تخریب عمدی و خرابکاری اموال

تخریب عبارت از: «لطمه زدن عمدی به طور کلی یا جزیی نسبت به مال یا شی‌ء متعلق به شخص حقیقی یا حقوقی به طرق مذکور در قانون است.» «تخریب» در نظام حقوقی ما نه تنها موجب مسئولیت مدنی، بلکه موجب مسئولیت جزایی اشخاص نیز خواهد بود.

«تخریب» عبارت از ایراد صدمه عمدی است که منتهی به نقصان یا از بین رفتن مال یا شیء متعلق به غیر شود. این قابل توجه است که مطابق قانون، معیار و ضابطه‌ای برای میزان خرابی یا صدمه زدن وجود ندارد بلکه به عرف ارجاع داده است در واقع عرف ضابطه را تشخیص لطمه زدن، قرار داده است که بر اساس آن در هر مورد به عرف مراجعه کرد.

به طور نمونه لطمه زدن به خودروهای پارک ‌شده از نظر عرف تخریب شناخته می‌شود. نکته دیگری که باید مد نظر قرار داد، این است که علاوه بر عمل فیزیکی لطمه زدن، ورود ضرر به مال دیگری نیز شرط تحقق جرم است زیرا تا ضرر واقع نشود، جرم تحقق پیدا نخواهد کرد.

جرم تخریب مانند سایر جرایم عمدی، ناشی از رفتار مجرمانه اما به صورت انجام فعل و در قالب عمل فیزیکی از بین بردن یا لطمه زدن به مالی، تحقق می‌یابد. با این حال، ترک فعل حتی اگر موجب از بین رفتن یا ورود ضرر به مال متعلق به غیر شود، عنصر مادی تخریب به حساب نمی آید.

به عنوان مثال، اگر مستاجر محلی مسکونی یا تجاری از جارو کردن باران جمع شده اطراف ناودان پشت‌بام خودداری کند و در اثر آن به عین مستاجره خسارتی وارد شود، ترک فعل او، عنصر مادی جرم تخریب محسوب نخواهد شد، هرچند دارای مسئولیت مدنی و ملزم به جبران خسارات وارده خواهد بود.

تخریب عمدی اموال

عمدی بودن جرم تخریب

تخریب یا اتلاف عمدی عبارت است از: «لطمه عمدی به مالکیت اشخاص که موجب از بین رفتن اموال یا نوشته‌ها و اسناد دولتی یا تجارتی یا غیردولتی شود.» لطمه زدن به اموال یا اسناد متعلق به دیگری جرم تخریب از جمله جرایم عمدی است که صرف ایراد ضرر از ناحیه مرتکب، در صورت حصول ضرر، برای مجرمیت فاعل جهت ‎ارتکاب جرم کفایت می کند.

صرف‌نظر از اینکه فاعل صدمه در حین ارتکاب، خواهان نتیجه مجرمانه حاصله باشد یا نباشد. مانند اینکه فردی عمداً اقدام به پاره کردن مبایعه نامه توافق‌ شده کند یا به قصد تخریب اطلاعات فایل‌های باارزشی، اقدام به انتقال ویروسی به کامپیوتر حاوی اطلاعات کند که منجر به از بین رفتن آنها شود. در غیر این صورت و در فروضی مانند ایراد خسارت غیرعمدی از قبیل تصادفات رانندگی، مسئولیت مدنی به معنای پرداخت خسارت است که بر عهده فاعل آن خواهد بود.

مال مورد تعرض: هر چیز باارزشی است که اختصاص آن به شخص حقیقی یا حقوقی ممکن باشد از ناحیه مرتکب جرم مورد تعدی و تجاوز قرار گیرد، اعم از اینکه آن شی‌ء مال منقول باشد یا غیرمنقول. به علاوه از نظر تعلق مال به غیر نیز بر حسب مورد، مال موضوع تخریب ممکن است افراد خصوصی یا عمومی مالک آن باشند.

 انواع تخریب اموال(دولتی و عمومی،خصوصی)

تخریب

 از آنجایی که دولت نماينده مردم و مسئول اداره امور جامعه است به همین دلیل اموالي در اختيار دارد که گاهی نقش دولت، تنها به عنوان متصرف و اداره‌كننده آن است که اموال عمومی نام دارد اموال عمومی به اموالی اطلاق می‎شود که در مالكيت عموم قرار دارد.

از قبیل بناهاي تاريخي و اماكن مذهبي، مجسمه‌هاي نصب‌شده در ميادين، پارك‌ها و اماكن عمومي، سينماها، آسانسورها، پارك‌ها و فضاهاي سبز عمومي، چراغ‌هاي راهنمايي، صندلي‌هاي اتوبوس و مترو، كتاب‌هاي كتابخانه‌ها، تلفن‌هاي عمومي، صندوق‌هاي پست و غیره که قانونگذار از این اموال به عنوان اموالی که مالک خاص ندارد یاد می کند اما در برخي ديگر دولت مالکیت اموال را دارد که به آن اموال دولتی گفته می شود.

آن بخش از اموال و دارایی‌هایی که به موسسات عمومی و دولتی تعلق دارد و جزو اموال آن نهاد و سازمان است مانند اموال متعلق به وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی، جزو اموال دولتی است.

ماده ۶۸۶ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ جزء مواردی است که قانون گذار در این زمینه جرم انگاری نموده است که بر اساس این ماده قانونی «هرکس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای‌ سبز را عالماً عامداً و برخلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین ‌رفتن آنها را فراهم آورد علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به حبس تعزیری از ۶ ماه تا سه سال یا جزای نقدی از سه ‌میلیون تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد».

همچنین در ماده ۶۸۷ مقرر شده است «هرکس در وسایل و تاسیسات مورد استفاده عمومی از قبیل شبکه‌های آب و فاضلاب‌، برق، نفت‌، گاز، پست و تلگراف و تلفن و مراکز فرکانس و ماکروویو (مخابرات‌) و رادیو و تلویزیون و متعلقات مربوط به آنها اعم از سد و کانال و انشعاب لوله‌کشی و نیروگاه‌های برق و خطوط انتقال نیرو و مخابرات (کابل‌های هوایی یا زمینی یا نوری‌) و دستگاه‌های تولید و توزیع و انتقال آنها که به‌ هزینه یا سرمایه دولت یا با سرمایه مشترک دولت و بخش غیردولتی یا توسط بخش خصوصی برای استفاده عمومی ایجاد شده و همچنین در علایم راهنمایی و رانندگی و سایر علایمی که به منظور حفظ جان اشخاص یا تامین تاسیسات فوق یا شوارع و جاده‌ها نصب شده است‌، مرتکب تخریب یا ایجاد حریق یا از کار انداختن یا هر نوع خرابکاری دیگر شود بدون آن که منظور او اخلال در نظم و امنیت عمومی باشد به حبس از سه تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد».

که قانونگذار در بحث تخریب در مورد مرتکبین تخریب چنین اموالی نگاه سخت‌ گیرانه‌ای دارد چنانکه در تبصره ماده مذکور پیش‌بینی کرده است «در صورتی که اعمال مذکور به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه و مقابله با حکومت اسلامی باشد مجازات محارب را خواهد داشت»

 تخریب عمدی اموال

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تخریب اموال خصوصی

همانطور که اموالی در مالکیت عمومی یا دولتی است، اموالی نیز وجود دارد که مالک آنها افراد می باشند. چنانچه فردی اموال خصوصی متعلق به مردم را از بین ببرد، بر اساس قانون مجازات خواهد شد.

در این خصوص بر حسب ماده ۶۷۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، «هرکس عمداً اشیای منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب نماید یا به هر نحو، کلاً یا بعضا تلف نماید و یا از کار اندازد درصورتی که میزان خسارت وارده یکصدمیلیون ریال یاکمترباشدبه جزای نقدی تادوبرابرمعادل خسارت وارده محکوم خواهدشد. این مجازات طبق قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری می باشد

تخریب ملک توسط شهرداری

مطابق تبصره ماده دو قانون نظارت بر گسترش شهر تهران، شهرداری تهران وظیفه دارد از احداث ساختمان‌هایی که در محدوده حریم شهرداری قرار دارند و بدین‌ ترتیب غیرقانونی است، جلوگیری و آن‌ها را تخریب کند.

بنابراین مامورین شهرداری وظیفه خود را که جلوگیری از ساخت و ساز در حریم شهرداری بوده است، مطابق قانون انجام داده‌اند مانع شدن آنها جهت ساخت و ساز به معنای ارتکاب جرم نیست.


بیشتر بخوانید: مهمترین ارکان دعوای قلع و قمع


عکس‌ها و تصاویری که از خانه در حال ساخت و ساز گرفته می شود، مشخص می شود که این خانه قابلیت سکونت دارد یا ندارد که مامورین شهرداری با تخریب آن به زندگی و محل سکونت شخصی آسیب وارد کرده باشند.

بنابراین در رویدادی که مامورین باعث تخریب این نوع ساخت و ساز ها می شوند و طرح دعوایی باشد مطابق ماده ۳۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری ۱۳۹۴ و اصل ۳۷ قانون اساسی چون عمل آن‌ها اصلا جرم نبوده و در راستای انجام وظیفه قانونی بوده است و اینکه اساسا کسی مجرم نیست، مگر آن‌ که جرم او اثبات شود (اصل برائت) دادگاه آن‌ها را مجرم نمی‌شناسد و به نفع مامورین شهرداری حکم می‌دهد.

طرح مسئولیت مدنی

به موجب قانون مدنی و قواعد عام مسئولیت شخص به غیر از مجازات مقرر در قوانین باید از عهده جبران خسارت پیش‌آمده نیز برآید چرا که ؛ اتلاف و تسبیب از زمره موجبات ضمان و مسئولیت قهری هستند.

و هم چنین هر کس مال غیر را تلف کند، ضامن آن است و باید مثل یا قیمت آن را بدهد، اعم از اینکه از روی عمد تلف کرده باشد یا بدون عمد و اعم از اینکه عین باشد یا منفعت و اگر آن را ناقص یا معیوب کرده باشد، ضامن نقص قیمت آن مال است.

تخریب

نکات کاربردی تخریب

  •  جرم شروع به احتراق :اگر کسی در حال نزدیک کردن کبریت به محصولات متعلق به دیگری دستگیر شود مرتکب جرم شروع به احتراق خواهد بود.
  • اگر امین ملکی، در هنگام نوبت آب از سربند، عمداً از باز کردن آب خودداری کند و آب به مزرعه ندهد و مزرعه خشک شود مرتکب جرم خیانت در امانت از راه اتلاف مال یا استعمال ناروا گردیده است نه جرم تخریب.
  •  طبیعت و ماهیت مال است که نابود کردن یا خسارت زدن به یک مال را تعیین می شود. پاره شدن یک عکس، کنده شدن یک دندان از لثه، مصادیقی از جرم تخریب هستند.
  • تخریب اشیایی چون آلت قمار و لهو و لعب تخریب تلقی نمی شود.
  • نابود شدن تمام اموال موضوع جرم ضروری نیست برای مشمول عنوان تخریب، بلکه صرف از بین بردن بخشی از مال یا ایراد خسارت یا از حیث انتفاع انداختن آن کفایت می کند.
  • صرف باز کردن قفل درب با استفاده از پیچ گوشتی بدون وارد کردن هیچ گونه خسارتی به آن اساساً تخریب محسوب نمی شود.
  •  تخریب مال مشاع در عمل با سوء نیست و با قصد جلب منفعت غیر مجاز یا اضرار به دیگری جرم است.
  •  تخریب و شکستن عمدی درو پنجره دیگری برای نجات صاحبخانه درهنگام بروز خطر چون همراه با قصد فرد در ایراد ضرر و خسارت به مالک نبوده است جرم نیست.
  • چنانچه کسی مالی را به تصور اینکه مال خودش است از بین ببرد و سپس متوجه شود که مال متعلق به دیگری بوده است، به دلیل فقدان عنصر معنوی، عمل وی جرم تخریب نخواهد بود.
  •  اگر تخریب به وسیله عمله و کارگر انجام شود دستور دهنده معاون بزه محسوب است.
  • اگر متهم به قطع اشجار دیگری، مدعی مالکیت شد و اظهار داشت که در این موضوع با شاکی خصوصی در دادگاه محاکمه دارند و وجود چنین پرونده هایی احراز شد مورد از مصادیق صدور قرار اناطه است.
  • اگر شخصی مبادرت به احداث اعیانی در ملک غیر بدون اجازه مالک نماید مالک عرصه، نمی تواند اعیانی مستحدثه را خراب کند چه شرط تحقق وقوع بزه تخریب عدم مالکیت مرتکب شناخته شده است و چون بنای احداثی در زمین غیر متعلق به صاحب زمین نمی باشد تخریب آن به وسیله مالک عرصه از مصادیق تخریب خواهد بود.
  • ماده ۶۸۱ قانون مجازات اسلامی ناظر به موارد اتلاف اسناد دولتی است. بنابراین اگر حکم دادگاهی را متهم در موقع ابلاغ به او طوری پاره کند که صدق از بین رفتن آن را ننماید، و عین آن در پرونده کار بایگانی باشد عمل شامل مورد نخواهد بود.
  • اگر اوراق موضوع اتهام و اوراق بازجویی، دارای امضایی از متهم و بازپرس نبوده، فاقد آثار قانونی است و در نتیجه پاره کردن آن جرم نیست.
  • جرم موضوع ۶۸۲ قانون مجازات اسلامی مقید به اضرار به غیر است بنابراین چنانچه اتلاف یا سوزاندن اسناد موجب ضرر غیر نشود، جرمی محقق نگردیده است.
  • چرانیدن حاصل دیگری عمداً یا غیر عمد موجب ضمان است و در صورت عمدی بودن، مرتکب قابل تعقیب و مجازات می باشد.
  • بدون اجازه شهرداری قطع درختان صرفنظر از مثمر یا غیر مثمر بودن قطع آنها جرم است.

 تخریب عمدی اموال

روند عملی رسیدگی به جرائم در دادسرا و دادگاه

برای رسیدگی به هر عنوان مجرمانه مانند تخریب: مراحل چهارگانه‌ای وجود دارد که شاکی باید ضمن آگاهی از این مراحل اقداماتی که به وی مربوط و منتسب می‌باشد را انجام داده تا شکواییه وی ثبت، انجام تحقیقات، تعقیب، رسیدگی، صدور حکم و اعمال مجازات فراهم گردد.

الف)تنظیم شکواییه و مراجعه به دادسرای صالح

اولین اقدام شاکی برای اعلام جرم و تظلم خواهی تنظیم شکواییه می‌باشد؛ چرا که مطابق ماده ۶۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ یکی از جهات قانونی برای شروع به تعقیب، شکایت شاکی یا مدعی خصوصی است. البته اگر جرم جنبه عمومی داشته باشد، اقامه دعوا و تعقیب متهم از این جنبه از وظایف دادستان محسوب می‌شود.

 نحوه تنظیم شکواییه و شرایط آن:

به تکلیف ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری، شاکی یا مدعی خصوصی می‌تواند شخصاً یا توسط وکیل شکایت کند. در شکواییه موارد زیر قید می‌شود:

  1. نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و در صورت امکان نشانی پیام‌  نگار (ایمیل)، شماره تلفن ثابت و همراه و کد پستی شاکی؛
  2. موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم؛
  3. ضرر و زیان وارده به مدعی و مورد مطالبه وی؛
  4. ادله وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان؛
  5. مشخصات و نشانی مشتکی‌ عنه یا مظنون در صورت امکان.

قوه‌ قضائیه مکلف است اوراق متحدالشکل مشتمل بر موارد فوق را تهیه کند و در اختیار مراجعان قرار دهد تا در تنظیم شکواییه مورد استفاده قرار گیرد. عدم استفاده از اوراق مزبور مانع استماع شکایت نیست.

بعد از تنظیم شکواییه شاکی باید از دو جهت تمبر باطل نماید:

  1. تمبر از بابت تصدیق اوراق پیوستی: همزمان با تنظیم شکواییه باید شاکی تمامی اسناد و مدارک و ادله مکتوب خود را پیوست شکواییه نموده و این اسناد را به تکلیف بند ۱۷ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین باید با پرداخت مبلغ «۵.۰۰۰ ريال» مصدق نماید.
  2. تمبر هزینه شکایت کیفری: باید با مراجعه به واحد تمبر در دادسرای مربوطه مطابق بند ۴ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین با پرداخت مبلغ «۵۰.۰۰۰» تمبر از بابت هزینه شکایت ابطال نماید.

 تخریب عمدی اموال

ب) تقدیم شکواییه به دادسرای صالحه:

بعد از تنظیم شکواییه، دومین اقدام شاکی تقدیم این عرض‌ حال به دادسرای صالح برای رسیدگی می‌باشدو هرچند می تواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی شکوایه خود را ثبت نماید.

 مستفاد از ماده ۱۱۶ قانون آیین دادرسی کیفری سلسله مراتب صلاحیت دادسرا‌ ها برای رسیدگی به جرم به شرح ذیل می‌باشند:

  1. دادسرای محل وقوع جرم: اصل و قاعده این است که شاکی باید ابتدائاً شکواییه خود را به دادسرای محل وقوع جرم تقدیم نماید.
  2. دادسرای محل کشف جرم یا دستگیری متهم: اگر محل وقوع جرم مشخص نباشد، شکواییه به دادسرایی تقدیم می‌شود که جرم در حوزه آن کشف شده یا متهم دستگیر شده است.
  3. دادسرای محل اقامت متهم: اگر به هر دلیلی، محل وقوع جرم مشخص نباشد یا جرم کشف نشده یا متهم دستگیر نشود شکایت به دادسرای محل اقامت متهم تقدیم خواهد شد.

ج) تحویل شکواییه به معاونت ارجاع:

شاکی بعد از ابطال تمبر و مصدق نمودن تمام اوراق کپی، شکواییۀ خود را در دادسرا به قسمت معاونت ارجاع تقدیم می‌کند. معاون ارجاع پس از بررسی پرونده در صورت نبودن مانع (رعایت صلاحیت ذاتی و محلی و هزینه و ابطال تمبر) ممکن است با توجه به رویۀ موجود، اقدام به ارجاع پرونده به کلانتری مربوطه و یا یکی از شعبات بازپرسی یا دادیاری نماید که هر دو حالت را بررسی می‌کنیم:

  1.  ارجاع پرونده به کلانتری مربوطه: در این حالت قبل از ثبت پرونده در دادسرا پرونده به کلانتری که جرم در حوزۀ آن اتفاق افتاده یا در حوزه آن کشف شده یا متهم در حوزۀ آن دستگیر شده، ارجاع داده می‌شود تا تحقیقات لازم توسط کلانتری مربوطه انجام شود.

در این صورت شاکی باید با توجه به محل ارتکاب جرم یا کشف آن به کلانتری مربوطه به قسمت (معاضدت قضائی) مراجعه کرده و پس از دستور رئیس بخش مربوطه شکواییه خود را به قسمت ثبت رایانه تحویل نماید.

 پس از ثبت شکواییه باید آن را در اختیار یکی از ضابطین دادگستری که در آن محل (معاضدت قضائی) مشغول به کار هستند قرار دهد تا اطلاعات و تحقیقات دستور داده شده توسط ضابطین دادگستری مربوطه انجام گیرد و پرونده دوباره به دادسرا ارجاع داده شود.

  1.  ارجاع پرونده به یکی از شعب دادیاری یا بازپرسی: در این حالت شاکی پس از تحویل شکواییه از معاونت ارجاع باید به دادیاری یا بازپرس مشخص شده که قسمت پایین شکواییه نوشته می‌شود، مراجعه کرده تا پرونده در آن شعبه ثبت گردد.
    البته ممکن است قبل از ثبت شکایت بازپرس یا دادیار محترم دستوراتی برای انجام تحقیقات مقدماتی برای کلانتری مربوطه صادر نماید که در این صورت شخص باید به کلانتری مربوطه مراجعه نماید و اقداماتی که در حالت اول شرح داده شد را انجام دهد.

 تخریب عمدی اموال

د) اخطاریه و تعیین جلسه در شعب دادیاری یا بازپرسی

بعد از برگشت پرونده از کلانتری یا آگاهی مربوطه مدیر دفتر شعبه پس از تحریر کلاسه پرونده روی پوشه و بررسی اسناد و مدارک پیوست در صورتی که پرونده را کامل ببیند فوراً پرونده را در اختیار شعب رسیدگی‌کننده قرار خواهد داد.

  1. پرونده از نظر شعب رسیدگی‌کننده کامل است: بازپرسی یا دادیاری رسیدگی‌کننده دستور تعیین وقت رسیدگی (به ساعت- روز- ماه- سال) به همراه علت حضور را به مدیر اعلام و مدیر ضمن صدور اخطاریه‌ای و تحویل آن به واحد ابلاغات قضائی یا کلانتری مربوط وقت جلسه رسیدگی را به طرفین یا وکلای آنان ابلاغ می‌کند.

در اخطاریه باید حتماً علت حضور متهم به همراه نتیجه عدم حضور و حق داشتن وکیل باید قید ‌شود.

  1. پرونده از نظر شعب رسیدگی‌کننده ناقص است: اگر تحقیقات ناقص باشد یا نیاز به تحقیقات یا استماع شهادت شهود باشد یا ارجاع امر به کارشناسی نیاز باشد پرونده مجدداً به دستور مقام قضائی حسب مورد به کارشناسی یا کلانتری یا آگاهی مربوطه ارجاع می‌شود تا دستورات قضائی به سرانجام برسد.

ذ) رسیدگی در شعبه بازپرسی و دادیاری حسب مورد

اگر اخطاریه تشریفات قانونی ابلاغ را داشته باشد، پرونده معد برای رسیدگی است. حضور و عدم حضور شاکی یا متهم مانع رسیدگی نیست، مگر در موارد خاص که از حوصله بحث ما خارج است.

مقام رسیدگی‌کننده بعد از استماع اظهارات حاضرین و بررسی اسناد و مدارک موجود در صورتی که نیاز به تحقیقات دیگری نباشد، پس از اخذ آخرین دفاع از متهم به شرح ذیل رأی صادر می‌نماید.

  1. صدور قرار منع تعقیب یا موقوفی تعقیب: در صورتی که عمل جرم نباشد یا عمل ارتکابی منتسب به متهم نباشد قرار منع تعقیب صادر خواهد کرد؛ ولی اگر متهم فوت کند یا شاکی در جرائم قابل گذشت اعلام گذشت نماید یا جرم مشمول عفو یا مرور زمان یا فسخ قرار گیرد یا موضوع، اعتبار امر مختومه داشته باشد به تکلیف ماده ۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری بازپرس قرار موقوفی تعقیب صادر خواهد کرد.
    این قرار ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ پس از تأیید دادستان یا دادیار اظهارنظر، قابل اعتراض در دادگاه صالحه از سوی شاکی می‌باشد.
  2. صدور قرار جلب به دادرسی: بازپرس یا دادیار محترم در صورتی که با بررسی محتویات پرونده و تحقیق و استنطاق از اصحاب دعوا و شهود آنان معتقد به تحقق جرم باشند و شرایط مندرج در بند یک را احراز ننمایند، باید قرار جلب به دادرسی صادر نمایند. این قرار به دادستان اعلام و دادستان در صورت موافقت بر اساس آن کیفر خواست صادر می‌کند

تخریب عمدی اموال

ه)ارجاع پرونده به دادگاه بدوی و تعیین وقت رسیدگی:

بعد از صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه صالح حسب مورد دادگاه عمومی (کیفری یک یا دو) یا انقلاب یا نظامی ارجاع می‌شود و پس از ثبت در دفتر کل و ارجاع به یکی از شعب، پرونده به نظر قاضی شعبه رسیده و ایشان در صورت کامل بودن پرونده دستور تعیین وقت و ابلاغ جلسه رسیدگی به اطراف شکواییه را خواهد داد و در صورت ناقص بودن پرونده، دستور برگشت پرونده به دادسرا با قید موارد نقص تحقیقات را خواهد داد.

 بعد از اینکه جلسه رسیدگی به اصحاب دعوا یا وکلای آنان ابلاغ شد در زمان تعیین شده جلسه رسیدگی تشکیل و اسناد و مدارک موجود مجدداً مورد بررسی قرار می‌گیرد. ممکن است دوباره از گواهان گواهی شود، النهایه دادگاه بدوی صالحه به شرح ذیل تصمیم گیری می‌کند:

تخریب

  1. صدور حکم برائت: اگر اسناد و مدارک کافی برای تحقق جرم وجود نداشت یا به هر علتی وقوع یا انتساب جرم به متهم احراز نشد، دادگاه مکلف است حکم برائت متهم را صادر نماید که این حکم از سوی شاکی ظرف مهلت ۲۰ روز برای اشخاص مقیم ایران و ظرف مهلت دو ماه برای اشخاص خارج از ایران قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان می‌باشند.
  2. صدور حکم محکومیت: اگر محکمه با بررسی اوراق پرونده و اظهارات شهود و اسناد موجود معتقد به ارتکاب جرم از سوی متهم باشد، وی را حسب مورد به مجازات قانونی جرم محکوم می‌کند این رأی از تاریخ ابلاغ از سوی محکوم علیه ظرف بیست روز برای اشخاص مقیم ایران و دو ماه برای اشخاص خارج از ایران قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر می‌باشد.

و)ارجاع پرونده به دادگاه تجدیدنظر و تعیین وقت رسیدگی:

با اعتراض هریک از اصحاب دعوا (شاکی یا مشتکی عنه) پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان محل وقوع جرم ارسال می‌گردد. بعد از ارسال در دفتر کل ثبت و النهایه به یکی از شعب برای رسیدگی به تجدیدنظرخواهی ارجاع می‌شود که مجدداً در آنجا نیز ثبت می‌گردد.

 اگر حکم بر محکومیت متهم صادر شده باشد، مطابق مقررات جدید قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ جلسه رسیدگی حضوری برای دادگاه تجدیدنظر رسیدگی‌کننده الزامی است و الا بدون حضور اصحاب دعوا به تجدیدنظرخواهی رسیدگی و تصمیم قطعی می‌گیرد و این رأی به اصحاب دعوا ابلاغ می‌گردد.

ز) اجرای حکم در دادسرای محل وقوع جرم :

در صورتی که رأی قطعی مبنی بر محکومیت متهم صادره شده باشد، پرونده برای اجرا به واحد اجرای احکام کیفری در دادسرای محل وقوع جرم ارجاع می‌شود و این دادسرا حسب مقررات مندرج در مواد ۵۲۹ الی ۵۵۸ قانون آیین دادرسی کیفری حکم را اجرا خواهند کرد.

 تخریب عمدی اموال

تخریب مال مشاع

طبق رأی هیأت عمومی دیوان عالی کشور رأی هیأت عمومی دیوان عالی کشور تخریب در مال مشاع نیز قابلیت وقوع دارد.

به طوری که از اطلاق و عموم ماده ۲۶۲ قانون کیفر عمومی مستفاد می­ گردد ارتکاب اعمال مذکور در آن ماده در صورتی که مقرون به قصد اضرار و یا جلب منافع غیرمجاز با سوء نیت باشد قابل تعقیب و مجازات است هرچند مالکیت اموال موضوع جرم مشمول ماده فوق به طور اشتراک و اشاعه باشد. این رأی طبق ماده واحده قانون وحدت رویه مصوب سال ۱۳۲۸ در موارد مشابه لازم ­الاتباع است.

نمونه شکواییه تخریب

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

احتراماً به استحضار عالی می­رساند :

در مورخه ….. نزاعی میان همسایگان اینجانب به آدرس ….. در ساعت …. رخ داد. بنا بر این که محل وقوع نزاع در مقابل منزل اینجانب بوده است و در خلال این نزاع درب منزل و نیز پنجره ­ها آسیب مادی دیدند. پس از مراجعه به مسبب(مشتکی ­عنه)، ایشان منکر آن شد و بیان داشتند «هر کاری می­تونی برو بکن». حال با وجود اخذ استشهادیه اهالی محل و نظریه کلانتری …. و به استناد ماده­ ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی از آن مقام محترم در ابتدا تعقیب و مجازات مشتکی­ عنه را به اتهام تخریب اموال غیر و نیز جبران خسارت مالی را استدعا دارم.

پیش از رسیدگی به ماهیت دعوا، خواستار صدور قرار تأمین خواسته به ارزش …. را هستم.

پیشاپیش از بذل و حسن نظر حضرتعالی کمال تشکر را دارم.

با عرض سلام و تحیت احتراما به استحضار عالی می رساند:
۱- اینجانب ساکن ………………. به آدرس …………………… هستم و به شغل …………………… اشتغال دارم.
۲- مدتی است با مشتکی عنه، آقای……………….. که در همسایگی ما قرار دارد، به دلیل موضوعات ………………….. دچار مشکل شدیم. که چندین بار به مشاجره کشید.
۳- نامبرده چندین بار بنده را تهدید به …………………… کرده است که در مقابل آنها سکوت کرده ام.
۴- در تاریخ ………………. هنگام مراجعه به باغ و تاکستان خود متوجه شدم که دیوار و مرزبندی های آن و همچنین زمین زراعی بنده به وسیله …………. تخریب شده است
۵- با پیگیری های زیاد و همچنین شهادت برخی از اهالی محل متوجه شدم که مشتکی عنه قبل از تخریب در محل بوده و ایشان به قصد انتقام اقدام به چنین عملی کرده اند.
۶- فلذا با عنایت به شرح موضوع با کیفیت فوق و ادله اینجانب شامل: ۱- ……………… ۲-………………… ۳- …………………..، همچنین با توجه به اینکه فعل ارتکابی مشتکی عنه از مصادیق بارز ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) می باشد، تعقیب و مجازات ایشان به اتهام تخریب مال مورد استدعاست. قبلاً از بذل عنایت جنابعالی کمال تشکر را دارد.
۷- همچنین با توجه به خسارات وارده به اینجانب که مبلغ …………… ریال است، بدواً تقاضای صدور و اجرای فوری تامین خواسته را دارم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
49 نظرات
  1. مهدی محمدی می گوید

    با سلام،اگر کسی وارد مکان بلاصاحب یعنی متروکه بشود و قصد داشته باشد چند تکه چوب از انجا بردارد جرمش چیست،با تشکر از عوامل

    1. بهزاد زینالی می گوید

      اگر بلا صاحب باشه سرقت نیست ولی اگر متروکه ای باشد که صاحب دارد سرقت است

  2. محمدرضا شیبانی می گوید

    ضابطان دادگستري (كلانتري )گزارش مورد قبول دادگاه را نفرستاده ،یک گزارش کلی فرستاده .در مورد تخریب قلعه اربابی ۱۵۰ساله در یک روستا که مششخصا چند نفر انرا تخریب کرده است ولی کلانتری نوشته کل روستا انرا تخریب کرده است دوبار بخاطر این گزارش نامناسب کلانتری پرونده به تعویق افتاده است چکار باید بکنم

  3. محمد شیبانی می گوید

    ضابطان دادگستری (کلانتری)گزارش كلي كه قلعه اربابي۱۵۰ساله را كل روستا خراب كرده است درصورتكه ٥نفر انرا تخریب کرده است ،دادگاه هم بعلت نامناسب بودن گزارش دوجلسه به تعویق انداخته است در صورتیکه اسامی تخریب کنندگان را طی لایحه ای تقدیم دادگاه کرده ام ودادگاه رسما از کلانتری خواسته که کسانیکه در تخریب قلعه مشارکت دارند بنویسد ،اسامی آنها را هم به کلانتری داده ام بعلاوه مطعلین تخریب را ولی کلانتری داخل گزارش ننوشته فقط کلی گفته همه روستا مشارکت داشته اند ،دادگاه هم قبول ندارد دوبار هم نامه را به کلانتری عودت داده ،ولی نامه را کلانتری پاره می کند می‌گوید گزارش شده ‌نیازی به گزارش نیست از آن طرف هم دادگاه گزارش را قبول ندارد .چکار باید بکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      متاسفانه کلانتری ها در بسیاری از موارد روند رسیدگی را کند یا غیر ممکن می کنند. باید با ریاست کلانتری صحبت کنید

  4. رسول می گوید

    اگر همسایها بخاطر اعلام کردن بنده به اداره گاز برای مونکسید کربن وقطع گاز بمدت یک ماه با بنده وخانواده ام لج کرده و هر سریع بامن یا خانواده ام درگیری یا تخریب اموالم را میکنند وبا افراد غریب به درب خانه مان حمله فحاشی وتخریب وغیره مینمایند و همه از هم دفاع میکنند وهمیشه بطور دروغین شاهد همدیگر میشوند راه نجاتم از این همسایه ها چیست لطفا کسی راهنمایمان کند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باید با مدرک جلو برید حتما این دفعه از فحاشی ایشان مدرک جمع کنید

  5. رسول می گوید

    اگر همسایها بخاطر اعلام کردن بنده به اداره گاز برای مونکسید کربن وقطع گاز بمدت یک ماه با بنده وخانواده ام لج کرده و هر سریع بامن یا خانواده ام درگیری یا تخریب اموالم را میکنند وبا افراد غریب به درب خانه مان حمله فحاشی وتخریب وغیره مینمایند و همه از هم دفاع میکنند وهمیشه بطور دروغین شاهد همدیگر میشوند راه نجاتم از این همسایه ها چیست لطفا کسی راهنمایمان کند

  6. فاطمه می گوید

    سلام،اگر شخصی سیم کابل مخابرات روستاروقطع کنه تا مدتی ک مجرم معلوم بشه،چی کسی باید هزینه تعمیر اونو پرداخت کنه?مخابرات از اهالی روستا پول میخواد،سال پیش هم بریده بودن ولی مخابرات خودش درست کرد.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      علی الاصول بقیه نباید ملزم به پرداخت بشن

  7. اشکان می گوید

    سلام .ماشین من در یک نزاع که من حضور داشتم مورد تخریب واقع شد . ولی راننده من نبودم . در این نزاع راننده زخمی شد . الان من چطور میتونیم شکایت خودم رو با شکایت کسی که زخمی شده تو یک شعبه رسیدگی کنم و میخوام علاوه بر هزینه تخریب مجازات تخریب اموال هم داشته باشه ضارب

  8. شهاب جمیلی می گوید

    سلام. روز جمعه ۱۷/۱۱ با چند کارگر اافغانی روی دیوار ملک.شخصی خودم.که به دستور همسایه در حال تخریب نرده ها و حفاط ها بودند درگیر شدم و طبعا با ۶۰ سال سن حریف قوای،بدنی سه کارگر افغانی نمیشدم. فریاد زدم تفنگم را بیارین تا تکلیف اینها رو همینجا روشن کنم و افغانی،ها از ترس،جدی بودن تهدید من متواری،شدند . از،همسایه بدلیل اجیر کردن افاعنه و تخریب اموال خود شکایت کرده ام و همسایه شکایت.متقابل تهدید با اسلحه کرده است . خودشان فیلم از تهدید من به افغانی،ها گرفته اند ولی ان را به دا گاه ارایه نمیدهند چون واضحا مشخص،میشود خودشان آمر و دستور دهنده تخریب هستند . من از،ترس،صدمه خوردن از،افغانی ها تهدید کردم ولی،اسلحه ای واقعا در کار نبود و فقط،جانم را نجات دادم . ایا مرتکب جرم.شده ام ?

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  9. امیر محمدعلیپور می گوید

    در یک درگیری دوستم توی ماشین بوده و اومده پایین شیشه یه رستوران رو شکونده و یه شیشه ماشین و رضایت گرفتیم و خسارت ام دادیم تکلیف این پرونده چی میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بارضایت پرونده مختومه میشود

  10. یعقوبی می گوید

    سلام، یک باغ با ۱۰۰ درخت انگور ۱۰۰ ساله که ۴ ورثه دارد،بدون اجازه و اطلاع توسط شخصی( فامیل دور) کلیه درختها را کنده و زمین را شخم زده و عدس کشت کرده( بدون اطلاع و اجازه)، موضوع و متن شکوائیه باید چه چیز تنظیم شود؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام شکایت تخریب میبایست تنظیم شود برای تنظیم شکوائییه تخریب می توانید تماس بگیرید ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام تخریب وتصرف عدوانی ودریافت خسارت واجرت المثل

  11. مجیدی می گوید

    با سلام
    فرزند من کاغذی که بر روی آن نوشته مزاحم نشوید را از روی در خانه یک پزشک پاره کرده و دوربین این صحنه را گرفته و ایشان از من ولی شاکی شده و شکایتی تنظیم نموده و اصرار بر روند قضایی دارد و فقط کاغذ پاره شده و هیچ گونه خسارتی وارد نشده …لطفا راهنمایی کنید

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما چون کاغذرا پاره کردین به جرم تخریب شکایت کرده

  12. احمد میران می گوید

    در یک مجتمع سازنده ملک که مالک ۵۰٪ میباشد برای اخذ گواهی استاندارد اسانسور با شرکتی قرداد منعقد نموده و در ضمن اجرای قرار داد اسانسور سقوط و تخریب می شود وعلیرغم گذشت چند ماه مبادرت به تعمیر و راه اندازی مجدد اسانسور نمی نماید .تامین دلیل و براورد خسارت توسط کارشناس رسمی انجام شده و به سازنده ملک نیز از طریق ارسال اظهارنامه میزان خسارت وارده اعلان شده و جهت راه اندازی اسانسور تذکر داده شده است .ولی باز هم اقدامی نمی نماید.ایا ساکنین یا یکی از ساکنین می تواند اقدام به تعمیر اسانسور نماید و هزینه ها را از ایشان مطالبه نماید؟ایا ازایشان با عنوان ممانعت از حق می توان شکایت نمود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتوانند

  13. حکیمه می گوید

    تخریب کابل توسط همسایه ای کابل در زمینشان است و ما سندی نداریم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تخریب مال است میتوانین شکایت کنین

  14. حسین می گوید

    با سلام مامورین اداره منابع طبیعی ملک مرا تخریب کردند می گن دولتی است من زمین را خرید ه ام چکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: میتوانید شکایت نمایید.

  15. حسن می گوید

    ایا چراندن علف هرز در ملک دیگری جرم است چه اتهامی وارده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :بله بجرم ورود غیرمجاز به ملک غیر محکوم میشود.

  16. هادی مسلمان می گوید

    سلام من ملکی داشتم ک با خانواده ام بحث داشتم آنها لفظی گفتند ک باید تخریب شود تا مانع از تجمع و جلوگیری از خسارت جانی شود حال آنها شکایت کرده اند ک من اول سرقت کرذه ام از خانه بعد تخریب حال ک از سرقت تبرئه شدم بابت تخریب محکوم شدم با آنکه شاهد هم داشتم که آنها اجازه لفظی به بنده داده اند اما با شهادت خواهرم ک یکی از کسانی است ک بابنده مشکل داشته محکوم شدم درصورتی ک حتی خانه سه سال متروکه بوده و قاضی از روند این پرونده باید متوجه این میشد ک آنها از اول روند دروغ را پیش گرفته اند و وقتی درخواست سوگند داشتم از سوگند متواری بودند و قاضی آنها را سوگند نداد و همچنان من درخواست سوگند داشتم اما قاضی میگفت قانون چنین اجازه ای را نمیدهد و مرا محکوم کرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بایدتوسط وکیل متخصص مشاوره نمایید.۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  17. mohammdi می گوید

    سلام بنده یه دستگاه ساختمانم توسط چندنفر شبانه تخریب شده وتامین دلیل شده بااین افرادخصومت ملکی داشتیم که دردادگاه محکوم شدن پس از صدور رای قطعی از تجدید نظر درحضور چندین نفر تهدید به تخریب منزل نمودن و چندروز بعد عملا تخریب نمودن وپتج نفراز شهود درحضور قاضی شهادت داده اند که اینا تهدیدوقسم به تخریب نموده اند اما شاهد عینی نداریم وسپس کلانتری محل به دستورقاضی تحقیق نامحسوس و محسوس نموده وتایید نموده اند که کارآنهاست اماتنها مشکل بنده نداشتن شاهد عینی است لطفا بفرمایید چه کارکنم که حقم ضایع نشه باسپاس فراوان

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: حتما باید با وکیل مشاوره تلفنی نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  18. محمد می گوید

    سلام و وقت بخیر. فروشگاه مصالح ساختمانی روبروی منزل ما مصالح خودرا کنار منزل ما و بر جاده تخلیه و بارگیری کرده و صدای آن باعث سلب آسایش می شود. از روی عصبانیت مصالح او را تخریب کردم. با توجه به اینکه آجر و بلوک کنار خیابان و در مکان عمومی است آیا جرمی مرتکب شدم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر مصالح متعلق به ان ها باشد بله شما مرتکب جرم تخریب شده اید باید اگر شکایتی کرده باشند خسارت بپردازید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  19. حاج محمد می گوید

    سلام.من ۳ماه قبل یه فردی با من درگیر شد ودر این درگیری من دچار آسیب شدم وشکایت کردم ودر این زد و خرد این فرد پیراهن منو پاره کرد ولی من داخل شکایتم از تخریب نگفتم الان میتونم شکایت تخریب پیراهن خودم رو بکنم.باتشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید برای این ادعای خودتان مدرکی ارائه نمایید با صرف ادعا نمی توان ادعای خسارت را ازاین فرد خواست.

  20. سیدعلی می گوید

    سلام،یک مورد درگیری محل‌ پیش اومد وداستان ازاین قراره که من سرکار بودم و در مغازه‌ی خودمان مشغول کار بودم که همسایه روبرویی که باهم رفت و آمد داشتیم منو صدا کرد و گفت کارت دارم بیا ومن رفتم بعد داخل مغازه به من گفت که چرا به من بد نگاه میکنی ودر حین همین صحبتاش فحاشی میکرد و میگفت من حالم خرابه وتهدید میکرد و همکارش که درمغازه بود یک دفعه در مغازه را بست و شروع به دعوا کرد وبعد شاکی شده ،اگر میتونین راهنمایی کنین ممنون میشم .🙏

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت توهین و تهدید از این فرد شکایت نمایید برای اینکار اگه شاهدی داشته باشید یک شکواییه تنظیم نمایید در دفاتر خدمات قضایی اقدام به ثبت ان نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره بگیرید.

  21. سجاد می گوید

    سلام شکستن شیشه توسط مامور اماکن بدون نشان دادن حکم قضایی و اعلام اینکه حکم تلفنی گرفتم مجازه یا غیر مجاز

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید با توجه به اینکه مامور از وظایف خودش سو استفاده کرده از مامور مربوطه شکایت نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  22. زهرا می گوید

    سلام وقت بخیر ما دو تا مغازه داشتیم که ملک مشاع بودن و دوتا داداشام بعد از فروش مغازه ها ، اونا رو تخریب کردن با اینکه سهم خودشون رو فروخته بودن…و الان هم میگن ک ی سری اموال دیگه که ارثی بودن هم مال ماست…شکایت کیفری هر کدوم چجوریع…. بیشتر می‌خوام بدونم که جزای کار اولشون چیه…ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت تخریب مال مشاعی از این افراد شکایت نمایید و درخواست رسیدگی نمایید

  23. کاوک می گوید

    جهت تعمیر خودرو شخصی به تعمیرگاه سپردم بعد ۳ روز قیمت و که توافق کرده بودیم ۳ برابر کرد بدو ن اینکه تعمیرات تغییری کرده باشه به علاوه، موتور و متعلقات را نیز جدا نموده ولی تعمیراتی انجام نداده ، و بدون هماهنگی و اطلاع خودرو به پارکینگ منتقل کرده و درخواست کرده نصف مبلغ و بدم و به همین شکل ماشین و بگیرم . موافقت نکردم و درخواست تامین دادم . و کارشناسی سرقت و خسارت عمدی و تایید کرد . و با درنظر گرفتن مدت ۳ ماه از موضوع میزان ضرر و زیان من از قیمت خودرو بیشتر شده وآیا در خواست مجدد باید بدم یا لحاظ میشه ؟

  24. کاوه می گوید

    سلام همسایه من ازم شکایت کرده گفته باعث تخریب ماشینش شدم. هنگامی که ماشینش روبروی پارکینگ خانه من بوده هنگامی که ماشین را بردم به پارکینگ. فیلم را نگاه کردیم .اصلا بخورد نکرده بود.گفت میرم ازت شکایت میکنم میگم عمدی زدی.ایا شکایت تخریب از من را قاضی قبول میکند؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق شاهد و یا فیلم دوربین مدار بسته بتوان ثابت کرد.

  25. ایدین علیپور می گوید

    سلام جرم شکستن شیشه مغازه همسایه ک پول زور از من میخواد چیه و رضایت نمیده من ازش ۱۰ملیون پول طلب دارم نمیده سفته هم دارم ازش نمیده بلکه ۶ملیون دیگه هم میخواد اضافه

    1. زینالی می گوید

      سلام: این اقدام جرم تخریب است

  26. لیلاجاهد می گوید

    باسلام وخسته نباشید،من وهمسرم تقریبا دوسال پیش سر اعتیادش بحثمون شد وچون خونه بنام من بود ودیگه امنیت جونی نداشتم از خونه بیرونش کردم ورفت خونه خواهرش،دامادشون که خونرو به شوهرم فروخته بود از مالکیت من خبر نداشت واز حال بد شوهرم سواستفاده کردو پشت قولنامه خودش نوشت که شوهر من حقی نسبت به پشت بام نداره و…..ازشوهرم خواسته که بنویسه درکمال عقل امضا زدم واثرانگشت گرفته ماکه به هم برگشتیم وایشون اومد بسازه من مانع شدم رفته ازشوهرم شکایت کرده که الزام به ایفای تعهد کنه ایشون مالک هم کف ومن طبقه اول هستم شوهرم تاحالا اصلا یادش نبود این متن وتو دادگاه دید میتونیم برای اثبات خلاف این آقا که نوشته این برگه سال ۹۶ تنظیم شده چیکلرکنیم بخصوص که امضای برادر شوهرمم پایینش هست ومیگه من نزدم وروحم خبر نداره ممنون

  27. حسین شادمان می گوید

    با سلام و احترام
    چاهی را داخل باغ میوه حفر کرده بودیم و بعد از آنکه متوجه شدیم غیر قانونی است پر کردیم. با مراجعه و پیگیری یکی از همسایه ها به منابع امور شهرستان، اداره از ما شکایت کرده و به دادگاه احضار شدیم. با توجه به اینکه در زمین دیگری قبل از سال ۸۵ چاهی برای مصارف آشامیدنی و بهداشتی داشتیم، برای چاه مذکور مستندات به دادگاه ارائه کردیم. دادگاه نیز رٱی بر پر شدن چاه داد.حال با توجه به اینکه رٱی صادره برای چاهی بوده که قبلا پر شده، آیا مامور ادراه آب حق وارد شدن به خانه باغ اینجانب و تخریب کف بتنی را داشته یا خیر؟
    با توجه به اینکه چاهی در کار نبوده، و قبل از ایجاد تخریب به اطلاع مٱمور مربوطه رسیده، آیا عمل کارمند
    مصداق تخریب اموال شخصی بوده و مجبور به جبران خسارت وارده می باشد؟
    با توجه به اینکه به اطلاع مٱمور رسیده که چاهی در کار نیست و ایشان توجهی به این موضوع نکرده و خسارت مربوطه را وارد نموده اند، آیا بی توجهی اشان به اظهارات حقیر مصداق تهمت دروغ بستن به اینجانب نمی باشد؟
    سوال دوم اینکه آیا اداره امور آب رٱسا و بدون رای دادگاه حق پر کردن چاه سطحی قبل از سال ۸۵ را دارد؟
    باتشکر

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند