می گوید

    سلام آقای زینالی ممنون از اینکه لطف فرمودید بهسوالاتم جواب دادید لطفا با سوالاتم نتوانیتم منظورم را برسانم شرمنده ام اگر میشه پاک نمایید

  63. جعفری مقدم می گوید

    سلام واحترام ممنون از اینکه جواب سوالاتم رادادید لطفا بخاطر اینکه منظورم قابل فهم در سوال مطرح نشده اسم وسوالم پاک نمایید

  64. محمد علی جعفری مقدم می گوید

    سلام واحترام ممنون از اینکه جواب سوالاتم رادادید لطفا بخاطر اینکه منظورم قابل فهم در سوال مطرح نشده اسم وسوالم پاک نمایید

  65. اسد می گوید

    با سلام
    پدرم از سال ۷۶ تا الان در باغچه سیب یکی بصورت نصف درصدی نگهداری کرده ؛ جوری که تمام هزینه های نگهداری ، سود و کاشت ، برداشت تماما نصف نصف بوده
    صاحب باغچه کلا سالی چند بار سرمیزنه و میره تمامی کارهااعم از :خرید سم و کود کشاورزی و خرید ابزار لازم -گرفتن کارگر جهت انجام کار های مربوطه -ابیاری _نگهداری_حرص و … رو پدرم انجام میداده و اینکه تماما هر میوه ای رو پدرم میفروشه و در اخر طبق نوشته ها و فروش و هزینه در اخر سال حساب کتاب میکنن سهم صاحب ملک رو پدرم بهش پرداخت میکنه
    الان طرف ۲ ساله کل درختان رو قطع کرده که بجای سیب ،شلیل و … کاشته که بازم همه اینارو پدرم انجام داده الان صاحب باغچه ملکش رو میفروشه
    لازم به ذکر است که هیچ قراردادی وجود نداره اما کل روستا فکر میکنن باغچه مال ماست و کلا ۱۰ نفر طرف رو نمیشناسن
    (آیا الان به پدرم حق زارعانه یا ریشه تعلق میگیره ؟!)
    اگه راهنمایی کنید از لطفتون ممنون میشم

  66. محمد می گوید

    سلام .از یک باغی توسط پدر بزرگ مادری صاحب حق زراعت شده است این باغ متعلق به سه مالک بوده است یکی از مالکین توافقی سهم زارع پدر بزرگ را به پسران واگذار نموده وآنها سند گرفته اند وطی یک توافقنامه بین وراث قرار بر این شد که سهم خواهران مجزا وبا سهم دومالک دیگر به خواهران تحویل شود که متاسفانه برادران اقدامی انجام نداده وحالا نیز مدعی هستند که ما زارع زمین هستیم وخواهران سهمی ندارند .لازم به ذکر است طی یک شکوائیه به دادگاه درخواست الزام به تعهد دادیم که قاضی محترم گفتند میبایست درخواست تنفیذ و تحویل نمائید و درخواست استرداد دادخواست مطروحه را بنمائید.لطفا” راهنمائی بفرمائید .سپاستان

  67. امید می گوید

    سلام
    زمینی به مدت ۳۰سال در دست پدرم میباشد و کاشت نهال در آن انجام میشود و درختان ۲۷ ساله نیز دارد الان زمین ارزش پیدا کرده و هر روز افراد سود جو در پی سند سازی هستند و ما هم خبری از صاحب زمین نداریم
    آیا ما میتوانیم اقدام به سند یا مدرکی برای نگه داشتن زمین کنیم؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند