صلح عمری یعنی چه و تمامی شرایط آن

صلح در لغت یعنی سازش و آشتی، از نظر عرفی و اخلاقی نیز صلح یک امر سفارش شده و مقبول است علاوه بر این در دین اسلام نیز به این امر سفارش گردیده. در اصطلاح حقوقی صلح به دو معنا به کار میرود معنی اول زمانی استفاده می شود که طرفین یک دعو، در خصوص اختلاف خود با هم سازش کنند و معنی دوم صلح در حقوق، عقد صلح است که یکی از عقود معین پیش‌بینی شده در قانون مدنی می باشد.

امروزه صلح دامنه وسیع تری نسبت به گذشته پیدا کرده است. یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره نمود و نتیجه وسعت یافتن دامنه صلح است، صلح عمری میباشد در این نوشتار در خصوص این مورد مطالبی ارائه خواهیم نمود.

صلح عمری یعنی چه

همانطور که از نام این عقد مشخص است، مدت عمر یک شخص در آن دخیل است، عقد صلح عمری با مدت زمان طول عمر مالک ملک در ارتباط است. صلح عمری یک قرارداد است و قواعد خاص مربوط به خود را دارد که امروزه نیز بسیار مورد قبول واقع شده است.

ایکون صلح عمر

صلح عمری قراردادی است که مالک یک ملک از طریق آن، ملک خود را طی شرایط به خصوصی به دیگری صلح می نماید. شرایط خاصی که در عقد صلح وجود دارد این است که ملک مالک به شرطی به طرف مقابل منتقل میگردد که تا زمانی که مالک در قید حیات است منافع وی برای او باشد و پس از فوت او منافع منتقل خواهد گردید. در این عقد نیز مالک می‌تواند برای خود حق فسخ قرارداد را تا زمان مشخصی و یا به صورت مادام العمر تعیین نماید که تا آن زمان و یا تا آخرین لحظه عمر خود، اگر از انعقاد قرارداد پشیمان شد بتواند وضعیت انتقال ملک را به حالت پیش از انعقاد عقد برگرداند البته لازم به ذکر است که درج شرط خیار در ضمن عقد صلح هیچگاه مانع انتقال مالکیت نبوده و معامله را مشمول ماده ۳۳ قانون ثبت یعنی معاملات با حق استرداد نمی نماید.

این عقد در قانون پیش بینی نشده و تعریفی از آن به موحب قانون وجود ندارد. در رویه عملی این نهاد مصطلح به صلح عمری وجود دارد که به موجب آن معمولاً مالک با انگیزه احسان، ملک خود را به شخصی مثلاً همسرش منتقل می نماید و حق انتفاع از ملک را تا زمان حیات خود در ضمن عقد شرط می کند، در این صورت طرف مقابل در صورت بروز اختلاف نمی تواند مالک را از ملک بیرون کند زیرا او حق انتفاع از ملک را تا پایان عمر خود دارد. در این عقد منافع ملک همچنان متعلق به مالک است بنابراین او میتواند خانه را اجاره دهد و از دیگر مزایای مربوط به آن استفاده نماید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

فایده عقد صلح در وصیت

به دلیل همین شرایط خاصی که در عقد صلح قرار دارد رواج این عقد نسبت به گذشته پیشرفت بسیاری داشته است. عقد صلح عمری امروزه کاربرد زیادی در وصیت داشته است.

همان طور که میدانید اموال هر شخص پس از فوت به وراث او منتقل خواهد گردید و او صرفاً می تواند به موجب وصیت در خصوص یک سوم از اموال خود پس از فوت تعیین تکلیف کند و بیشتر از این میزان صلاحیت مورد وصیت قرار گرفتن را ندارد. حال فرض کنید پدری قصد دارد خانه خود را به یکی از فرزندان منتقل کند که قیمت خانه بیش از یک سوم از اموال وی می باشد؛ در صورتی که قبل از فوت، سند انتقال ملک را به نام فرزند خود نمایند مالکیت به صورت کلی به فرزند منتقل خواهد گردید و در این صورت ممکن است فرزند خلع ید پدر را بخواهد و او را از خانه بیرون کند زیرا پس از انتقال، مالک اصلی خانه، فرزند می باشد و می تواند نسبت به آن هر اقدام مالکانه ای را انجام دهد. اگر پدر از عواقب این کار بترسد ممکن است تصمیم بگیرد که این انتقال را به پس از فوت خود به تاخیر بیاندازد و خانه را به موجب وصیت به فرزند موردنظر انتقال دهد که در این صورت نیز به هدف خود نخواهد رسید چراکه قیمت خانه بیش از یک سوم از اموال او خواهد بود و در صورتی که او در وصیت نامه ذکر کند که خانه مورد نظر به آن فرزند برسد این انتقال زمانی معتبر است که سایر وراث آن را تنفیذ کنند و در غیر این صورت وصیت کردن پدر تأثیری نخواهد داشت. به موجب عقد صلح عمری، پدر می تواند به هدف خود برسد بی آنکه عمل وی دارای عواقبی باشد. اومی تواند خانه را به موجب عقد صلح عمری به فرزند منتقل کند که در این صورت خانه قبل از فوت پدر به فرزند منتقل می گردد ولی پدر حق خواهد داشت تا پایان عمر خود در آن خانه سکونت داشته باشد و از منافع آن منتفع شود و منافع پس از فوت پدر به فرزند منتقل خواهد گردید. پدر میتواند در این عقد برای خود حق فسخ نیز در نظر بگیرد و در صورتی که از این انتقال منصرف گردید با توجه به حق فسخ مندرج در قرارداد مجدداً خانه را به مالکیت خود در بیاورد.

عقد صلح2طرفین عقد صلح

عقد صلح مانند سایر عقود دارای طرفینی است. یک طرف مالک و طرف دیگر کسی است که ملک مالک، به موجب عقد صلح عمرا به وی منتقل خواهد گردید. این مالک در عقد صلح عمری مصالح، و به طرف مقابل متصالح اطلاق میگردد.

مزایای صلح عمری

با توجه به مطالبی که در خصوص صلح عمری بیان گردید، می توان مزایایی را برای آن برشمرد که عبارتند از:

  • با انعقاد عقد صلح عمری مالک ملک خود را به متصالح منتقل میکند بی آنکه منافع نیز منتقل گردد. بنابراین تا زمان فوت مالک او حق سکونت در آن منزل را خواهد داشت و متصالح در این عقد دارای اختیارات محدودتری نسبت به سایر انتقالات است.
  • در این عقد مالک میتواند برای خود حق فسخ قرار دهد و در صورت لزوم از آن استفاده نماید.
  • برای انتقال ملک به موجب عقد صلح عمری معمولاً سند رسمی تنظیم می گردد که به آن صلح نامه عمری گفته می شود به این منظور طرفین باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و از سردفتر مربوطه تقاضای تنظیم صلح نامه عمری را نمایند که در این صورت این انتقال به صورت رسمی انجام خواهد گرفت و سند آن به عنوان یک سند رسمی شناخته خواهد شد که با توجه به قدرت اجرایی اسناد رسمی، می توان آن را بدون مراجعه به دادگاه اجرا نمود.
  • به دلیل تنظیم شدن این عقد در دفاتر اسناد رسمی تمامی امضا ها و محتویات آن رسمی و معتبر است بنابراین اشخاص دیگر نسبت به آن نمی توانند ادعای تردید یا انکار نمایند بلکه فقط می‌توانند مدعی جعل آن باشند.
  • در صورت که صلح نامه به صورت سند رسمی تنظیم گردد نیازی به اثبات اصالت آن نیست و در بسیاری از موارد رجوع به دادگاه هم ضرورتی ندارد.

مدارک لازم برای عقد صلح عمری

ایکون صلح عمر

  1.  سند مالکیت بصورت منگوله دار یا تک‌برگی
  2.  پایان کار در صورتی که مورد معامله آپارتمان یا اعیان احداثی باشد.
  3.  استعلام دارایی (در این مرحله استعلام دارایی تنها برای اخذ ارزش منطقه‌ای ملک است و دارایی حق‌الانتقال را در هنگام انتقال سند به نام متصالح به نرخ روز اخذ میکند)
  4. استعلام شهرداری
  5.  استعلام ثبت
  6.  شناسنامه و کارت ملی طرفین
  7.  پایانکار شهرداری
  8. در صورت موقوفه بودن اجاره نامه عرصه (که به نام متصالح انتقال می‌یابد)
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
109 نظرات
  1. رضا می گوید

    یعنی اگر سند مالکیت رسمی نداشته باشم نمی تونم صلح منعقد کنم؟

    1. باران فتحی، مشاور حقوقی وکیل تاپ می گوید

      جهت انعقاد عقد صلح عمری شما نیاز به سند مالکیت دارید. صلح عمری توافقی است که از طریق آن می‌توانید تا وقتی زنده و صاحب اموال خود هستید، آن‌ها را تقسیم یا واگذار کنید.به طور کلی اﻧﺤﺼﺎر وراﺛﺖ، تقسیم اموال و رﻋﺎﯾﺖ ﻋﺪاﻟﺖ از ﻧﮕﺮاﻧﯽ‌ﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﻣﺮدم اﺳﺖ. ﺑﺮای ﮐﺎﺳﺘﻪ ﺷﺪن از اﯾﻦ‌ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺸﮑﻼت، ﺻﺎﺣﺒﺎن اﻣﻮال ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻗﺒﻞ از ﻓﻮت ﺧﻮد ﺑﺎ ﺗﻨﻈﯿﻢ اﺳﻨﺎد ﻣﻨﺎﺳﺐ در زﻣﯿﻨﻪ اﻣﻮال‌ﺷﺎن ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺗﮑﻠﯿﻒ کنند. از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮاردی ﮐﻪ در اﯾﻦ ﺧﺼﻮص ﻣﯽ‌ﺗﻮان ﺑﻪ آن‌ﻫﺎ اﺷﺎره کرد، سند صلح عمری است.

  2. شقایق می گوید

    با سلام اگرشوهرم ملکی را به نام من صلح عمرا کندپس از فوت او به نام اوست و جز قوانین وراقت میشود؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام خیر ملک در مالکیت شماست

  3. بهناز می گوید

    ایا سن مالک در قراراداد صلح عمری مانع می باشد؟ برای مثال مادرم هفتاد به بالا سن دارم و قصد انجام صلح عمری را دارد، سن او مانع این عمل می شود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر در صورت صحت عقل شما بگو صد سال دارند

  4. علی داداش زاده می گوید

    آیا پدر و صاحب ملکی میتواند به شرط عمری سه دانگ را به اسم دخترش که معلول باشد بزند و این انتقال به شرط فوت دختر معلولش به فرزند یا فرزاندن پسر منتخبش برسد ؟ ممنون از راهنماییتان

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  5. طاها می گوید

    سلام وقتتون بخیر درصلح عمری بعدازفوت مصالح حتی خط تلفن هم به شخص متصالح واگذارمیشود؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام مورد صلح هر چه باشد واگذار می شود

  6. محمدی می گوید

    سلام سال ۹۳مغازه ای تجاری ۶دانگی به مبلغ ۶۰۰میلیون تومان خریدیم ودرمحضربه نام من وبرادرم شدکه درهمان لحضه پدرم این سندرابه نام خودالبته صلح عمرتنظیم کردکه مباداباهم
    درآینده سازش نکنیم که بعدبه فکرفروختن آن
    باشیم‌ ماهم مجبورشدیم ددمحضرامضاکنیمالان این مغازه درتصرف برادرم وپدرم میباشد
    آیامن میتوانم حداقل کرایه ماهیانه مغازه را
    بگیرم یااصلان کاری ازدستم برنمیاید
    لطفاراهنمایی کنید باتشکرممنونم

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام تا هنگامی که فرد مورد نظر در قید حیات است منافعی که از ملک حاصل می شود متعلق به فرد است.

  7. رضا گلابی می گوید

    با سلام ایا می شود صلح عمری را با حضور طرفین و و با ۳ نفر شاهد عاقل و بالغ در خارج از دفتر خانه تنظیم کرد ؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام اعتبار صلح رسمی بالاتر است

  8. ملا نصیری می گوید

    اگر ملکی با شرط صلح عمری از شخص الف به شخص ب واگذار شود و شخص ب زودتر بمیرد، تکلیف ملک چه می شود و در این حالت مالک کیست؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      عقد صلح عقد لازمه و با فوت از بین نمیره و وراث جایگزین او خواهند شد

  9. ن می گوید

    متاهل نیستم و فرزندی ندارم آیا میتوانم تمام اموالم را با صلح عمری به شخص دیگری بببخشم؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر متاهل هم بودید این امکان برای شما وجود داشت

  10. Amir می گوید

    ایاصلح نامه در دفترشورای محل وباحضور شهود فامیلیوباتوجه به اینکه فرد صلح کننده۶۳ سال داردومعتادهست وسرطان داردصحیح است

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  11. Amir می گوید

    اول سلام است به گرصلح دردفترشورای محل وباحضور شهود فامیلی صحیح است وایااگرصلح کننده۶۳سال معتادوسرطان داشتهباشد صحیحاست

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  12. فرزاد می گوید

    سلام
    مالک اموالی که صلح عمری میکندرامیتواندبفروشد؟
    یافقط حق استفاده یااجاره دادنش رادارد؟؟
    اینطوراموال که به پسر داده میشودشامل قانون تنصیف میشود؟یا ارث محسوب میشود

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر

  13. مریم می گوید

    سلام
    مادر من خانه را صلح عمری به پدر کردند و مادر فوت شدند و پدر در قید حیات هستند…
    در صلح، ذکر شده که منافع مورد معامله، عمری شده به پدرم…
    آیا وسایل منزل به وراث می‌رسد یا پدر بنده میتوانند آنها را بفروشند یا هدیه بدهند؟!

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام وراث

  14. مریم می گوید

    پدرم فوت شده اند و مغازه و خانه داشته اند و ما فرزندان بعد از فوت پدر می‌خواهیم صلح عمری صلح منافع کنیم بدون حق فسخ آیا اگر یکی از ورثه فوت کنند فرزندان ورثه می‌توانند اقدام به فروش ملک کنند یا تا زمانی که مادر در قید حیات هستند هیچ ورثه ای نمی‌تواند اقدام به فروش و بار پس گیری ملک نماید؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام وراث ورثا فوت شده میتواننداقدام نمایند وباوجود مادر هم مشکلی نیست ولی بعد از صلح منافع دیگر نمیتوتن صلح را بهم زد چون صلح عقد لازم است

  15. مونا می گوید

    سلام شوهر من تهدید می کند که خانه و ماشین را به نامش وکالتنامه بزنم تا بعد فوتم همه چی به اون برسد که بچه هام نخوان اونو از خانه بندازن بیرون با توجه به اینکه من با شوهرم اعتماد ندارم و همسر دوم دارد چکار کنم که من و بچه هارو اذیت نکنه و نتونه خانه و ماشین بفروشه ایا صلح عمر امکان پذیر هست امکان فسخ بعدآ وجود دارد یا می توانم بفروشم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام وکالت عقدی جایز است و با فوت نیز از بین می رود و ایشان نمی توانند با وکالتی که از شما در زمان حیات داشته اند عملیات حقوقی انجام دهند .خیر اگر صلح کنید امکان فروش نیست

  16. سارا می گوید

    سلام پدربزرگ و مادربزرگم یه خانه دارند ۶ دانگ که پدربزرگم در قید حسات هست اما خانه را عمرایی کرده ۳ دانگ به اسم دخترش(عمه بنده) و ۳ دانگ دیگر هم به اسم همسرش(مادربزرگ بنده) و در اینجا به پدربنده در حال حاضر چیزی عمرایی نکرده سوال من این است در داخل سند مالکیت خانه اسم کسانی که صاحب ملک عمرایی کرده به ان ها میاید؟؟

  17. داریوش می گوید

    سلام وقت بخیر آیا کسی بدون اینکه دیگر فرزندان وی زیرصلح نامه امضا نکنند میتوانند شاکی باشند از اینکه فقط اموال به یکی ازفرزند برسدالبته این شکایت بعدازهجده سال بعدازفوت باشه ممنون از راهنمایی شما

  18. داریوش می گوید

    سلام وقت بخیر پدرم هجده سال پیش فوت کرد وقبل ازفوتش به من یه فروشنامه یاهمان صلح نامه باامضا
    ومهرشورا وامضاشاهدین دادکه الان یکی ازوراث به نمایندگی از بقیه وارثان شکایت کرد وامضا آنها دراین برگه نیست درآن قیدشده که درآ گاهی کامل واز منقول و غیرمنقول به بنده داد البته خانه کلنگی بود که من کاملا بازسازی کردم درضمن تمامی امتیازات به نام من کردم لطفا پاسخ کامل بدهید ممنون از شما

  19. د می گوید

    سلام وقت بخیر خدمت شما عرض کنم که پدرم هجده سال پیش در گذشت وقبل ازفوتش یک فروشنامه یاهمان صلح نامه بمن داد ومنقول و غیر منقول وذکراینکه درهوشیاری کامل بسرمیبردوبعدوقبل تاریخ ذکرشده هریک از وراث هرمدرکی داشته باشد اعتباری نداردآیا بازهم وراث میتوانند شکایت کنند وحقی داشته باشند ممنون ازجوابتون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر صلح نامه معتبر باشد نمیتوانند

  20. دنیا می گوید

    باسلام وعرض تبریک سال نو سوال ۱ اگر ملک درگرو بانک باشد می توان صلح عمری کر د به نسبت مساوی به دوفرزند وسوال ۲ پدرم از دنیا رفتند مادرم می تواند سهم یک هشتم و مهریه اش را صلح عمری بزند با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نسبت به سند رهنی نمیتوان به ضرر رهن اقدامی کرد

  21. حمیدیان می گوید

    حمیدیان ۱۵ فروردین ۱۴۰۰

    با سلام … لطفاً درباره عقد صلح عمری راهنمایی کنید . با تشکر از شما

    پیرمردی هستم در انتهای زندگی و نگران دخترم هستم
    دخترم از نظر مالی زندگی سختی دارد
    همسرش قابل اعتماد نیست و فرزند هم ندارد

    می خواهم خانه ام را با عقد صلح عمری به نام دخترم کنم و
    شاید شرط حق فسخ قرارداد و حق انتفاع از ملک را هم بگذارم
    نمی خواهم بعد از دخترم همسرش وارث خانه شود

    آیا می شود در عقد صلح عمری که خانه را به نام دخترم می کنم ،
    دخترم هم تعهد کند که بعداً یا قبل از مرگش
    در عقد صلح عمریِ دیگری خانه را به نام من اگر زنده باشم یا فرزندانم کند ؟

    تا بعد از او همسرش وارث خانه نشود و
    خانه به ما که خانواده دخترم هستیم برگردد

    الهی به امید تو …

    لطفاً کاملاً راهنمایی کنید
    با تشکر از شما و موفق باشید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام سوال شما بسیار طولانی است این قسمت مختص به سوالات کوتاه شما گرامیان است لذا شما می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

  22. حمیدیان می گوید

    حمیدیان ۱۵ فروردین ۱۴۰۰

    با سلام … لطفاً درباره عقد صلح عمری راهنمایی کنید . با تشکر از شما

    پیرمردی هستم در انتهای زندگی و نگران دخترم هستم
    دخترم از نظر مالی زندگی سختی دارد
    همسرش قابل اعتماد نیست و فرزند هم ندارد

    من به دخترم اعتماد دارم و
    می خواهم زندگی بهتری داشته باشد

    می خواهم خانه ام را با عقد صلح عمری به نام دخترم کنم و
    شاید شرط حق فسخ قرارداد و حق انتفاع از ملک را هم بگذارم
    نمی خواهم بعد از دخترم همسرش وارث خانه شود

    آیا می شود در عقد صلح عمری که خانه را به نام دخترم می کنم ،
    دخترم هم تعهد کند که بعداً یا قبل از مرگش
    در عقد صلح عمریِ دیگری خانه را به نام من اگر زنده باشم یا فرزندانم کند ؟

    تا بعد از او همسرش وارث خانه نشود و
    خانه به ما که خانواده دخترم هستیم برگردد

    الهی به امید تو …

    لطفاً کاملاً راهنمایی کنید
    با تشکر از شما و موفق باشید

  23. حمیدیان می گوید

    حمیدیان ۱۵ فروردین ۱۴۰۰

    با سلام … لطفاً درباره عقد صلح عمری راهنمایی کنید . با تشکر از شما

    پیرمردی هستم در انتهای زندگی و نگران دخترم هستم
    دخترم از نظر مالی زندگی سختی دارد
    همسرش قابل اعتماد نیست و فرزند هم ندارد

    من به دخترم اعتماد دارم و
    می خواهم زندگی بهتری داشته باشد

    می خواهم خانه ام را با عقد صلح عمری به نام دخترم کنم و
    شاید شرط حق فسخ قرارداد و حق انتفاع از ملک را هم بگذارم
    نمی خواهم بعد از دخترم همسرش وارث خانه شود

    آیا می شود در عقد صلح عمری که خانه را به نام دخترم می کنم ،
    دخترم هم تعهد کند که بعداً یا قبل از مرگش
    در عقد صلح عمریِ دیگری خانه را به نام من اگر زنده باشم یا فرزندانم کند ؟

    تا بعد از او همسرش وارث خانه نشود و
    خانه به ما که خانواده دخترم هستیم برگردد

    الهی به امید تو …

    لطفاً کاملاً راهنمایی کنید
    با تشکر از شما و موفق باشید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میشود

  24. جواد حسینی می گوید

    سلام
    پدرمان فوت کرده ۴دختر هستیم میخواهیم سند منزل را به صورت عمری به مادرمان(۱) واگذار کنیم .آیا بعد از واگذاری اگر یکی از ۴دختر فوت کرد به فرزندان آن دختر فوت شده ،بعداز فوت مادر(۱) چیزی تعلق میگیرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  25. باقری می گوید

    وقتی ملکی صلح میشود..و سند بنام طرف صلح شده میخورد..چه کسی به صورت رسمی مالک محسوب میشود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام طرفی بهش صلح شده همان متصالح

  26. امیر می گوید

    [سلام وقتتون بخیر.
    طاعات قبول.
    ببخشید مزاحم شدم.
    سوال داشتم خدمتتون
    مادربزرگم بنده فوت شده . قبل از فوت خونه خودش صلح عمری کرده و داده به فرزندان.
    درصورتی که فرزندان متوفی قصد فروش خونه داشته باشن آیا نیاز هست به دفتر خونه مراجعه کنن و سند انتقال داده شود به فرزندان مرحوم یا که مستقیما انتقال به خریدار انجام بشه؟
    سند خونه در حال حاضر به نام مرحومه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام صلح شده دیگر خانه متعلق با ان هاست ومثل مالک میتوانند رفتار نایند

  27. امیرمحبوب می گوید

    سلام
    اگر ملکی که در رهن بانک می باشد را می توان با صلح عمری به کسی انتقال داد؟
    یا مراحل بانکی دخیل می شوند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر نمیشود

  28. علی می گوید

    سلام
    بعد از صلح عمری که مادر به یکی از فرزندان پسرش داده اگر بخواهد همان مورد صلح عمری(ملک مسکونی)را از حالت عمری خارج نماید و آنرا در زمان حیات خود به فرزندش واگذار نماید، آیا امکان چنین کاری وجود دارد یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام صلح عقدلازم است وجزبا فسخ واقاله نمیتوان از بین برد فسخ هم به استناد ۱۳خیار درقانون ولی همینجوری نمیتواند رجوع کند چون صلح برعکس هبه قابل رجوع نمیباشد

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با توجه به اینکه صلح عمری عقدی لازم است اگر در قرارداد حق فسخ یک طرفه وجود داشته باشد ممکن است

  29. زیور می گوید

    آیا پیر مردی بیش از ۷۵ سال سن داشته باشد و آلزایمر هم داشته باشد میتواند سند عمری به نام یکی از فرزندانش بزند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید ازطریق مراجع قضایی برایش قیم موقت انتخاب نمایید

  30. سمیرا می گوید

    سلام روزتون بخیر
    در صلح عمرا میشود این شرط را اضافه کرد که درصورت فوت متصالح، صلح نامه باطل شود یا اینکه ملک به نام صلح کننده برگردد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام صلح عقد لازم است ونمیتوان کاری کرد

  31. مریمی می گوید

    سلام ملکی با صلح عمری به متصالح انتقال پیدا کرده در صورت فوت متصالح ملک به چه کسی میرسد ؟ مصالح یا وراث متصالح ؟ در صورت فوت متصالح و بعد از آن فوت مصالح ملک به وراث چه کسی می رسد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بسته به اینکه بمدت عمر مصالح بوده یا متصالح به مدت عمر هرکدام باشد بافوت هرکدام زایل میشود

  32. بهزادی می گوید

    سلام .من علاوه بر آپارتمان مقداری وجه نقدر در بانک دارم که از سود آن استفاده میکنم . میخواهم تا زمانیکه زنده هستم از اصل و سود پول استفاده کنم و بعد از فوتم هر چه در حساب بانکیم مانده به متصالح آپارتمان و وجه نقدم برسد . ولی برای پول بانکی ظاهرا نمیشود کاری کرد . آیا پول بانکی شامل صلح عمری نمیشود ؟ آیا راهی دارد که مانندصلح عمری باشد ؟ ممنون

  33. پروین می گوید

    سلام همسرم منزلی را برایم صلح عمری کرده وسند برایم صادرشده آیا من هم میتوانم همان منزل را صلح عمری به دخترم بکنم ؟همسرم هنوز در قیدحیات هستند.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در صلح عمری انتقال مالکیت بعد ازفوت مصالح صورت میگیرد وانتقال شما فی الحال غیرنافذ میباشد

  34. y.sh می گوید

    سلام خسته نباشید . شخص الف چهار دنگ به نام داشته و شخص ب دو دنگ به نام داشته است .این دو هر دو به نعف همدیگر صلح عمرا کردند پس از انجام کار سند های تک برگ که ارسال شده است شخص الف دو دنگ در سند به اسمش است و شخص ب چهار دنگ این اشتباه دفترخانه بوده؟ یا این مالکیت به شرط صلح است و اگر فسخ شود صلح عمرا شخص الف دوباره چهار دنگ به نامش خواهد بود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید تقاضای تصحیح سند نمایید

  35. نگار می گوید

    سلام.
    پدرم به شرط عمر نیم دانگ از خانه مسکونی خود را در دفتر خانه به نام من زده است ولی به شرط عمر.
    من و شوهرم در طرح مسکن ملی ثبت نام کردیم.
    میخواستم بدونم اون نیم دانگ سند به شرط عمر برای من تو طرح مسکن ملی اشکال ایجاد خواهد کرد یا نه سند مالکیت محسوب نمیشود و مشکل و مانعی نمیشود؟؟
    ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر ایرادی تدارد.

  36. یکتا می گوید

    آیا برای صلح عمری که پدرم به نام مادرم بزند نیازی به امضای برادرهای هست یعنی فرزندان باید امضاکننده که پدرخانواده خانه را به مادر خانواده صلح کند!؟ یا بین خودشون در محضرخانه کافیست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر فقط امضای طرفین کافی است.

  37. ملیکا می گوید

    سلام
    اگه پدرم خانه ایی را شرط عمر مادر بکند و خدایی نکرده مادر فوت کند این صلح به پدرم برمیگردد یا به بچه ها

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در صورت فوت مادر به شخص متصالح تعلق دارد.

  38. مهراد می گوید

    سلام اگر مادر ملک خودش را به نام چهار فرزندش صلح عمری کند آیا تا زمانی که در حیات باشد خودش می تواند ملک را بفروشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند چون صلح عقدی لازم است و فقط با اقاله و خیارات قانونی قابل فسخ می باشد.

  39. نیکان رادمنش می گوید

    سلام/ بنده ۸ ماه پیش سند تنها منزل خود را به نام پسرم صلح عمرا نمودم/ سند در رهن بانک است و شرایط فسخ تا پرداخت اقساط طبق قوانین بانک و جود ندارد/ البته در اداره مالیات باشرط بدون حق فسخ مالیات پرداخت شده ولی در انتقال صلح هیچ شرطی عنوان نشده/ حال اگر بنده قصد طلاق زوجه را داشته باشم/ شرط تنصیف شامل حال اینجانب میشود/ و دادگاه به عنوان ملک بنده محسوب مینماید؟/ ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: طلاق از سوی زوج باید تنصیف دارایی صورت بگیرد.

  40. شیما پورجعفری می گوید

    سلام
    ایا ملکی که پدرم با شرط عمرا به نامم زده و سند دفتر چه ای داشتم بعد رفته فروختش و خریدار سند تک برگ جدیدی روش گرفته و بعد از شکایت من قاضی حکم رد مال را داده.ایا دوباره با حق عمرا نسبت به پدرم به نامم میخوره یا شرط عمرا باطل شده؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: چون انتقال مالکیت از پدر به شما پس از فوت خواهد بود پس می تواند قبل مرگ هر تصرفی بکند.

  41. هادی می گوید

    عرض ادب
    بنده میخوام خودرویی که دارم رو صلح عمری به نام خانمم بکنم
    از اسناد رسمی پرسیدم گفتن میتونی ولی موقع شماره گذاری به مشکل میخوری.آیا درست گفتن؟راهی برای حل این مشکل نیست؟ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید از وکلای این سامانه برای تنظیم صلح نامه بدون هیچگونه مشکلی استفاده نمایید.

  42. مریم می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    پدر بنده فوت کردن و بعد از انحصار وراثت و پرداخت مالیات سرقفلی مغازه با توجه به گواهی حصر به نام من و برادران و مادرم شده
    سهم مادر با صلح عمرا قابل انتقال هست؟ و سر قفلی شامل صلح عمرا میشه؟ و سندی در رابطه با سرقفلی صادر میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند صلح عمری نماید.

  43. پدرام می گوید

    سلام.داخل سند مصالح مادام الحیات خود منافع مورد صلح و حق فسخ را برای خود محفوظ داشت نوشته شده و اشتباهی قرارداد فروش نوشته شده.داستان این چه می شود و مسکن و خریدار سند هم رویت کردند.فروش مال غیر میشه یا مسکن مسئوله یا میشه وارث بزاره بره و قانونا مجازات نشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند حق فسخ قرار دهد مشکلی نیست و اگر قرارداد فروش بجای صلح باشد قرارداد باطل است کلا.

  44. مهرداد می گوید

    باسلام بنده خریدنامه ای بصورت صلح عمری ازعمویم دارم که فاقدسندمیباشد که سه شاهدهم پای آن امضاکرده اندحال عمویم آن رافاقداعتبارمیداند ومیخواهدازطریق قانون وزورازمن پس بگیردتاآن رابفروش برساندآیامیتواند قانونا ازمن بگیرد.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با اثبات شهود خود نسبت به اصالت سند اقدام نمایید.

  45. ناشناس می گوید

    سلام خانه ای موروثی داریم که با توافق وراث بنده برای نگهداری از مادر پیرم در آن زندگی میکنم . وراث توافقنامه ای امضا کرده اند که بعد از فوت مادر این خانه به من تعلق گیرد . آیا اکنون میتوانم برای این خانه سند عمرایی بگیرم ؟ و با گرفتن سند عمرایی بعدا وراث نمیتوانند ادعایی در مورد این خانه داشته باشند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      اگر صلح نامه به صورت سند رسمی تنظیم شده باشد نیازی به اثبات اصالت آن نمی باشد و در بسیاری از موارد رجوع به دادگاه هم ضرورتی ندارد.

  46. جلال محمدی می گوید

    سلام و احترام محضرتان جناب آقای زینالی گرامی
    ضمن عرض خسته نباشید

    سوال : مادرم ملک خود را به سه دختر و یک پسر به شرط عمری ( خارج از دفترخانه ) داده بود ، اخیرا یکی از دخترا فوت شد . سهم شرط عمری فوت شده به مادر بر می گردد یا به وراث فوت شده ؟

    ممنونم از پاسخ های خوبتان .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      متعاقب فوت مصالح منافع به متصالح انتقال پیدا می نماید و ایشان مالک اصل مال و منافع آن می‌شود. بنابراین ورثه حق ندارند در مورد صلح، دعوای انحصار وراثت طرح کنند زیرا حقی برای آن‌ها وجود ندارند. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند.

  47. جلال محمدی می گوید

    با سلام مجدد و سپاس فراوان از پاسخ شما

    منظورتون با فوت متصالح ، مال به مصالح بر می گردد بود ؟
    چون در مورد ما در واقع یکی از دخترا (متصالح ) فوت شده است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      از آنجا که صلح عقد لازم محسوب می شود، بعد از فوت یا حجر یکی از طرفین همچنان معتبر می باشد. جهت دریافت مشاوره حقوقی دقیق تر در این زمینه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ در زمینه صلح شما را راهنمایی نمایند.

  48. مقدم می گوید

    سلام، اگر ملکی صلح عمر شده باشد آیا پس از فوت صاحب ملک اثاثیه داخل آن نیز به متصالح منتقل میشود یا متعلق به همه وراث است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر ولی اگر داخل صلح نامه ذکر شود وسایل هم جز ملک خواهد بود.

  49. مریم می گوید

    درود بر شما
    چنانچه مصالح و متصالح هر دو در خارج از ایران باشند و صرفا متصالح امکان آمدن به ایران را داشته باشد ، در صورت توافق برای فروش ملک مورد صلح که شرط عمری دارد و در ایران است ، مصالح میتواند به خود شخص متصالح وکالت فروش دهد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:موضوع صلح عمرا تا فوت شخص مصالح قابل فروش نیست.

  50. فرشاد می گوید

    سلام .
    خانه ای مادرم خرید که نسخ هست و قل نامه ای سند ندارد فقط قل نامه است .!توی قل نامه ذکر شده که حق فروش خانه و اجاره را ندارم تا ۱۲۰ سالگیشون..توی قل نامه خریدار منم و فروشنده مادرم..میخوام بدونم ..قل نامه دردسر نمیشه بعدا؟؟کسی نمیتونه خونرو بگیره؟عایا الان میتونم فروش خانه بزنم یا نه ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند اقدام پس گرفتن این خانه از شما نماید و این صلح قابل فسخ و از بین رفتن نیست و نسبت به فروشم شما تا زمان فوت مادرتان نمی توانید اقدام به فروش ملک نمایید.

  51. بهار می گوید

    آیا اگر پدر ملک خود را محضری صلح عمری به همسرش کند فرزندان می‌توانند ادعای ارث کنن بعد از فوت پدر با وجود زنده بودن مادر

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانند اقدام به پس گرفتن این موضوع را بنمایند چون صلح عقد لازم بوده و نمی توانید یک طرفه از بینش برد و کاملا صحیح بوده و مشکلی به وجود نخواهد امد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  52. سارا می گوید

    سلام.من میخواهم خانه ای بخرم و به شرط عمر یا صلح عمری به اسم فرزند دخترم بکنم.آیا بعد من دوتا پسرم قانونا سهمی از خانه میبرند؟آیا میتوانند دخترم را بیرون کنند؟ آیا بعدا برای دخترم دردسر نمیشود

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانند این کار را انجام بدهند برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نماید.

  53. نظام می گوید

    سلام وقت بخیر
    اگر کسی بخواهد اموال خود را بدون نیاز به حضور فرزندان در دفتر اسناد رسمی برای فرزندانش صلح عمری کند تا بعد از فوت ، وصی به اطلاع فرزندان برساند باید چکار کند
    و آیا فرزندان میتوانند به دلیل عدم موافقت با نحوه صلح عمری آن را باطل کنند

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر صلح قراردادی لازم و با فوت طرفین هیچ وقت از بین نمی رود و سایر ورثه نیز نمی توانند نسبت به ابطال یا فسخ قرارداد صلح اقدام نمایند و همچنان این قرارداد پابرجاست.

  54. میلاد می گوید

    با سلام
    آیا میشه قول نامه عمری رو در بنگاه تنظیم کرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: قولنامه عمری نداریم صلح نامه عمری است که باید ثبت رسمی باشد

  55. ميترا صلاحى فر می گوید

    با سلام و عذر مزاحمت ميخواستم ببينم حضور طرفين در محضر الزاميه؟ نميشه با موجود بودن شناسنامه و كارت ملي بنام بشه؟ من خارج كشور هستم و بتازگى ايران بودم اما مادرم انموقع اينكارو نكردن الان ميخواهند ملكى را نصف نصف بنام منو خواهرم بصورت صلح عمرى بزنند خواهرم ايران هستند اما من نه، چكار بايد يا ميتوانيم بكنيم ؟ من حتمن بايد حضورا در محضرخانهزباشم؟ با يك دنيا احترام و تشكر
    ميترا صلاحى فر

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر باید در دفتر خانه حاضر شوید مگر اینکه به یک نفر وکالت دهید.

  56. شهلا می گوید

    با سلام ،پدرم ۸۳ ساله هست ومیخوام سهمش از خانه که دو دانگ هست را به شرط عمر به من بدهد ،آیا می‌توانیم بدون حضور سایر وراث در دفتر خانه این کاررا انجام دهیم و افراد دیگری را به عنوان شاهد به دفترخانه ببریم؟؟خدای ناکرده بعد از فوت پدرم سایر وراث می‌توانند ادعایی داشته باشند؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: قرارداد صلح عمری تنظیم نمایید ولی قبلش حتما از سلامت روانی پدر بزرگ مطمئن شوید

  57. محمد می گوید

    سلام وقت بخیر پدر من دوتا خونه داشت بعد ما تهران بودیم به ما زنگ زد گفت بیاین از من نگهداری کنید خونه رو صلح عمرایی میکنم به اسمت الان میگه نمیخوام پاشین برین

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند