هزینه انتقال سند ملک بر عهده کیست؟ خریدار یا فروشنده؟

در هر معامله ای که انجام می شود به جز آثار اصلی آن یک سری مسائل فرعی نیز وجود دارد که تکلیف آن هم باید مشخص شود و اگر مشخص نشود تابع عرف و قانون خواهد بود.

یکی از این مسائل در حوزه خرید و فروش ملک، این است که اگه قرار باشد سند ملک انتقال داده شود بر عهده چه کسی است؟ باید گفت بر عهده فروشنده و خریدار است اما در ادامه خواهیم گفت در حالات مختلف بر عهده چه کسی است.

انتقال سند در خرید ملک

خرید ملک و معامله ی آن مستلزم این است که مالک یا فروشنده سند آن را هم منتقل کند به این صورت که اصلا لازم نیست که در قرارداد یا قولنامه شرط شود فروشنده باید سند را انتقال دهد و حتی اگر شرط نشود قانون وی را مجبور می کند که وقتی ملک را فروخته؛ سند آن را هم باید انتقال بدهد.پس اگر فروشنده از این کار یعنی منتقل کردن سند امتناع کند؛ می توان از وی شکایت کرد و از دادگاه الزام وی را درخواست کرد.

برای راهنمایی و مشاوره در این امر با مشاوران و وکلای متخصص در حوزه ملک از طریق سامانه آنلاین و شماره تلفن های سامانه حقوقی وکیل تاپ می توانید اخذ مشاوره کنید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مقدمات سند زدن ملک چگونه است؟

ابتدا باید دانست که برای انتقال سند، حتما لازم است معامله قطعی انجام شود و صرف قولنامه ممکن است دلالت بر انجام معامله نکند؛ البته باید مفاد قول نامه را به وکیل این حوزه ارجاع داد تا مشخص شود مفاد آن چه عنوانی دارد.

لذا به این دلیل که قول نامه از نظر اثباتی و اعتبار کمی ضعیف است باید مبایعه نامه تنظیم شود. و وقتی که خرید و فروش یا معامله قطعی شد آن وقت می توان در مورد انتقال سند حرف زد.

هزینه انتقال سند ملک با چه کسی است؟

هزینه سند زدن ملک چقدر است؟

اگر سوال شما این است که تمام هزینه هایی که باید پرداخته شود تا یک ملک به نام شما زده شود و شناسه یکتا ملک( همان کد ۱۸ رقمی داخل سند مالکیت که آخرین وضعیت ملک در سایت سازمان ثبت احوال با این کد مشخص می شود) صادر شود باید گفت که میزان هزینه ی انتقال یک ملک  ابتدا به ارزش معاملاتی آن  که از طرف سازمان امور مالیاتی مشخص می شود بستگی دارد که این مبلغ بسیار کمتر از مبلغی است که خریدار و فروشنده با آن خانه را معامله کرده اند. سپس طبق این مبلغ حق ثبت  و حق التحریر پرداخت می شود

نکته دیگر اینکه در صورت تعدد خریدار و فروشنده دفتر اسناد می تواند هزینه بیشتری هم دریافت کند. پس هزینه های انتقال سند ملک بدین شرح است:

  • میزان هزینه حق التحریر و حق ثبت طبق تعرفه دفتر اسناد رسمی مطابق جدول زیر است:
تا مبلغ ده میلیون ریال مقطوعا ۸۰۰ هزار ریال
تا مبلغ ۵۰ میلیون ریال نسبت به مازاد ۱۰ میلیون ریال  ۱۲۰در هزار
تا مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال نسبت به مازاد ۵۰ میلیون ریال ۴۰ در هزار
تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال نسبت به مازاد ۱۰۰ میلیون ریال ۲۰ در هزار
تا مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال نسبت به مازاد ۲۰۰ میلیون ریال  ۱۲در هزار
تا مبلغ ۱ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۵۰۰ میلیون ریال ۶ در هزار
بیش از یک میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال ۳ در هزار
  • نه درصد مالیات بر ارزش افزوده
  • مبلغ پانزده تا بیست هزارتومان بابت صدور سندالکترونیکی

هزینه انتقال سند ملک با چه کسی است؟

باید گفت که شیوه های مختلفی برای پرداخت هزینه انتقال خانه وجود دارد. ابتدا توافق طرفین به هر میزانی که باشد محترم است و قانون هم آن را به رسمیت می شناسد. مثل اینکه می توان ضمن قرارداد توافق کرد که هزینه ها بر عهده یک نفر باشد مثل خریدار و یا این که یه نسبت آن را پرداخت کنند در هر حال مهم این است که هر چه در توافق بیاید همان معتبر است‌. اما اگر طرفین در خصوص هزینه ها به توافق نرسیده اند و یا اصلا در خصوص آن صحبتی نکرده اند که اگر عرف محل در خصوص هزینه ها شیوه متداولی داشته باشد به آن عمل می شود اما اگر عرف هم در این خصو وجود نداشت معمولا حق ثبت با فروشنده و حق تحریر با خریدار است. که بعضا هم هر دو هزینه را از فروشنده دریافت می کنند. پس:

  • هزینه های قبل از تنظیم سند

 همانطور که گفتیم فروشنده موظف به انتقال سند است و هزینه ای که باید به دفترخانه پرداخت شود غالبا بر عهده فروشنده است. هزینه استعلام ثبت و پرداخت دارایی که قبل از تنظیم سند انجام می شود بر عهده فروشنده خواهد بود. هزینه مالیات انتقال ملک هم برعهده فروشنده است.

  • هزینه های زمان تنظیم سند

پس از انجام کارهای مزبور هزینه حق الثبت و حق التحریر نیز باقی می ماند. هزینه حق الثبت با فروشنده است و حق التحریر، نصف نصف بین خریدار و فروشنده خواهد بود. اما اگر عرف یک شهر، این هزینه را بر عهده کسی دیگر گذاشته باشد؛ همان شخص باید پرداخت کند.

پس می توان گفت هزینه های مربوط به مالیات و دارایی و شهرداری و بدهی های ملک، بر عهده فروشنده است. اما هزینه مربوط به انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی با هر دو طرف خواهد بود.

مشاوره حقوقی راجع به انتقال سند

گاهی حتی فروشنده آگاهی ندارد از این که برخی از هزینه ها برعهده وی است با این حال نمی تواند به استناد این امر قرارداد را باطل کند؛ اما می توان ضمن عقد توافق کرد که چه کسی این هزینه ها را پرداخت کند لذا قبل از قرارداد بستن و تنظیم آن لازم است از مشاوره وکلای ملکی و مشاوران حقوقی متخصص در این حوزه استفاده کنید که در جریان جزئیات قانون در مورد معامله ملک چه درباره هزینه انتقال سند و یا موارد دیگر قرار بگیرید.

برای این کار می توانید از طریق سامانه آنلاین و شماره تلفن های موجود در سامانه یا سامانه حقوقی وکیل تاپ  در ارتباط باشید و موضوع و مسئله حقوقی خود را بیان کنید تا مشاوران موسسه بتوانند در این مسئله کمک کار شما باشند.

مشاوره حقوقی راجع به انتقال سند

نتیجه گیری

انتقال و خرید و فروش ملک آثاری دارد که به تبع معامله باید اجرا شود مثل انتقال سند آن و پرداخت هزینه های ناشی از سند که در بالا راجع به این امر سخن گفتیم.

برای مثال هزینه مالیات انتقال ملک با فروشنده خواهد بود همچنین است هزینه استعلام و حق الثبت، اما می توان این هزینه ها به صورت نصف نصف نیز باشند که هزینه حق التحریر در دفترخانه به این صورت است.

سوالات متداول

این هزینه های برعهده مالک مال یا همان فروشنده است.

هزینه انتقال سند را به طور کلی می توان گفت بر عهده دو طرف معامله خواهد بود.

هزینه های انتقال را می توان ضمن قرارداد بر عهده خریدار قرار داد و به این صورت پرداخت آن وظیفه وی خواهد بود.

در این حالت می توان با طرح دعوا الزام فروشنده را درخواست کرد و اگر باز هم امتناع کرد دادگاه به جانشینی فروشنده سند را امضا می کند در این حالت خریدار می تواند هزینه ها را پرداخت کند و بعد از فروشنده مطالبه کند و یا از مبلغ ملک نسبت به آن چه پرداخته کم کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۸ از ۵
از مجموع ۴ رای
2 نظرات
  1. امیر کاکاوند می گوید

    سلام وقت بخیر
    یه واحد در سال ۹۳ خریدیم و تقریبا ۹۰ درصد هزینه را دادیم و ساکن شدیم فروشنده و شریکش یعنی سازنده اختلاف پیدا کردند و سند در سال ۱۴۰۰ به ما داده شد، الان فروشنده می‌گوید هزینه دارایی با شماست! آیا ما باید پرداخت کنیم؟ ایشان بعد از ۷ سال تازه سند را فک رهن کرده و آماده انتقال نموده است!

  2. حسن رحیمی می گوید

    سلام من سال ۹۸ یه خونه پیش خرید کردم. متری چهار ملییون ۴۴۰ملییون تومان پرداخت کردم ۱۱۰ متر نوشته خریداری شده چنانچه واحد بیشتر از متراژ باشد طبق قیمت قید شده توسط خریدار پرداخت میشه. بعد دوسال موقع تحویل ۱۲۴ متر شده بود من چهل ملییون به یکی از شریکا پرداخت کردم. و امضا کرده بدون ولی اون یکی امضا نکرد گفت طبق قیمت روز باید بدی. الان هم سند اومده برا همه زدن به غیر من. الان چیکار کنم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند