قوانین طلاق در اتریش؛ برسی شرایط و نحوه طلاق در کشور اتریش

قوانین حقوق خانواده و به ویژه قوانین طلاق در اتریش، تابع ضوابط خاصی است که بعضا متفاوت از قوانین ایران می باشد. لذا ایرانیان مقیم در این کشور و یا آن ها که قصد مهاجرت به این کشور اروپایی را دارند ممکن است در ارتباط با نحوه طلاق در کشور اتریش و یا آثار آن و یا نحوه گرفتن آن، مایل باشند اطلاعاتی کسب نمایند. در این مقاله در ارتباط با مسایل پیرامون طلاق در اتریش سخن خواهیم گفت.

دلایل قانونی طلاق در اتریش

طلاق در اتریش اساسا به سه دلیل می تواند رخ دهد که به قرار زیر می باشد:

  • طلاق با رضایت. ( طلاق توافقی)
  • طلاق به موجب تقصیر یکی از زوجین
  • طلاق بعد از جدایی برای حداقل سه سال

بیشتر بخوانید: قوانین طلاق در کشور های مختلف


اتریش نیز مانند اکثر کشور های عضو اتحادیه اروپا، قانون حاکمیت اراده را در حقوق خانواده به رسمیت شناخته است. یکی از موضوعات حقوق خانواده نیز مبحث طلاق می باشد که در آن نیز اصل حاکمیت اراده زوجین برای پایان دادن به زندگی مشترک به رسمیت شناخته شده است. بنابراین مطابق قانون این کشور، چنانچه زن و شوهر، مایل به ادامه زندگی مشترک بین خود به هر دلیلی نباشند می توانند صرفا بر اساس توافق میان خود درخواست طلاق خود را تقدیم دادگاه صالح نمایند
علاوه بر آن چنانچه یکی از زوجین دارای سوء رفتار باشد و مرتکب خشونت فیزیکی علیه هسر گردد و یا ناسازگاری کند همسر دیگر می تواند به این علت که وی دارای اختلال روانی است، برای طلاق اقدام نماید.
و یا اینکه یکی از زوجین دچار یک بیماری مسری یا عفونی باشد در این صورت نیز می تواند اقدام به طلاق نماید. در همه این موارد، هرکدام از زوج یا زوجین که درخواست طلاق خود را می نمایند میبایست، دلایل آن را نیز نزد دادگاه، مطرح و اثبات نمایند. با این وجود، چنانچه همسران به مدت سه سال از هم جدا باشند، نیازی به ادعا و تشخیص رابطه ی زناشویی نیست.

طلاق در کشور اتریش

آثار قانونی طلاق در اتریش

هنگامی که رابطه زوجیت بین زن و شوهر در اتریش خاتمه می یابد مانند همه کشور ها آثاری بر جای می گذارد. که مطابق قانون اتریش، این آثار به قرار زیر می باشند:

  • تغییر در روابط شخصی میان زن و شوهر: پس از وقوع طلاق، کلیه آثاری که پس از ازدواج در روابط شخصی زن و شوهر شکل گرفته است به حالت عادی بر میگردد. یکی از این آثار، بازگشت همسران به نام خانوادگی خودشان. توضیح آنکه در کشورهای اروپایی، پس از ازدواج، اغلب همسران از نام خانوادگی همسرشان استفاده می نمایند. حال چنانچه طلاق رخ دهد آنها می توانند به نام خانوادگی خودشان بازگشت نمایند.
  • تعیین تکلیف در خصوص مسوولیت فرزندان: چنانچه طلاق رخ دهد و همسران نیز دارای فرزند یا فرزندان زیر سن قانونی باشند، میبایست در خصوص مسوولیت آن ها توافق نمایند.
    البته غالبا مسوولیت فرزندان را به طور مشترک بر عهده می گیرند که در هر صورت باید درباره محل اقامت او و سایر مسایل نگهداری او توافق نمایند. همچنین می توانند وظایف نگهداری را میان خود تقسیم نمایند به این نحو که برخی وظایف را یکی از والدین و بقیه را دیگری انجام دهد.
  •  تقسیم مالکیت بین زن و شوهر:در این زمینه نیز قانون اتریش دست همسران را باز گذاشته است تا با توافق یکدیگر، اموال مشترکی را که پس از ازدواج تحصیل نموده اند بین خود تقسیم نمایند.تفکیک اموال می تواند به موجب قراردادی انجام شود که در طول زندگی مشترک منعقدشده و یا بر اساس توافقی که پس از جدایی ایجاد می شود. اموال مشترک شامل خانه و وسایل زندگی، پس اندارز هایی که پس از ازدواج ایجاد کرده اند و … به استثنای چیزهایی که همسران به ارث برده اند یا توسط شخص ثالث به آن ها واچدار شده است مانند هدایا و..دادگاه موظف است دارایی های مشترک را به طور عادلانه با توجه به تمام شرایط مربوطه توزیع نماید.

طلاق در کشور اتریش چگونه است؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

موارد انحلال ازدواج به حکم دادگاه در اتریش

  • اگر یکی از همسران به لحاظ قانونی ناتوان، فاقد اراده یا دچار اختلال ذهنی موقت در هنگام عقد باشد
  • یا اگر ازدواج صرفا به منظور کسب نام خانوادگی همسر و یا به دست آوردن تابعیت همسر، بدون هیچ گونه قصد جدی بر ایجاد رابطه تاهل باشد، ازدواج، صوری و غیرقانونی است.
  • همچنین ازدواج می‌تواند به موجب حکم دادگاه ابطال شود، در صورتی که پس از انجام ازدواج، یکی از همسران به ازدواج رضایت نداشته باشد
  • یا یکی از همسران دچار اشتباه در هویت دیگری شده باشد ویا مجبور به ازدواج شده باشد.

دادگاه صالح برای رسیدگی به درخواست طلاق در اتریش

دعاوی مربوط به طلاق یا لغو یا وجود یا عدم وجود ازدواج در صلاحیت دادگاه های ناحیه ( Bezirksgerichte) قرار دارد. چنانچه در زمانی که دادخواست طلاق ثبت شده است، هیچکدام از زوجین ساکن این ناحیه نبوده و یا اقامتگاه دائم مشترک در اتریش نداشته باشند، دادگاه ناحیه ای که خواهان در آن اقامت دائم دارد صالح می باشد و اگر خوانده، دارای اقامتگاه در اتریش نباشد، دادگاه ناحیه ای صالح است که همسر تقاضای اقامت دائم دارد.


بیشتر بخوانید:اخذ اقامت تحصیلی در اروپا


در غیر این صورت، دادگاه منطقه مرکزی وین (Bezirksgericht Innere Stadt Wien) دارای صلاحیت است. چنین اختلافاتی در صلاحیت داخلی دادگاه های اتریش می باشد.درخواست طلاق باید با عناوین کلی دادخواست مطابقت داشته باشد. تقاضانامه برای طلاق با رضایت، باید توسط زوجین امضا شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
1 نظر
  1. Artin می گوید

    سلام عرض ادب بنده اینجانب دوسال از زن بچه ام فیربوتین بودم در لینز اتریش اما دوسال سیاه با زن بچه ام در خانه ام نزد زن بچه زندگی کرده بودم جای دیگر میلد بودم باز همرای خانمم مناسبات بنده سر موضوع پول مناسبات مایان خراب شد شش ماه پیش مرا از خانه بیرون کرد من حالا میتوانم ادعا کنم که من با زن بچه ام زندگی میکردم خانمم الان میخواهد طلاق بیگیرد مرا در نزد دولت گفته که به این دوسال با ما زندگی نمیکرد گفته اما من شاهد دارم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند