مجازات فرار از صحنه تصادف

بعضی از رانندگان پس از تصادف به محض آن که می‌فهمند مقصر هستند فرار را بر قرار ترجیح می ‌دهند و از صحنه می ‌گریزند. علت فرار از صحنه تصادف می ‌تواند ترس و اضطراب یا فرار از عاقبت امر باشد. تصادفات رانندگی ممکن است غیر جرحی و یا جرحی باشند. هر یک از این تصادفات ویژگی خود را دارد.

اگر تصادف غیر جرحی باشد، برای مثال هنگامی‌که دو وسیله نقلیه با هم تصادف کنند و کسی آسیب ندیده باشد و فقط خسارتی به خودروی طرفین یا یکی از آن‌ها واردشده باشد، در این‌گونه موارد فرار از صحنه تصادف جرم محسوب نمی‌شود.

این در حالی است که مالک خودروی آسیب دیده با در دست داشتن شماره پلاک خودرو متخلف (مقصر)، می‌تواند برای جبران خسارت در مراجع قضایی اقدام به شکایت حقوقی کند، به عبارت دیگر تصادفات غیر جرحی با فرض متواری شدن راننده مقصر ضمانت کیفری ندارد.

اگر تصادف رانندگی منجر به جرح باشد، فرار از صحنه و کمک نکردن به مصدوم جرم و دارای ضمانت کیفری است.

مجازات کسانی که در تصادف رانندگی باعث کشته شدن کسی می شوند.

ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی مقرر کرده است:

«هر گاه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده (اعم از وسایط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی) یا متصدی وسیله موتوری منتهی به قتل غیرعمدی شود مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم می‌ شود.»

مجازات کسانی که در تصادف رانندگی باعث صدمه لاعلاج به کسی شده اند.

همچنین در این خصوص ماده ۷۱۵ قانون مجازات اسلامی بیان می‌کند:

«هر گاه یکی از جهات مذکور در ماده ۷۱۴ موجب مرض جسمی یا دماغی که غیرقابل علاج باشد و یا از بین رفتن یکی از حواس یا از کار افتادن عضوی از اعضای بدن که یکی از وظایف ضروری زندگی انسان را انجام می‌دهد یا تغییر شکل دایمی عضو یا صورت شخص یا سقط جنین شود مرتکب به حبس از دو ماه تا یک سال و به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم می‌شود.»

تصادف رانندگی

مجازات کسانی که باعث ضعف دائمی یا نقصان منافع یا یکی از اعضا شده اند.

ماده ۷۱۶ این قانون نیز مقرر کرده است:

هر گاه یکی از جهات مذکور در ماده ۷۱۴ موجب صدمه بدنی شود که باعث نقصان یا ضعف دایم یکی از منافع یا یکی از اعضای بدن شود و یا باعث از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم گردد، بدون آن که عضو از کار بیفتد یا باعث وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی شود مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه (۱ماه تا ۳ماه) و پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم خواهد شد.

در حال حاضر طبق قانون جدید کاهش مجازات حبس تعزیری مجازات این قانون به نصف کاهش پیدا کرده است. لذا جرم موضوع این ماده حبس ۱ماه تا ۳ ماه خواهد بود.

که امکان حبس فرد در این جرم به علت مجازات های جایگزین وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: مجازات رانندگی در حالت مستی و فرار از صحنه تصادف


مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مجازات فرار از صحنه جرم

اما در خصوص مجازات فرار از صحنه جرم ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی اشاره می کند که: هر گاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده تخفیف قائل شود.

مجازات فرار از صحنه جرم

در تبصره یکم این ماده آمده است:

راننده در صورتی می‌تواند برای انجام تکالیف مذکور در این ماده وسیله نقلیه را از صحنه حادثه حرکت دهد که برای کمک رسانیدن به مصدوم توسل به طریق دیگر ممکن نباشد.

در تبصره دوم ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی گفته شده:

در همه موارد مذکور هرگاه راننده مصدوم را به نقاطی برای معالجه و استراحت برساند و یا مأمورین مربوطه را از واقعه آگاه کند و یا به هر نحوی موجبات معالجه و استراحت و تخفیف آلام مصدوم را فراهم کند، دادگاه مقررات تخفیف را درباره‌ی او رعایت خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: مجازات رانندگی در حالت مستی و فرار از صحنه تصادف


موارد شدید شدن مجازات فرار در تصادفات

به طور کلی علاوه بر فرار از صحنه تصادف برخی از اعمال قبل از تصادف هم موجب می‌شود که مجازات مجرم شدیدتر شود.

این اعمال به شرح ذیل است:

  • مست بودن راننده.
  • نداشتن گواهینامه.
  • نقص فنی خودرو.
  • سرعت غیر مجاز یعنی اگر
  • در صورتی که راننده زیادتر از سرعت مقرر حرکت کرده باشد
  • در صورتی که راننده دستگاه موتوری را با وجود نقص و عیب مکانیکی موثر در تصادف به کار انداخته باشد.
  • در صورتی که راننده در محل‌هایی که برای عبور پیاده رو علامت مخصوص گذاشته شده است، مراعات لازم را نکند یا از محل‌هایی که عبور از آن ممنوع شده است، رانندگی کند.

در همه این موارد راننده به بیش از دو سوم حداکثر مجازات قانونی مذکور در مواد فوق محکوم می ‌شود. دادگاه نیز می‌تواند علاوه بر این مجازات که برای متهم در نظر می‌گیرد او را بین ۱ تا ۵ سال از رانندگی محروم کند.

مجازات در تصادفات

خودداری از کمک به مصدومین و فرار از صحنه تصادف

طبق قانون قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی:

هر كس شخص يا اشخاصی را در معرض خطر جانی مشاهده كند و بتواند با اقدام فوری خود يا كمک طلبيدن از ديگران يا اعلام فوری به مراجع يا مقامات صلاحيت‌ دار از وقوع خطر يا تشدید نتیجه آن جلوگیری كند بدون اين ‌كه با اين اقدام خطری متوجه خود او يا دیگران شود و با وجود استمداد يا دلالت اوضاع و احوال بر ضرورت كمک از اقدام به اين امر خودداری نماید.

به حبس جنحه‌ای تا يک سال و يا جزای نقدی تا پنجاه هزار ريال محكوم خواهد شد. در اين مورد اگر مرتكب از كسانی باشد كه به اقتضای حرفه خود می‌توانسته كمک مؤثری بنمايد به حبس جنحه‌ای از سه ماه تا دو سال يا جزای نقدی از ده هزار ريال تا يک‌ صد هزار ريال محکوم خواهد شد.

مسئولان مراكز درمانی اعم از دولتی يا خصوصی كه از پذیرفتن شخص آسيب‌ ديده و اقدام به درمان او يا کمک‌های اوليه امتناع نمایند به حداكثر مجازات ذكر شده محکوم می‌شوند.

این قانون در سال ۱۳۵۴ به تصویب مجلس شورای ملی رسیده است.

طبق این قانون اگر شخصی، دیگری را در معرض خطر جانی مشاهده کند به گونه‌ای که وضعیت او اورژانسی باشد، موظف است به او کمک نماید یا اینکه از دیگران برای کمک رساندن به او طلب کمک کند. آن‌ چه اهمیت دارد، اورژانسی بودن وضعیت افراد مصدوم است.

کمک به مصدومین

نتیجه گیری

در تصادفات رانندگی فرد پس از تصادف ممکن است از ترس اینکه ممکن است که به مجازات جرم قتل محکوم شوند از صحنه جرم فرار می کنند.

در حالی که در تصادف رانندگی اگر از روی عمد نباشد و منجر به کشته شدن کسی شود قصاص نخواهد داشت. و فرد باید دیه پرداخت کند.

اما در مواردی ممکن است تحت شرایطی فردی که با ماشین با کسی تصادف کرده است با فرار کردن از آن صحنه باعث شود حسب مورد نسبت به آسیبی که وارد کرده به شدید ترین و حداکثر آن مجازات محکوم شود که میزان این مجازات در ماده ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ پیش بینی شده است.

در صورت فرار از صحنه باید مجازات هر یک مواد را نگاه کرد و بعد به حداکثر آن حکم کرد.

سوالات متداول

در صورتی که راننده امکان این را داشته که فرد را به بیمارستان و ..برساند و اگر این امکان برایش فراهم نبوده جرمی محقق نخواهد شد.

در این باره با تکیه بر مواد مربوطه و اینکه تصادف باعث چگونه آسیبی شده است آیا باعث مرگ شده یا باعث مرض دائمی شده و… حداکثر مجازات هریک را در نظر می گیریم.

بله اگر راننده باعث تصادف شود و در عین حال به وی کمک رسانی کند در حبس وی تخفیف داده می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
62 نظرات
  1. کریم می گوید

    با سلام پدرم توسط ماشین مصدوم گشته ولی چون ساعت ۶صبح بوده راننده فرار کرده کلانتری کروکی تصادف رسم نکرده چون ماشین از صحنه فرار کرده بود الان ما باید چه اقدامی بکنیم تا تصادف تایید گردد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شما میتوانید از صندوق خسارات بدنی دیه را دریافت نمایید

  2. نجات می گوید

    راننده ای در لاین حرکت من شاخ به شاخ حرکت میکرد و بخاطر وجود گاردریل وسط جاده نتوانست به لاین خود برود (ایشان هم داشتند گاردریل را تمام میکردند که آخرای گاردریل شاخ به شاخ میشدیم)
    چون بنده تازه به شروع گاردریل میرسیدم تغییر مسیر سریع داده و گاردریل را رد کردم و در لاین مخالفم که هیچ خودرویی هم نبود . نتوانستم خودرویم را کنترل کنم و واژگون کردم
    بدون اینکه خودروهایمان بهم بخورند
    آیا ایشان مقصرند؟
    و آیا چون شناسایی نشدند و فرار از صحنه کردند و خودروهایمان برخورد نکردند جرم های فرار از صحنه برای ایشان هست اگر شناسایی شوند؟
    اگر خود اعتراف کنند باز هم جرم حبس دارند؟
    بنده جراحت ندارم و اگر هم داشته باشم جزیی است چون بیمارستان ترخیصم کرد ولی درد و کوفتگی دارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام چون مجازات فرار از صحنه تصادف شامل نمیشود چون خسارت ناشی از تصادف نبوده است

  3. حمید می گوید

    سلام
    چند ماه پیش ماشین به بابام میزنه فرار میکنه بعد از ۵ ماه اون طرف آگاهی میگرند اعتراف میکنه که خودش پشت ماشین بوده گواهینامه نداشته هم ماشین بیمه نبوده الان سند گذاشته آزاد شده خواستم بدونم مجازات چی هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مجازات فرار از صحنه جرم هست

  4. سعیده می گوید

    سلام من دیشب موقع دورزدن ب پشت یه ماشین پارک شده خوردم ک پلاک جلو وپنجره داخل رفت وترس فرارکردم میخوام بدونم اگه پلاکم رابرداشته باشد چجور جریمه ای دارد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :خسارت را پرداخت میکنید.

  5. بهزاد زینالی می گوید

    سلام :قاعده فوق یعنی وقتی دودلیل درمقابل هم باشند هردوتا ساقط میشوند.

  6. آریا می گوید

    داداشم تصادف کرد طرف پاش مجروح میشه هم گواهینامه داره هم بیمه ولی از ترس اینکه ماشین بره پارکینگ فرار میکنه ولی دروبین پلاکشو ورداشته حالا چی میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: به مجازات فرار از صحنه تصادف محکوم خواهد شد که مجازات حبس دارد.

  7. امیر رضا می گوید

    سلام من موتورسوارم با یک ماشین تصادف کردم راننده خواست فرار کنه من جلو ماشینش افتاده بودم چند متر ماشین حرکت کرد زیر سپر رفتم مردم ماشینو نگه داشتن ولی من صدمه ای ندیدم ایا شخص مرتکب جرم شده؟
    اگه میشه منو راهنمایی کنید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بابت جرم فرار از صحنه تصادف مجازات میشوند.

  8. سعید روحی می گوید

    سلام.; سه شب پیش راننده موتور سواری که خلاف جهت در خیابون میومد شاخ به شاخ به ماشین بنده زد ; سرنشین موتور رو برداشت و فرار کرد و من فقط تونستم راننده موتور رو نگه دارم ; بعد از حضور مامور راننده هیچ مدرکی ارائه نداد و مامور هم با اینکه قبول کردموتوریه مقصره اونارو ول کرد رفت ; خسارت زیادی به ماشین وارد شده ; از مامور به بازرسی نیرو انتظامی شکایت کردم چون آشنای اونا بود و اونارو میشناخت ; چجور میتونستم مطالبه خسارت کنم وقتی شماره پلاک موتور رو ندارم ? فقط ماموره شماره موبایل راننده موتور رو بهم داده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید تمامی این مستنداتی که دارید شکایت نمایید و به حضور مامور راهنمایی استناد نمایید.

  9. کریم می گوید

    سلام پدر من با بک جوان که فاقد گواهینامه بوده تصادف کرده و دستش اسیب جزئی دیده راننده از صحنه رفته ایا میتوان فرد مذکور را زندانی کرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید شکایت نماید از فرد متواری.

  10. ناشناس می گوید

    سلام همسر من چند شب پیش با ماشینی تصادف میکنه خسارت جزئی چون کارش مکنیکی هست گفته که بیارین مغازه ولی قبول نکرده چون عجله داشته ادرس داده اومده ولی اونا سکایت کردن وگفتن ۱۷ میلیون باید بدین درصورتی که ماشینش فقط یه تو رفتگی خیلی ساده بودالان حکم چیه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید خسارت را براساس نظر کارشناسی پرداخت نمایید نه هزینه اعلامی طرف.

  11. مهرابی می گوید

    سلام چند شب پیش با موتور بودیم (من ترک و دوستم راننده بود)قبل از دست انداز و کنار تقاطع یه دهچرخ در حال پیچ بود ما پشت ماشین سنگین رو ندیدیم طرف مقابل هم پیچید.دوستم بوق زد ولی راننده پرایدفکر کرد از عمد بوق زدیم اومد کنار ما و تنه زد به موتور و وسط اتوبان مارو زمین زدو سریع از محل دورشد .موتور تازه یکمی صدمه دیده وخودمون هم بدنمون زخمی شد
    میخواستم ببینم از لحاظ قانونی میشه کاری کرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید گفته خودتان را ثابت نمایید سپس شکایت نمایید.

  12. me می گوید

    سلام من گواهینامه ندارم و داشتم از لاین چپ حرکت میکردم که یه موتور همش داشت بین لاین وسط و چپ ملق میزد بعد من اومدم جلوتر اون زد به اینه جلو و افتاد و من از ترس فرار کردم ولی از اینه دیدم هیچیش نشد چون اروم داشت میرفت حالا خواستم بپرسم من مقصرم یا اون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      اگر تصادف رانندگی منجر به جرح باشد، فرار از صحنه و کمک نکردن به مصدوم جرم و دارای ضمانت کیفری است. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات حقوقی لازم در این زمینه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص ما دراین زمینه شما را راهنمایی نمایند. موفق و موید باشید.

  13. فریبرز می گوید

    سلام یه خودرو از عقب به ماشین من زد موجب خسارت شد وفرار کرد پلاک اون ماشین رو برداشتیم .حالا چکار کنیم شاهد هم داریم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      دادخواست مطالبه ضرر و زیان وارده به خودرویتان را از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نمایید و در متن دادخواست به متواری شدن مسبب خسارت اشاره نمایید. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ راهنمایی های لازم را خدمتتان ارائه نمایند. موفق باشید.

  14. علی طالبی می گوید

    سلام من تو مسیر برگشت چالوس اخرای تونل کندوان یه ماشینی خلاف میومد هرچقدر چراغ دادم نرفت تو لاین خودش اخرین لحظه خواستم شاخ ب شاخ نزنم رفتم تو دیوار تونل پلاکشم داریم ماشین های دیگه هم هستن که شهادت بدن میتونیم خسارت بگیریم یا نه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      بله درصورت اثبات تقصیر ایشان امکان مطالبه خسارت وجود دارد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  15. حامدشیخ علیزاده می گوید

    سلام ببخشید بنده الان ۱۹ سالم هست ۱۲سال پیش موتوری به من زدکه ۷سال داشتم دچارضربه مغزی شدم والان هم آثارش شدیدهست دوبارعمل مغزداشتم دوبارهم عمل چشم داشتم راننده موتورفرارکرده پدرم هم شکایت کردکروکی هم کشیدن ولی دیگه دنبال کاراش نرفته برای دیه الان سن خودم قانونی شده میتونم برم دنبال کار پروندم به جریان بندازم ممنونم راهنماییم کنید

  16. حامدشیخ علیزاده می گوید

    سلام ببخشید بنده ۱۹سالمه ۱۲سالپیش موتوری باسرعت بالا شدیدبه من میزنه وفرارمیکنه دچارضربه مغزی شدم آثارش هنوز هم هست همون موقع دوبارعمل مغزانجام دادم ودوبارهم عمل چشم انجام دادم پدرم شکایت کرده وکروکی هم کشیدن ولی دیگه برای ادامه پرونده اقدام نکرده الان سن من قانونی شده میتونم برای دیه اقدام کنم ممنون میشم راهنماییم کنید
    باتشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما می توانید بر اساس نظریه پلیس راهور از صندوق خسارت بدنی درخواست مطالبه دیه نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  17. حسن می گوید

    سلام بنده در اتوبان با يه نيسان تصادف كردم و از ترس متواري شدم الان اگر پلاك ماشينم رو برداشته باشن فقط بايد خسارت بدم ؟ و اينكه چقدر زمان ميبره تا من رو پيدا كنن

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر فقط خسارت مالی به فردی وارد شود نه خسارت جانی در این صورت از طریق شکایت شما باید خسارت را به این فرد باید پرداخت نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  18. پارسا می گوید

    سلام.. شب تو بلوار ماشینی از پشت به صندوق عقب من زد . اون ماشین آسیب دید ولی ماشین من مشکلی نداشت چون بررسی کردم حالا از من شکایت کرده چرا من نایستادم

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون مقصر خودش بوده برای شما فرار از صحنه جرم محسوب نخواهد شد برای راهنمای بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  19. باقری می گوید

    سلام آقای وکیل چند شب پیش در بزرگراه یاسینی شمال به جنوب به علت لغزندگی از پشت به خودرو پراید برخورد نمودم که سپر جلوی من و سپر عقب پراید شکست در این برخورد خودروی دیگری که پژو بود به علت سرعت بالا و عدم توانایی در متوقف کردن خودرو از ترس برخورد با من یا پراید با ۲ دور زدن با گاردریل برخورد کرده و متوقف می‌شود من به علت همراه نداشتن مدارک و اینکه ممکن است خودرو به پارکینگ منتقل شود صحنه را ترک می‌کند لطفا بفرمایید اگر کار به مراجع قضایی کشیده شود روند رسیدگی چگونه است ممنونم راهنمایی کنید

  20. Bbbb می گوید

    سلام..دوست من تصادف کرده طرف با متور سیکلت بوده پاش شکسته بیمه نداشته گواهینامه نداشته از صحنه هم فرار کرده مجازاتش چیه؟زندان داره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله مجازات فرار از صحنه جرم حبس بود و قابل تعلیق و تخفیف نیز نمی باشد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  21. احسان می گوید

    سلام اگه طرف که باهاش تصادف کردم بتونه صابت کنه حکم چیه چون من تصادف روکردن نگرفتم

  22. صالح می گوید

    سلام خسته نباشید. من چند روز پیش با یه خودرو سواری تصادف کردم که وسیله خودم موتور بود. و من از فرعی در مسیر خودم بودم و سواری هم در مسیر اصلی در مسیر خودش بوده است. هنگام تصادف خودرو سواری به موتوره بنده میزنه و فرار میکنه و من هم خودم هم وسیلم صدمه دیده و راهور و اورژانس هم حضور پیدا کردن. خاستم ببینم مقصر اصلی چه کسی هست با اینکه من در مسیر فرعی بودم.

  23. منصور می گوید

    سلام وقت بخیر.
    پدر من حین گردش در بلوار موتوری به درب عقب خودرواش برخورد میکند اما متوجه نمیشود و فردای انروز که متوجه خرابی درب میشود و شخصی تماس میگیرد که ماشین شما تصادف کرده با موتور من و چرا نموندین که بهش اعلام شد متوجه نشده.
    هم بیمه داره ماشین هم گواهینامه داره پدرم فقط یه مقدار شنواییش ضعیفه و چشمهاش.
    حالا طرف گفته شکایت میکنم به دلیل فرار از صحنه.گفت گوشیم شکسته و پام .
    چه حکمی داره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:اگر موتور خودش به درب ماشین خورده است و موتوری مقصر باشد نمی تواند شکایت نماید شکایت هم بکند چیزی عایدش نخواهد شد.

  24. منصور می گوید

    جناب زینالی پیرو سوال قبلم درمورد برخورد موتور به ماشین پدرم از درب عقب راننده سه سوال دارم از شما
    ۱-با فرض بر این که پس از کروکی راهور مقصر پدر من باشد با توجه به اینکه متوجه نشده و رفته و اگر راکب موتور شکایت کند و با توجه به اینکه پدر اینجانب هیچگونه سابقه سویی ندارد و گواهینامه و بیمه نامه و معاینه فنی و همه چیز دارد و البته فرهنگی بازنشسته هم می باشدو از خانواده های خوشنام در شهر می باشیم آیا احتمال حبس یا مواردی برای پدرم بعلت فرار از صحنه تصادف میتوان متصور شد؟
    ۲-ماشین بنام اینجانب می باشد اما به پدرم فروختم سالهای قبل و همانموقع قولنامه ای مبنی بر خرید و فروش خودرو مذکور نوشته و توسط ۳ شاهد امضا نمودیم که هر ۳ شاهد هم زنده و حاضر هستند آیا اگر احضاریه بیاید من باید حاضر شوم یا پدرم با قولنامه ای که دردست دارد؟
    ۳- راکب موتور شماره تماس من را نمیدانم از کجا گرفته و پس ازتماس به ایشان اعلام کردم که شما ازطریق مراجع قانونی شکایت کن ما حاضرهستیم و هیچ مشکلی نداریم اما باز پیام داد بعد از ۱هفته که بهتون رضایت نمیدم و اذیتتون میکنم
    آیا من حقی دارم ازکسی که شماره من رو به راکب موتورداده شکایت کنم که مشخص بشه اطلاعات شخصی منو چه کسی و با چه مجوزی به اون دادن؟
    انتهای چنین مواردی چه خواهد بود؟سپاس از شما
    باتشکر از پاسخ شما بزرگوار

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله مجازات فرار از صحنه جرم مجازات حبس وجود دارد و با توجه به اینکه فروخته اید اگر پلاک بنام شما باشد شما نیز باید احضار شوید و برای این موضوع امکان اینکه شماره شما را چه کسی به این فرد داده نمیتوان از او شکایت کرد.

  25. ناشناس می گوید

    جناب زینالی من ثنا ندارم
    چطور از من شکایت میشه ومن چطور میتونم متوجه بشم؟
    ایا نداشتن ثنا دلیل بر بی توجهی من به دادگاه هست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر سامانه ثنا نداشته باشید در این صورت باید از طریق ابلاغ بصورت حضوری اقدام شود.

  26. منصور می گوید

    خوب بجای حبس مگه قاضی جزای نقدی طلب نمیکنن؟
    چونکه واقعا دلیلی برای فرار از صحنه نبوده با توجه به مواردی که خدمتتون عرض کردم.فقط متوجه نشده

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید عدم اطلاع را ثابت نمایید

  27. پرتو می گوید

    سلام من ددیروز بخاطر اینکه دو ماشین سر سه راه در دو طرف خیابان پارک کرده بودند و ترافیک بدی شده بود موقع رد شدن به ماشین سمت راستی گیر کردم و مقدار کمی رنگ سپرماشین پارک شده رفت البته روبی بدنه من هم خش افتاد چون به نظرم چیز خاصی نبود رفتم حالا نمیدانم مقصرم یا نه یا از من شکایت خواهند کرد البته هیچ عکسی نگرفتم اما مغازه داران اطراف میگویند ته ماشین پارک شده به سمت خیابان بود و بد پارک کرده بود ایا من مقصرم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بدون دلیل و مدرک نمی توان شکایت کرد و اگر هم شکایت نماید باید کروکی و گزارش پلیس راهور را تهیه نماید در غیر این صورت نمی تواند شکایت کند برای شما نگرانی در این خصوص وجود ندارد

  28. منصور می گوید

    سلام وقت بخیر
    یدلیل اینکه پدرم با ماشینی که هنوز پلاگش بنام منه تصادفی کرده که متوجه نشده ظاهرا
    حالا ینفر به من زنگ زده که تصادف کردین و پیامک داده که ماشینت توقیف میکنم و روش شکایت زدم و بیمه اش رو بستن و میندازمت زندان و ازین حرفها.بهش گفتم برو شکایت کن دادگاه هرچی گفت من درخدمتم اصلا تورو نمیشناسم.
    میگه که ماشینت با موتورم تصادف کردیم و رفته نمونده
    گفتمش ماشین تحویل پدرمه و قولنامه هم داریم.پدرم هم هیچ مشکلی نداره بیمه گواهینامه و همه چیز.
    ظاهرا حین گردش به چپ اون اومده خورده به درب عقب و رکاب
    حالا نمیدونم چه کسی شماره منو بهش داده بم پیامک داده که میندازمت زندان.آیا اصلا همچی کاری میتونه بکنه؟
    توی سامانه ثنا هیچ شکایتی برام نیست اما توی پلیس بعلاوه ده روی ماشین شکایت خورده.
    آیا میتونم ازش شکایت کنم که شماره منو از کجا اورده و اگر تصادف کردیم قانونی چرا نرفته پیگیر بشه چه حقی داره منو تهدید کنه؟

  29. زهرا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من پدرم رو تو تصادف از دست دادم،راننده فرار میکنه
    آیا چون فرار کرده قتل عمد محسوب میشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر تصادف رانندگی غیر عمدیست و دیه پرداخت می شود

  30. امین پوری می گوید

    سلام خسته نباشید من امشب ماشین زد بهم و دستم آسیب دید ولی فرار کرد مجازاتش چیه

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که کسی از صحنه تصادف فرار کرده باشد مجازات حبس برای این فرد در نظر گرفته می شود و قابل تخفیف نیز نمی باشد ولی برای اینکار باید اثبات اینکار باید با تاییدیه گزارش پلیس راهور اقدام کرد.

  31. امیر می گوید

    سلام من دیشب از پشت با یه ماشین تصادف کردم و چون گواهی نامه نداشتم فرار کردم هیچ خسارت جانی نشد چون سرعتم خیلی کم بود حدودا بیست تا و فکر نکنم بتونن پلاک رو بردارن الان من چیکار میتونم بکنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: به مجازات فرار از صحنه جرم محکوم خواهید شد.

  32. شفیعی می گوید

    سلام، پلیس به من زنگ زده که شخصی ادعا می‌کند چند روز پیش ماشینی با پلاک شما در مازنداران تصادف کرده و از صحنه فرار کرده است، در حالیکه من امسال اصلا در مازندران نبوده ام،و امروز برای من ابلاغیه آمده است. باید چه کنم

  33. احمد می گوید

    سلام. من درحال رانندگی با سرعت ۷۰ درخیااان بودم شخصی درلحظه ای ک از کنارش رد میشدم از وسط بلوار ب کنار ماشبن من افتاد. من از اینه عقب دیدم ک بعد از ان بلند شد و به راهش ادامه داد.نمیدونم میخاست خودشو جلو ماشین پرت کنه یا اینک پاش پیچ خورده و افتاده. حالا امکان داره ک از من شکایتی بشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر از عمل شما بری این فرد صدمه ای وارد شود بله می تواند شکایت نماید.

  34. محمد می گوید

    سلام. اینجانب در همدان با ماشینی که از لاین مخالف ه لاین من آمده بود و حرکات آکروباتیک انجام می داد که فیلم ان نیز وجود دارد تصادف کردم. بعد از تصادف از یکطرف که مسافر بودم و از طرفی با پادر میانی بزرگان راننده مقابل و قول پرداخت خسارت ، رضایت دادم. لیکن بعد از ان خسارت فقط میزان بیمه طرف مقابل پرداخت شده و باقی ان پرداخت نشد. در این خصوص ماشین را به ارشناسی دادگستری بردم و میزان خسارت و افت ماشین مشخص گردید. و از طرف مقابل شکایت کردم. لازم به ذکر است که چون راننده مقصر از صحنه تصادف فرار کرده بود و بعدا با کمک رانندگان دیگر او را گرفتم ، درگیری فیزیکی نیز بوجود امد که برای کبودی زیر چشم هم مدارک پزشکی قانونی گرفته ام. با توجه به اینکه خودم ساکن تبریزم و تصادف در همدان اتفاق افتاده است ، چگونه باید پیگیری نمایم؟ و خسارت چگونه پرداخت می شود؟ آیا وی موظف به پرداخت خسارت مطابق نظر کارشناس دادگستری می باشد؟

  35. حسین می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    مختصر و مفید میگم من با موتور به یکی زدم و بعدشم پیاده شدم درگیر شدیم
    و دیگه خیلی اونطرف عصبی شد و گفت موتورتو آتیش میزنم
    و سویچ موتور منو هم گرفته بود
    منم تقریبا ۵۰ متر با موتور پیاده حرکت کردم اما با حالت دویدن
    دیگه مامورا اومدن
    حالا من جرمی از این نظر مرتکب شدم ؟
    حتی شاهدم دارم از صحنه اتفاق
    لطفاً راهنمایم کنید
    ممنون سالم باشید

  36. مجتبی می گوید

    سلام.بنده با موتور با یه ماشین تصادف کردم و سرم شکست و زخمی شدم.راننده هم صحنه رو ترک کرد و بعداً از روی دوربین های مداربسته پیداش کردیم ولی چون صحنه رو ترک کرده بود باعث شد روند کار نزدیک دوماه طول بکشه و وسیله من که باهاش کار میکردم هم توقیف بمونه.ایا من میتونم خسارت از کارافتادگی و هزینه های پارکینگ و غیره از ایشون بگیرم؟ البته جدای از مبلغ دیه که خیلی کمتر از هزینه های از کارافتادگی هست.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند