نمونه قرارداد عكاسی

 

هر عکاسی پیش از شروع کار خود باید حقوق و قوانین حرفه خود را بداند تا از مشکلات احتمالی در آینده به دور باشد.

نکته مهم در مورد همکاری با کسی در حیطه عکاسی این است که باید حتما قراردادی مرتبط با آن حیطه بین دو فرد بسته شود. این قرارداد می‌تواند در هر نوعی باشد که مشهورترین آن قرارداد عکاسی پروژه‌ای است.

تنظیم قرارداد برای پروژ‌ه‌ های عکاسی به پیشبرد قانونی کار کمک زیادی می‌کند.

قرارداد عکاسی چیست؟

قراردادی که بین عکاس و مشتری به منظور سفارشات عکاسی و تهیه آلبوم (دیجیتال یا غیر دیجیتال) تهیه و تنظیم شود را قرارداد عکاسی می‌گویند. به علت مشکلاتی که ممکن است بین عکاس و مشتری به وجود بیاید، برای تهیه عکس یا آلبوم (برای عروسی یا مراسمات دیگر) بهتر است پیش از شروع همکاری، قرارداد عکاسی بین عکاس و مشتری تهیه و تنظیم شود.

گاهی پیش می‌آید که میان عکاس و مشتری، مشکلی مثل عدم تحویل به موقع عکس و فیلم یا عدم کیفیت لازم یا حتی عدم تحویل عکس و فیلم به مشتریان به وجود بیاید که در صورت داشتن قرارداد به راحتی می‌توان از راه قانونی این مشکلات را پیگیری کرد.

قرارداد عکاسی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

قرارداد عکاسی

قراردادهای عکاسی که جهت انجام فعالیت‌های مختلف منعقد می‌شود، با توجه به نیازهای طرفین قرارداد و نوع فعالیت و ارتباط آن دو انواع مختلفی دارد که در زمان تنظیم قرارداد توسط مشاور حقوقی باید مورد توجه قرار بگیرد.

در صورتی که طرفین قرارداد تصمیم به ایجاد یک رابطه استخدامی داشته باشند، با توجه به نوع فعالیت عکاس، یکی از انواع قراردادهای استخدام موقت عکاس را تنظیم کنند. همچنین در صورتی که طرفین قرارداد تصمیم به عکس برداری در قالب یک پروژه را داشته باشند، می‌توانند نسبت به انعقاد قراردادی در قالب پیمانکاری و با عنوان قرارداد عکاسی پروژه‌ای قرارداد خود را تنظیم کنند.

در ادامه برخی از انواع عکاسی را برای شما نام می بریم:

  1. عکاسی عروسی
  2.  عکاسی در فضای باز
  3. عکاسی مراسمات و تولد
  4.  عکاسی پرتره
  5.  عکاسی سازمانی
  6.  عکاسی کودک و بارداری
  7. عکاسی مدلینگ

نمونه قرارداد عکاسی

در ادامه نمونه‌ای از یک قرارداد عکاسی را برای شما آورده‌ایم. مشخص است که این نمونه برای پروژه خاصی طراحی شده است و شما می‌توانید با توجه به نوع پروژه خود، قرارداد را تغییر دهید:

این قرارداد به منظور سفارش عکاسی و تهیه آلبوم میان آقای/ خانم …… که از این پس عکاس و آقای/ خانم …… که از این به بعد مشتری یا مدل نامیده خواهد شد به شرح زیر منعقد گردید.

ماده ۱: کلیه حقوق عکاسی، اعم از چاپی و الکترونیکی برای عکاسی محفوظ خواهد ماند و عکاس می‌تواند در حدود عرف و به طور مناسب از تصاویر به عنوان نمونه تبلیغاتی استفاده نماید.

تبصره ۱- در صورتی که عکاس از تصاویر استفاده تجاری کند، موظف است موضوع را جهت کسب اجازه به اطلاع مشتری برساند. مشتری می تواند بدین منظور حق الزحمه متناسب دریافت کند  یا عکاس را از این کار منع نماید.

تبصره ۲- بابت تجدید چاپ هر عکس در ابعاد …. سانتی متر، مبلغ ….. ریال از مشتری اخذ خواهد شد.

نمونه قرارداد عکاسی

ماده ۲: در صورت عدم ایفای تعهد از ناحیه عکاس به دلیل قوه قاهره (فورس ماژور) اعم از خرابی تجهیزات، آتش سوزی، بیماری موثر عکاس و هر عاملی که کنترل آن از اختیار عکاس خارج و بدون خواست باطنی وی و بدون سوء نیت باشد و همچنین پاک شدن یا از دست رفتن تصاویر از روی سخت افزار چه به دلیل کارکرد نادرست تجهیزات و یا خرابی مواد اولیه، عکاس موظف است کلیه مبالغ دریافتی را مسترد دارد و قرارداد خود به خود منفسخ خواهد شد. عکاس نسبت به خسارات (همچون هزینه‌های جشن) مسئولیتی نخواهد داشت.

تبصره: در صورتی که عکاس در موقع مقرر برای عکاسی حاضر نشود و مورد (مثلاً مراسم عروسی) بدون حضور وی برگزار شود ملزم به پرداخت …… ریال بابت جبران خسارت خواهد بود.

ماده ۳: توافق شد تمامی مراحل توسط شخص آقای/ خانم ……… عکاسی شود.

ماده۴: با امضای این قرارداد طرفین بر تاریخ……… و ساعت …… در محل ………… برای عکاسی توافق کردند و در صورت تغییر زمان یا ملغی شدن برنامه توسط مشتری / مدل به منظور جبران بخشی از خسارات، مبلغ پیش پرداخت مسترد نخواهد شد.

ماده ۵: مبلغ این قرارداد با توجه به جمیع جهات برآورد شده از قرار هر عکس در اندازه ……… سانتی متر ……ریال است.

تبصره ۱: کلیه تصاویر به صورت آنالوگ/ دیجیتال بوده و تعداد آن حداقل ……فریم و حداکثر ………فریم است.

تعداد تصاویر نهایی برای ارائه و یا ساخت آلبوم توسط مشتری انتخاب و توسط عکاس پردازش و رتوش می‌شود.

تبصره ۲: فایل های تصاویر در اختیار عکاس باقی خواهد ماند و مشتری تنها می‌تواند فایل های حجم کم یا Low Resolution تصاویر را جهت مصارف معمولی مثل پست الکترونیک و در ازای پرداخت …. ریال بابت هر فریم در اختیار داشته باشد.

تبصره ۳: برای طراحی، تهیه و چاپ آلبوم مبلغ………ریال توافق شد.

ماده ۶: مبلغ…… ریال معادل ……درصد مبلغ قرارداد به عنوان پیش پرداخت هنگام انعقاد این قرارداد پرداخت شد.

مواعد بقیه پرداخت ها در مراحل مختلف کار / تحویل نهایی تصاویر یا پروژه است. بدیهی است تا زمانی که کلیه مبالغ توسط مشتری پرداخت نشود هیچ تصویری به مشتری داده نخواهد شد.

قرارداد عکاسی چیست؟

ماده ۷: مشتری/ مدل موظف است در صورت چاپ یا نشر تصاویر، حقوق مالکیت فکری عکاس را رعایت کرده و همچنین موظف است نام عکاس را در کنار تصویر یا شناسنامه مجله/ کتاب/ آلبوم/ وب سایت و… ذکر کند.

ماده ۸: عکاس حق تغییر مکان استودیو برای انجام عکاسی را در همان شهر خواهد داشت.

ماده ۹: تغییر رنگ و یا افت کیفیت تصاویر چاپی طی مرور زمان و یا به دلیل نگهداری نامناسب از تصویر توسط مشتری بر عهده عکاس نخواهد بود.

ماده ۱۰: کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا راجع به آن از جمله انعقاد، اعتبار، فسخ، نقض، تفسیر یا اجرای آن به مرکز داوری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ارجاع می‌شود که مطابق قانون رای آن برای طرفین قطعی و لازم الاجرا خواهد بود. داور، علاوه بر مقررات حاکم، عرف عکاسی ذیربط را نیز مراعات خواهد نمود. شرط داوری حاضر، موافقتنامه‌ای مستقل از قرارداد اصلی تلقی می‌شود و در هر حال لازم الاجرا است.

طرفین با آگاهی کامل و مسئولیت خود این قرارداد را در ۲ نسخه (که هر کدام حکم واحد دارد) مشتمل بر ۱۰ ماده و یک تبصره امضا کردند.

امضای عکاس امضای مشتری / کارفرما

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
2 نظرات
  1. یعقوبی می گوید

    سلام درصورت طلاق وتحویل نگرفتن فیلم عروسی تکلیف این فیلن ودست مزد چی میشه ممنون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام توافقیه موضوع به درد آقا هم نمیخوره اصولا

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند