وکیل ثبت احوال کیست و شرح وظایف آن

وکیل ثبت احوال وکیلی است که در حوزه مسائل مربوط به ثبت احوال، متخصص و آشنا به این امور می باشد و در این زمینه فعالیت می کند.

قوانین مربوط به ثبت احوال بیشتر با احوال شخصیه مرتبط است و مانند برخی قوانین دیگر از پیچیدگی های خاصی برخوردار است و بدیهی است که افراد عادی از پیچ و خم این قوانین آگاه نیستند و این هم امری طبیعی ست زیرا احاطه بر تمام قوانین از کارشناسان حقوق هم انتظار نمی رود.

البته افراد می توانتد بدون استفاده از وکیل و یا مشاوره حقوقی نیز امور را پیش ببرند اما امری زمان بر می شود و انرژی زیادی را می طلبد.

لذا در این زمینه توصیه می شود که از مشاوره حقوقی و وکلای ثبت احوال استفاده بشود.

وکیل تاپ با داشتن وکلاء و متخصصان مسلط به مقررات ثبت احوال می تواند کار افراد را در این امور سهل کند.

وظایف وکیل ثبت احوال

آنچه در حیطه ثبت احوال وجود دارد و وکیل ثبت احوال می تواند در این زمینه کارهای لازم را انجام دهد عبارت اند از:

حذف نام همسر از شناسنامه، تغییر نام و نام خانوادگی، تغییرات لازم در شناسنامه و … که به مهم ترین آن ها در متن اشاره شده است.

وظایف وکیل ثبت احوال

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

حذف نام همسر قبلی از شناسنامه

وکیل ثبت احوال با آشنایی به بند ها و مواد مخصوص این موضوع می تواند نسبت به حذف نام همسر بعد از طلاق اقدام کند و با وجود شرایطی این امر امکان پذیر است.

مانند این که زن و شوهر بلافاصله بعد از ازدواج و بدون نزدیکی از هم طلاق بگیرند؛ در این جا زن می تواند با حکم دادگاه به اداره ثبت احوال مراجعه نموده و درخواست حذف نام همسر و صدور شناسنامه المثنی را بخواهد در این رابطه تفاوتی بین زن و مرد نیست و هر دو طرف می توانند خواستار این امر شوند.

اما در موارد دیگر که طلاق رخ داده است حذف نام همسر از شناسنامه منوط به این است که فرد ازدواج مجدد کرده باشد و نام همسر دوم در شناسنامه درج شده باشد این امر هم برای جلوگیری از تدلیس در جامعه و ازدواج به کار رفته است که امری منطقی به نظر می رسد.

حذف نام همسر قبلی از شناسنامه

تغییر نام و نام خانوادگی با کمک وکیل ثبت احوال

از موارد دیگری که توسط وکیل ثبت احوال انجام شود تغییر نام و نام خانوادگی می باشد. که منوط به شرایطی خاص است و در مواردی معدود قابل انجام است.

برای مثال اگر نام و نام خانوادگی از الفاظ مستهجن و زشت و دور از شان می باشد می توان نسبت به تغییر آن اقدام کرد.

اگر نام و نام خانوادگی مغایر لرزش های اسلامی باشد می توان آن را تغییر داد.

اگر نام و نام خانوادگی از واژه های خارجی باشد می توان نسبت به تغییر آن اقدام کرد.

در خواست تغییر نام و نام خانوادگی در اداره ثبت احوال انجام می شود و در صلاحیت هیات حل اختلاف اداره ثبت احوال می باشد.

به عبارتی موافقت با تغییر نام منوط با تصمیم هیات حل اختلاف می باشد.

در صورتی که هیات مزبور نسبت به تغییر نام یا نام خانوادگی موافق باشد؛ این امر را به اطلاع متقاضی می رساند اما اگر مخالف با تغییر نام باشد فرد متقاضی می تواند در دادگاه نسبت به این تصمیم اعتراض به عمل آورد.

تغییر نام و نام خانوادگی با کمک وکیل ثبت احوال

ویژگی وکیل ثبت احوال

 طبق قانون کسی که در آزمون ورودی وکالت پذیرفته شده باشد؛ می تواند در تمام زمینه ها پس از اخذ پروانه، وکالت کند و در زمینه امور ثبت احوال هم چنین می باشد.

اما در واقع باید گفت هر کسی وکیل باشد لزوما در تمام حوزه ها سواد و تسلط کافی نخواهد داشت و معمولا افراد وکیل در یک حوزه خاص تخصص دارند لذا برای مقررات ثبت احوال هم باید با وکیلی مشورت کرد و از وکیلی استفاده کرد که آشنا و مسلط به قوانین باشد‌.

نتیجه گیری

وکیل ثبت احوال می تواند با توجه به تسلطی که به مقررات مختلف این حوزه دارد فرد متقاضی را در زمینه های مورد نظر کمک کند و تا هر چه زودتر امر مزبور به سر انجام برسد البته خود فرد متقاضی هم می تواند به این امور اقدام کند اما با توجه به این که آشنایی با مقررات ندارد زمان و انرژی زیادی را می طلبد.

لذا لازم است که از وکیل این حوزه مشاوره و مشورت بگیرد.

گروه وکلای وکیل تاپ با داشتن وکلای متخصص در این حوزه می تواند کمک کار شما در مسائل ثبت احوال باشد.

سوالات متداول

در اینجا باید بین دو حالت فرق گذاشت در حالتی که بدون رابطه نزدیکی طلاق گرفته اند و فرد همچنان دوشیزه است می تواند درخواست حذف نام همسر سابق را بخواهد اما اگر نزدیکی رخ داده باشد تنها در صورت ازدواج مجدد این امر امکان پذیر است.

وکیل ثبت احوال با تسلط و آشنایی که با مقررات ثبت احوال دارد می تواند در زمینه های مربوطه مثل حذف نام همسر سابق از شناسنامه، تغییر نام و… به متقاضی مشاوره بدهد و در این زمینه با وکالت از طرف وی کارها را انجام دهد.

در این باره ابتدائا باید به ثبت احوال مراجعه کرد و امر مزبور در صلاحیت هیات حل اختلاف ثبت احوال می باشد در صورت مخالفت حق اعتراض در دادگاه وجود دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند