منظور از طرح هادی شهری چیست و قوانین آن

طرح هادی انواعی دارد که هم شامل طرح هادی روستایی و هم طرح هادی شهری است.

طرح هادی شهری عبارت است از یک طراحی که در آن برای گسترش آینده شهر و استفاده از زمین های شهری، برای عملکرد های مختلف به منظور حل مشکلات حاد و فوری شهر و ارائه راه حل های کوتاه مدت و مناسب برای شهر هایی که دارای طرح جامع نیستند‌؛ تهیه می شود. این تعریفی است که طبق قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن مبنای عمل قرار گرفته است.

قانون طرح هادی، طرح هادی شهری و روستایی

طرح هادی به زبان ساده چیست؟

طرح هادی طرحی بلند مدت به حساب می آید که برای دوره ای ۱۰ ساله نحوه و شیوه توسعه کالبدی و فیزیکی شهر را مشخص میکند. با توجه به این امر طرح هادی به تعیین حدود توسعه فیزیکی ۱۰ ساله شهر ها و تهیه نقشه کاربری اراضی و شبکه معابر و همچنین تدوین معیار ها، سرانه ها، تراکم ها، ضوابط و مقررات ساختمانی میپردازد، به عبارتی طرح هادی نقشه و برنامه ۱۰ ساله شهر ها و مبنای اقدامات عمرانی شهرهایی است که  جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر دارند.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

طرح هادی در عمل چگونه است؟

در عمل طرح ها از حالت اضطراری و فوری خارج شده اند و به این صورت هستند که یک طرح شهری مدون و مشخص برای سازماندهی فضایی شهر در مقیاس مشخص در آمده است که افزون بر شهر،دایره مطالعات آن به روستاهای حوزه خود تسری داده شده است.

طرح هادی به دلیل نقشی که در توسعه فیزیکی و کالبدی و ساماندهی شهرها دارند. الگوی رایج طرح های توسعه شهری به شمار میروند و از اهمیت خاصی نیز برخوردار هستند‌.

 طرح هادی در چه شهرهایی وجود دارد؟

به جای طرح جامع در شهر هایی که جمعیت آن کمتر از ۵۰ هزار نفر است، طرح هادی تدوین می شود و سپس به اجرا در می آید. این تدوین تحت نظارت وزارت کشور خواهد بود و همچنین انجام آن نیز با خود وزارت کشور است.

محتوای طرح هادی چیست؟

همانطور که گفته شد طرح هادی توسعه آینده شهر را در نظر دارد بر همین مبنا محتوای آن شامل مشخص کردن گذربندی های اصلی و منطقه بندی شهر، تفکیک و قسمت بندی کردن آن ها به مناطق تجاری، مسکونی و صنعتی و.. با در نظر گرفتن مسیل ها و دفع آب های سطحی و محل قرار گرفتن تاسیسات آب و فاضلاب و برق و خطوط عمده شبکه های توزیع آنها خواهد بود.

طرح هادی روستایی، طرح هادی شهری

مشاوره حقوقی راجع به طرح هادی

طرح هادی چه شهری چه روستایی ممکن است در مواردی در زمان معامله و خرید و فروش زمین مانع رسیدن فرد به هدف خود باشد. برای مثال ممکن است شما زمینی را در روستا بخرید و بعد متوجه شوید داخل در طرح هادی است و امکان ساخت و ساز در آن وجود ندارد و…در این مورد هم لازم است استعلام هایی را انجام دهید. همچنین می توانید برای اخذ مشاوره در مورد طرح هادی با کارشناسان موسسه وکیل تاپ هم از طریق سامانه آنلاین و هم از طریق تماس تلفنی اقدام  کنید.

نتیجه گیری

طرح هادی شهری طرحی است که در آن مبنای توسعه شهری برای ده سال آینده مشخص و تعیین می شود، یکی از کارکرد های  طرح این است که با مشخص و تعیین کردن حوزه های شهری مناطق صنعتی، مسکونی و تجاری از هم تفکیک می شوند.

بر همین مبنا طرح هادی برای شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر جایگزین طرح جامع خواهد بود.

سوالات متداول

طرحی است که در آن مبنای توسعه شهر و استفاده از حوزه های شهر برای یک دهه تعیین و مشخص می شود.

در تهیه طرح های هادی جهات رشد شهر های کوچک در آینده مد نظر قرار میگیرد.  همچنین استفاده متناسب و منطقی از زمین های شهری و جلوگیری از بی نظمی و اغتشاش در کاربری از اهداف طرح هادی است.

طرح هادی برای شهر های کمتر از ۵۰ نفر است که در آن طرح جامع وجود ندارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند