شرایط و قوانین پرداخت مهریه دختر باکره

 مهریه به محض انعقاد عقد ازدواج حقوق و تکالیفی بین زوجین ایجاد می گردد این حقوق و تکالیف اعم از مالی و غیرمالی می باشد. یکی از تکالیف مالی مرد در ازدواج تکلیف وی به پرداخت مهریه همسر خود است. مهریه حقی است که برای بانوان پس از جاری شدن صیغه نکاح بین زوجین ایجاد می گردد و تفاوتی بین عقد دائم و عقد موقت وجود ندارد بلکه در ازدواج اعم از دائم و موقت زن مستحق مهریه می باشد و می تواند پس از وقوع نکاح، مهریه را مطالبه کند و شرطی برای مطالبه مهریه از جانب زن وجود ندارد بنابراین او حتی در دوران عقد نیز میتواند مهریه خود را مطالبه کند. برخی از مردم فکر می‌کنند که مطالبه نمودن مهریه از جانب زن به منظور اقدام اولیه برای جدایی می باشد ولی باید گفت که زن حتی بدون اینکه قصد جدایی از همسرش را داشته باشد میتواند مهریه خود را مطالبه نماید.

مهریه دختر باکره

آیکون سکه

اختلافات زناشویی همیشه مختص به پس از ازدواج و زیر یک سقف رفتن نیست بلکه ممکن است بعد از جاری شدن صیغه نکاح بین زوجین حتی در دوران عقد اختلافاتی ایجاد گردد و این اختلافات به قدری باشد که طرفین را مجبور به متارکه و جدایی کند. همچنین ممکن است صرفاً یکی از زوجین قصد جدایی داشته و طرف دیگر قصد بر ادامه زندگی داشته باشد.

زمانی که قبل از وقوع نزدیکی، قصد زن جدایی می باشد او باید یکی از موارد دوازده گانه مندرج در عقدنامه که به آن شروط ضمن عقد نکاح گفته می‌شود را ثابت نماید و در صورتی که توان اثبات یکی از آن موارد را نداشته باشد طلاق وی با مشکل مواجه شده و بسیار سخت می باشد. در چنین مواردی معمولاً بانوان از حق حبسی که قانون برای آنها در نظر گرفته است استفاده نموده و عملاً ادامه زندگی مشترک را غیر ممکن می نمایند و بر اساس همین حق همسر خود را مجبور به طلاق می‌نمایند مخصوصاً اگر مهریه از نوع مهریه های بسیار سنگین باشد.

در صورتی که قبل از وقوع نزدیکی، مرد خواهان طلاق باشد بر اساس ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی او می‌تواند با پرداخت نصف مهریه همسرش وی را طلاق دهد و در صورتی که قبلاً تمام مهر را به وی پرداخت کرده باشد میتواند نصف مهریه را از همسرش پس بگیرد.

طبق قانون مهریه دختر باکره با مهریه زن غیر باکره به موجب قانون، متفاوت میباشد. به استناد ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به محض وقوع عقد، زن مالک مهریه می گردد و می تواند آن را مطالبه نموده و هر تصرفی که خواست در آن انجام دهد.

ولی لازم است بدانید که دختر باکره نمی‌تواند تمام مهریه خود را مطالبه کند و شرط مطالبه تمام مهریه وقوع نزدیکی بین زوجین می باشد. بنابراین دختر باکره صرفاً میتواند نصف مهریه خود را مطالبه کند و مالکیت او بر نصف دیگر مهریه متزلزل می باشد و منوط به وقوع نزدیکی است.

نکته لازم به ذکر این است که دختر باکره ممکن است از مطالبه مهریه، قصد جدایی از همسر خود را داشته باشد و یا اینکه قصد جدایی نداشته باشد و صرفاً بخواهد مهریه خود را مطالبه کند در حالت دوم، مرد موظف است تا کل مهریه را به همسر خود بپردازد و نمی تواند پرداخت آن را منوط به وقوع نزدیکی نماید چرا که به موجب قانون برای دختر باکره حق حبس وجود دارد که بر مبنای آن او می تواند تا زمان دریافت کامل مهریه از جانب همسرش از وقوع نزدیکی امتناع كند بدون اینکه قانون او را ناشزه محسوب کند. حال اگر او پس از گرفتن مهریه خود بخواهد از همسر خود جدا شود بدون این که بین او و همسرش نزدیکی واقع شده باشد، باید نصف مهریه را که از مرد گرفته است به وی برگرداند.

دختر باکره

همان طور که گفته شد مهریه دختر باکره نصف مهریه میباشد که برای او قرار داده شده است که ملاک نصف شدن مهریه وقوع نزدیکی بین زوجین است. دادگاه ها ملاک نزدیکی را دوشیزه بودن یعنی داشتن پرده بکارت می‌دانند که به این منظور زوجه را به پزشکی قانونی معرفی نموده و باکره بودن وی با دادن آزمایش بکارت مشخص می گردد که در صورت تشخیص، مستحق نصف مهریه خواهد بود نه تمام مهریه.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

رای دیوان عالی کشور در خصوص مهریه دختر باکره

ایکون مهریه دختر باکره

در همین زمینه از شعبه هشتم دیوان عالی کشور رایی صادر شده که بخشی از آن از این قرار است: ” ملاک قانونی و شرعی استحقاق زوجه نسبت به تمام یا نصف مهریه ما فی القباله در موقع طلاق طبق ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی صرفاً عمل مواقعه و نزدیکی بوده و پارگی یا عدم پارگی پرده بکارت در خصوص مورد موثر در مقام نمی باشد و همچنین طلاق بدون نزدیکی بین زوجین طبق ماده ۱۱۵۵ قانون مدنی موجب انتفاع عده طلاق برای زوجه خواهد بود لذا جهت روشن شدن قضیه و احراز اینکه آیا در موقع طلاق زوجه مستحق تمام یا نصف مهریه خواهد بود و نیز آیا مکلف به رعایت عده طلاق می باشد یا خیر ضرورت داشته که دادگاه پیرو سابقه زوجه فرجام خواننده را به پزشکی قانونی معرفی تا با معاینه مجدد بالصراحه اعلام دارند که آیا بین زوجین عمل مواقع و نزدیکی انجام شده است یا خیر و سرانجام دادگاه پس از انجام تحقیقات در موارد مرقوم در فوق بر اساس نتیجه ی محصله با لحاظ دیگر قرائن و امارات موجود در پرونده نسبت به صدور رای مقتضی اقدام نماید”.

بنابراین باکره بودن علاوه بر تاثیری که در مهریه دارد و آن را به نصف کاهش می دهد سبب می گردد تا پس از وقوع جدایی، زوجه ملزم به نگه داشتن اراده طلاق نباشد. همچنین تأثیر دیگر باکره بودن این است که پس از وقوع طلاق زوجه می تواند با ارائه مدارک مربوط به دفتر پیشخوان و یا اداره ثبت احوال نام همسر را از شناسنامه خود پاک نموده و به اصطلاح شناسنامه سفید دریافت کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
29 نظرات
  1. خزان می گوید

    سلام دختری ۱۳ساله هستم با آشنایت همسرم برای گرفتن شناسنامه اقدام کردم ورشد عقلانی ندارم و همسرم یک سال نفقه نداده ومهریه خودرا اجرا گذاشته میتوانم حق طلاق بگیرم من هنوز باکره هستم وبه رای شورا حل اختلاف اعتراض کرده

    1. وکیل تاپ می گوید

      حق طلاق که همان وکالت در طلاق است صرفا از طرف اعطای ان ب زن ممکن است. شما باید با استناد به عسر و حرج جدا شوید

  2. زاهد می گوید

    سلام
    دخترم بعد از هشت ماه عقد دائم باشوهرش تفاهم وهم فرهنگی لازم را ندارد وهنوز باکره هست وهیچ گونه رابطه زنا شویی هم نداشته والان در منزل پدر بلا تکلیفه .ایا نفقه ومهریه بهش تعلق میگیره
    ممنون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام نصف مهریه تعلق میگیره واسم شخص قابل حذف از شناسنامه هست

  3. zohre می گوید

    من که الان هم صیغه هستم و هم باکره و نامزدم چار پنج. ماهی هست که رفته وهیچ خبری ازش ندارم طلاقمون چجوریه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. طلاق برای ازدواج دائمه صیغه با بذل مدت و اتمام مدت به پایان می رسد

  4. رضا می گوید

    سلام دختر من ۱۶ سالشه بعد از ۵ماه ب دلیل نداشتن تفاهم دارن جدا میشن دخترم باکره هست میخوام بدونم مهریه چطوری بهش تعلق میگیره و میتونم طلاقشو بگیرم باتوجه ب سن کمش یا ن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله ممکنه . نصف مهر به ایشان تعلق خواهد گرفت

  5. رضا می گوید

    سلام دختر من ۱۶ سالشه بعد از ۵ماه ب دلیل نداشتن تفاهم دارن جدا میشن دخترم باکره هست میخوام بدونم میتونم طلاقشو بگیرم باتوجه ب سن کمش یا ن

  6. م ف ز می گوید

    با سلام پسرم یه سال صیغه بود بعد اتمام صیغه دختر نمیخواد پسرمو واینکه دختره باکره نیست..ودر طول یه سال پسرم هزینه های کرده چ از نظر طلا و چ کادو تکلیف چی …و۱۴ سکه هم مهریه دختر هستش منو راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بخشش هایی که کرده اگر عین آن موجود باشد قابل پس گرفتن است. ایشان مکلف به پرداخت مهریه هستند

  7. بهاره می گوید

    سلام شوهرم میخوادطلاقم بده تو عقدیم ولی من به هیچ عنوان طلاق نمیخام اینجا مهریه چطوریه اگه باکره باشم کامل بهم تعلق میگیره مهریه م یا نه نصفش تعلق میگیره باتوجه به اینکه من طلاق نمیخام شوهرم میخواد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتواند طلاق دهد وشما مستحق نصف مهریه میباشید

  8. هدایت می گوید

    مرد حاضر به زندگی با همسر باکره اش،نیست ولی توانایی یکجا پرداخت نصف مهریه را ندارد درامد ماهانه مرد شاید ۱۵۰۰۰۰۰تومان باشد ایا دادگاه نسبت به تقسیط مهریه با توجه به درامد مرد اقدام مینماید (تقاضای اعسار مرد را میپذیرد چونکه مرد اقدام به درخواست طلاق میکند)

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:چون باکره می باشدنصف مهریه تعلق می گیرد واگر داداخواست اعسار دهید تقسیط خواهد شد.

  9. رها می گوید

    سلام خسته نباشید ۴سال است ازدواج کردم وهنوزباکره ام بیشترازنصف مهریه رادریافت کردم ونفقه ام رادریافت می کنم وازحق حبس استفاده کردم آیا راهی هست بتوانم طلاق بگیرم شوهرم طلاق نمی دهد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت اثبات شرایط عسر و حرج تقاضای طلاق نمایید.

  10. س.ج می گوید

    سلام من میخام طلاق بدم همسرم رو و از ارتجاعی بودن پرده بکارتش بمن دروغ گفته و الان من نمیتونم ثابت کنم و هنوز زیر یک سقف نرفتیم… لطفا راهنمایی کنین ک چجوری میشه طلاق بدم از نظر مهریه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید به استناد شرایط ایجاد شده فسخ نکاح را درخواست نمایید.

  11. ,دختر بهار می گوید

    سلام من ی دختر ۱۸ساله هستم ۵ماهه نامزدم و در این مدت یعنی از اول نامزدی اختلاف داریم تا الان من ۵ماه عقد کردم عایااا ب غیر از نصف مهریه نفقه بهم میرسه چون هیچ خرجی برام نکرده ن طلا ن لباس ن هیچی و حقوق این آقا ۴ میلیون با این شرایط نفقه بهم میرسه ؟؟؟و شرایط دادن نفقه چطوره ؟؟؟
    ممنون میشم جواب بدین .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر قصد طلاق دارید می توانید الزام شوهر به پرداخت نفقه ایام گذشته و فعلی را دریافت نمایید.

  12. علی می گوید

    سلام
    ما یکساله تو عقدیم ولی مدت سه ماه که همسرم خونه پدرشه و باکره هم هست .درخواست مهریه و نفقه کرده ولی طلاق هم نمیخاد .ایا مهریه نصف میشود؟ قصدش از این کار چیه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر طلاقش دهید نصف مهریه را باید بدهید هم چنین می توانید الزام به تمکینش نمایید.

  13. محمد می گوید

    سلام برادر من صیغه دو ماهه ۱۱۴ سکه نوشتند قرار بوده عقد کنن بعد دو ماه ولی دختره میخاد سکه هاش رو بگیره دختره باکره هس ایا نصف سکه تعلق میگیره با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله اگر عقدشان جاری شده باشد در صورت مطالبه می تواند نسبت به مطالبه مهریه اقدام نماید و چون باکره است طبق قانون به میزان نصف مهریه باید بهش پرداخت شود.

  14. مریم می گوید

    سلام وقت بخیر
    من سه ساله ازدواج کردم با همسرم زیر یه سقف زندگی میکنم ولی همچنان باکره هستم و الان میخولم جدا شم مهریه بهم تعلق میگیره ایا؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله همچنان مهریه بشما تعلق می گیرد ولی چون باکره هستید نصف مهریه بشما تعلق خواهد گرفت.

  15. معصومه می گوید

    سلام من یک سال که ازدواج کردم نامزدم بعد دو ماه از عقدشکایت کرد گفت میخواد منو طلاق بده و بعد یک ماه با زن دیگه ای ازدواج کرده والان برای اذیت کردن من میگم نمیخوام طلاق بدم آیا من با این شرایط میتونم هم طلاق بگیرم هم مهریه

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند