پرداخت دیه در تصادف رانندگی بدون گواهینامه و بیمه نامه

در تصادفات رانندگی اولین سوالی که از طرف افراد پرسیده می شود این است که گواهینامه و بیمه داری؟ این سوال به این دلیل است که در جراحات و صدمات ناشی از رانندگی اگر گواهینامه نداشته باشید بیمه خسارت و دیه را نمی پردازد و اگر بیمه نداشته باشید نیز همینطور. البته صرف نظر از این که خود این عمل یعنی رانندگی بدون بیمه نامه و گواهینامه جرم است. طبق ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی؛ هرگاه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده (‌اعم از وسائط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی) یا‌متصدی وسیله موتوری منتهی به قتل غیر عمدی شود مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم‌ محکوم می‌شود.

همچنین طبق ماده ۷۱۸ همان قانون؛ در مورد مواد فوق هرگاه راننده یا متصدی وسایل موتوری در موقع وقوع جرم مست بوده یا پروانه نداشته یا زیادتر از سرعت مقرر‌ حرکت می‌کرده است یا آن که دستگاه موتوری را با وجود نقص و عیب مکانیکی مؤثر در تصادف به کار انداخته یا در محل‌هایی که برای عبور پیاده رو‌ علامت مخصوص گذارده شده است، مراعات لازم ننماید و یا از محل‌هایی که عبور از آن ممنوع گردیده است رانندگی نموده به بیش از دو سوم حداکثر‌ مجازات مذکور در مواد فوق محکوم خواهد شد. دادگاه می‌تواند علاوه بر مجازات فوق مرتکب را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی یا تصدی‌ وسایل موتوری محروم نماید.

تصادف رانندگی

در چه صورتی صندوق بیمه خسارات بدنی مسئول پرداخت دیه است؟

طبق ماده۲۱ قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵؛ به منظور حمایت از زیان دیدگان حوادث ناشی از وسایل نقلیه، خسارت های بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضای بیمه نامه، بطلان قرارداد بیمه، شناخته نشدن وسیله نقلیه مسبب حادثه، کسری پوشش بیمه نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه یا تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی بیمه گر موضوع ماده (۲۲) این قانون، قابل پرداخت نباشد، یا به طور کلی خسارت های بدنی که خارج از تعهدات قانونی بیمه گر مطابق مقررات این قانون است به استثنای موارد مصرح در ماده (۱۷)، توسط صندوق مستقلی به نام «صندوق تأمین خسارت های بدنی» جبران می شود.

در حوادث رانندگی مطابق ماده۳۴ همان قانون؛ در حوادث رانندگی منجر به خسارت بدنی غیر از فوت، در صورت مطالبه زیان دیده، پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه و یا کمیسیون جلوگیری از سوانح راه آهن موضوع تبصره (۲) ماده (۲) قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی مصوب ۶/۷/۱۳۸۴ (در خصوص حوادث مربوط به قطارهای شهری و بین شهری) و پزشکی قانونی، بیمه گر وسیله نقلیه مسبب حادثه و یا صندوق، حسب مورد مکلفند بلافاصله حداقل پنجاه درصد(۵۰%) از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان دیده پرداخت کرده و باقی مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه با رعایت مواد (۳۱) و (۳۲) این قانون بپردازند.

دیه

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

پرداخت دیه و خسارت از صندوق خسارات جانی چه شرایطی دارد؟

 برای پرداخت خسارت توسط صندوق تأمین خسارت بدنی سه شرط لازم است:

  1. خسارت باید ناشی از حوادث رانندگی باشد، حوادث رانندگی را بند «پ» ماده ۱ قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال ۱۳۹۵ چنین بیان کرده: «هرگونه سانحه ناشی از وسایل نقلیه موضوع بند (ث) این ماده و محمولات آن‌ها از قبیل تصادم، تصادف، سقوط، واژگوني، آتش‌سوزي و يا انفجار یا هر نوع سانحه ناشی از وسايل نقليه بر اثر حوادث غیر مترقبه.»
  2. حادثه اتفاق افتاده باید موجب خسارت جانی شود، طبق بند «الف» ماده ۱ خسارت بدنی «هر نوع ديه يا ارش ناشي از صدمه به بدن مانند شكستگي، نقص عضو و ازكارافتادگي عضو اعم از جزئی يا كلي ـ موقت يا دائم، ديه فوت و هزينه معالجه با رعایت ماده (۳۵) این قانون به سبب حوادث مشمول بيمه موضوع اين قانون» می باشد.
  3. خسارت به دلایلی قابل پرداخت نباشد. این دلایل عبارتند از:
  •  فقدان بیمه‌نامه
  •  انقضای بیمه‌نامه
  • بطلان قرارداد بیمه
  • تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه
  • وسیله نقلیه مسئول شناخته نشدن حادثه
  •  صدور حکم توقف یا ورشکستگی بیمه‌گر
  • کسری پوشش بیمه‌نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه

بیشتر بخوانید: مسئولیت راننده بدون گواهینامه رانندگی


البته این موارد حصری نیستند و مصادیق دیگری را نیز می‌توان اضافه نمود. از جمله ماده ۲۶ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۸/۱۲/۱۳۸۹ که مقرر می‌دارد: «در راه‌هایی كه براي عبور عابران پياده علائم، تجهيزات و مسيرهاي ويژه اختصاص داده شده است عابران مكلفند هنگام عبور از عرض يا طول سواره‌رو با توجه به علائم راهنمایی و رانندگي منصوبه در محل از نقاط خط‌ کشی شده، گذرگاه‌های غير هم‌سطح و مسيرهاي ويژه استفاده نمايند. هرگاه عابران به تكليف مذكور عمل ننمايند، در صورت تصادف با وسيله نقليه، راننده مشروط به اینکه كليه مقررات را رعايت نموده باشد و قادر به كنترل وسيله نقليه و جلوگيري از تصادف يا ايجاد خسارت مادي و بدني نباشد مسئوليتي نخواهد داشت. عدم مسئوليت راننده مانع استفاده مصدوم يا وراث متوفي از مزاياي بيمه نخواهد شد و شركت بيمه با ارائه قرار منع تعقيب يا حكم برائت راننده ملزم به اجرای تعهدات موضوع بیمه‌نامه به مصدوم يا ورّاث متوفي خواهد بود. چنانچه وسيله نقليه بيمه نباشد، ديه عابر از صندوق موضوع قانون بيمه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسايل نقليه موتوري زميني در مقابل شخص ثالث مصوب ۲۰/۲/۱۳۹۵ پرداخت می‌شود. رانندگان نيز موظفند در صورت عبور عابر پياده از محله‌ای تعيين شده، با فاصله‌اي كه به‌وسيله خط‌كشي پشت مسير ويژه مشخص می‌شود توقف كامل كنند. در غير این صورت براي آن‌ها مبلغ دویست هزار ريال قبض جريمه صادر می‌شود…» و ایضاً ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ مقرر می‌دارد: «در کلیه جنایاتی که مجنی علیه مرد نیست، معادل تفاوت دیه تا سقف دیه مرد از صندوق خسارت‌های بدنی پرداخت می‌شود.»

اگر راننده گواهی نامه نداشته باشد به او دیه و خسارت پرداخته می شود؟

خیر-  به راننده بدون گواهی نامه دیه و خسارت تعلق نمی گیرد.

دیه

پرداخت تفاوت دیه تا سقف دیه مرد طبق ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی

تبصره ذیل ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/۲/۹۲ مقرر داشته:

«در کلیه جنایاتی که مجنی‌علیه مرد نیست، معادل تفاوت دیه تا سقف دیه مرد از صندوق تأمین خسارت‌های بدنی پرداخت می‌شود.» این تبصره مربوط به جنایات بیان شده در قانون مجازات اسلامی ۹۲ است و تبصره ۲ ماده ۴ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب ۱۶/۴/۸۷ را نسخ ننموده و حتی دایره آن را گسترش داده است.

طریقه مطالبه دیه

پس از وقوع حادثه و عدم پرداخت خسارت وارده توسط شخص متخلف، زیان دیده می بایست با طرح دادخواستی با عنوان مطالبه خسارات ناشی از تصادف و ضرر و زیان ناشی از سلب قدرت کارکردن ویا افت قیمت خودرو به دادگاه تقدیم نماید.لازم به ذکر است مطابق با قانون بیمه ، در حوادث منجر به فوت، در صورت مطالبه اولیای دم یا قائم مقام متوفی یا درخواست مسبب حادثه بدون نیاز به رأی مراجع قضائی، پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی، یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی شرکا بیمه  وسیله نقلیه مسبب حادثه و یا صندوق حسب مورد می توانند خسارت بدنی را به ورثه قانونی متوفی(شخصی که فوت شده است) بپردازند. درپایان نمونه دادخواستی جهت مطالبه دیه الحاق می گردد.

ریاست محترم دادگاه

با سلام

احتراماً اینجانب … ورثه آقای … به استحضار می رساند :

وفق مدارک پیوست فرزند موکل در تاریخ ***** در جاده ***** در حال تردد با موتور سیکلت بوده که متأسفانه به علت تصادف با خودرو پراید فوت می نمایند و راننده مقصر نیز متواری می گردد .

لذا با عنایت به اینکه وسیله نقلیه دارای بیمه شخص ثالث و حوادث راننده نمی باشد  لذا تقاضای محکومیت صندوق تامین خسارت های بدنی به ایفا تعهدات قراردادی و قانونی مبنی بر پرداخت دیه به انضمام کلیه خسارات دادرسی مورد استدعاست.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای
113 نظرات
  1. امید می گوید

    سلام با موتور تصادف کردم مقصر حادثه خودم بودم فاقد گواهینامه هم هستم دیه از شخص ثالث بهم تعلق می گیره یا نه؟
    ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      لام بله امکانش هست

  2. فرید ایرجی می گوید

    سلام من با موتور تصادف کردم بیمه و گواهینامه هم ندارم آیا میتونم دیه بگیرم راهنمایی صحنه تصادف را پنجاه پنجاه نوشته است در ضمن من صاحب موتور نیستم مال دوستم هست مرسی

  3. امیرشیخی می گوید

    سلام حدود ۶ماه پیش تصادف کردیم که طرف از پشت به مازدند و افسرهم اومدند مدارک راننده مقصر رو که گواهینامه وکارت ماشین رو ازشون گرفتن قرار شد فردا بریم تعین خسارت که دیگه نیومدن وشکایت کردیم ازشون بیمه نامه نداشتن وحالا که بعد از ۶ماه رفتن بیمه کردن ایا میتونم برم خسارتمو از بیمه بگیرم یا خیر. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      خیر گمان نمی کنم بیمه خسارتی پرداخت کنه چون به تاریخ حادثه نگاه میکنه

  4. عسل می گوید

    سلام ببخشید من و دوستم هردو زیر ۱۸ سال هستیم که کورس گذاشته بودیم تصادف کردیم باهم الان مقصر من هستم الان ما باید خسارات رو پرداخت کنیم؟ هردو مقصریم کورس گذاشتیم اخه

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام شما هر دو قوانین راهنمایی زانندگی را نقض

    2. محدثه لواسانی می گوید

      سلام شما قواینن راهنمایی رانندگی را نقض کردین ولی چون تو به دوستت خسارت وارد کردی پس تو باید جبران کنی

  5. مختار شهریاری می گوید

    سلام من راکب موتورسیکلت بودم و با یک ماشین تصادف کردم مقصر هم نیستم گواهینامه ندارم و بیمه حوادث کوثر هستم زانو راستم شکسته و پلاتین گذاشتن دیه به من تعلق میگیره .

  6. مختار شهریاری می گوید

    سلام من راکب موتورسیکلت بودم با ماشین تصادف کردم و مقصر هم نیستم گواهینامه ندارم و بیمه حوادث کوثر هستم و زانو راستم شکسته و پلاتین گذاشتن دیه به من تعلق میگیره.

  7. عفت می گوید

    سلام همسرم تصادف کردن عابر فوت شده کارشناس ۵۰.۵۰زدن الان پرونده بردن صندوق دولت دولت آگه به اولیا دم پول پرداخت کنه به چه صورت از ما میگیره .براساس درآمد می سنجه یا نه آگه وضع مالی ما خیلی ضعیف باشه .چکار میکنن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مبلغ به نرخ روز پرداخت میکنه

  8. درسا می گوید

    سلام خسته نباشید ..من ۳ماه پیش تصادف کردم طرف مقابل مقصر بود من گواهینامه نداشتم..میخواستم بپرسم این قانون جدید برای کسی که گواهینامه نداره دیه تعلق نمیگیره برا من هم اجرا میشه یا نه..من برای برج۱۲ دادگاه دارم

  9. ناشناس می گوید

    سلام لطفاً جواب این سوال بدید شوهرم باموتورش تصادف کرده گواهینامه نداره ولی بیمه کامل داره دوتا پاهاش شکسته بیمه بهش تعلق میگیره

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  10. حمید عابدینی می گوید

    سلام پسرم تصادف کرده بدون گواهینامه است موتور بیمه داردومقصر تصادف است دیه بهش تعلق میگیرد ممنون.

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام دیه توسط صندوق خسارات بدنی با صورت جلسه مامور راهنمایی قابل دریافت است

  11. قاسم می گوید

    سلام من خیلی اهسته با موتور رانندگی میکردم دوتا بچه کوچیک از توی ی خیابون فرعی ک دید نداشت بدوبدو اومدن سمت متور دهن یکیشون خورد ب فرمون موتور و ب پشتخورد رو اسفالت و سرش ی لخته خون داخلی پیدا کرده خیابون هم از هر دوطرف پیاده رو نداره ایا مقصر صددرصد منم موتورم بیمه داره ولی گواهی نامه ندارم ایا بیمه دیش رو میده اگه بده من باید ب بیمه اقساطی پس بدم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بیمه به شخص فاقدگواهی نامه مبلغی پرداخت نمبکند

  12. محمد می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    بنده سال گذشته تصادف کردم و دچار سانحه شدم و راننده بیمه ندارد و بعد از تعیین رای دادگاه و درصد دیه حتضر به حضور و پرداخت نیست.آیا من میتوانم به صندوق تامین خسارت مراجعه کنم و دیه را دریافت کنم .چه مدارکی لازم است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتوانید جهت دریافت از صندوق به طرفیت راننده وصندوق دادخواست طرح نمایید

  13. علیرضا می گوید

    موتور سواری ب من زده پام و لگنم شکسته گواهینامه وبیمه هم نداره ایا بیمه خسارت منو میده ممنونم راهنمایی کنید

  14. محمد می گوید

    سلام اگر راننده موتور سیکلت در تصادف فوت کند و فاقد گواهینامه باشد
    کروکی هم پنجاه پنجاه باشه ایا دیه تعلق میگیره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام به راننده فاقد گواهی نامه بیمه مبلغی پرداخت نمیکند

  15. عظیم می گوید

    سلام دوستم گواهینامه پایه یک نداشته و با شاگرد ماشین به مسافرت رفتند و شاگرد ماشین رو به دوستم داده تا رانندگی کنه و تصادف کردن و دوستم فوت کرده ایا میتوان از شاگرد ماشین شکایت کرد ودیه گرفت در ضمن دوستم ۳۰ سال سن داشته ممنون میشم پاسخ بدید با تشکر

  16. علیمحمدهوشیاری می گوید

    باسلام درسال۹۷پرایدصفر خریدم ودرسال۹۸که بیمه اش سر اومد ماشین روبیمه کردم درصورتی که گواهینامه نداشتم وبعدازحدود۶ماه از پرداخت بیمه باماشین خودم بدون گواهینامه چپ کردم وواژگون شدم وخسارت بدنی فراوانی دیدم وپزشک قانونی خسارت رو ۱۴۳میلیون تومان زدند.آیابیمه خسارت منو میده؟واگه نمیده پس چرا منی که گواهینامه نداشتم رو بیمه کرده.چون بیمه شخص ثالث به نام خودم بوده لطفا جواب منو بدین ممنون

  17. عباس می گوید

    سلام من بادوستم که پشت سر من بود تصادف کردیم من گواهینامه ندارم ولی متور بیمه است وقاضی ۶۰ ملیون دیه بریده که من باید بدم ایا بیمه قبول میکند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام براساس قانون جدید بیمه به فرد بدون گواهی نامه خدمات نمیدهد

  18. امیر ترکی می گوید

    باسلام من زیر ۱۸ سال هستم گواهی نامه رانندگی ندارم چپ کردم دونفر مصدوم شدن یکنفر انگشت پا و مچ پاش شکسته یکنفرم کتف او شکسته ماسینم بینه بدنه و شخص ثالث دارد آیا بیمه شخص ثالث دیه سرنشینان من را پرداخت میکنه ؟ لطفا جواب بدا

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام جدیدا بیمه پرداخت نمیکند

  19. حامد می گوید

    سلام.من بعنوان سرنشین تصادف کردیم ودرپزشکی قانونی جراحت من را پای چپ،پای راست،کتف چپ،بینی معاینه کردند والان بعدازرای دادگاه قاضی فقط دیه پای راست رابراوردکرده واثری ازمابقی جراحتم نیست.برای گرفتن حق خودم بایدچکارکنم.ممنون.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید براساس برگه معاینه پزشکی قانونی نسبت به حکم صادره اعتراض نمایید

  20. ابراهیم می گوید

    سلام من با موتور خودم زمین خوردم بیمه هم دارم گواهینامه قبول شدم ولی کارت گواهینامه هنوز نیامده آیا بیمه به من تعلق میگیره ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با توجه به رای وحدت رویه جدید خیر.

  21. ناشناس می گوید

    سلام حدود۲ماه پیش باموتورتصادف کردم بیمه وگواهی نامه ندارم پاموپلاتین وگچ گرفتن بیمه به من تعلق میگیره یا نه؟

  22. ایوب می گوید

    سلام حدود۲ماه پیش باموتورتصادف کردم بیمه وگواهی نامه ندارم پاموپلاتین وگچ گرفتن بیمه به من تعلق میگیره یا نه؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام به دلیل عدم داشتن مدرک معتبر برای رانندگی بیمه تعلق نمیگیره

  23. حجت قره داغی می گوید

    سلام خسته نباشید.برج۳تصادف کردم.راننده گواهینامه نداره.بیمه ثالث داره.راننده از نظر جسمی معلوله.من سرنشین بودم.خسارت به من تعلق میگیره

  24. امید می گوید

    داداشم تو ماشین دوستش بوده،،که ماشین چپ کرده ،داداشم کتفش با دندش با چارتا از انگشتای دسش شکسته،،راننده ماشین گواهی نامه نداره ،،،ولی بیمه داره،،خاستم بدونم بیمه خسارتشو پرداخت میکنه ،،

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر نمیدهد

  25. امیر می گوید

    با سلام. در سال ۹۶ پسر عموی بنده با موتور خودشون دچار حادثه شدند و فوت کردند. پلیس نظر مشخصی جهت علت حادثه نداد و در آخر گفتند شاید به دلیل لغزندگی خیابان ( شب بارانی) سر خورده و نتونسته وسیله رو کنترل کنه و زمین خورده. بیمه نامه و گواهینامه هم داشت. آیا ورثه متوفی میتونن بعد از گذشت ۴ سال خسارت از بیمه طلب کنند؟

  26. فیروزمیلان می گوید

    سلام من روز عید تصادف کردم و سرنشینان خودروی آسیب جدی دیدن گزارش ۱۱۰من راننده نوشته ولی پلیس را دخترم را که۱۳ساله است راننده نوشته آیا دیه به سرنشینان من تعلق میگیره یانه البته مقصرخادثه من بودم صورت جلسه ۱۱۰طزف مقابل که

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام طبق قانون جدید به راننده بدون گواهینامه بیمه تنعلق نمیگیرد

  27. شیرازی می گوید

    پدرم با موتور سیکلتی تصادف کرده که موتور سوار فوت کرده نه بیمه داره نه گواهینامه در عوض ما همه مدارکمون کامله و مقصریم ایا از بیمه ما بهش خسارت میدن ممنون وسال خوشی داشته باشین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  28. خانم طالبی می گوید

    باعرض سلام من پارسال درپیاده روایستاده بودم یه موتوری به من زد.حالاپزشک قانون سه درصددیه تعیین کرده .هنوزنوبت دادگاه نرسیده .طرف میخوادباسه میلیون من راراضی کندایا من میتونم همه خسارت رابگیرم اگه ان ندادچی ایامیتوندتودادگاه ارمقداردیه کم کند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نمیتوند

  29. مژده می گوید

    سلام همسرم باموتور بوده خودشو مقصر اعلام کردن گواهی نامه هم نداشت فوت کرده خواستم بدونم دیه بمن تعلق میگیره?

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  30. محمد می گوید

    سلام
    پسرم ۱۶ سالش هست با موتور بون مدرک نه گواهینامه ونه بیمه دو ترکه وموتور مقابل هم دو ترکه پسرم مقصر شد ۳نفر زخمی دونفر دست وپا پلاتین خورد ویک نفر فقط پا پلاتین خورد دیه ۳ نفر خیلی میشه پسرم دانش آموز ومن کار م راننده آزاد و در اعصار کامل هستم زندگی به زور میچرخه آزا ستاد دیه به چه شرایطی دیه ۳ نفر پرداخت مینماید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید ادعای اعسار خود را تقدیم مراجع قضایی نمایید

  31. حمید می گوید

    سلام بنده سال ۹۸ جای که چراغ نداشت و محل عابرپیاده نبود تصادفت کردم خانمی از بین درخت ها پرید جلو موتور و بیمارستان فوت شد گواهینامه ندارم بیمه ندارم وضعیت مالی هم صفر می ترسم خودمو معرفی کنم آیا ستاد دیه کمکم میکنه یا زندانی داره یان ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام صندوق خسارات بدنی مراجعت نمایید

  32. مرتضی می گوید

    اگر کسی با موتور تصادف کند به یکی بزند و راننده موتور گواهینانه و بیمه نداشته باشد قتل عمد هست یا خیر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  33. سعید می گوید

    سلام حدودسه ماه پیش باموتور سیکلت تصادف کردم فاقد بیمه و گواهینامه هستم در ضمن خودم خوردم زمین کسی مقصر نیست بشدت آسیب دیدم و مخارج درمان بسیاری داشته ام لطفا راهنمایی کنین آیا بیمه به من تعلق میگیرد،در ضمن نان آور دو خانواده هستم پدرم فوت شدن و جانباز نیز بودن،گواهی پزشکی قانونی هم دریافت کرده ام

  34. حسینی می گوید

    برادر من همراه دوستش بدون گواهینامه پشت فرمان نشسته ومنجر به تصادف واسیب به پاوماشین دوستش شدموقع تصادف حالت عادی نداشته میشود از بیمه ماشین میشود استفاده کرد اگراز برادرم شکایت کند چجوری میشود یا همین جوری بین خودمان حل کنیم دیه سنگینی هم میخواهدلطفا راهنمای کنید

  35. ناشناس می گوید

    سلام باموتوربه پرایدخوردم من مقصرصدرصدشدم بیمه دارم اماگواهینامه موتورندارم ولی گواهینامه خودرودارم میتونم از بیمه حوادث راننده استفاده کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بیمه به راننده مسبب حادثه خسارتی پرداخت نمیکند

  36. محمد می گوید

    سلام من سال ۹۲با ماشین خودم بودم با یک پراید تصادف کردم ماشین بیمه نداشت خودم هم گواهینامه ندارم یکی از سرنشینان پراید فوت کرد یکی دیگه اسیب دیده الان دیه هردوتا اومده من هم وضع مالی ندارم که دیه شون رو بدم میشه کمکم کنی چکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :میتوانید از صندوق خسارات بدنی دریافت نمایند بعدا صندوق بشما مراجعه میکند.

  37. یکتا می گوید

    سلام همسر بنده بیمه و گواهی نامه ندارن با دوستشون بودن که تصادف کردن و دوستشون متاسفانه فوت کردن خودشونم کلی آسیب دیدن و جراحی شدن مقصر هم گویا همسر بنده هستن البته ماشینی که باهاشون تصادف کردن همون شب فرار کرده میشه بفرمایید دیه دوستشونو آیا ما باید بدیم یا خیر

  38. مجتبی می گوید

    سلام من چندروز پیش با موتور تو جاده میرفتم ماشینی از کنارم با سرعت زیادی رد شد و همین تعادلمو بهم زد وخوردم زمین و دستم شکسته شد.حالا گواهینامه و بیمه هم ندارم.بنظرتون راهی هست که از صندوق دیه کشوری چیزی بهم تعلق بگیره؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق صندوق خسارات بدنی اقدام نمایید ولی حتما با یک وکیل متخصص این حوزه مشاورت نمایید.

  39. حامددلاور می گوید

    سلام من باموتورزدم به ماشین مقصرخودم هستم وموتوربیمه ندارد من میتونم ازبیمه ماشین استفاده کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر

  40. علی می گوید

    سلام من پیاده بودم موتوری به من زد واسیب دیده پای راستم از ۳ جا شکسته ولی راننده‌موتور گواهینامه پایه یک دارد بیمه خسارت به من میدهد و ایا بگه بدهد بیمه پول دیگه پرداختی را از مسبب حادثه میگیرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند بابت عدم داشتن گواهی نامه متناسب با ان وسیله به شخص مقصر رجوع نماید.

  41. حسن اسماعیلی می گوید

    سلام وقت بخیر
    من موتورسوار هستم،دیروز با ی ماشین تصادف شدید کردم و خودم و موتور و ماشین اون بنده خدا بشدت آسیب دید،افسر راهنمایی و رانندگی ماشین رو مقصر ۱۰۰% دونست چون خلاف خیابون یک طرفه میومد،من متاسفانه فاقد بیمه و گواهینامه هستم،میخواستم بدونم خسارت ماشین و موتور به چه شکلی میشه،ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      در جراحات و صدمات ناشی از رانندگی اگر گواهینامه نداشته باشید بیمه خسارت و دیه را نمی پردازد و اگر بیمه نداشته باشید نیز همینطور. جهت دریافت اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای ما شما را بصورت تخصصی راهنمایی نمایند. موفق و موید باشید.

  42. محمد می گوید

    سلام من در جاده با ماشین صاحب کارم تصادف کردم و خودم چپ کردم و صدمات زیادی دیدم بیمه خسارت من و ماشین رو قبول می‌کنه و اینکه جریمه من چیه که گواهینامه نداشتم ممنون میشم از پایختون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      به راننده بدون گواهی نامه دیه و خسارت تعلق نمی گیرد. جهت کسب اطلاعات حقوقی دقیق تر از وکلای متخصص ما در این زمینه راهنمایی بگیرید. شماره تماس: ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  43. احمدی می گوید

    سلام وقت بخیر
    شخصی بدون گواهی نامه با ماشینی که بنام خودش بوده تصادف میکنه و فوت میشه بیمه هم داره آیا به ورثه شخص فوت شده دیه تعلق میگیره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      بیمه به شخص فاقد گواهی نامه مبلغی پرداخت نمیکند.

  44. مرادی می گوید

    سلام. دیروز یه موتورسوار بدون بیمه نامه به بنده که فردا بودم زد و موتوری توقیف شد.
    آیا خسارت یادیه از صندوق و یا هرجایی دیگری به بنده تعلق میگیرد که موتوری پیگیر بشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      چنانچه وسيله نقليه بيمه نباشد، ديه عابر از صندوق موضوع قانون بيمه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسايل نقليه موتوري زميني در مقابل شخص ثالث مصوب ۲۰/۲/۱۳۹۵ پرداخت می‌شود.

  45. محمد می گوید

    سلام حدود دو ماه پیش با موتور سواری تصادف کردم و مقصر شناخته شدم
    گواهینامه دارم اما ماشینم بیمه نبود
    موتور سوار فاقد هر گونه مدرک هستش
    ( نه گواهی نامه نه بیمه نامه و نه کارت موتور)
    آیا باید دیه پرداخت کنم؟!
    لطفا جواب بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      بله باید دیه پرداخت بشود. لطفا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرد تا وکلای متخصص وکیل تاپ اطلاعات لازم را درخصوص دیه خدمتتان ارائه نمایند. موفق باشید.

  46. حسین ال ناصر می گوید

    سلام پدرم دریک صانحه باماشین که خودش راننده بوده فوت شدکه فاقدگواهینامه است ایاصندوق خسارات شامل ورثه میشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله باید به طرفیت صندوق خسارات بدنی طرح دعوی نمایید.

  47. احسان احمدی می گوید

    سلام یکی باماشین بدون بیمه باشه گواهی نامه داره ولی وقتش تموم شده عابری روزیرکنه ومنجربه فوت عابرشه تکلیف چیست ودیش چقدره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام”: باید کل دیه شخص را خودتان پرداخت نمایید.

  48. عبدالله زاده می گوید

    سلام ۱۸ ماه پیش تصادف کردم راننده مقصر بدون گواهینامه است. دادگاه ۱۲۰ میلیون خسارت دیه معین کرده. آیا بیمه به ما دیه را می دهد و از او بعدا بگیرد؟ ماهی چقدر از راننده می گیرند؟ راننده می تواند بگوید که ندارم قسطی کنند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل کیفری انلاین مشاوره بگیرید.

  49. علیرضا می گوید

    سلام پدرم با مینی بوس دولتی سرویس شرکت تصادف کرد طرف فوت کرده وگواینامه راننده جعلی بوده سرش کلاه گذاشتن علان بیمه خسارتشو میده به طرف ماشین بیمه هس ودولتی سرویس شرکت

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر ماشین دارای بیمه باشد از طریق بیمه قابل جبران می باشد ولی در صورت عدم بیمه باید علیه ورثه اقامه دعوا نمایید و از این افراد مطالبه خسارت نمایید.

  50. محمد صالحی مرزجرانی می گوید

    سلام من موتور سوار بودم موتور دیگه ای به من زده رفته الان من مقصر شدم از ناحیه ترقوه دست و پا مصدوم شدم الان به من دیه تعلق میگیره

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از طریق صندوق خسارات بدنی نسبت به وصول دیه اقدام نمایید.

  51. حسین می گوید

    سلام
    دوتا موتوری باهم تصادف کردیم
    اونیکی موتوری خلاف جهت اتوبان میومد و به من برخورد کرد و باعث شکستگی چند جای بدنم شد و مقصر صد در صد بود
    مقصر هم بعد مرخصی از بیمارستان فراری شده
    جفتمونم فاقد گواهینامه و بیمه هستیم
    آیا بمن از صندوق خسارت بدنی یا هرجای دیگه دیه تعلق میگیره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از صندوق خسارات بدنی در خواست مطالبه خسارت نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  52. محمد می گوید

    سلام
    پدر من با موتور بوده که یک موتوری از رو به رو بهش میزنه و طرف ۱۰۰ در ۱۰۰ مقصر بوده پدر من گواهی نامه و بیمه نامه داره اما طرف نه گواهی نامه داره نه بیمه نامه. دیه پدرم رو از کی باید مطالبه کنیم؟ ضمنا طرف هیچی نداره و فقیر هستن

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید علیه شخص مورد نظر اقدام به طرح شکایت نموده و درخواست مطالبه دیه نمایید در این صورت یک دادخواستی به صندوق خسارت بدنی طرح کرده و بگید که به شخص مورد نظر دسترسی نداریم برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  53. حمید می گوید

    اگر درحادثه تصادف خودرو باعابر پیاده راننده خودرو فاقد گواهینامه باشد ودرصحنه تصادف راننده مقصرفوت کند وخودرو بیمه نامه نداشته باشد دیه صدمات بدنی عابر چگونه پرداخت میگردد

  54. حمید می گوید

    اگر درحادثه تصادف خودرو باعابر پیاده راننده خودرو فاقد گواهینامه باشد ودرصحنه تصادف راننده مقصرفوت کند وخودرو بیمه نامه نداشته باشد دیه صدمات بدنی عابر چگونه پرداخت میگردددرضمن وراث راننده فوت شده بسیار فقیر می باشند وخودرو هم به نام راننده نیست فقط قولنامه ای خریداری شده که هنوز مبلغ کامل هم پرداخت نشده

  55. بیات می گوید

    سلام من در ماه اردیبهشت با موتور سیکلت خودم با یه خانم تصادف کردم اون زمان بیمه داشتم ولی گواهی نامه نه الان دوماه هست که گواهینامه دارم دادگاه پس از هشت ماه تازه امروز حکم داده و دیه تعیین شده .یک این که بیمه استعلام گواهی نامه در تاریخ حادثه رو میگیرن یا نه الان که گواهینامه دارم مشکلی نیست .دوم این که بیمه خسارت اون خانم رو پرداخت میکنه یا خیر

  56. یاسین می گوید

    سلام من گواهینامه ندارم و با موتور تصادف کردم و مقصر صد درصد هستم. بهم خصارت جانی وارد شده. بیمه خصارت جانی منو میده؟موتور بیمه هم داره

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر براساس قانون جدید به شما هیچ خسارتی تعلق نمیگیرد مگر از طریق دریافت خسارت از طریق صندوق خسارت بدنی اقدام به دریافت خسارت نمایید.

  57. ناشناس ۲۳۱ می گوید

    سلام خسته نباشید من با ماشین تصادف کردم بعد مقصر من بودم حالا باید بالای ۱۰۰ میلیون دیه بدم کم کمش بیمه هم دارم بیمه دیه رو میده یا ن اگه بده اقساط میکنه ؟ اگه نتونم اقساط رو بدم تکلیف چیه ؟! گواهینامه هم ندارم متاسفانه

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر بیمه داشته باشید بیمه این مبلغ را پرداخت خواهد کرد.

  58. علی می گوید

    باسلام من چند روز پیش تصادف کردم و مقصر بودم متاسفانه گواهی نامه ندارم و چند نفر آسیب دیدن اونایی ک آسیب دیدن خودروی غیر مقصر هستن ایابیمه دیه اونا رو میده میتونن از بیمه من استفاده کنند آخه گواهی نامه ندارم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله در صورتی که گواهی نامه نداشته باشید بیمه اقدام به پرداخت می نماید ولی چون مقصر هستید بعد از اثبات تقصیر شما بیمه بشما مزاجعت مینماید.

  59. الهام ایراندوست می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    امروز ماشینی از عقب به ماشین ما زد و متاسفانه بیمه شخص ثالث نداشت
    ماشینشون رو پلیس برد پارکینگ
    بضاعت مالی هم نداشت گویا
    چطور میشه خسارت گرفت ؟
    اصلا راهی برای دریافت خسارت هست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر بیمه نداشته باشد باید به طرفیت این شخص دادخواست مطالبه خسارت مطرح نمایید.

  60. امیر می گوید

    سلام من با موتور خودم تصادف کردم گواهینامه دارم ولی بیمه نداشته و زانوم شکسته ایا به من خسارت داده میشه از طرف دولت؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید با بهمراه داشتن گزارش پلیس راهنمایی رانندگی اقدام به مطالبه خسارت از طریق صندوق خسارت بدنی نمایید.

  61. علیرضا یوسفی می گوید

    سلام من باموتور بودم تصادف کردم طرف مقابل مقصر شد گواهینامه ندارم آیا بیمه پاسخگو هست؟!

    1. زینالی می گوید

      سلام:بیمه طرف مقابل پرداخت میکند ولی بابت خسارت خودتان بیمه بشما که خسارت موتور وارد شده را بخاطر نبود بیمه نمی پردازد.

  62. سعید می گوید

    سلام من امروز تصادف کردم طرف مقابلم مقصر شناخته شده ولی من گواهینامه ندارم ایا دیه به من تعلق میگیره در ضمن طرف مقصر مدارکش تکمیله

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله شما بعنوان یک شخص ثالث دیه دریافت میکنید ولی بابت ماشین خودتان نمی توانید از بیمه بدنه ماشین استفاده نمایید.

  63. ذبیح الله دالوند می گوید

    س یک ازاقوام با وسیله موتور با سایپا باری تصادف کرده و مقصر موتور بوده ورانندگی موتور فوت شده موتور بدونه بیمه وگواهینامه بوده رانند موتور خانواده ۴نفر هستن سه فرزند ویک همسر که همسر وی بیمار هست وکودکان آن شیرخوار وکلاس دوم ابتدای وچهارم ابتدای هستن آیا می‌توان از ستاد دیه کمک کنن دیه وی را از صندوق ستاد دیه پرداخت کنن تا بتوانن خانواد وی برای معاش زندگی تا بزرگ شن خواهشن اگر کسی بتونه کمک این خانواد به خدا قسم خانه گلئ قدیمی در روستا زندگی میکنن

  64. حمیدخوشانه می گوید

    سلام من باموتور از جاده عبور میکردم که یک الاغ از بین زمین های کشاورزی به جاده امد و من نتانستم خودمو کنترل کنم و با الاغ تصادف کردم و نه گواهینامه دارم نه بیمه آیا میتوانم دیه دریافت کنم ؟ لطفن جواب بدهید

    1. زینالی می گوید

      سلام:خیر نمی توانید از صاحب حیوان دیه بگیرید چون این اقدام شما ناشی از تقصیر خودتان بوده است.

  65. حسین می گوید

    عرض سلام وادب احترام
    پسرم که سرنشین خودرو بود تصادف کرده. راننده متأسفانه فوت میکنه و فاقد گواهینامه هسته و پسرم صدمات داخلی و شکستگی زیادی داره ایا بیمه شخص ثالث تعلق میگیره؟ ممنون

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند