دستور تخلیه چیست؟ و تفاوت آن با حکم تخلیه

این دو عبارت در مورد اجاره اجرا می شود و با توجه با قانون هر کدام در موارد خاص خود تحت شرایطی به کار می روند و با هم تفاوت هایی نیز دارند اگر چه ممکن است در نهایت و در نتیجه بحث تخلیه مطرح باشد اما نحوه اقدام و جلسات دادگاه در این دو مورد متفاوت خواهد بود که در ادامه  به آن اشاره خواهیم کرد.

دستور تخلیه چه زمانی صادر می شود؟

باید گفت دستور تخلیه مزیتی است که قانون روابط موجر و مستاجر در سال ۷۶ برای موجر قرار داده است به این صورت که اگر شرایطی که بیان خواهیم کرد موجود باشد شورای حل اختلاف بدون طول دادن و تشکیل جلسات به صورت فوری دستور میدهد که مستاجر ملک را تخلیه کند.

حال در چه شرایطی فورا این دستور صادر می شود:

  1. باید اجاره نامه یا رسمی باشد یا اگر عادی است دو نفر آن را امضا کرده باشند‌.
  2. در اجاره نامه مدت قرارداد ذکر شده باشد مثلا یک سال یا ۲ سال و…
  3. طرفین آن را حتما امضا کرده باشند‌ و در دو نسخه تنظیم شده باشد.
  4. مدت اجاره تمام شده باشد‌.

حال اگر این شرایط فراهم باشد و بحث سرقفلی و حق کسب و پیشه ای در کار نباشد شورا سریعا دستور به تخلیه میدهد. مزیت آن نسبت به حکم تخلیه در سریع بودن آن و تشکیل نشدن جلسه است.

توضیحات بسیار کامل در خصوص دستور تخلیه و حکم تخلیه از زبان خانم آیلین محمدی وکیل، وکیل تاپ

 

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

حکم تخلیه در چه زمانی صادر می شود؟

در بالا اشاره کردیم که دستور تخلیه تحت چه شرایطی صادر می شود و گفتیم که باید چندین شرط جمع باشند مثل امضای ۲ نفر پای اجاره نامه، ذکر مدت در قرارداد، تنظیم در دو نسخه و پایان اجاره، حال اگر هر یک از این موارد موجود نباشد و موجر بخواهد تخلیه مستاجر را بگیرد باید جلسه تشکیل شود و طرفین دعوت شوند و حکم صادر شود و از آن سرعت دستور تخلیه خبری نخواهد بود.

برای مثال اگر اجاره نامه تنظیم نشده یا اگر شده ۲ نفر امضا نکرده اند یا اصلا مدت آن ذکر نشده و یا مدت اجاره تمام نشده افراد باید حکم تخلیه را درخواست کنند نه دستور تخلیه را.

دستور تخلیه چه زمانی صادر می شود؟

تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه در چیست؟

تفاوت این دو بیشتر در سرعت و کوتاه بودن فرآیند دستور تخلیه است بر عکس حکم تخلیه برای مثال در دستور تخلیه نیازی به صدور اجراییه نیست، همچنین انجام دستور تخلیه حتی بدون وجود مستاجر نیز ممکن است به این صورت که اگر وی حاضر نباشد اثاثیه وی تخلیه و تحویل انبار عمومی می شود، اما در حکم تخلیه ابتدائا صدور اجراییه لازم است و در زمان ابلاغ به مستاجر وی ۱۰ روز فرصت دارد که تخلیه کند در غیر این صورت دادگاه اقدام به تخلیه میکند.

اعتراض به دستور تخلیه

بر خلاف حکم‌ تخلیه که قابل اعتراض این دستور تخلیه چنین امکانی ندارد و دستور اجرا می شود اما مستاجر می تواند با اثبات مواردی مثل اصالت نداشتن قرارداد یا تمدید کردن اجاره با موجر عملیات را متوقف کند.

این شکایت و اعتراض در دادگاه به عمل می آید و اگر دادگاه شکایت را مدلل تشخیص دهد با اخذ تامین جلوی عملیات تخلیه را میگیرد.

در این باره لازم است سریعا اقدام به اعتراض بشود و گرنه دستور تخلیه سریعا انجام می شود همچنین می توانید  برای اخذ مشاوره یا انجام وکالت در این امر از وکلای موسسه وکیل تاپ کمک بگیرید.

دستور تخلیه در زمان کرونا

در همین سایت می توانید مطالب مرتبط با دستور تخلیه در زمان کرونا را بخوانید اما با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا اجاره ها به صورت خودکار با ۲۰ در صد در شهر ها دیگر و ۲۵ درصد افزایش در شهر تهران تمدید خواهند شد و امکان تخلیه وجود ندارد.

برای این مسئله توصیه میکنیم با مشاوران موسسه مشورت کنید.

مرجع صالح برای دستور و حکم تخلیه

این دو مورد هر دو در شورای حل اختلاف طرح می شود اما اگر در اجاره واقع شده بحث سرقفلی و حق کسب و پیشه مطرح شده باشد دادگاه به این امر رسیدگی خواهد کرد.

مرجع صالح برای دستور و حکم تخلیه

مشاوره حقوقی برای دستور تخلیه

برای این که بدانید با توجه به شرایط شما و قرارداد تنظیم شده کدام درخواست مناسب شما است میتوانید از مشاوران و وکلای متخصص وکیل تاپ در این زمینه استفاده کنید هر کدام از موارد بالا نکاتی دارند که نیازمند دانش حقوقی است حتی برای مقابله با آن یا ابطال کردن آن هم رعایت و دانستن نکاتی لازم است که می توانید از مشاوران حقوقی موسسه جویای مطلب بشوید.

برای این کار امکان دسترسی به وکلای موسسه از طریق سامانه آنلاین وکیل تاپ و همچنین از طریق شماره تلفن های موجود در سامانه به صورت تماس تلفنی فراهم گردیده که شما بتوانید نسبت به اخذ مشاوره اقدام کنید.

نتیجه گیری

دستور تخلیه و حکم تخلیه هر کدام تحت شرایطی از شورای حل اختلاف درخواست می شود، برای دستور فوری تخلیه لازم است اولا قراردادی کتبی با ذکر مدت و امضای دو نفر باشد در غیر این صورت امکان دستور تخلیه فوری وجود ندارد و فرد باید از طرق درخواست حکم تخلیه اقدام کند در بالا توضیحاتی را در این باره بیان کردیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران موسسه در ارتباط باشید.

سوالات متداول

گفتیم که در حکم تخلیه نیاز به بررسی و رسیدگی است و زمان بیشتری صرف می شود بر خلاف دستور تخلیه که فوری ست در بالا به تفاوت های دیگر این دو اشاره کردیم.

در زمان کرونا به دلیل وضعیت خاص حکم کمی فرق میکند و تخلیه انجام نمی شود مگر آنکه مستاجر خودش بخواهد اما در استثنائاتی این امر ممکن است که در مصوبات ستاد کرونا به آن اشاره شده است. در همین سایت عبارت مزبور را جستجو کنید و یا اینکه  مسائل خود را با مشاوران موسسه در میان نهید.

این امر در صلاحیت شورای حل اختلاف است مگر آنکه همانطور که گفتیم در اجاره سرقفلی و حق و کسب پیشه باشد که در صلاحیت دادگاه خواهد بود.

اعتراض به معنای تجدید نظر و… خیر اما می توان از دادگاه با دلایلی که گفته شد توقف عملیات را خواستار شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3 نظرات
  1. جوادخلیفه اسفندقه می گوید

    میخام بیمه تامین اجتماعی ثبت نام کنم

  2. کریم فائز می گوید

    سلام
    وقتی اظهارنامه برای تخلیه واحد در پایان مدت اجاره ارسال میشود آیا لازم است موجر برای عدم تمدید اجاره دلیلی نظیر تاخیر در پرداخت اجاره بیاورد و یا آنکه ذکر این نکته که مدت اجاره به پایان رسیده است کافی میباشد

    1. زینالی می گوید

      سلام:باید همون اجاره نامه را ضمیمه نماید که مدتش تمام شده برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند