نکات حقوقی در مورد طلاق و مهریه + نکات حقوقی طلاق توافقی

جدایی زن و شوهر از یکدیگر ابعاد مختلفی دارد که این امر مستلزم آگاهی زوجین پیش از جدایی می باشد. هنگامی که زوجین تصمیم به جدایی می گیرند.

گاه به دلیل خشمی که از یکدیگر دارند این جدایی برایشان جنبه ی انتقام می گیرد و این مسئله باعث می شود که نکات مهمی که قبل از طلاق یا در حین طلاق وجود دارد را نادیده بگیرند و صرفا به فکر انتقام و آزار یکدیگر باشند.

این در صورتی است که اگر زن و شوهر تمرکز خود را بر روی نکات حقوقی و آسان ترین راه جدایی بگذارند، به نفع هر دوی آنها و در صورت داشتن فرزند به نفع خانواده می باشد.

در این بخش تعدادی از نکات حائز اهمیت ارائه می شود.

طلاق رجعی یعنی چه؟

طلاق دارای انواع مختلف و آثار متفاوتی می باشد که آگاهی از آن کمک می کند تا آینده ی زندگی مشترک بهتر مشخص شود.

طلاق رجعی: طلاقی است که در آن شوهر در مدت ‌زمان عده (مدت ‌زمانی که زن بعد از طلاق یا ‏فوت شوهرش باید از ازدواج خودداری کند) می ‌تواند بدون نیاز به عقد، دوباره به همسر خود رجوع ‏کرده و زندگی مشترک را از سر بگیرد.

زن در مدت عده طلاق رجعی زوجه محسوب می گردد و باید تا پایان عده زن و مرد در یک منزل زندگی کنند، در این زمان که حدود سه ماه (سه ظهر) است، مرد موظف به دادن نفقه زوجه می باشد.

اگر در این مدت مرد به زوجه رجوع کند که دیگر طلاق منتفی است و در صورتی که چنین نشود در پایان عده جهت طلاق و ثبت به دفترخانه مراجعه می کنند.

در واقع در این نوع طلاق زندگی به طور کامل از هم نمی پاشد و زمانی این نوع طلاق کارآمد است که زوج به دنبال راهی برای برگشت به زندگی مشترک و ساختن زندگی می باشد.

این نوع طلاق به نوعی فرصتی برای زوجین است تا به اصلاح خود بپردازند و برای زندگی بهتر تلاش نمایند این تلنگر می تواند کارآمد باشد و زمانی برای شروع مجدد فراهم نماید.


بیشتر بخوانید: نفقه بعد از طلاق چقدر است


طلاق رجعی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

آثار طلاق رجعی

  • در جدایی رجعی و در مدت ‌زمان عده، مرد باید به همسر خود نفقه پرداخت کند.‏
  • زن و شوهر در دوران عده از یکدیگر ارث می ‌برند.‏
  • زن در دوران عده طلاق رجعی حق ازدواج با هیچ مردی را ندارد.‏
  • مرد در دوران عده همسر خود نمی‌تواند با خواهر وی ازدواج کند و برای ازدواج با خواهرزاده و ‏برادرزاده همسر خود نیز باید از او اجازه بگیرد.‏
  • رابطه نامشروع زن در زمان عده، حکم رابطه زن شوهردار را دارد.‏

طلاق بائن چه نوع طلاقی است؟

طلاق بائنطلاق بائن تفاوت های زیادی با طلاق رجعی دارد. در طلاق بائن مرد نمی تواند مانند طلاق رجعی به زوجه رجوع نماید.

همچنین در طلاق بائن دیگر آثار زوجیت وجود ندارد.

از همین رو، از یکدیگر ارث نمی برند. لذا در صورتی که پس از طلاق زن و مرد تصمیم به تشکیل مجدد خانواده بگیرند، برای یکی شدنشان نیاز به عقد مجدد خواهد بود.

انواع طلاق بائن

طلاق بائن خود دارای انواع مختلفی است که در ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی بیان شده است:

الف) طلاق قبل از نزدیکی: چنانچه طلاق مزبور در دسته طلاق .‌های باکره یا غیر مدخوله جای گیرد، به آن طلاق بائن گفته می‌ شود.

ب) طلاق یائسه: یائسگی دورانی است که زن عادت ماهانه نمی شود و این در سن ۵۰ سالگی اتفاق می افتد. البته برای هر زن با توجه به سیستم بدنی در سنین متفاوتی اتفاق می افتد.

پ) طلاق خلع: زن بواسطه کراهتی که از شوهر دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد طلاق می گیرد. این مال عین مهر یا معادل آن یا مبالغ کمتر یا بیشتر است.

ت) طلاق مبارات: این طلاق به واسطه کراهتی که طرفین از یکدیگر دارند صورت می گیرد.

لى در این صورت مالی ‏که زن به شوهر خود می‌ دهد نباید بیش از میزان مهریه باشد.‏ لازم به توضیح است در صورتی که در طلاق خلع و مبارات، زن از آنچه که به مرد داده است پشیمان ‏شود و آن را دریافت نماید، طلاق به رجعی تبدیل می‌ شود.‏

ث) سومین طلاق: که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید، اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا نکاح جدید. قاعده سه طلاقه شدن بدین گونه است که زن و شوهر سه بار با هم مزدوج می شوند و سه بار طلاق بگیرند، تنها در این صورت است که سه طلاقه شکل می گیرد و اگر بخواهند دوباره با هم ازدواج کنند.

زن باید اول با شخصی دیگر که در قانون به آن محلل گویند ازدواج کند و بعد از طلاق از محلل، می تواند با همسر سابقش ازدواج کند.

انواع طلاق

تفاوت فسخ نکاح با طلاق

طلاق و فسخ نکاح هر چند هر دو به معنای جدایی زن و شوهر است اما دو موضوع متفاوت هستند. در فسخ نکاح مانند این است که شما قراردادی بسته اید و حالا چیزی که در قرارداد وجود داشته رعایت نشده و قرارداد مردود است و دیگر نیازی به مراجعه به دادگاه نیست و حالت اعلامی دارد یعنی اگر همسر اعلام کند و طرف مقابل بپذیرد عقد فسخ می شود.

اما اگر طرف مقابل قبول نکند باید به دادگاه مراجعه کند تا دادگاه حق بودن تصمیم را بررسی کند.

اما طلاق به این معنی نیست که کم و کسری در قرارداد وجود دارد، بلکه بدین معنی است که زن و شوهر به هر دلیلی قادر به ادامه ی زندگی با یکدیگر نیستند و این مورد نیاز قطعی به مراجعه ی دادگاه دارد.

مهریه

زن پس از جاری شدن صیغه عقد مستحق دریافت مبلغی به نام مهریه می داند که در شرع اسلام از آن به عنوان نشانه صداقت و مهر مرد یاد شده است.

این مسئله در قانون ۱۰۸۲ قانون مدنی عنوان شده است. همچنین هر چیزی که مالیت داشته باد و قابل تملک باشد را می توان مهر قرار داد.

نکاتی در خصوص مهریه

  • مهریه در دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه می باشد.
  • زن می تواند تا مهریه را دریافت نکرده از ایفای وظایف در برابر همسرش امتناع کند، مشروط بر اینکه مهریه حال باشد و این امتناع باعث اسقاط حق نفقه نخواهد شد.
  • مرد حق ندارد پرداخت مهریه را موکول به به تمکین نماید.
  • اشتباه رایجی وجود دارد که مهریه و طلاق را در یک راستا می دانند. این دو هیچ ارتباط و ملازمه ای با هم ندارد. زن می تواند بدون اینکه قصد جدایی داشته باشد مهریه را مطالبه نماید.
  • هرگاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهریه است.
  • در نکاح موقت (صیغه موقت) عدم ذکر مهر در عقد موجب بطلان است.
  • مهریه بالای ۱۱۰ سکه باطل نیست، بلکه صرفا به این معنی است که مجازات حبس تا ۱۱۰ سکه قابل اجراست و قانون‌گذار نسبت به مابقی آن، اثبات توانایی پرداخت و وجود اموال زوج را شرط مطالبه مهریه از سوی زوجه قرار در نظر گرفته است.
  • در صورتی که زوج توانی پرداخت مهریه نداشته باشد؛ دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه به دادگاه ارائه نماید
  • اگر نزد دادگاه مشخص شود زوج توانایی پرداخت تمام مهریه را به صورت یک جا ندارد، با توجه به وضعیت معیشتی مدعی اعسار پرداخت دین را برای او تقسیط می کند.

مهریه

طلاق توافقی

طلاق مبارات نام دیگر طلاق توافقی (طلاق مبارات و طلاق توافقی تنها یک نوع از انواع طلاق محسوب می شوند) است که در آن، طلاق از طرف هر دو یعنی زن و شوهر است.

این نوع طلاق از دیگر طلاق ها شرایط بهتری دارد و زودتر صورت می پذیرد لذا زن برای آنکه مرد را راضی به طلاق توافقی کند از مهریه خود می گذرد.

نکته ای که باید در نظر داشت این است که در طلاق توافقی زن نمی تواند برای راضی کردن همسر به طلاق همچون طلاق خلع مبلغی علاوه بر بخشش مهریه به مرد بپردازد.

در طلاق توافقی زن و شوهر باید بر سر تمامی مشترکات و حق و حقوق یکدیگر همچون جهیزیه، مهریه، اگر صاحب فرزند هستند حضانت فرزند، اجرت المثل و… به توافق برسند.

اگر در هر موردی نتوانند به توافق برسند دادگاه درباره آن ها تصمیم گیری خواهد کرد.

نکات طلاق توافقی

  • مناسب است که زوجین توافقات خود را مکتوب نمایند. بدین صورت که هرگونه توافقی که در خصوص مهریه، نفقه، فرزندان و جهیزیه و… دارند را مکتوب نموده و به امضا طرفین و شهود برسد.
  • ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات قضایی انجامی می شود و پس از آن دادگاه صالح برای رسیدگی به دادخواست مطروحه بر اساس آدرس محل سکونت مشترک زوجین تعیین می‌شود. مرحله بعد از تعیین دادگاه صالح و شعبه مربوطه، برای زوجین پیامکی صادر شده که حاوی اطلاعاتی چون آدرس و تاریخ و ساعت جلسه دادرسی خواهد بود.
  • سپس زوجین به مشاور ارجاع داده می شوند سوالاتی در ارتباط به علل جدایی پرسیده خواهد شد. سپس بعد از طی جلسات لازم گواهی عدم سازش صادر می شود.
  • در برخی از شعبات دادگاه و مجتمع های قضایی، به شرطی گواهی عدم امکان سازش برای زوجین صادر می شود که گواهی عدم بارداری وجود داشته باشد. در صورتی که زوجه یائسه و یا باکره باشد، نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست.
  • در نهایت پس از رای دادگاه زوجین به دفتر خانه رسمی جهت طلاق، مراجعه می کنند و دفتر خانه پس از ثبت طلاق، و جاری نمودن صیغه طلاق مراتب را به دادگاه اعلام می نماید
  • اعتبار گواهی عدم سازش برای ارائه به دفتر رسمی ازدواج و طلاق سه ماه است و از زمان تاریخ ابلاغ رای قطعی و رای نهایی دفتر ازدواج و طلاق شروع می‌شود. اگر در مدت زمان مذکور گواهی عدم سازش به دفتر ازدواج و طلاق تسلیم نشود، یا زوجین در مدت زمان مذکور به دفترخانه مراجعه نکنند و مدارک خود را ارائه نکنند، اعتبار گواهی صادره نامعتبر است.

طلاق توافقی

نتیجه گیری

جدایی زن و شوهر از یکدیگر ابعاد مختلفی دارد که این امر مستلزم آگاهی زوجین پیش از جدایی می باشد.

هنگامی که زوجین تصمیم به جدایی می گیرند؛ گاه به دلیل خشمی که از یکدیگر دارند این جدایی برایشان جنبه ی انتقام می گیرد و این مسئله باعث می شود که نکات مهمی که قبل از طلاق یا در حین طلاق وجود دارد را نادیده بگیرند و صرفا به فکر انتقام و آزار یکدیگر باشند.

این در صورتی است که اگر زن و شوهر تمرکز خود را بر روی نکات حقوقی و آسان ترین راه جدایی بگذارند، به نفع هر دوی آنها و در صورت داشتن فرزند به نفع خانواده می باشد.

در این بخش تعدادی از نکات حائز اهمیت ارائه می شود.

طلاق دارای انواع مختلف و آثار متفاوتی می باشد که آگاهی از آن کمک می کند تا آینده ی زندگی مشترک بهتر مشخص شود. طلاق بائن و رجعی.

آَشنایی با این موارد در تصمیم گیری زوجین تاثیر فراوانی دارد و می تواند آنا را به سمت بهترین راه هدایت نماید.

سوالات متداول

در این حالت، شرایط سخت و جان فرسایی که برای زن پدید آمده است منجر به صدور حکم اجبار مرد بر طلاق می ‌شود. در این طلاق نیازی به بذل مال نخواهد بود و مرد چاره‌ای به جز طلاق همسرش نخواهد داشت. چنانچه مرد از طلاق همسرش سر باز زند، این کار از طریق قانون و دادگاه خانواده پیگیری خواهد شد. لازم به ذکر است که طلاق عسر و حرج بائن محسوب می‌ شود و مرد اجازه رجوع نخواهد داشت.

اعتیاد زوج به مواد مخدر و یا مشروبات الکلی از مواردی است که در نهایت زندگی مشترک را مختل می ‌کند. لذا در این شرایط زن می ‌تواند نسبت به طلاق اقدام نماید.

زن می تواند قبل از طلاق، با به همراه داشتن سند ازدواج به مراجع قضایی مراجعه نموده و در صورتی که تمکین و صلاحیت وی جهت دریافت صداق معلوم احراز شود، مهریه خود را مطالبه کند.

مهریه تکلیفی است که شوهر زوجه تعهد نموده و طبعا پدرشوهر زوجه مسئولیت قانونی نسبت به پرداخت آن ندارد. مگر پدر شوهر تعهد و ضمانت پرداخت مهریه را به صورت قانونی به امضاء رسانده باشد و استناد به گفتار شفاهی پدر شوهر در خصوص پرداخت یا ضمانت پرداخت مهریه زوجه؛ آنچنان از جایگاه قانونی برخوردار نمی‌باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
7 نظرات
  1. طاهره جغتایی می گوید

    سلام.یک سال و نیم پیش با بخشش مهریه و گرفتن حضانت بچم جدا شدم.همسرم بعداز۶ماه ازدواج کرد با زنی ک یک پسر۱۴ساله دارد.ازجاییکه پسرمن علاقه زیادی به پدرش داشت این آقا با بردن زیادبچم کاری کرد ک فرزندم احساس کنه یه برادر داره و همچنین به اون زن به دستورپدرش مامان میکه.من حتی نفقه هم ازاین آقابرا نگهداری فرزندم نخواستم و حالا همه چیزم و حتی بچم ازدست دادم.چون به ذهن بچه کردن ازاینکه تورو پیش مامانت بر میگردونیم چون بخاطر حضانت مادرت مجبوریم و حالا پسرم جبهه میگیره ک از بالای تو منو بر میگردونن…تمام تلاشم برای شادی بچم میکنم اما گرایشش به سمت پدرش و نمیدونم چکار کنم.پسرم ۹سالش.وقتی میره یک هفته یا الان دوهفته هست برنگشته چون اینبارخودم گفتم هرطور دوست داری.خیلی عصبی شده و پرخاشگری میکنه.برای نفقه چندماه پیش اقدام کردم اما این آقا گفت پس حضانتش پس میگیرم و بالاجبار کنارکشیدم و حتی اگراین اقدام بکنم پسرم بامن لج میشه ک از بابام چرا میخوای پول بگیری….نمیدونم چیکار کنم.تمام ۹سال این آقا بیکاربود و فقط درس میخوند و من ک فرهنگی بودم فقط خرجشون میدادم.وحالا منو زمینگیر کردن.آیاراهی برای برگشت حقم هست؟ مهریه ام

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام مهریه همیشه قابل وصول هست مگراینکه گذشت کنی

  2. بهزاد زینالی می گوید

    بله عده وجود دارد زیرا اصل بر رجعی بودن است و اگر در زمان عده رجوع نمایید زن و شوهر محسوب می شوید

  3. بهزاد زینالی می گوید

    سلام بله

  4. بهزاد زینالی می گوید

    سللام بله عده وجود دارد طلاق رجعی باشد میتوانید در زمان عده مراجعه نمایید

  5. حسن می گوید

    سلام خانم من تمکین خاص وعام نمیکنه درخواست تمکین دادم اگه دادگاه رای به عدم تمکین زنم بده واون نشوز تلقی بشه….واحتیاج به نفقه هم نداشته باشه وبه منزل مشترک بازنگرده ومن هم طلاق ندم…..واون خارج ازمنزل من بمونه چکارقانونی بایدکرد؟عدم تمکین زن واثبات نشوز ازطرف دادگاه ضمانت اجرایی داره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      از مهمترین آثار عدم تمکین زن اسقاط نفقه وی می باشد. درصورتی که زن بخواهد شرایط را برای طلاق به نفع خویش درآورد باید به دادگاه اثبات نماید تمکین خود را از شوهر انجام داده و در این زمینه دچار اشتباهی نشده است. شما می توانید جهت کسب اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما در این زمینه شما را راهنمایی نمایند. موفق و موید باشید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند