ریزترین نکات اصلاح و تغییر شناسنامه

 مواردی پیش می آید که اطلاعات موجود در شناسنامه، اطلاعات واقعی اشخاص نیست و به دلایل مختلفی تمایل دارند که محتویات شناسنامه خود را تغییر دهند. برای مثال گاهی افراد از نام، نام خانوادگی و یا پسوند فامیلی خود ناراضی اند، گاهی مدعی هستند که سن شناسنامه ای آن ها مطابق با سن واقعی شان نیست و نیاز به اصلاحات دارد، برخی افراد قصد دارند نام همسر سابق خود را از شناسنامه شان حذف کنند و موارد دیگر.
انجام اینگونه تغییرات از لحاظ قانونی نیاز به وجود شرایطی دارد که در صورت حصول آنها، متقاضی اصلاحات می تواند درخواست تغییر کند.
در ادامه، به تفکیک، پس از نام بردن رایجترین تغییرات مورد تقاضا در شناسنامه، شرایط لازم برای هرکدام از آنها، مدارک مورد نیاز و مراحل لازم را بررسی می نماییم.

شناسنامه

تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه

یکی از شایع ترین تغییراتی که افراد جامعه مایل هستند در شناسنامه خود انجام دهند، عوض کردن نام و نام خانوادگی خود است. از آنجایی که اشخاص اصولا در انتخاب نام خود هیچ اختیاری ندارند و این امر کاملا از جانب والدین به آن ها تحمیل شده است، لذا گاها ممکنست از نام خود ناراضی باشند برای مثال ممکن است اسمی که برای آن ها انتخاب شده، یک نام غیر متعارف یا قدیمی باشد و یا دیگران آن ها را با اسمی غیر از اسم شناسنامه ای شان صدا بزنند در این موارد اغلب به فکر تغییر نام خود می افتند.
در خصوص نام خانوادگی نیز همین دلایل افراد را به فکر انجام اصلاحات می اندازد مثلا ترکیبی بودن نام خانوادگی به نحوی که یک نام محسوب نشود و ناپسند بودن معنی آن در این زمان و طولانی بودن آن و…

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

کدام اسامی قابل تغییرند؟

ماده ۲۰ قانون ثبت احوال، ضمن نام بردن از اسامی ممنوع، به دارندگان آن اختیار داده است تا با مراجعه به مراجع ذیربط و طی مراحل قانونی، اقدام به تغییر نام و نام خانوادگی خود نمایند.
مطابق این ماده، اسامی قابل تغییر به شرح زیر می باشند:

  • اسامی مرکبی که عرفا” یک نام محسوب نمی شوند ( اسامی مرکب ناموزون ) مانند : ” ، شهره فاطمه ، حسین معروف به کامبیز و ….”
  •  نام هائی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می گردد .مانند : ” عبدالات، عبدالعزی ” ( لات و عزی نام دو بت در مکه معظمه دوران قبل از اسلام است )
  •  القاب اعم از ساده و مرکب، مانند : ” ملک الدوله، خان، یا شوکت الملک، حاجیه سلطان و سلطانعلی “
  •  عناوین اعم از عناوین لشکری و یا کشوری و یا ترکیبی از اسم و عنوان مانند: ” سروان، سرتیپ، دکتر، شهردار و یا سروان محمد و شهردار علی
  •  اسامی نامتناسب با جنس، مانند : ” ماشاءالله برای اناث و یا انتخاب نام اشرف و یا اکرم برای افراد ذکور”
  •  اسامی زننده و مستهجن: زننده و مستهجن آن دسته از نام هائی است که بر حسب زمان، مکان یا مورد به دلایل و جهات زیر برای دارنده آن زننده و مستهجن باشد و مراتب به تأیید شورایعالی برسد .
  • نامهایی که با عرف و فرهنگ غالب و مقدسات مذهبی مردم مغایر باشد .
  • مانند ” لات، خونریز، چنگیز و … “نام هایی که معرف صفات مذموم و مغایر با ارزش های والای انسانی است .مانند : گرگ ، قوچی و ….”
  • نامهایی که موجب تحقیر اشخاص بوده و یا معنای لغوی آن در جامعه قابل پذیرش نباشد. مانند : ” صد تومانی، گت آقا، کنیز، گدا و … “
  •  تصحیح اشتباهات املائی در نام اشخاص که به دلیل عدم آشنائی مامور با لهجه ها و الفاظ و معانی محلی و یا ناشی از تلفظ اظهار کننده پیش آمده .
  •  حذف کلمات زائد و غیر ضروری در نام اشخاص . مانند : ” قلی، غلام، گرگ، ذولف و قوچ “
  • هم نام بودن برادران و یا خواهران در یک خانواده.
  •  هم نام بودن فرزند با پدر و یا مادر در یک خانواده.
  •  تغییر نام کسانی که با تأیید مراجع ذیصلاح به دین مبین اسلام مشرف می شوند.
  • تغییر نام ها از صورت عربی به شکل فارسی از قبیل رحمن به رحمان، اسمعیل به اسماعیل، اسحق به اسحاق و …
  • تغییر نام کسانی که تغییر جنسیت داده و دادگاه صالحه حکم به تغییر نوع جنس در اسناد سجلی و شناسنامه آنان صادر نموده است. پیشوند ” عبد ” خاص اسامی و صفات ذات پروردگار است و در سایر موارد متقاضی می تواند تقاضای حذف آنرا بنماید.
  •  تغییر نام کسانی که نام آنها اسامی ایام هفته باشد.

شناسنامه

چه مدارکی برای تغییر نام و نام خانوادگی باید ارایه شود؟

  •  ارایه اصل شناسنامه و دو کپی از آن.
  • مراجعه به اداره ثبت احوال و تکمیل فرم درخواست تغییر نام. (فرم شماره ۵)
  • پرداخت هزینه مربوطه مطابق تعرفه مقرر جاری.

شرایط شخص متقاضی تغییرات اسم

برای انجام تغییر نام، شخص متقاضی باید دارای شرایط زیر باشد و در غیر اینصورت پدر و جد پدری و یا سرپرست قانونی او باید در این خصوص اقدام نمایند:

  • داشتن حداقل ۱۸ سال تمام
  • داشتن حکم رشد در صورت نرسیدن به سن ۱۸ سال تمام
  • اقدام پدر یا جد پدری برای فرزندان کمتر از ۱۸ سال.
  • اقدام سرپرست قانونی ( قیم، امین، وصی ) در خصوص افراد صغیر و محجور با دردست داشتن مدارک مستند که سمت او را احراز نماید.

مراحل لازم برای تغییر نام و نام خانوادگی

برای ایجاد تغییر در نام یا نام خانوادگی، از زمان تقدیم درخواست به اداره ثبت تا صدور شناسنامه جدید، مراحل زیر باید گام به گام طی شود:

  1. رجوع به اداره ثبت احوال
  2. ارایه مدارک لازم به همراه درخواست مورد نظر
  3. بررسی اصالت و صحت اسناد توسط کارشناسان اداره ثبت
  4. بررسی درخواست متقاضی بر طبق قانون
  5. صدور شناسنامه جدید در صورت پذیرش تقاضا.

شرایط قانونی حذف نام همسر سابق از شناسنامه

اصولا بعد طلاق، وجود نام همسر قبلی در شناسنامه زن و مرد هیچگونه ضرورت منطقی ندارد و علاوه بر پیامد های اجتماعی نامساعد، ممکن است بار روانی منفی را نیز برای آن ها ایجاد نماید. در همین راستا، ماده (۳۳ قانون ثبت احوال) مقرر می دارد”… در المثنای شناسنامه زن یا مرد، آخرین نکاح و طلاق یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که به قوت خود باقی است منعکس خواهد شد. ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد.”که در ادامه به شرح و تفسیر آن خواهیم پرداخت.

شناسنامه

حذف نام مرد از شناسنامه زن پس از طلاق

مطابق قسمت دوم ماده ۳۳ قانون ثبت احوال، کلیه وقایع ازدواج، طلاق، فوت زوج یا زوجه و رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح در دفاتر ثبت کل وقایع باید به ثبت برسند ولی چنانچه زن پس از طلاق، گواهی پزشکی قانونی، حاکی از دوشیزه بودن خود را ارایه نماید می تواند با ارایه آن به اداره ثبت احوال در خواست حذف نام شوهر و مطلقه بودن خود را نماید.

به نظر می رسد منظور از دوشیزه بودن همان عدم رابطه با همسر است وزنی که ازدواج دوم خود هم غیر مدخوله باشد؛ امکان حذف نام همسر دوم او در شناسنامه المثنی وجود دارد.

حذف نام زن از شناسنامه شوهر پس از طلاق

در خصوص حذف نام زن از شناسنامه مرد، قانون شرط دیگری را پیش بینی کرده است. مرد باید بعد از طلاق، برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه خود، همسر دومی را انتخاب و با وی ازدواج رسمی نموده باشد. لازم به ذکر است صرف انتخاب و معرفی همسر دوم کافی نیست و ازدواج باید به شکل رسمی با همسر جدید به وقوع بپیوندد.

با این وجود مرد پیش از انتخاب همسر دوم، برای اثبات مجرد بودن خود می تواند از ثبت احوال گواهی تجرد دریافت نماید.


بیشتر بخوانید: شناسنامه در حقوق ایران


حذف نام همسر سابق پس از فوت

قانون گذار برای حذف نام همسر متوفی از شناسنامه وی، سختگیری چندانی ننموده است و فقط کافی است که همسر متوفی اعم از زن یا شوهر، به ادارات ثبت احوال مراجعه و درخواست حذف نام متوفی را نمایند.

شرایط قانونی تغییر سن در شناسنامه و اصلاح تاریخ تولد

در مواردی، برخی افراد جامعه ادعا می کنند که سن واقعی شان با سن شناسنامه ای آن ها مطابقت ندارد. این عدم تطابق، گاها، ناشی از بی دقتی مامور ثبت می باشد و یا در گذشته بسیار رایج بوده که هنگام فوت یکی از فرزندان، پدر و مادر، شناسنامه او را به فرزند بعدی منتسب می کردند.
این افراد تحت شرایط خاصی که قانون برای آن ها در نظر گرفته است می توانند پس از طی مراحل قانونی، اقدام به تغییر سن شناسنامه خود نمایند.
در این گونه موارد، باید بین حالتی که شخص ادعا می کند سن شناسنامه ای وی، بیش از پنج سال با سن واقعی او اختلاف دارد و حالتی که کمتر از پنج سال اختلاف، مورد نظر باشد، باید تفکیک نمود. که در ادامه به بررسی شرایط هرکدام به صورت جداگانه می پردازیم.

شناسنامه

الف)شرایط تغییر سن بیشتر از پنج سال

قبل از هر مطلبی باید گفت که فقط برای یک بار امکان درخواست چنین موضوعی وجود دارد.

 چنانچه فردی، متقاضی تغییر سن شناسنامه ای خود، برای بیش از پنج سال می باشد، باید ابتدا به دبیرخانه کمیسیون تشخیص سن ادارات ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود رجوع نموده و مدارک مورد نیاز را تسلیم و رسید آنرا دریافت کند .
پس از آن، کمیسیونی مرکب از فرماندار یا بخشدار، رئیس اداره ثبت احوال محل و پزشک منتخب مدیرعامل سازمان بهداری استان و رئیس شورای اسلامی شهر و یا بخش محل صدور شناسنامه و با عضویت و ریاست قاضی دادگاه صالحه محل تشکیل می گردد

تاریخ تشکیل جلسه رسیدگی، توسط دبیرخانه کمیسیون تشخیص سن محل صدور شناسنامه، به متقاضی تغییر سن ابلاغ خواهد می شود و وی مکلف است در وقت تعیین شده با در دست داشتن شناسنامه عکس دار در کمیسیون مربوطه حاضر شود.

اگر نیاز به اظهار نظر پزشکی باشد برای انجام آزمایش های تراکم استخوان و … موضوع توسط کمیسیون پزشکی بررسی می شود . و کمیسیون رای میدهد. متقاضی نمی تواند به این رای اعتراض کند.

مدارک مورد نیاز برای تغییر سن شناسنامه بیش از پنج سال

  • درخواست کتبی متقاضی
  • یک قطعه عکس جدید
  •  ارائه اصل شناسنامه عکس دار وکپی آن
  • اصل تصویر مدارک مربوط به قیم یا وصی برای افراد تحت سرپرستی
  • اصل و تصویر حکم رشد برای اشخاص کمتر از ۱۸ سال که شخصا” مراجعه می‌نمایند .
  • تهیه فیش بانکی مطابق تعرفه مقرر نزد هر یک از شعب بانک ملی ایران بنام سازمان ثبت احوال کشور .

ب)تغییر سن شناسنامه کمتر از پنج سال

در صورتی که تغییر سن شناسنامه کمتر از پنج سال مد نظر باشد، با سهولت بیشتری انجام می پذیرد. برای این منظور نیازی به مراجعه به کمیسیون تشخیص سن نمی باشد و متقاضی کافیست به دادگستری مراجعه نموده و ضمن تقدیم دادخواست مورد نظر خود و طی کردن تشریفات اداری و تسلیم مدارک مورد نظر خود، در این خصوص اقدام نماید.

برای اینکه دادخواست همه ی شرایط لازم را داشته باشد و رفع نقص نخورد یا رد نشود حتما با وکیل دادگستری خبره مشورت داشته باشید یا نگارش موضوع را به ایشان بسپارید.

نتیجه گیری

برای تغییر نام خود می توانید به اداره ثبت احوال رجوع کنید و درخواست خود را آنجا مطرح نمایید. درخواست مزبور توسط هیات حل اختلاف بررسی می شود و در صورت موافق بودن رای صادر می شود. اگر با تغییر نام مخالف باشند هم شما می توانید به این تصمیم اعتراض کنید.برای حذف نام همسر از شناسنامه المثنی باید دوشیزگی شما ثابت شود و برای تغییر سن بسته به اینکه این میزان تغییر چقدر است مرجع صالح متفاوت است که در مطلب بالا به صورت کامل توضیح داده شده است.

سوالات متداول

آیا می توان نام همسر را از شناسنامه حذف کرد؟

خیر مگر اینکه زن غیر مدخوله باشند که در این صورت امکان حذف نام همسر سابق در شناسنامه المثنی وجود دارد.

آیا نام را به شکل اینترنتی هم می شود تغییر داد؟

بله در حال حاضر این امکان فراهم است و برای این کار به سایت ثبت احوال مراجعه نمایید و مراحل آن را طی نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای
217 نظرات
  1. امید نظری می گوید

    سلام من امید هستم مادرم ایرانی و پدرم افغانی‌ ۲۶ سالمه.
    من میخواهم مطابق به قانون کد ملی ۹۷۹ تقاضای تابعیت ایران کنم.
    پدرم در ایران کارت موقت گرفته بود از کل امور اتباع مهاجرین در ایران که اسمش در کارت اشتباه نوشته شده بود یعنی (دولت) نوشتن و با استفاده از همان کارت ازدواج با مادرم کرد و در گواهی ولادتم از همان کارت استفاده کرد و آخرش در سند طلاق با مادرم نیز از همان کارت استفاده کرد.
    اما اصلا در شناسنامه پدرم اسمش (دوران) بود.

    من حالا بطور مدارک به سند طلاق،گواهی ولادتم، و شناسنامه پدرم نیاز دارم که مشکلم اشتباه بودن نام پدرم است.
    لطفا کمکم کنید

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام برای این کار ابتدا باید شناسنامه پدرتون اصلاح بشه

  2. رضا اسدی می گوید

    میخاستم بدونم برای تغییر سن در شناسنامه آشنایی در ثبت احوال داشته باشیم و به صورت غیر قانونی بخواهیم این کار را انجام دهیم ممکن است یعنی صفر تا صد کار ثبت احوال انجام میشود پشت کامپیوتر و سه هفته دیگر شناسنامه جدید خواهم گرفت ممکنه لطفا جواب دهید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام روند کار باید طی بشه حالا با آشنا یابدون آشنا فرقی نداره

  3. نوید نعمتی می گوید

    سلام
    در شناسنامه ی من به جای شماره ملی والدین شماره شناسنامه ثبت شده د حالی که شناسنامه خواهر و برادرهام شماره ملی ثبت شده چطور باید اصلاحش کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام به اداره محل صدور شناسنامه مراجعه کنید

  4. حامد می گوید

    سلام من فامیلیم کوه کن اناری هستش اناری اسم روستاست که باید یا با او یا با ضمه خونده بشه ولی همه پسوند رو به فتحه تلفظ میکنن ایا اصلاح میشه یا باید حذف بشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام امکان اصلاحش هست به ثبت احوال مراجعه کنید

  5. ر می گوید

    با سلام.بنده برای کم کردن سن شناسنامه ای به میزان ۴ سال اقدام کرده ام.مدارک خود را به پزشکی قانونی داده ام و منتظر تشکیل کمیسیون پزشکی قانونی هستم.مدارکی که برای اثبات اظهاراتم دارم شامل شهود اطرافیان،فرم واکسن با مهر معتبر بهداشت(کارت بهداشت اصلی مفقود شده)،نتایج دندانپزشکی ،رادیوگرافی و سن استخوانی(که اینهارو ازطریق نامه پزشکی قانونی اقدام کردم و پزشک معتمد پزشکی قانونی امضا کرده).آیا این مدارک ررای اثبات کافی است یا حتما باید کارنامه کلاس اول رو هم ببرم.منظورم اینه که اگه کارنامه رو نبرم مشکلم حل میشه یا خیر؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام به نظر نمیاد با توجه به سن استخوانی لازم باشه ولی اگر طلب بکنند باید ارائه بدبد

  6. Asghar می گوید

    سلام. بعد از تغییر نام شناسنامه، اسناد و‌مدارکی که با اسم قبلی ثبت شده مثل، سند ماشین، سند خونه، گواهینامه، کارت ملی ، دفترچه بیمه و ….
    اینا به چه شکل میشه، اگه یه روزی بخوایم دفاتر اسناد رسمی ، سند انتقال بدیم به نام کسی دیگه باید چیکار کنیم، به عنوان مثال اسمی که الان تو سند ماشین به نام بنده هستش علی و بعد از تغییر نام به اسم حسین، چه جوری باید سند انتقال بدیم؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در قسمت توضیحات شناسنامه نام خانوادگی قدیمی شما قید می شود من بعد تمام اعمال حقوقی شما با نام جدید معتبر است .برای اطلاح مدارک هم میتوانید درخواست اصلاح نامتان را از مرجع مربوط نمایید

  7. Ghodsi می گوید

    سلام
    فامیلی من در شناسنامه قدس هست و خواهرم و پدرم همینطور اما مشکلی که هست فامیلی اصلی ما قدسی هست به عنوان مثال عموی بنده قدسی اما من قدس هستم
    به چه صورتی باید این حرف«ی» به فامیلی در شناسنامه اضافه بشه
    و مدارک دگ بنده چگونه باید ویرایش پیدا کنن مثل فامیلی در سیستم دانشگاه
    ممنون میشم سوالمو جواب بدید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. تغییر نام خانوادگی اشخاص منحصرا با تصویب سازمان ثبت احوال کشور خواهد بود

  8. آرمین می گوید

    سلام من شناسنامم را دادم عکسدار کنند بعد درخواست حذف پسوند هم دادم میخواستم بدونم پسوند فقط از داخل شناسنامم حذف میشه یا توی سیستم هم حذف میشه

  9. زهرا می گوید

    سلام من شناسنامم را دادم عکسدار کنند بعد درخواست حذف پسوند هم دادم میخواستم بدونم پسوند فقط از داخل شناسنامم حذف میشه یا توی سیستم هم حذف میشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام حذف میشود

  10. زهرا می گوید

    اها پس چرا چهار روز میگذره هنوز حذف نشده شما میدونید چند روز طول میکشه که پسوند از سیستم هم حذف شود

  11. زهرا می گوید

    لطفا اگه میشه بگید ممنوت

  12. زهرا می گوید

    ن

  13. نادر غیاسوند می گوید

    سلام من خواستم حرف (س) از کلمه خانوادگی خودم که غیاسوند است به (ث) تغییر بدم چون تمامی اعضای خانواده ما غیاثوند میباشند مدارک مورد نیاز چیست لطفا جواب بدید

  14. نادر غیاسوند می گوید

    سلام. خواستم حرف (س) از نام خانوادگی که غیاسوند است به حرف(ث) تغییر بدم اخه کل خانواده ی ما این غیاثوند را دارند . مدارک مورد نیاز چیه . لطفا جواب بدین ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      اول باید درخواست تغییر نام بدید و بعد هم مدلرک شناسنامه و دو برگ تصویر از کلیه صفحات

  15. هلیا می گوید

    سلام ببخشید آیا میشه نام پدر یا مادر را در شناسنامه فرزند تغییر داد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  16. abbbas می گوید

    سلام فامیلی من عسگری هست
    این فامیلی من که منتسب به اشخاصی در روستایی در اراک است حال اینکه جد من اصالتا فراهانی بوده و اومده اون روستا
    و اون موقعه این فامیلی از روی نام اقوام زنش انتخاب کرده است .چون این نام خانوادگی منا منتسب می کنه به افرادی در ان روستا.میخواهم نام خانوادگی متمایز وجدید انتخاب کنم
    اما هیچ کدام از شرایط که برای تغییر است ندارم چیکار میتونم کنم برای تغییر نام خانوادگی ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      اگر اداره ثبت احوال موافقت نکند میتوانید از دادگاه تقاضا کنید دادگاه اگر دلیل را منطقی بداند تصمیم می گیرد .شما ابتدا از ثبت احوال پیگیری کنید

  17. ابراهیم دکالی می گوید

    سلام
    می خواستم بپرسم که باتغییر سن به میزان ۴ سال آیا میتوان سن در مدرک دانشگاهی را تغییر داد باتوجه به اینکه اصل مدرک صادر شده است اگر می شود به چه صورت اقدام کنم
    ممنون از زحمات و پاسخگویی شما عزیز بزرگوار و دلسوز

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. در صورت صدور حکم قطعی مبنی بر تغییر سن و اصلاح سند سجلی ، میتوانید اصلاح اسناد صادره را از مراجع مربوطه درخواست کنید . هزین

  18. امير می گوید

    سلام. خسته نباشين. ايا امكان اصلاح نام مادر در شناسنانه وجود دارد؟ در هنگام صدور شناسنامه اشتباها به جاي استفاده از نام شناسنامه اي مادر از نام مستعار مادر استفاده شده. و اگر امكان اصلاح وحود استه باشد مدارك مورد نيازش چيست. با تشكر از شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله . شناسنامه خودتون و مادر و کپی ان

  19. میرزاده می گوید

    با سلام. بنده فارغ التحصیل خارج هستم. در صورت تغییر نام، و با توجه به عدم امکان اصلاح مدارک تحصیلی، از این لحاظ مشکلی پیش نمیاد؟ (پزشک هستم). سند منزل و خودرو چی میشه؟ ممنونم

  20. سهیلا می گوید

    سلام برا گرفتن کارت ملی برا دخترم اقدام کردیم که گفتن شناسنامه ش هم باید عکس دار باشه..تازه ۵ روز از گرفتن شناسنامه گذشته و دو هفته طول میکشه تازه شناسنامه بیاد برا کارت ملی اقدام کنیم..از دیروز هم متوجه شدیم ثبت نام کنکور از امروز شروع میشه تا ۱۸ بهمن.. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  21. سعید رستم زاده می گوید

    سلام.
    برای اصلاح شناسنامه زوجین باید چه اقداماتی انجام داد؟

  22. افشین می گوید

    سلام خسته نباشید من میخاستم فامیلی خودمو عوض کنم وازفامیل مادمو بزارم ولی ثبت احوال گفت هیچ راهی نداره و اینکه اگ فامیلی دیگه ای بزارم پسوند میزارن روش آیا راهی هست چون قبلا از سرطایفه نامه میگرفتن ولی الان اینجوری نیست،

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید دادخواست تغییرنام به طرفیت دادگاه حقوقی مطرح نمایید

  23. افسانه می گوید

    سلام
    خواهر من برای اینکه بتونه پیش مادرم باشه در یک کشور دیگه سنش رو ۳سال کمتر از سن واقعیش گفته اما الان به شناسنامش احتیاج داره برای گرفت اقامت چگونه میشه که سنش رو در شناسنامه ۳سال کمتر کرد.

  24. مجید می گوید

    سلام
    خواهر من برای اینکه بتونه پیش مادرم باشه در یک کشور دیگه سنش رو ۳سال کمتر از سن واقعیش گفته اما الان به شناسنامش احتیاج داره برای گرفت اقامت چگونه میشه که سنش رو در شناسنامه ۳سال کمتر کرد.

  25. مونا می گوید

    با سلام. تمایل دارم فامیلی خودم رو به فامیلی که مورد نظرم هست تغییر بدم. و البته فامیلی من، هیچ مشکلی ندارد، و شامل هیچ یک از موارد بالا که مطرح شده نیست. فقط دوست دارم به نام فامیلی که مورد نظرم هست تغییر بدم. چطور میتونم این کار رو انجام بدم؟ ممنون اگر پاسخ بدید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوان اقدام به اصلاح شناسنامه از طریق تقدیم دادخواست به طرفیت دادگاه نسبت به تغییر نام خانوادگی اقدام کرد

  26. فاطمه زینلیان می گوید

    سلام من فاطمه زینلیان هستم اما میخواهم اسم وفامیلم فروهر فرهمندفر شود واسمم نزدیک ب اسم مامانم یعنی فروغ وبه جهت زیبایی ونزدیک بودن ب فامیل فرهمندفر بشود فروهر کاسم فروهر وفروغ هردوب معنای پرتووروشنایی هستند آیا امکان دارد
    وهمچنین الان متوجه شدم فروهر اسم قدیم پسرانه است آیا باتوجه ب بعضی اسمها مثل اشرف وارغوان واکرم وحشمت ک دخترانه وپسرانه بودند ثبت احوال قبول ب ثبت کند ممنون میشوم از راهنماییتان

  27. ح،س می گوید

    سلام مادر من فوت شده وما پنج تا برادریم که اسممون توشناسنامه مادرمون نیست ولی اسم مادرمون توشناسنامه ماهست ولی شماره شناسنامه مادر تو شناسنامه هامون قید نشده میشه راهنمایی کنید به کجا باید مراجعه کنیم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شما میتوانید تقاضای اصلاح شناسنامه را درخواست نمایید

  28. فاطمه می گوید

    سلام اسم من فاطمه است و میخواهم اسمم را عوض کنم
    اسم مادر بزرگ من هم فاطمه است و چون از سمت پدری به ما خیلی بدبختی وارد شده از اسمم متنفر هستم و هر موقع که هرکس اسم من رو صدا میکنه من ناراحت میشم و بیشتر از اسمم متنفر میشم.
    میشه اسمم رو عوض کنم
    سن من ۱۴ است فعلا و اینکه مادر و پدرم از هم جدا شدن ولی طلاق نکرفته اند آیا میتونم اسمم رو عوض کنم قیم نامه هم نداریم.
    و یه سوال دیگه اگر بخوام اسمم که فاطمه هست رو عوض کنم آیا میتونم اسم دخترانه خارجی بزلرم؟؟؟
    خواهش میکنم جواب بدین .خیلی واجبه من یگه نمیتونم اسمم رو تحمل کنم.

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام تغییر اسامی مذهبی به غیر مذهبی ممکن است لکن دشوار

  29. پرویز می گوید

    سلام من متولد ۷۰ هستم برای تغییر سن کارنامه سال اول ابتدایی رو ندارم باید چه کار کنم چون همین مدرک تحصیلی همچی رو خراب می کنه یعنی اگه خواستند چه کار کنم واقعا نگرانم

  30. علیمیرزایی می گوید

    سلام من نام خانوادگی ام را تغییر داده ام ، چطور مشخصات بنده در شناسنامه همسرم باید اصلاح شود ، شناسنامه اش باید عوض بشه یا در صفحه توضیحات باید تغییر نام خانوادگی من درج گردد ؟

  31. علی می گوید

    با سلام. من نام خانوادگی خویش در ایران تغییر داده ام. اما اداره ثبت احوال کشور متبوعم نام خانوادگی مرا قبول نمی کند. آیا میشود به نام‌خانوادگی قبلی دوباره در ایران برگشت. و یا اینکه نام‌خانوادگی را که اینها قبول کرده باشند را در ایران اخذ کرد؟ با سپاس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شمابایستی گواهی یا حکم دادگاهی که مبنی برتغییر نام بوده را اراِیه نماید

  32. محراب اسدزاده می گوید

    سلام شبتون بخیر
    ببخشید خواستم بپرسم اسم شناسنامه ائی بنده حسن هست ولی تو خانه و محل زندگی و محل کارم محراب صدام میکنن و از اونجائی که شغلم ویزیتوری هست چک و … بنام محراب اسدزاده ثبت میشه ممنون میشم راهنمائیم کنید آیا اسم محراب به جای حسن در شناسنامه بنده ثبت میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید ازطریق دادگاه دادخواست تغییر نام طرح نمایید

  33. سایه می گوید

    سلام من اسم شناسنامه ام فاطمه ست اما همه سایه صدام میزنن ثبت احوالم رفتن گفتن نمیشه تغیرربدم شماراهی نیست بهم بگید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام به دادگاه دادخواست بدین عوض میشود

  34. فروغ می گوید

    با سلام شوهر بنده اسمشون رو عوض کردن در شناسنامه من و پسرم اسم ایشون عوض نشده من نصف منزل که درش سکونت داریم را از شوهرم خریداری کردم و سند منزل با نام قدیمی شوهرم بوده و الان که نصف منزل به نام بنده خورده با نام جدید ایشون هست و منزل قولنانه ای هستش ایا این معامله ای که انجام شده غیدقانونی هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر اشکالی ندارد

  35. ناشناس می گوید

    سلام اسم من فتحعلی میتونم عوض کنم خالی علی بمونه راهنمایی کنید کارت ملی باید عوض بشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میشود

  36. فتحعلی می گوید

    سلام اسم من فتحعلی میتونم عوض کنم خالی علی بمونه راهنمایی کنید کارت ملی باید عوض بشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتونید.

  37. سحر می گوید

    سلام.من میخاستم اسمم روعوض کنم.شناسنامم صادره ازاردبیل هستش ولی درتهران زندگی میکنم.حتمن بایدبرم اونجااقدام کنم یاهمینجاهم امکانش هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر تهران اقدام میکنید

  38. رضا می گوید

    سلام در شناسنامه مرد در بخش ازدواج میشه کلمه بانو را به دوشیزه تغییر داد ؟ راه هایی برای این است؟

  39. شهروند می گوید

    سلام
    با خانمی که یک بار طلاق گرفته و دارای فرزند خردسال هست ازدواج کرده ام ایا میشود نام پدر و فامیل فرزندش رو به نام و فامیل خودم تغییر دهم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  40. زهرا می گوید

    سلام . فامیلی همسرم عبداللهی با دو ل ولی در شناسنامه دخترم عبدالهی با یک لام ذکر شده و من خیلی حساسم که دو ل نوشته شود میتوانم برای تغییر اقدام کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله ممکن است

  41. علی می گوید

    سلام .من فامیلیم خدری غریبوند هست میخواستم به صفری تعقیر بدم ایا میشه یانه ..ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میشود

  42. ساره می گوید

    سلام من میخاستم سنم رو هشت سال کوچیک‌کنم ایا ممکن هستش؟باید کجابرم و چیکار کنم خواهش میکنم بهم کمک کنین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      برای تغییر سن باید سن واقعیتون با سن شناسنامه ایتون متفاوت باشد و بی دلیل این امر ممکن نیست. به فرمانداری شهرستان محل صدور شناسنامه بروید و در آن‌جا برای رسیدگی به پرونده خود درخواست بدهید

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام از طریق دادگاه میتوانید

  43. ساره می گوید

    من قبلا اسمم رو عوض کردم ۵سال پیش حالامیخام سنم رو۸سال کوچیک کنم ایا این کارممکنه و باید چیکارکنم خیلی ممنون میشم بهم کمک کنین

  44. نادر می گوید

    سلام من حدود ۸ سال قبل تغییرفامیل از رحمانی کوشککی به صدیقی فرد دادم میخوام برگردم به فامیل قبلی چطور میتوانم لطفا راهنمایییم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام از طریق تقدیم دادخواست تغییر نام خانوادگی به دادگاه اقدام نمایید

  45. رحمن می گوید

    سلام :نام خانوادگى پدر همسرم،حيدر نژاد گويمى هست،تو شناسنامه همسرم شده حيدر نژاد كريمى و تو كارت ملى قديمى شده،حيدر ترار كريمى،حالا ميخواد بشه حيدر نژاد و پسوند هم برداشته بشه،در ضمن كارت ملى قديمى رو هم گم كرده،چكار بايد بكنه؟ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید اقدام به تغییر واصلاح شناسنامه به دادگاه حقوقی دادخواست به طرفیت دادگاه طرح نمایید

  46. نارین می گوید

    با سلام، من در بچگی که پدرم شناسنامم رو گرفته روش المثنی بوده بدون اینکه قبلا گم شده باشه ایا میتونم درستش کنم؟؟ و سوال دیگرم اینه که در شناسنامه، محل تولدم رو علاوه بر شهر، روستارو هم نوشتن ایا میتونم اون روستا رو حذف کنم؟؟
    ممنونم از شما

  47. پارسا می گوید

    سلام عرض شد.
    بخاطر ثبت نام مدرسه فقط ۳ ماه شناسنامه ام را زودتر گرفتند. آذرماهی هستم و میخواهم فقط ماه تولدم را اصلاح کنم. چطور باید اقدام کنم؟ و اینکه سخت میگیریند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله امکان پذیر میباشد

  48. سمانه می گوید

    در سن بسیار کم عقد کردم و بخاطر اینکه اعتیاد داشت برای جدایی اقدام کردم اما چون اون آقا همه جوره اذیت میکرد و طلاق نمیداد ۹ سال پروسه طلاق طول کشید و این زمان که در شناسنامه من قید شده خیلی آزارم میدهد. در صورتی که خیلی سریع جدا شده بودیم.
    مدت کوتاهی بعد از اجرای طلاق همسر سابقم فوت کرد.
    میتوانم برای پاک کردن اسمش کاری کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام حذف نام همسراز شناسنامه منوط به باکره بودن میباشد وگرنه اگر مجددا ازدواج نمایید میتوانید با توافق همسر جدبد اقدام به حذف نام همسر سابق اقدام نمایید

  49. عبدالقیوم بلوچ زهی می گوید

    سلام وقت بخیر من اسم عبدالقیوم بلوچ زهی ۳۴ساله هستم میخوام هم اسم وفامیل عوض کنم فامیل خانمم ریئسی هست میشه عوض کنم اسم مستعار احمد هست آیا راهی هست فامیلم ریئسی کنم ؟؟؟ توروخدا جواب بدی ممنون میشم

  50. عبدالقیوم بلوچ زهی می گوید

    سلام میخوام اسم وفامیلم از عبدالقیوم بلوچ زهی به احمد ریئسی کنم آیا راهی هست فامیل خانمم ریئسی هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با تقدیم دادخواست به دادگاه میتوان نسبت به تغییر نام خانوادگی اقدام کرد

  51. ساناز می گوید

    سلام
    من متولد ۲۲ / ۱۰ / ۱۳۷۳ هستم میخوام بشه ۱۳۷۴ آیا امکانش هست ؟ اگر هست به چ صورته؟ مثلا اگه بگم شناسنامه فرزندی ک قبل از من بدنیا اومده رو بمن دادن قبول میکنن یا ازمایش میگیرن سنمو میفهمن ؟ اخه من فقط یسال میخوام تغییر کنه از ۷۳ بشه ۷۴ حتی اگه ماهشم بزنن فروردین بازم راضیم . لطفا اگه راهی داره راهنمایی کنید 🙏

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوان از طریق تقدیم دادخواست به دادگاه اقدام کرد

  52. فرخی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید پدر من قصد دارد نامش را تغییر دهد .
    ایا برای تغییر نام پدرم نیاز هست که شناسنامه مادرم و برادرم و خودم هم تغییر کند؟
    و همچنین لازم است که اسناد و مدارکی همچون سند ماشین و سند خانه و فیش حقوقی و … تغییر کند ؟
    با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید تقاضای اصلاح شناسنامه نمایید چون با تغییر نام باستی نام جدید نیز در شناسنامه افراد خانواده اصلاح شود

  53. محمد مهدی پور می گوید

    سلام من مهدی پور دافچاهی هستم میخواستم پسوندم که دافچاهی حذف کنم ایا امکانش هست و اینکه مدارک تحصلیم و مدارک مربوط به کارم چطور میشه خود ثبت احوال نامه میزنه یا مسیره دیگه‌ای باید طی بشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید تقاضای اصلاح شناسنامه را از دادگاه تقاضا نمایید

  54. الهه می گوید

    سلام
    من اسم مادرم در شناسنامه پدرم نیست اما اسم پدر در شناسنامه مادر هست و اسم فرزندان در هردو شناسنامه هست باتوجه به اینکه شناسنامه صادره شهرستان هست برای اصلاح بابد چکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:برای اصلاح باید به ثبت احوال محل اقامت خود مراجعت نمایید.

  55. مهدی می گوید

    سلام من مهدی آقایی فرید هستم بدلیل اینکه فامیلی آقایی به دو صورت آقایی و آقائی نوشته میشه همیشه دچار مشکل میشم. ضمنا تلفظ کلمه آقای آقایی برای همه مقدور نیست. امکان داره اسم خودم رو به سید مهدی و فامیلی رو به فریدی تغییر بدم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:با تقدیم دادخواست به طرفیت دادگاه نسبت به تغییرنام اقدام کنید.

  56. علیرضا می گوید

    سلام وقت بخیر
    بنده چند وقت پیش پسوندی رو از فامیلیم برداشتم و در توضیحات شناسنامه درج شده
    اما الان میخوام فامیلیم رو هم تغییر بدم چون از فامیلیم ناراضیم.
    آیا امکان داره ؟؟!

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله ازطریق تقدیم دادخواست به طرفیت ثبت حوال به دادگاه ممکن میباشد.

  57. فاطمه نقدی می گوید

    سلام من میخواهم نام خانوادگی خود را عوض کنم نام خانوادگی بنده نقدی است ایا تغییرمیدهند نام کوچکم هم فاطمه هست ایا میتوانم یک نام مذهبی دیگر بگذارم سپاس از راهنمایی شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله می توانید براساس ماده ۲۰قانون ثبت احوال اقدام به تغییر نام اقدام نمایید.

  58. نیلوفر می گوید

    سلام وقتتون بخیر، نام خانوادگی‌من “عرب” هست اگر به ثبت احوال مراجعه کنم عوض میکنن؟ با توجه به اینکه منسوب به محله؟ و اینکه اگر اسامی پیشنهادی موردقبول واقع نشه میشه دوباره اقدام کرد یا نه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید باتقدیم دادخواست به دادگاه طرفیت ثبت احوال اقدام به تغییرنام خودنمایید.

  59. یاس می گوید

    سلام همسرمن تغییرنام داشتن واسم قبلیشون توشناسنامه من بوده الان شناسنامه من گم شده میخاستم درخواست المثنی بدم ایااسم قدیم همسرم تو قسمت ازدواج قیدمیشه یااسم جدیدشون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:خب باید از ثبت احوال تقاضای اصلاح شناسنامه نمایید.

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر اسم جدید درج میشود.

  60. امیر محمد می گوید

    اگر دختری ۱۵ ساله طلاقی باشد و شناسنامه نداشته باشد یعنی اقدام نکند چ مشکلاتی برایش ممکنه پیش بیاد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بدون شناسنامه نمی شود که از ازدواج یا طلاق را ثبت کرد.

  61. عباس می گوید

    سلام من اسمم عباسه میخوام بزارم امیرعباس آیا دادگاه قبول میکنه وهزینش روکسی میدونه چقدره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید با تقدیم دادخواست به طرفیت ثبت احوال به دادگاه اقدام نمایید.

  62. سارا می گوید

    سلام روزتون بخیر..اسم من داخل شناسنامه زهرا هست ولی از کودکی سارا صدام میکنن..با توجه به اینکه هردو اسم زهرا و سارا مذهبی هستند و جزو اسم هایی هستند که تغییرشون ممنوع هست، میتونم اسمم رو از زهرا به سارا تغییر بدم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید باتقدیم دادخواست به دادگاه به طرفیت ثبت احوال اقدام به تغییر نام کنید.

  63. حمیدی می گوید

    سلام .میخواستم بدونم میشه پیشوند نام پدرم رو که فوت کرده در شناسنامه خودم تغییر بدم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید اقدام به اصلاح شناسنامه نمایید.

  64. غلام رضا انصاری می گوید

    سلام و وقت بخیر
    بنده میخواستم تغییر نام بدم
    ۲۰ ساله هستم و یکبار هم برای حذف پسوند نااجمل اقدام کردم.
    اسمم هم دارای کلمه زائد و موجب تحقیرم هستش.
    در ضمن کد ملی من با محل تولدم مغایرت داره.

    آیا میشه همه این موارد رو اصلاح کرد؟

    در ضمن اگه اصلاح امکان پذیر باشه، آیا برای مدارک و گواهی هایی که بنام قبلیم هستند، مشکلی ایجاد میشه؟
    با تشکر از سایت خوبتون!

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید با تقدیم دادخواست اقدام به اصلاح شناسنامه نمایید.

  65. مهران می گوید

    سلام اسم شناسنامه ای من مهران میخوام تغییرش بدم به (هوزان)که اسم کوردی است.میتونم تغییر بدم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: با تقدیم دادخواست به طرفیت اداره ثبت احوال در دادگاه اقدام نمایید.

  66. طاهره نصر می گوید

    سلام خسته نباشید. ببخشبید من ۳ تا سوال داشتم، تو کامنتا کسی نپرسیده بود .خواهشمندم راهنمایی کنید.

    ۱-آیا اسم (فائزه) و (طاهره) جزو اسم های مذهبی حساب میشن؟یعنی برای تعویض سختگیری میشه یا خیر؟

    ۲-اگر من اسمم عوض بشه ،شناسنامه ی شوهرم هم مطابق با اسم جدید من تعویض میشه ؟(قسمت مشخصات همسر)

    ۳-من میخام هم اسمم رو عوض کنم و هم پسوند فامیلم رو . فامیلیم نصر اصفهانی هست و میخام پسوند اصفهانی رو بردارن. این دو کار رو همزمان انجام میده ثبت احوال یا باید جدا اقدام کنم ؟ و اگه بصورت مجزا باشه، اول تعویض نام باشه بهتره یا پسوند فامیل ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید از طریق تقدیم دادخواست به دادگاه به طرفیت ثبت احوال اقدام به تغییر و اصلاح شناسنامه نمایید در صورت تغییر سایر اشخاص شناسنامه اش تغییری نخواهد کرد.

  67. سبا می گوید

    سلام نام من در شناسنامه فاطمه زهرا هست اما با نام دیگری من را میشناسند. ایا امکان دارد نامم را از طریق دادگاه و استشهاد در شناسنامه تغییر دهم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید با تقدیم دادخواست به دادگاه حقوقی به طرفیت ثبت احوال اقدام نمایید.

  68. امیر می گوید

    درود. میخوام پسوندم رو از دهقانی سیاهکی به دهقانی راد تغییر بدم آیا این امکان هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید نسبت تغییر و اصلاح شناسنامه اقدام نمایید.

  69. eli می گوید

    سلام من متولد شهرستان کردکوی استان گلستان هستم.ایا برای درخواست تغییر اسمم باید برم همون کردکوی؟الان ساکن تهرانم و باردارم نمیتونم تا شهرستان برم..

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید در محل اقامت خودتان اقدام نمایید.

  70. کاظم علیزاده می گوید

    سلام ببخشید من میخاستم شناسنامه ام را از ۸۳ به ۸۵ تغییر دهم برای فوتبال ایا چننی چیزی ممکن است یا نه ممنون میشم راهنمایی کامل کنید اگه نه چرا

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق تقدیم دادخواست به دادگاه به طرفیت ثبت احوال اقدام نمایید.

  71. سمانه می گوید

    سلام
    من اسمم سمانه و میخوام اسممو تغییر بدم چون از شنیدن اسمم حال بدی بهم دست میده آیا قادر به تغییر اسم هستم
    واینکه کجا باید برم ثبت احوال مرکزی یاهر ثبت احوالی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید با وکالت به یک وکیل اقدام به تغییر نام خود نمایید.

  72. سیما رازبان می گوید

    سلام قصد تغییر نام دارم
    از نظر مدرک تحصیلی و اینکه استخدام بیمارستانم و گواهینامه ک تازه قبول شدم با اسم قبلی مشکلی پیش نمیاد
    همچنین اینکه مرحله اول ازمون کنکور را قبول شده باشم در مرحله دوم یا تحویل مدارکی ک اسمم عوض شده مشکل دار نخواهد شد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید به یک وکیل وکالت داده تا این کار را انجام دهد خود شما نمی توانید این کار را انجام دهید.

  73. ناشناس می گوید

    سلام ببخشید ایا دختر ۱۵ساله میتواند اسمش را تغیر دهد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند .

  74. آنیسا می گوید

    سلام وقت بخیر. اسم پسر ۳ ساله ی من تو شناسنامه آدرین ثبت شده که متاسفانه حرف ا جا افتاده و باید آدریان نوشته میشد. آیا میتونیم تو ثبت احوال این و اصلاح کنیم و حرف ا رو به اسمش اضافه کنیم؟؟ چه مراحلی رو باید طی کنیم؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید دادخواست اصلاح شناسنامه را بخواهید.

  75. داود می گوید

    سلام ميخواستم نام خانوادگيم را عوض كنم چند بار هم اقدام كردم و هر بارده نام خانوادگي انتخاب كردم همشون رد شدن ، از چه منبعي ميشه انتخاب كرد كه مورد قبول باشه و يه فاميلي خوب باشه .
    ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      نام خانوادگیتان درصورتی که از موارد ممنوع در قانون نباشد احتمال اینکه درخواست شما مورد پذیرش قرار گیرد کم است.

  76. رضا می گوید

    سلام، آیا مکان این وجود داره که اسم من که در زمان تولد (توماج) بوده و در سن ۹ سالگی به دلایلی بوسیله پدرم به (رضا) تغییر کرده ! دوباره به (توماج) برگرده (ضمنا” قصد ارائه درخواست برای کم کردن سن به اندازه ۵ سال هم دارم) ؟ و اگه جواب شما مثبت هست با توجه به اینکه تمام مدارک تحصیلی من تا این سن و دو مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد با نام (رضا) هست برای اونها چه اقدامی باید انجام بدم ؟

  77. رضا می گوید

    سلام وقتتون بخیر، آیا مکان این وجود داره که اسم من که در زمان تولد (توماج) بوده و در سن ۹ سالگی به دلایلی پدرم اقدام کردن به تغییر دادن اسم من به (رضا)، دوباره به حالت اول یعنی اسم من در زمان تولد (توماج) برگرده ؟

    (ضمنا” قصد ارائه درخواست برای کم کردن سن به میزان ۵ سال هم دارم)

    و اگه جواب شما مثبت هست با توجه به اینکه تمام مدارک تحصیلی من تا این سن از جمله سه مدرک تحصیلی دیپلم و کارشناسی و کارشناسی ارشد با نام (رضا) هست و در اون ها (رضا) درج شده، برای اصلاح اون ها چه اقدامی باید انجام بدم ؟

    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید 🙏

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      جهت تغییر نام و تغییر سن تحت شرایطی این امر برای شما امکانپذیر است. جهت کسب اطلاعات تکمیلی از وکلای متخصص ما در این زمینه راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. موفق و موید باشید.

  78. ویانا می گوید

    سلام
    من قصد دارم اسم کوچکم رو تغییر بدم. از طرفی هم برای مهاجرت دارم تمامی مدارک رو جمع اوری میکنم که ترجمه کنم.
    از اونجایی که برای مهاجرت باید اصل دانشنامه رو از دانشگاه(دولتی) بگیریم..

    بهتره اول اسم رو تغییر بدم بعد درخواست دانشنامه کنم
    یا اول دانشنامه رو ک گرفتم بعدا اسم شناسنامه رو تغییر بدم؟

    آیا اسم من در مدرک تحصیلیم تغییر میکنه؟ من ب چه ترتیبی عمل کنم ک اسم من در دانشنامه هم تغییر کنه؟

    با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      به سایت وکیل تاپ قسمت وکلای مهاجرت رجوع نمایید تا وکلای متخصص در امور مهاجرت شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  79. رنجبر می گوید

    سلام،اسم فاطمه رو به نازنین فاطمه میشه تغییر داد

  80. رنجبر می گوید

    سلام. اسم فاطمه رو میشه به نازنین فاطمه تغییر داد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      بله تحت شرایطی امکانپذیر است. شما می توانید جهت کسب اطلاعات حقوقی در این زمینه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما شما را راهنمایی نمایند. موفق و موید باشید.

  81. مهسا می گوید

    سلام وقت به خیر
    من اسم فامیلم مهسا.ز هست و با وجود مخالفت خانواده با همسرم ازدواج کردم ، حالا میخوام فامیلم رو به فامیل همسرم تعییر بدم ، همچین چیزی امکان پذیر هست؟
    در مورد کم کردن سن به اندازه ۴ سال چطور
    ممنون میشم

  82. مهسا می گوید

    سلام وقت به خیر
    اگر بخوام اسم فامیلم رو عوض کنم و تغییر بدم به فامیلی شوهرم ، چون از سمت خانواده ی خودم به خاطر ازدواجم طرد شدم و الان سه ساله ازدواج کردم وبا خانواده رابطه ندارم . میخوام فامیلیمو تغییر بدم و اینکه برای مدارک تحصیلی من که دکتری هست و پروانه طبابت دارم چه اتفاقی میفته ضمن اینکه میخوام مهاجرت کنم ، آیا مشکلی پیش نمیاد
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      زنان می توانند از زمانی که به عقد دائم همسران خود در می آیند به شعبات ثبت احوال مربوطه مراجعه و نسبت به تبعیت از نام خانوادگی شوهر ، نام خانوادگی خود را تغییر دهند. جهت دریافت اطلاعات دقیق تر درخصوص شرایط تغییر نام با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید.

  83. شاهرخ می گوید

    باسلام من شناسنامه جدید را دریافت کرده ام ولی از عکس شناسنامه جدید خوشم نمی‌آید میتوانم دوباره شناسنامه خود را تغییر بدهم و یا عکس آن را عوض کنم و شناسنامه ی جدیدی دریافت کنم

  84. پرنیا می گوید

    سلام من ازدواج کردم و دو فرزند دارم چند سال پیش تغییر نام داشتم تایید شد و شناسنامه جدیدم رو گرفتم و قسمت توضیحات شناسنامه خالی بود یعنی اشاره ای به اسم سابقم نکرده بود بعد شناسنامه همسرم رو عوض کردیم اونم توی توضیحات خالی بود امسال پسرم به دنیا اومد شناسنامه اونم اشاره نکرده بود خواستیم شناسنامه دخترم رو واسه مدرسه اینا عوض کنیم شناسنامه جدیدش اومد توی توضیحاتش نوشته اسم مادر از فلان تغییر به فلان کرده آخه چرا نوشته شده از خانواده ۴ نفری ما فقط توی توضیحات شناسنامه دخترم درج شده اونم اسم مادر آخه این چه کاریه چه جوری میتونم اصلاحش کنم ؟میگن از ثبت احوال شهر ری شناسنامه ها اومده همه ما صادره از تهران هستیم ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق تقدیم دادخواست به دادگاه اقدام نماید.

  85. ندا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    برای تغییر نام خودم توشناسنامه

    شناسنامه بچه هام هم میشه عوض کنم

    چقدر طول میکشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر درج نمی شودولی در شناسنامه خودتان درج می شود که تغییر شده.

  86. مهسان می گوید

    سلام من میخوام که سنم رو در شناسنامه یک سال کوچیک کنم. تاریخ تولد خودم درسته فقط میخوام که یک سال کمترش کنم. هجده سال تمام دارم آیا امکانش هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادخواست به دادگاه به طرفیت اداره ثبت احوال اقدام به اصلاح شناسنامه نمایید.

  87. مائده می گوید

    سلام من اسمم رو دوساله عوض کردم ولی هر جا میرم وقتی کد ملی وارد میکنم اسم قبلیم میاد بالا میگن تو سامانه همین جوری ثبت شده چجوری میتونم درستش کنم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید از طریق اداره ثبت احوال درخواست اصلاح شناسنامه نمایید.

  88. حسنا می گوید

    سلام وقت بخیر
    فامیلی بنده هراتیان هست، میتونم فامیلی ام را به فامیلی مادرم تغییر بدهم ؟؟
    و اینکه در صورت تغییر، شناسنامه ای که صادر میشه، المثی است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید درخواست اصلاح وتغییر اسم نمایید ودر صورت تغییر در شناسنامه جدید نیز درج می شود که اسم شما تغییر کرده.

  89. علی احمدی می گوید

    سلام اگر بخواهیم سن رو کوچیک کنیم بقیه مدارک هم میتونیم کوچیک کنیم یا فقط شناسنامه امکان کوچیک کردن سن رو داره وفقط تو صفحه توضیحات مشخص میکنن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: فقط شناسنامه کافی است.

  90. مارال می گوید

    سلام.پسر من ۶سالش شده. موقع تولد اسم فرحان رو نوشتم و دست کارمند ثبت احوال دادم که بعد داخل شناسنامه فرهان ثبت کردند.خیلی مراجعه کردم ولی اصلا ثبت احوال بابلسر قبول نکرد گفت خطا رو اصلا قبول نکردند.ایا برم دادگاه قبول میکنند یا برم همون ثبت احوال.لطفا راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید درخواست اصلاح شناسنامه بدید و برای اینکار می توانید از وکلای متخصص خانواده مشاوره نمایید.

  91. معصومه... می گوید

    سلام من اسمم معصومه هست و اسمم هم قدیمی هست و هم حس خوبی ندارم به اسمم امکانش هست به یک اسم مذهبی دیگر تغییر بدهم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید از طریق تقدیم دادخواست به طرفیت اداره ثبت احوال اقدام نمایید.

  92. ساداتی می گوید

    سلام وقتتون بخیر.من به تازگی سید رو به اسمم در شناسنامه اضافه کردم،الان آیا نیاز هستش که سایر مدارک رو هم تغییر بدم؟مثل کارت ملی، گواهینامه و …؟ممنون میشم از راهنماییتون

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر خودتان اضافه کرده باشید جعل هست ولی اگر از طریق اداره ثبت احوال باشد نیازی به اصلاح و تغییر سایر مدارک نیست.

  93. Www می گوید

    سلام ما اسم پدرم و فامیلیمون رو عوض کردیم بعد اومدن شناسنامه برای برادرم نام پدر رو به اشتباه نام قبلی نوشته شده باید چه کرد البته برای من درسته

    1. زینالی می گوید

      سلام: درخواست اصلاح شناسنامه نمایید از اداره ثبت احوال.

  94. مهرداد می گوید

    سلام اسم من قباد بود و درخواست تغییر اسم به مهراد رو دادم که مامور پیشخوان ثبت احوال اشتباها اسم مهرداد رو ثبت کردن و الان توو سیستم ثبت احوال به اسم مهرداد ثبت شده اسم الان باید چیکار کنم که اسم مهراد رو دوباره انتخاب کنم الان هنوز شناسنامم صادر نشده ولی توو سیستم ثبت احوال کشور اسمم به مهرداد تغییر پیدا کرده ممنون میشم راهنمایی کنید

  95. مهراد می گوید

    سلام من درخواست اسم از قباد به مهراد رو داشتم ولی مامور ثبت احوال اشتباها مهرداد ثبت کردن الان هنوز شناسنامه ی جدیدم نیومده ولی توو سیستم ثبت احوال کشور اسمم به اسم مهرداد ثبت شده چیکار میتونم بکنم اسمم به مهراد تبدیل بشه مامور ثبت احوال هم زیر بار نمیره ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید درخواست اصلاح شناسنامه داشته باشید از ثبت احوال اگر قبول نکرد باید از طریق دادگاه اقدام نمایید.

  96. مهنا می گوید

    سلام خسته نباشید دختر من سه سالشه و در بیمارستان محب یاس تهران بدنیا اومده محل تولد تهران مرکزی هست در شناسنامه ولی محل صادر کننده ملارد میتونم محل صادر کننده عوض کنم چون ما شهریار زندگی میکردیم
    من باید برم دادگاه یا ثبت احوال

  97. مهنا می گوید

    سلام خسته نباشید دختر من سه سالشه و محل تولدش تهران مرکز هست ولی بدلیل آدرس اشتباه محل صادر کننده ملارد شده با اینکه ما شهریار زندگی میکردیم و میخواستم محل صادر کننده شناسنامه بشه شهریار میشه
    برم ثبت احوال یا دادگاه

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق ثبت احوال اقدام به اصلاح شناسنامه نمایید.

  98. مهنا می گوید

    ممکنه کمکم کنید چجوری
    چون ثبت احوال زنگ زدم کارمندش میگه نمیشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: اصلاحات جزئی را خود ثبت احوال انجام می دهد ولی اگر در تغییر سن بیشتر یا تغییر نام مخالف ماده ۲۰قانون ثبت احوال توسط تقدیم دادخواست به دادگاه عمومی صورت می گیرد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  99. مهنا می گوید

    ممنون از راهنماییتون

  100. حمید رحمنی می گوید

    سلام وقت بخیر ، فامیلی بنده رحمنی یا همان رحمانی است که در شناسنامه بدون الف ( رحمنی ) ثبت شده که در اکثر موارد برای کارهایی که به شناسنامه احتیاج دارم به اشتباه فامیلی بنده را به اشتباه رحمتی می نویسند ، لطفا بفرمایید برای اضافه کردن الف به فامیلی خودم چکاری باید انجام دهم . متشکر .

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید با مراجعت به ثبت احوال اقدام به اصلاح شناسنامه نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  101. آیسان فغفوری می گوید

    سلام. محل صدور شناسنامه تهران و محل تولد مشهد ثبت شده است ، همین امر باعث مشکلات عدیده ای برای مسائل کاری و عضویت در سازمان مثلا نظام مهندسی تهران شده است به همین دلیل گرفتاریها ، درخواست تغییر محل تولد به تهران را دارم

  102. ..... می گوید

    با سلام
    من اسم شناسنامه رو تغییر دادم و شناسنامه جدیدم رو هم تحویل گرفتم ولی در بعضی از سایت ها مثلا بهداشت وقتی کد ملی م رو وارد میکنن اسم قبلیم رو میاره دلیلیش چیه و چجوری بر طرف میشه ؟؟؟؟؟

  103. اتی می گوید

    سلام میخواستم بدونم ایا با تغییر اسم شماره شناسنامم عوض میشه و اینکه من پسفردا باید برم پیشخوان شناسنامه قبلیمو بدم جدید بگیرم بعد دهم ثبت نام کنکور شروع میشه اسم جدیدمو بنویسم یعنی تو سیستم ثبت احوال ثبت شده

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر تغییر نمیکند و در ثبت احوال اسم جدید درج میشود.

  104. علی می گوید

    سلام. نام خانوادگی بنده مختاری هست. دلم میخواد به مختار تغییر بدم . آیا موافقت میشه؟ و ایراد نمیگیرن؟

  105. علی می گوید

    سلام
    فامیل بنده مختاری هست. میخوام به مختار تغییر بدم
    آیا موافقت میشه و راحت میشه عوض کرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید به طرفیت اداره ثبت احوال توسط دادگاه دادخواست تقدیم نمایید.

  106. محمد می گوید

    سلام من میخوام اسم روستای محل تولدم رو از شناسنامه‌ام حذف کنم چون اسم روستای ما طوری هست که هرجا اعم از محل کار و محل تحصیل و در هر محلی مورد تمسخر واقع میشم حتی محل تنظیم سند هم توی شناسنامه به اسم روستامون ثبت شده و من میخوام به جای اسم روستا اسم شهر نوشته بشه آیا چنین چیزی امکان پذیره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق تقدیم دادخواست از طریق دادگاه عمومی به طرفیت اداره ثبت احوال اقدام نمایید و از دادگاه درخواست اصلاح شناسنامه نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  107. زینالی می گوید

    سلام: خیر هیچ مشکلی برای شما وجود ندارد چون در قسمت توضیحات تغییر اسم درج میشود در شناسنامه

  108. ایسان می گوید

    سلام ببخشید من توی شهر به دنیا اومدم ولی توی صفحه دوم شناسنامه ام اسم روستای پدر رو نوشتن ایا میتونم اون روستا رو حذف کنم؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادخواست علیه ثبت احوال اقدام به تغییر و حذف پیشوند این اسم اقدام نمایید.

  109. علی می گوید

    من اسممو عوض کردم و دانش اموز هستم میخاستم بدونم تو مدرسه هم اسمم عوض میشه یا نه؟ چون اخر سال هستم و امتحان نهایی هم دارم و دوست ندارم تو مدرسه اسمم عوض بشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر چون در سامانه اسم قبلی درج شده است و اگر بخواهید همه جا ثبت شود باید با در دست داشتن مدارک تغییر نام در ان قسمت نیز اقدام به تغییر نمایید.

  110. علی می گوید

    سلام من اسممو وسط سال تحصیلی عوض کردم و امسال سال اخرمم هست میخواستم بدونم تو مدرسه هم اسمم عوض میشه یا همون اسم قبلی میمونه؟ مثلا تو امتحان نهایی که کارت ورود به جلسه میدن با اسم قبلی هست؟

  111. ناشناس می گوید

    سلام من درمهرستان درخواست تغییرنام دادم ولی مجبورسدم بیام مشهد ایامیشه ازمشهدپیگیری کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید درخواست نمایید که قرار نیابت قضایی صادر شود تا در شهر محل اقامت شما رسیدگی ادامه پیدا کند

  112. سبحان می گوید

    با سلام و خسته نباشید

    ممنون از اینکه پاسخگو هستید.

    من میخام اسمم رو عوض کنم به این اسم. آیا دیگر مدارک سجلی ملکی و تحصیلی نیز باید به نام جدید تغییر کنن؟ یا نیازی نیست بدلیل ایجاد عسر و حرج و توضیحات شناسنامه برای اثبات حق و هویت من به لحاظ حقوقی و قانونی کافی است؟

  113. زهرا می گوید

    سلام. من با ۱۸ سال و ۲ ماه سن میتونم پسوند فامیلیم رو بردارم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق اداره ثبت احوال اقدام به اصلاح شناسنامه نمایید

  114. نظری می گوید

    سلام
    شخصی خواستگار من هستش و قبلاً ازدواج کرده و‌ شناسنامه ایشون که دیدم تاریخ تولدش ۱۰/۲۶بود و بعد از مدتی کارت ملیشون که دیدم تاریخ ۱۰/۱۰قید شده بود و تو همه مدارکش همین ۱۰/۱۰بود
    آیا چنین چیزی ممکنه؟که دو تا شناسنامه داشته باشن
    لطفا راهنماییم کنید.

  115. نظری می گوید

    سلام
    خواستگاری دارم و ایشون قبلاً ازدواج کرده و شناسنامه که دیدم تاریخ تولدش ۱۰/۲۶بود و بعد از مدتی کارت ملیش دیدم تاریخ ۱۰/۱۰بود حتی تو همه چیزایی دیگش همین ۱۰/۱۰بود.ایا همچین چیزی هست که تاریخ تولد تو‌ شناسنامه و کارت ملی متفاوت باشه؟ایا امکان داره دو تا شناسنامه داشته باشه؟لطفا راهنماییم کنید.

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر ممکن نیست باید یکی باشه

  116. رها می گوید

    سلام
    اسم من تو شناسنامه سه ماه پیش عوض شده الان با اسم جدید کارت ورود به جلسه ازمون میدن یا قبلی؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: قبلی در این کارت درج میشود مگر زمان تغییر نام در دوره ثبت نام بوده باشد

  117. Pari می گوید

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من تغییر اسم دادم و مجرد هستم،سوالم اینه : آیا بعد از ازدواج تو توضیحات شناسنامه همسر و فرزند تغییر اسم من درج می شه؟ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر اسم جدید درج خواهد شد

  118. شیدا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من فامیلم رو عوض کردم و درخواست کارت ملی جدید هم دادم ولی وقتی جایی مثل بیمارستان یا بانک کدملیم رو میزنم فامیل قبلیم میاد
    با اینکه پدر و خواهر و برادرم فامیل جدیدشون میاد

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید به ثبت احوال مراجعه نمایید

  119. فرحناز قاسمپور می گوید

    سلام شناسنامه من ب اسم پدربزرگ و مادر بزرگم حالا میخوام اسم پدر ومادرم تو شناسنامه باش پدرم فوت کرده لطفا منو راهنمایی کنید چطور میتونم این کارو انجام بدم من پنجاه سالم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق اداره ثبت احوال اقدام به اصلاح شناسنامه بکنید

  120. گیتی می گوید

    سلام وقت بخیر
    من چند سال پیش جدا شدم و الان شناسنامم رو گم کردم و در خواست شناسنامه جدید دادم میخواستم بدونم تو شناسنامه المثنی اسم همسر سابقم رو مینویسن یا خیر

  121. گیتی می گوید

    سلام وقت بخیر
    من چند سال پیش جدا شدم و الان شناسنامم گم شده و درخواست شناسنامه جدید دادم میخواستم بدونم تو شناسنامه جدید اسم همسر سابقم هست یا خیر

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله هست و بعد از ازدواج مجدد می توانید پاکش کنید

  122. زمانی می گوید

    سلام، نام خانوادگی من؛ زمانی وایگان هست. و نام خانوادگی پدرم؛ زمانی وایقان. آیا میتوانم پسوند خودم را حذف کنم؟ و منزلمون منطقه تهرانپارس است، کدام دفتر باید برم؟ ممنونم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادگاه دادخواست بدهید تا شناسنامه شما اصلاح شود.

  123. نصرت می گوید

    سلام اسم من نصرت گوزبره تپه هست. به نظر شما میتونم به هژیر خردمند تغییرش بدم؟

  124. حامد می گوید

    سلام متاسفانه خواهرزاده بنده با ماژیک سه صفحه از شناسنامه عزیز منو مورد عنایت قرار دادن خواستم ببینم راهی وجود داره که فقط اون سه صفحه اصلاح بشه و نه کل شناسنامه ؟ چون شناسنامه و عکس و … برام خیلی با ارزشه
    لطفا راهنمایی کنید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند