نيم عشر دولتی چیست و چقدر است؛ معافیت از پرداخت نیم عشر دولتی

 در دادگاه های دعواهای حقوقی یک مبلغی اضافه تر بابت مبلغ خواسته شما گرفته می شود. مبلغ گرفته می شود برای صدور حکم اجراییه می باشد. در اصطلاح دولتی به آن نیم عشر گفته می شود.

نیم عشر با هزینه دادرسی متفاوت می باشد هزینه دادرسی هزینه می‌باشد که بابت رسیدگی به پرونده پرداخت می شود ولی هزینه نیم عشر هزینه ای است که بابت اجرای حکم پرداخت می‌شود.

نیم عشر دولتی توسط چه کسی پرداخت می گردد و در چه زمانی؟

در ابتدا به این موضوع می پردازیم که نیم عشر خود شامل دو دسته می باشد:

  1. نیم عشر دولتی
  2. نیم عشر اجرایی

نيم عشر دولتي چيست و چقدر است

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

 نیم عشر اجرایی

کسی که در پرونده مربوطه محکوم شده است، همان محکوم علیه نام دارد باید هزینه نیم عشر را بپردازد که همان هزینه حق الاجرا می باشد.

مواردی وجود دارد که می توان از پرداخت نیم عشر اجرایی معاف شد:

اگر محکوم‌علیه تا ظرف ده روز بعد از صادر شدن حکم اجراییه بتواند بدهی خود را بپردازد و یا مورد دوم این که بتواند با طرف مقابل خود در این مدت ده روز سازش کند در این صورت است که از پرداخت نیم عشر اجرایی معاف می‌شود.

 همچنین اگر تا قبل از ده روز قسمتی از مبلغ درخواست شده را بتواند پرداخت کند به همان میزان از حق الاجرا دریافت نخواهد شد.

حال اگر با محکوم له توافق و سازش کند اما بعد از مدت زمان ده روز در این صورت بر اساس ماده ۱۶۰ قانون مدنی باید نصف نیم عشر یا حق الاجرا باید پرداخت کند.

نیم عشر دولتی

نیم عشر دولتی معمولاً مربوط به مهریه می گردد و زوجه باید در همان ابتدا یک بیستم از مبلغ مهریه خود را بابت نیم عشر دولتی و یا همان هزینه صدور اجراییه بپردازد.

می توانیم اینگونه بیان کنیم که اگر مهریه زوجه هزار سکه باشد و آن روزی که او مهریه اش را به اجرا می‌گذارد سکه مبلغ ۲۰۰۰۰۰ هزار تومان باشد بنابراین مبلغی که باید بابت نیم عشر دولتی پرداخت گردد ده میلیون می شود.

حال اگر در زمانی که زوج بخواهد این مبلغ را پرداخت کند سکه از ۲۰۰ هزار تومان مبلغ ۲۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کند در این صورت مبلغی که زوج باید پرداخت کند مبلغ ۱۱ میلیون تومان می باشد چرا که بر اساس قیمت سکه در روز پرداختی محاسبه می گردد.

این مبلغ در آینده ازدواج گرفته می شود ولی در ابتدای کار این زوجه است که باید کل این مبلغ را بپردازد ولی اگر این مبلغ برای زوجه سنگین باشد و از پرداخت آن معذور باشد می تواند به دادگاه درخواست اعسار دهد.نیم عشر دولتی

 دادخواست اعسار برای نیم عشر دولتی

 برای این که بتوان به دادگاه عدم توانایی مالی بابت پرداخت نیم عشر دولتی را ثابت کرد در ابتدا این موضوع را با قاضی اجرای احکام مدنی در میان می گذارید و برای این موضوع نیاز به دو شاهد است و بر این اساس دادخواست خود را مبنی بر اعسار در نیم عشر دولتی به همراه دو شاهد به دادگاه ارائه می‌دهید.

شهودی که به دادگاه آمده اند به همراه کارت های ملی خود در بابت این موضوع که زوجه از لحاظ توانایی مالی ضعیف میباشد و نمی تواند نیم عشر را پرداخت کند شهادت می دهند. در این زمینه تشخیص اینکه آیا این شخص توانایی پرداخت هزینه نیم عشر دولتی را دارد یا خیر با دادگاه می باشد.

نیم عشر دولتی چیست و معافیت از نیم عشر آنمعمولاً دادگاه با حکم اعسار در زمینه پرداخت نیم عشر دولتی توسط زوجه موافقت می کند و دادگاه این امکان را برای زوجه فراهم می‌کند که با آوردن دو شاهد به دادگاه این مبلغ را به حساب دولت واریز نگردانند بعد از اینکه حکم پرونده آنها قطعی شد و مهریه توسط مرد پرداخت شد دادگاه این مبلغ را از زوج دریافت خواهد کرد. برای پرداخت نیم عشر دولتی بر اساس قیمتی که سکه در همان روز دارد محاسبه می گردد.

باید به این موضوع دقت داشت که برای نپرداختن نیم عشر دولتی توسط زوج حکم جلب صادر نمی گردد. در اجراییه قید شده است که اگر ۳ سال بعد از صدور قطعی اجراییه مشخص گردد که زوج توانایی پرداخت بدهی خود را داشته است ولی از پرداختن آن سرباز زده است و یا اینکه اموال خود را پنهان کرده باشد به حبس محکوم می گردد.

آیا می توانیم نیم عشر دولتی را به صورت تقسیط پرداخت کرد؟

نیم عشر دولتی را میتوان به صورت قسطی پرداخت کرد و آن را تقسیط کرد. مخصوصا برای خانم هایی که باید بابت پرداخت مهریه غالباً رقم سنگینی را باید پرداخت کنند.

بنابراین بر اساس دادخواست اعساری که زوجه می‌دهد و می‌تواند با آوردن دو شاهد آن را اثبات کند بنابراین هزینه نیم عشر دولتی به صورت قسطی همانطور که مهریه به صورت اقساط پرداخت میشود مبلغ نیم عشر دولتی هم به آن اضافه می گردد که زوج باید آن را پرداخت کند.

بعد از اینکه در خصوص این پرونده حکم به صورت قطعی صادر شد و مقدار پرداخت نیم عشر هم مشخص گردید اگر طرفین با یکدیگر بعد از حکم قطعی سازش کنند در این صورت پرداخت نیم عشر دولتی به صورت نیم بها خواهد بود اگر طرف مقابل توانایی پرداخت نیم عشر را نداشته باشد دادگاه اقدام می‌کند و اموال او را توقیف می کند و یا حساب او را توقیف می کند.

آیا می توانیم نیم عشر دولتی را به صورت تقسیط پرداخت کرد؟

نتیجه گیری

نیم عشر به دو بخش نیم عشر دولتی یا اجرایی تقسیم می گردد. نیم عشر اجرایی مربوط به آن چیزی است که شخص بدان محکوم شده است باید مبلغ نیم عشر برای هزینه های اجرا بپردازد.

آن چیزی که از نیم عشر بیشتر سر زبان هاست نیم عشر دولتی مربوز به مهریه است که زوجه که مهریه متعلق به او می باشد باید مبلغ یک بیستم آن را به دولت بپردازد نیم عشر قابل تقسیط و برداشتن از حقوق هم می باشد.

سوالات رایج

مبلغ یک بیستم از هزینه دادخواست که برای هزینه های اجرایی برداشته می شود و با هزینه دادرسی متفاوت است.

پول را میتوان از طریق بانک واریز کرد و رسید یا فیش واریز شده را تحویل اجرای احکام داد.

نیم عشر دولتی را میتوان به صورت قسطی پرداخت کرد و آن را تقسیط کرد. مخصوصا برای خانم هایی که باید بابت پرداخت مهریه غالباً رقم سنگینی را باید پرداخت کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
45 نظرات
  1. راسخ می گوید

    با سلام و عرض ادب
    ممنون از سایت خوبتون
    یک سوال در مورد نیم عشر داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید.
    مهریه همسر بنده ۱۱۴ سکه + یک سفر حج می باشد، اما همسر بنده از این مقدار مهریه فقط ۵۰ عدد رو به اجرا گذاشت و فعلا الباقی رو به اجرا نگذاشته، و دادگاه برای ۵۰ عدد تشکیل شد و من محکوم شدم به پرداخت ۳ عدد سکه به عنوان پیش پرداخت و هر ۱۱ ماه یک عدد سکه. حال سوال بنده این است که بنده باید نیم عشر ۵۰ عدد سکه به اجرا گذاشته شده رو بدهم یا ۳ عدد سکه ای که به عنوان پیش پرداخت محکوم شده ام؟
    بازم ممنون از سایت خوبتون.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نیم عشر دولتی یعنی یک بیستم کل مبلغ مهریه.

  2. نوروزی می گوید

    باعرض سلام و خدا قوت و تشکر.بنده قبل از جدایی از همسرم،بعنوان تعهد،حق طلاق و حضانت فرزندم را به همسر سابقم داده بودم.البته بدون خواندن متن آن،امضا کرده بودم.وبعداز صدور حکم طلاق و پرداخت مهریه،آیا اکنون میتوانم شکایت کنم وحضانت فرزندم را بگیرم یا خیر؟
    ضمنا بنده در هیچکدام ازجلسات دادگاه حاضر نشدم و صدور حکم طلاق ومهریه،بدون حضور بنده از طرف دادگاه صورت گرفت.
    موقعی که تعهد را امضا میکردم،یک شاهدی هم دارم که همسرم با گول زدن بنده و….باعث شد تا تعهدنامه (حق طلاق و حضانت فرزندم)را امضا کنم.آیا شهادت آن شاهد تاثیری در شکایت بنده دارد یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام منظور از گول زدن چیه؟ خیر نمی شود

  3. غلی می گوید

    بنده برای۱۰سال باخانمی عقدموقت موقت کردم وشرط کردیم قبل ازاتمام ۱۰سال هرکدام ازطرفین ازادامه رابطه زناشویی خودداری کندبه ازای هرماه ۱میلیئن تومان به طرف مقابل خسارت بدهدحال بعداز۱۵ روزخانم باشاهدان دروغی ادعاکردکه بذل مدت شده درصورتیکه من بذل نکرده ام ولی بعدابافرستادن پیامهایی ازطریق فضای مجازی اقرارواعتراف کرده که کماکان زن بنده هست آیاپیامهارادردادگاه موذداستنادقراردادتااعتراض نمود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در قسمت مشاره تلفنی یا متنی از وکلا بپرسید
      https://vakiltop.com/

  4. علی می گوید

    سلام ببخشید در دادگاه با خانومم توافق کردیم که بعد از بردن جهزیه اش ایشون هم که مهریه اش ۱۴ سکه عندالسطاعته هستش ببخشه وبیاد توافقی طلاق بگیریم بعد قاضی من رو به .۱۰۰۰۰۰۰ لاير نيم عشر ديوانی در حق صندوق دولت محکوم کرده این یعنی چقدر پول میشه این حکمی که دادن به بنده یعنی چقدر باید پرداخت کنم بعد اخه خانوم بنده اصلان راجبع مهریه شکایت نکرده

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام نیم عشر ربطی به مهریه نداره و به حساب دولت باید واریز بشه

  5. جلیلی می گوید

    باسلام.دادگاه بدوی حکم به تخلیه مغازه سرقفلی به قیمت کارشناسی به مبلغ ششصد میلیون تومان داده.پرونده به شعبه تجدید نظر ارسال وکارشناس سه نفره مبلغ یک ملیاردقیمت گذاشته.خواهان بلافاصله دادخواست خود را پس گرفته.تا با مبلغ قبلی تخلیه کند.(زمان قطعی شدن اعتبار ۶ماهه کارشناسی گذشته بود)وبعداز سه ماه مهلت مبلغ ششصد میلیون تومان واریز نموده.ودرخواست اجراییه میکند.خوانده طی لایحه از دادگاه درخواست کارشناس مجددجهت بروز رساندن قیمت میکند.که با موافقت ریس دادگاه دراجراییه قید می شودمجددا کارشناسی .شودوظرف سه ماه پرداخت نمایید.سوال.حال دادگاه به محکوم له اعلام داشته نیم عشر دولتی ششصد میلیون پرداخت شود.در حالی که هنوز کارشناسی نشده.مگر نیم عشر دولتی در پایان اجراییه از مبلغ سرقفلی کسر نمیشود.اگر خواهان منصرف شد از تخلیه تکلیف نیم عشر دولتی چه می شود.ایامی توان طی دادخواست از دادگاه به عنوان خسارت وارده از خواهان گرفت.مچکرم از راهنمای شما

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام تماس بگیرید نیاز به دریافت مشاوره هست ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  6. مسعود می گوید

    سلام
    مدت ۳ ماه است که طلاق گرفتیم و در این مدت دو مرتبه همسر سابقم به دیدن فرزندم آمده است،پسرم ۴ سالش است و تمایلی به رفتن با مادرش ندارد و وقتی مادرش میاد گریه میکند و نمیخواهد با او برود و من اصلا مانع رفتنش نشدم،فیلم های دوربین مدار بسته و همسایه هایی که شاهد این جریان بودن هم هست،الان مادرش ازم شکایت کرده من چکاری باید انجام دهم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام حضانت ایشان تا هفت سالگی با مادر است

  7. سید می گوید

    سلام
    بنده در تصادفی که افسر سر صحنه حضور پیدا نکرده بود برای مشخص شدن مقصر به شورای حل اختلاف رفتم و پس از آن بنده مقصر شناخته شدم در انتها به علاوه خسارت به طرف مقابل نیم عشر دولتی برای دولت برای من در نظر گرفته شده؟ بنده قبل از ده روز پول رو به طرف مقابل واریز کردم
    آیا الان باید نیم عشر رو پرداخت کنم

  8. امجد می گوید

    باسلام.بنده الزام به تمکین خانمم گرفتم حال تمایلی به برگشت به زندگی بامن ندارد چنانچه تمکین نکند چه عواقبی براشون داره.؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام ایشون ناشزه تلقی شده و نفقه به ایشان تعلق نخواهد گرفت

  9. یوسف پورموسی می گوید

    سلام .سال نو مبارک.اگر کسی از نیم عشر معاف شود آیا هزینه دیگری باید پرداخت کند .منظورم هزینه کارشناسی..یا غیر قانونی هست .دولت نیم عشر را معاف کرده ولی ثبت اسناد میگه پول کارشناسی بده .آیا باید پولی بدم یا نه .سپاس گذارم پاسخ دهید.چکار کنم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  10. ایرج می گوید

    چک برگشتی که قبلاً براش رأی صادر شده بود شاکی مجدداً از طریق شورای حل اختلاف شکایت کرده پرونده با اعتراض من به دادگاه رفته بازم اعتراض را هم رد کردن حالا من چیکار میتونم بکنم با اینکه هفت سال پیش برای جعل بودن چک رأی صادر شده نمی‌دونم چرا قاضی پرونده اصلأ توجه نکرده

  11. ایرج می گوید

    با سلام من بابت چک برگشتی جعلی که در سال ۹۲برای جعلی بودنش رأی صادر شده بود حالا در سال ۹۹شاکی از طریق شورای حل اختلاف شکایت کرده و قاضی پرونده بودن اعتنا به مدارک موجود من را محکوم کرده پرونده برای اعتراض به دادگاه ارسال شده متاسفانه قاضی پرونده بازم به هر دلیلی بازم با وجود حکم بر جعلی بودن چک مرا محکوم کرد حالا من چیکار میتونم بکنم لطفاً راهنمایی بفرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شمامیتوانید فرجامخواهی نمایید وبایستی جعلیت راباکارشناسی اثبات نمایید

  12. جلال محمودی می گوید

    سلام مگر نیم عشر رو زوج باید پرداخت کند یا زوجه که شما همش در متناتون به زوجه (خانوم)اشاره فرمودین ، با این حساب پرداخت نیم عشر برعهده زوجه است اینجوری که در مطالب بیا فرمودین؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نیم عشربراب اجرای احکام است وبرای کسی است که تقاضای اجرای حکم میکند

  13. سعید می گوید

    سلام ی سفته ده میلیونی پیش من بوده الان محکوم شدم به استرداد واحتساب مطلق دادرسی ونیم عشر دولتی. الان مبلغی که باید پرداخت کنم چقدر میشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هزینه اجرای احکام می باشد که ۵درصد از طلب و خسارت وهزینه های طرف به عنوان نیم عشر می باشد.

  14. ماهور می گوید

    سلام من همسرم شکایت برای مهریه انجام دادن حالا من محکوم به ۵۰۰سکه شدم و ۲۵۰میلیون تومان نیمه عشر دولتی حالا من از نظر مالی ضعیف هستم باید چ کاری انجام بدم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: دادخواست اعسار تقدیم دادگاه نمایید.

  15. محمدنادری می گوید

    سلام مدت سه سال می‌شود که از همسر خود جدا زندگی میکنم از دادگاه حکم ازدواج مجدد گرفتم جای که همسر با بچه ها زندگی می‌کند همسایه هاش چیزهای نا مربوطی میگند من می‌توانم ایشان را پزشک قانونی ببرم ببینم در این مدت رابطه ای داشته یا نه اگر جواب منفی بود آیا برای من از لحاظ قانونی دردسر ساز میشود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید همسر خودتان را طلاق دهید و مجددا ازدواج نمایید چون نتوانید وجود رابطه زن خودتان را ثابت نمایید به جرم قذف مجازات خواهید شد.

  16. اذین می گوید

    سلام. من حدود ۱۰ سال پیش ۱۵۰ سکه را اجراییه گرفتم تا بتونم همسرم را ممنوع الخروج کنم. بعدش بنا به توافق خودمون ؛رضایت دادم و رفع ممنوع الخروجی کردم برای ایشون ولی پرونده در اداره ثبت مختومه نشد و پرونده باز هست. حالا بعد از ۱۰ سال تصمیم به طلاق توافقی گرفتیم. ایا بعد از انجام و ثبت طلاق باز باید بابت مهریه که ۱۰ سال پیش اجرا گرفتیم و پرونده اش باز هست نیمه عشر دولتی پرداخت کنیم یا نه؟
    اگر باید پرداخت کنیم آیا بهتر نیست که اول پرونده را مختومه کنیم و بعد طلاق را ثبت کنیم.
    ممنونم راهنمایی بفرمائید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      درصورتی که محکوم علیه ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه مبلغ بدهی خود را پرداخت نماید یا با محکوم له سازش کند یا ترتیبی جهت پرداخت بدهی خود بدهی، از پرداخت نیم عشر معاف می شود.

  17. ثمر ایروانی می گوید

    سلام من برای اجرای حکم مهریه تمام مبالغ و نیم عشر دولت را پرداخت کردم ولی همسرم نیم عشر دولتی سهم خود را پرداخت نکرد و من می خوام یک واحد آپارتمان تو قیف شده را به نام خودم سند بزنم تمام مراحل انجام شده سه سال و نیم از انجام همه مراحل گذشته و من یک دستگاه خودرو هم به نام خودم توقیف کردم و سند زدم این مبلغ بدهی شوهرم را خودم باید بپردازم و اگر نپردازم چه می شود آیا دادگاه آپارتمان را از من پس می ستاند ؟ با تشکر فراوان .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      از شما هیچ مبلغی اخذ نمی شود، برای همسرتان اجرائیه صادر می شود و اموالشان توقیف می گردد.

  18. نازنین می گوید

    سلام.چی کار میتونیم بکنیم که نیم عشر راندیم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      دوست گرامی لطفا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ بصورت کامل شما را راهنمایی نمایند.

  19. ایراندوست می گوید

    منظور از نیم عشر اجرائی چیست؟ و بعد از فوت همسر اگر از بابت مهریه شکایت کنند از چه کسی دریافت میشود؟ از وراث یا از ارث باقی مانده؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: یک بیستم از مبلغ اجرایی است که به حساب دولت واریز می شود و از محکوم له.

  20. حسین می گوید

    باسلام و عرض ادب – خانم بنده یک ساختمان ۳ طبقه بنده را بابت مهریه توقیف کردند که کلا یک سند ۶دانگ تفکیک نشده داره – ۲دانگ این ساختمان را به عنوان مستثنیات دین لحاط شد و ۴دنگ دیگه برای مزایده روزنامه شده که تا چند روز دیگه مزایده میره. سوالم اینجاست که باتوجه به اینکه بنده مالی غیر از این خونه ندارم آیا هزینه اداره ثبت یا همین نیم عشر را از من میخان یا از مبلغ فروش ۴دانگ برداشته میشه؟ ممنون از راهنمای شما سروران بزرگوار

  21. حسین می گوید

    با سلام و عرض ادب
    جسارتا سوالی داشتم ممنون میشم لطف بفرمایید و راهنمایی کنید:
    بنده حدود ۳سال پیش خانمم منزلم را که یک ساختمان ۳طبقه با یک سند ۶دانگ تفکیک نشده بود را برای مهریه توقیف کرد. اداره ثبت ۲دانگ خونه را جز مثتسنیات و ۴ دانگ را به مزایده گزاشته.
    سوالم اینجاست که وقتی کارشناس جهت بازدید ملک امد داخل برگ مزایده مواردی را قید کرده مانند درب ضد سرقت و اینجور موارد که این خونه اصلا نداشته.
    میخاستم بدونم باید چه اعتراضی کنم که بر چه اساس اینها را قید کرده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: با توجه به اینکه به علت عدم وجود این اقلام شما می توانید به نظریه کارشناسی اعتراضی کرده و درخواست ارجاع به کارشناس دیگر بنمایید و برای راهنمایی بیشتر از طریق سامانه وکیل تاپ با وکلای انلاین کمک بگیرید.

  22. محمد رضا می گوید

    سلام
    خانمم مهریه اش رو اجرا گذاشته
    نیم عشر را من باید پرداخت کنم ؟
    چون هیچ تمکن مالی ندارم آیا میتوانم درخواست اعسار بدهم ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله از شما مطالبه می کنند و اگر نداشته باشید می توانید اعسار به دادگاه صادر کننده اجراییه بدهید.

  23. کارگه می گوید

    سلام، در دادگاه مطالبه مهریه بابت ۱۱۶ سکه محکوم شدم در مرحله اجرا اعسار من پذیرفته شد و تاکنون ۳ سکه به اداره اجرا تحویل داده ام.
    در دادگاه دیگری زوجه با بذل تمامی مهریه بجز ۶ سکه تقاضای طلاق داد که پذیرفته شد. همچنین زوجه با اعلام دریافت ۶ سکه و بذل الباقی درخواست مختومه کردن پرونده اجرایی مهریه داد. در حال حاضر پرونده اجرا “کسر از آمار موقت” محسوب شده. لطفا راهنمایی کنید مبله نیم عشر پرداختی چقدر محاسبه می شود. ممنون.

    1. زینالی می گوید

      سلام: بابت نیم عشر دولتی می توانید اعسار دهید

  24. Amir می گوید

    با سلام همسر بنده ۳ماه پیش از طریق اداره ثبت ۱۴ سکه به اجرا گذاشته و برام ممنون الخروجی گرفته ولی الان میخواد رضایت بده .و تا الان بنده رو هیچ دادگاهی نخواسته . میخواستم بدونم اگر همسرم رضایت دهد بازم باید نیم عشررا پرداخت کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بعد از شش ماه ممنوع الخروجی خودش منتفی میشه.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند