حضور وکیل به جای متهم در دادگاه و دادسرا

در طول زندگی افراد ممکن است در موقعیت های خاصی با مواردی روبرو شوند که برای آن نیاز باشد به دادگاه یا دادسرا مراجعه کنند اما جز در مواردی که دادگاه حضور خود شخص یا حضور متهم را لازم می داند؛ فرد می تواند از وکیل دادگستری برای مراجعه به جای خود استفاده کند. و توضیحات و جریان پرونده را به او بسپارد.

در مواردی هم حضور وکیل جدای از حضور متهم الزامی است زیرا این موارد جرایم مهمی هستند که لازمه آن، داشتن وکیل است. در ادامه به حضور وکیل به جای متهم و مواد قانون آن خواهیم پرداخت.

آیا وکیل می تواند به جای متهم حضور یابد؟

بله در غالب موارد این امر ممکن است؛ مگر آنکه قاضی حضور شخص را لازم بداند که در این صورت می تواند به تنهایی یا با وکیل مراجعه کند. اما در مواردی این امر امکان ندارد و حتما شخص متهم باید حضور شخصی داشته باشد اما وجود وکیل هم مانعی ندارد که این استثنائاتی دارد در ادامه بررسی می کنیم.

با توجه به جایز بودن مراجعه وکیل به جای متهم در غالب موارد می توانید جریان پرونده را به وکیل متخصص کیفری واگذار کنید برای این کار می توانید در هر شهری که هستید از وکلای کیفری موسسه وکیل تاپ که موسسه ای کشوری و سراسری است استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های موجود تماس بگیرید.

آیا وکیل می تواند به جای متهم حضور یابد؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

آیا حضور خود متهم الزامی ست؟

اگر مقام قضایی وی را احراز کرده باشد؛ بله حضور متهم الزامی است؛ در غیر این صورت یعنی اگر حاضر نشود امکان دستگیری وی وجود دارد و در ضمن احضاریه این امر نیز به فرد اعلام می شود‌. البته اگر فرد عذر موجهی داشته باشد می تواند حاضر نشود.

بیماری متهم یا عذر موجه

جهات عذر موجه مثل بیماری سخت والدین یا فوت آنها یا قرار گرفتن در شرایط بحرانی و… است که در ماده ۱۷۸ آیین دادرسی کیفری ذکر شده اند.

اگر فرد، عذر موجهی برای حضور نیافتن داشته باشد مثل موارد بالا یا بیماری و کهولت سن، طبق ماده ۱۸۷ قانون آیین دادرسی کیفری خود بازپرس می تواند پیش او برود و سوالات خود را مطرح کند.

حضور وکیل به جای متهم

در امور کیفری دو بخش داریم دادسرا و دادگاه. کار دادسرا انجام تحقیقات و در صورت احراز، فرستادن نتایج تحقیقات به دادگاه است. معمولا در دادسرا بیشتر خود متهم احضار می شود اما در دادگاه کیفری غالبا می توان از وکیل به جای متهم استفاده کرد.

البته در امور حقوقی در تمامی موارد به جز امور جزئی، شخص می تواند تمام کارها را به وکیل بسپارد. در دادگاه کیفری هم گفتیم وکیل می تواند حاضر بشود به جای متهم در غالب اوقات مگر زمانی که قاضی حضور متهم را لازم بداند.

حضور وکیل به جای متهم

آیا اگر متهم حاضر نشود دادگاه رسیدگی می کند؟

بله در اکثر موارد حتی اگر متهم حاضر نشود اما وکیل داشته باشد، رسیدگی دادگاه ادامه می یابد. اما در چه مواردی حضور متهم الزامی است و بدون حضور او رسیدگی نمی شود؟

در ماده ۳۵۰ که به ماده ۳۰۲ ارجاع داده طبق آن در این جرائم، حضور متهم الزامی است اما این مانع نمی شود که اگر وی فراری و یا متواری باشد دادگاه رسیدگی نکند.

در جرمهایی با مجازات های زیر، حضور متهم الزامی است:

  • در جرایم موجب سلب حیات مثل قصاص و اعدام
  • یا جرائمی که مجازات آن حبس ابد است،
  • در جرایم موجب قطع عضو یا جنایاتی که بیش از نصف دیه کامل دارند،
  • و در جرایم درجه ۱ و ۲ و۳ حتما شخص متهم باید حضور داشته باشد همچنین می تواند وکیل هم حضور داشته باشد اما صرف حضور فقط وکیل پذیرفته نیست.

در چه مواردی الزام متهم و وکیل باید با هم حاضر شوند؟

در چه مواردی الزام متهم و وکیل باید با هم حاضر شوند؟

در موارد ماده ۳۰۲ که بیان کردیم و گفته شد لازم است که حتما متهم حضور داشته باشد لازم است وکیل هم الزاما در کنار او باشد و اگر خود وی انتخاب وکیل نکند دادگاه برای وی وکیل تسخیری انتخاب می کند.

پس در جرائم با مجازات های زیر، متهم در کنار وکیل باید باشد:

  • سلب حیات
  • حبس ابد
  • قطع عضو و جنایت با دیه بیش از نصف
  • جرم درجه ۳ و بالاتر یعنی ۱و۲و۳.

انتخاب وکیل برای دادسرا و دادگاه و مشاوره حقوقی

همچنان که گفته شد در غالب موارد امکان اینکه به جای متهم، وکیل در دادسرا حضور یابد وجود دارد در دادگاه هم همینطور است لذا می توانید در مسئله پیش آمده جریان کار را به وکیل متخصص کیفری بسپارید تا کارهای لازم را برای پرونده انجام دهد.

موسسه وکیل تاپ متشکل از وکلای متخصص کیفری در سراسر کشور در شهر های مختلف می تواند وکیل بومی در شهر خود را که تخصصی هماهنگ با مسئله شما دارد را معرفی کند.

همچنین امکان مشاوره آنلاین و تلفنی برای پاسخگویی به مسائل شما از طریق سامانه وکیل تاپ وجود دارد که می توان از این طریق اقدام کرد.

انتخاب وکیل برای دادسرا و دادگاه و مشاوره حقوقی

نتیجه گیری

در دادگاه های کیفری و دادسرا امکان اینکه به جای متهم، وکیل وی حاضر شود وجود دارد؛ مگر در مواردی که مقام قضایی حضور متهم را الزامی بداند که این مورد در احضاریه درج خواهد شد.

همچنین در دادگاه هم این امکان وجود دارد مگر در جرایم سنگین که گفته شد حضور هم متهم و هم وکیل در کنار هم الزامی و اجباری ست.

سوالات متداول

در جرائمی که در ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی مدنی ذکر شده اند که اشاره کردیم فرد باید با وکیل حاضر باشد اما در موارد دیگر این الزام وجود ندارد.

بله این امر امکان پذیر است اما در جایی که مقام قضایی، حضور فرد را لازم و ضروری می داند شخص باید شخصا مراجعه کند همچنین می تواند وکیل هم همراه خود داشته باشد.

در این جا در غالب موارد دادگاه رسیدگی غیابی می کند که از قبل برای این مورد قرار رسیدگی غیابی صادر می کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران و وکلای کیفری مشورت کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
8 نظرات
  1. ..قاسم تمدن می گوید

    سلام.کسی ازمن کلاهبرداری کرده من ۴۴صدای ضبط شده دارم که درهمگی امروزوفردا مکنه که پول شمارو میدم دوراننده دارم که اجناس روبراش بردن وحاضر به شهادت .به کسی که اجناس منو به کارخانه ایشون برده وفروخته هنگام توضیح کارخونه دارفیلم گرفته ام .ایاشکایت کیفری جواب میده.

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید با تنظیم یک شکواییه اقدام به شکایت کلاهبرداری کرده و ارائه این شکواییه به دفاتر خدمات قضایی نسبت به ثبت شکایت اقدام نمایید ولی باید تمامی مستندات خودتان را ضمیمه شکایت خودتان نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  2. محمد می گوید

    سلام.ایا داشتن ثنا جهت گرفتن وکیل الزامیست؟ یا میتوان وکیل اختیار نمود بدون ثنا؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: رسیدگی در محاکم دادگستری و کلیه ابلاغات از طرق سامانه ثنا صورت می گیرد

  3. مریم صادقی می گوید

    سلام .خسته نباشین حکم ۵ گرم کریستال نهایتش چقدره بدون سابقه باشه. مصرف کننده هم هست و اینکه ماشینش رو هم گرفتن ایا توقیف میشه یا ازاد میکنن ماشینو .مرسی

    1. زینالی می گوید

      سلام: مجازات شلاق و جریمه برای زشما در نظر گرفته میشود

  4. محمد می گوید

    با سلام خدمت اقای زینالی من چند روز پیش با یه بنده خدایی دعوامون شده بعدیه مشت خورده صورتش دوتا بخیه خورده الان شکایت کرده حالا احظاریه اومده برا چند روز دیگه میخواستم بدونم چی میشه داداگاه؟؟ تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر پزشکی قانونی نامه گرفته باشد به دیه محکوم میشوید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند