منظور از وجه التزام چیست + نمونه دادخواست

احتمالا هدفتان از مطالعه این مطالب این هست که قراردادی را بسته ­اید ولی طرف مقابلتان در زمان مشخص به تعهداتش عمل ننموده و شما دچار ضرر شده ­اید و نمی ­دانید که به چه طریق و چگونه باید خسارات را از وی وصول کنید یا درپی کسب اطلاعاتی در خصوص دادگاه صالح رسیدگی به وجه التزام هستید تا در وقت و هزینه ­هایتان صرفه جویی شود.

اگر این ابهام برای شما وجود دارد که در چه قراردادهایی امکان تعیین وجه التزام وجود دارد، شرایط آن چیست و چه مزایایی برایتان خواهد داشت می ­توانید اطلاعات لازم را با خواندن متن زیر بدست آورید.

بنابراین لازم هست در زمان انجام قراردادها از افراد با تجربه و متخصص راهنمایی بگیرید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

وکلای ما آماده ارائه خدمات حقوقی در این زمینه به شما هستند.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تعیین وجه التزام

اگر طرف مقابلتان به تعهدات خود عمل نکرد یا در انجام دادن آن تاخیر کرد می توانید ضمن قرارداد برای این اعمال خسارت تعیین کنید که به آن وجه التزام می گویند.

اگر شما و طرف مقابلتان قراردادی بسته­ اید؛ این قرارداد بین شما لازم­ الاجرا هست به بیان دیگر شما و طرف مقابلتان ملزم به اجرای آن هستید.

به مبلغی که در قرارداد با توافق تعیین کرده ­اید نیز وجه ­التزام می­ گویند در واقع این مبلغ بوسیله طرف مقابلتان درصورت دیرکرد اجرای قرارداد پرداخته می­ شود.

ماده ۲۳۰ قانون مدنی در خصوص وجه التزام می­ باشد:

اگر در ضمن معامله شرط شده باشد که در صورت تخلف، متخلّف مبلغی به عنوان خسارت تأدیه نماید حاکم نمی‌تواند او را به بیشتر یا کمتر از آن چه که ملزم شده است محکوم کند.

تعیین وجه التزام

وجه التزام در چه نوع قرارداد هایی ممکن است؟

در قراردادهایی که بر اساس آن مالی از مالکیت شخصی خارج و به مالکیت شما در می­ آید شما امکان شرط وجه التزام دارید.

برای مثال اگر قصد خرید و فروش (بیع) را دارید، از جمله قراردادهایی محسوب می ­شود که امکان درج شرط وجه التزام برایتان وجود دارد.

  • ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید در مورد قراردادهایی که از نوع وجه هستند آیا امکان درج شرط وجه التزام وجود دارد؟

پاسخ به این سوال مثبت است برای مثال در قرارداد اجاره، صاحبخانه شما متعهد می ­شود بعد از اتمام اجاره و تخلیه ملک توسط شما، مبلغ ودیعه را بصورت کامل به شما بپردازد در غیر این صورت شرط می­ کنید برای هر روز دیرکرد مثلا مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به شما پرداخت نماید.

  • ممکن است بپرسید، در موردی که در قراردادهای پولی مبلغی جهت خسارت قراردادی مشخص نشده باشد چاره چیست؟

راه حل مطالبه خسارت تأخیر تأدیه می­ باشد جهت کسب اطلاعات لازم در خصوص خسارت تأخیر تأدیه و تفاوت آن با وجه التزام می توانید با وکلای مجرب وکیل تاپ به شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل نمایید تا به طور تخصصی به شما راهنمایی های لازم را انجام دهند.

وجه التزام در چه نوع قرارداد هایی ممکن است؟

انواع وجه التزام

وجه التزام یا خسارت عدم انجام تعهد: هنگامی که قراردادی بسته شده است و قرار بوده که طرف مقابلتان تعهد و عملی را انجام دهد مثلا قرار بر این بوده که منزل شما را رنگ آمیزی نماید ولی با اراده خود این کار را انجام نداده است؛ در صورتی که در قرارداد وجه التزام عدم انجام تعهد درج شده باشد؛ همان مبلغ قابل مطالبه است.

وجه التزام تاخیر کردن در تعهد: اگر در قراردادی که بسته اید درج شود که تاخیر در انجام دادن عمل هم منجر به دریافت وجه التزام است؛ این مبلغ قابل مطالبه است. مثلا در قرارداد ذکر شود که در ازای هر روز تاخیر انجام مبلغ ۱۰۰ هزار توامان خسارت دریافت می گردد.

شرط مطالبه وجه التزام

اگر قصد شکایت برای دریافت وجه التزام را دارید در صورتی این امکان برای شما وجود دارد که تعهدات خود را کاملا عملی نموده باشید.

لازم به ذکر هست برای قاضی این امکان وجود ندارد میزانی که برای وجه التزام در نظر گرفته ­اید را تغییر بدهد.

اما در صورتی که شکایت شما برای دریافت خسارت صورت گرفته باشد قاضی می­ تواند به دلیل تفاوت وجه التزام و خسارت تاخیر تادیه، در مقدار خسارت مداخله نماید.

شرط مطالبه وجه التزام

دادگاه صالح مطالبه خسارت قراردادی

دادگاه صالح رسیدگی به وجه التزام دادگاه عمومی حقوقی محل اقامت خوانده (شخصی که نقض قرارداد نموده است) می­ باشد. در صورتی که مجموع خسارات قراردادی از بیست میلیون تومان کمتر باشد شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده صلاحیت خواهد داشت.

مزیت تعیین وجه التزام

توافق شما و طرف مقابلتان جهت تعیین وجه التزام بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی (اصل آزادی قراردادی) صحیح می‌باشد. اگر شرط وجه التزام را در قراردادتان درج نموده باشید دیگر نیازی به اثبات تخلف طرف مقابل برای شما وجود ندارد؛ در غیر این صورت باید ثابت کنید طرف مقابلتان به تعهدش عمل نکرده است.

با این وجود و در صورتی که وجه التزامی در قراردادتان مشخص ننموده ­اید و در جهت اثبات ضرر و دریافت خساراتی که از جانب طرف مقابلتان به شما وارد آمده دچار مشکل شده ­اید با ما به شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص ما راهنمایی های لازم را خدمت شما ارائه بدهند.

مزیت تعیین وجه التزام

فرق وجه التزام و تحدید مسئولیت

گفته شد که وجه التزام، تعیین میزان خسارت قراردادی در صورت عدم انجام تعهد یا تاخیر کردن در انجام آن است که طرفین یک مبلغی را تعیین می کنند که با نقض تعهدات، آن مبلغ قابل وصول است نه بیشتر نه کمتر و قاضی نمی تواند به مبلغ کمتر از آن حکم بدهد

در تحدید مسئولیت مبلغی به عنوان حداکثر مسئولیت حساب می شود اما قاضی در نهایت میزان ضرر را تعیین می کند برای مثال تعیین می شود که تا یک میلیون مسئول جبران هستند؛ در این حالت اگر خسارت واقعی کمتر از این باشد؛ قاضی به آن حکم می دهد. در این شرط بر خلاف وجه التزام باید ورود ضرر، توسط مدعی اثبات شود

نمونه دادخواست پرداخت وجه التزام تاخیر در انجام تعهد

مشخصات طرفین نام نام خانوادگی نام پدر شغل محل اقامت
خواهان مشخصات خریدار
خوانده مشخصات فروشنده
وکیل یا نماینده قانونی مشخصات وکیل دادگستری
تعیین خواسته و بهای آن الزام خوانده به پرداخت مبلغ … ریال وجه التزام تأخیر در انجام تعهد و پرداخت هزینه دادرسی و حق‌الوکاله
دلائل و منضمات

دادخواست

۱ـ تصویر مصدق مبایعه‌نامه عادی مورخ …  ۲ـ استعلام وضعیت ثبتی ۳ـ تصویر مصدق سند مالکیت۴ـ تصویر مصدق گواهی عدم حضور دفتر اسناد رسمی… تهران ۵ ـ وکالتنامه
ریاست محترم مجتمع قضایی…

سلام علیکم؛ احتراما” اینجانب وکیل خواهان، نکات ذیل را باستحضار عالیجناب میرساند:

اولا”؛ با توجه به اینکه خوانده محترم، مالک رسمی ششدانگ عرصه و اعیان پلاک ثبتی … مفروز از پلاک ثبتی … فرعی از اصلی مذکور، به شماره ثبت … صفحه … دفتر املاک … بخش … تهران، به نشانی … است.

ثانیا”؛ با عنایت به اینکه خوانده فوق‌الاشعار، رقبه مورد ترافع را با کلیه متعلقات آن، مستند به تصویر مصدق مبایعه‌نامه عادی به شماره … مورخ … به موکل، در ازاء ثمن به مبلغ … ریال می‌فروشد و مبلغ … ریال از ثمن معامله را از موکل دریافت نموده و مبیع را به تصرف موکل داده است و مستند به بند … شروط ضمن عقد همان مبایعه‌نامه، طرفین متعهد گردیده‌اند که در روز … مورخ … در دفتر اسناد رسمی … تهران، جهت انتقال رسمی مورد معامله، حضور به هم رسانند.

ثالثا”؛ با نظر به اینکه مستند به تصویر مصدق گواهی عدم حضور دفتر اسناد رسمی … تهران، خوانده، از حضور در دفتر اسناد رسمی مذکور و انجام تعهد خویش مبنی بر انتقال رسمی مورد معامله استنکاف می‌ورزد.

رابعا”؛ با توجه به اینکه وقوع بیعِ صحیح شرعی بین موکل و خوانده فوق‌الذکر مسلم است.

خامسا”؛ با عنایت به اینکه مستند به بند … مبایعه‌نامه فوق‌الذکر، بعنوان شرط ضمن عقد بیع حاضر، خوانده متعهد گردیده چنانچه در تاریخ … در دفتر اسناد رسمی … تهران حضور بهم نرساند، روزانه، مبلغ … ریال بعنوان وجه التزام تأخیر در انجام تعهد به موکل پرداخت نماید.

سادسا”؛ وفق ماده۲۳۰ قانون مدنی که مقرر میدارد: «اگر در ضمن معامله، شرط شده باشد که در صورت تخلف، متخلف، مبلغی را به عنوان خسارت، تأدیه نماید، حاکم نمی‌تواند او را به بیشتر یا کمتر از آنچه که ملزم شده است، محکوم کند».

سابعا”؛ با نظر به اینکه انتقال مورد معامله، در تاریخ … صورت گرفته است و وجه التزام تأخیر در ثبت تشریفات معامله، از تاریخ … لغایت … مبلغ … ریال گردیده است، خوانده، مکلف به پرداخت مبلغ مذکور بعنوان ضرر و زیان قراردادی در حق موکل است.

لذا موارد ذیل، از محضر آن عالیجناب، مورد استدعاست:

۱ـ پیش از حلول جلسه رسیدگی، صدور دستور مبنی بر استعلام وضعیت ثبتی، به منظور احراز مالکیت سابق خوانده و تعیین تاریخ انتقال رسمی مورد معامله به موکل، وفق ماده۲۱۲ ق.آ.د.م

۲ـ در ماهیت دعوی، صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به پرداخت مبلغ … ریال معادل … تومان، بعنوان وجه التزام تأخیر در انجام تعهد وفق ماده۲۳۰ قانون مدنی و اصول حاکمیت اراده، لزوم و صحت قرارداد فیمابین و التزام طرفین به محترم شمردن مفاد شروط آن و نیز الزام وی به پرداخت حق‌الوکاله و هزینه دادرسی وفق مادتین۵۱۵ و۵۱۹ ق.آ.د.م و قاعده تسبیب

 

با تقدیم شایسته‌ترین احترامات

وکیل خواهان

نتیجه گیری

در صورتی که شخصی باید مال و یا سند رسمی ملکی را به شما انتقال بدهد ولی اقدامی از جانب وی صورت نگرفته باشد یا تاخیر نموده باشد؛ شما حق دریافت وجه التزام را پیدا خواهید کرد.

بنابراین اگر طرف مقابلتان بر اساس قرارداد به تعهدش عمل ننماید می­ توانید از وی وجه التزام دریافت نمایید. در مقابل وجه التزام (خسارت قراردادی) به خسارتی که در قرارداد مشخص نگریده است خسارت قانونی می ­گویند.

بین وجه التزام و خسارت تأخیر تأدیه در مورد تعهدات پولی تفاوت هایی وجود دارد از جمله اینکه خسارت تأخیر تأدیه توسط دادگاه تعیین می­ شود اما وجه التزام منوط به توافق طرفین قرارداد هست.

شما می ­توانید درصورت هرگونه پرسش در زمینه مطالب فوق، هزینه دادرسی و سایر موارد با ما تماس بگیرید تا راهنمایی ­های لازم را خدمت شما ارائه نماییم 

پرسشهای متداول

مبلغی که در قرارداد مشخص نموده ­اید که در صورت دیرکرد اجرای قرارداد پرداخت بشود اصطلاحا وجه التزام نامیده می‌شود.

بله با توافق طرف مقابلتان این مورد امکانپذیر است.

بین وجه التزام و خسارت تأخیر تأدیه در مورد تعهدات پولی تفاوت هایی وجود دارد از جمله اینکه خسارت تأخیر تأدیه توسط دادگاه تعیین می­ شود اما وجه التزام منوط به توافق طرفین قرارداد هست.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند