خلع ید زمین کشاورزی و دادخواست خلع ید

خلع ید به معنای اخراج و بیرون کردن کسی است که ملک و یا زمین دیگری را غصب کرده و یا به صورت غیر مجاز در آن تصرف کرده است. لذا خلع ید هم می تواند در مورد زمین کشاورزی اتفاق بیفتد و هم در مورد ملک و آپارتمان، در این رابطه باید دادخواست خلع ید به دادگاه حقوقی تقدیم شود که در ادامه به جزییات آن اشاره خواهیم کرد.

دعوای خلع ید زمین کشاورزی

خلع ید زمین کشاورزی علیه کسی که زمین را غصب کرده طرح خواهد شد. این دادخواست باید به دادگاهی تقدیم شود که زمین کشاورزی در آن شهر واقع است لذا لازم است در اینجا دقت کنیم که زمین کشاورزی به دلیل غیر منقول بودن دعوا مربوط به آن در همان حوزه باید طرح شود.

خلع ید زمین کشاورزی، خلع ید زمین زراعی، خلع ید ملک

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

خلع ید زمین کشاورزی با وجود زراعت

مسئله این است که فردی که زمین کشاورزی را  غصب کرده روی آن زراعت انجام داده است تکلیف چیست؟ بدیهی است در جایی که زراعتی انجام نشده وی از ملک اخراجی می شود و با پیچیدگی خاصی روبرو نیستیم اما در جایی که زراعت انجام شده است. باید بر اساس ماده ۴۸ قانون اجرای احکام مدنی پیش رفت.

مطابق این ماده:” در صورتی که در ملک مورد حکم خلع ید زراعت شده و تکلیف زرع در حکم معین نشده باشد به ترتیب زیر رفتار می‌شود:

اگر موقع برداشت محصول رسیده باشد محکوم‌علیه باید فوراً محصول را بردارد والا دادورز (‌مامور اجرا) اقدام به برداشت محصول نموده و هزینه‌ های‌ مربوط را تا زمان تحویل محصول به محکوم ‌علیه از او وصول می‌نماید. هرگاه موقع برداشت محصول نرسیده باشد اعم از اینکه بذر روییده یا نروییده‌ باشد محکوم‌له مخیر است که بهای زراعت را بپردازد و ملک را تصرف کند یا ملک را تا زمان رسیدن محصول به تصرف محکوم‌علیه باقی بگذارد و‌اجرت‌المثل بگیرد. تشخیص بهای زراعت و اجرت‌المثل با دادگاه خواهد بود و نظر دادگاه در این مورد قطعی است.”

پس اگر زراعت انجام شده باید ببینیم که زمان برداشت محصول رسیده است یا خیر؟

اگر زمان برداشت رسیده باشد باید فورا برداشت شود در غیر این صورت مامور اجرا این کار را میکند و هزینه ها را از فرد اخذ میکند.

اگر زمان برداشت نرسیده باشد در اینجا جه بذر روییده باشد چه نروییده باشد. مالک دو راه دارد:

  1.  میتواند قیمت آن زراعت را بدهد و زمین را بگیرد
  2.  یا این که تا زمان برداشت صبر کند و اجرت زمین را بگیرد.

خلع ید زمین کشاورزی مشاعی

مطالبی که در بالا گفته شد درباره زمین کشاورزی مشاع هم صادق است زیرا در واقع در زمین مشاع شرکا هر کدام دارای سهمی هستند و تا زمانی که تقسیم نشده حقوق آنان داخل در هم است و تصرف هر کدام بدون اجازه دیگری غیر مجاز است و میتوان علیه وی دعوای خلع ید را مطرح کرد.

خلع ید کشاورزی چیست؟ نمونه دادخواست خلع ید زمین کشاورزی

مشاوره حقوقی خلع ید زمین کشاورزی

شما میتوانید موضوع خود را با وکلا و کارشناسان موسسه مطرح نمایید و از ایشان مشاوره  تخصصی مرتبط را دریافت کنید. هم چنین برای دادن وکالت و تنظیم دادخواست خلع ید و یا تنظیم لایحه برای دادگاه میتوانید از کمک کارشناسان موسسه استفاده کنید.

برای ارتباط با موسسه هم میتوانید از سامانه وکیل تاپ و هم از طریق تماس تلفنی اقدام کنید.تا مشاوران و کارشناسان  حقوقی متخصص ما در کوتاه ترین زمان راهکار های لازم را به شما ارائه دهند.

دادخواست خلع ید زمین کشاورزی

خواهان:

خوانده:

خواسته:

ادله و منصمات:

شرح خواسته:

ریاست محترم مجتمع قضایی…. دادگاه عمومی شهرستان…..(محل ملک)

با سلام

احتراما پیرو خواسته خلع ید از یک زمین کشاورزی به موجب سند رسمی ….. و شماره پلاک ثبتی ….. واقع در …..

مقوم به …….(قیمت ملک) که در تاریخ ….. از سوی آقا / خانم….. (خوانده دعوا و مشخصات متصرف) قهرا و عدوانا بدون مجوز قانونی و مشروع نسبت به ملک اینجانب صورت گرفته است به موجب مواد ۳۰و ۳۱ از قانون مدنی و غاصبانه بودن اقدامات خوانده، خواستار اخراج وی از ملک به انضمام پرداخت اجرت المثل ایام تصرف، و هزینه دادرسی مورد استدعا می باشد.

نتیجه گیری

خلع ید زمین کشاورزی برای بیرون کردن غاصب زمین به این صورت است که اگر فرد در آن زراعت کرده باشد و زمان برداشت رسیده فرد باید فوری عمل برداشت را انجام دهد و اگر زمان برداشت نرسیده باشد یا باید صبر کند و اجرت زمینش را بگیرد و یا اینکه با دادن پول زراعت کل زمین را از غاصب بگیرد.

سوالات مهم  خلع ید از زمین کشاورزی

 در این باره جزئیاتی وجود دارد که در بالا به آن اشاره کردیم.

 بله این امر برای زمین مشاع مانند ملک مفروز امکان پذیر خواهد بود.

به نمونه ای از دادخواست اشاره شد برای تنظیم دقیق یک دادخواست می توانید از وکلا و کارشناسان موسسه استفاده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند