اظهارنامه راجع‌به تعهد بیع همراه با چگونگی ثبت و ابلاغ آن

اظهارنامه یعنی اعلام رسمی مطلبی به دیگری به‌قصد امکان اثبات اعلام آن مطلب به وی در آینده برای صرفه جویی در هزینه های طرح دعوی و افزودن سرعت رسیدگی به خواسته بدون طرح کردن دادخواست. بنابر این زمان اظهارنامه قبل از تقدیم دادخواست می باشد. اما این بدان معنا نیس که با طرح دادخواست شخص از ارسال کردن اظهارنامه محروم میشود. بنابر این مطالبه حق و اعلام خواسته یا در خواست تسلیم مال با استفاده از اظهارنامه محدود به زمان مشخصی نمی باشد.در مثال زیر که بین دو طرف قرارداد مبایعه نامه فروش تنظیم شده است طبق ماده ۱۰قانون مدنی قرارداد های خصوصی نسبت به کسانی که آنرا منعقد کرده اند در صورتی که مخالف نص صریح قانون نباشد نافذ است .در مبایعه نامه اشخاص متعد می شوند مورد قرارداد رادر زمان و مکان مشخص تسلیمو تعهدات خود را ایفا کنند.در صورت عدم انتقال و تنظیم سند اشخاص می توانند دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی همراه با پرداخت هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی پرداخت کند.اما می تواند برای رساندن درخواستش به طرف مقابل اظهارنامه ثبت بیع ارسال کند.اظهارنامه به دادگاه محلی که مخاطب در آن جا اقامت دارد ارسال تقدیم خواهد شد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مشخصات و اقامتگاه اظهارکننده موضوع اظهارنامه مشخصات و اقامتگاه مخاطب
مخاطب محترم جناب آقای ……….

سلام‌علیکم

۱. با توجه به قرارداد مورخ ………. تعهد نموده‌اید که در پلاک ثبتی ………. به نشانی ………. مبادرت به احداث ………. دستگاه آپارتمان نموده، سپس با تکمیل بنا و آماده شدن مدارک انتقال، واحد شماره ………. آن را با حضور در دفترخانه شماره ………. به نشانی ………. به اینجانب انتقال دهید.

۲. نظر بر این‌که از مبلغ قرارداد ………. ریال آن پرداخت و قرار بوده بقیه در زمان تحویل و انتقال رسمی تأدیه شود و علی‌رغم مضی (گذشت) تاریخ اجرای تعهد از انجام مفاد قرارداد امتناع نموده‌اید.

۳. با ابلاغ این اظهارنامه اعلام می‌دارد چون در تاریخ مقرر در دفترخانه مذکور حاضر نشده‌اید به‌منظور ابراز حسن نیت از شما دعوت می‌شود در تاریخ ………. ساعت ۱۰ الی ۱۴:۳۰ در دفترخانه یادشده حضور یافته و آپارتمان مورد قرارداد را به اینجانب انتقال دهید. در صورت امتناع ناگزیر به اقامه دعوی و مطالبه تعهدات قرارداد و خسارت متعلقه خواهم بود.

با تشکر

امضاء و تاریخ

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3 نظرات
  1. javad می گوید

    سلام و عرض ادب خسته نباشید بنده یه احضارنامه میخوام بفرستم برای خواهان چون ایشون برای پسرم که ۱۶ سالش هست در تصادف و مقصر هم طرف مقابل بود و چون پسرم فاقد گواهینامه بود و به بنده اطلاعات اشتباه دادن که بیمه خسارت نمیده و فلان ،،،،، و بنده قبول کردم که خسارت ایشان رو بدم
    متاسفانه راننده خودرو شکایت کرده و در شورا باهم دیگر سازش نمودیم که خسارت ماشین ایشان را نقدا پرداخت کنم و یا در یکی از تعمیرگاها با نظارت خودش تعمیر بشه،اگر دیر کرد بشه من باید روزی ۱۰۰ هزار تومن ضرر زیان بدم،
    اما ایشان بعداز سازش اصلا اجازه نداده بنده هزینه را پرداخت کنم و رفته اجرایه برای من هم توقیف اموال اومده،
    میخوام خسارتشو بدم اما اصلا جوابگو نیست،
    میخوام احضاریه بدم یا شکوایه تنظیم کنم و یا کروکی راهور اعتراض کنم چون کروکی هم اشتباه بوده یک سمت دیگر ماشین مارو زده که اصلا ربطی به این تصادف نداشته و قبلا خسارت گرفتم اما وقت نکرده بودم تعمیرش کنم،
    اعتراض به کروکی میشه کرد چون ۲ ماه پیش بود
    دو خودرو بوده اون یکی هم پراید بود اونم به همین شکل هستش

    لطفا بنده رو راهنمایی بفرماید
    سپــــــــــاس

  2. جیحانی می گوید

    سلام
    اظهار نامه درکجا بایستی تکمیل وتحویل شود تا بصورت قانونی بدست خوانده برسد تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:تنظیم اظهار نامه بایستی توسط وکیل تنظیم شود ابلاغ وارسالش توسط دفاتر خدمات قضایی می باشد.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند