انتقال سرقفلی بدون اجازه مالک؛ شرایط انتقال سرقفلی توسط مستاجر

 انتقال سرقفلی برای مستاجری که حق سرقفلی یا حق کسب و پیشه دارد؛ در شرایطی می تواند آن را به شخصی دیگر منتقل کند؛ اما اگر بدون اجازه ی مالک اصلی، این کار را انجام دهد یا اجازه ی دادگاه را نداشته باشد مسائلی بوجود می آید که در مطلب زیر به آن پرداخته شده است

این نکته را به یاد داشته باشید که بحث سرقفلی و حق کسب و پیشه فقط و فقط در املاک تجاری قابل تصور است و در ملک مسکونی، حق کسب و پیشه و سرقفلی وجود ندارد.

سرقفلی چیست؟

درقوانین و مقررات ما درخصوص روابط بین موجر و مستاجر سه قانون وضع شده است که هم اکنون دو قانون آن اعتبار دارد یکی قانون روابط موجر و مستاجر سال۵۶ و دیگری قانون قانون روابط موجر و مستاجر سال۷۶

درقانون سال ۵۶ از واژه حق کسب و پیشه برای نخستین بار استفاده شده است .حقی است که برای مستاجر به علت اینکه با فعالیتش موجب رونق ملک شده است بوجود می آید. به طور مثال ملکی که چندین سال فعالیتی در آن انجام نمی شد؛ حال مالک آن را اجاره می دهد و مستاجر باعث آبادی و شناخته شدن آن و به تبع آن افزایش قیمت و مشتری ملک شده است که بدین جهت مستاجر، مستحق حق کسب و پیشه می باشد و به نوعی این عمل قانون گذار جنبه حمایتی از مستاجر را در برابر رونقی که در ملک تجاری بوجود آورده است دارد

. حال به مرور زمان و با تصویب قانون موجر و مستاجر سال ۷۶ عبارت حق کسب و پیشه نیز در این قانون جای خود را به عبارت سرقفلی داده است. سرقفلی ازنظر مفهوم شبیه حق کسب و پیشه است اما با آن متفاوت است. تفاوت های سرقفلی و حق کسب و پیشه از قرار زیر است؛

  • نخست آن که برای بوجود آمدن سرقفلی باید موجر و مستاجر با یکدیگر توافق کنندتا ایجاد شود درحالی که کسب و پیشه خود به خود ایجاد می شود.و بایدی است اما سرقفلی اختیاری است.
  •  ایجاد سرقفلی مانع از حق موجر مبنی بر درخواست تخلیه مورد اجاره نمی باشد و مالک ملک به محض تمام شدن مدت اجاره، می تواند تخلیه ملک را بخواهد
  • همچنین در سرقفلی، مستاجر مبلغ توافق شده را در ابتدا قرار داد به موجر (مالک ملک) می پردازد و درهنگام تخلیه به نرخ روز آن را از مالک پس می گیرد.
  • سرقفلی می تواند از ابتدای اجاره بوجود بیاید در حالی که حق کسب و پیشه صرفا در طول زمان و در اثر فعالیت مستاجر در ملک تجاری بوجود می آید

انتقال سرقفلی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

انتقال سرقفلی

در خصوص انتقال سرقفلی باید بین انتقال سرقفلی ناشی حق کسب و پیشه(۱۳۵۶) وسرقفلی واقعی(۱۳۷۶) تفکیک قائل شد

انتقال حق کسب و پیشه: اگر قرارداد اجاره مشمول اجاره های سال ۱۳۵۶ باشد؛ در صورتی می توان حق کسب و پیشه را انتقال داد که اولا مالک اجازه صریح به انتقال داده باشد، دوما انتقال با سند رسمی باشد و سوما انتقال برای شغل مشابه باشد .

اگر قرارداد اجاره ای مشمول سال ۱۳۵۶ باشد و مستاجر حق انتقال به غیرنداشته باشد؛ مالک باید در مقابل تخلیه محل توسط مستاجر کل حق کسب و پیشه را به او بپردازد اما اگر این کار را نکرد مستاجر می تواند برای گرفتن مجوز انتقال به دادگاه مراجعه کند.

انتقال سرقفلی: اما در خصوص انتقال سرقفلی( سرقفلی واقعی) زمانی می توان سرقفلی را انتقال داد که بین مالک و مستاجر در این خصوص توافق شده باشد و یا مالک مستاجر را از انتقال منع نکرده باشد.

اما امروزه اغلب مستاجرین با پرداخت درصدی از ارزش سرقفلی اقدام به گرفتن رضایت مالک برای انتقال می نمایند همچنین لازم به ذکر است که در صورت فوت مستاجر این حق انتقال سرقفلی خود به خود به ورثه مستاجر منتقل می شود و ورثه مستاجر نیز می توانند طبق موارد گفته شده سرقفلی را انتقال دهند.

در خصوص امکان گرفتن اجازه انتقال از دادگاه یا همان تجویز انتقال منافع ریزه کاری هایی وجود دارد که اغلب ناشی از ندانستن قانون حاکم بر اجاره وروابط آن است ولذا می طلبد که حتما با یک وکیل متخصص املاک و سرقفلی مشورت بگیرید تا به شکل درست وبا قانون درست و استناد قانونی شما را راهنمایی نماید.

معیار تشخیص مبلغ سرقفلی

سوالی که در این خصوص مطرح می شود میزان مبلغ سرقفلی یا حق کسب پیشه چگونه تعیین می شود؟ چه ضابطه ای برای تعیین این حق وجود دارد؟ دراین خصوص باید توجه داشت که برای تعیین میزان سرقفلی، موقعیتی که ملک در آنجا قرار دارد و ویژگی های ملک، معیاری برای تشخیص و تعیین این میزان قرار داده شود. .

میزان حق سرقفلی با موقعیت و کیفیت ملک در ارتباط است اما مقدار حق کسب و پیشه به تعداد مشتری ها و رونق محل مرتبط است.

برای مثال محل بنا،مدت اشتغال مستاجر ،نوع کسب و کار و تجارت، مخارج مستاجر برای ملک و…معیار قرار می گیرد. به طور کلی قانون معیار مشخصی در این زمینه عنوان نکرده است.

آیا انتقال سرقفلی بدون اجازه مالک ممکن است؟ 

آیا انتقال سرقفلی بدون اجازه مالک ممکن است؟

در خصوص اجاره های سال ۱۳۵۶ انتقال سرقفلی ای که ناشی از حق کسب و پیشه است، باید صراحتا در قرارداد اجازه داده شود زیرا در قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶ اصل بر عدم انتقال منافع است مگر اینکه مالک صراحتا اجازه ی انتقال منافع را داده باشد.پس مالک می تواند ملک را تخلیه کند زیرا مستاجر بدون اجازه ی او منافع را منتقل کرده است ولی باید نصف حق کسب و پیشه را به او بپردازد.

نکته ای که باید توجه کرد این است که هر نوع انتقالی حتی اگر در قالب قراداد هم نباشد موجب تخلیه می شود. مانند انتقال به دیگری برای استفاده از مکان مورد نظر بدون بستن قرارداد هم باعث تخلیه و پرداخت نصف مبلغ کسب و پیشه است.

نکته ی دیگر اینکه انتقال حق کسب و پیشه شخصی که حق انتقال دارد هم شرایط دارد یک اینکه باید منافع ملک را برای همان شغل انتقال دهد دو اینکه انتقال باید با سند رسمی باشد. اگر اینها هم محقق نشود مالک حق تخلیه با پرداخت نصف حق کسب و پیشه را داراست.

در خصوص اجاره هایی که مشمول سال ۱۳۷۶ به بعداست(سرقفلی واقعی) اصل بر انتقال است حتی اگر در قرارداد از انتقال صحبت نشده باشد؛ اما  اگر شرط عدم انتقال ملکی گذاشته شود و برخلاف این شرط صاحب سرقفلی، ملک را منتقل کند؛ مالک می تواند تخلیه او را از دادگاه بخواهد اما باید تمام مبلغ سرقفلی را به او بپردازد.در این حالت مالک می تواند با پرداخت تمام مبلغ سرقفلی، مستاجر را بیرون کند.

مالیات ملک دارای حق کسب و پیشه و تجارت برعهده کیست؟

مالیات ناشی از عین ملک برعهده مالک ملک است و مالیات و عوارض مربوط به فعالیت های تجاری مستاجر، برعهده مستاجر است.

نتیجه گیری

حق کسب و پیشه ناشی از فعالیت و مشهور شدن یک مکان تجاری توسط مستاجر است یعنی به مرور زمان به وجود می آید اما سرقفلی به محض عقد اجاره قابل دریافت است.

 برای انتقال حق کسب و پیشه (که در عرف سرقفلی نامیده می شود) و سرقفلی واقعی یک سری شرایط وجود دارد که اگر رعایت نشود؛ منجر ب تخلیه ملک می شود.

انتقال سرقفلی، سلب حق انتقال، انتقال کلیدی، قانون حاکم برای انتقال ملک و… همه و همه مسائل تخصصی رشته حقوق هستند که حتی بسیاری از وکلا و مشاوران حقوقی هم این ها را با هم یکی تصور می کنند و در نتیجه با یک دفاع غیر مستند نتیجه دعوا عوض خواهد شد. لذا قبل از هر نوع اقدامی، در خصوص حق کسب و پیشه و سرقفلی خود با وکلای متخصص سرقفلی وکیل تاپ که صرفا در زمینه املاک و سرقفلی به شکل تخصصی و مو شکافانه فعالیت دارند؛ مشورت بگیرید.

سوالات متداول

آیا سرقفلی قابل اسقاط است؟

سرقفلی اگر به معنی سرقفلی ناشی از حق کسب و پیشه باشد خیر اسقاط حقی است که هنوز به وجود نیامده و قابل اسقاط نیست

سرقفلی همان حق کسب و پیشه است؟

خیر این دو در جزییات و ریزه کاری ها و قانون حاکم بسیار با هم متفاوتند

انتقال سرقفلی چگونه است؟ 

اگر سرقفلی سال ۵۶ مد نظر است که انتقال باید با سند رسمی و برای شغل مشابه باشد ولی سرقفلی سال ۷۶ با توافق منتقل می شود

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای
87 نظرات
  1. فاطمه می گوید

    ممنون استاد زینالی مطلب مفیدی بود

  2. سعدرستم زمان می گوید

    سام آقای زینالی عزیز من یک مالک یک‌ملک هستم که دو تا مغازه سرقفلی دارد مغازه سومی دست خودم می باشد وشایان ذکر است که مغازه من ال ماننداست ودهنه آن توسط مغازه های سرقفلی خیلی اشغال شده است .درحال حاضر یکی از مغازه ها چندین سال است اجاره داده می شود بدون اجازه من، من هم چندین بار گفتم که هم درصورت فروش وهم اجاره مشتری هستم ولی توجهی نکرده.سند مستاجررهم یک قول نامه عادی بنگاه است که هیچ اشاره ای به انقال به غیر وامثال آن کرده است آیا من می توانم با توانم با درخواست به دادگاه کاری انجام دهم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      با سلام اجاره محل سرقفلی بدون رضایت شما تخلف و از مصادیق تخلیه عین مستاجره است لذا می توانیدنسبت به تخلیه مغازه اقدام نمایید برای دریافت مشاوره حقوقی وکلای برتر سرقفلی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

      1. سعدرستم زمان می گوید

        ممنون آقای زینالی عزیز

  3. وحید پویا می گوید

    سلام اسناد اینجانب مالک مغازه ای هستم که در سال ۸۷ طبق یک قرارداد سرقفلی عادی مغازه را به صورت ۳ دانگ ۳ دانگ به دو نفر واگذار کرده ام.اخیرا یکی از شرکا اظهار نامه ای ابلاغ نموده که قصد واگذاری کل ۶ دانگ را به مبلغ دو میلیاردو نیم به شخص دیگری دارد و در صورتی که تمایل به خرید با این مبلغ را داشته باشم ظرف مدت ده روز به حساب ایشان واریز نموده و سرقفلی را خودم بردارم و در غیر اینصورت سرقفلی را به شخص مورد نظرش واگذار مینماید.و البته من توان خرید سرقفلی را ندارم. آیا بدون رضایت من و بدون پرداخت حق مالکانه میتواند انتقال سرقفلی نماید؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر همچین امکانی وجود ندارد ولی استثنائاتی هست که وکلا ی ما به شما کمک خواهند کرد .۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  4. جعفر رضایی می گوید

    سلام بنده از سال ۸۵ مغازه ای را بصورت سرقفلی خریداری نموده ام و چندین بار قصد فروش را نموده ام ولی مالک حاضر بفروش و امضایی قولنامه در بنگاه نمیشود و بمن گفته که مغازه را باید به قیمت پیشنهادی به من واگذار کنی وگرنه نمیگذارم کس دیگری بخرد . یکی از وکلای محترم گفته از طریق دادگاه اقدام کن ولی خریداران میگویند بعدا این اقای مالک برایمان ایجاد دردسر میکند و منصرف میشون چه راهکاری وجود دارد . متشکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام . با کسب اجازه از دادگاه شما میتوانید ملک خود را به فروش برسانید و این اقدام شما کاملا قانونی است

  5. زیبا عباسی می گوید

    سلام من مالک یک ملک هستم که دو دهنه از مغازه های ان سرقفلی هستند و یکی از مغازه ها چند سال است که مغازه را اجاره می دهد بدون اینکه از من رضایتی بگیرد یک بار هم شوهر من آنجا را اجاره گرفته است الان من میتونم از طریق قانون حکم تخلیه بگیرم در ضمن دو ساله هم اجاره نداده است الان دو ساله که به نمایانگر بیمه دانا اجاره داده من هم تامین دلیل گرفتم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله امکانش هست

  6. محمد می گوید

    سلام
    من سرقفلی مغازه ای دارم که حاظرم حق مالکیت هم به مالک پراخت کنم ولی مالک امضا نمیکنه.میگه نه امضا میکنم نه پول دارم بخرم.تکلیف ما چیه؟

  7. محمد هاشمی می گوید

    سلام
    من و برادرم بطور سه دانگ سه دانگ صاحب سرقفلی مغازه هستیم،الان برادرم قصد واگذاری سه دانگ خودش رو به اینجانب دارد،خواستم بدونم با توجه به منع واکذاری به غیر از طرف مالک در قولنامه اولیه الان بدون اجازه مالک انتقال بین دوتا شریک امکان پذیر هست؟ و اگر بنا بر رضایت مالک باشد الان که قراره سه دانگ هبه بشه حق مالکانه چطور محاسبه میشود؟ ممنون از راهنمایی شما

    1. وکیل تاپ می گوید

      با سلام چون انتقال موضوع شما انتقال شریک به شریک میباشد لذا انتقال به غیر محسوب نشده و نیازی به رضایت مالک نیست.

  8. حمید می گوید

    سلام وقت بخیر
    من دارای سرقفلی یکباب مغازه هستم که از پدرم به ارث رسیده
    ایشون چند سالی هست فوت کردند
    الان ۱۶ سهم مالکیت به نام خواهرم و ۲ سهم به نام برادرم میباشد
    من میتوانم بدون اجازه ۲ سهم برادرم مغازه رو به شخصی دیگر اجاره سالیانه بدهم؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام نه فقط انتقال به میزان سهم مالکیت خودتان خواهد بود

  9. رضا می گوید

    سلام وقت به خير
    بنده يك مغازه فست فود را از مالك سرقفلي اجاره نموده ام تحت عنوان قرارداد بهره برداري از منافع يك باب مغازه كه در آن قيد شده ماهيانه ٨ ميليون تومان بابت بهره برداري و ١٠٠ ميليون هم بابت وجه التزام يا پول پيش از من دريافت كردند. بعد از مدتي مالك اصلي ملك به دفعات مزاحم كسب و كار ما شد . در قرار داد في مابين من و مالك سرقفلي ذكر شده بود كه در صورت عدم رضايت مالك اصلي ملك هزينه هاي دكوراسيون و وجه التزام پس داده بشه و ملك تخليه بشه و ضررو زيان من داده بشه ، بعد از مزاحمت هاي مالك اصلي من ملك رو تخليه كردم و درخواست پولم و ضرروزيان و هزينه هاي دكوراسيون رو كردم اما مالك سرقفلي پولم رو پس نميده چه بايد كرد ؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما باید دادخواست دریافت وجه علیه ایشان تنظیم کنید

  10. مریم پولادی بند می گوید

    سلام پدرمن ازسال۶۴ سرقبلی معازه راخریده والان تقریبا ۲۰ ساله برادرم دران کسب درامد میکنه وصاحب اصلی مغازه الان دستور تخلیه مغازه روداده ایا به همه از این مغازه سهم میرسه یافقط به برادرم

  11. افشین می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید . بنده ۳ سال پیش سرقفلی یک باب مغازه واقع در پاساژ را از دونفر که باهم شریک بودند خریداری نمودم که امضای مالک پاساژ هم در قرارداد ما وجود دارد و حق مالکانه صاحب پاساژ هم توسط این دو نفر پرداخت شد . اما هم اکنون که بخاطر کاری در اداره دارایی وجود کپی قرارداد قبلی این مغازه نیاز شد ، من مشاهده کردم که در سال ۸۸ زمانی که سرقفلی این مغازه توسط همین دونفر فروشنده های من میبایست خریداری میشده ، اما نام یکی از دو نفر از فروشنده های من با یک نفر ناشناس (شخص دیگری) بعنوان خریدار آنزمان ثبت شده .. بعد در سال ۹۶ دوباره نام یکی از شریکها تغییر کرده با یک شخص جدید و سرقفلی مغازه به من فروخته شده . البته با امضای مالک پاساژ .. الآن من میتوانم بعنوان بعنوان شکایت کنم که چرا خریدار سال ۸۸ همان فروشنده من نیست در سال ۹۶ ؟ (البته یک نفر از آن دو شریک)

    1. وکیل تاپ می گوید

      لطفا سند نقل انتقال را براس بخش پشتیبانی جهت ارزیابی ارسال فرمایید تا راهکار کاربردی حقوقی ارایه شود

  12. مرتضوی می گوید

    سلام من قبل از خرید سرقفلی مغازه به مالک مراجعه کردم مالک بمن اجازه خرید بصورت لفظی داد و گفت بعد خرید بیا رضایت من را پرداخت کن حالا که خریداری کردم و مالیات سرقفلی را پرداخت کردم از من درخواست ۴۰ الی ۵۰ درصد خرید را میکند و تهدید به تخلیه میکند آیا راه حلی برای من هست؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر مبایعه نامه داشته باشین و موجود باشد بله وگرنه ملک تخلیه خواهد شد

  13. محمد رضا شهبازی می گوید

    با سلام اینجانب دوباب مغازه سر قفلی که از مرحوم پدرم به من به ارث رسیده
    و خودم هم از بچگی در آن مشغول به کار
    بودم و هستم و الان به دلایل همچون بزرگ شدن بچها و نیاز مادی دیگر قادر به
    فعالیت در آن نمی باشم.یه اقای ادعا میکنه که مالک اینجاست که ایشان بساز بفروش.الان حدود چهار سال که امروز فردا میکنه یه روز می که جوازم حاضر
    وروز دیگر چیز دیگری…لذا بنده طاقتم سر
    اومده میخوام اقدام قانونی کنم ولی نمیدونم چکار کنم اینجانب از شما در خواست میکنم بنده را راهنمای بفرماید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگه شما بایستی بفرمایید از سال چند دست پدر شمابوده تا مشخص بشه در صورت تخلیه حق کسب بشما تعلق میگیره یا سرقفلی

  14. محمد حقیقی می گوید

    سلام من مالک یه باب مغازه سرقفلی هستم میخوام مغازه رو به عنوان مشارکت در کار به یه نفر واگذار کنم مغازه از من کار از ایشان .آیا بایستی رضایت مالک رو جلب کنم

  15. محمد حقیقی می گوید

    سلام بابت فروش سرقفلی مغازه چند درصد از ثمن معامله سرقفلی به مالک ملک تعلق می گیرد

  16. محمود فقیهی می گوید

    با سلام و عرض ادب
    معازه ای سر قفلی دارم .که برای هر تغییر شغلی کسب اجازه شده و پول پرداخت شده است به مالک
    مالک ملک خود را فروخته است ولی با مالک جدید به مشکل خورده‌اند والان مالک مشخص نیست و مغازه بسته است چون مالک مشخص نیست برای امضا
    ما باید چه کار کنیم که به مشکل نخوریم
    به ۷ر دو طرف هم مراجعه کردیم ولی قوانامه ای در کار نیست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شما مالک سرقفلی هستین ومیتوانید براساس ان اجازه نامه تغییر شغل بدهید

  17. اسماعیل می گوید

    سلام و عرض ادب
    بنده مالک سرقفلی ۳باب مغازه از سال ۷۷تا الان هستم. مالک ملک ۳سال پیش فوت کرد و الان مالک من ورثه باجناق آن مرحوم هستند. برای فروش سرقفلی با مالک صحبت کردم ولی قیمت پیشنهادی ِآنها با قیمت بازاری تفاوت دارد .پرس و جو کردم قیمت کارشناسی هم نسبت به قیمت واقعی کم تراست میشه راهنمایی کنید من برای رسیدن به حقم چکار باید انجام دهم . ممنونم

  18. هاشم اجتماعي می گوید

    سلام خسته نباشيد ايا ميشود بدون اجازه مالك سرقفلي رابه پسرخودم كه از پرورشگاه اوردم بزنم چون بايد به نام كنم چيزي پرورشگاه ميگه بايد چيزي به نامش كني

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام حتما باید از مالک اذن داشته باشید در غیر این صورت انتقال به غیر هست.

  19. توسلی می گوید

    سلام وقت شما بخیر ما چند ورثه مالک مغازه ای هستیم که حدود ۱۵ سال پیش مرحوم پدرم سرقفلی داده و بعد از فوت ایشان مستاجر الان نزدیک ۱۰سال است به ما کرایه هم نمیدهد و الان سه سال است بدون رضایت ما که مالک هستیم سرقفلی را فروخته و نفر جدید هم نه رضایت ما رو جلب کرده نه کرایه میدهد حالا میخواستم ببینم میتوانیم از آنها شولیت کنیم و حکم تخلیه بگیریم ممنون میشم راهنمایی کنید

  20. خسروی می گوید

    سلام و عرض ادب
    من یه سوال دارم ممنون میشم جواب بدین
    ما صاحب سرقفلی یه مغازه هستیم و تصمیم به فروش داریم مالک موافقه ولی پول بیشتری میخواد تا پای معامله بیاد در ضمن سند مغازه سالهاست که در رهنه
    سوال من اینه آیا ما میتونیم بدون حضور یا رضایت مالک مغازه رو به صورت کلیدی بفروشیم؟

  21. علیرضا گودرزی می گوید

    سلام
    پدر من درسال ۱۳۵۰ سرقفلی زیرپله ای رو خریداری کرده که سند اجاره ای دارد.ایا میتوانیم سرقفلی رو بنام من که فرزندش هستم وکالت فروش بزنیم چون پدرم توانایی حرکت ندارد که من مغازه رو کلیدی یا با اجازه صاحب ملک بفروشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: انتقال کلیدی تخلف است و مالک می تواند تخلیه محل سرقفلی را بخواهد.

  22. ناصر قزوینی می گوید

    سلام
    ببخشید سوالی داشتم من مالک سرقفلی یک آپارتمان اداری هستم آیا می توانم با نظر و حکم دادگاه دفتر اداری خود را به شخص دیگری اجاره بدهم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر حق انتقال به غیر داشته باشید بله ممکن می باشد.

  23. خورشیدی می گوید

    باعرض سلام من ۳۰ سال است در ملک خانه پدریم مغازه درست کردم و مشغول کارشدم.۶سال پیش پدرم مغازه را سرقفلی و رسمی بنام اینجانب ثبت نموند.الان میخواهم بصورت سرقفلی آنرا بفروشم آیا اجازه و امضای وارثین لازم است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر بنام شما باشد خیر نیاز به امضا و رضایت اشخاص دیگری نمی باشد.

  24. علی امیر می گوید

    جناب آقای زینالی با سلام و احترام
    اینجانب مالک ۶ دانگ ملکیت و ۳ دانگ سرقفلی مغازه ای می باشم حال آیا می توانم نسبت به فروش و تحویل ۶ دانگ ملکیت و ۳ دانگ سرقفلی سهم خودم از این مغازه بدون اجازه شریک ۳ دانگ دیگر سرقفلی ،به خریدار اقدام نمایم؟

  25. مجید می گوید

    سلام پاساژی بعد انقلاب اسلامی به بنیاد ۱۵ خرداد ساخته شده و حق سرقفلی را به همگی فرخته اند پدر من هم یه باب مغازه خریده حال پدم فوت کرده و به وراث رسیده ولی چند سالیست که بنیاد ان را به املاک و مستغلات واگزار کرده و چندین مالک پیدا شده که یا در خارج تز کشورن یا با هم مشکل دارن و هیچ قراردادی نیست حال ما باید اجاره خود را به چه کسی بدهیم که مبلغ ناچیزی بوده نه نامی از انها داریم نه شماره حساب و قراردادی مزخواهم جواز کسب بگیرم مشکل خورده ام .سپاس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: برای جلوگیری از هرگونه مشکل حتما باید با متخصص سرقفلی مشاوره نمایید و می توانید با شماره گیری ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰جهت مشاوره با وکیل اقدام نمایید.

  26. باقری می گوید

    سلام پدر من با عموم و یه نفر دیگه سرقفلی یک تعمیرگاه رو سال ۱۳۵۰خریدن پدرم فوت شدن ایشون نداشتن که بچه های ما اونجا کار کنم ما مجبور به فروش سهم. مون شدیم ولی پسر عموی ما خرید سهم مارو در صورتی که عمو زنده بودن الان البته بدون اجازه مالک فقط به صورت قولنامه که قولنامه اش هم معلوم نیست کجاست ما نداریم حالا ما میتونیم شکایت کنیم که ملک مارو خیلی پایین تراز قیمت و بدون اجازه‌ی مالک خریدن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: موضوع شما تخصصا در حیطه وظیفه وکیل متخصص می باشد برای جلوگیری از مشکلات باید با وکیل مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید.

  27. وحید مهدوی می گوید

    سلام، آیا اگر سرقفلی یک مغازه در مقابل مطالبه وجه چک از صاحب سرقفلی ، توسط و به حکم دادگاه به مزایده گذاشته شود ، مالک ملکیت آن مغازه می تواند با فروش سرقفلی به دیگری در مزایده مخالفت کند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند مخالفت کند ولی می تواند در مزایده شرکت نماید.

  28. حمید رضا می گوید

    ملکی را طبق قرارداد با مالکیت و سرقفلی خریداری نموده ام ولی هنوز سند رسمی بنام بنده صادر نشده است چون پایان کار گرفته نشده است از طرف فروشنده حال اینجانب سرقفلی مغازه را واگذار نموده ام آیا مالک محسوب میشوم بنده ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید دادخواست الزام به تنظیم سند سرقفلی به طرفیت مالک با استناد به قراردادی که خریداری کرده اید تنظیم و به دادگاه اعلام کرده و از مالک بخواهید اقدام به انتقال سندی محل سرقفلی اقدام نماید.

  29. اسماعیل می گوید

    سلام خسته نباشید ،ببخشید من یک مغازه زیر پله دارم که هفت سال پیش هشتاد میلیون سرقفلی رو خریدم، بعد از سه سال صاحب ملک من ملکشو به یکی دیگه فروخت ،حالا صاحب ملک جدید خیلی بی وجدانه و به محض ورود به ملک شروع کرد، به بهانه گرفتن بعد من ازش خواستم که حق مالکیت چقدر میشه، که بریزم به حسابش اما گفت نمیخوام، منم دارم میریزمش حساب دادگاه ،حالا من میخوام سرقفلی مغازمو بفروشم اما مالک امضا نمیکنه ،میگه من به هیچ وجه امضا نمیکنم حتی بهش پیشنهاد دادم که درصورت فروش سرقفلی ده درصد از مبلغ رو به مالک بدم اماقبول نمیکنه باید چیکار کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر شما حق انتقال به غیر داشته باشید می توانید از طریق دادگاه تجویز انتقال منافع بگیرید و بتوانید از طریق دادگاه اقدام به فروش سرقفلی خودتان نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ استفاده نمایید.

  30. علی می گوید

    سلام بنده پدرم در سال ۱۳۵۰مغازه سرقفلی خریداری کردن ومشغول به کار شد پدر سال ۱۳۸۰فوت کردومن چند سالی در آنجا مشغول بودم به علت نچرخیدن چکار جدید مغازه حدود ۱۵سال بستم مراجعه به صاحب ملک کردم صاحب ملک گفت احتیاج ندارم به غیر بفروش ولی صاحب ملک چند نفر هستند یک نفر دودانگ داره راضی وبقیه راضی نمی شند گفتند به دادگاه مراجعه کن

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما باید یک دادخواست به دادگاه بدهید بدین مضمون که به علت عدم اجازه مالکین مبنی بر انتقال سرقفلی درخواست تجویز انتقال منافع به طرفیت مالکین را در دادگاه محل وقوع ملک ارائه بدهید که در این صورت مالکان باید حق سرقفلی شما را پرداخت نمایند یا اینکه اجازه انتقال به شما بدهند برای راهنمایی بیشتر از طریق سامانه وکیل تاپ با وکلای انلاین مشاوره تلفنی یا متنی نمایید.

  31. شفیع می گوید

    سلام پدرم سرقفلی۲ باب مغازه داشت که یکی رابامن شریک بود ودیگری مربوط به خودش بود که سال۴۷ ازمالک طی وجه سرقفلی خریده بوددوسال پبش مرحوم شد حق انتقال درسندداشیم ورثه سه دانگ وبمن واگذار کردن ومغازه دیگررا به شخص دیگری واگذار کردیم مالک با وجود حق انتقال جهت تنظیم سند حاضرنشدوماهم طبق ماده ۱۹ سه دانگ ورثه روخریدم و۶دانگ هم به شخص یادشده باسندرسمی صلح نمودیم مالک اداره دولتی میباشد پس ۱سال رفت وآمد جهت تنظیم سند اجاره حاضرنشد که حتی دفترخانه هم بهشون اطلاع قانونی داد ولی حاضر به تنظیم سنداجاره نشدن ما میتونیم دادخواست الزام به تنظیم سنداجاره بدیم درضمن باتوجه بهسندصلحی که زدیم خریداران منافع میتونن دادخواست بدهند. یاوراث بایداینکاروبکنن

  32. شفیع می گوید

    سلام پدرم سرقفلی۲ باب مغازه داشت که یکی رابامن شریک بود ودیگری مربوط به خودش بود که سال۴۷ ازمالک طی وجه سرقفلی خریده بوددوسال پبش مرحوم شد حق انتقال درسندداشیم ورثه سه دانگ وبمن واگذار کردن ومغازه دیگررا به شخص دیگری واگذار کردیم مالک با وجود حق انتقال جهت تنظیم سند حاضرنشدوماهم طبق ماده ۱۹ سه دانگ ورثه روخریدم و۶دانگ هم به شخص یادشده باسندرسمی صلح نمودیم مالک اداره دولتی میباشد پس ۱سال رفت وآمد جهت تنظیم سند اجاره حاضرنشد که حتی دفترخانه هم بهشون اطلاع قانونی داد ولی حاضر به تنظیم سنداجاره نشدن ما میتونیم دادخواست الزام به تنظیم سنداجاره بدیم درضمن باتوجه به سندصلحی که زدیم خریداران منافع میتونن دادخواست بدهند. یاوراث بایداینکاروبکنن

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون قرارداد صلح قابل فسخ نیست و نمی توان دادخواست فسخ داد و اینکه و برای تنظیم سند سرقفلی باید به طرفیت مالک دادخواست الزام به تنظیم سند سرقفلی نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاورت نمایید.

  33. سیاوش می گوید

    باسلام
    ملک مسکونی تجاری منزل دوطبقه با معازه که بصورت سه دانگ سه دانگ با برادرم داریم
    حدود۲۰سال پیش سه دانگ سرقفلی توسط وکیل برادرم به من منتقل گردید که از انزمان ۶دانگ سرقفلی وسه دانگ ملکیت بنام من وسه دانگ ملکیت به برادرم تعلق دارد است
    چند سال پیش که قصد فروش ۶دانگ سرقفلی به عیر را داشتم وبرادرم متوجه ونامه ای در دارایی در پرونده که عدم رصایت خویش را اعلام کرده
    اگر ۶دانگ سرقفلی را بفروشم وبا توجه به توصیحات ونبود برادرم در ایران
    امکان پدیر است
    منع قانونی ندارد
    وایشان امکان شایت یا برگشت سرقفلی را دارند
    واگر نمیتوانم با در نطر گرفتن نبود ایشان جهت مصالحه ویا رصایت راه قانونی بدون مشکل بعدی چیست

    1. زینالی می گوید

      سلام: براساس اینکه شش دانگ سرقفلی متعلق به شماست می توانید در صورتی که حق انتقال داشته باشید منتقل نمایید ولی در صورتی که بخواهید برای سه دانگ خودتان نیز که مالکیت می باشد را بفروشید برادرتان می تواند مانع تسلیم به خریدار شود برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  34. محمد می گوید

    عرض ادب
    پدر من دو باب مغازه دارن که ارث از پدرشون بوده و در بافت قدیمیه بازار و درون یک کاروان سرااهست که سندش سرقفلی هست. اما مساله اینجاست که مالک مشخص نیست. یعنی هیچکس بصورت رسمی و دقیق نمیتونه اظهار کنه که مالکیت اون کاروانسرا با چه کسی هست. تکلیف خرید و فروش املاک درون اون کاروانسرا چطوریه ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: وقتی سرقفلی است باید هزینه پرداخت اجاره بها بنام ماک واریز می شود در این صورت مالک مشخص بوده مگر اینکه نسبت به پرداخت اجاره بها اقدام نکرده باشید که اینم برای مستاجر محل تخلف و بوده و از موارد تخلیه می باشد.برای راهنماییی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  35. مهدی می گوید

    باسلام سرقفلی مغازه داخل پاساژ که اجرای احکام حکم سندرسمی صلح سرقفلی راداشت راخریداری نمودم وبه گفته دادگاه گفته شد که حق اجاره مبلغ سرقفلی که هرماه بایدبه صاحب پاساژ داده شود را لازم نیست پرداخت کنم همچنین رضایت صاحب پاساژم نمیخوادطبق انتقال سند که ازطرف دادگاه بوده ایا دراینده صاحب پاساژ میتواند سر این اجاره سرقفلی ونداشت رضایت برای من دردسر درست کنه یا سرقفلی راازمن بگیره

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر مبالغ به حساب مالک واریز نشده باشد بله می تواند نسبت به عدم پرداخت اجاره بها درخواست تخلیه بکند

  36. هستی رضایی می گوید

    سلام.من یه مغازه سرقفلی خریدم میخوام بفروشم،امامالک نمیادبنگاه وامضاکنه.خربدارروهم پشیمان کردچکارکنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:حق انتقال به غیر داشته باشید مشکلی نیست ولی اگر این حق را نداشته باشید باید از طریق دادگاه تجویز انتقال منافع بگیرید در غیر این صورت مالک برای تخلیه باید سرقفلی شما را به نرخ عادله روز پرداخت نماید.

  37. سهیلا می گوید

    سلام وقت بخیر.
    ما ۲۰ساله سرقفلی یک مغازه رو داریم که از حدود ۱۰ سال میشه با مالک جدیدش مشکل داریم،وکیل و دادگاهـ..اما به نتیجه نرسیدیم.
    مالک مغازه رو میخواد بگیره،اما حتی حاضر نیست به نرخی که کارشناس دادگستری میگه بخره و میگه فقط نصف ارزش مغازه رو پرداخت میکنم!
    حالا بعد این همه سال ما قصد داریم مغازه رو اجاره بدیم،چون چند ساله که همونطور بسته ست و به هر حال نیاز مالی هست.
    باید چه کار کنیم که مشکلی پیش نیاد و به ضررمون تموم نشه؟؟
    باتشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای راهنمایی بیشتر و بهتر باید با متخصص امور سرقفلی جناب زینالی مشاوره نمایید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس گرفته تا شما را وصل کنند تا صحبت و مشاوره نمایید

  38. غریبی می گوید

    باعرض سلام ووقت بخیر؛من ودوستم یک باب مغازه سرقلفی درسال ۷۸ خریداری به صورت مشاع (۳دانک -۳دانک ) خریداری ودرسال ۱۳۹۹ من سه دانک سهم اورا خریداری کردم .باتوجه به قانون انتقال شریک به شریک .وانتقال به غیر نیست .رضایت مالک لازم دارد؟ یاخیر؛ حق سرقلفی به مالک تعلق می گیرد؟ یاخیر
    قبلا از همکاری صمیمانه ی شما تشکر وقدردانی می گردد.

    1. زینالی می گوید

      سلام: شریک به شریک انتقال به غیر نیست و نیاز به اذن مالک هم نمی باشد و به مالک حق مالکانه تعلق نمیگیرد

  39. غریبی می گوید

    سلام وشب شما بخیر ونیکی؛از پاسخ شما در رابطه با اینکه انتقال شریک به شریک ؛انتقال بە غیر نیست .ممنونم.لطف بفرمایید .اگر مالک شکایت کند.بر اساس چه ماده وقانونی پاسخ دهم که دادگاه را راضی کند.وحکم به نفع اینجانب را صادر نماید.اگر به صورت کتبی وبراساس مستندات وماده قانونی به ایمیل اینجانب ارسال فرمایید.حق الزحمه راپرداخت خواهم کرد.khalil39@chmail.ir

    1. زینالی می گوید

      سلام: عزیز شما با شماره گیری ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ اقدام به دریافت مشاوره نمایید

  40. حسین رئوفی حقانی می گوید

    سلام من و برادرم سرقفلی یک مغازه رو شریک هستیم ولی سر قفلی بنام برادرم هست و ایشون ۳ دانگ وکالت بلاعزل به من داده ولی چون وکالت بلاعزل بافوت هر کدوممون از بین میره میخوام این مشکل حل بشه و یک سند باشه که بعد از فوت هر کدوممون از بین نره…؟
    ممنونم از راهنمای شما🙏🙏🙏🙏

  41. حسین رئوفی حقانی می گوید

    سلام و عرض ادب . سرقفلی ی مغازه بنام برادرم هست و من با ایشون شریک هستم و ۳ دانگ مغازه رو بصورت وکالت بلاعزل به من واگذار کردن ولی چون وکالت بلاعزل با فوت طرفین از بین میرود من دنبال ی راهی هستم که در صورت فوت طرفین این ۳ دانگ باقی بماند …چه کاری باید انجام بدم …ممنونم🙏🙏

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر با همین وکالت سرقفلی واگذار شده باشد موضوع وکالت تموم شده و با فوت طرفین این واگذاری از بین نخواهد رفت ولی فقط وکالت از بین می رود.

  42. زهرا بهرو می گوید

    سلام خوبید، بچه از سر راه آورده ایم، بدوفاسد در آمده نا پدری خود را از بین برده ۵ماه بعد از فوتش حکم رشد درسن۱۴سالگی گرفته شده از طرف سود جویان وسرقفلی ملک تجاری نا پدری را فروخته وبعد طبق قاضی دادگاه نفی ولد شده وبه دیوان هم رفته و تمام معاملات را فضولی اعلام نموده آیا فردی که مغازه را از فرزند خوانده که معاملاتش فضولی اعلام شده حق کسب و پیشه شاملش میشود چون سال قبل از ۷۶بوده یانه چون معامله فضولی بوده میشود تخلیه کرد ممنونم

  43. امیرحسین می گوید

    سلام
    ببخشد ما یک ملک کلنقی خریده ایم ودارای دو مغازه می باشد که یک مغازه اش سال ۶۷ سرقفلی فرو خته اند و بعد از خرید ما این مغازه رو بدونه اجازه مالک فروخته اند ایا اجازه فروش بدونه اجازه مالک رو دارن
    و ما الان می خواهیم ملک را هم تخریب کنیم
    و هر چقدر هم میگیم بیا توافق کنیم نمیاد الان ما باید چکار کنیم

  44. امیرحسین می گوید

    سلام
    ببخشد ما یک ملک کلنقی خریده ایم ودارای دو مغازه می باشد که یک مغازه اش سال ۶۷ سرقفلی فرو خته اند و بعد از خرید ما این مغازه رو بدونه اجازه مالک فروخته اند ایا اجازه فروش بدونه اجازه مالک رو دارن
    و ما الان می خواهیم ملک را هم تخریب کنیم
    و هر چقدر هم میگیم بیا توافق کنیم نمیاد الان ما باید چکار کنیم..

    1. زینالی می گوید

      سلام: بدون اجازه مالک نمی توانند بفرشند و اینکار تخلف بوده است چون انتقال غیر مجاز بوده است

  45. رحیم می گوید

    سلام پدر من نزدیک ۴۰ ساله یک مغازه سرقفلی داشت که پارسال فوت کردند ایا برای انتقال به خواهرم رضایت مالک باید باشد یا خیر

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر انتقال به ورثه نیاز به رضایت ندارد

  46. وانیا جلیلوند می گوید

    سلام وقت بخیر مغازه ای سر قفلی خریداری شده که هفت نفر مالک ملک هستند و چهار نفر از آنها کاری مبایعه نامه را امضا کردند و حق مالکانه خود را گرفتند سه نفر آنها امضا نکردند و آن سه نفر ادعا دارند که باید به قیمت روز برای حق رضایت ملک پول دهی آیا پول به آنها تعلق می‌گیرد و می‌توان در دادگاه حقوقی آنها را محکوم کرد ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر این حق مالکانه در قالب سرقفلی باشد باید به نرخ روز باشد.

  47. mehdi می گوید

    باسلام و خسته نباشید
    پدرم سرقفلی یک باب مغازه را دارد که الان اقدام به فروش کرده صاحب ملک خیلی زیرقیمت خواسته و اجازه فروش هم نمیدهد و چون ۴۵ سال در آن مغازه بوده قولنامه هم بصورت دستنویس قدیمی است الان چگونه میتوانیم اقدام کنیم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید🙏

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که در قرارداد اجاره اجازه انتقال به غیر داشته باشید می توانید بفروشید.

  48. سعید می گوید

    سلام .ملکی را که دارای صلح نامه و سرقفلی سال ۱۳۲۲ است و در واقع حق کسب و پیشه دارد را می خواهم با همان شرایط و بدون تعغیر شغلی بخرم آیا مالک می تواند سرقفلی را بدون رضایت مالک به من انتقال دهد در صورتی که اجازه حق واگذاری ندارد

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمیتواند بدون اجازه منتقل نمایید در این صورت مالک میتواند درخواست تخلیه نماید

  49. شفیع می گوید

    سلام
    من مغازه ای روبا پدرم شریک بودم باسابقه ازسال ۵۶ وحق انتفال منافع بغیر درسند داشتیم پدرم فوت کرد وورثه اون سه دانگ وبعد سهم الارث خودم بمن واگذار کردن دوسوال ازشمادارم ۱.آیا بااین انتقال باقیمانده ۳دنگ ورثه بمن آیا حق انتقال بغیر درسندپابرجاست چون انتقال قهریه ۲ آیا من میتونم مغازه رواجاره بدم

    1. زینالی می گوید

      سلام: شرط ضمن قرارداد اجاره داده شده است و همچنان برای شما پابرجاست

  50. رضایی می گوید

    بادرود ملک سرقفلی ازبرادرم خریداری کردم دردفترخانه وکالت نامه ومبایعه نامه تنظیم کردیم تاچه زمانی وقت دارم که رضایت صاحب ملک رو بگیرم ومانع تخلیه مغازه شوم ممنون از راهنمایتون.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند