صفر تا صد مراحل تخریب ملک و ساختمان

در سطح هر شهری ساختمان هایی هستند که مدت زیادی از ساخت آنها گذشته شده است و فرسوده شده اند و نیازمند نوسازی هستند تا دوام آنها بیشتر گردد. مالکین خانه های ویلایی که دارای خانه های فرسوده و یا به اصطلاح کلنگی هستند اغلب اقدام به نوسازی منزل خود نموده و در نوسازی معمولاً خانه خود را به ساختمانهای چند طبقه تبدیل می نمایند. امروزه این امر به دلیل سود فراوان بسیار رایج گردیده است و در کمتر شهری می توان خلاف آن را مشاهده نمود. البته باید توجه نمود که هر خانه قدیمی یا به اصطلاح کلنگی را نمی توان به بهانه نوسازی تخریب نمود چرا که برخی از این خانه ها به عنوان میراث فرهنگی هستند و در صورت تخریب، کار تخریب کننده جرم بوده و دارای مجازات می باشد مجازات تخریب، حبس و جزای نقدی است حتی اگر وی بی‌اطلاع از این امر بوده باشد. مالکی که قصد نوسازی منزل خود را دارد باید مراحلی را طی نموده تا به هدف برسد. برای این منظور باید ابتدا خانه کلنگی و فرسوده خود را تخریب نموده و سپس اقدام به نوسازی نماید.

برای تخریب ملک کجا بریم؟

تخریب به عملیاتی گفته می شود که در جریان آن یک خانه کلنگی و فرسوده با استفاده از روشهای مدرن یا دستی خراب می گردد و آوار حاصل از آن به محیطی دیگر منتقل گردیده و سرانجام آن خانه مهیای ساخت جدید می گردد.

تخریب ساختمان مانند نوسازی آن دارای مراحلی است و مالک برای این منظور باید مراحل مورد نیاز را طی نماید و در صورتی که از انجام این امر خودداری کند مرتکب تخلف قانونی شده و باید جریمه بپردازد.

تخریب ساختمان

اولین مرحله برای تخریب ساختمان اخذ مجوز از شهرداری می باشد. هیچ کس بدون داشتن پروانه نمی تواند اقدام به تخریب و نوسازی کند. شهرداری ها و برخی از مراجع کنترل ساختمان موظف به متوقف کردن ساخت و ساز ساختمان هایی هستند که پروانه لازم را اخذ نموده اند. برای اخذ مجوز یا پروانه تخریب شخص باید به همراه مدارک مورد نیاز به این منظور به شهرداری مراجعه نموده و درخواست تخریب را تقدیم این مرجع نماید. البته لازم به ذکر است که امروزه صدور مجوز تخریب به صورت الکترونیکی نیز انجام می پذیرد و افراد می توانند از خانه خود نیز درخواست صدور این مجوز را ارسال نمایند. اخذ مجوز تخریب و نوسازی به منظور ساخت و ساز قانونی، برای گرفتن تسهیلات و وام، به جهت بیمه شدن عوامل مشترک در ساخت و ساز اعم از نیروهای انسانی و ابزارآلاتی که در این عملیات دخیل می باشند و کنترل هزینه های اضافی با استفاده از محاسبات مهندسی و تجارب مهندس مشاور می باشد. مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه تخریب و نوسازی عبارت است از:

  • اصل و کپی سند، بنچاق (اگر سند تفکیک شده است)، صورت‌مجلس و نقشه تفکیکی
  • اصل و کپی شناسنامه مالک یا وکیل قانونی به همراه وکالت‌نامه رسمی
  • اصل و کپی فیش نوسازی
  • اصل و کپی قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن
  • پایان کار یا جواز قبلی در صورت وجود.
  • نامه سازمان اوقاف در صورتی که ملک مورد نظر جزو موقوفات باشد.

پس از بررسی مدارک مورد نیاز جهت صدور پروانه تخریب و نوسازی مرجع صالح که همان شهرداری می باشد اقدام به صدور مجوز خواهد نمود.

قبل از سال ۱۳۶۰ مجوز تخریب با مجوز نوسازی دو مجوز جداگانه بودند، در ابتدا مجوز تخریب صادر می‌شد و پس از تخریب و جمع آوری نخاله های حاصل از تخریب مجوز نوسازی صادر می گردید: ولی از سال ۱۳۶۰ به بعد تاکنون با تصویب قانونی که مصوب همین سال می باشد مجوز تخریب و نوسازی به صورت یک مجوز واحد درآمد و امروزه برای تخریب و نوسازی صرفاً یک مجوز صادر می گردد. لازم به ذکر است که اگرچه پروانه تخریب و نوسازی امروزه به صورت واحد صادر می‌گردد ولی حتماً در آن پروانه قید می شود که پروانه نوسازی پس از تخریب بنای موجود دارای اعتبار است و تا وقتی که بنای موجود تخریب نشده مالک حق شروع عملیات ساختمانی را نخواهد داشت و در صورتی که او از این امر پیروی نکرده و قبل از تخریب اقدام به نوسازی کند عمل وی بدون مجوز تلقی شده و غیرقانونی است.


بیشتر بخوانید: تخریب عمدی و خرابکاری اموال


توجه داشته باشید که مجوز تخریبی که از سوی شهرداری صادر می گردد مدت اعتبار محدودی دارند این مدت ۳۶ ماه از تاریخ صدور مجوز تخریب است که البته برخی از مجوزها قابل تمدید نیز هستند.

مرحله دوم از مجموعه مراحل لازم برای تخریب، انشعابات آب و گاز و برق است که به این منظور مالک باید به شرکت‌های مورد نظر مراجعه کرده و درخواست قطع انشعابات را تقدیم آن شرکت‌ها نماید و آنها کارشناسان خود را به خانه مورد نظر ارسال نموده و اقدام به قطع انشعابات خواهند نمود.

ناظر تخریب

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

حضور ناظر در تخریب شرط است

پس از این مرحله عملیات تخریب شروع می گردد و مالک می تواند تخریب ساختمان را آغاز کند برای تخریب ساختمان مالک حتماً باید با نظارت یک مهندس ناظر عمل نماید که نام وی در پروانه تخریب و نوسازی قید می گردد. حضور این مهندس ناظر در تخریب ساختمان ضروری می‌باشد چرا که تخریب ساختمان نیازمند اقدامات فنی و علمی می باشد که هر شخص دارا نیست و حضور مهندس ناظر می تواند تخریب را به صورت فنی و علمی درآورد و از حوادثی که ممکن است در این راه ایجاد گردد جلوگیری کند چرا که او به این موارد اشراف کامل داشته و تخریب بدون حضور وی کاری بس خطرناک است.

معمولاً مالکین ساختمانی که قصد نوسازی منزل خود را دارند برای تخریب ساختمان خود، وارد عملیات اجرایی نمی گردند و اقدامات مربوط به تخریب ساختمان را به پیمانکاری محول می نماید. چرا که پیمانکار دارای تجربه کافی در این زمینه بوده و دارای کد پیمانکاری از مراجع ذیصلاح می باشد و اقداماتی که انجام می دهد در مقایسه با اقداماتی که مالک که بی تجربه است انجام خواهد داد که قابل قیاس نیست. علاوه بر این ها پیمانکار برای امر به تخریب کارگرانی را به کار مشغول می نماید که در ابتدا آنها را بیمه نموده و در طول کار اگر حادثه ای رخ دهد مالک فاقد مسئولیت است چرا که او کار تخریب را به صورت کلی به پیمانکار سپرده و پیمانکار نیز کارگران را بیمه نموده است.

برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزیی تر جرم تخریب نیز می توانید به کتاب جرم تخریب در رویه دادگاه ها به قلم توحید زینالی از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای
68 نظرات
  1. هوشنگ می گوید

    چطور میشه مجوز تخریب خونه قدیمی را گرفت؟ اول باید از کجا شروع کنیم؟

    1. مهوش فتحی، مشاور حقوقی وکیل تاپ می گوید

      ابتدا باید از شهرداری مجوز بگیرید چه حضوری و چه الکترونیکی و مدارک زیر را باید تهیه کنید؛
      مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه تخریب و نوسازی عبارت است از:

      اصل و کپی سند، بنچاق (اگر سند تفکیک شده است)، صورت‌مجلس و نقشه تفکیکی
      اصل و کپی شناسنامه مالک یا وکیل قانونی به همراه وکالت‌نامه رسمی
      اصل و کپی فیش نوسازی
      اصل و کپی قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن
      پایان کار یا جواز قبلی در صورت وجود.
      نامه سازمان اوقاف در صورتیکه ملک مورد نظر جزو موقوفات باشد

  2. لیلانژاد می گوید

    شهرداری برگشته میگه خونه پدربزرگم که کارهای انحصاروراثتشو کامل انجام دادم رو نمی تونیم تخریب کنیم. الان تکلیف ما چیه؟ ما میخوایم بکوبیم و بسازیمش.

    1. مهوش فتحی، مشاور حقوقی وکیل تاپ می گوید

      احتمالا دلیل این امر این است که خانه مذکور میراث فرهنگی محسوب می شود. توجه کنید که در صورت تخریب شما مجرم بوده و ممکن است به حبس محکوم شوید.

  3. دباغ می گوید

    عرض سلام
    خانه ای اجاره شده است برای یک کلنیک درمانی برای جلب توجه بیشتر تصمیم گرفته ایم دیوار جلو خانه که در نبش خیابان است را به اندازه یک متر برداشته و نرده گذاری کنیم ایا این تغییر جز تخریب حساب می‌شود و ترمیم مجدد این دیوار در زمان برگشت ملک به صاحب خانه نیاز به اخذ مجوز ساخت خواهد داشت
    دیوار مذکر ۵ متر طول و ۲ متر ارتفاع دارد که قرار است امتر از ارتفاع را نرده کنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر شما قصد تخریب نداشتید . قسمت دوم سوال هم خیر نیاز نیست

  4. شکیلا می گوید

    ما جواز دو طبقه و دو واحد را گرفتیم الان اگر بخواهیم طبقه دوم رو دوبلکس بسازیم دوباره باید به شهرداری مبلغی پرداخت کنیم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله دوبلکس مجوز میخواد

  5. وحید می گوید

    سلام خواستم راهنمایی کنید که اگر شخصی بالای سقف خانه دیگری ساخت وساز کرده به متراژ۲۰متر بدون اینکه از طبقه پایین تاییدیه یا مدرکی بگیرد میتوان انرا تخریب کرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر انجا اپارتمان است بله شما میتوانید تخریب قانونی سازه را بخواهید

  6. دهقان می گوید

    سلام؛
    ممنون می شوم راهنمایی بفرمائید.
    منزل ۶۰ متری ویلایی دارم که کار بازسازی کامل داخلی آن را تازه به پایان رساندم و حدود ۲۰۰ میلیون خرج شده است.
    هم اکنون همسایه دیدار به دیوار منزل ۹۵ متری ویلایی دارد که اقدام به تخریب نموده و احتمال تخریب دیوار بین ما وجود دارد و با ایشان صحبت کردم و عنوان کرده که مواظب هست.
    خواهشمند است راهنمائی بفرمائید که چگونه می توانم بفهمم مجوزهای لازم را دریافت کرده یا خیر و به کجا مراجعه کنم؟
    با سپاس
    جواب شما را می توانم در ایمیلم دریافت کنم؟
    dehghansms@gmail.com

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام به شهرداری مراجعه کنید

  7. محمدرضا طلایی می گوید

    باسلام لطفا اینجانب را راهنمایی کنید دریک مجتمع ۷واحدی که عمر ساخت این مجتمع بالای ۳۰ سال است ۶نفرازمالکین موافق برای تخربب ونوسازی هستند ولی یکی از ملاکین به مدت ۵سال است درب واحدخودرا بسته وحتی به مراجعه هم نمیکند وبقیه را بلا تکلیف گذاشته است آیا راهی برای مجاب کردن وی برای مشارکت روساخت جدید هست لطفا راهنمایی کنید باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      بله راهکار حقوقی دارد باید آن دسته از همسایگانی که با نوسازی ساختمان موافق بوده و قصد این کار را داشته باشند، زمانی که برای همسایگان مخالف تامین مسکن استیجاری مناسب با شان آنها نمایند و پس از نقل مکان آن ها از ساختمان فرسوده، بر اساس حکم دادگاه می توانند اقدام به نوسازی ساختمان نمایند

  8. وحید داداش زاده می گوید

    باسلام بنده سال ۹۶ساختمانی کلنگی خریدم بدون مجوز اقدام به تخریب و نوسازی و افزایش زیر بناکردم حالا به نظر شما اگر من به شهرداری مراجعه کنم برای دادن جریمه کدوم قانون شامل حالم است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در قسمت مشاوره تلفنی سایت زیر از وکلای ما مطرح کنید . وکیل متخصص ملک جواب خواهد داد

      https://vakiltop.com/

  9. لیدا می گوید

    سلام وقت بخیر من در یک واحد آپارتمانی میشینم همسایه بالاسر ما واحد خود رو تخریب کرده و به کل نقشه را عوض کرده ایا حق شکایت دارم؟به مدت سه ماه است که دارد کار میکند و همه ساکنین از صدا معترض هستند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      بله کارشون غیر مجاز هست و امکان پیگیری وجود داره

  10. آرش می گوید

    سلام و خدا قوت
    من قراره در روستا ویلا بسازم ۴۹۰متر زمین دارم که ۳۰۰ متر بنای کلنگی ۷۰ سال پیش را دارد طبق کدام بند قانونی می توانم به اندازه همین بنا و هم کف و نهایتا دارای زیر زمین مجوز ساخت و نوسازی بگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در قسمت مشاوره های متنی سایت زیر سوالتتونو مطرح کنید
      https://vakiltop.com/

  11. محسن می گوید

    چطور میتوان همسایه را مجاب به تخریب کرد!؟
    وقتی عمر بنا بیش از سی و پنج سال هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      با تامین مسکن استیجاری مناسب میتونید ساختمان را تخریب نمایید

  12. رضاعلی یاری می گوید

    سلام پشت خانه من گذرده متری خورده ویکی از نهادهای دولتی کوچه رادیوار کرده وتصاحب شده خانه من هم گلی وفرسوده است حالا چسبیده به همان گذری که نهاد دولتی تصاحب شده لطفا منو راهنمایی کنید ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      در قسمت مشاوره تلفنی سایت زیر سوالتونو مطرح کنید. نیاز به بررسی موضوع هست
      https://vakiltop.com/

  13. عليرضا می گوید

    با عرض سلام
    خانه تقريبا قديمي داريم كه حاوي ٢ طبقه مسكوني مي باشد و هر طبقه سند ٦ دانگ مجزا دارد ، ولي چون هر دو طبقه فاميل هستيم ، تصميم گرفتيم كه كل ٢ طبقه تخريب و ساختمان جديدي بسازيم ، ايا براي اقدام به منظور اخذ پروانه تخريب و نوسازي ، بايد هر دو مالك( مالكين ٢ طبقه ) با هم اقدام كنند و جواز به نام هر دو صادر خواهد شد ؟ عوارض اخذ پروانه جدا جدا صادر مي شود ؟ يا فقط مي توان با ١ مالك اقدام كرد ولي نام خر دو در داخل پروانه بيايد و عوارض ساليانه هر واحد ( نوسازي ، پسماند و ….. ) جداگانه پرداخت شود ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام سوالتون تخصصی هست میتوانید در قسمت مشاوره های سایت زیر از وکلا بپرسید
      https://vakiltop.com/

  14. حسین اوشنی می گوید

    سلام من یک خانه فرسوده خریدم چون قبلا همسایه دیوار به دیوار یک خانه بوده و بعدا جدا شده الان بنده بخوام تخریب کنم احتمال ۹۰ درصد سقف اون خونه هم پایین میاد و هیچ بیمه ای هم زیر بار نمیره که بیمه کنه الان راهکاری برای من وجود داره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با توجه به تخصصی بودن سوالتون در قسمت مشاوره حقوقی به صورت تلفنی با کلیک بر قسمت مشاوره تلفنی سایت زیر با وکلا مشورت تلفنی داشته باشید
      https://vakiltop.com/

  15. سهيلا هاشمى می گوید

    سلام ساختمان ٢طبقه منهاى ٦٠داريم با بيش از ٣٠سال ساخت كه ميخواهييم تخريب كنيم وبه٣طبقه تبديل كنيم شخصى پيشنهاد مشاركت ساخت داده است لطفاً مراحل انجام قانونى مشاركت ساخت رو تو ضيح بفرماييد

  16. مساعد می گوید

    با سلام ملک ورثه ای را سال ۹۷ جهت تخریب و نوسازی قرارداد بستیم و قرار شد که زمانی که سازنده جواز گرفت ملک را تحویا دهیم دو برادر ویک مادر هستیم الان سازنده حواز را گرفته ولی برادر من از تحویل ملک خودداری می کند و ملک را بدون رضایت ما اجاره داده تکلیف ما چیست آیا می‌توانیم ضرر وزیان قرارداد را از وی مطالبه کنیم؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام . بله امکان دریافت خسارت به جهت عدم انجام تعهدوجود دارد

  17. رحیم می گوید

    سلام
    خانه ما در شهرستان غیر مرکز استان و مشرف به ضلع شمالی اداره اطلاعات (وزارت اطلاعات) هست البته خیلی زیاد هم مشرف نیست ولی همسایه ها میگن توی این ردیف اداره اطلاعات اجازه نمیده کسی پنج طبقه بسازه.
    سوال بنده این هست اگر من بخواهم از اداره اطلاعات غرامت منع استفاده از حق قانونی خویش که تصرف در ملکم و ساخت ۵ طبقه هست رو بگیرم باید ابتدا سراغ گرفتن پروانه ساخت بروم بعد اگه مانع شدن اقدام کنم یا با استعلام توسط شهرداری در این مورد؛ اگر مخالف ساخت بودن اقدام کنم؟ یعنی صرف اعلان مخالفت در جواب استعلام برای مطالبه غرامت کافی هست؟؟؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما می توانید در دیوان عدالت شکایت کنید

  18. آرش می گوید

    درود
    ناظر ساختمانی هستم که بایستی تخریب و نوسازی گردد، ولی مالک یک ماه بعد از عقد قرارداد در نظام مهندسی با بنده و بدون اخذ پروانه تخریب از شهرداری، و بدون اطلاع شروع به تخریب نموده، آیا بنده بایستی وظایف خودم را منوط به رویت پروانه بدانم و یا اینکه قانوناٌ وظایف من شروع شده و بایستی گزلرش تخلف صادر کنم؟
    تشکر

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما باید گزارش تخلف را صادر کنید

  19. کامران می گوید

    با سلام وعرض ادب.. ما یک ملک قدیمی داریم که قانونی ابلاغی به ما صورت نگرفته ولی گویا بحث میراث فرهنگی میباشد. درحال حاظر ملک در حال ریزش میباشد به علت فرسودگی… ایا راهی وجود دارد که بتوانیم این ملک را تخریب کنیم قانونی..

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملک دارای ثبت اثار تاریخی قابل تخریب ونوسازی بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی مقدور نمیباشد

  20. عبدالله می گوید

    سلام منزلی ۲۱۸متری سال ساخت قبل هفتاد هست سند تک برگ ته کوچه بن‌بست کوچمون پنج متری هست بهم مجوز چند واحدی میدن با این شرایط

  21. اكبرى می گوید

    سلام براى تخريب خانه كلنگى آيا نياز به پايان كار قبلى هست؟ ممنون

  22. نیما می گوید

    سلام خونه پدربزرگ من حدود ۴۵ سال پیش ساخته شده و تصمیم دارن که بسازن. خونه ویلایی ۲ طبقه ۱۰۵ متر هستش سر نبش کوچه و از دو طرف جلو و کنارش فضای سبز هست. میخوان ۴ طبقه بسازن اما شهرداری گفته بیشتر از ۳ طبقه مجوز نمیدیم! چطور میشه مجوز ۴طبقه گرفت؟ خونه پشت سری هم ۴ طبقه ساخته و حتی نبش کوچه های دیگه ۵ طبقه ساختن! میشه لطفا راهنمایی کنید

  23. شريفي می گوید

    ساكن ساختمان ۸ واحدي هستيم كه ۴۰ ساله هست ۷ واحد راضي به كوبيدن هستند و فقط يك واحد ناراضي هست آيا راه قانوني دارد؟يا فقط بايد رضايت ايشون باشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتوانید برای ان شخص یک واحد اجاره کرده اقدام به تخریب نمایید

  24. رضایی می گوید

    باسلام
    من ملکی کلنگی دارم حدودا سال۷۶ پایانکار تجاری و مسکونی براش گرفتم اگر بخواهم این ملک رو کاملا تخریب کنم و آپارتمان بسازم پایانکار تجاری و مسکونی که قبلا گرفته بودم تکلیفش چی میشه ؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید با وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  25. پیمان می گوید

    سلام یه مغازه توحیاط خونمون داریم که ازطرف شهرداری سقفش روتخریب کردن چون توجوازخونه مون نبوده الان من میخوام موقت درستش کنم رفتم شهرداری میگه بایدبری شهرسازی ازکجابایدشروع کنم باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  26. فلاحت می گوید

    سلام در شهرستان میخوام سقف یک واحد قدیمی رو تخریب کنم مجدد به همون متراژ سقف تیرچه بزنم، آیا باید مجوز بگیرم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر برای بازسازی ساختمان نیاز به اخذ مجوز از شهرداری نمی باشد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  27. شادی می گوید

    سلام .ما یه خونه پدری داریم که بعد از فوت پدرم دزد های محترم داخلش رو خالی کردن وهمه چیز رو بردن الانم یه عده متعاد میان داخلش همسایه ها همه شاکی شدن .با وجود اینکه خونه دور تا دورش دیوار بوده و در هم داشته دزد ها دیوار رو سوراخ کردن ورفت وآمد می کنن. میخواستم بدونم ما می تونیم این خونه رو بریزیم و سطحش رو صاف کنیم تا خیال دزد و معتاد ها راحت بشه.آیا بازم باید بریم شهر داری.چه کار هایی باید انجام بدیم. و چقدر هزینه داره برای ما
    با تشکر🙏🙏🙏

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید نسبت به تخریب ان اقدام نمایید و برای اینکار باید از شهرداری مجوز بگیرید.

  28. رضازاده می گوید

    سلام ملک سنددار خریدم که پایان کار هم داره. اما چون یکم قدیم ساخت بود تخریب کردم‌ مجدد دارم ملک ویلایی میسازم مثل همون پایان کار.. اما یه چند متری اضافه تر کردم بنا رو. از یه طرف.. مابقی عین پایان کار سابق خودشه… خونه من از سه جهت با خونه ویلایی مجاوره .از یه جهت اپارتمان.. اما همسایه پشتی که ویلایی هست شاکی شده که باید از دیوار من یک متر فاصله میگرفتی. اما من فقط فوم ۵ سانتی گذاشتم و ایزوگام هم کردم.بعد دیوار چیدم. اما میگه میرم شکایت میکنم حکم تخریب میگیرم‌ بنظر شما میتونه تخریب کنه خونه منو؟لطفا راهنماییم کنین خیلی فکزمون بهم ریخته.خواب و اروم نداریم.

  29. یوسف می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید اگه خانه ای را کامل با مجوز ازشهرداری تخریب کنیم امتیاز اب برق گاز ازما میگیرن دوباره باید بخریم

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر همان امتیاز هست و نیاز به اخذ مجوز امتیاز نمی باشد.

  30. عالمه می گوید

    سلام از ساعت یازده شب تا الان که ده دقیقه به دو بامداد است همسایه اقدام به تخریب با بولدوزر خانه اش کرده و سلب اسایش آن از یک طرف و سروصدای زلزله وار ان از سوی دیگر باعث شده مادر و خواهرم بشدت ترس و لرز دلشته باشند.ایا شکایت میتوان کرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: میتوانید به جرم ایجاد مزاحمت همسایگی از این فرد شکایت نمایید

  31. جوانمرد می گوید

    تخلیه مغازه به دلیل تخریب ونوسازی داده شده و حکم اجرا شده ولی ملک زیر نظر وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته ومالک نمی تواند تخریب و نوسازی را انجام بدهد تکلیف دراین مورد چیست؟ لطفا بنده را راهنمایی کنید….. از کمک شما بسیار ممنون هستم…. جوانمردقصاب

    1. زینالی می گوید

      سلام: در این صورت شما می توانید از موجر اجرت المثل ایامی که نتوانشتید از محل اجاره استفاده نمایید را بگیرید و برای این کار باید برای شما دادخواست تنظم شود

  32. قنادیان می گوید

    سلام ، ممنون از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتید. چندسال بعد از پایان کار میتوان مجددا یک مجتمع مسکونی را تخریب کرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از شهراری درخواست کارشناس نمایید

  33. امیر می گوید

    سلام.. ما در یک ساختمانِ ۵ واحدی-یه ۳۵ سال ساخت زندگی میکنیم، که ۴ تا از مالکین موافق به فروشِ زمینِ ساختمان هستیم(چون به این شکل برامون از نظرِ اقتصادی بهتر از نوسازی هست) اما ۱ واحد از این کار امتناع میکند؛ آیا راهکارِ قانونی برای شکایت از ایشون و برای گرفتنِ حکمِ تخریب و فروشِ زمین وجود دارد؟
    با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله بر اساس قانون تملک آپارتمان ها می توانید آن شخص را ملزم نمایید و برای این کار باید مدیر ساختمان اقدام نماید

  34. دهقانی می گوید

    سلام وقت بخیر شهرداری دستور نقشه سه طبقه رویپیلوت صادر کرده و من نقشه و ناظر ها و تمام هزینه های نظام را طی دوماه از صدور دستور نقشه آماده کرده ام و بعد مراجعه به شهرداری گفتند ملک شما در بافت تاریخی هست و باید بری ماده پنج.
    ماده پنج هم میگه یک طبقه روی پیلوت بیشتر نمی‌دهیم
    و یک طبقه به درد من نمی‌خورد.
    ممنون میشم بفرمایید من الان باید چکار کنم
    دهقانی قم‌

  35. Ali می گوید

    سلام و عرض ادب
    مغازه پدربزرگم بصورت قولنامه ای می باشد.ایشان فوت کرده اند و ما قصد تخریب و ساخت دو طبقه را داریم.
    با توجه به اینکه ملک قولنامه ای است لطفا راهنمایی کنید چه کارهایی باید انجام دهیم.

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید انحصار وراثت نمایید سپس اقدام نمایید

  36. شیدا گوهری می گوید

    سلام وقت بخیر ببخشید لوله بخاری طبقه پایینی از داخل دیوار ما رد شده حالا ما میخوام اون دیوارو تخریب کنیم از داخل خونه اما طبقه پایین اجازه نمیده ما باید چیکار کنیم؟ گفتیم که هزینه جابجایی لولرو خودمون میدیم اما بازم قبول نکردن میشه راهنمایی کنین؟

  37. یوسف می گوید

    سلام وعرض ادب
    خانه ما در محلی هست که وزارت میراث فرهنگی ساخت بیش از دو طبقه را اجازه نمیده بنابراین قیمت ملک در آنجا خیلی پایین تر از املاک مشابه در سایر محل هاست ما چطور می‌توانیم غرامت منع استفاده از حق قانوني خود بگیریم.

  38. کاریزنوی می گوید

    سلام من یه ملک کلنگی خریدم خیلی قدیمیه دیواراش از این پهناس کنار ملک من یه ملک دیگه هست که توش زندگی میکنن اونم مثل ملک من قدیمیه دیوار ملک من به دیوار ملک کناری چسبیده هست حالا من میخوام ملکو خراب کنم دوباره بسازم ولی میترسم خدایینکرده خونه کناری خراب بشه منو راهنمایی کنید لطفا

    1. زینالی می گوید

      سلام شما میتوانید از کنار دیوار ایشون ی دیوار دیگه برای خودتون به صورت اختصاصی بکشید و یا از ایشون اذن برای تخریب دیوار مشترک داشته باشید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند