غصب چیست به زبان ساده (معنی و مفهوم غصب در حقوق)

قانون گذار برای مالکیت احترام زیادی قائل است و با کسی که خللی در حق مالکیت افراد وارد کند به شدت برخورد می کند. یکی از مصادیق نادیده گرفتن حق مالکیت، غصب است به این معنا که کسی بدون اجازه و مجوز، مال دیگری را تصرف کند و آن را تحت سلطه خود در آورد که به آن غصب گفته می شود.

قانون راه های مختلف حقوقی و کیفری را برای بیرون کردن غاصب در نظر گرفته است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

غصب چیست؟

تصرف در مال دیگران بدون مجوز قانونی یا اجازه مالک آن، غصب است و انجام دهنده آن غاصب خواهد بود. به اصطلاح حقوقی “استیلا بر حق غیر به نحو عدوان”

فرد غاصب به دلیل نقض حقوق دیگران از ناحیه قانون مسئولیت مطلق دارد؛ یعنی این که هر اتفاقی برای آن مال غصب شده بیفتد وی مقصر جبران آن است؛ حتی اگر آن اتفاق، ربطی به وی نداشته و از تقصیر وی ناشی نشده باشد.

راه های مقابله با غصب

قانون گذار در موارد متعددی هم به خلع ید اشاره کرده است و هم به تصرف عدوانی که این دو ناشی از غصب مال هستند. که باعث گرفتن حکم علیه شخص غاصب می شوند

غصب چیست به زبان ساده (معنی و مفهوم غصب در حقوق)

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

رفع تصرف عدوانی

تصرف عدوانی همان غصب است با این تفاوت که مخصوص اموال غیر منقول است. اگر شما ساکن ملک یا خانه ای باشید و شخص دیگری آن را تصرف کند؛ می توانید رفع تصرف عدوانی وی را از دادگاه درخواست کنید.

نکته مهم این که حتی اگر شخص مستاجر ملک باشد می تواند از این حق استفاده کند.

برای اطلاعات بیشتر در همین سایت عبارت تصرف عدوانی را جستجو کنید و یا با شماره تلفن های موجود در سایت با مشاوران موسسه مشورت نمایید.

خلع ید

در خلع ید هم نوعی غصب اتفاق افتاده است اما برخلاف حالت بالا در اینجا تنها مالک می تواند غاصب را اخراج کند و دادخواست خلع ید تقدیم کند.

تخلیه ید

تخلیه ید برای زمانی است که فرد از ابتدا با قرارداد و اجازه وارد ملک شده است؛ اما بعد از اتمام قرارداد، ملک را تخلیه نمی کند؛ در اینجا هم پس از درخواست مالک مبنی بر تخلیه و تخلیه نکردن فرد، وی غاصب به حساب می آید.

مالک می تواند بعد از اتمام اجاره تخلیه ید مستاجر را از دادگاه یا شورا درخواست کند.

در این باره هم می توانید برای اطلاعات بیشتر از مطالب مرتبط با تخلیه ید در سایت استفاده کنید و هم این که برای در میان گذاشتن موضوع حقوقی خود با مشاوران موسسه با شماره تماس های درج شده در سایت تماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان با وکلاء و مشاوران حقوقی اخذ مشاوره کنید.

مسئولیت غاصب

گفتیم که شخصی که مال یا ملکی را غصب کرده است؛ ضامن تمام خساراتی است که به آن مال وارد می شود؛ حتی اگر از تقصیر وی نباشد هم باز مسئول است.

برای مثال طبق حکم قانون، اگر فردی ماشین یا خانه ای را غصب کند و خانه در اثر سیل یا زلزله نابود شود؛ غاصب، ضامن تمام قیمت آن خواهد بود.

همچنین اگر ملک سالم بماند؛ غاصب باید پول مدت زمانی که ملک در تصرف او بوده است را پرداخت کند‌.

اقامه دعوا برای اخراج غاصب

دادگاهی که برای اخراج غاصب باید در آن اقامه دعوا بشود دادگاه عمومی حقوقی است که خلع ید و تصرف عدوانی در آن جا طرح می شود.

اما دعوای تخلیه ید امکان دارد که در شورای حل اختلاف هم طرح شود اگر متضمن حق سرقفلی و… نباشد.

دادخواست مزبور باید از طریق دفاتر خدمات قضایی تقدیم شود. دادخواست باید به نحوه تنظیم شود که رد نشود یا رفع نقص نخورد لذا برای تنظیم صحیح یک دادخواست با وکلای متخصص وکیل تاپ مشورت داشته باشید.

مشاوره حقوقی برای غصب ملک

مشاوره حقوقی برای غصب ملک

این که درباره تصرف کردن فرد در ملک دیگران چه دعوایی متناسب با فرد و عمل او باید اقامه شود نیازمند دانش حقوقی است؛ برای مثال طرح دعوای تصرف عدوانی در مواردی کاربرد دارد و طرح خلع ید هم در موارد دیگر؛ حتی نحوه استناد به ادله در این دو نوع متفاوت است.

برای مثال در خلع ید سند مالکیت لازم است و پیچیدگی های قانونی دیگر که نیازمند کمک گرفتن و مشورت گرفتن از وکلا و مشاوران متخصص در این زمینه است قطعا طرح دعوا اشتباه باعث هزینه های زیاد و صرف زمان زیادی خواهد شد.

لذا توصیه می شود برای این کار، موضوع خود را با وکلا و تیم مشاوره موسسه وکیل تاپ در میان بگذارید تا به بهترین نحو راهنمایی های لازم در خصوص موضوع شما انجام گیرد. وکلای این موسسه با داشتن کتاب های تالیفی و پرونده های گوناگون می توانند کمک کار شما در امر مربوطه باشند‌

نتیجه گیری

غصب به معنای تصرف کردن و گرفتن مال دیگری بدون اجازه فرد یا مجوز قانونی است که راه هایی برای اخراج فرد نیز وجود دارد از جمله طرح دعوا تصرف عدوانی و خلع ید که در بالا مختصرا به آن اشاره شد.

هر یک از این دعوای را می توان با توجه به شرایط و مشورت گرفتن از مشاوران در این زمینه طرح کرد.

سوالات متداول

غصب در واقع همان تصرف کردن در مال دیگری بدون اجازه مالک آن مال است.

طرح دعوای رفع تصرف عدوانی و خلع ید و تخلیه ید را می توان از مواردی دانست که فرد می تواند متصرف را از ملک خود بیرون کند.

پرداخت اجرت و مبلغ تمام مدتی که از مال استفاده کرده و همچنین جبران تمام خسارات وارد آمده به ملک همچنین اگر شما وکیل گرفته اید و طرح دعوا کرده اید پرداخت هزینه وکیل و هزینه دادرسی نیز بر عهده غاصب خواهد بود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
1 نظر
  1. بهزاد زینالی می گوید

    سلام: در تصرف عدوانی اگر مالم تلف شده باشد باید چیکار کنم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند