آیا می توان از شرکت های هواپیمایی شکایت کرد

هر کس در ایران حتی یکبار سفر هوایی را تجربه کرده باشد، ذهنش با این پرسش اصلی درگیر خواهد شد که حقوق مسافر پس چی میشه؟

مطابق با آیین نامه ها و بخشنامه های مرتبط با حمل و نقل هوایی مسافر، بایست حقوق و الزاماتی نسبت به رعایت پروتکل های حمل و نقل اجرا گردد که یکی از این آیین نامه ها، «آیین نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی» است.

شاید این آیین نامه در روی کاغذ آیین نامه ای مفید و سودمند به حال مسافر باشد اما در عمل توسط شرکت های هواپیمایی اجرا نمی شود و حتی ضرب الاجل ده روزه ای در سال ۹۴ برای لازم الاجرا شدن آن آیین نامه توسط شرکت های هواپیمایی ابلاغ شد اما حتی در حال حاضر برخی از شرکت های هواپیمایی تن به اجرای آن نداده اند که گویی حقوق مسافر در اولویت های بعدی سفرهای هوایی محسوب می شود.

مسافر از زمانی که بلیط تهیه می کند مشمول احترام حقوق مسافر قرار می گیرد تا زمانی که بار خود را از قسمت مربوطه در فرودگاه مقصد دریافت می کند مشمول این احترام قانونی است اما ممکن است در همین فرایند خواسته یا ناخواسته برخی از حقوق مسافرین تضییع گردد .

این امر مسافرین را به دو دسته تقسیم می کند:

  1. عده ای به بروکراسی اداری و فرایند طول و طویل مسیر ثبت چنین اعتراضات اشاره دارند و از پیگیری حق خود اجتناب می کنند.
  2. عده ای دیگر با پرس و جو سعی در یافتن مسیر شکایت از شرکت هواپیمایی متخلف را دارند.

از همین رو در نوشتار پیش رو تلاش خواهد شد ابتدا شرحی مختصر از حقوق مسافر بیان شود و در ادامه به دو طریق شکایت قضایی و اداری پرداخته خواهد شد.

 حقوق مسافرین در ایران

مطابق با آیین نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی، حقوق مسافر را به سه جنبه تقسیم می نمایند:

حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه، نرخ بلیت و حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز.

 حقوق مسافرین در ایران

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

حقوق مسافر قبل از پرواز

ممکن است بعلت شرایط جوی نامساعد یا مسائل امنیتی در فرودگاه مبدا یا مقصد، پرواز فروخته شده، لغو گردد.

که در این صورت شرکت هواپیمایی مربوطه با شرایط ذیل رو به رو است:

  • اگر شرکت هواپیمایی از لحظه خرید بلیت تا یک هفته پیش از پرواز لغو آن را اعلام نماید، موظف است که کل مبلغ بلیت را به مسافر برگرداند.
  • اگر ابطال یا لغو پرواز تا ۲۴ ساعت قبل از آن باشد، شرکت هواپیمایی علاوه بر پس دادن مبلغ بلیت بایست بلیتی مشابه همان پرواز و مسیر با ۳۰% درصد تخفیف در اختیار مسافر قرار دهد.
  • اگر لغو پرواز از ۲۴ ساعت تا لحظه پرواز باشد، شرکت هواپیمایی مربوطه علاوه بر پس دادن مبلغ بلیت، بایست بلیتی نیم بهاء برای همان مسیر در اختیار مسافر قرار دهد.

حقوق مسافر هنگام تاخیر هواپیما

حقوق مسافر هنگام تاخیر هواپیمااصلی ترین تضییع حقوق مسافر نسبت به تاخیر در پروازها می باشد که دیگر مسافرین با این مقوله خوی گرفته اند اما در آیین نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی شرایط دیگری برای حمایت از حقوق مسافرین پیش بینی کرده است.

به نسبت درجات تأخیر پرواز، شرکت های هواپیمایی بایست خدماتی را ارائه نمایند به طریق زیر:

  • الف- اگر تاخیر کمتر از دو ساعت باشد، شرکت هواپیمایی بایست از طریق نمایندگی خود در فرودگاه از مسافرین پذیرایی نوع اول که شامل نوشیدنی سرد و گرم و شیرینی مناسب بعمل آورد البته مشروط بر اینکه موجب تاخیر بیشتر پرواز نشود.
  • ب- اگر تاخیر بیش از دو ساعت تا چهار ساعت باشد، شرکت هواپیمایی مکلف است از طریق نمایندگی خود در فرودگاه اقدامات زیر را انجام دهد:
  1. با توجه به امکانات فرودگاهی پذیرایی نوع اول
  2.  فراهم کردن ارتباطات تلفنی برای مسافرین به منظور اطلاع رسانی
  3.  تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر
  4.  جایگزین نمودن با سایر پرواز ها شرکت های هواپیمایی دیگر در صورت امکان
  5.  پرداخت کامل مبلغ بلیت در صورت انصراف مسافر
  • پ- اگر تاخیر بیش از ۴ ساعت باشد، شرکت هواپیمایی مربوطه موظف است با اطلاع رسانی به مسافرین که خواهان انصراف از پرواز هستند، به کیوسک های شرکت هواپیمایی مربوطه واقع در فرودگاه مراجعه تا بلیت هایشان به مهر مخصوصی ممهور گردد تا مسافرین بتوانند به موجب آن بلیت به یکی از دفاتر سطح شهر شرکت هواپیمایی مراجعه تا جبران خسارت صورت گیرد که عموماً عودت مبلغ بلیت می باشد.

 شکایت از شرکت های هواپیمایی

حقوق مسافرین در طول پرواز

سایر حقوقی که مسافرین می توانند در طول پرواز یا بعد از آن بهره مند گردند این است که اگر در شرایط ویژه هواپیما نتواند در فرودگاه مقصد فرود آید و به نزدیکترین فرودگاه یا به فرودگاه مبدأ برگردد، شرکت هواپیمایی ملزم است به طرف دیگر از قبیل جاده ای یا ریلی برای مسافر بلیت تهیه کند تا به مقصد برسد.


بیشتر بخوانید: نحوه شکایت از شرکت بورسی


در صورتی که چمدان یا بار مسافر پس از دریافت در فرودگاه مقصد آسیب دیده باشد، مسافر باید موضوع را به نمایندگی های شرکت هواپیمایی مستقر در فرودگاه اطلاع داده و شرکت در مقابل مسافر مسئول جبران خسارت می باشد، در صورتی که مسافرین معلول یا نیازمند توانخواهی بلیت تهیه می کنند باید این موضوع را به اطلاع شرکت برسانند تا امکانات مناسب ایشان را پیش بینی کند و شرکت های هواپیمایی ملزم هستند که اطلاعات مورد نیاز را بر روی بلیت مسافر درج کنند تا مسافر در کوتاه ترین زمان بتواند مشکل خود را پیگیری کند.

این بخشی از حقوق اصلی مسافرین مطابق با آیین نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی بود اما ممکن است شرکت هواپیمایی نسبت به رعایت حقوق مسافرین تخطی کند یا اینکه خواست ایشان را مطابق با مفاد آیین نامه مورد احترام قرار ندهند در این صورت برای شکایت از شرکت های هواپیمایی باید چیکار کنیم.

 شکایت از شرکت های هواپیمایی

همانطور که در ابتدای بحث بیان کردیم با دو مسیر اداری و قضایی برای طرح شکایت خودمان از شرکت های هواپیمایی رو به رو هستیم که عموماً مسیر اداری را انتخاب می کنند چون مسیر قضایی را مسیر طول و طویل می دانند که صرفاً باید زمان بگذارند اما ما بدون هیچ گونه جانبداری دو مسیر را تشریح کرده تا مسافرین به منظور شکایت خود، بتوانند آگاهانه اقدام کنند.

 شکایت از طریق مسیر اداری

الف- شکایت از طریق رابط شرکت هواپیمایی در سازمان هواپیمایی کشور:

در این مسیر با توجه به الزام سازمان هواپیمایی کشور، شرکت های هواپیمایی ملزم شدند که هر یک رابطی را در سازمان هواپیمایی کشوری انتخاب و معرفی نمایند تا این رابط بتواند مشکلات و اعتراضات مسافرین را مستقیم دریافت و پیگیری نمایند که وب سایت های شرکت های هواپیمایی شماره ثابت رابطین خود در سازمان هواپیمایی کشور را منتشر کردند یا اینکه مسافرین محترم می تواند با جستجوی عنوان رابط شرکت هواپیمایی فلان در سازمان هواپیمایی کشور به شماره آن رابط دسترسی پیدا کند.

ب- شکایت از طریق وب سایت سازمان هواپیمایی کشوری:

مسافرانی که نسبت به خدمات یا سایر مسائل سفر اعتراض دارند می توانند از طریق وب سایت سازمان هواپیمایی کشور، شکایت خود را در فرم ارائه شده، ثبت کنند تا بازرسین سازمان ابتدا طرح شکایت را بررسی و در جهت صحت و سقم آن جستجو کنند، سپس نتیجه اقدامات را به شماره درج شما در فرم ارائه شده، به متقاضی اطلاع می دهند.

پ- شکایت از طریق سامانه شهراه وزارت راه و شهرسازی:

متقاضی شکایت با مراجعه به سامانه شهراه می تواند شکایت خود را ثبت کند تا از طریق واحد مربوطه موضوع شکایت مورد رسیدگی قرار گیرد اما مستحضر باشید که شکایت در صلاحیت وزارت راه و شهرسازی باشد و اگر مسیر اشتباهی انتخاب کنید، ممکن است این سامانه از کارآیی مطلوبی برای پاسخگویی به حقوق مسافرین برخوردار نباشد.

 شکایت از طریق مسیر اداری

ت- شکایت از طریق سایت سازمان بازرسی کل کشور:

متقاضیان ثبت شکایت می توانند از طریق سایت سازمان بازرسی کل کشور شکایت خود را نسبت به بی توجهی به حقوق مسافر ثبت تا از طریق نهادهای ذی صلاح موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.

ث- ثبت شکایت از طریق مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری:

اگر مسیرهای پیشین نتوانست حق ضایع شده شما را مطالبه کنند، می توانید از طریق مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری (سامانه ۱۱۱) شکایت خود را مطرح کنید تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

ح- ثبت شکایت از طریق مرکز ارتباطات مردمی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

مسافرانی که حقوقشان توسط شرکت های هواپیمایی تضییع شده است و نهادهای صالح از قبیل سازمان هواپیمایی کشوری یا سایر نهادهای نظارتی، پاسخی به شکایت ایشان نداشته اند می توانند از طریق وب سایت مرکز ارتباطات مردمی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی شکایت خود را ثبت تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

ج- معاونت ارتباطات مردمی دفتر مقام معظم رهبری:

مسافرانی که حقوقشان تضییع شده است به عنوان آخرین مسیر اداری ثبت شکایت می توانند از طریق وب سایت دفتر مقام معظم رهبری قسمت معاونت ارتباطات مردمی شکایت خود را ثبت تا مورد پیگیری قرار گیرد.

 شکایت از طریق مسیر قضایی

 شکایت از طریق مسیر قضایی

پس از بی نتیجه ماندن مسیرهای اداری یا اینکه انتخاب مسیر قضایی برای پیگیری شکایت مسافرین، ایشان می تواند با داشتن مستندات که اثبات کننده تضییع حقوق ایشان بوده است.

به دو طریق ذیل شکایت خود را ثبت کنند:

الف- ثبت شکایت از طریق دادسرای ویژه جرایم فرودگاهی که دو فرودگاه پرتردد کشور یعنی مهرآباد و هاشمی نژاد مشهد نمایندگانشان مستقر هستند بدین صورت که اگر جرمی نسبت به خود مسافر یا اموال ایشان از ناحیه شرکت هواپیمایی یا دیگران اتفاق بیفتد، مسافر می تواند سریعاً شکایت خود را ثبت کند تا مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد.

برای مثال ممکن است به بار مسافر آسیب برسد یا اینکه از بار مسافر مالی کسر گردد. اما در خصوص تاخیر در پرواز یا لغو پرواز مسافرین نمی تواند به این مرجع قضایی مراجعه کنند بلکه بابت خساراتی که به ایشان وارد شده است بایست حقوقی اقامه دعوی نمایند.

ب- از بابت خسارات وارده از قبیل تاخیر در پرواز یا لغو پرواز که مسبب آن شرکت هواپیمایی بوده است، مسافرین می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که شرکت هواپیمایی در آن محل نمایندگی دارد، دادخواست مطالبه ضرر و زیان خود را مستند به مدارک ثبت نمایند تا توسط مرجع صالح مورد رسیدگی قرار گیرد.

سوالات مبحث شکایت از شرکت هواپیمایی

نتیجه گیری

با توضیحات بالا شناختی نسبی نسبت به حقوق مسافر قبل از عملیات پرواز، تاخیر داشتن هواپیما و حقوق او هنگام پرواز و مسیر طرح شکایت از بابت تضییع حقوق مسافر پیدا کردیم و با مطالعه اجمالی، مسافرین می توانند مسیر درست برای طرح شکایت خود را انتخاب کنند که هم شامل شکایت از طریق اداری می گردد هم شکایت قضایی.

البته به خاطر یأس در عموم افراد جامعه نسبت به عدم پیگیری شکایت ها، عموماً از طرح شکایت اجتناب می کنند اما بنده قویاً تأکید می کنم تا افراد حق خود را مطالبه نکنند، کسی به آنها مراجعه نخواهد کرد و این رویه ای برای بی توجهی به حقوق مسافرین از سوی شرکت های هواپیمایی بدل می گردد.

سوالات مبحث شکایت از شرکت هواپیمایی

بله شما می توانید به نماینده شرکت هواپیمایی مربوطه در فرودگاه مراجعه نمایید.

مطمئناً توجه خواهد شد البته مشروط بر اینکه شما شکایت خود را مطرح کنید و مایوس نشوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
56 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    برای گرونی بلیط به کجا باید شکایت کرد؟ قرار بود در سال ۹۹ بلیط ۱۰ درصد گرون بشه ولی الان بلیط ها ۱۰۰ درصد گرون شده. مسیری که قبلا حداکثر قیمتش ۳۰۰ تومن بوده شده ۶۰۰ تومن. اینو به کجا باید شکایت کرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      متاسفانه کاری نمیشه کرد

  2. ناشناس می گوید

    چرا صندلیها ی هوایما باید همه پر باشه مگه قرار نبود یکی درمیان شوار شوند

  3. فهیمه جهان نما می گوید

    اینجانب یک بلیت برای تورنتو کانادا در اول اسفند سال ۹۸ خریداری نمودم برای تاریخ ۴ تیر ماه از طریق استانبول و رم به تورنتو بود که از تهران تا رم با پگاسوز ترکیه و از رم به تورنتو با آلیتالیا بوده و برگشت هم به همین صورت و شرکت هواپیمایی یا اژانس آوا گستر غرب بعد از کنسل شدن پرواز به دلیل کرونا برای استرداد پول اینجانب امروز و فردا می کرد و در نهایت تعطیل کرد و رفته . و من به سازمان هواپیمایی شکایت کردم و آنها هم کاری نکرده و گفتند به شورای حل اختلاف مراجعه کن بعداز مراجعه به شورا و شکایت از آژانس مربوطه گفتند باید از خانمی که ریس هیات مدیره آژانس بوده و پول به حساب او واریز شده باید دوبار ه شکایت کنی حالا نمیدانم چکار کنم مرا لطفا راهنمایی کنید

  4. فهیمه جهان نما می گوید

    در سامانه برای شکایت مسافر قسمتی هست ولی نوشته که اول بروید از شرکت هواپیمایی شکایت کنید بعد بیایید از آژانس که به بلیت فروخته با شما ه شکایت اولی می توانید شکایت کنید در حالیکه ما به شرکت های هواپیمایی خارجی که دسترسی نداریم و آژانس پول بلیت ما را از شرکت ها گرفته و به ما نداده صمنا سوال قبلی مرا جواب ندادید در حالیکه من ارسال زدم . یعنی سامانه عملا دست ما را بسته . شرکت ها بسته اند و رفته اند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید علیه شرکت هواپیمایی شکایت کرده وخسارت بگیرید

  5. گیلانی می گوید

    سلام وقتتون بخیر ، من چطور میتونم از شرکت هواپیمایی آتا شکایت کنم ؟الان چمدونم ۳ ماه گم شده خبری نیست به سازمان هواپیمایی هم شکایت کردم جواب سر بالا میدن انگار نه انگار. می خواستم ببینم میتونم از طریق دادگاه از شرکت هواپیمایی اتا شکایت کنم و مراحلش رو برام می فرمائید؟مچکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتوانید ازطریق دادگاه اقدام نمایید به استرداد اقلام وخود چمدان

  6. صغرا علطزاده می گوید

    روزه ۲۴بهمن برگشت از مشهد چمدان من شکسته که هنوز هیچ خبری از خسارت نیست
    من باید چه کار بایدبکنم متشگرم

  7. حدیث کیانی زاده می گوید

    سلام وقت بخیر
    پرواز ۹۸۹ واسه گرفتن کارا پرواز اقدام کردم متاسفانه فاصله گذاری رو رعایت نکردن با توجه به اینکه چندبار گفتم هزینه رو کامل گرفتن ردیف ۱۴ بودم بخاطر اشتباهشون بهم پیشنهاد ردیف آخر رو دادن این اصلا درست نیست خب اگه اینطور هزینه یک نفر رو پس بدن

  8. زینلی می گوید

    من تور کیش ثبت نام کردم سه روز پیش الان اعلام کردن وضعیت کیش قرمزه و تمام تفریحات دریایی تعطیله بلیط منو پس نمیدن یا لااقل وضعیت که بهتر شد تاریخ و عوض کنن
    کی جوابگوی منه این همه هزینه کنم که همه جاتعطیل باشه

  9. محمد قاسمی می گوید

    سلام بنده ۱۴ بلیط برای مشهد از شرکت وارش گرفتم و ۱۴ بلیط برای ۴ روز بعد برگشت از ایرتور رزرو کردم ۱۶ ساعت مانده به پرواز برای من پیام آمد پرواز کنسل شده خوب به همین جهت کلا مسافرت من کنسل شد چون بلیط تا دو روز بعد پر بود الان که پول منو استرداد کردن ولی ۲۸۰۰۰۰۰ تومان کسر کردن به خاطر این که پروازم کنسل شده اولا من کنسل نکردم دوما ۵ روز مانده به پرواز برگشت من زنگ زدم گفتم پروازمون کنسل شده به وارش میگم میگن به ایرتور زنگ بزنید به ایرتور میگم میگن به وارش زنگ بزنید.
    ممنون میشم منو راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید به شرکت هواپیمایی مربوطه شکایت نمایید

  10. پریسا می گوید

    سلام.دیروز پرواز داشتم از ابادان به اصفهان پرواز ۲۰ دقیقه زودار از ساعت مقرر انجام شد.هیچکس هم پاسخگو نبود .چکار کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید از شرکت هواپیمایی شکایت نمایید

  11. مریم کرباسی زاده می گوید

    سلام و عرض ادب، من ۶ عدد بلیط رفت و برگشت، از اصفهان به مشهد و بالعکس گرفتم، هواپیمایی، به تاریخ ۴/۷/۰۰،رفت،،،۱۰/۷/۰۰،برگشت، شماره ۴۳۰۶ و خدا را شکر پرواز برگشت شماره نداره، فقط به هم پاس میدن، الان ۳ روز هست، تکلیف چیه که برای پول خودمون هم بدهکاریم

  12. مهتاب می گوید

    سلام
    من هفته پیش بهمراه پدرم با پرواز ایران ایرتور و هواپیما ایرباس به ترکیه سفر کردیم و ایشون بعد از پرواز بدلیل فضای غ استاندارد و فاصله کم صندلیها دیسک کمرشون اوت کرد و ما تمام مدت تور مجبور بودیم که در هتل اسکان داشته باشیم زیرا دیگر قادر به راه رفتن نبودن ،بعلاوه ایشان بعد از بازگشت هزینه های بسیاری کردند بهمراه عمل دیسک کمر
    آیا میتوانم از این شرکت هواپیمایی ادعای خسارت کنم ؟؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر امکان دریافت چنین خسارتی از شرکت هواپیمایی متصور نیست.

  13. زهرا می گوید

    سلام در سفر تهران به شیراز ۱۲ آذر۱۴۰۰ چمدانم رو خود فرودگاه عمدی پاره کردن به چه کسی باید شکایت کنم گفتن پول تعمیر میدیم چمدان نو رو پاره کردن دیگه به درد نمی خوره تعمیربشه باید یک چمدان همون سایز بدن باید چطور وبه کی شکایت کنم ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: به اداره حقوقی شرکت هواپیمای شکایت نماید.

  14. مریم طاهری می گوید

    سلام وقت بخیر
    من امروز صبح از شرکت وارش بلیط هواپیما اصفهان به کیش ساعت ۱۷ رو خریداری کردم
    ساعت ۱۶:۴۰ دقیقه به فرودگاه رسیدم همچنان مسافرها در حال گرفتن کارت پرواز و رفتن بودن و ورود به صف ترمینال خروجی
    به صورت ناگهانی نماینده شرکت وارش اومدن و گفتن دیگه کارت پرواز صادر نکنید گیت بسته شد، حدود ۸ نفر از مسافرها با توجه به حضور شان در فرودگاه تا ۲۰ دقیقه قبل از ساعت پرواز، متاسفانه اجازه ورود به هواپیما رو پیدا نکردن
    مسافرین ، مدیر ترمینال ، حراست و… نتونستن این خانم رو متقاعد کنن که کارت پرواز ما صادر بشه
    باتوجه به خسارت مالی و همچنین نبود پرواز دیگه ای تا فردا و بی توجهی پرسنل این شرکت به حقوق مسافر هایشان
    آیا امکان پیگیری از مسیر اداری یا قضایی
    در این خصوص هست ؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید از شرکت هواپیمایی مورد نظر شکایت کرده و مطالبه خسارت نمایید و برای اینکار می توانید از وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره حقوقی بگیرید.

  15. انوری می گوید

    بعلت تاخیر بیش از ۴ ساعت در پرواز تهران به استانبول به پرواز بعدی یعنی پرواز استانبول به سیواس نرسیدم متحمل خسارت مالی و روانی شدم
    و مجبور شدم ۱۷ ساعت با اتوبوس به سیواس سفر کنم
    می توانم از شرکت هواپیمایی شکایت کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید از شرکت هواپیمایی براساس مستندات خودتان شکایت کرده و مطالبه خسارت نمایید برای این کار می توانید از وکلای سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  16. موسی الرضا قاصد می گوید

    سلام مسافر تهران به بجنورد بودم چند روز پیش. نزدیک فرودگاه شدیم مهماندار گفت چند دقیقه دیگه فرود مبایم متاسفانه بعد از ۱۵ دقیقه گفتن بدلیل ابری بودن مجبورم به فرودگاه مشهد بریم اونجا هم کلی معطل شدیم قرار شد با هواپیما ما رو برگردونن بجنورد گفتن نمیشه بعد از کلی معطلی دیگه و گرسنگی و تشنگی گفتن خودتون با ماشین برگردین بجنورد. چطوری شکایت کنیم از این بی مسئولیتی اشان. ممنونم

    1. زینالی می گوید

      سلام: از شرکت هواپیمایی شکایت کرده و مطالبه خسارت نماییدبرای اینکار می توانید از وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره انلاینی داشته باشید.

  17. رضا می گوید

    سلام ،بادعوتنامه شرکت بایوتم مکزیک برای شرکت در کورس اموزشی بعداز گرفتن ویزا از سفارت مکزیک ،به همراه دو همکار دندانپزشک از ترکیش ایرلاین بلیط تهیه نمودیم .که از فرودگاه امام به استانبول و‌بعد به مکزیکو‌سیتی جهت سوخت گیری و‌بعد شهر کن کون مکزیک ،در فرودگاه امام سامانه کارت پرواز برای دو‌همکار تا مکزیک صادر شد ولی برای اینجانب سامانه کارت پرواز صادر نکرد ، متصدی کانتر با استانبول تماس گرفنه ومجوز داده شد وکارت پرواز دستی صادر شد و گفتن در استانبول کارت پرواز به مکزیک صادر خواهد شد ، بعداز ورود به استانبول و زمان سوار شدن بلیطی برایم صادر شد که بارکد نداشت و کلمه sec044 برروی بلیط بود که مانع سوار شدن البته ایرلاین و حتی به پلیس مرزی نرسیدم ولی دو همکار دیگر که برروی بلیطشان Ssss خورده بود بعداز چک ویزا و‌مهر خروج حین سوار شدن مانع سوارشدن انها نیز شدن ، بفرمایید چگونه می توانیم از ایرلاین شکایت کنیم و علت مانعت از سوار سدن چه بود ایا ایرلاین می تواند مانع سوار شدن مسافر شود؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از شرکت هواپیمایی موجود شکایت کرده و مطالبه خسارت نمایید به این مضمون که ابتدا بایستی شکواییه ای علیه شکرت هواپیمایی تنظیم کرده و با استناد مدارک موجود در دفاتر خدمات قضایی نسبت به ثبت شکایت اقدام نمایید.

  18. صمدیان می گوید

    باسلام . بنده توسط یکی از ِدفاتر تور کردشی تور تهران به استانبول رو خریداری کرده تمامی برنامه تور خوب بود فردای روز که قرار بود با ایرلاین مربوط به تهران برگردیم از طرف آژانس به بنده کمتر از ۲۴ساعت اطلاع دادن که ایرلاین بصورت ناگهانی پرواز برگشت رو کنسل کرده و نه تنها جواب گو نیست بلکه پرواز جایگزینی هم اختصاص نداده و نماینده دفتر تور گفتند مبلغ دومیلیون دویست هزار تومان رسیدید تهران من به کارت شما واریز میکنم و از اونجایی که بنده می بایست در همان روز به تهران برمیگشتم با کلی ضربه روحی و روانی و هزینه های که به اینجانب تحمیل شد و در آخر با پرداخت شش میلیون و دویست هزار تومان توسط یک ایرلاین دیگر به واسطه همان آژنس به تهران بازگشتم . الان شما استاد بزرگوار به بنده بگویید بنده باید که از کدام طرف شکایت کتم برای این اجحاف . از آژانس که طرف قرار داد هست با اینگه از ایرلاین که بدون هیچ احساس مسولیتی پرواز رو کنسل کرده . خواهش میکنم راهنماییم کنید.

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از شرکت هواپیمایی موجود شکایت نموده و مطالبه خسارت نمایید و برای اینکار می توانید از وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  19. دیانا می گوید

    سلام.من بلیط بیزنسس تهران به استانبول ایران ایر را برای مسافر تبعه افغانستان از آژانس کوه نور تهران خریداری کردم. قوانین این هست که مسافر اقامت ترکیه را داشته باشد که ایشان داشت. بعد مراجعه به فرودگاه کارت پرواز صادر شده ولی دوباره پس گرفته شده و گفته شما با هر ایرلاینی میتونین برین الا ایران ایر. و مسافر همون لحظه بلیط ایران ایرتور خریداری کردن و بدون هچ مشکلی استانبول رسیدن. چرا ایران ایر با وجود صادر کردن بلیط به مسافر اجازه پرواز نداده و اگه مسافر افغان سوار نمیکنه چرا آژانس بلیط رو صادر کرده‌ .ایران ایر مشکل رو به گردن مامور فرودگاه و ترافیک فرودگاه میندازه و هزینه کامل عودت نمیده. و آژانس هم هچ مسولیتی قبول نمیکنه و میگه شکایت کن. راه حل چیست؟

  20. زهرا می گوید

    سلام.من بلیط بیزنسس تهران به استانبول ایران ایر را برای مسافر تبعه افغانستان از آژانس کوه نور تهران خریداری کردم. قوانین این هست که مسافر اقامت ترکیه را داشته باشد که ایشان داشت. بعد مراجعه به فرودگاه کارت پرواز صادر شده ولی دوباره پس گرفته شده و گفته شما با هر ایرلاینی میتونین برین الا ایران ایر. و مسافر همون لحظه بلیط ایران ایرتور خریداری کردن و بدون هچ مشکلی استانبول رسیدن. چرا ایران ایر با وجود صادر کردن بلیط به مسافر اجازه پرواز نداده و اگه مسافر افغان سوار نمیکنه چرا آژانس بلیط رو صادر کرده‌ .ایران ایر مشکل رو به گردن مامور فرودگاه و ترافیک فرودگاه میندازه و هزینه کامل عودت نمیده. و آژانس هم هچ مسولیتی قبول نمیکنه و میگه شکایت کن. راه حل چیست؟

  21. محمد می گوید

    سلام وقت بخیر پرواز ما باشرکت ایران ایرتور بود اول تاخیر ۳ ساعتی اعلام کردند بعد از همون ساعتی ک گفته بودن بازهم ۴ ساعت تاخیر داشت میشه شکایتی کنیم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از طریق دادگاه علیه شرکت هواپیمایی مذکور شکایت کرده و مطالبه خسارت نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  22. محمود رهیده می گوید

    سلام، من وخانواده ازشیراز بمقصد چابهار با هواپیما شرکت فلای پرشین پرواز داشتیم چمدانهای ما وتعداد زیادی ازمسافران به چابهار حمل نشدوباعث دردسرزیادی برای همگان شدونهایتاچمدانهای ما دربرگشت ودر مبدا ودرشیراز بما تحویل دادن.
    آیا شرکت فلای پرشین خسارات مالی و روحی زیادی که بمسافران نبایستی جریمه بشه.

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت خسارات وارده به مسافران از شرکت هواپیمایی مورد نظر شکایت کرده و مطالبه خسارت نمایید.برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  23. اصلانی می گوید

    با سلام
    برای سفر زیارتی کربلا بلیط تهیه کردیم، منتها در تست انجام شده قبل از سفر مشخص شد که مبتلا به ویروس کرونا هستم.
    سفر را بصورت آنلاین قبل از ساعت پرواز کنسل کردم. پرواز هم ۳ ساعت تاخیر داشته
    الان گفته شده بابت استرداد کنسلی بلیط هیچ وجهی پرداخت نخواهد شد، راهنمایی کنید من چگونه به حقم برسم و چگونه و از چه ارگانی باید شکایت کنم؟؟؟؟؟

  24. مریم می گوید

    سلام در تاریخ۱۴۰۰/۱۰/۸ از قشم به تهران ساعت ۱۲با هواپیما آتا پرواز داشتیم ولی متاسفانه ۱۴ساعت تاخیر داشته و پرواز در ساعت ۲نیمه شب به تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۹ انجام شد ، آیا بابت این تاخیر میتونیم شکایت کنیم و چگونه باید اقدام کرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق شکایت علیه شرکت هواپیمایی اقدام نموده و مطالبه خسارت نمایید.

  25. مسعود می گوید

    سلام. هفته گذشته اقدام به خرید اینترنتی کرمانشاه به تهران کردم اما تاریخ پرواز را بجای اسفند فروردین زده بودم. امروز که درخواست استرداد وجه و کنسلی بلیط کردم گفتند ۴۰ درصد کسر میشه در حالیکه کمتر از یک ماه به تاریخ پرواز مانده. به کجا شکایت کنم و آیا پاسخی هم دریافت میکنم.؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید به طرفیت شرکت هواپیمایی دادخواست مطالبه خسارت طرح نمایید تا دادگاه شرکت مذکور را محکوم به پرداخت خسارت نماید.

  26. مرمر می گوید

    با سلام، من و همراهم ۲ عدد بلیط از شرکت تورکیش از مقصد ترکیه به گرجستان خریداری کردیم .ما ۳ ساعت زودتر در فرودگاه حضور داشتم و و چمدان ها را تحویل بار دادیم. بعد از گرفتن کارت پرواز به سمت گیت پرواز حرکت کردیم. اما انجا بدون هبچ علتی مامورا ن مانع پرواز ما شدند و گفتند باید بررسی کنند. وقتی علت را جویا شدیم با کمال خونسردی گفتند که مدارک برای پرواز کامل است و هیچ مشکلی وجود ندارد اما ما نمی توانیم پرواز کنیم. گفتند نمی توانند برای ما هیچ کاری انجام دهند و پرواز ما بدون هیچ علتی کنسل شد. به مدت ۲۴ ساعت ما در فرودگاه ترکیه سرگردان بودیم و هیچ کسی پاسخگو نبود. ما به شدت تحت فشار روحی روانی بودیم. مامورا ن پرواز گقتند باید دوباره بلیط بخریم که ما دوباره دو بلیط دیگر از تورکیش گرفتیم اما باز هم اجازه پرواز نمی دادند. بالاخره بعد از مدتی زیاد معطلی پرواز کردیم. آیا می توانم به شرکت تورکیش شکایت کنم. آیا خسارت مالی مرا جران می کنند؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از طریق طرح دعوی به طرفیت شرکت هواپیمایی اقدام به مطالبه خسارت نمایید و برای اینکار ابتدا یک دادخواستی طرح نمایید و در دفتر خدمات قضایی اقدام به ثبت شکایت نمایید

  27. سروش قربانی می گوید

    ۱_تاخیر هواپیما و ۲_ تاخیر اتوبوس و ۳ _ ندادن تغذیه و خوراکی به عنوان سرگرمی و تفریح و ۴_ گرانی بلیط و ۵_ گرانی هواپیما و ۶_مسافران و مهمانداران از ماسک و دستکش و الکل استفاده نمی کنند. آب معدنی چرا فقط می دهند؟ نبودن حراست و نگهبان به آدم و انسان ضرر می زند. برای خرابی اتوبوس و هواپیما کسی جواب گو نیست لطفا رسیدگی کنید.

  28. شیما می گوید

    من‌چطوری میتنونم از سایت ۳ کلیک شکابت کنم پولمو پس بده
    تور دوبی گرفتن تا پای پرواز رفتم اما‌ویزا‌صادر نکردن
    تور بدون ویزا‌دادن کلاه بردارا

    1. زینالی می گوید

      سلام: از طریق پلیس فتا اقدام به ثبت شکایت کرده و درخواست رسیدگی نمایید

  29. اکبر یعقوبی می گوید

    سلام وقت بخیر من از آژانس هواپیمایی بلیط تهیه کردم مبلغ بلیط رو ۱۷۲۴۰۰۰ توان حساب کرده و در سایت نگاه کردم ۷۳۸۰۰۰ تومن همان پرواز و همان تاریخ و حتی باجناقمم از سایت خرید کرده به مبلغ ۷۳۸۰۰۰ تومن چطوری باید شکایت کنم پنج تا بلیط گرفتم با پنج میلیون پول بیشتر

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت کلاهبرداری از این اژانس مورد نظر شکایت و مطالبه مبلغ را از شورای حل اختلاف درخواست نمایید.

  30. جنتی پور می گوید

    سلام وقتتون بخیر من برای ۵ فروردین پرواز قشم به اصفهان داشتم با هواپیمای وارش به دلیل تاخیر ۱ساعت نیم این پرواز از اتوبوسی که قرار بود منو به مقصد شهرستان برسونه جاموندم یه دختر تنها شب داخل یه شهرغریب به غیر تنش روانی که به من وارد شد کلی هزینه اضافی پرداخت کردم تا به مقصد برسم چطور این موضوع باید پیگیر بشم

    1. زینالی می گوید

      سلام: این خسارت ها را می توانید با تنظیم شکوائیه از شرکت هواپیمایی مورد نظر مطالبه نمایید.

  31. حمیده ورزدار می گوید

    با سلام. ما در اسفند ماه، ۳بلیط ماهان بزرگسال و ۱ نوزاد به مقصد دبی از آژانس که چارتر کننده بود خریدیم و به دلیل تست کرونا مثبت شدن نتونستیم بریم و ۴۰ ساعت قبل از سفر اطلاع دادیم که هتل و بلیط و اسفاده نمی‌کنیم. آژانس میگه ماهان پولی رو برگردونده چون دیر اطلاع دادین، هتل هم فقط تایم رو میتونید جا به جا کنید. ۱۰ روز بعد که رفتیم مجدد رزرو کنیم، پول بیشتری گرفته و هتل بد تر با روز کمتری به ما داده، میتونیم از طریق گردش گردی در خ ویلا اقدام کنیم؟ یا شورای حل اختلاف آژانس ها بریم؟

  32. ارزو می گوید

    سلام
    ببخشید پرواز تبریز به اهواز روزهای پنج شنبه بود و برگشت از اهواز به تبریز روزهای شنبه بود
    الان رفت و برگشت را فقط در روز پنج شنبه گذاشتن
    من چطوری میتونم به این روز اعتراض کنم ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: در این موارد می توانید از شرکت هواپیمایی نزد سازمان هواپیمایی کشوری شکایت نمایید

  33. زهره اسلامی می گوید

    سلام.وقتتون بخیر
    بنده از شرکت هواپیمایی آتا ۳ بلیت خریدم که ۸ روز قبل از پرواز آن را لغو کردند. و هیچ دلیلی هم نداشتند و می گفتند یک تصمیم مدیریتی بوده و بعدش که سایت رو چک کردم دیدم همه پروازهای آتا در دو هفته آینده کنسل شده و بعد از آن در همان روزها اما ساعت های دیگری پرواز گذاشتند.
    درصورتی که بنده پرواز برگشت خریده بودم و هتل رزو کرده بودم با خبر اینکه پرواز رفت کنسل شده سریعا با یک روز تاخیر تونستم بلیت دیگری تهیه کنم که انگار یک روز از هتل من سوخت شد. وقتی با شرکت آتا تماس گرفتم و شکایت کردم گفتن چون ۱هفته قبل از پرواز بوده هیچ حقی قانونی ندارید. اما من میخوام بدونم از هیچ طریقی نمیتونم شکایت خودم رو ثبت کنم؟ این که یک مدیر به دلخواه خودش پروازهایی رو که فروخته کنسل میکنه و اصلا به برنامه مردم توجهی نداره ایا این قضیه قابل پیگیری هست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید به سازمان هواپیمایی کشوری شکایت نمایید و درخواست مطالبه خسارت نمایید

  34. توکلی می گوید

    درودها و عرض ارادت
    مسیر ساری به تبریز و بالعکس دو پرواز در هفته داشت که با وجودداشتن مسافر به علت های نامعلوم کنسل گردید. لطفا جهت چگونگی پیگیری پرواز مجدد این مسیر، راهنمایی های لازم رو بفرمایید.
    سپاس از مهزتان

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند