چگونگی ثابت کردن تهدید به قتل و آبروریزی

تهدید به معنای ترساندن کسی است. به عبارتی ترساندن شخص برای انجام امری این انجام امر ممکن است ارتکاب جرم باشد یا اینکه ممکن است گرفتن مال یا اخاذی باشد که این موارد در قانون مجازات بررسی می شود.

اما یک نوع تهدید هم در قانون مدنی در خصوص انعقاد معامله بررسی شده است که بر خلاف قانون مجازات که متعلق تهدید ممکن است واداشتن به کاری باشد در قانون مدنی متعلق تهدید به انعقاد معامله با شخص است.

برای مثال فردی مالک خانه ای را تهدید میکند که اگر خانه اش را به وی نفروشد، آبروی وی را با تصاویری که از او دارد خواهد برد.

در اینجا قصد داریم از تهدیدی صحبت کنیم که متعلق آن قتل یعنی تهدید به قتل و آبروریزی است و از دید قانون مجازات به آن خواهیم پرداخت.

تهدید به قتل و آبروریزی چگونه است؟

این مورد در ماده ۶۶۹ قانون مجازات کتاب پنجم پیش بینی شده است و عنصر قانونی آن بیان شده طبق این ماده:

«هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

مجازات حبس این ماده طبق قانون جدید کاهش مجازات حبس تعزیری کاهش یافته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

منظور ماده از ضرر های نفسی، ضرر به جسم فرد و بستگان او است که مصداق تمام آن قتل است و مصادیق مادون آن مثل این که فردی دیگری را تهدید کند که پایش را خواهد شکست یا با اسلحه به پای وی شلیک خواهد کرد، یا اینکه فرد دیگری را تهدید به کشتن می کند که اینجا صدق عنوان ضرر های نفسی است.

تهدید به ضرر های مالی هم واضح است که به این معنا است برای مثال فرد دیگری را تهدید می کند که ماشین وی را آتش خواهد زد. یا اینکه به خانه وی آسیبی وارد می کند.

اما ضرر های شرافتی بیشتر ناظر به آبرو و حیثیت فرد است.

قانون گذار درباره حیثیت و آبروی افراد بسیار حساس است از این جهت فرض کنید به هر شکلی کسی از حریم خصوصی کسی خبر دار شده و به آن وسیله وی را تهدید می کند.

مثل تهدید به منتشر کردن عکس ها و گفتگوهای شخصی در فضای های پیام رسان و ضبط صدا و باقی موارد در اینجا ضرر به آبرو و حیثیت فرد وارد شده است.

گاهی همین ضرر به شرافت یا آبروریزی فرد ممکن است به صورت افشای اسرار فرد باشد که در اینجا باز هم عنوان جرم صدق می کند.

تهدید به قتل و آبروریزی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تهدید کردن فرد نسبت به اموال دیگری

در ماده ۶۶۹ آمده است تهدید” به هر نحو” این معنا را می رساند که وسیله در تهدید مد نظر نیست و فرد هر گونه و به هر نحو تهدید کند جرم محقق خواهد شد.

اما باید دانست که این امر را با ماده ۶۱۷ نباید اشتباه گرفت طبق ماده ۶۱۷ ق.م.ا:

“هر کسی به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود، در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از ۶ ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد”

همچنان که میبینیم این ماده وسیله ای را مد نظر دارد بر خلاف ماده ۶۶۹ پس در اخاذی و قدرت نمایی لازم است اسلحه ای در کار باشد تا جرم محقق بشود.

تهدید کردن فرد

چه تهدیدی میتواند جرم به حساب آید؟

در پاسخ باید گفت بدیهی است هر تهدیدی با هر کیفیتی جرم نخواهد بود.

برای مثال اگر شخصی دیگری را تهدید خواهد کرد که اگر چک هایش پاس نشود از وی شکایت خواهد کرد. یا اینکه فردی نسبت به دیگری که مزاحم است بگوید بار بعدی تو را به پلیس معرفی می کنم، تهدید نخواهد بود و در کل تهدید به مراجعه به مراجع قضایی جرم محسوب نمی شود.

از طرف دیگر تهدید وقتی محقق خواهد شد که فرد تهدید کننده توانایی انجام آن را داشته باشد.


بیشتر بخوانید: مزاحمت و تهدید دختران در فضای مجازی جرم محسوب میشود؟


در جرم تهدید به نظر می رسد باید شفاف باشد که فرد تهدید کننده چه چیزی را مدنظر دارد و اشاراتی مثل آنچه در عرف است مثل “به حسابت میرسم” یا اینکه “روزگارات را سیاه میکنم” را باید با توجه به اوضاع و احوال قضیه دادگاه بررسی کند که آیا این تهدید واقع شده یا خیر، آیا مصداق تهدید است یا خیر.

و به صرف اینکه این جرم متعلق آن واضح نیست نباید بگوییم که جرم محقق نمی شود. و باید اوضاع و احوال را بسنجیم و آن گاه تصمیم بگیریم.

در هر حال این امر و این تصمیم با قاضی دادگاه خواهد بود که آیا وقوع جرم را احراز کند یا نه.

تهدید

مجازات جرم تهدید به قتل و آبروریزی در قانون جدید

طبق قانون جدید کاهش مجازات حبس تعزیری مجازات جرم تهدید کاهش یافته است. با توجه به ماده ای که جرم تهدید را بیان کرده دو نوع مجازات را در نظر گرفته است یک نوع آن شلاق و دیگری حبس است.

دادگاه باید پس از احراز تهدید به قتل یا آبروریزی یا به مجازات شلاق حکم بدهد یا به مجازات حبس اما نکته این است اگر به شلاق حکم بدهد همان تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود یعنی قاضی اختیار دارد از یک ضربه تا ۷۴ ضربه را برای مجرم حکم بدهد‌.

اما اگر دادگاه به شلاق حکم ندهد و به حبس حکم بدهد طبق قانون جدید این مجازات حبس بین ۱ ماه تا ۱ سال خواهد بود‌.

یعنی مجازات جرم تهدید طبق قانون جدید به نصف کاهش پیدا کرده است. این جرم قابل گذشت است و با شکایت شاکی از بین می رود.

و اگر قاضی موارد تخفیف را احراز کند می تواند به کمتر از این هم حکم بدهد.

نحوه شکایت از جرم تهدید

در جرم تهدید و شکایت از آن لازم است با تنظیم شکوائیه از طریق دفاتر خدمات قضایی و درج مشخصات خود و فردی که از وی شکایت دارد. از طریق این دفاتر به دادسرا ارسال بشود. دادسرا مراحل تحقیق را انجام می دهد و در صورت احراز امر آن را به دادگاه می فرستد.

شکایت از جرم تهدید

اثبات جرم تهدید

در هنگام تنظیم شکوائیه لازم است ادله خود را ارائه دهید برای مثال اگر دلیل استنادی شما مکالمه تلفن است و پیام های گوشی موبایل است می توانید از دادگاه درخواست کنید.

در شکوائیه که آن را استعلام کند تا در اثبات امر کمک کار باشد.

راه دیگر این است که اگر از این طریق نبوده و برای مثال تهدید در محله و درب خانه شما بوده با گرفتن استشهادیه از محل، که شاهد این تهدید بوده اند آن را پیوست شکوائیه کنید. در حالتی دیگر می توانید از شهادت دو نفر شاهد استفاده کنید که دادگاه باید شهادت آنان را بشنود. و بر اساس آن تصمیم بگیرد.

اگر فردی شما را از طریق پیام رسان هایی مثل اینستاگرام و واتس اپ و تلگرام تهدید کرده است یا جرمی دیگر مثل فحاشی انجام داده است که بحث ما تهدید به قتل و آبروریزی است.

می توانید اسکرین شات آن را به عنوان دلیل ارائه دهید.

البته اگر به صورت اس ام اس باشد ممکن است دادگاه خود از مخابرات برای اطمینان استعلام بگیرد.

اثبات تهدید به آبروریزی و قتل از طریق اسکرین شات

 آنچنان که گفته شد، اسکرین شات را هم می توانید به عنوان دلیل به دادگاه ارائه دهید. البته برخی افراد گمان می کنند که متن های فضای مجازی قابل استناد نیستند، خیر اینگونه نیست این متن ها در صورت احراز درستی آن قابل استناد است. سخن از عدم قبولی این متن های فضای مجازی با وجود این که درصد بسیار بالای از روابط مردم در این فضا اتفاق می افتد حرفی است بر خلاف مصالح اجتماع.

برای مثال: فرض کنید دو نفر در روابطی که سابقا داشته اند به عنوان دوستی، فردی، دیگری را در همان فضای گفتگوی مجازی مثل واتس آپ و… تهدید می کند که اگر فلان کار را انجام ندهی تمام عکس هایت را منتشر می کنم؛ در اینجا به صرف همین امر جرم محقق شده و فرد می تواند با اسکرین شات هم برای شکایت ادله خود را محکم کند. البته در اسکرین شات و موارد دیگر دادگاه به وسیله کارشناسان درستی و صحت این امر را باید احراز کند.

ناگفته نماند ادله الکترونیکی در قانون هم رسمیت دارد قانون تجارت الکترونیک به این ادله و داده پیام اشاره کرده است.

لذا به عنوان نکته آخر در این بحث باید گفت که همانطور اشاره کردیم دادگاه با کارشناسان مخصوص یا پلیس فتا اعتبار اسکرین شات را مد نظر قرار خواهند داد و اگر ساختگی بودن آن یا فتوشاپ بودن آن احراز شود محلی در حکم نخواهد داشت.

اثبات تهدید به آبروریزی

نتیجه گیری

در جرم تهدید ترساندن فرد از چیزی است چه برای گرفتن پولی یا نگرفتن آن یا انجام امری یا مطلق ترساندن جرم محقق شده است. در این باره راه اثبات و ادله قابل استناد را توضیح دادیم و گفتیم که در قانون جدید سال ۹۹ مجازات جرم تهدید به علت قابل گذشت بودن آن به نصف تقلیل یافته است و شکایت از این جرم توسط شاکی و بزه دیده ممکن است و اگر هر زمان شکایت خود را پس بگیرد، تعقیب هم تمام خواهد شد.

عنصر قانونی تهدید به قتل و آبروریزی در ماده ۶۶۹ پیش بینی شده است که مصادیقی دیگری هم را مورد اشاره قرار داده است.

ماده ۶۶۹ در بالا تشریح شده است.

سوالات متداول

بله، این امر و اثبات آن ممکن است. برای مثال اگر فردی در فضای مجازی توهینی انجام داده یا تهدید کرده است، اسکرین شات آن صفحه ممکن است مورد توجه دادگاه و حکم قرار بگیرد البته در صورت احراز صحت آن به وسیله کارشناسان.

این جرم دو مجازات دارد که دادگاه و قاضی به یکی از این موارد حکم می کند یا شلاق که از یک ضربه تا ۷۴ ضربه است یا دادگاه حکم به حبس می دهد که ۱ ماه تا ۱ سال است. البته فرد می تواند مشمول مجازات های جایگزین و دیگر نهاد های ارفاقی نیز قرار بگیرد.

عده ای معتقدند که تهدید باید واضح باشد یعنی دقیقا فرد بگوید چه کاری می خواهد انجام دهد وگرنه طبق تفسیر مضیق جرم نخواهد بود. به نظر می رسد پیش از قضاوت کردن باید اوضاع و احوال را بررسی کرد. و میزان تاثیر آن را در فرد جستجو کرد. لذا ممکن است همین مقدار حرف هم تهدید محسوب شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
39 نظرات
  1. امین محمدپور می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من و خانومم حدود ۲سال هست ک باهم مشکل داریم و از هم جدا زندگی میکنیم ، ولی هنوز طلاقش ندادم ، چند روز پیش عکس ی کلت را همراه با اسکرین شات یک معامله اسلحه در واتساپ برایش ارسال کردم ، ولی هیچ پیام تهدیدی واسش نفرستادم ، الان رفته شکایتم کرده که اون رو تهدید کردم .
    چکار کنم ک ثابت کنم که تهدیدش نکردم؟
    لازم به ذکر هست که قبل از عکس با ماشین شخصی باهم گشت و گذار داشتیم و قبل و بعد از اون عکس هم پیامک عاشقانه رد و بدل کردیم .
    ممنون میشم کمکم کنید

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام تهدید باید صریح و واضح باشد به نحوی که قاضی بتواند از از کلمات گفته شده تهدید را احراز نماید

  2. ناشناس می گوید

    من پشت تلفن به کسی ک مزاحم خواهر زنم شده بود در جواب فحاشی جواب دادم و بهس گفتم ک سرش بلا میارم و…حالا از من شکابت کرده تهدید ب مرگ
    باید چه کنم؟
    تلفن مدرکه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اثبات کنه این موضوع را به جزای نقدی محکوم میشد.

  3. منوچهر می گوید

    سلام من بر سر اختلافاتی که با داعی خود داشتم چنین پیامکی برایش فرستادم حق فروش ۱متر زمین نداری وگرنه بیچاره ات میکنم و روزگارت سیاه میکنم نمیگزارم حق مادر من را بالا بکشی حال داعی من رفته شکایت کرده به جرم تهدید و افترا آیا این عبارتها به دلیل عدم وضوح کلمات تهدید محسوب میشود با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  4. فرزانه می گوید

    سلام ، حدود ۶ ماه هست که با فردی قطع رابطه کردم و در این مدت مدام از طریق اسمس چندین بار من رو تهدید به تجاوز و قتل و اسیدپاشی کرده تا مجبور به ادامه ی رابطه باشم . چقدر شانس دارم که شکایت کنم و به نتیجه برسه و آیا تضمینی هست که بعد از مجازات این اقا دیگه تهدیدی نکنه و انگیزه ی بیشتری برای انتقام پیدا نکرده باشه؟!!

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بجرم تهدیدشکایت کنید

  5. امیر می گوید

    سلام
    بنده نامزد کردم و بعد بهم خورد اما طرف مقابل هدایای نامزادی که حدود ۲۰۰ میلیون تومان میشد پس نداد
    ما شکایت استرداد هدایا کردیم
    اونا هم رفتم به دروغ از ما شکایت کردن که تهدید به قتل کردیم که دادگاه تبرئه مون کرد ؛درخواست تجدید نظر دادن و شاهدین دروغی آوردن

    امکان داره محکوم بشیم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید اعتراض نمایید و به طرفیت شاهدان نیز براساس شهادت کذب شکایت نمایید.

  6. حامی میرزاپور می گوید

    اگر چک بنده را سرقت کرده باشند و قاضی به خاطر نبود دلیل کافی منع تعقیب صادر کرده باشد و از این قضیه ۳سال گذشته باشد باز بنده با عنوان دیگری میتوانم شکایت کنم و به چه عنوانی میتوانم طرح دعوی کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله باید عنوان دعوا تغییر کند وگرنه همان دعوا باشد رد خواهد شد.

  7. اکبر می گوید

    اگه از شخصی شکایت کرده باشیم و بعد به یکی دیگه بگوییم که به فلانی بگو اگه در دادگاه حاضر نشه بعداً حکم جلبش رو میگیرم آیا مرتکب جرمی شده ام؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نخیر

  8. احمد می گوید

    آیا تهدید کردن شخصی به اینکه حکم جلب او را میگیریم جرم محسوب میشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر جرم نیست.

  9. امیری می گوید

    سلام داداشم با زنش اختلاف داشت که به علت وفشار زیاد خانم و … بنده خدا خودکشی کرد و فوت شد من بهش پیام دادم که شما برادر منو کشتید مطمئن باشید تقاص کارتان را میبینید اگر وجدان دارید از عذاب وجدان میمیرید در غیر اینصورت اعتقادی که داریم خداوند جواب شما را خواهد داد.رفته از من به عنوان تهدید به قتل شکایت کرده. آیا این پیام من تهدید به قتل محسوب میشود؟باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:خیر

  10. ناشناس می گوید

    سلام
    اگر به کسی بگویی روزگارت را سباه می کنم و می برمت دادگاه. ایا بنده مرتکب جرم تهدید شده ام؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر

    2. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      تهدید باید ناظر به موضوعی معین باشد. تهدید به عمل قانونی جرم نمی باشد. مثلا اگر کسی شما را تهدید به طرح شکایت کیفری و احقاق حق خود نماید این عمل جرم محسوب نمی شود.

  11. علی می گوید

    سلام.. (عکس طرف با سلاح) که مرا تهدید کرده و شهادت یک شاهد… در پرونده چقدر.. اعتبار داره…. مننون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      با شهادت دو شاهد و سایر طرق این امر امکانپذیر است، جهت دریافت اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق و موید باشید.

  12. masoom می گوید

    سلام من دست یکی فیلم عکس دارم میترسم برم پیش پلیس هم بخاطر اینکه مادر پدرم بفهمن و همین ک اون طرف لج کنه و پخش کنه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      به موجب مواد ۷۴۴ و ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی و یا همان مواد ۱۶ و ۱۷ قانون جرایم رایانه ای، انتشار فیلم ها و عکس های خصوصی دیگران و تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران ، جرم محسوب می شود و بر اساس قانون متخلف مجازات می گردد.

  13. علی می گوید

    سلام.. دو نفر پشت تلفن به بدترین شکل ممکن فحاشی ناموسی و تهدید به قتل واضح کرده اند و صداشون ضبط شده..در صورت اراءه ضبط صدا و شاهد به دادگاه محکوم میشن؟؟ جزاشون چی میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: ضبط صدا قبولیش با قاضی رسیدگی کننده است و نمی توان دقیق مشخص کرد که قابل قبول است یا خیر در اختیار دادگاه است.

  14. ناشناس می گوید

    سلام همسایه ای داریم چندماه پیش به دلیل نداشتن کلید پشت‌بوم اومد از من کلید گرفت منم تمام دست کلید ها رو بهش دادم بعد چند وقت فهمیدم انباریم دزد زدن و مطمئنم از تمام کلیدهای هم کپی کرده چون بعد ۱ ساعت کلیو آورد. بعدفهمیدن اون شوهرمو تهدید به قتل کرده با قمه من نه شاهدی دارم که ثابت کنم نه چیزی واز اون روز فهمیده که شوهرم ترسیده پسرش مدام پا میکوبه رو سر ما ما چیکار کنیم جون بچه هام هم در خطره ؟تو رو خدا کمکم کنید آیا قانونی هست که رسیدگی کنه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید با وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  15. بهمن امیدی می گوید

    سلام باهمسایمون اختلاف دارم مهمانی داشتم به مهمانم گفته بودحق نداری ماشین بزنی توکوچه وشروع به فحاشی کرده به مهمانم ورفته شکایت کرده درحالی که من وداداشم آنجانبودیم رفته ازمهمان وخودم وداداشم به جرم توهین وتهدیدبه قتل شکایت کرده حکمش چیست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل کیفری مشاوره بگیرید

  16. رضا می گوید

    سلام…ببخشید یه سوال داشتم اینکه پدر زنم یه طبقه از خونه رو فروخته به ما و برادر زنم به خاطر این با ما اختلاف پیدا کرده و برادر زن من حدود دو سال پیش به زنم زنگ زد و من پیش زنم نشسته بودم و صدای برادر زنم رو می‌شنیدم و تلفنی من رو تهدید به قتل می‌کرد اون موقع به خاطر پدر زنم شکایت نکردم ولی الان بعد از گذشت دو سال باز هم پیامکی تهدید میکنه که دستم بهت برسه اینکار رو میکنم اون کار رو میکنم.. و خدا نرسه روزی رو که دستم بیفتی اینا و اینکه غیرمستقیم تهدید میکنه که منو بکشه…و اینکه تهدید میکنه میاد جلوی خونمون و دعوا راه میندازه…به خاطر رفتارهای او خانوادم هم ترسیدن…میخواستم ببینم چطور شکایت کنم از برادر زنم… آیا به جایی میرسه این شکایت. بالاخره اگه اقدامی نکنم برادر زنم دست بردار نیست…لطف می‌کنید یه راهنمایی بفرمایید….تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید به همراه خانم خودتان به عنوان شاهد شکایت تهدید به قتل نمایید و از تمامی پیامک ها پرینت بگیرید به دادگاه بدهید تا رسیدگی شود برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  17. علی می گوید

    سلام یه نفر تلفنی مرا تهدید کرده ب ابرویی و ادم ربایی . من فقط یه شاهد دارم شاهد من دایی همون تهدید کننده و وهمچنین شوهر خاهرمن است .ایا شهادت خواهرم نیزمورد قبول دادگاه هست؟یا یک شاهد هم کافیه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله کفایت می کند و نیاز به شاهد دیگری نمی باشد چون جز مواردی است که حتی با وجود یک مرد نیز چنین امری قابل اثبات میباشد.

  18. بی نام می گوید

    سلام ، با یه پسری وارد رابطه مجازی شدم ، بعد یمدت گفت هیچ علاقه ای بهم نداشته و صرفا بخاطر اینکه ابرومو ببر پیش خانوادم باهام دوست شده ، همه ی رازهاشو به من گفته ولی من بهش گفتم هرچی بین ما بوده من به هیچکس نمیگم و یجورایی تهدیدم کرد اگه رازهاشو به کسی بگم عکس ها و اسکرین شات چت هامو برای داداشم میفرسته بهم گفت به همه میگم ( عکساتو به بقیه نشون میدم) ولی جوری که تو نفهمی و خبردار نشی ، الان چیکار کنم ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانی بابت اینکار از این فرد بخاطر افشای عکس های خصوصی از فرد مورد نظر شکایت نمایید

  19. مسعود اصمعی می گوید

    اگر شخصی به دروغ بر علیه کسی شکایت کند بر این عنوان که دو نفر شهادت دهند که تهدید کننده وی را تهدید کرده اند در حالیکه این امر کلا کذب محض بوده قاضی چگونه بر اصالت ادله شاکی یقین خواهد نمود؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید شاهد ها را جرح نمایید و اقدام به رد شکایت نمایید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند