اكبر طبری كيست و جرمش چيست؟

اکبر طبری، معاون اجرایی سابق صادق لاریجانی به اتهام فساد مالی و گرفتن رشوه در ۲۳ تیر ۱۳۹۸ توسط اطلاعات سپاه پاسداران در آمل بازداشت شد.

خبر بازداشت طبری توسط نوروزی، نماینده مجلس اعلام شد. در ادامه این مطلب به صفر تا صد ماجرای اکبر طبری میپردازیم.

اکبر طبری کیست؟

اکبر طبری که بیشتر دوران فعالیتش را در قوه قضائیه گذرانده، هیچ گونه تحصیلات و تخصصی در امور حقوقی ندارد و تحصیلاتش در زمینه مهندسی است. به گفته بعضی از رسانه‌ها، طبری پرنفوذترین چهره قوه قضائیه در حدود بیست سال اخیر بوده است.

طبری در زمان ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی در قوه قضائیه، مدیرکل امور مالی دستگاه قضایی را عهده دار بوده است. او همچنین جزو هیئت رئیسه فدراسیون کنگ فو و هنرهای رزمی بود.

اکبر طبری کیست؟

او طی بیست سال اخیر صاحب مناصب مختلفی در حوزه‌های مالی و رفاهی قوه قضاییه بوده. طبری که تا قبل از دستگیری نامی از او مطرح نبود و چندان شناخته شده نبود، فساد‌های سازمان یافته بسیاری دارد و در تعدادی از پرونده‌های فساد اقتصادی نام او به چشم می‌خورد. 

شروع ماجرا

نخستین بار در سال ۱۳۸۶ مطلبی با عنوان «تغییرات گسترده در قوه قضائیه» توسط یکی از خبرگزاری ها نوشته شد که براساس آن، اکبر طبری، مدیرکل امور مالی قوه قضائیه، به ‌زودی تغییر می‌کند.

اما بر خلاف این گمانه‌ زنی‌ها، اکبر طبری برکنار نشد و بعد از انتصاب صادق آملی لاریجانی به جای محمود هاشمی شاهرودی او به سمت مدیر کل امور مالی و معاون اجرایی حوزه ریاست انتخاب شد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

ماجرا چه بود؟

اکبر طبری تا آخرین روز کاری در سال ۱۳۹۷، سمت معاون اجرایی دفتر رئیس قوه قضاییه را بر عهده داشت؛ اما به طرز غیر معمولی توسط ابراهیم رئیسی، رئیس کنونی قوه قضاییه، برکنار شد. در واقع حضور رئیسی در رأس دستگاه قضایی، برابر بود با پایان فعالیت طبری در قوه قضائیه.

ابراهیم رئیسی، هشت روز پس از شروع فعالیتش به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه، طبری را برکنار کرد. او در ۲۸ اسفند سال پیش با صدور حکمی، یوسف باقری را به ‌جای طبری، به‌عنوان سرپرست معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه منصوب کرد.

پس از برکناری طبری، آیت الله آملی لاریجانی او را به مجمع تشخیص مصلحت نظام برد و سمتی تازه به او داد؛ ولی به طور واضح مشخص نیست این سمت تازه چه بود.

افشاگری علیرضا زاکانی از یک فساد

مدتی قبل از این ماجرا علیرضا زاکانی، از چهره‌های پرنفوذ اصولگرا و نماینده فعلی مجلس، علیه یکی از مقام‌ های پیشین قوه قضائیه افشاگری کرد.

زاکانی طی گفت و گویی با یکی از خبرگزاری ها درباره عملکرد چند ماه ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه گفت:

«رئیسی برخی افراد که در قوه قضائیه دچار فساد بودند را برکنار کرد. معتقدم این برکناری کفایت نمی‌کند و اگر کسی در دوره مسئولیت دچار فساد شده، باید محاکمه‌اش کنند و اتفاقاً محاکمه کردن فردی که فساد آشکاری دارد و توسط آقای رئیسی کنار گذاشته شده، کمک می‌کند که جهت آینده در قوه قضائیه تثبیت شود. البته همه کسانی که کنار گذاشته شده‌اند مقصودم نیست، بلکه فرد یا عنصر خاصی است که کنار گذاشته شده است.»

بعد از افشاگری علیرضا زاکانی و انتشار گزارشی توسط خبرگزاری ‌ها در این مورد، دفتر آیت الله املی لاریجانی به تندی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و ادعا‌ها درباره طبری را تکذیب کرد.

در این تکذیبیه ضمن تاکید بر این نکته که این اتهامات به قصد تخریب رئیس پیشین قوه قضائیه است، ذکر شد:

«معلوم نیست چرا خبرگزاری ‌های رسمی که با بیت‌المال اداره می‌شود، باید چنین شایعات کذبی را بپراکند.»

برگزاری دادگاه رسیدگی طبری

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری در تاریخ ۱۸ خرداد ۹۹ به ریاست قاضی بابایی در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. در این جلسه نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت و اتهامات متهمان پرونده را اعلام کرد. در این کیفرخواست، از طبری با عنوان متهم ردیف اول یاد شد.

 در جلسه دوم دادگاه، طبری تمامی اتهامات علیه خود را رد کرد و اظهار کرد ۲۰ سال به قوه قضائیه خدمت صادقانه کرده است. همچنین او در بخشی از دفاعیاتش درمورد پرونده ساخت یک ویلا در منطقه لواسان در شمال شرق تهران اظهار کرد که اشخاص دیگری که در این ماجرا متهم به رشوه دادن به او هستند در صورت درخواست او حاضر بودند کل لواسان را به نام او کنند.

طبری همچنین اتهامات وارده به خود را پرونده‌سازی‌ و افترازنی نامید و اظهار کرد که اکثر این اتهامات مربوط به ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته است و رسیدگی یا مختومه شده است. 

برگزاری دادگاه رسیدگی طبری

سومین جلسه دادگاه

دادگاه سوم در روز ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ در محل شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. اکبر طبری در این دادگاه به پول‌شویی ۴ میلیارد و دویست میلیون تومان از طریق خرید سهام متهم شد.

او در پاسخ به سوالات قاضی اظهار کرد که مبالغی که بین او و فرهاد مشایخ، رد و بدل شده، مربوط به کارهای ساخت ‌و ساز است و پول‌شویی نیست. او همچنین دریافت رشوه از دیگر متهمان پرونده را رد کرد.

در این جلسه نماینده دادستان گفت مجموع دریافتی ‌های اکبر طبری در طول سال ‌های ۸۳ تا ۸۶، معادل ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است و با احتساب ۱۵ مورد دیگر که اکبر طبری از دیگر متهمان پرونده به عنوان رشوه دریافت کرده، مجموع دریافتی‌ها او به قیمت روز به ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

متهمین پرونده طبری

پرونده اکبر طبری، ۲۲ متهم دارد. از جمله آنها میتوان به غلامرضا منصوری و بیژن قاسم‌زاده، دو قاضی مشهور که حضورشان به عنوان متهم در این دادگاه خبرساز شده بود اشاره کرد. دست‌کم چهار نفر از متهمان این پرونده خارج از ایران هستند و چهار نفر دیگر هم با قرار وثیقه آزادند.

اتهامات طبری چه بود؟

اتهامات اکبر طبری توسط نماینده دادستان بر اساس کیفرخواست بدین صورت نامیده شد:

  1. مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا، با وصف سردستگی.
  2.  اخذ رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از ۸۰ میلیارد ریال وجه نقد.
  3.  اخذ زمین به مساحت ۳۰۰ متر مربع در خیابان کریم خان.
  4.  اخذ زمینی مشجر به مساحت هزار و ۶۵۷ متر مربع واقع در قریه نجار کلا لواسان.
  5. اخذ آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر مربع در مجتمع سانا قیطریه تهران.
  6.  تسهیل وجه نقد به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو.
  7.  پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴۲ میلیارد ریال.
  8. دریافت رشوه از رسول دانیال زاده به مبلغ ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار.
  9. دریافت رشوه از مصطفی نیازآذری.
  10.  معاوضه سه دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال زاده که هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان روما است.
  11. دریافت رشوه از جلیل سبحانی بابت هزینه نصب کمد در واحدی در مجتمع سانا به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال در قریه نجارکلا لواسان.
  12.  پولشویی از طریق انتقال دو واحد آپارتمان در روما به فرهاد مشایخ.
  13.  پولشویی از طریق انتقال ویلای مصطفی نیاز آذری به خانم حکیمه شیرمحمدی.
  14.  جعل و استفاده از اسناد مجعول در پرونده مصطفی نیازآذری.
  15.  اعمال نفوذ با سوء استفاده از مستخدمین دولتی در پرونده رسول دانیال زاده.
  16.  دریافت ۳ واحد خانه در برج فلورا از رسول دانیال زاده.
  17. اعمال نفوذ با سوء استفاده از روابط خصوصی از مستخدمین دولتی در پرونده داوودی سرخوش شهری و سایرین.
  18.  اعمال نفوذ در پرونده موضوع اتهامی وریا مولانایی.
  19.  تأثیر دادن نفوذ در اقدامات اداری در پرونده علی دیواندری.
  20.  گرفتن وعده و تعهد در پرونده سید هادی رضوی.
  21. خرید زمین از حمید محمدی.

محکومیت طبری

محکومیت طبری

در روز ۲۲ شهریور ۱۳۹۹، اکبر طبری، به اتهام سردستگی شبکه رشوه ‌گیری و اخذ رشوه‌ های متعدد به ۳۱ سال و به اتهام پولشویی به ۱۲ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

همچنین او به انفصال دائم از خدمات دولتی، ضبط اموال ناشی از گرفتن رشوه و پرداخت جزای نقدی ۱۲۰ میلیارد تومانی محکوم شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۱ از ۵
از مجموع ۷ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند