سرقفلی بعد از فوت | سیر تا پیاز سرفقلی بعد از فوت و انحصار وراثت سرقفلی

سرقفلی یا به نوعی اجاره ملک تجاری یا مغازه مثل باقی اموال شخص متوفی ارزش مالی دارد و در اثر فوت، به وراثان او می رسد.

درباره سرقفلی باید گفت مبلغی است که در ابتدای اجاره، مستاجر به موجر می دهد تا امتیازاتی را به دست آورد؛ البته ممکن است این امتیازات به صورت شرط ضمن عقد به مستاجر داده شود بدون پرداختن مبلغی از سوی مستاجر حال اگر بعدا مستاجر بخواهد قید این امتیازات را بزند و آن را اسقاط کند این موجر است که باید مبلغ سرقفلی را به مستاجر بدهد.

تکلیف سرقفلی بعد از فوت

گفتیم که سرقفلی به ارث می رسد حال ممکن است منافع همین مغازه باشد و یا مبلغی که از ابتدا توسط مستاجر پرداخت شده یا بعدا توسط موجر به مستاجر پرداخت می شود. در این حالت ها هم وراث جانشین متوفی می شوند و حقوق او را به ارث می برند.

تکلیف سرقفلی بعد از فوت

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

وراث و سرقفلی مشاع

وقتی که سرقفلی به ارث برسد به صورت مشترک و مشاع خواهد بود حال اگر در نحوه اداره کردن. استفاده از آن با هم به اتفاق نظر نرسند می توان از دادگاه درخواست انتقال سرقفلی را تقاضا کرد که البته این هم پیچیدگی های خاص خود را دارد لذا توصیه می شود در این باره با وکیل متخصص سرقفلی که پرونده ها و تجربه های فراوانی در این زمینه دارد مشورت بشود.

برای ارتباط یا وکیل سرقفلی می توانید با شماره تلفن های مندرج در سایت تماس بگیرید.

تفاوت ارث سرقفلی با حق کسب و پیشه

در اینجا باید دقت کنیم که سرقفلی با حق کسب و پیشه ماهیتی متفاوت دارد؛ زیرا حق کسب و پیشه نهادی هست که در آن قانون موجر را مجبور به تمدید اجاره می کرد و به نوعی عقدی تحمیلی بود اما سرقفلی که تابع قانون سال ۷۶ است.

این تحمیل را ندارد و نوعی اجاره با شرایط متفاوت تر به حساب می آید به شکلی که برای مستاجر حقوقی مثل تمدید اجاره در سالیان بعد و… مطابق مواد ۷ و ۸ مقرر شده است که در صورت فوت مستاجر وراث او منافع را مالک می شوند و اگر هم مبلغ سرقفلی پرداخته شده به موجر برگردانده بشود آن هم برای وراث خواهد بود.

انحصار وراثت سرقفلی

انحصار وراثت به این معناست که وراث متوفی از دادگاه یا شورای حل اختلاف درخواست کنند تعداد و مشخصات وراث و سهم الارث هریک از آن ها را مشخص سازد که در این میان باید ریز اموال متوفی منقول یا غیر منقول و دارایی او درج شود که سرقفلی هم از این اموال به حساب می آید و در لیست اموال متوفی می آید.

نحوه انحصار وراثت و شکل و شرایط آن را می توانید در همین سایت با جستجوی عنوان آن مشاهده کنید. همچنین می توانید برای این کار از مشاوران حقوقی سامانه وکیل تاپ نیز راهنمایی های لازم را اخذ کنید. برای این کار با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

انتقال حق سرقفلی به دیگر وراث

وراث می توانند حق و سهم خود نسبت به سرقفلی را به دیگر وراث انتقال بدهند و در صورتی که هم عدم انتقال در اجاره شرط شده باشد این مورد انتقال به غیر به حساب نمی آید و نظر بسیاری از دادگاه ها نیز همین است‌.

برای اطلاعات بیشتر در باره نحوه انتقال سرقفلی مشاع از طریق سامانه وکیل تاپ با مشاوران حقوقی و وکلای متخصص در سرقفلی مشورت نمایید.

مشاوره حقوقی برای سرقفلی به ارث رسیده

مسائل مربوط به سرقفلی علی الاصول دارای پیچیدگی های خاص حقوقی است که فقط وکلای متخصص سرقفلی راه و چاه آن را می دانند.

افتخار سامانه وکیل تاپ در این است که جمعی متخصص از وکلای سرقفلی که دارای کتب عدیده ای در این خصوص می باشند را دور هم جمع نموده و شما می توانید از سراسر کشور برای اخذ وکالت و یا مشاوره تخصصی حقوقی با وکلای مجرب سرقفلی با سامانه وکیل تاپ در ارتباط باشید تا که هم به صورت آنلاین و یا تلفنی و حضوری از راهکار های موجود در پرونده آگاه شوید.

وکلای موسسه وکیل تاپ با توجه به تخصص گرایی خود می توانند به بهترین شکل از حقوق شما دفاع کنند.

مشاوره حقوقی برای سرقفلی به ارث رسیده

نتیجه گیری

سرقفلی که اجاره منافع و مالکیت منافع یک ملک تجاری و یا مغازه است و نه مالکیت خود مغازه از طریق ارث به وراث می رسد که با درخواست انحصار وراثت می تواند داخل در دارایی وراث متوفی بشود.

انتقال سرقفلی توسط هریک از وراث به دیگری باید با توجه به اجاره نامه و شرایط آن انجام شود در هر حال انتقال سهم سرقفلی به خود یکی از وراث جایز است و با منعی روبرو نیست.

برای اخذ مشاوره در این باره و طرح مشکلات حقوقی خود با موسسه وکیل تاپ و شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

سوالات متداول

سرقفلی مغازه مانند سایر اموال متوفی به ارث می رسد و بین وراث، مشترک خواهد بود هر کدام به نسبت سهم خود.

برای اینکار می توانید با موسسه وکیل تاپ تماس بگیرید با همان شماره تلفن های موجود در سایت و یا اینکه به صورت آنلاین و یا برخط درخواست مشاوره آنلاین کنید.

موسسه وکیل تاپ متشکل از وکلایی مجرب از سراسر کشور می تواند به شما در تمام زمینه های حقوقی از جمله سرقفلی کمک کنند. همچنین برای ارتباط و مشاوره با وکیل متخصص سرقفلی در تهران می توانید با موسسه وکیل تاپ تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
18 نظرات
  1. زرین می گوید

    سلام سرقفلی مغازه واگذارشده و طرف فوت کرده ومدت ۱۰ سال اجاره به مالک بدهکاره.حالا من چه باید کنم تا مغازه به مالک برگردد.ممنون از راهنمایی شما

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توان بابت عدم پرداخت تخلیه گرفت و سرقفلی نیز پرداخت نکرد و اجورمعوقه را نیز می توانید مطالبه نمایید.

  2. سفایی می گوید

    سلام خدمت شما پدرم ۲۳ سال پیش سرقفلی مغازه ای را خریده چند ماهه که پدرم فوت شدن ما فکر فروش نداریم اما مالک اسرار داره که از ما پس بگیره اجاره سالیانه به خزانه دولت پرداخت شده ایا میتواند با شکایت این کار رو بکنه وبا قیمت کم از دست ما در بیاره ممنون از راهنماییتون

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون سرقفلی شما مشمول سال ۷۶است با فوت نمی تواند از شما بگیرد ولی با انقضای مدت می تواند درخواست تخلیه نماید و باید سرقفلی را برای شما به نرخ روز پرداخت نماید.

  3. سفایی می گوید

    سرقفلی مغازه ای که در محضر صلح نامه نوشته شده ایا در صورت فوت مالیات بر ارث بهش تعلق میگیره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله به میزان سه درصد بر اساس قانون مالیات های مستقیم باید به عنوان مالیات پرداخته شود.

  4. امیر می گوید

    سلام برای صلح عمر سرقفلی بعد از فوت پدر آیا مالک می‌توانند دردسری درست کند به این عنوان که بدون اجازه و بدون اطلاع او صلح نامه نوشته شده؟ منظورم اینه برای صلح نامه عمر سرقفلی آیا اجازه و اطلاع مالک نیاز هست؟
    و اینکه اگر صلح نامه عمر سرقفلی به اسم یکی از وراث باشد بعدا وراث می‌توانند ادعایی داشته باشند برای سهم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر سایر ورثه نمی تواند ادعایی داشته باشد و انتقال به وسیله صلح عمری به فرزند نیازی به اطلاع و اجازه مالک نیست چون انتقال به غیر محسوب نمی شود

  5. حسن بنکران می گوید

    سلام پدرمنیکمنزل مسکونی وسه باب مغازه برای ما به ارث گذاشته وهیچکام از انها اجاره سرقفلی خود را نداده اند .یک باب از انها به نام مادر وبه پسر انتقال شده بدون رضایت مالک ومغازه توسط من بدلیل ایجاد مزاحمت و….پلمپ شده (قلیانسرا)قرارداد خود مادراجازه حال شغلی داده شده.. خواشهمندم راهنمایی جهت اخذ سرقفلی(مدت ندادن ا جاره۲۹ سال) ممنون از مشاوره جنابعالی

  6. یعقوبی می گوید

    سلام
    همسرم فوت شدند ویک باب سرقفلی مغازه ازایشون ارث رسیده مالک اجاره سالیانه رو شخصا ازمادریافت نکرده وماروبه وکیلش بدون امضا واگذارکرده ودریافت کرده همچنین اولین اجاره مغازه باسودپول پیش واکنون ازمن درخواست کرده که من بایدبدونم طرف حسابم کیه شمایه دخترات یعنی انتقالی انجام بدم تاایشونم پولی دریافت کنند درغیراین صورت اجازه نمیدند دوباره اجاره بدم

    الان تکلیف چیه وایشون آبا همچین حقی دارند ؟؟؟

    متشکرم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر به وکیلش پرداخت کرده اید طرف حساب شما همان مالک می باشد

  7. فروهر می گوید

    سلام عرض ادب
    پدرم ۵سال پیش فوت شدند یک مغازه سرقفلی داشت که بعد از فوت ما همگی انحصار وراثت دادیم‌ و مالیات بر بازپرداخت کردیم دوسال اجاره ملک به مالک دادیم و رسید گرفتیم
    الان مالک میگه باید اجاره ملک را ده برابر کنید وباید بیایین بابت انتقال سند از پدر به ورثه به من ۲۰ درصداز قیمت مغازه پرداخت کنید و یک ماه اجاره مغازه هم به من میلیارد پرداخت کنید وگرنه شکایت میکنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر مالک نمیتواند اقدام به دریافت مبلغ بیشتر نماید

  8. علی می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    پدر بنده ۵ سال پیش فوت کرده ایشون دو تا مغازه سرقفلی داشته که الان برای انتقال به بنده و برادرم مالک درخواست ۱۰ درصد مبلغ مغازه رو کرده،در حالی که قبلا شنیده بودم انتقال سرقفلی از متوفی به ورثه نیازی به رضایت مالک و پرداخت وجه به ایشون نداره.
    لطفا راهنمایی بفرمایید.
    سپاسگزارم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله نیازی به رضایت مالک نمی باشد ولی با توجه به قانون سرقفلی حتما باید با وکیل مشاوره شود برای راهنمایی دقیق از قسمت مشاوره تلفنی سامانه استفاده نمایید

  9. زیبامهر می گوید

    سلام وقت بخیر …موجر در قرارداد فروش سرقفلی فوت نموده و مستاجر هم از تاریخ فوت ایشون اجاره بها پرداخت نداشته و حالا ورثه موجر اجاره بهای معوقه میتونن دریافت کنن یا اجرت المثل ؟و تکلیف قرارداد سرقفلی با فوت موجر چی میشه ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:چون قرارداد موجود هست اجاره معوقه دریافت میکنید

  10. محمد افشاری می گوید

    سلام پدرم یکسال پیش فوت شده ایشان حق سرقفلی شش دانگ مغازه را داشته آلان که مالک باید این حق را به یکی از وراث انتقال دهد طلب وجه برای این کار میکند آیا ازنظرقانونی این حق را دارد. با تشکر

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند