مشاوره طلاق توافقی | دریافت مشاوره حقوقی برای طلاق توافقی از بهترین وکلای کشور

دریافت مشاوره در بسیاری از حوزه ها می تواند از ایجاد مشکلات و هزینه ها جلوگیری کند و کارساز باشد. یکی از مسائل رایج کشور در حال حاضر، طلاق توافقی است که مورد استفاده بسیار قرار می گیرد.

برای آشنایی با مراحل و شرایط این طلاق و دریافت مشاوره طلاق توافقی می توانید با این مطلب همراه باشید و از طریق تماس با موسسه مسئله خود را با وکلای متخصص خانواده در میان نهید.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق معمولا به اراده مرد واقع می شود و زن هم در مواردی مثل شروط ضمن عقد با داشتن حق طلاق می تواند درخواست طلاق بدهد. اما در اینجا نوعی توافق برای جدا شدن وجود دارد و افراد درباره برخی مسائل از ابتدا با هم توافق کرده اند.

در اینجا طبق مقررات جدید، افراد ابتدا نمی توانند دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده تقدیم کنند؛ بلکه ابتدا لازم است که در سامانه «تصمیم» سازمان بهزیستی ثبت نام کنند و پس از تعیین زمان مشاوره به مراکز غربال گری رفته و گواهی شرکت در جلسات را دریافت کنند؛ آن موقع است که طرفین می توانند دادخواست طلاق توافقی را در دادگاه خانواده تقدیم کنند.

وکلای متخصص خانواده در سامانه حقوقی وکیل تاپ می توانند به راحتی شما را از جزییات امر طلاق توافقی مطلع سازند تا از مراحل و نحوه طی کردن آن آگاه شوید. برای دریافت مشاوره در طلاق توافقی با موسسه وکیل تاپ تماس بگیرید.

طلاق توافقی چیست؟

انواع طلاق / طلاق توافقی چه نوع طلاقی است؟

طلاق ها به چند نوع تقسیم می شوند. از این جهت که در طلاق، مرد می تواند در زمانی که زن، در عده است؛ پشیمان شود یا خیر به دو نوع طلاق رجعی و بائن تقسیم می شود.

  1. در طلاق رجعی که معمولا از طرف مرد است؛ وی می تواند تا زمانی که زن در عده است به او رجوع کند البته جز در مواردی خاص.
  2. در طلاق بائن که طلاق غالبا وقتی بائن است که زن درخواست داده باشد (طلاق خلع).

همچنین در طلاق توافقی که اکثرا به شکل مبارات یا خلع است؛ حق رجوع و پشیمانی برای مرد وجود ندارد. لذا در طلاق توافقی مرد در زمان عده نمی تواند رجوع کند و اگر قرار است دوباره زیر یک سقف زندگی کنند باید عقد دیگری ببندند.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مدارک برای طلاق توافقی

برای این که دادخواست مربوط به طلاق پیش برود؛ زوجین باید مدارک زیر  را به دادخواست پیوست کنند:

  • اصل عقد نامه یا رونوشت آن
  • اصل شناسنامه زوج
  • اصل شناسنامه مرد
  • کارت ملی زوجین
  • توافق نامه محضری طلاق زوجین بر سر مهریه و حضانت.
  • گواهی عدم بارداری زوجه
  • گواهی بکارت وقتی که طلاق در زمان نامزدی با عقد است.

انواع طلاق / طلاق توافقی چه نوع طلاقی است؟

مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی لزوما اینگونه نیست که زن مهریه خود را بخشیده باشد بلکه  درباره مهریه نیز توافق می کنند؛ حال ممکن است در این توافق، زن، بخشی از مهریه را نخواهد و بر سر بخشی دیگر به توافق برسند. لذا در طلاق توافقی هم مهریه تعلق می گیرد‌.

برای دریافت مشاوره برای مهریه یا سایر حقوقی که در خلال زندگی مشترک برای شما ایجاد شده است می توانید با سامانه وکیل تاپ به شماره ۰۲۱۹۱۰۲۰۹۰ تماس بگیرید.

نفقه زن در طلاق توافقی

در این باره نیز می توان توافق کرد اما اگر توافقی نشده باشد حکم قانون بر قضیه اجرا می شود و حکم این است در طلاق توافقی در زمان عده، زن مستحق نفقه نیست.

مشاوره طلاق توافقی در دوران نامزدی

باید دقت کنید اگر بین شما خطبه عقد خوانده شده است؛ از نظر قانونی شما زن و شوهر هستید نه نامزد که البته در عرف، به کسانی که عقد کرده اند اما هنوز زیر یک سقف نرفته اند نامزد می گویند.

لذا باید دقت کنید اگر هنوز در مرحله آشنایی هستید و خطبه عقد خوانده نشده، شما نامزد هستید و بدون طلاق و به هر دلیلی یا بدون دلیل می توانید قید ازدواج با فرد مقابل را بزنید و کسی نمی تواند شما را مجبور کند.

اما اگر خطبه عقد خوانده شده است؛ چون شما زن و شوهر هستید، باید با طلاق از هم جدا شوید و این آزادی عمل مانند زمان آشنایی و یا نامزدی وجود ندارد.

به دلیل حساسیت امر توصیه می شود با وکلای موسسه به صورت تلفنی و یا حضوری اخذ مشاوره کنید تا از کم و کیف امر آگاه بشوید.

مشاوره طلاق توافقی در دوران نامزدی

مراحل طلاق توافقی

  • ابتدا باید در خصوص حقوق مالی بین خود به توافق برسید.یعنی تکلیف نفقه و مهریه و اجرت المثل زن در مرحله اول مشخص شود.
  • راه حل اولیه طلاق توافقی، ثبت نام در سامانه تصمیم و گذراندن جلسات مشاوره است. طبق بخشنامه قوه قضاییه، برای طلاق، ابتدا باید در سامانه تصمیم ثبت نام شود و چند جلسه مشاوره حداقل ۴۵ دقیقه ای در خصوص طلاق انجام شود که بسیار زمانبر است.
    اما وکلای طلاق و خانواده ی سامانه وکیل تاپ با توجه به تخصصی که دارند می توانند مراحل طلاق توافقی را کوتاه تر کنند و طلاقی که حتی شش ماه هم طول می کشد را در زیر یک ماه به نتیجه برسانند
  • راه حل دیگری که سریع تر است ثبت دادخواست است. با تقدیم دادخواست و در نوبت خود، دادگاه طرفین را به مراکز مشاور خانواده ارجاع می دهد که البته خود طرفین می توانند از ابتدا به مراکز مشاوره بروند.
    این مراکز سعی می کنند بین زن و شوهر ایجاد صلح و سازش کنند. حال اگر زوجین اصرار بر طلاق داشتند موارد را به دادگاه اطلاع می دهند.
    در این مرحله هم حضور وکیل مهم است زیرا اولا اگر دادخواست درست تنظیم نشود رد می شود ثانیا مراحل طلاق اگر توسط وکیل متخصص انجام شود سریع تر پیش می رود.
  • دادگاه با رسیدگی خود نیز سعی در صلح و سازش خواهد داشت و اگر حاصل نشد گواهی عدم امکان سازش صادر می کند.
  • با صادر شدن این گواهی، طرفین می توانند ظرف ۳ ماه اعتبار آن به دفترخانه طلاق مراجعه کنند و صیغه طلاق را اجرا کنند.
  • مدت زمان اعتبار آن ۳ ماه پس از قطعی شدن رای است.
  • حال اگر در این مدت زوجین برای طلاق نرفتند؛ گواهی بی اعتبار می شود و دیگر امکان طلاق وجود ندارد و باید مراحل دادگاه را از ابتدا طی کنند.
  • اما اگر فقط زوجه برای طلاق توافقی به دفتر خانه مراجعه کند و شوهر نیامده باشد؛ ابتدا برای او ابلاغ می فرستند اما اگر نیامد؛ باید از طریق دادگاه اقدام کرد.
    لذا اگر طرفین طلاق توافقی از حضور وکیل استفاده کنند در همان مرحله طلاق جاری خواهد شد. و موضوع به دادگاه ارجاع داده نمی شود. زیرا همه ی مراحل طلاق بجز شرکت در جلسات مشاوره توسط وکلا قابل پیگیری است .

کارایی مشاوره حقوقی طلاق

یکی از شرایط طلاق طبق بخشنامه جدیدی که صادر شده است؛ گذراندن جلسات مشاوره از مراکز مشاوره و غربالگری است که ممکن است بیشتر از یک جلسه هم باشد و در عمل هم بیشتر می شود.

همین باعث کندی روند طلاقی می شود که طرفین در آن همه ی توافقات خود را انجام داده اند و شرکت در جلسات مشاوره در آن مرحله هم برای آنها اثر بخش نیست

اما روش دیگری وجود دارد که با ثبت دادخواست دیگر نیاز به شرکت در جلسات نباشد که حضور وکیل در این موارد حائز اهمیت است. طرفین می توانند با دادن وکالت به یک وکیل متخصص خانواده از حضور در تمامی مراحل بی نیاز باشند و در کمترین زمان ممکن به نتیجه مورد نظر برسند.

کارایی مشاوره حقوقی طلاق

نتیجه گیری

طلاق توافقی نوعی جدایی است که در آن طرفین هر دو راضی به جدایی شده اند و درباره حقوق مالی هم مانند مهریه و حضانت و …توافق کرده اند. برای طلاق توافق دو راه وجود دارد که یکی بسیار زمانبر است اما راه حل دیگر سریع تر ما را به نتیجه خواهد رساند.

درباره مسائل طلاق توافقی می توانید با وکلای متخصص در حوزه خانواده از سراسر کشور از طریق موسسه وکیل تاپ در ارتباط باشید. شماره سامانه ۲۴ ساعته وکیل تاپ: ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

سوالات متداول

طلاق قابل اجرا نخواهد بود و زن نمی تواند طلاق بگیرد.

در اینجا دفترخانه به وی اخطار خواهد کرد و در صورت عدم حضور طلاق اجرا خواهد شد.

می توانید از طریق سامانه وکیل تاپ به صورت های مختلف آنلاین، تلفنی و حضوری درخواست خود را ثبت کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند