وصول لایحه چیست | تفاوت وصول لایحه از طرف کارشناس و شخص پرونده

در دعوایی که در دادگاه اقامه می شود برای ایجاد نظم مواردی از تشریفات وجود دارد برای مثال اقامه دعوا باید با دادخواست مکتوب که در فرم مخصوص است تقدیم شود.همچنین اظهارات طرفین می تواند به صورت شفاهی یا به صورت کتبی باشد که شکل کتبی آن را لایحه میگویند به هر اظهاری که فرد برای ضمیمه کردن به پرونده انجام می دهد و حال شامل اظهارات و دفاع و… است وصول لایحه گفته می شود.

 به معنای پذیرش یا دریافت لایحه از طرف فرد یا نهاد مربوطه است. در این فرآیند، لایحه یا مستندی که حاوی پیشنهادات، قوانین یا مقرراتی برای تصویب یا اقدام ارائه شده است، به دستگاه یا نهاد مربوطه ارائه می‌شود .برای اطلاعات بیشتر مشاوره با وکیل داشته باشید.

اقدامات لازم برای بررسی، تصویب یا اجرای آن آغاز می‌شود. وصول لایحه یک مرحله مهم در فرآیند تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری است که به منظور اجرای صحیح و انطباق با مقررات و فرآیندهای قانونی انجام می‌شود.در ادامه به بررسی لایحه و معنای آن می پردازیم.

وصول لایحه

لایحه چیست؟ چه شکلی دارد؟

لایحه اظهاری است که به صورت کتبی روی برگه ای به دادگاه داده می شود تا توسط قاضی مطالعه شود برای مثال دعوایی اقامه شده شما به جز دفاع شفاهی مطالبی را کتبا نوشته اید که میخواهید برای اطلاع قاضی به وی بدهید.

همچنین ممکن است اصلا در دادگاه حاضر نشد و فقط به دادن لایحه کفایت کرد و آن هم نوعی دفاع محسوب می شود.لایحه شکل خاصی ندارد هر گونه دفاع و اظهاری که شما روی یک برگه مثلا A4 انجام بدهید لایحه نامیده می شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

وصول لایحه از طرف شخص یعنی چه؟

گاهی در ابلاغ هایی که از طریق سامانه ثنا انجام می شود دیده می شود که چنین پیامی ارسال شده با این محتوا:

نامه وارده از طرف شخص پرونده با موضوع وصول لایحه در تاریخ به شماره واصل ثبت گردید.

این پیام بدین معناست که طرف مقابل شما لایحه ای به دادگاه تقدیم کرده و دفاعیات یا موارد دیگر هم قاعدتا ضمن آن لایحه درج شده است.

وصول لایحه و تنظیم لایحه

 پیامی ست که از طرف دادگاه در سامانه ثبت می شود تا طرفین را در جریان جزئیات امر قرار دهد اما تنظیم لایحه به معنای نوشتن لایحه و استناد به موارد مختلف برای استدلال کردن است.

برای نوشتن لایحه می توان از وکیل دادگستری و یا مشاوران حقوقی که در این زمینه تجربه و تخصص دارند کمک گرفت برای مثال ممکن است فرد بخواهد لایحه نفقه بنویسد یا لایحه مهریه، لایحه اعسار، لایحه برای شورای حل اختلاف و…

توصیه می شود توسط مشاوران حقوقی به این کار اقدام کند راه ارتباط با وکلا و مشاوران حقوقی از طریق سامانه وکیل تاپ برای همه ی افراد کشور در تمام شهر ها فراهم گردیده است.

موارد وصول لایحه

تفاوت وصول لایحه با دادخواست

دادخواست مرحله اول شروع دعواست. اما در لایحه که اظهارات کتبی طرفین تقدیم دادگاه می شود. ممکن است تا قبل از ختم دادرسی بارها انجام شود.

پس اگر در قسمت کاربری سامانه ثنا وصول لایحه مشاهده شد به معنای این است که طرف مقابل به دادگاه لایحه تقدیم کرده است.

وصول لایحه از طرف کارشناس

پیام و مورد دیگری که ممکن است در سامانه ثنا برای فرد نمایش داده شود این است:

نامه وارده به شماره از طرف کارشناس پرونده با موضوع وصول لایحه در تاریخ…. واصل و ثبت گردید.

در اینجا معنا این است که کارشناس در خصوص دعوا اظهارنظر کرده است. نظر خود را تقدیم دادگاه کرده است که شما می توانید آن را در دادگاه مشاهده کنید و در صورت نیاز اعتراض خود را بیان کنید.

تفاوت وصول لایحه از طرف شخص با کارشناس

قاعدتا در لایحه در شخص پرونده منظور طرف مقابل دعوای شماست. در مورد کارشناس هم به این شکل بوده که دعوای شما نظر کارشناسی لازم داشته. دادگاه به کارشناسی ارجاع داده. حالا هم وی نظر خود را به دادگاه اعلام کرده است‌. برای مثال در اجرت المثل و یا هزینه انجام نقاشی و بنایی یک ساختمان نظر کارشناس لازم است.

مشاوره حقوقی راجع به پرونده

موسسه وکیل تاپ با مشاوران و وکلای متخصص در حوزه های متفاوت حقوقی٬ می تواند در تمام جریان یک پرونده کمک کار شما باشد. با توجه به تجربه ای که هر وکیل در حوزه فعالیت خود دارد بهترین راه کار ها را به شما معرفی خواهند کرد.

برای اخذ مشاوره و پاسخ به سوالات خود درباره پرونده ای که در دادگاه دارید می توانید از طریق سامانه وکیل آنلاین  به صورت آنلاین مسائل خود را مطرح کنید و همچنین از طریق شماره تلفن های موجود در سامانه امکان اخذ مشاوره تلفنی نیز وجود دارد.

لایحه

نتیجه گیری

عبارت وصول لایحه از شخص پرونده در صفحه کاربری شما در سامانه ثنا به این معناست. که طرف مقابل شما لایحه ای را تقدیم دادگاه کرده است. همچنین اگر از این عبارت کارشناس استفاده شود. به این معناست ‌که کارشناس در مورد پرونده نظر خود را اعلام کرده. به دادگاه تحویل داده است‌ که در بالا به این موارد اشاره کردیم.

سوالات متداول

یعنی این که در دعوای شما شخص طرف مقابل شما لایحه ای تقدیم دادگاه کرده است‌.

ابن عبارت به این معناست که کارشناس نظریه خود را به دادگاه که قبلا از او نظر خواهی شده تحویل داده است.

در اولی شخص برای دفاع یا موارد دیگر به صورت مکتوب دفاعیه می نویسد که به آن لایحه شخص میگویند اما در دومی کارشناس که از قبل دادگاه او را مکلف به نظریه کرده است نظر خود را به دادگاه تقدیم کرده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۹ از ۵
از مجموع ۷ رای
13 نظرات
  1. ولی زاده می گوید

    سلام آقا دو سه بار کارشناس گرفته شده برای موارد مختلف پرونده لایحه کارشناس ثبت میشه برای شخص پرونده ارسال نمیشه هی نمیشه هم بری دادگاه سوال کنی کارشناس هم اطلاعات نمیه
    راه دیگری برای مشاهده لوایح هست
    متشکرم

  2. Isamodaresi می گوید

    سلام قولنامه مامال ۱۳۹۵ است آیاکارشناس بعداز۶سال میتواندتشخیص بدهدکه اثرانگشت زودترازنوشته گرفته شده؟ودرصورت لاک گیری باتوافق طرفین وبنگاه چه حکمی دارد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر لاک گیری با حضور و اطلاع طرفین باشد ایرادی ندارد ولی تشخیص این امر توسط کارشناس نسبت به تقدم و تاخر سند میایعه نامه ممکن می باشد.

  3. Isamodaresi می گوید

    سلام دوست گرامی معذرت درسال ۹۵دریک روزانجام شده آیابرای حداقل کمتر ازیک روزهم بعداز۶سال امکان پذیراست ممنون اگربهمون جواب بدهید

  4. عباس صالحی می گوید

    سلام یه صلح نامه ای العان نوشته شده ولی تاریخ زدن ۱۳۹۷،۱۲،۲۵ صلحنامه تایپی نوشته شده ولی امضاها باخودکار زده شده آیا کارشناسی وجود دارد که تشخیص بدهد صلحنامه در چه تاریخی نوشته شده؟

  5. عباس صالحی می گوید

    سلام یه صلح نامه ای العان نوشته شده ولی تاریخ زدن ۱۳۹۷،۱۲،۲۵ صلحنامه تایپی نوشته شده ولی امضاها باخودکار زده شده آیا کارشناسی وجود دارد که تاریخ دقیق صلحنامه راتشخیص بدهد

    1. زینالی می گوید

      سلام: هر تاریخی که در قرارداد درج شده است همون تاریخ ملاک عمل خواهد بود.

  6. صادق می گوید

    با سلام نامه ای از طرف یک اسمی که نه نوشته شده کارشناس نه صاحب دعوا بعد از هشت ماه از قرار دادگاه روگوشی بنده با شماره فلان درسامانه ثبت شد منظور چیست

  7. سلمان جعفری می گوید

    سلام من در پرونده خیانت در امانت طرف مقابل را محکو کرد و حالا اعتراض زده و میخاهد خیانت در امانت را بردارد با ۱ شاهد در هیچکدام از جلسه های دادگاه تا امروز هم حاضر نشده. ایا میتواند حکم را با لایحه تغییر بدهد. ممنونم.

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید با تنظیم لایحه دفاعیه از خود رفع اتهام و یا با تنظیم لایحه حداقل میزان مجازات برای شما تعیین گردد

  8. علی می گوید

    باسلام.چندوقت پیش پسرعمه ماروگرفتن ب جرم سرقت وتخریب.چندروزبعدش ابلاغ اومدکه پسرعمه ام رومااعتراف کرده وبایدبربم اگاهی خلاصه ماماشینمون همون روزخراب شدو۳۵ دیقه دوررسیدیم.ولی رفتیم داخل پیش رئیس دایره سرقت گفت دوراومدی بریدخودمون میایم ماگفتیم گاری نکردیم که بترسیم شماعم زحمت نکش یاابلاغ بدین یازنگ بزنین خودمون میایم.گذشت تاابلاغ اومدواسه دادگاه ورفتیموگفت که پسرعمتون گفته شماهم باهاش بودین.ماهم گفتیم نه والله نه به علی مااصلا ۳سااله این باباروندیدیم بعدشم ماخاندانمون جوریه که اگه شخصی ازخانوادش تردبشه ازخاندان انگاری تردشده وکسی محل نمیده بهش حتی درحدسلام وعلیک.گفت بریدوباابلاغ اومدوماچون باگوشی رفتیم توسایت وگوشی هم شارژنداشت زیر۵درصدرفته بودیم توپوشه پرونده قبلی که ماازکسی شاکی بودیم سردادگاه زرینشهربودومابایدمیرفتیم باغبهادران خلاصعه تافهمیدیم دورشدوبازتااومدیم برگردیم۲۰دیقه طول کشید ومتهم برده بودن.مواححه حضوری بود.خلاصه اونجاهم که رفتیم قاضی گفت دوراومدبن برید.جلسه بعدی مه رفتیم بازداشتمون کردن بافیش اومدیم بیرون چندروزگوشیمون زنگ خوردازاگاهی بودگفت سریع بیاین وماهم سریع رفتیمومواجهه حظوری شدیم اون پسرعمه امم گفت من نگفتم خودش ایناگفته ومن بی تقصیرم واقااونجاهم گفت که ماباهاش نبودیم.الان ابلاغ اومده ۳۰/۵برای اخرین دفاع ورسیدگی درضمن تاقبل ازمواجهه حضوری ابلاغ میومد که شکایت فلان به طرفیت فلان الان علنانوشته شکایت فلان ازشماجریانش چیه وبایوچیکارکنم ممنون میشم زودترجوابشوبهم بدین.🙏

  9. علی نادری می گوید

    سلام من دست نوشته دارم از کسی که ۱۰۰تومن ازش طلبکار بودم جلسه دادگاه من شاهد رو بردم ولی طرف نیومد بعداً حکم دادگاه به نفع صادر شد و طرف هم اعتراضی نزد رو حکم الان که پرونده رفته اجرای احکام اومده لایحه گذاشته رو پرونده .الان یعنی حکم رو اجرا نمی‌کنند؟!

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر لایحه قبول شود اجرای حکم متوقف میشود

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند